De voorzitter opent de zitting op 25/09/2024 om 20:15.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 28/08/2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.
28/08/2024: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 28/08/2024 goed.
De dienst Duurzaam Milieu- en Natuurbeleid van het departement Leefmilieu van de provincie Antwerpen maakte in opdracht van de gemeente Bonheiden een groenvisie voor de gemeente op. Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om dit document goed te keuren.
20/05/2024: Advies van de milieuraad (zie bijlage). De opmerkingen die weerhouden werden, werden verwerkt in de laatste versie van de tekst.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Enig artikel - Keurt de groenvisie, zoals toegevoegd als bijlage bij dit besluit, voor Bonheiden, opgemaakt door de dienst Duurzaam Milieu- en Natuurbeleid van het departement Leefmilieu van de provincie Antwerpen, goed.
De medewerkers van de afdelingen omgeving, infrastructuur en de ondersteunende diensten (ICT-GIS) raadplegen regelmatig eigendomsgegevens, die afkomstig zijn uit de databanken van het Kadaster en het Rijksregister. Hiervoor maken ze gebruik van een aantal IT-toepassingen, die gekoppeld zijn met de MAGDA webservices (MAximale GegevensDeling tussen Administraties), een door Digitaal Vlaanderen aangeboden dienst.
Er zijn echter bedrijfsprocessen waarvoor het gebruik van deze specifieke IT-toepassingen minder aangewezen is. Voor die gevallen heeft Digitaal Vlaanderen verschillende van z'n MAGDA-webservices geïntegreerd in de webtoepassing MAGDA Online. Om hiervan gebruik te kunnen maken moet er aansluitingsprocedure doorlopen worden. In het kader daarvan moet er een samenwerkingsovereenkomst met Digitaal Vlaanderen afgesloten worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de samenwerkingsovereenkomst voor het gebruik van MAGDA Online goed te keuren.
De medewerkers van de afdelingen omgeving, infrastructuur en ondersteunende diensten (ICT-GIS) raadplegen regelmatig eigendomsgegevens die afkomstig zijn uit de databanken van het Kadaster en het Rijksregister. Voor de gestructureerde toegang tot en verwerking van deze eigendomsgegevens maken ze gebruik van een aantal IT-toepassingen zoals ROL.net, Omgeving.net en Geo-IT GIS, die ontwikkeld werden voor specifieke bedrijfsprocessen. Een gekend voorbeeld hiervan is de behandeling van omgevingsvergunningen, waarbij deze eigendomsgegevens van belang zijn bij de lokalisatie van een aanvraag en het opzoeken van allerhande daaraan verbonden gegevens, alsook het opzoeken van de eigenaars van aanpalende eigendommen i.h.k.v. een openbaar onderzoek en dergelijke meer.
In functie van de MAximale GegevensDeling tussen Administraties ontwikkelde Digitaal Vlaanderen het MAGDA-dienstenpakket. Dit omvat verschillende diensten, waaronder webservices waarmee de meest actuele gegevens kunnen uitgewisseld worden met verschillende authentieke bronnen, zoals onder meer ook de databanken van het Kadaster en het Rijksregister. In voormelde IT-toepassingen zit een koppeling met de webservices van MAGDA vervat en deze maakt het mogelijk om de meest recente eigendomsgegevens rechtstreeks uit de databanken van het Kadaster en het Rijksregister op te halen.
Er zijn echter bedrijfsprocessen waarvoor het gebruik van deze specifieke IT-toepassingen minder aangewezen is. Het gaat dan over het ad hoc opzoeken van de historiek en/of verkoopprijzen van eigendommen i.h.k.v. projectontwikkeling of het opzoeken van eigendomsgegevens van percelen, die in het kader van de opmaak van een rooilijnplan getroffen worden door een nieuwe rooilijn. Voor die gevallen heeft Digitaal Vlaanderen verschillende van z'n MAGDA-webservices geïntegreerd in de webtoepassing MAGDA Online. Deze webtoepassing levert gegevens uit een aantal brondatabanken aan zonder dat daarvoor een IT-toepassing gebruikt moet worden.
Om gebruik te kunnen maken van de webtoepassing MAGDA Online moet er aansluitingsaanvraag ingediend worden, waarbij een specifieke aansluitingsprocedure doorlopen moet worden. Deze aansluitprocedure omvat een aantal stappen waarvoor Digitaal Vlaanderen een stappenplan ter beschikking stelt, zie bijlage '01_Bijlage_1_Aansluitingsprocedure _MAGDA_Online.pdf'. Alvorens de aansluitingsaanvraag ingediend kan worden, moeten de eerste drie stappen doorlopen worden:
Om de afdelingen omgeving, infrastructuur en de ondersteunende diensten (ICT en GIS) in staat te stellen om ad hoc eigendomsgegevens op te zoeken en te verwerken conform de toepasselijke regelgeving betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegeven, is het aangewezen om:
Aan de uitvoering van de samenwerkingsovereenkomst voor het gebruik van MAGDA Online is een kostprijs verbonden. Per aansluiting op een van de zes domeinen (Persoon, Kadaster, LED, Mobiliteit, Sociale Zekerheid, Gezin) zal een eenmalige aansluitkost van € 1.000 verschuldigd zijn aan het Eigen Vermogen Digitaal Vlaanderen.
Aangezien er voor het bekomen van de meest recente eigendomsgegevens via de webtoepassing MAGDA Online een aansluiting op de domeinen Kadaster en Persoon vereist is, gaat het hier over een eenmalige aansluitkost van € 2.000. Hiervoor zal een inkooporder op naam van het Eigen Vermogen Digitaal Vlaanderen, Havenlaan 88 bus 30, 1000 Brussel, BTW: BE 0643 634 986, BE86 3751 1175 0850 opgemaakt en aan de aansluitingsaanvraag toegevoegd worden.
Visum:
Het visum van de financieel directeur wordt toegekend aan deze verbintenis. Daarmee wordt bevestigd dat er geen enkele aanwijzing is gevonden dat deze uitgave onwettig, onregelmatig of zonder voldoende krediet in het lopende boekjaar of zonder verbintenis mogelijk binnen het meerjarenplan, zou worden aangegaan.
Gunstig visum Visum 2024/0334 van Els Van Bever van 09 september 2024
Artikel 1 - Geeft goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst voor het gebruik van MAGDA Online, tussen enerzijds de gemeente Bonheiden en anderzijds het Vlaams Gewest (Digitaal Vlaanderen) en het Eigen Vermogen Digitaal Vlaanderen, als volgt:
Samenwerkingsovereenkomst voor het gebruik van MAGDA Online
Tussen de ondergetekenden
enerzijds
De gemeente Bonheiden, vertegenwoordigd door burgemeester Lode Van Looy en algemeen directeur Ethel Van den Wijngaert, ingeschreven in het KBO met nummer 0207534171, waarvan de administratieve zetel zich bevindt te Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden, hierna afgekort “de opdrachtgever”,
en anderzijds
A. Het Vlaamse Gewest, vertegenwoordigd door de Vlaamse Regering, bij delegatie, in de persoon van de leidend ambtenaar van het intern verzelfstandigd agentschap zonder rechtspersoonlijkheid agentschap Digitaal Vlaanderen, administrateur-generaal Jan Smedts, ingeschreven in het KBO met nummer 0316.380.841 en vestigingsnummer 2.256.180.804, waarvan de administratieve zetel zich bevindt te Havenlaan 88, 1000 Brussel, hierna afgekort “Digitaal Vlaanderen”,
B. Het Eigen Vermogen Digitaal Vlaanderen, vertegenwoordigd door de voorzitter van de beheerscommissie van het Eigen Vermogen Digitaal Vlaanderen, in de persoon van Jan Smedts, ingeschreven in het KBO met nummer 0643.634.986 waarvan de administratieve zetel zich bevindt te Havenlaan 88, 1000 Brussel, hierna afgekort “EV DV”;
hierna A en B samen “de opdrachtnemer”, ieder wat zijn decretale of reglementaire bevoegdheden betreft,
[X], Digitaal Vlaanderen en EV DV worden hieronder ook wel afzonderlijk aangeduid als een “partij” of gezamenlijk als de “partijen”;
wordt overeengekomen wat volgt
Artikel 1. Voorwerp van de overeenkomst
De opdrachtgever belast de opdrachtnemer met het uitvoeren van de opdracht zoals nader beschreven in bijlage 1.
Artikel 2. Verbintenissen
De opdrachtnemer verbindt zich ertoe de nodige mensen en middelen in te zetten voor de kwaliteitsvolle en efficiënte uitvoering van de in bijlage 1 omschreven opdracht. De opdrachtgever verbindt zich ertoe de middelen en de nodige informatie ter beschikking te stellen voor het correct uitvoeren van de opdracht.
Artikel 3. Kostprijs en betalingsmodaliteiten
De totale kostprijs van de opdracht, evenals de verdeling van de kosten, betalingsmodaliteiten en facturatiegegevens, worden beschreven in de berekening in bijlage 2.
Artikel 4. Uitvoeringsmodaliteiten
De uitvoeringsmodaliteiten van deze overeenkomst staan in detail beschreven in bijlage 3. Alle communicatie in het kader van onderhavige overeenkomst wordt gericht aan de contactpersonen van elke partij, vermeld in bijlage 3. De taken die toevertrouwd zijn aan de opdrachtnemer kunnen tijdens de uitvoering van het project gewijzigd worden in functie van de bekomen resultaten of met het oog op een nieuwe oriëntering van de opdracht. Deze wijzigingen maken het voorwerp uit van een ondertekend addendum bij deze overeenkomst.
Artikel 5. Gegevensbescherming
Elke partij zal alle persoonsgegevens die zij in het kader van de uitvoering van deze overeenkomst ontvangt, verwerken in overeenstemming met de regelgeving over de bescherming van natuurlijke personen bij de verwerking van persoonsgegevens, en in het bijzonder de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
De opdrachtnemer verwerkt in het kader van de opdracht persoonsgegevens ten behoeve van de opdrachtgever. Partijen sluiten voorafgaandelijk aan de verwerking van persoonsgegevens een verwerkersovereenkomst waarin aanvullende afspraken met betrekking tot deze verwerking van persoonsgegevens worden vastgelegd.
Artikel 6. Vertrouwelijkheid
Vertrouwelijke informatie is technische, commerciële of organisatorische informatie over de ene partij die ter kennis werd gebracht aan de andere partij en in het algemeen, elke informatie van welke aard of vorm dan ook die werd verstrekt aan een partij met het oog op de uitvoering van deze overeenkomst.
De partijen verbinden er zich toe vertrouwelijke informatie niet te gebruiken, te reproduceren en te verspreiden, rechtstreeks of onrechtstreeks, mondeling of schriftelijk, buiten het kader van de overeenkomst, tenzij voorafgaande schriftelijke toelating van de andere partij. De partijen verbinden er zich toe alle nodige stappen te ondernemen om de naleving te verzekeren van deze verplichting tot vertrouwelijkheid door hun personeelsleden en medecontractanten die betrokken zijn bij of werden aangeworven voor de uitvoering van de opdracht en die directe kennis moeten hebben van deze inlichtingen. Beide partijen blijven echter aansprakelijk tegenover elkaar voor elke inbreuk op de verplichting tot vertrouwelijkheid die in dit artikel wordt omschreven. De partijen verplichten er zich toe om, op eerste verzoek, alle exemplaren en alle kopieën van vertrouwelijke inlichtingen die hen werden verstrekt terug te bezorgen of te vernietigen.
Artikel 7. Aansprakelijkheid
De opdrachtnemer is enkel aansprakelijk voor schade die rechtstreeks voortvloeit uit de gebrekkige uitvoering van deze overeenkomst. De opdrachtnemer is evenwel nooit aansprakelijk in geval van overmacht, i.e. onvoorziene omstandigheden die onafhankelijk zijn van haar wil en de correcte uitvoering van de verbintenissen onmogelijk maakt.
Artikel 8. Geschillen
Deze overeenkomst wordt beheerst door en geïnterpreteerd volgens de Belgische wetgeving. Elk geschil of elke eis, voortvloeiend uit of in verband met de geldigheid, interpretatie, uitvoering of ontbinding van de overeenkomst zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar de opdrachtgever gevestigd is. Voor elk geschil zal eerst getracht worden van het in der minne te regelen door onderhandeling en zal er dus een verplichte verzoeningspoging vooraf gaan aan elke mogelijke gerechtelijke beslechting van het geschil.
Artikel 9. Duur en beëindiging van de overeenkomst
De overeenkomst treedt in werking van zodra deze door alle partijen is ondertekend, voor de duur van het project. Indien aan de zijde van een der partijen sprake is van een toerekenbare ernstige tekortkoming in de nakoming van haar verbintenissen en de in gebreke blijvende partij tien dagen na schriftelijke aanmaning de tekortkoming niet heeft opgeheven, heeft de andere partij het recht deze samenwerkingsovereenkomst geheel of gedeeltelijk met onmiddellijke ingang zonder rechtelijke tussenkomst te ontbinden, zulks onverminderd het recht op vergoeding van de schade die deze laatste partij lijdt, doordat geen nakoming doch ontbinding plaatsvindt.
Artikel 10. Deelbaarheid
De nietigheid of ongeldigheid van één of meerdere bepalingen van deze overeenkomst beïnvloedt de geldigheid van de andere bepalingen niet. Elke bepaling, die nietig of ongeldig verklaard is, zal worden beschouwd als weggelaten uit de overeenkomst, zonder echter de andere bepalingen te beïnvloeden, die, wat hen betreft, van toepassing blijven, tenzij dat de nietig of ongeldig verklaarde bepaling(en) van wezenlijk belang is voor het voorwerp van de overeenkomst.
Deze overeenkomst werd elektronisch opgesteld en ondertekend.
Voor de opdrachtnemer
Jan Smedts
Administrateur-generaal – Voorzitter beheerscommissie Digitaal Vlaanderen – EV DV
Voor de opdrachtgever
Lode Van Looy, Burgemeester Gemeente Bonheiden
Ethel Van den Wijngaert algemeen directeur Gemeente Bonheiden
Bijlagen Onderstaande bijlagen maken integraal deel uit van deze overeenkomst:
Bijlage 1. Concrete opdrachtomschrijving – verbintenissen van alle partijen
1. Context Digitaal Vlaanderen is een intern verzelfstandigd agentschap van de Vlaamse overheid met onder meer de taak om instanties te ondersteunen in hun contacten met burgers, ondernemingen en organisaties en hun digitalisering en vereenvoudiging van dienstverlening en processen, dit overeenkomstig artikel 4, 6° en 4, 8° van het besluit van de Vlaamse regering van 18 maart 2016 houdende de oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap Digitaal Vlaanderen en de vaststelling van de werking, het beheer en de boekhouding van het Eigen Vermogen Digitaal Vlaanderen.
In dat kader biedt Digitaal Vlaanderen een kant en klare gebruikerstoepassing MAGDA Online aan:
1. Deliverables De dienstverlening bestaat uit volgende diensten:
2. Timing De vooropgestelde, oplevertermijn voor de aansluiting op MAGDA Online en de daarbijhorende aansluitingen (zie deliverables) is 3 tot 6 weken.
Bijlage 2. Kostprijs en betalingsmodaliteiten
1. Kostprijs en detailberekening De kostprijs bedraagt € 1000 per domein als eenmalige aansluitingskost met een onbeperkt aantal transacties per jaar. Voor een overzicht van de beschikbare domeinen waarop deze overeenkomst en de aansluitingskost van toepassing is (m.u.v. de MAGDA Documentendienst, waarvoor een andere overeenkomst geldt), raadpleeg deze webpagina: https://www.vlaanderen.be/magda/magda-online. De opdrachtgever is niet verplicht alle domeinen af te nemen. De opdrachtgever kan een aansluiting op de gewenste domeinen naar keuze laten activeren. Enkel de aansluitkost voor de gekozen domeinen zal gefactureerd worden. Digitaal Vlaanderen en het EV DV worden aangemerkt als niet-belastingplichtige publiekrechtelijke lichamen in de zin van artikel 6, eerste lid, van het BTW-wetboek en zijn bijgevolg niet onderworpen aan de BTW.
2. Overzicht kosten en verdeling van de kosten De kosten worden 100% gedragen door de opdrachtgever.
3. Kosten - Assumpties Alle infrastructuurkosten worden gedragen door Digitaal Vlaanderen.
4. Facturatie- en betalingsmodaliteiten Na het uitvoeren van de prestaties door de opdrachtnemer, zal het Eigen Vermogen Digitaal Vlaanderen een factuur aan de opdrachtgever bezorgen. Betalingen aan de opdrachtnemer worden uitgevoerd op rekeningnummer BE86 3751 1175 0850, geopend op naam van het Eigen Vermogen Digitaal Vlaanderen. Een betalingstermijn van 30 dagen is van toepassing.
Bijlage 3. Uitvoeringsmodaliteiten
1. Projectorganisatie Indien nodig zullen de opdrachtnemer en de opdrachtgever statusoverleg inrichten.
Contactgegevens van de partijen: - opdrachtgever: contactgegevens worden door de opdrachtgever opgegeven in het aanvraagformulier voor de aansluiting op MAGDA Online. - opdrachtnemer: Anneleen Gouwy (Product Manager)
Artikel 2 - Geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepen om de aansluitingsaanvraag in te dienen en de verdere aansluitingsprocedure te doorlopen.
Artikel 3 - Machtigt de burgemeester, Lode Van Looy, en de algemeen directeur, Ethel Van den Wijngaert, om voormelde overeenkomst namens de gemeente Bonheiden te ondertekenen.
Het masterplan Bonheiden centrum werd goedgekeurd door de gemeenteraad d.d. 26/08/2020. Het college van burgemeester en schepenen heeft het voorontwerp goedgekeurd in zitting van 10/07/2023. Na deze goedkeuring werd het voorontwerp voorgelegd aan de hogere overheden en verplichte adviesinstanties. Er werd een schriftelijke adviesronde (plenaire vergadering) georganiseerd van midden juli tot en met 11/09/2023. De opmerkingen en adviezen van de schriftelijke adviesronde werden verwerkt tot een ontwerp van het RUP ‘Bonheiden centrum’ dat nu ter voorlopige vaststelling aan de gemeenteraad van Bonheiden wordt voorgelegd.
Het ontwerp-RUP dat nu voorligt, vormt dus de vertaling van de krachtlijnen die in het structuurplan, beeldkwaliteitsplan en masterplan zijn gedefinieerd en legt de inrichting van het centrum van Bonheiden vast d.m.v. een grafisch plan en stedenbouwkundige voorschriften. Het RUP Bonheiden centrum zorgt aldus voor een juridische vertaling van de beleidsvisie.
Tijdens de schriftelijke adviesronde (plenaire vergadering) werden volgende schriftelijke adviezen ontvangen omtrent het voorontwerp-RUP nr. 2 ‘Bonheiden centrum’ en als
bijlage bij het verslag van de plenaire vergadering gevoegd:
Na de voorlopige vaststelling van het ontwerp-RUP door de gemeenteraad onderwerpt het college van burgemeester en schepenen het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk
uitvoeringsplan aan een openbaar onderzoek, dat binnen 30 dagen na de voorlopige vaststelling, minstens wordt aangekondigd door:
Deze aankondiging vermeldt minstens:
Het college van burgemeester en schepenen kan beslissen tot een individuele kennisgeving van het openbaar onderzoek aan de eigenaars van percelen waarop het planningsinitiatief betrekking heeft. Na de aankondiging wordt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan gedurende 60 dagen ter inzage gelegd in het gemeentehuis. Het openbaar onderzoek start uiterlijk op de dertigste dag na deze waarop de aankondiging ervan in het Belgisch Staatsblad verschenen is. Deze termijn is een termijn van orde. Opmerkingen en bezwaren worden uiterlijk de laatste dag van de termijn van het openbaar onderzoek schriftelijk of digitaal aan de GECORO bezorgd.
Tijdens het openbaar onderzoek organiseert het gemeentebestuur een informatievergadering betreffende het ontwerp RUP nr. 2 ‘Bonheiden centrum’ voor de bevolking.
Bonheiden centrum vormt de belangrijkste woonkern binnen de gemeente Bonheiden. Er wordt gestreefd naar een kwaliteitsvolle opwaardering van de dorpskern en de bescherming van het aanbod aan voorzieningen en kleinhandel. Kleinschaligheid en lokale binding zijn hierbij sleutelbegrippen. Het RUP is een uitwerking van het gemeentelijk ruimtelijk beleid, zoals het werd uitgeschreven in het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan van 2005. In het structuurplan is een visie op de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente opgenomen.
Na vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan werd in 2009 een beeldkwaliteitsplan voor Bonheiden centrum opgesteld. Hoewel dit plan geen formeel statuut heeft, geeft het wel de gemeentelijke visie op de dorpskern weer en wordt het gebruikt als toetsingsinstrument bij vergunningsaanvragen. Om de dorpskern kwaliteitsvol en met respect voor de identiteit te kunnen ontwikkelen, worden in voorliggend RUP de belangrijkste krachtlijnen van het beeldkwaliteitsplan juridisch vertaald. Daarnaast werd ook een masterplan Bonheiden centrum opgemaakt. De herwerkte versie van het masterplan Bonheiden centrum werd goedgekeurd door de gemeenteraad d.d. 26/08/2020. Het ontwerp-RUP dat nu voorligt, vormt de vertaling van de krachtlijnen die in het structuurplan, beeldkwaliteitsplan en masterplan zijn gedefinieerd en legt de inrichting van het centrum van Bonheiden vast d.m.v. een grafisch plan en stedenbouwkundige voorschriften. Het RUP Bonheiden centrum zorgt aldus voor een juridische vertaling van de beleidsvisie.
Het ontwerp-RUP nr. 2 ‘Bonheiden centrum’ bestaat uit een toelichtingsnota met een register planschade/planbaten/gebruikerscompensatie en bijhorende kaarten, een plan feitelijke en juridische toestand, een grafisch plan, stedenbouwkundige voorschriften en een plan recht van voorkoop. Daarnaast is ook een niet-technische samenvatting gemaakt en werden de scopingsnota (met kaartenbundel) en procesnota geüpdatet.
Een grafisch plan is een plan waarbij zones worden aangeduid gekoppeld aan toegestane bestemmingen binnen die zone. De bestemmingen opgelegd op het grafisch plan kunnen enerzijds de huidige bestemmingen van het BPA herbevestigen, anderzijds kunnen de bestemmingen volgens het gewestplan Mechelen wijzigen.
Binnen het RUP 'Bonheiden centrum' worden de volgende bestemmingen voorzien:
Met dit RUP 'Bonheiden centrum' wordt enerzijds het BPA 'De Krekel' dat een uitspraak doet over de site van de bibliotheek, cultureel centrum en gemeentehuis, volledig
opgeheven. Anderzijds krijgt een perceel aan de Poverstraat de bestemming 'wonen', terwijl dit perceel momenteel binnen “artikel 6 - overdruk niet kwetsbaar gebied” volgens het RUP 'Zonevreemde woningen' gelegen is.
Daarnaast worden alle bestaande, vergunde verkavelingen voor percelen die gelegen zijn binnen het plangebied van het RUP en die goedgekeurd zijn vóór 01/09/2009 (meer dan 15 jaar oud) opgeheven met het oog op het vereenvoudigen van de geldende voorschriften in het plangebied.
Tot slot wordt ook één recenter vergunde verkaveling in de Populierenlaan opgeheven om een beoogde trage verbinding naar de Schoolstraat te kunnen realiseren.
De toelichtingsnota is een verdere uitwerking van de goedgekeurde scopingnota van 21/11/2018 waarbij het ontwerpend onderzoek wordt toegelicht en verduidelijkt. Dit
ontwerpend onderzoek vormt de basis voor het grafisch plan en de stedenbouwkundige voorschriften.
De stedenbouwkundige voorschriften vormen samen met het grafisch plan de verordende richtlijnen voor toekomstige ontwikkelingen. Het grafisch plan legt zoals besproken zones vast met toekomstige bestemmingen. De stedenbouwkundige voorschriften zijn tekstuele beschrijvingen van wat mogelijk is binnen de afgebakende bestemmingszones naar inrichting, organisatie, activiteiten, ... Zo worden er algemene voorschriften opgenomen i.h.k.v. openbaar nut, hernieuwbare energie, materiaalgebruik, waterhuishouding, biodiversiteit, parkeren en dergelijke. Deze algemene voorschriften gelden voor alle bestemmingszones. Daarnaast krijgt elke bestemmingszone specifieke stedenbouwkundige voorschriften, waarbij de bestemmingen verder gedetailleerd worden en de inrichtingen bepaald worden. Door de stedenbouwkundige voorschriften krijgt elk perceel binnen het plangebied een duidelijk kader naar toekomstmogelijkheden. Veel van de stedenbouwkundige voorschriften zijn gebaseerd op huidige, geldende voorschriften, uiteraard aangepast aan de hedendaagse normen en doelstellingen.
Het ontwerp-RUP ‘Bonheiden centrum’ is een verdere uitwerking van het voorontwerp-RUP van 10/07/2023 op basis van de ontvangen opmerkingen en adviezen tijdens de schriftelijke adviesronde (plenaire vergadering).
Daarnaast werd de procesnota verder aangevuld met de volgende processtap volgens de geldende goedkeuringsprocedure en werd de scopingsnota geüpdatet.
In het RUP worden bepaalde gebouwen aangeduid als ‘cultuurhistorisch waardevol pand/object' op basis van de actualisatie van de inventaris 'bouwkundig erfgoed'. Een aantal panden zijn niet opgenomen in de inventaris bouwkundig erfgoed maar beschikken over kenmerken die bijdragen aan het authentieke beeld van het dorp. Het gaat over 24 panden. De eigenaars van die panden zullen voorafgaand aan het verplichte infomoment tijdens het openbaar onderzoek ingelicht worden.
Voor bepaalde percelen gelegen binnen het plangebied wordt een voorkooprecht gevestigd ten voordele van de gemeente. Het betreft percelen gelegen in het gebied Vennebosschen. De betreffende percelen zijn aangeduid op het plan “recht van voorkoop”. Het voorkooprecht geldt voor een termijn van 15 jaar.
Waterparagraaf:
Op te heffen voorschriften van BPA, RUP of verkaveling. Na de inwerkingtreding van het RUP worden de voorschriften van volgende bijzondere plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen of verkavelingen voor de percelen die binnen de begrenzing van dit ruimtelijke uitvoeringsplan liggen, opgeheven:
Artikel 1 - Stelt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan nr. 2 ‘Bonheiden centrum’ voorlopig vast, bestaande uit:
Artikel 2 – Heft in het ontwerp-RUP nr. 2 ‘Bonheiden centrum’ het BPA ‘De Krekel’ d.d. 31/05/2002 volledig op.
Artikel 3 – Heft in het ontwerp-RUP nr. 2 ‘Bonheiden centrum’ het RUP nr. 1 ‘Zonevreemde woningen’ d.d. 27/05/2015 artikel 6 ‘overdruk niet kwetsbaar gebied’ op, voor wat betreft de delen gelegen binnen de begrenzing van het RUP nr. 2 ‘Bonheiden centrum’.
Artikel 4 – Heft in het ontwerp-RUP nr. 2 ‘Bonheiden centrum’ worden, conform artikel 97 van het Omgevingsvergunningsdecreet, volgende verkavelingen op voor percelen die gelegen zijn binnen de begrenzing van het RUP Bonheiden centrum:
Artikel 5 – Vestigt een recht van verkoop in het ontwerp-RUP nr. 2 ‘Bonheiden centrum’ voor de percelen aangeduid in het plan “recht van voorkoop”, geldig voor een termijn van 15 jaar, met als begunstigde de gemeente Bonheiden.
Op 19/06/2024 heeft de gemeenteraad van Bonheiden de opmaak van een gemeentelijke woonbehoeftestudie gegund aan IGEMO. Tijdens de zitting werd wel de bedenking gemaakt naar mogelijke belangenvermenging. Volgens ingewonnen juridisch advies vormt de opmaak van een woonbehoeftestudie door IGEMO een risico op latere mogelijke ontwikkelingen en studies.
Aan de gemeenteraad wordt aldus gevraagd de eerdere beslissing tot samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente en IGEMO voor de opmaak van een woonbehoeftestudie Bonheiden niet goed te keuren en de eerdere beslissing van 19/06/2024, voor zover als nodig, integraal in te trekken en te vervangen door deze beslissing.
19/06/2024: Goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst IGEMO door de gemeenteraad m.b.t. de opmaak van de gemeentelijke woonbehoeftestudie.
Op de zitting van de gemeenteraad van Bonheiden van 19/06/2024 stond de samenwerkingsovereenkomst met IGEMO i.v.m. de opmaak van een gemeentelijke woonbehoeftestudie geagendeerd. Tijdens de inhoudelijke bespreking van dit punt op de gemeenteraad werd een bemerking gemaakt over een eventuele belangenvermenging van IGEMO.
De gemeenteraad heeft de samenwerkingsovereenkomst onder voorbehoud van bijkomend onderzoek goedgekeurd.
Uit het bijkomend onderzoek blijkt dat de opmaak van een woonbehoeftestudie door IGEMO vanuit juridisch oogpunt problematisch is, gezien de rol van IGEMO in de ontwikkeling van het project 'Grote Heide'. De opmaak van de woonbehoeftestudie door IGEMO ondermijnt de wettigheid van alle verdere besluitvorming die daarop gebaseerd is. Iedere derde partij die de besluitvorming in vraag wil stellen, zal o.i. door de rol van IGEMO relatief eenvoudig kunnen aantonen dat er sprake is van mogelijke vooringenomenheid/partijdigheid/belangenvermenging.
Na bijkomend onderzoek en afweging wordt tot het besluit gekomen dat het voor alle betrokken partijen wenselijk is om de woonbehoeftestudie door een andere externe partij te laten opmaken, en dus niet door IGEMO.
De redenering is als volgt:
Daarom wenst de gemeente de woonbehoeftestudie niet door IGEMO te laten uitvoeren.
De gemeente onderstreept het vertrouwen in de competentie, de deskundigheid en de onafhankelijke positie van IGEMO, doch wenst vanuit juridisch oogpunt de nodige voorzichtigheid aan de dag te leggen, teneinde de ontwikkelingen in de gemeente niet in het gedrang te brengen.
Artikel 1 - Besluit om de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente en IGEMO voor de opmaak van een woonbehoeftestudie Bonheiden niet goed te keuren en de eerdere beslissing van 19/06/2024, voor zover als nodig, integraal in te trekken en te vervangen door deze beslissing.
Artikel 2 - Maakt een kantmelding in de notulen van 19/06/2024 en stelt de gemeenteraad hiervan op de hoogte.
Het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan, goedgekeurd door de deputatie van de provincie Antwerpen op 24/05/2006, voorziet in het richtinggevend gedeelte onder titel ‘2.3.3. woningbouwprogrammatie’ de ontwikkeling van verschillende sites in woongebied en woonuitbreidingsgebied op korte (periode tot 2007), middellange (tussen 2007 en 2013) en lange termijn (na 2013). Daarnaast worden ook diverse gebieden aangeduid als te herbestemmen naar een open ruimte bestemming.
Eén van de woonuitbreidingsgebieden die op korte termijn ontwikkeld zou worden, betreft de site van 'Grote Heide'. Alvorens dit woonuitbreidingsgebied te kunnen aansnijden, dient aangetoond te worden dat er een woonbehoefte is. Een gemeentelijke woonbehoeftestudie is eveneens nodig als start voor een toekomstig gemeentelijk beleidsplan Bonheiden.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld een overheidsopdracht op te starten voor de opmaak van een gemeentelijk woonbehoeftestudie, en de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunnen vast te stellen.
Raming: € 35.000 excl. btw of € 42.350 incl. 21% btw.
Het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan, goedgekeurd door de deputatie van de provincie Antwerpen op 24/05/2006, voorziet in het richtinggevend gedeelte onder titel ‘2.3.3. woningbouwprogrammatie’ de ontwikkeling van verschillende sites in woongebied en woonuitbreidingsgebied op korte (periode tot 2007), middellange (tussen 2007 en 2013) en lange termijn (na 2013). Daarnaast worden ook diverse gebieden aangeduid als te herbestemmen naar een open ruimte bestemming.
In het bindend gedeelte van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan wordt volgende taakstelling geformuleerd:
“13. De gemeente beschouwt volgende woongebieden als prioritair voor de realisatie van bijkomende woningen:
De overige binnengebieden en woonuitbreidingsgebieden worden ofwel niet ontwikkeld voor 2007 ofwel herbestemd naar een open ruimte functie. De gemeente zal het aansnijden van woonuitbreidingsgebied steeds compenseren door, in een ruimtelijk uitvoeringsplan gelijktijdig een evenwaardige oppervlakte binnengebied om te zetten naar een open ruimte bestemming. Hiervoor komen de gebieden Venneboslaan - Pelgrimstraat en ‘Dertien Eycken’ in aanmerking.”
Het RUP nr. 5 ‘Grote Heide-herneming’, definitief vastgesteld door de gemeenteraad in de zitting van 31/10/2018, werd door de Raad van State in het arrest van 23/03/2021 vernietigd. Vooraleer een nieuwe RUP-procedure kan worden opgestart, vragen de hogere overheden een update van de woningbouwprogrammatie.
De komende jaren zal de gemeente een beleidsplan ruimte moeten opmaken ter vervanging van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan. Voor het beleidsplan ruimte Bonheiden is een woonbehoeftestudie eveneens een belangrijk thema dat onderzocht moet worden.
Opmaak woonbehoeftestudie voor gemeente Bonheiden:
De aanpak van de woonbehoeftestudie rust op volgende uitgangspunten:
De woonbehoeftestudie moet worden beschouwd als een voorafname op de latere opmaak van een “gemeentelijk beleidsplan Ruimte” voor Bonheiden. De opdracht omvat het opmaken van een woonbehoeftestudie als voorafname op de opmaak van het ‘gemeentelijk beleidsplan Ruimte’. Bij opmaak moet rekening gehouden worden met de voorwaarden gesteld in de Omzendbrief RO/2022/03 in verband met het opmaken van een gemeentelijke woonbehoeftestudie én de toekomstige wijziging of vervanging van deze omzendbrief die het Departement Omgeving heeft gepland. Het regelmatig afstemmen van de woonbehoeftestudie met het Departement Omgeving gedurende de opmaak ervan is dan ook een belangrijke vereiste.
De woningbouwprogrammatie die in het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan werd geformuleerd, dateert van 2006. Intussen zijn er een aantal maatschappelijke tendensen ontstaan waarmee destijds nog weinig of geen rekening kon worden gehouden. De ruimte komt meer en meer onder druk te staan, waardoor het noodzakelijk is een nieuw evenwicht te vinden tussen de verschillende ruimtevragers. Ook op het vlak van samenleven kent Bonheiden verschillende sociale tendensen (gezinsverdunning, vergrijzing, …) waar rekening mee gehouden moet worden. De gemeente Bonheiden wil voor elke Bonheidenaar een (t)huis realiseren.
Met deze studie is het de bedoeling dat er de brug wordt gemaakt tussen het woon- en het ruimtelijk beleid. De gemeente Bonheiden wenst een actievere rol op vlak van wonen te gaan spelen. Om dit op een efficiënte manier te kunnen doen, wordt een studie gevraagd naar de woonbehoeftes van verschillende bewonersprofielen in relatie tot het bestaande woonpatrimonium alsook een voorzet naar verder te ontwikkelen woonvormen en de impact hiervan op de organisatie van het woonbeleid in de toekomst. De woonbehoeftestudie zal ook belangrijke input geven aan de opmaak van het toekomstig beleidsplan ruimte.
1. Huidige situatie en prognoses (bron: Woonscan Bonheiden: Bonheiden (provincieantwerpen.be)
Hieronder worden enkele relevante thema’s en gegevens uit de Woonscan Bonheiden overgenomen, de bijhorende grafieken zijn terug te vinden in het document in bijlage. Voor meer gedetailleerde info verwijzen we graag naar het volledige rapport dat online raadpleegbaar is: Bonheiden (provincieantwerpen.be).
1.1. Aantal inwoners
Grafiek 18 geeft het (verwachte) verloop van het inwonersaantal weer als percentage ten opzichte van 2010 (met absolute aantallen weergegeven voor de gemeente Bonheiden). De prognose is dat gemeente Bonheiden een bevolkingstoename zal kennen. Deze cijfers zijn gebaseerd op de stand van de bevolking op 01/01/2020. In de prognose wordt de periode 2020-2030 als ‘aanvaardbare horizon’ beschouwd. Voor 2030-2040 zijn de prognoses minder zeker. We zien een duidelijk stijgende trend in de tijd. Daarbij wordt verwacht dat de stijging tegen 2040 hoger is dan de gemiddelde toename in het Vlaams Gewest en de provincie Antwerpen.
1.2. Leeftijdscategorieën
Wanneer we kijken naar de inwoners naargelang leeftijdscategorie stellen we vast dat het aandeel jongeren (0-17j) en de groep 18-64-jarigen afneemt tegen 2040. Het aandeel van de groep 65+ers neemt toe (grafiek 20).
1.3. Aantal huishoudens
1.4. Woongelegenheden
2. Inschatting van knelpunten
3. Concrete vraagstelling
3.1. Ruimtelijk/Demografisch
3.2. Betaalbaarheid
De studie zal bestaan uit 2 fases:
Fase 1 - verzamelen en analyseren van de ruimtelijke en demografische data:
Fase 2 - formuleren van beleidsaanbevelingen:
Het geraamde bedrag voor de opmaak van een gemeentelijke woonbehoeftestudie Bonheiden bedraagt € 35.000 excl. btw of € 42.350 incl. 21% btw. Deze studie is nodig voor de opmaak van een gemeentelijk beleidsplan ruimte Bonheiden.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2024/00212 van Financiele dienst van 13 september 2024
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Opmaak gemeentelijke woonbehoeftestudie' vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2024/RS-1471, opgesteld door de technische dienst, en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
Voor de opbraak en heraanleg van het basketbalplein in het domein Sluyts dient een opdracht opgestart te worden.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen:
Raming: € 31.256,25 excl. btw of in totaal € 37.820,06 incl. 21% btw.
De gemeenteraad beslist ter zitting dit punt te verdagen naar de gemeenteraad van 23/10/2024.
Enig artikel - Verdaagt dit punt naar de gemeenteraad van 23/10/2024.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om uitdrukkelijk mandaat te voorzien om de fusie van de Vlaamse Logo's goed te keuren op de Bijzondere Algemene Vergadering op 27/11/2024.
27/03/2024: De gemeenteraad duidde Daan Versonnen aan als stemgerechtigd lid in de Algemene Vergadering van vzw LOGO Mechelen.
Hieraan zijn geen financiële gevolgen verbonden.
Geheime stemming over de afvaardiging van de plaatsvervangende afgevaardigde voor de Algemene Vergadering van Logo Mechelen:
• met eenparigheid van stemmen Tim Gordts, goedgekeurd
Artikel 1 - Geeft aan de vaste of plaatsvervangende vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van Logo Mechelen het uitdrukkelijke mandaat om de fusie van de Vlaamse Logo's goed te keuren op de Bijzondere Algemene Vergadering.
Artikel 2 - Vaardigt Tim Gordts (Projectmedewerker Welzijn) af als plaatsvervangende vertegenwoordiger naar de Bijzondere Algemene Vergadering, bij afwezigheid van de vaste vertegenwoordiger.
De voorzitter sluit de zitting op 25/09/2024 om 21:17.
Namens Gemeenteraad,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad