Terug
Gepubliceerd op 08/02/2024

Notulen  Raad Voor Maatschappelijk Welzijn

wo 20/12/2023 - 20:00 raadzaal van het gemeentehuis, Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden
Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, leden vast bureau
Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Fonderie, Wim Van der Donckt, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

De voorzitter opent de zitting op 20/12/2023 om 20:56.

  • Openbaar

    • Raad voor maatschappelijk welzijn - Notulen vergadering 29/11/2023: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, leden vast bureau
      Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jan Fonderie, Wim Van der Donckt, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29/11/2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.

      Voorgeschiedenis

      29/11/2023: Vergadering raad voor maatschappelijk welzijn waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.

      Feiten en context
      • De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
      • Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering.  Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
      • Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.
      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 32, 277 en 278.
      • Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29/11/2023 goed.

    • Raad voor maatschappelijk welzijn - Ontslag voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst: Kennisneming

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, leden vast bureau
      Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jan Fonderie, Wim Van der Donckt, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      Hilde Schueremans deelde bij brief van 11/09/2023 mee dat zij ontslag wenst te nemen als gemeenteraadslid per 01/01/2024. Van rechtswege neemt ze ook ontslag als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn, en aldus als voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst en als toegevoegde, vijfde schepen.

      Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd hiervan kennis te nemen.

      Voorgeschiedenis
      • 11/09/2023: Brief van Hilde Schueremans waarin zij haar ontslag indient als gemeenteraadslid.
      • 11/09/2023: Inontvangstneming van de brief van Hilde Schueremans door de voorzitter van de gemeenteraad.
      • 20/12/2023: Kennisneming door de gemeenteraad van het ontslag van Hilde Schueremans.
      Feiten en context

      Op 03/01/2019 werd Hilde Schueremans vanuit de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn verkozen als voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst. Vanuit deze functie werd zij als vijfde schepen toegevoegd aan het college van burgemeester en schepenen / vast bureau.

      Haar ontslag als gemeenteraadslid / lid van de raad voor maatschappelijk welzijn impliceert haar ontslag als voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst en als vijfde, toegevoegde, schepen.

      Juridische grond

      He Decreet over het lokaal bestuur.

      Besluit

      Enig artikel - Neemt kennis van het ontslag van rechtswege per 01/01/2024 van Hilde Schueremans als lid van de raad van maatschappelijk welzijn, voorzitter van het bijzonder comité en toegevoegde vijfde schepen.

    • Raad voor maatschappelijk welzijn - Verkiezing voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst: Eedaflegging

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, leden vast bureau
      Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jan Fonderie, Wim Van der Donckt, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      De raad voor maatschappelijk welzijn dient een voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst te kiezen, hetzij onder de voorzitter of de leden van het vast bureau, hetzij onder de gemeenteraadsleden.

      Lola Vanderweyen werd vanuit de leden van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn voorgedragen als kandidaat-voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

      Voorgeschiedenis
      • 03/01/2019: Proces-verbaal van het onderzoek van de voordracht van Hilde Schueremans als kandidaat-voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
      • 03/01/2019: Eedaflegging van Hilde Schueremans als voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst en als vijfde, toegevoegde, schepen.
      • 20/12/2023: Kennisneming door de gemeenteraad en raad van maatschappelijk welzijn van het ontslag van Hilde Schueremans per 01/01/2024.
      • 29/11/2023: Indienen van de voordrachtsakte i.v.m. voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
      • 20/12/2023: Proces-verbaal van het onderzoek van de voordracht van Lola Vanderweyen per 01/01/2024 als kandidaat-voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
      Feiten en context
      • De voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst wordt verkozen hetzij onder de voorzitter of de leden van het vast bureau, hetzij onder de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn. De voorzitter kan dus de burgemeester, een schepen (respectievelijk voorzitter of lid van het vast bureau) of een raadslid dat geen deel uitmaakt van het uitvoerend orgaan van de gemeente zijn. In dit laatste geval wordt hij van rechtswege toegevoegd aan het college van burgemeester en schepenen en wordt hij ook van rechtswege lid van het vast bureau.
      • De  leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst worden verkozen door de raadsleden van de raad voor maatschappelijk welzijn. De verkiezing gebeurt via een akte van voordracht met eenzelfde dubbele meerderheid als diegene die is voorgeschreven voor de akte van voordracht voor de voorzitter van de gemeenteraad en voor de schepenen. De akte van voordracht moet dus ondertekend zijn door meer dan de helft van de verkozenen op de lijsten die aan de verkiezingen deelnamen en door een meerderheid van de personen die op dezelfde lijst als de voorgedragen kandidaat zijn verkozen. Zowel de effectief verkozenen als diegenen die als opvolger zijn verkozen, mogen de akte van voordracht ondertekenen. Bij het ontvankelijkheidsonderzoek van de akte van voordracht wordt alleen rekening gehouden met de handtekeningen van de raadsleden van de raad van maatschappelijk welzijn.
      • Op de gedagtekende akte van voordracht voor de kandidaat-voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst moeten dezelfde gegevens worden ingevuld als bij de akte van voordracht voor de kandidaat-burgemeester, waarbij mutatis mutandis dezelfde bepalingen gelden voor de kandidaat-voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst als de bepalingen die gelden voor de kandidaat burgemeester.
      • De akte van voordracht dient dient uiterlijk acht dagen voor de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn waarop de geloofsbrieven van de kandidaat-voorzitter van het BCSD aan de algemeen directeur bezorgd. De algemeen directeur bezorgt de akte van voordracht van de kandidaat voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst aan de voorzitter van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Als de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst bij zijn verkiezing geen burgemeester of schepen is (en dus geen voorzitter of lid van het vast bureau), legt hij, voor de aanvaarding van zijn mandaat de eed af in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      Juridische grond

      Het Decreet over het lokaal bestuur.

      Argumentatie
      • Lola Vanderweyen, die werd voorgedragen als kandidaat voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst, is per 01/01/2024 gemeenteraadslid. Zij maakt geen deel uit van het college van burgemeester en schepenen.
      • Zij voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden vermeld in artikel 58 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet.
      • De akte van voordracht is ontvankelijk.
      Bijzonderheden bij de besluitvorming
      • De algemeen directeur bezorgt de akte van voordracht van de kandidaat-voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst aan de voorzitter van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • De voorzitter van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn onderzoekt de ontvankelijkheid van de akte van voordracht. Zij gaat na of de gedagtekende akte tijdig is ingediend en of de voorgedragen kandidaat
        • hetzij voorzitter of lid is van het vast bureau, hetzij lid van de raad voor maatschappelijk welzijn 
        • aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden vermeld in artikel 58 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet voldoet (De voorgedragen kandidaat moet een recent uittreksel uit het bevolkingsregister en het strafregister voorleggen)
        • door voldoende leden van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gesteund (alleen de handtekeningen van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn worden daarbij in aanmerking genomen, met inbegrip van de handtekeningen van de opvolgers die de akte van voordracht hebben ondertekend en die lid zijn van de raad voor maatschappelijk welzijn). 

                 Van dit onderzoek wordt proces-verbaal opgesteld.

      • Lola Vanderweyen legt, voor zij haar mandaat aanvaardt, de eed af in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn. Van deze eedaflegging wordt een afzonderlijke akte opgesteld. Deze eedaflegging geldt ook als eedaflegging voor haar mandaat als schepen.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Verklaart Lola Vanderweyen per 01/01/2024 verkozen tot voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

      Vervolgens wordt overgegaan tot de eedaflegging;

      Lola Vanderweyen wordt ter zitting uitgenodigd en verzocht in openbare zitting en in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn de voorgeschreven eed af te leggen, waarin zij voldoet als volgt:

      Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen'. 

      Deze eedaflegging geldt ook als eedaflegging voor haar mandaat als schepen.

      Van deze eedaflegging wordt een afzonderlijke akte opgesteld.

      Artikel 2 - Neemt er akte van dat Lola Vanderweyen, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst, per 01/01/2024 van rechtswege wordt toegevoegd aan het college van burgemeester en schepenen en aan het vast bureau als vijfde schepen met volgende door het college van burgemeester en schepenen overeengekomen bevoegdheden: 

      • Sociale zaken
      • Senioren
      • Wijkwerking
      • Ontwikkelingssamenwerking
      • Gelijke kansen
      • Wonen
      • Participatie
    • Bijzonder comité voor de sociale dienst - Ontslag lid: Kennisneming

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, leden vast bureau
      Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jan Fonderie, Wim Van der Donckt, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      Lien Jansen neemt per 01/01/2024 ontslag als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst (BCSD).

      Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt kennis gegeven van dit ontslag.

      Voorgeschiedenis
      • 29/04/2020: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de geloofsbrieven van Lien Jansen goed.
      • 29/04/2020: Lien Jansen legt de eed af in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn. 
      • 10/11/2023: Lien Jansen dient haar ontslag als lid van het BCSD per 01/01/2024.
      Feiten en context

      Het comitélid dat zelf ontslag wil nemen, deelt dat schriftelijk mee aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn de kennisgeving ontvangt.

      Het comitélid blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd (= de eed heeft afgelegd).

      Juridische grond

      Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald art. 103.

      Argumentatie

      Lien Jansen neemt ontslag met ingang van 01/01/2024.

      Overeenkomstig het Decreet over het lokaal bestuur zal zij haar mandaat blijven vervullen tot de installatie van haar opvolger.

      Besluit

      Enig artikel - Neemt kennis van het ontslag van Lien Jansen per 01/01/2024 als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

    • Bijzonder comité voor de sociale dienst - Installatie opvolger als lid van het BCSD: Goedkeuring geloofsbrieven en eedaflegging

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, leden vast bureau
      Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jan Fonderie, Wim Van der Donckt, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      Lien Jansen nam ontslag als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst (BCSD). In de akte van voordracht werd geen opvolger vermeld.

      De leden van de raad voor maatschappelijk welzijn die werden verkozen op de lijst CD&V, dienden een nieuwe akte van voordracht in waarbij Hilde Schueremans als nieuw lid in het BCSD wordt aangeduid. Er wordt geen opvolger aangeduid.

      Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld de geloofsbrieven van Hilde Schueremans goed te keuren.

      Door de goedkeuring van de geloofsbrieven is Hilde Schueremans verkozen verklaard als lid van het BCSD per 01/01/2024.

      Voorgeschiedenis
      • 13/12/2018: De algemeen directeur ontvangt de akte van voordracht (BCSD) van Julie De Clerck, met Lola Vanderweyen als enige opvolger.
      • 03/01/2019: Julie De Clerck legt de eed af in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • 26/02/2020: Brief Julie De Clerck, gericht aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn, waarin zij haar ontslag indient als lid van het BCSD.
      • 09/03/2020: Brief Lola Vanderweyen, gericht aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn, waarin zij afstand doet van het mandaat van lid van het BCSD.
      • 18/02/2020: Indiening nieuwe akte van voordracht door de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn, verkozen op de lijst CD&V.
      • 13/03/2020: Verslag van het onderzoek van de geloofsbrieven van Lien Jansen.
      • 25/03/2020: Proces-verbaal van het onderzoek van de ontvankelijkheid van de voordrachtsakte, opgesteld door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • 10/11/2023: Mail van Lien Jansen, gericht aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn, waarin zij haar ontslag indient als lid van het BCSD.
      • 29/11/2023: Indiening nieuwe akte van voordracht door de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn, verkozen op de lijst CD&V.
      • 05/12/2023: Verslag van het onderzoek van de geloofsbrieven van Hilde Schueremans.
      • 20/12/2023: Proces-verbaal van het onderzoek van de ontvankelijkheid van de voordrachtsakte, opgesteld door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      Feiten en context
      • Als een lid, voordat zijn mandaat verstreken is, ophoudt deel uit te maken van het BCSD en als hij geen opvolger meer heeft, kunnen de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn van de lijst die het betreffende lid heeft voorgedragen, samen een kandidaat-lid en een of meer kandidaat-opvolger voordragen.
      • De akte van voordracht dient uiterlijk acht dagen voor de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn waarop de geloofsbrieven van het nieuwe lid van het BCSD wordt onderzocht, aan de algemeen directeur te worden bezorgd. De algemeen directeur bezorgt een afschrift van de akte aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Een lid van het BSCD moet voldoen aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden. Bovendien mag hij zich niet bevinden in een geval van onverenigbaarheid.
      • De eedaflegging van Hilde Schueremans gebeurt ten overstaan van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en in aanwezigheid van de algemeen directeur. Van deze eedaflegging wordt proces-verbaal opgemaakt dat wordt ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en door de algemeen directeur. Het proces-verbaal wordt aan de voorzitter van het BCSD bezorgd.
      Juridische grond
      • Het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 08/07/2011, meer bepaald art. 58.
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald de artikelen 9, 10, 11, 87, 92, 95, 96, 99, 100, 101 en 105,§1.
      Argumentatie
      • De voordrachtsakte voldoet aan de voorwaarden zoals bepaald in art. 92 van het Decreet over het lokaal bestuur.
      • Hilde Schueremans voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden, vermeld in art. 58 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 08/07/2011.
      • Hilde Schueremans bevindt zich niet in een geval van onverenigbaarheid (artikelen 10 en 100 van het Decreet over het lokaal bestuur).
      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel - Keurt de geloofsbrieven van Hilde Schueremans goed. 

      Vervolgens wordt overgegaan tot de eedaflegging;

      Hilde Schueremans wordt ter zitting uitgenodigd en verzocht in openbare vergadering en in handen van de voorzitter de voorgeschreven eed af te leggen, waarin zij voldoet als volgt:

      "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".

      Van deze eedaflegging wordt een afzonderlijke akte opgesteld.

      Hilde Schueremans is aldus verkozen verklaard als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst per 01/01/2024.

    • Financiën - Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 5/Deel OCMW: Vaststelling

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, leden vast bureau
      Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jan Fonderie, Wim Van der Donckt, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd het deel van Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 5, dat betrekking heeft op het OCMW, vast te stellen;

      • Art. 257 van het Decreet over het lokaal bestuur dat bepaalt dat minstens een keer per jaar het meerjarenplan aangepast wordt, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekeningen verwerkt. Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota.

      • In het Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 5 worden de kredieten van 2023, alsook 2024-2025-2026, aangepast.
      • De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moeten eerst hun eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
      Voorgeschiedenis
      • 22/11/2023: Het managementteam bespreekt het voorontwerp van aanpassing meerjarenplan 5, 2020-2025.
      • 06/12/2023: Verzending aanpassing meerjarenplan 5, 2020-2025 aan de raadsleden.
      • 12/12/2023: Toelichting op de gemeenteraadscommissie financiën.
      Feiten en context
      • De aanpassing meerjarenplan bestaat uit:
        • De wijzigingen van de strategische nota: hierin worden de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties voor het extern en intern te voeren beleid geïntegreerd weergegeven.
        • De aangepaste financiële nota: hierin wordt de financiële vertaling van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven en wordt verduidelijkt hoe het financiële evenwicht wordt gehandhaafd.
        • De aangepaste toelichting: deze bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van meerjarenplan, die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen.
        • De motivering van de wijzigingen.
      • Het meerjarenplan van de gemeente en het OCMW vormt een geïntegreerd geheel. Aldus is een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk, met respect voor de verschillende rechtspersonen die erbij betrokken zijn.
      • De ramingen voor de exploitatie, de investeringen en de financiering in het eerste jaar van de financiële nota van het meerjarenplan omvatten ook de kredieten voor de gemeente en de kredieten voor het OCMW voor dat boekjaar. Vanaf 2020 wordt het jaarlijks budget aldus geïntegreerd in het meerjarenplan.
      • Het evenwicht van het meerjarenplan blijkt uit twee parameters, meer bepaald het beschikbaar budgettair resultaat en de autofinancieringsmarge.
      • Bij het meerjarenplan hoort ook documentatie. Die omvat alle achtergrondinformatie die nuttig is om het meerjarenplan te beoordelen, zonder dat ze essentieel is voor de beoordeling die de raadsleden moeten maken, aangezien de essentiële informatie in het beleidsrapport zelf opgenomen moet zijn.
      Advies
      • 14/11/2023: Advies bibliotheekraad.
      • 20/11/2023: Advies milieuraad.
      • 21/11/2023: Advies Lokaal Overleg Kinderopvang.
      • 22/11/2023: Advies managementteam.
      • 28/11/2023: Advies seniorenraad.
      • 05/12/2023: Advies cultuurraad.
      • 06/12/2023: Advies jeugdraad.
      • 11/12/2023: Advies sportraad.
      Juridische grond
      • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 25/06/2010, betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra van maatschappelijk welzijn, inzonderheid Afdeling 3. Budgetwijzigingen en interne kredietaanpassingen.
      • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30/03/2018, betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra van maatschappelijk welzijn, en latere wijzigingen.
