Terug
Gepubliceerd op 30/03/2023

Besluit  Gemeenteraad

wo 01/03/2023 - 20:30

Personeel - Gemeenschappelijk organogram: Wijziging

Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Luc De Weerdt, Charlotte Pittevils, gemeenteraadsleden
Afwezig: Rudi Withaegels, gemeenteraadslid

Omwille van een dynamisch personeelsbeleid en met het oog op een efficiëntere werking van de diensten van de gemeente en het OCMW wordt aan de gemeenteraad gevraagd de wijzigingen in het gemeenschappelijk organogram goed te keuren. 

Voorgeschiedenis
  • 18/12/2019: Besluit van de gemeenteraad houdende wijziging van het gemeenschappelijk organogram 2020.
  • 16/12/2020: Besluit van de gemeenteraad houdende wijziging van het gemeenschappelijk organogram 2021.
  • 06/12/2021: Advies van het BOCHOC aangaande de wijzigingen gemeenschappelijk organogram 2022.
  • 15/12/2021: Besluit van de gemeenteraad houdende wijziging van het gemeenschappelijk organogram 2022.
  • 05/12/2022: Advies van het BOCHOC aangaande de wijzigingen gemeenschappelijk organogram 2023.
  • 06/12/2022: Besluit van het college van burgemeester en schepenen houdende het principieel akkoord tot aanwerving van 1 VTE werkman bij de technische uitvoeringsdienst ter vervanging van 5 niet-vervangen 1/5de loopbaanverminderingen.
  • 03/01/2023: Besluit van het college van burgemeester en schepenen houdende het principieel akkoord tot aanwerving van 1 VTE werkman bij de technische uitvoeringsdienst ter vervanging van 2 VTE seizoenarbeiders.
Feiten en context

Voorstel tot wijziging van het gemeenschappelijk organogram:

  1. Afdeling Stafdiensten: aanwerving "Deskundige HR (B1-B3)" bij de personeelsdienst;
  2. Afdeling Mens en Zorg: gesubsidieerde aanwerving "Maatschappelijk Assistent (B1-B3)" bepaalde duur 1 jaar;
  3. Afdeling Infrastructuur: 
    1. Technische dienst: Upgrade van de voorziene vervanging van een administratief medewerker C1-C3, die voorzien was op niveau B1-B3, naar een "Project coördinator (A1a-A3a)" i.f.v. de complementariteit van het bestaande team;
    2. Poetsdienst: 
      1. Upgrade functie Coördinator poetsdienst (D4-D5) naar C4-C5;
      2. Upgrade functie Adjunct coördinator poetsdienst  van E1-E3 naar D1-D3;
    3. Uitvoeringsdienst: 
      1. Extra functie "Geschoold werkman D1-D3" ter vervanging van 5 niet-ingevulde 1/5de loopbaanverminderingen;
      2. Extra functie "Geschoold werkman D1-D3" ter vervanging van 2 seizoenarbeiders;
  4. Afdeling Omgeving: Vervanging van statutaire "Omgevingsambtenaar A1a-A3a" die uitdovend voorzien was door een contractueel "Omgevingsambtenaar A1a-A3a";
  5. Afdeling Vrije tijd:
    1. Sport- en Jeugddienst:
      1. Upgrade functie "Administratief medewerker C1-C3" na pensionering naar de functie "Jeugdpromotor B1-B3";
      2. Upgrade functie "Geschoold werkman D1-D3" naar de functie "Coördinator arbeiders D4-D5";
    2. Bibliotheek: halftijdse (19 u.) vervanging na pensionering van een administratief medewerker, tewerkgesteld aan 16,5 u.; 
  6. Afdeling Dienstverlening: 
    1. Dienst Burgerzaken: Upgrade functie "Administratief medewerker C1-C3" naar de functie "Vreemdelingencoördinator B1-B3";
    2. Dienst Communicatie en onthaal: Extra functie "Deskundige communicatie B1-B3" ter ondersteuning van alle diensten i.f.v. o.a. promotie-en sensibiliseringscampagnes, social media, ... 
Advies
  • 07/11/2022: Positief advies van het m-team.
  • 08/11/2022: Positief advies van het college van burgemeester en schepenen.
Juridische grond
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 07/12/2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, inzonderheid Titel II. De personeelsformatie.
  • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 32, 50 vijfde lid, 277 en 278,§1.
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 02/08/2022 houdende de aanstelling van een omgevingsambtenaar A1a-A3a.
  • Besluit van de algemeen directeur van 18/10/2022 houdende de aanstelling van een vreemdelingencoördinator B1-B3.
  • Principieel akkoord van het college van burgemeester en schepenen van 06/12/2022 houdende de aanwerving van 1 VTE werkman bij de technische uitvoeringsdienst ter vervanging van 5 niet ingevulde 1/5de loopbaanverminderingen.
  • Principieel akkoord van het college van burgemeester en schepenen van 03/01/2023 houdende de aanwerving van 1 VTE werkman bij de technische uitvoeringsdienst ter vervanging van 2 VTE seizoenarbeiders bepaalde duur (elk voor 6 maanden).
Publieke stemming
Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Hilde Smets, Daan Versonnen, Pascal Vercammen
Onthouders: Jan Fonderie, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes
Resultaat: Met 11 stemmen voor, 9 onthoudingen
Besluit

Artikel 1 - Gaat akkoord met volgende wijzigingen aan het gemeenschappelijk organogram: 

  1. Afdeling Stafdiensten: aanwerving "Deskundige HR (B1-B3)" bij de personeelsdienst;
  2. Afdeling Mens en Zorg: gesubsidieerde aanwerving "Maatschappelijk Assistent (B1-B3)" bepaalde duur 1 jaar;
  3. Afdeling Infrastructuur: 
    1. Technische dienst: Upgrade van de voorziene vervanging van een administratief medewerker C1-C3, die voorzien was op niveau B1-B3, naar een "Project coördinator (A1a-A3a)" i.f.v. de complementariteit van het bestaande team;
    2. Poetsdienst: 
      1. Upgrade functie Coördinator poetsdienst (D4-D5) naar C4-C5;
      2. Upgrade functie Adjunct coördinator poetsdienst van E1-E3 naar D1-D3;
    3. Uitvoeringsdienst: 
      1. Extra functie "Geschoold werkman D1-D3" ter vervanging van 5 niet-ingevulde 1/5de loopbaanverminderingen; 
      2. Extra functie "Geschoold werkman D1-D3" ter vervanging van 2 seizoenarbeiders;
  4. Afdeling Omgeving: Vervanging van statutaire "Omgevingsambtenaar A1a-A3a" die uitdovend voorzien was door een contractueel "Omgevingsambtenaar A1a-A3a"
  5. Afdeling Vrije tijd:
    1. Sport- en Jeugddienst:
      1. Upgrade functie "Administratief medewerker C1-C3" na pensionering naar de functie "Jeugdpromotor B1-B3";
      2. Upgrade functie "Geschoold werkman D1-D3" naar de functie "Coördinator arbeiders D4-D5";
    2. Bibliotheek: halftijdse (19 u.) vervanging na pensionering van een administratief medewerker, tewerkgesteld aan 16,5 u.; 
  6. Afdeling Dienstverlening: 
    1. Dienst Burgerzaken: Upgrade functie "Administratief medewerker C1-C3" naar de functie "Vreemdelingencoördinator B1-B3";
    2. Dienst Communicatie en onthaal: Extra functie "Deskundige communicatie B1-B3" ter ondersteuning van alle diensten i.f.v. o.a. promotie-en sensibiliseringscampagnes, social media, ... 

Artikel 2 - Neemt kennis van het feit dat het gemeenschappelijk organogram gemeente/OCMW een bindend karakter heeft waaraan de aanstellende overheid zich moet houden bij de aanstellingen in statutair verband of aanstellingen in contractueel verband met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur.