Vlaanderen zet € 6,5 miljoen in vanuit het Europese Fonds Asiel, Migratie en Integratie om de coördinatiekost van de lokale besturen tijdens de Oekraïnecrisis te compenseren. Europa Werk & Sociale Economie (WSE) beheert die middelen, het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) treedt op als promotor. Op basis van enkele objectieve criteria zoals het aantal geregistreerde ontheemden en de creatie van opvangplekken, selecteerde de Vlaamse Regering de lokale besturen die in aanmerking komen voor die subsidie. Bonheiden is een van de 146 gemeente die aanspraak kan maken op de subsidies.
In het kader van de aanvraag dient er een partnerschapovereenkomst te worden goedgekeurd. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om deze overeenkomst goed te keuren.
28/11/2023: Principieel akkoord van het college van burgemeester en schepenen tot het indienen van het aanvraagdossier extra middelen Europees Fonds voor Asiel, Migratie en Integratie (AMIF).
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 1 - Keurt onderstaande partnerovereenkomst goed:
Artikel 1
Context
Na Europese goedkeuring kunnen de AMIF-middelen (uit het Europees Fonds voor Asiel, Migratie en Integratie betreffende de vorige periode 2014- 2020) gericht worden aangewend ten voordele van de opvang van ontheemde Oekraïners. Kosten die de lokale besturen in verband met de coördinatie van de opvang van de ontheemde Oekraïners hebben gemaakt kunnen via de AMIF-middelen (gedeeltelijk) worden gerecupereerd.
Voorwaarde hiertoe is dat deze kosten niet worden gesubsidieerd vanuit de reguliere subsidiëring van de opvang van de ontheemden (wat o.m. geregeld wordt in het Besluit van de Vlaamse Regering (BVR) van 08 april 2022).Het projectopzet gaat uit van Europa WSE die de AMIF-middelen beheert (beheersautoriteit) waarbij het Agentschap Binnenlands Bestuur als promotor een appel doet op de lokale besturen om een aanvraagdossier in te dienen. Per provincie is er een vertegenwoordiger van de promotor. Die bestaat uit medewerkers van het VLOT-team en de diensten van de gouverneur. Zij ontvangen de aanvragen van de lokale besturen en bundelen deze tot 1 aanvraag per provincie.
De hierboven vermelde partner dient via de vertegenwoordiger van de promotor een aanvraagdossier in om AMIF-middelen te kunnen aanwenden. De ondertekening van deze overeenkomst en de indiening van het aanvraagdossier vormen hiertoe formele stappen.
Doel
Deze overeenkomst verankert de afspraken van het partnerschap met het oog op de verdere goedkeuring en afhandeling van het projectdossier nadat het lokale bestuur een aanvraag tot subsidiëring heeft ingediend.
Het projectopzet strekt ertoe een deel van de kosten te recupereren van de lokale coördinatie en het management van de opvang van de ontheemde Oekraïners op het grondgebied van het lokaal bestuur.
Meerdere lokale besturen hebben immers een gemeentelijke coördinator aangeduid om opvang en begeleiding van de ontheemden te organiseren, sturen en managen.
Daarnaast kunnen andere coördinerende functies in de aanvraag worden opgenomen voor zover die aantoonbaar niet gesubsidieerd worden door het reguliere BVR (08 april 2022) en gaan over het managen van de opvang en begeleiding van de ontheemden. In dit verband zijn de functies die de begeleiding van de ontheemden omvatten en de functies in het kader van het nooddorp uitgesloten
(alle gesubsidieerd vanuit het reguliere BVR van 08 april 2022)
Artikel 2
Voorwerp
In deze overeenkomst worden de werkwijze, de criteria en de modaliteiten om een aanvraagdossier in te dienen omschreven, naast de afspraken en verbintenissen die gelden binnen het partnerschap.
De overeenkomst beoogt het project zoals beschreven in artikel 1 van deze overeenkomst verder te duiden en aan te geven hoe dit gestaafd kan worden met het oog op de verdere afhandeling door de vertegenwoordiger van de promotor en de daaropvolgende beoordeling en uitbetaling door Europa WSE (beheersautoriteit).
Artikel 3
Duur
De overeenkomst wordt afgesloten voor de duur van het AMIF-project met begindatum 1 maart 2022 en de einddatum 31 december 2023 met indiening rapporteringen op ten laatste 31 januari 2024 (eindrapportering).
Artikel 4
Periode en timing
Het project en het aanvraagdossier zijn van toepassing op de periode 2022 - 2023. De periode heeft betrekking op het verleden naast een uiterst beperkt resterende tijd in 2023. Dit laat de lokale besturen toe administratief de stavingstukken tegelijk met de vraag voor subsidiëring van de coördinatiekosten in te dienen.
Het volledig aanvraagdossier wordt per mail (mailadres: vlot@vlaanderen.be) bezorgd aan de vertegenwoordiger van de promotor, uiterlijk tegen 30 november 2023. Dit geldt als formele voorwaarde. Na controle van de aanvraagdossiers bundelt de vertegenwoordiger de aanvragen in een projectdossier dat via de promotor aan Europa WSE wordt bezorgd uiterlijk op 15 december 2023. Uitzondering wordt voorzien voor de ondertekende partnerschapsovereenkomst. Indien deze niet gevoegd wordt bij het aanvraagdossier dient deze uiterlijk tegen 15 januari 2024 te worden bezorgd aan de vertegenwoordiger van de promotor.
Artikel 5
Beschrijving van het project en subsidiegrond
Voor het creëren van opvanglocaties voor ontheemde Oekraïners en het opzetten van de effectieve begeleiding en zorg ontvangen de lokale besturen vanuit de reguliere omkadering subsidies (cf. besluit van de Vlaamse Regering van 08 april 2022).
Tegelijk moet het geheel worden gecoördineerd, aangestuurd en gemanaged. Om dit te verwezenlijken werd door het lokale bestuur doorgaans een gemeentelijke coördinator aangesteld die instaat voor de algemene planning, supervisie en opvolging van de ontheemden. Tevens legt de gemeentelijke coördinator de nodige contacten met het college van Burgemeester en Schepenen en met de gewestelijke diensten (onder meer VLOT). Deze overkoepelende functie is te onderscheiden van de concrete realisatie van plekken en de begeleiding van ontheemden zelf, en wordt niet bekostigd door
het vermelde besluit van de Vlaamse Regering van 08 april 2022, maar wel uit de reguliere middelen waarover het lokale bestuur beschikt. Minder grote lokale besturen hebben in dit verband mogelijk een intergemeentelijke coördinator aangeduid. De aanvraag tot subsidiëring hiervan dient dan wel via het lokaal bestuur, die deze intergemeentelijke coördinator heeft aangesteld, te gebeuren (dezelfde subsidieratio’s worden gehanteerd).
Andere coördinerende functies kunnen in het aanvraagdossier worden opgenomen voor zover die aantoonbaar niet gesubsidieerd worden door het reguliere BVR (08 april 2022) en gaan over het managen van de opvang en begeleiding van de ontheemden. Het project en het aanvraagdossier strekken ertoe de kost van de coördinerende opdracht deels te recupereren via AMIF- middelen. Er wordt een subsidie verstrekt van 70 % van de kost van de voltijdse equivalent (VTE), waarbij de kost van de functionaris bestaat uit de loonkost verhoogd met 15 % voor
de werkingskosten. Voor de werkingskosten zijn geen stavingstukken vereist (voor de andere stavingstukken zie artikel 7 van deze overeenkomst). Bij overschrijding van het totale subsidiebedrag wordt het subsidiepercentage aangepast, opdat de mindering in uitgekeerde subsidie proportioneel wordt verdeeld over de gemeenten.
Artikel 6
Criteria
In functie van het in aanmerking komen voor het project en het aantonen van de extra inspanningen van het lokaal bestuur worden volgende criteria door de vertegenwoordiger van de promotor cumulatief beoordeeld. Binnen de vooropgestelde periode van het project (maart 2022 tot eind 2023) moeten de lokale besturen gedurende eenzelfde periode:
Artikel 7
Op te maken aanvraagdossier
Wanneer het lokaal bestuur wenst in te gaan op de oproep worden in functie van het op te maken aanvraagdossier volgende stappen ondernomen:
Het volledige aanvraagdossier wordt per mail (mailadres: vlot@vlaanderen.be) bezorgd aan de vertegenwoordiger van de promotor, uiterlijk tegen 30 november 2023 (wat geldt als formele voorwaarde). Indien deze niet gevoegd wordt bij het aanvraagdossier dient deze uiterlijk tegen 15 januari 2024 te worden bezorgd aan de vertegenwoordiger van de promotor.
Artikel 8
Werkwijze projectverloop
De projectoproep gaat uit van Europa WSE waarbij het Agentschap Binnenlands Bestuur optreedt als promotor. VLOT en de diensten van de gouverneur fungeren per provincie als vertegenwoordiger van de promotor.
De promotor bezorgt de lokale besturen de duidingsnota (inclusief situering, procedure, subsidiabele kosten, stavingstukken), de partnerschapsovereenkomst, het addendum en de lijst van de lokale besturen op basis van de criteria. De promotor doet een appel op de lokale besturen om een aanvraagdossier in te dienen.
De lokale besturen beslissen vrij om in te gaan op de projectoproep. Indien het lokaal bestuur hierop wenst in te gaan hecht het goedkeuring aan de partnerschapsovereenkomst en wordt deze ondertekend.
Het lokaal bestuur vervolledigt het aanvraagdossier door toevoeging van de gevraagde documenten zoals omschreven in artikel 6 van deze overeenkomst. Het volledige aanvraagdossier wordt bezorgd aan de vertegenwoordiger van de promotor. Indien de aanvraag niet volledig is, vraagt de vertegenwoordiger van de promotor de ontbrekende gegevens op. Per provincie maakt de vertegenwoordiger van de promotor op basis van de stukken aangeleverd in de aanvraagdossiers het projectdossier op. Hierbij wordt telkenmale per lokaal bestuur de stavingstukken nagegaan en wordt de berekening van de subsidie toegevoegd. Vóór indiening van de projectdossiers per provincie gaan de vertegenwoordigers van de promotor gezamenlijk na of het totaalbedrag aan berekende subsidie (over alle provincies heen) het bedrag van de beschikbare AMIF-middelen al dan niet overschrijdt. Bij overschrijding wordt het subsidiepercentage aangepast, opdat de mindering in uitgekeerde subsidie proportioneel wordt verdeeld over de gemeenten. De aldus gecorrigeerde subsidiebedragen worden opgenomen in het projectdossier. Per provincie bezorgen de vertegenwoordigers van de promotor het gebundelde projectdossier aan de promotor die dit vervolgens overmaakt aan de Europa WSE voor beoordeling en verdere afhandeling. De gegevens worden ingebracht in een tool daartoe voorzien door Europa WSE. Tijdens het verloop van het project kan Europa WSE ondersteuning bieden in functie van het optimaal procesverloop (o.m. het aanbieden van een concreet stappenplan, ondersteuning in toepassing tool).
Artikel 9
Financiële bepalingen
Na beoordeling en goedkeuring van het projectdossier maakt Europa WSE het subsidiebedrag over aan de promotor. Dit betreft het totale subsidiebedrag van de deelnemende lokale besturen waarvan Europa WSE de rechtmatigheid van de subsidie heeft vastgesteld. De promotor staat vervolgens in door de verdeling van de subsidies onder de lokale besturen. Inzake de financiering zijn de criteria en regels van Europa WSE van toepassing en zodoende bindend voor alle partijen.
Artikel 10
Controle en opvolging
Alle partners verbinden zich ertoe om:
Artikel 11
Verbintenissen partnerschap
De partners verbinden zich ertoe loyaal samen te werken om het partnerschap en het project tot een goed einde te brengen, binnen het kader van de projectaanvraag en de verdere beslissingen die daaromtrent binnen het partnerschap worden genomen. De vertegenwoordiger van de promotor ziet erop toe de nodige formaliteiten te vervullen om het projectverloop in goede banen te leiden met het oog op het kunnen ontvangen van de subsidies. De vertegenwoordiger van de promotor zet de nodige stappen om voor Europa WSE de passende bewijs- of stavingstukken te bekomen. Om het partnerschap en de afhandeling van het projectdossier tot een goed einde te brengen,verbinden partijen zich tot het volgende:
Artikel 12
Diverse
De partnerschapsovereenkomst wordt beheerst door het Belgisch recht, inbegrepen de relevante Europese wetgeving en reglementering. Alle geschillen in verband met de uitvoering van de partnerschapsovereenkomst worden beslecht door de bevoegde rechtbank van het gebied van de betrokken gemeente.
Artikel 2 - Machtigt Lode Van Looy, burgemeester, en Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur, om de partnerschapsovereenkomst te tekenen.