      • Het Ministerieel besluit van 26/06/2018, en latere wijzigingen, tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de lokale besturen. In dit besluit worden de concrete schema's en rekeningstelsels vastgelegd.
      • Het Decreet over het lokaal bestuur:
        • Titel 4. De beleids- en beheerscyclus van de gemeente en het OCMW, meer specifiek
          • Hoofdstuk 1. De beleidsrapporten:
            • Afdeling 1. Algemene bepalingen;
            • Afdeling 2. Het meerjarenplan.
        • Art. 171,§2. De algemeen directeur zorgt in overleg met het managementteam voor de opmaak van het voorontwerp van de beleidsrapporten.
        • Art. 176. De financieel directeur staat onder de functionele leiding van de algemeen directeur in voor het opstellen, in overleg met het managementteam, van het voorontwerp van de beleidsrapporten en de opvolgingsrapportering.
        • Art. 249,§1. De beleidsrapporten van de gemeente en het OCMW vormen een geïntegreerd geheel.
        • Art. 249,§2. Het ontwerp van beleidsrapport wordt op ten minste 14 dagen voor de vergadering waarop het wordt besproken aan ieder lid van de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn bezorgd.
        • Art. 249,§3. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van het beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
        • Art. 249,§4. Elke raad (gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn) stemt telkens over het geheel van zijn deel van het beleidsrapport. In afwijking daarvan kan elk raadslid de afzonderlijke stemming eisen over een of meer onderdelen, die hij aanwijst. In dat geval mag de betrokken raad pas over het geheel van zijn deel van het beleidsrapport stemmen na de afzonderlijke stemming. Als de afzonderlijke stemming tot gevolg heeft dat het ontwerp van beleidsrapport moet worden gewijzigd, wordt de stemming over het geheel verdaagd tot een volgende vergadering van de raad. Als de andere raad voordien zijn deel van het beleidsrapport al had vastgesteld, vervalt die vaststelling en stelt die raad het gewijzigde ontwerp van beleidsrapport vast op een volgende vergadering.
        • Art. 254. Voor het einde van het jaar volgend op de gemeenteraadsverkiezingen wordt een meerjarenplan vastgesteld. Dat meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting. het meerjarenplan start in het tweede jaar dat volgt op de gemeenteraadsverkiezingen en loopt af op het einde van het jaar na de daaropvolgende gemeenteraadsverkiezingen.
      Financiële gevolgen

      Het evenwicht van het meerjarenplan blijkt uit twee parameters, meer bepaald het beschikbaar budgettair resultaat en de autofinancieriongsmarge.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen
      Tegenstanders: Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Hilde De Ruysscher
      Onthouders: Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Sofie Crauwels
      Resultaat: Met 13 stemmen voor, 5 stemmen tegen, 3 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1 - Stelt het deel van het OCMW van Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 5 vast, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit en met onderstaande schema van de kredieten M3:

      Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.

    • Financiën - Voorwaarden waaronder de financieel directeur de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole uitoefent: Aanpassing

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, leden vast bureau
      Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jan Fonderie, Wim Van der Donckt, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      De voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom, zijn onderworpen aan een voorafgaand visum, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan. De financieel directeur staat in volle onafhankelijkheid in voor deze voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole. Hij verleent visum als uit dat onderzoek de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenis blijkt. Hij kan voorwaarden koppelen aan zijn visum.

      De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt, na advies van de financieel directeur, de nadere voorwaarden waaronder de financieel directeur deze controle uitoefent.

      Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld om de voorwaarde aan te passen waaronder de financieel directeur de krediet- en wetmatigheidscontrole uitoefent voor wat betreft de verrichtingen met betrekking tot het dagelijks bestuur. Voorgesteld wordt deze vrij te stellen van voorafgaand visum, indien het bedrag niet hoger is dan € 3.000 (excl. btw).

      Voorgeschiedenis
      • 26/06/2019: Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn betreffende de bepaling van de voorwaarden waaronder de financieel directeur de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole uitoefent.
      • 06/09/2023: Gunstig advies van het managementteam betreffende de nodige wijzigingen i.h.k.v. de wijziging van de wetgeving m.b.t. overheidsopdrachten.
      • 28/11/2023: Vaststelling door de algemeen directeur van de aanpassing van het organisatiebeheerssysteem: de uitgavenprocedure gemeente/OCMW/AGBPB.
      Feiten en context
      • Inzake gemeentelijke opdrachten liggen de respectieve bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn vervat in de artikelen 78, tweede lid, 16., 266 en 267 van het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur.
        • Aldus is de gemeenteraad in principe bevoegd, om na advies van de financieel directeur, de nadere voorwaarden te bepalen waaronder de financieel directeur de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole uitoefent.
      • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30/03/2018, betreffende de beleids- en beheerscyclus (BC 2020), bepaalt eveneens welke verrichtingen niet kunnen worden uitgesloten van de visumverplichting.
      • In het kader van de overheidsopdrachten is de visumplicht momenteel als volgt bepaald:
        • De verrichtingen met betrekking tot het dagelijks bestuur waarvan het bedrag niet hoger is dan € 2.500 (excl. btw), worden vrijgesteld van visumplicht.
      • Door de wijziging van 08/02/2023 van de wet overheidsopdrachten dient o.m. voor de opdrachten van beperkte waarde vanaf 01/01/2025 (over de opdrachten van 2024) de totale waarde van deze opdrachten per begunstigde onderneming opgesplitst naar werken, leveren of diensten, worden gecommuniceerd aan het federale aanspreekpunt en dit ten laatste op 15 februari van elk jaar. Opdrachten waarvan het gunningsbedrag lager is dan € 3.000, zijn van deze verplichting vrijgesteld.
      • Om deze rapportage te organiseren wordt per 01/01/2024 binnen de gemeente Bonheiden een aankoopdienst opgericht, waarbij alle opdrachten boven € 3.000 (excl. btw) door de aankoopdienst worden gecoördineerd.
      Advies

      Het managementteam verleende op 06/09/2023 gunstig advies aan de voorgestelde aanpassing van de visumplicht als onderdeel van het 'organisatiebeheersingssysteem van de uitgavenprocedure gemeente/OCMW/AGBPB' en dit op voorstel van de financieel directeur.

      Juridische grond
      • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, inzonderheid:
        • art. 78, tweede lid, 16, dat bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd is voor de aangelegenheden vermeld in artikel 263, 265, 266, 267, 269 en 273 juncto;
        • art. 177, dat bepaalt dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole;
        • art. 266, dat bepaalt dat de voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom onderworpen zijn aan een voorafgaand visum, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan alsook dat de gemeenteraad (raad voor maatschappelijk welzijn) hiervoor de nader voorwaarden bepaalt.
      • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30/03/2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus (BBC 2020), inzonderheid art. 99, die de categorieën bepaalt van verrichtingen die niet kunnen uitgesloten worden van visumverplichting.
      • De wet van 08/02/2023 tot wijziging van de wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten en de wet van 17/06/2016 betreffende de concessieovereenkomsten, met betrekking tot bestuur.
      Argumentatie

      In het 'organisatiebeheerssysteem: de uitgavenprocedure gemeente/OCMW/AGBPB' zijn onder meer een aantal regels vastgesteld voor het aangaan van verbintenissen. De drempelbedragen die hierin zijn opgenomen komen overeen met de drempelbedragen voor het al dan niet aanvragen van een voorafgaand visum. In de aanpassing goedgekeurd door de algemeen directeur per 28/11/2023 wordt het drempelbedrag voor het aanvragen van een bestelbon verhoogd van € 2.500 naar € 3.000 excl. btw n.a.v. de gewijzigde wetgeving overheidsopdrachten en de oprichting van een aankoopdienst.

      Door de doortrekking van deze drempelbedragen voor zowel aangaan van verbintenissen als aanvragen van voorafgaand visum, vormt dit een logisch en werkbaar geheel.

      Bovendien zijn in bovenstaand organisatiebeheersingssysteem ook de modaliteiten bepaald die gelden om advies te kunnen aanvragen aan de financieel directeur over de wettigheid en regelmatigheid van verrichtingen, die van de visumverplichting zijn uitgesloten.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel - Bepaalt volgende voorwaarden waaronder de financieel directeur de krediet- en wetmatigheidscontrole uitoefent:

      • De verrichtingen met betrekking tot het dagelijks bestuur worden vrijgesteld van voorafgaand visum, indien het bedrag niet hoger is dan € 3.000 excl. btw.
      • De verrichtingen met betrekking tot subsidies, toelagen en premies worden vrijgesteld van voorafgaand visum, indien het bedrag niet hoger is dan € 1.240.
      • De verrichtingen met betrekking tot samenwerkings- en beheersovereenkomsten zijn altijd onderworpen aan voorafgaand visum.
      • De verrichtingen met betrekking tot aanstelling van personeel zijn altijd onderworpen aan voorafgaand visum.
    • Financiën - Lijst nominatieve subsidies 2023-2025: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, leden vast bureau
      Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jan Fonderie, Wim Van der Donckt, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld om voor de periode 2023-2025 de lijst van nominatief toe te kennen subsidies goed te keuren.

      Feiten en context

      De lijsten zoals ze in de beleidsnota van de oude BBC (nominatieve subsidies, delegatie overheidsopdrachten, …) vervat zaten, bestaan niet meer. Het Decreet over het lokaal bestuur heeft de huidige lijsten bij het budget losgekoppeld van de beleidsrapporten. Gelet op het feit dat de lijsten losgekoppeld zijn van de beleidsrapporten, nemen ze nu de vorm aan van afzonderlijke besluiten van de raad. Deze kunnen nog altijd gebundeld worden op een lijst, maar dit hoeft niet meer.

      Aangezien ze niet meer worden opgenomen in het meerjarenplan, kan de raad voor maatschappelijk welzijn er afzonderlijk over beslissen, zonder dus een aanpassing van het meerjarenplan door te voeren, wat de flexibiliteit vergroot. In de documentatie bij het meerjarenplan wordt wel nog een overzicht opgenomen van de toegestane werkings- en investeringssubsidies, waaronder ook de nominatief toegekende subsidies behoren. Dat overzicht houdt echter niet langer een beslissing in, maar is louter informatief. De documentatie maakt geen deel uit van het meerjarenplan en moet enkel ter beschikking worden gesteld aan de raadsleden.

      Juridische grond
      • De wet van 14/11/1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
      • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur.
      • Het besluit van de Vlaamse Regering van 30/03/2018 over de BBC (BVR BBC).
      • Het ministerieel besluit van 26/06/2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de BBC (MB BBC). De omzendbrief KB/ABB 2019/4, over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de BBC.
      • Artikel 41,§1 23° van het Decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.
      • Vaststelling op 13/06/2019 door de algemeen directeur van het organisatiebeheerssysteem: de uitgavenprocedure gemeente/OCMW/AGBPB, meer bepaald onderdeel 2.3 Subsidies, samenwerking- en beheersovereenkomsten.
      • Besluit van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn van 26/06/2019, m.b.t. de vrijstelling van de voorgeschreven verplichtingen inzake controle op de toekenning en aanwending van sommige toelagen.
      Argumentatie

      De bevoegdheid voor “het toekennen van nominatieve subsidies” komt toe aan de raad voor maatschappelijk welzijn. De raad voor maatschappelijk welzijn moet dus een besluit nemen tot nominatieve toekenning van elke subsidie afzonderlijk. Om niet elk dossier apart voor te leggen, wordt thans globaal een lijst van nominatief toe te kennen subsidies voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn, die deze kan goedkeuren voor uitbetaling in 2023-2025. Wanneer bij de toekenning van deze bedragen zou afgeweken worden of wanneer een nieuwe nominatieve subsidie zou toegekend worden aan een begunstigde, die niet in deze overzichtslijst is opgenomen én deze binnen de grenzen van de globale exploitatie of investeringen blijft, dient dat betreffend dossier apart aan de gemeenteraad voorgelegd te worden voor goedkeuring, zonder dat een aanpassing van het meerjarenplan vereist is.

      De raad voor maatschappelijk welzijn geeft hiermee de opdracht aan het vast bureau om de nominatieve subsidies uit te keren binnen het voorziene krediet per begunstigde, zoals opgenomen in de bijlage. Een nominatieve subsidie wordt uitgekeerd op basis van een (dotatie)besluit of een subsidieaanvraag en dit conform de afspraken in het organisatiebeheerssysteem, namelijk:

      • Nominatieve subsidies die van verantwoording worden vrijgesteld (≤ € 1.240) kunnen rechtstreeks aangerekend worden door de financiële dienst, waardoor de goedkeuring door college van burgemeester en schepenen / vast bureau / directiecomité van het AGBPB loopt via de goedkeuring van de verzamelstaat van de aanrekeningen.

      • Nominatieve subsidies die niet van verantwoording worden vrijgesteld (> € 1.240) dienen steeds ter goedkeuring voor betaling aan college van burgemeester en schepenen / vast bureau / directiecomité van het AGBPB worden voorgelegd.

      • Volgende subsidies/toelagen worden omwille van andere wetgeving uitgekeerd op basis van een apart raadsbesluit: 
        • de dotatie aan de hulpverleningszone;
        • de dotatie aan de politiezone;
        • de subsidies aan de kerkfabrieken. 

      Zij worden enkel ten informatieve titel opgenomen in de lijst.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Keurt de lijst met toe te kennen nominatieve subsidies 2023-2025 als volgt goed:

      Werkingssubsidies

      Actie (met omschrijving) Beleidsitem 2023 2024 2025 2026
      A7.3.15: Vzw De stroming: organiseren van Fietsbieb 0900-00 1.500,00 3.000,00 3.000,00 3.000,00
      A1.2.41: Mowe vzw: subsidie voor organiseren woonclub voor de erkende vluchtelingen 0903-00 3.500,00 3.500,00 3.500,00 3.500,00
      A1.5.8: CAW Boom-Mechelen-Lier: subsidie i.k.v. nieuw concept crisisopvang 0909-00 9.536,00 8.600,00 8.600,00 8.600,00
      A1.5.9: Vertrouwenscentrum kindermishandeling vzw: toelage 0909-00 3.585,00 3.585,00 3.585,00 3.585,00
      A1.2.37: Onderdak vzw: subsidie sociaal verhuurkantoor 0930-00 7.500,00 7.500,00 7.500,00 7.500,00
      A1.5.19: Bonheiden verleent i.s.m. Wiegwijs een pampersubsidie 0943-00 1.000,00 1.000,00 1.000,00 1.000,00
      A1.1.10: Solidariteitsbijdrage Rolkar Rivierenland 0959-00 4.600,00 4.800,00 5.000,00 5.200,00
      A1.1.8: Subsidie Nachtzorg 0959-00 500,00 500,00 500,00 500,00

      Artikel 2 - Geeft de opdracht aan het vast bureau om de nominatieve subsidies uit te keren binnen het voorziene krediet per begunstigde, zoals opgenomen in de lijst. Een nominatieve subsidie wordt uitgekeerd op basis van een (dotatie)besluit of een subsidieaanvraag en dit conform de afspraken in het organisatiebeheerssysteem.

      Artikel 3 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.

De voorzitter sluit de zitting op 20/12/2023 om 21:06.

Namens Raad Voor Maatschappelijk Welzijn,

Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur

Julie De Clerck
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn