De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 29/11/2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Op de gemeenteraad van 24/11/2021 werd kennis genomen van de gezamenlijke akte van voordracht van BR30, CD&V en Open-VLD. Hierin werden Eddy Michiels (BR30) voor de periode 01/01/2022 t.e.m. 31/12/2023 en de heer Daan Versonnen (CD&V) voor de periode 01/01/2024 t.e.m. einde legislatuur voorgedragen voor opname van het schepenmandaat van vierde schepen alsook van de ontvankelijkheidsverklaring ervan door de voorzitter van de gemeenteraad.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het per 01/01/2024 opengevallen schepenmandaat terug in te vullen.
Aan de heer Daan Versonnen wordt gevraagd de eed als schepen af te leggen voor de opname van het schepenmandaat vanaf 01/01/2024 tot en met het einde van de legislatuur.
Hilde Schueremans deelde bij brief van 11/09/2023 mee dat zij per 01/01/2024 ontslag wenst te nemen als gemeenteraadslid.
Het ontslag als raadslid is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt.
Overeenkomstig het Decreet over het lokaal bestuur blijft Hilde Schueremans haar mandaten van gemeenteraadslid vervullen tot de installatie van haar opvolger in die mandaten.
Hilde Schueremans neemt per 01/01/2024 ontslag als gemeenteraadslid.
Peter Keuleers werd als derde opvolger verkozen op de lijst CD&V. Hij deed op 09/10/2023 afstand van zijn mandaat.
Willy Hellemans werd als vierde opvolger verkozen op de lijst CD&V. Hij deed op 17/10/2023 afstand van zijn mandaat.
Afstand van mandaat wordt definitief zodra de gemeenteraad daarvan heeft kennis genomen.
Bij brief van 11/09/2023 diende schepen Hilde Schueremans haar ontslag in. De voorzitter van de gemeenteraad nam van dit ontslag kennis op 11/09/2023.
Overeenkomstig de bepalingen van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet wordt een vacature opgevuld door de eerstvolgende opvolger. Zowel de derde opvolger (Peter Keuleers) als de vierde opvolger (Willy Hellemans) deden afstand van mandaat. Voor de fractie CD&V gaat per 01/01/2024 het mandaat des gevolge naar de vijfde opvolger; Lola Vanderweyen.
Vooraleer tot de installatie van deze opvolger kan worden overgegaan dient de gemeenteraad de geloofsbrieven te onderzoeken.
Luc De Weerdt deelde bij brief van 24/11/2023 mee dat hij ontslag wenst te nemen als gemeenteraadslid per 01/01/2024.
Het ontslag als raadslid is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt.
Overeenkomstig het Decreet over het lokaal bestuur blijft Luc De Weerdt zijn mandaten van gemeenteraadslid vervullen tot de installatie van zijn opvolger in die mandaten.
Luc De Weerdt neemt per 01/01/2024 ontslag als gemeenteraadslid.
Julien Stephani werd als tweede opvolger verkozen op de lijst BR30. Hij deed op 06/11/2023 afstand van zijn mandaat.
Jeanine Janssens werd als derde opvolger verkozen op de lijst BR30. Zij deed eveneens op 06/11/2023 afstand van haar mandaat.
Afstand van mandaat wordt definitief zodra de gemeenteraad daarvan heeft kennis genomen.
Bij brief van van 18/10/2023 diende raadslid Luc De Weerdt zijn ontslag in als gemeenteraadslid per 01/01/2024.
Overeenkomstig de bepalingen van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet wordt een vacature opgevuld door de eerstvolgende opvolger. Zowel de tweede opvolger (Julien Stephani) als de derde opvolger (Jeannine Janssens) deden afstand van mandaat. Voor de fractie BR30 gaat per 01/01/2024 het mandaat des gevolge naar de vierde opvolger; Veerle Stephani.
Vooraleer tot de installatie van deze opvolger kan worden overgegaan dient de gemeenteraad de geloofsbrieven te onderzoeken.
Ingevolge het ontslag van Hilde Schueremans en Luc De Weerdt als gemeenteraadsleden en de installatie van Lola Vanderweyen en Veerle Stephani als opvolgers, dient de rangorde van de gemeenteraadsleden te worden aangepast.
De raad van bestuur van het AGBPB stelde op 20/12/2023 het AGBPB Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 4 vast.
Dit meerjarenplan is onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad. Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om AGBPB Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 4 goed te keuren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het deel van de aanpassing meerjarenplan 5 2020-2025 dat betrekking heeft op de gemeente, vast te stellen;
Art. 257 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat minstens één keer per jaar het meerjarenplan aangepast wordt, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekeningen verwerkt. Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota.
In de aanpassing meerjarenplan 5 2020-2025 worden de kredieten van 2023 alsook 2024-2025-2026 aangepast.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het deel van het Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 5 dat betrekking heeft op het OCMW, goed te keuren. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel (gemeente én OCMW) geacht definitief vastgesteld te zijn.
Art. 257 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat minstens een keer per jaar het meerjarenplan aangepast wordt, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekeningen verwerkt. Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota.
In het Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 5 worden de kredieten van 2023 alsook 2024-2025-2026 aangepast.De voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom zijn onderworpen aan een voorafgaand visum, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan. De financieel directeur staat in volle onafhankelijkheid in voor deze voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole. Hij verleent visum als uit dat onderzoek de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenis blijkt. Hij kan voorwaarden koppelen aan zijn visum.
De gemeenteraad bepaalt, na advies van de financieel directeur, de nadere voorwaarden waaronder de financieel directeur deze controle uitoefent.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de voorwaarde aan te passen waaronder de financieel directeur de krediet- en wetmatigheidscontrole uitoefent voor wat betreft de verrichtingen met betrekking tot het dagelijks bestuur. Voorgesteld wordt deze vrij te stellen van voorafgaand visum indien het bedrag niet hoger is dan € 3.000 (excl. btw).
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om voor de periode 2023-2025 de lijst van nominatief toe te kennen subsidies goed te keuren.
De vaststelling van het gemeentelijk politiereglement is een bevoegdheid van de gemeenteraad.
In de vier BODUKAP-gemeenten (Bonheiden, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Putte) wordt er evenwel naar gestreefd een zo uniform mogelijk politiereglement vast te stellen. Aldus wensen de vier gemeenten een aantal aanpassingen aan te brengen aan het gemeentelijk politiereglement.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het politiereglement aldus aan te passen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de gemeentelijke dotatie dienstjaar 2023 van de gemeente Bonheiden voor de politiezone BODUKAP te verlagen van € 2.209.175 naar € 1.960.567. De bijdrage voor de buitengewone dienst verhoogt naar € 69.120.
Op 05/12/2023 verleende de raad van de politiezone BODUKAP zijn principiële goedkeuring aan de begrotingswijziging 1 (gewone dienst) en 2 (buitengewone dienst) 2023.
In de gewone dienst wordt de gemeentelijke bijdrage vanwege Bonheiden verminderd met € 248.608.
In de buitengewone dienst wordt de bijdrage vermeerderd met € 4.666.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de gemeentelijke dotatie dienstjaar 2024 van de gemeente Bonheiden voor de politiezone BODUKAP te stemmen.
Op 05/12/2023 stelde de politieraad van de politiezone BODUKAP zijn begroting voor het dienstjaar 2024 vast.
In deze begroting is de gemeentelijke toelage voor de gewone dienst voor de gemeente Bonheiden voor het dienstjaar 2024 vastgesteld op € 2.372.276 en voor de buitengewone dienst op € 112.320.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het Actieplan van de IGOHC (Intergemeentelijke Omgevingshandhavingscel) voor 2024 goed te keuren.
De projectcoördinator van het Natuurpark Rivierenland vraagt aan de gemeenteraden uit de gebiedscoalitie om de samenwerkingsovereenkomst, waarin ook de structuur van de samenwerking verankerd wordt, goed te keuren.
De multifunctionele kopieertoestellen en netwerkprinters op de verschillende gemeentelijke diensten werden gehuurd voor een periode van 60 maanden. De huurovereenkomst voor deze apparaten loopt af in april 2024.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om opnieuw een beroep te doen op de aankoopcentrale van Creat voor de huur en het onderhoud van multifunctionele kopieertoestellen en netwerkprinters, voor een periode van 60 maanden. Het gaat om de onderdelen 'Oplossingen voor (het beheer van) een printerpark - juli 2023' en 'Plotters - december 2019'.
De mobiele telefonie, datacommunicatie, vaste telefonie en data op de verschillende gemeentelijke diensten worden afgenomen via het raamcontract van Vlaanderen. Deze overeenkomst loopt af in februari 2024.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om een beroep te doen op de aankoopcentrale Creat voor de raamcontracten 'Telecom - Mobiele telefonie en datacommunicatie' en 'Telecom - vaste telefonie en data', voor de duur van de raamcontracten.
Het gemeentelijk patrimonium wordt verhuurd aan diverse gebruikers, zowel verenigingen als particulieren. Om de toegangscontrole bij dit verhuur te faciliteren op een klantvriendelijke wijze wordt voorgesteld om de toegang te laten verlopen via een digitaal systeem, zodat het afhalen van sleutels door gebruikers niet meer hoeft te gebeuren.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
Raming: € 57.851,24 excl. btw of € 70.000,00 incl. 21% btw.
De dienst omgeving wordt regelmatig geconfronteerd met langdurige afwezigheden van medewerkers, waardoor de werking van de dienst in het gedrang komt. Het oplopen van vertragingen bij de dossierafhandeling, kan leiden tot stilzwijgende weigeringen. Om dit te vermijden is ondersteuning van de dienst noodzakelijk.
IGEMO kan professionele ondersteuning bieden. Zij hebben hiervoor ook een standaard raamovereenkomst ter beschikking, zodat bij noodwendigheden snel kan ingegrepen worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om dit raamcontract voor ondersteuning van de dienst omgeving goed te keuren.
Het reglement wordt voorgelegd omdat er naast sociale voordelen ook andere voordelen worden aan toegevoegd, met name een tussenkomst voor de meerdaagse schoolreis van lagere schoolkinderen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de aanpassingen goed te keuren.
Om de organisatie van de wedstrijd Bonheidense streekproducten in goede banen te laten lopen, dient er een reglement voor opgesteld te worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit reglement goed te keuren.
Vlaanderen zet € 6,5 miljoen in vanuit het Europese Fonds Asiel, Migratie en Integratie om de coördinatiekost van de lokale besturen tijdens de Oekraïnecrisis te compenseren. Europa Werk & Sociale Economie (WSE) beheert die middelen, het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) treedt op als promotor. Op basis van enkele objectieve criteria zoals het aantal geregistreerde ontheemden en de creatie van opvangplekken, selecteerde de Vlaamse Regering de lokale besturen die in aanmerking komen voor die subsidie. Bonheiden is een van de 146 gemeente die aanspraak kan maken op de subsidies.
In het kader van de aanvraag dient er een partnerschapovereenkomst te worden goedgekeurd. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om deze overeenkomst goed te keuren.
Vanaf 01/07/2023 werd de maatregel lokale diensteneconomie ingekanteld in het kader van individueel maatwerk. In de overgangsfase tussen 2023-2025 krijgen lokale besturen een jaarlijkse werkingssubsidie vastgesteld op basis van bestaande samenwerkingsverbanden. Om de middelen te kunnen uitkeren aan de lokale diensteneconomie dient een afsprakennota te worden opgemaakt.
Dit punt werd geagendeerd door Guido Vaganée, fractieleider N-VA:
Ouders van stilgeboren kinderen, waarvan de zwangerschap minder dan 140 dagen duurde, kunnen het heengaan van hun kind op geen enkele manier aangeven en daar zouden wij in Bonheiden graag verandering in zien komen.
De N-VA fractie wil de gemeenteraad dan ook vragen, het college van Burgemeester en Schepenen de opdracht te geven de mogelijkheid te bekijken om een register te openen voor sterrenkinderen. Ouders zouden dan het overlijden van hun sterrenkind officieel kunnen aangeven en hiervoor ook een registratieakte ontvangen. De registratie mag uiteraard geen verplichting zijn en heeft geen verdere juridische gevolgen maar het kan wel een troost betekenen voor rouwende ouders.
Namens Gemeenteraad,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad