De voorzitter opent de zitting op 01/03/2023 om 20:07.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 25/01/2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.
25/01/2023: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 25/01/2023 goed.
De burgemeester was van zaterdag 18/02/2023 tot en met zondag 26/02/2023 verhinderd zijn ambt uit te oefenen.
Deze verhindering en de beëindiging van de periode van verhindering wordt aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd.
Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 62.
Overeenkomstig artikel 62 van het Decreet over het lokaal bestuur dient de gemeenteraad akte te nemen van de verhindering van de burgemeester en van de beëindiging van de periode van verhindering.
Enig artikel - Neemt er kennis van dat de burgemeester van
verhinderd was zijn ambt uit te oefenen.
Arter Architects kreeg de opdracht een beheersplan voor de Sint-Martinuskerk op te maken.
De Sint-Martinuskerk is een beschermd monument sinds 1951, waarbij de toren werd beschermd als monument in 1975. Hierdoor is het gemeentebestuur verplicht ervoor te zorgen als een goede huisvader. Het beheersplan wordt in samenspraak met het Agentschap Onroerend Erfgoed opgemaakt.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het beheersplan goed te keuren.
Gezien de Sint-Martinuskerk en de toren beschermde monumenten zijn, moet de gemeente deze beheren als een goede huisvader.
De Sint-Martinuskerk heeft een rijke geschiedenis en maakt deel uit van het dorpsgezicht van Rijmenam. In 2005 voerde het Agentschap Onroerend Erfgoed een archeologisch onderzoek uit. Hierin wordt de bouwgeschiedenis van de kerk opgedeeld in tien fases:
Uit het beheersplan blijkt dat dringende interventies aan de kerktoren zich opdringen:
Het beheersplan van de Sint-Martinuskerk is noodzakelijk om in aanmerking te komen voor subsidies.
Artikel 1 – Keurt het beheersplan voor de Sint-Martinuskerk, opgesteld door Arter Architects, goed.
Artikel 2 – Bezorgt het beheersplan aan het Agentschap Onroerend Erfgoed.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om voor de periode 01/03/2023-2025 het retributiereglement voor het ter beschikking stellen van allerhande materialen, aan te passen, waarin volgend tarief wordt toegevoegd:
Op 18/12/2019 stelde de gemeenteraad het retributiereglement op de terbeschikkingstelling van allerhande materialen 2020-2025 vast.
Op 19/02/2020 en 24/02/2021 keurde de gemeenteraad een aanpassing van dit retributiereglement goed in verband met de terbeschikkingstelling van CO-melders en rookmelders.
Inmiddels werd beslist de actie van de kindergemeenteraad rond "bijenvriendelijke gemeente" te steunen bij de verkoop van bloemzaadbommetjes.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om voor de periode 01/03/2023-2025 het retributiereglement voor het ter beschikking stellen van allerhande materialen, aan te passen, waarin volgend tarief wordt toegevoegd:
Voor het ter beschikking stellen van deze materialen past het een billijke vergoeding te vragen wegens het individueel voordeel dat geboden wordt aan de burger, die van deze diensten vrijwillig gebruik maakt.
In het meerjarenplan 2023-2025 zijn de ontvangsten van de hieronder vermelde retributies ingeschreven onder volgende acties:
Artikel 1 - Voegt in artikel 2 van het retributiereglement op de terbeschikkingstelling van allerhande materialen 2023-2025 toe: "Verkoop van bloemzaadbommetjes aan het tarief van € 5,00 per bloemzaadbommetje" en stelt het retributiereglement op de terbeschikkingstelling van allerhande materialen 2020-2025 vast, als volgt:
RETRIBUTIEREGLEMENT OP DE TERBESCHIKKINGSTELLING VAN ALLERHANDE MATERIALEN 2020-2025
Artikel 1 - Heft voor de periode 2023-2025 een retributie op de in artikel 2 vermelde materialen
Artikel 2 –
Compostvaten en compostbakken worden enkel verkocht aan inwoners van de gemeente Bonheiden en voor eigen gebruik.
Per adres kunnen maximaal 3 compostbakken en 1 compostvat besteld worden.
De gemeente kan niet op om het even welk moment compostbakken of compostvaten bijbestellen. Indien de voorraad het niet toelaat om meerdere compostbakken per adres te verkopen, kan de gemeente beslissen dat er tijdelijk maar 1 compostbak per adres verkocht wordt, zodat zoveel mogelijk burgers de kans krijgen om een gesubsidieerde bak aan te kopen.
De compostvaten en –bakken worden pas na de betaling van de retributie ter beschikking gesteld op de technische uitvoeringsdienst in de Gestelhoflei, waar de koper de bakken kan afhalen na telefonisch contact.
Artikel 3 - Stelt gratis één tot maximum twee dozen van 200 oordopjes per jaar ter beschikking per jeugdvereniging in Bonheiden en Rijmenam.
Artikel 4 - De retributie wordt contant geïnd.
Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
De kindergemeenteraad organiseert een actie rond 'bijenvriendelijke gemeente' en zal hiervoor bloemzaadbommetjes maken en verkopen. De opbrengst van deze actie wensen zij te schenken aan een goed doel, nl. Cis4Ever.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om voor de periode 2022-2025 de lijst van nominatief toe te kennen subsidies aan te vullen met deze subsidie.
De lijsten zoals ze in de beleidsnota van de oude BBC (nominatieve subsidies, delegatie overheidsopdrachten,…) vervat zaten, bestaan niet meer. Het Decreet over het lokaal bestuur heeft de huidige lijsten bij het budget losgekoppeld van de beleidsrapporten. Gelet op het feit dat de lijsten losgekoppeld zijn van de beleidsrapporten, nemen ze nu de vorm aan van afzonderlijke besluiten van de raad. Deze kunnen nog altijd gebundeld worden op een lijst, maar dit hoeft niet meer.
Aangezien ze niet meer worden opgenomen in het meerjarenplan, kan de raad er afzonderlijk over beslissen, zonder een aanpassing van het meerjarenplan door te voeren, wat de flexibiliteit vergroot. In de documentatie bij het meerjarenplan wordt wel nog een overzicht opgenomen van de toegestane werkings- en investeringssubsidies, waaronder ook de nominatief toegekende subsidies behoren. Dat overzicht houdt echter niet langer een beslissing in, maar is louter informatief. De documentatie maakt geen deel uit van het meerjarenplan en moet enkel ter beschikking worden gesteld aan de raadsleden.
De kindergemeenteraad organiseert een actie rond 'bijenvriendelijke gemeente' waarbij zij zelf bloemzaadbommetjes gaan maken en verkopen op de wekelijkse markt. Op vraag van de kindergemeenteraad zal het bedrag van de opbrengst verdubbeld worden met een maximum toelage van € 1.000.
De bevoegdheid voor “het toekennen van nominatieve subsidies” komt toe aan de raad. De raad moet dus een besluit nemen tot nominatieve toekenning van elke subsidie afzonderlijk. Om niet elk dossier apart voor te leggen aan de raad, wordt thans globaal een lijst van nominatief toe te kennen subsidies voorgelegd aan de gemeenteraad, die deze kan goedkeuren voor uitbetaling in 2023-2025. Wanneer bij de toekenning van deze bedragen zou afgeweken worden of wanneer een nieuwe nominatieve subsidie zou toegekend worden aan een begunstigde, die niet in deze overzichtslijst is opgenomen én deze binnen de grenzen van de globale exploitatie of investeringen blijft, dient dat betreffend dossier apart aan de gemeenteraad voorgelegd te worden voor goedkeuring, zonder dat een aanpassing van het meerjarenplan vereist is.
De gemeenteraad geeft hiermee de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de nominatieve subsidies uit te keren binnen het voorziene krediet per begunstigde, zoals opgenomen in de bijlage. Een nominatieve subsidie wordt uitgekeerd op basis van een (dotatie)besluit of een subsidieaanvraag en dit conform de afspraken in het organisatiebeheerssysteem, namelijk:
Nominatieve subsidies die van verantwoording worden vrijgesteld (≤ € 1.240) kunnen rechtstreeks aangerekend worden door de financiële dienst, waardoor de goedkeuring door college van burgemeester en schepenen / vast bureau / directiecomité van het AGBPB loopt via de goedkeuring van de verzamelstaat van de aanrekeningen.
Nominatieve subsidies die niet van verantwoording worden vrijgesteld (> € 1.240), dienen steeds ter goedkeuring voor betaling aan college van burgemeester en schepenen / vast bureau / directiecomité van het AGBPB worden voorgelegd.
Zij worden enkel ten informatieve titel opgenomen in de lijst.
Visum:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2023/0031 van Financiele dienst van 16 februari 2023
Artikel 1 - Voegt volgende nominatieve subsidie toe aan de lijst met toe te kennen nominatieve subsidies 2022-2025 als volgt goed:
Actie (met omschrijving) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
A8.5.4: Steunen goed doel door de kindergemeenteraad: Cis4Ever | € 1.000 |
Artikel 2 - Geeft de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om deze nominatieve subsidie uit te keren binnen het voorziene krediet per begunstigde, zoals opgenomen in de lijst. Een nominatieve subsidie wordt uitgekeerd op basis van een (dotatie)besluit of een subsidieaanvraag en dit conform de afspraken in het organisatiebeheerssysteem.
Artikel 3 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Op 31/11/2022 werd door Bouwonderneming Gerard en Dirk Schoovaerts een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor het afbreken van de bestaande gebouwen, het bouwen van 2 meergezinswoningen met ondergrondse garage met inbegrip van omgevingsaanlegwerken (inrit, tuinpaden en terrassen), een bronbemaling en de plaatselijke wijziging van de rooilijn van de Schoolstraat met als projectnummer omgevingsloket OMV_2022160059 en gemeentelijk projectnummer 2022/290.
De aanvraag voorziet het plaatselijk wijzigen van de bestaande feitelijke rooilijn van de gemeenteweg Schoolstraat (kadaster mutatie 1982 schets 76) en het plaatselijk afschaffen van de voetweg nr. 31 (rooilijn volgens atlas der buurtwegen) te 2820 Bonheiden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om voorafgaand aan een beslissing over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning, de zogenaamde 'zaak der wegen', te beslissen over het al dan niet plaatselijk wijzigen van de feitelijke rooilijn en opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan van de gemeenteweg Schoolstraat (buurtweg nr. 31).
Op 08/02/2023 werd advies uitgebracht door de gemeentelijke mobiliteitsambtenaar:
Gelet op de bestaande en zeer beperkte voetpad doorgang is het aangewezen om van deze gelegenheid gebruik te maken om de nieuwe rooilijn te realiseren en in te laten richten als voetpad in openbaar domein.
Verder maak ik volgende bedenkingen:
De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek dat werd opgestart op 08/12/2022 en eindigde op 06/01/2023.
Er werd één bezwaarschrift ingediend.
Dit bezwaarschrift bevat geen bezwaren die betrekking hebben op het al of niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan.
Eventuele bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing en opheffing van gemeentewegen (zaak van de wegen) kunnen door de gemeenteraad behandeld worden in het kader van de desbetreffende besluitvorming.
Dit besluit heeft geen financiële gevolgen.
Enig artikel - Hecht goedkeuring aan de gedeeltelijke wijziging van de feitelijke rooilijn en de gedeeltelijke opheffing van het gemeentelijk rooilijnplan, goedgekeurd bij besluit van de Deputatie van de provincie Antwerpen van 31/12/1847 ‘Atlas der buurtwegen’, voor wat betreft de gemeenteweg Schoolstraat (buurtweg nr. 31), zoals voorgesteld op het bijgevoegde ontwerp van rooilijnplan 'BA_ontworpen rooilijn en buurtweg_deel Schoolstraat'.
Op 31/11/2022 werd door Bouwonderneming Gerard en Dirk Schoovaerts een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor het afbreken van de bestaande gebouwen, het bouwen van twee meergezinswoningen met ondergrondse garage met inbegrip van omgevingsaanlegwerken (inrit, tuinpaden en terrassen), een bronbemaling en de plaatselijke wijziging van de rooilijn van de Schoolstraat met als projectnummer omgevingsloket OMV_2022160059 en gemeentelijk projectnummer 2022/290.
De aanvraag voorziet het plaatselijk wijzigen van de bestaande feitelijke rooilijn van de gemeenteweg Schoolstraat (rooilijn volgens atlas der buurtwegen, buurtweg nr. 31) te 2820 Bonheiden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om te beslissen over de zaak van de wegen, m.n. de plaatselijke wijziging en opheffing van de gemeenteweg Schoolstraat, waarbij de gemeenteraad zich uitspreekt over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, waarbij rekening wordt gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Op 08/02/2023 werd advies uitgebracht door de gemeentelijke mobiliteitsambtenaar:
Gelet op de bestaande en zeer beperkte voetpad doorgang is het aangewezen om van deze gelegenheid gebruik te maken om de nieuwe rooilijn te realiseren en in te laten richten als voetpad in openbaar domein.
Verder maak ik volgende bedenkingen:
De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek dat werd opgestart op 08/12/2022 en eindigde op 06/01/2023.
Er werd één bezwaarschrift ingediend.
Dit bezwaarschrift bevat geen bezwaren die betrekking hebben op de zaak der wegen.
Artikel 1 - Neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de aanleg, wijziging en opheffing van een gemeenteweg.
Artikel 2 - Keurt de wijziging en opheffing van de gemeenteweg gelegen Schoolstraat, zoals aangeduid op het rooilijnplan 'BA_ontworpen rooilijn en buurtweg_deel Schoolstraat' horende bij de omgevingsvergunningsaanvraag met kenmerk OMV_2022160059 (gemeentelijk dossier met nummer 2022/290), ontvangen op 30/11/2022, ontvankelijk en volledig verklaard op 05/12/2022, goed. De vermelde plannen maken integrerend deel uit van deze beslissing.
Artikel 3 - Legt als voorwaarde op dat de strook grond die door de wijziging van de rooilijn voor de nieuwe rooilijn komt te liggen, door de ontwikkelaar op eigen kosten als voetpad moet aangelegd worden en dit met dezelfde opbouw en dezelfde materialen als het bestaande voorliggende voetpad.
De provincieraad stelde op 27/10/2022 het ontwerp van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen voorlopig vast. Met het Beleidsplan Ruimte wil de provincie Antwerpen het ruimtegebruik op haar grondgebied herdefiniëren. Over het ontwerp Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen loopt een openbaar onderzoek van 16/12/2022 tot en met 15/03/2023. Tijdens deze periode kan de gemeenteraad advies verlenen.
Het provinciebestuur heeft ervoor gekozen om enkele thema's te selecteren die mogelijk aanleiding geven tot strijdigheid tussen het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan en het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen. In de nota 'Gemeentelijk ruimtelijk structuurplan Bonheiden - Adviesvraag met betrekking tot het aanduiden van onderdelen die niet langer geldig zijn' worden de delen aangeduid van specifieke onderdelen in het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan van Bonheiden die niet langer geldig zijn.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld advies te verlenen over het ontwerp Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen en de adviesvraag met betrekking tot het aanduiden van onderdelen die niet langer geldig zijn uit het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan Bonheiden.
Een ruimtelijk beleidsplan bestaat uit een strategische visie en een of meer beleidskaders die samen het kader aangeven voor de gewenste ruimtelijke ontwikkeling. Het ruimtelijk beleidsplan is erop gericht samenhang te brengen in de voorbereiding, de vaststelling en de uitvoering van beslissingen in de ruimtelijke ordening. Het is realisatiegericht. Een strategische visie omvat een langetermijnvisie voor de ruimtelijke ontwikkeling. Een beleidskader bevat operationele beleidskeuzes voor de middellange termijn en actieprogramma's voor een thema of voor een gebiedsdeel. Beleidskaders beschrijven onder meer hoe en met wie de gewenste ruimtelijke ontwikkeling wordt gerealiseerd. De strategische visie kan niet worden opgeheven, ze kan alleen geheel of gedeeltelijk worden herzien. Een beleidskader kan worden opgeheven. Geen van de onderdelen van een beleidsplan heeft verordenende kracht. Het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen vervangt het Ruimtelijk Structuurplan Provincie Antwerpen.
De strategische visie:
Bevat vier ruimtelijke principes en zeven strategieën die de basis zijn voor het te voeren ruimtelijke beleid in de provincie Antwerpen. Ze beschrijft daarnaast de algemene ambitie, het ruimtegebruik vandaag, de uitdagingen voor morgen en de manier waarop de provincie zelf aan de slag wil gaan. Volgende vier ruimtelijke principes die aan de basis liggen van zowel de strategische visie als van het provinciaal ruimtelijk beleid:
Deze ruimtelijke principes worden vertaald in zeven strategieën. Ze verwoorden ambities die iedereen samen moet realiseren. Ze zijn, net zoals de ruimtelijke principes, de basis voor het provinciaal ruimtelijk beleid op lange termijn:
Beleidskader 'Levendige kernen':
Door in te zetten op kernversterking kan de kwaliteit van de kern verbeteren en kan verdere versnippering van de open ruimte worden tegengegaan. Naast comfortabele, energiezuinige en hittebestendige gebouwen is het belangrijk dat mensen kunnen wonen in levendige kernen met de nabijheid van groen en water. Belangrijk is dat het klimaatbestendig inrichten van kernen steeds hand in hand gaat met de verbetering van de levenskwaliteit, multifunctionele inrichting van de publieke ruimte, het versterken van het ecologisch netwerk, bevorderen van waterinfiltratie enz. en dit op maat van de kern. Om meer te kunnen doen met minder ruimte in kernen is verweving een belangrijk middel om in te zetten op een kernversterkend beleid. Alle activiteiten die verweven kunnen worden, worden prioritair in de kern voorzien. De provincie wenst een beleid te voeren 'op maat' van een kern. Wat een kern nodig heeft om levendig te zijn en op welke manier kan ingespeeld worden op de verschillende uitdagingen, hangt af van de schaal, aantrekkingskracht, mate van bereikbaarheid, voorzieningenniveau en de ligging en samenhang ten opzichte van andere kernen. Dit is voor elke kern anders. Daarom wordt een kerntypering bepaald die een basis vormt voor een gedifferentieerde aanpak van de uitdagingen voor de kernen op provinciaal niveau. Deze kerntypering is een aanzet voor een bovengemeentelijk ruimtelijk beleid. Het is aan de gemeenten om, indien nodig, verdere differentiatie en verfijning van een kerntype uit te werken in hun Beleidsplan Ruimte. Bij de uitwerking van de kerntypering vertrekt men van een onderscheid tussen stedelijke en niet-stedelijke kernen. Volgende soorten niet-stedelijke 'dorpskernen' worden gedefinieerd:
In bijlage 1 van het beleidskader 'Levendige kernen' wordt de kerntypering toegepast. In Bonheiden worden twee kernen geselecteerd: Bonheiden en Rijmenam. Vervolgens wordt voor elke kern het stroomschema 'op maat van een kern' doorlopen. Bonheiden en Rijmenam krijgen het type 'Dorpskernen' toegekend.
In bijlage 2 wordt het regionaal woonprogramma 2021-2030 uitgewerkt voor de provincie Antwerpen. Daarin wordt een herverdeling van de huishoudensprognoses binnen de regionale woonmarkten uitgewerkt. Daarin wordt bepaald dat 'Dorpskernen' geschikt zijn om lokaal een beperkte huishoudenstoename op te vangen in verhouding tot hun profiel. Daarom kunnen ze de helft van de verwachte huishoudenstoename behouden. De andere helft van de toename wordt herverdeeld naar de stedelijke kernen en strategische dorpskernen.
De provincie wil woningen op de ruimtelijk meest verantwoorde plekken, rekening houdend met de toename van de huishoudens en de gewijzigde gezinssamenstelling. Dit betekent dat:
Er worden ontwikkelingsperspectieven voor bijkomende woningen vooropgesteld per kerntype. De 'Dorpskernen' zijn geschikt om de lokale huishoudensgroei op te vangen maar in verhouding tot hun profiel. Er is ook nog een beperkte opvang van huishoudens mogelijk om levendige kernen te behouden en om te vermijden dat er buiten de dorpskernen bijkomende huishoudens komen. Dit gebeurt door aan kernversterking te doen. Daarbij zal het evenwicht in deze kernen vooral liggen in enerzijds het behouden van de identiteit en anderzijds de mogelijkheden binnen het bestaand ruimtebeslag en binnen de bestemming 'woongebied'. Indien deze mogelijkheden zijn uitgeput en er een kwantitatieve en kwalitatieve motivatie is, kan het verantwoord zijn om op strategische locaties in de kern nieuwe uitbreidingsmogelijkheden te voorzien. Dit zijn grotere onbebouwde gebieden in woongebied, maar buiten het huidig ruimtebeslag. Het aansnijden van woonreservegebied is niet wenselijk.
Verder wil het provinciebestuur detailhandel maximaal kansen geven voor ontwikkeling in de kernen. Er wordt eveneens ingezet op het behoud en het stimuleren van bedrijvigheid in de kernen. Verweefbare bedrijvigheid hoort prioritair thuis in de kern. Nabijheid met andere functies zoals wonen of winkelen zal niet enkel de mobiliteitsnood verminderen, maar functies met elkaar kunnen versterken. De provincie streeft dan ook naar een maximaal behoud van de economische invulling in de kernen en wil daarnaast ook werklocaties (woon-werkgebouwen)toevoegen in de kern. Monofunctionele woonontwikkelingen worden de uitzondering. De provincie zal waken over de multifunctionaliteit van de omgeving.
Om bebouwde kernen kwaliteitsvol en klimaatbestendig te maken wordt ingezet op groenblauwe dooradering in de kern en net erbuiten. Men wil zuinig omspringen met de open ruimte in de kernen en streven naar ontharding binnen de kern.
De provincie zet zich mee in voor de energietransitie in de kernen. Inzetten op levendige kernen is ook inzetten op fossielvrije en energieneutrale of -positieve kernen. De provincie ondersteunt gemeenten bij de opmaak van warmtezoneringsplannen die inzicht geven welke gebieden kansen hebben naar een collectieve warmtevoorziening, via bijvoorbeeld warmtenetten. Door op regionale schaal heel wat data rond warmte in beeld te brengen kunnen gemeenten aan de slag gaan om een eigen warmtestrategie op te maken.
Beleidskader 'Sterke netwerken: ruimte en mobiliteit':
In dit beleidskader richt de provincie zich op de link tussen ruimtelijke ordening en mobiliteit. Het provinciebestuur stimuleert hoogdynamische functies die mobiliteit genereren enkel nog op multimodale vervoersknopen. In het provinciaal ruimtelijk beleid ligt de focus op ruimtelijke multimodale knopen. Dit zijn plekken waar meerdere vervoersnetwerken op een hoogwaardige manier met elkaar in verbinding staan en er eveneens ondersteunende diensten zijn die de overschakeling van het ene vervoersnetwerk op het andere vergemakkelijken. Om ruimtelijke ontwikkelingen op een degelijke manier naar goed gelegen plekken te sturen, zijn objectieve data over deze plekken nodig. Het provinciaal ruimtemodel en het ruimtekompas worden gebruikt bij afwegingen rond een goed gelegen locatie voor toekomstige (hoog) dynamische ontwikkelingen. De provincie wil bijdragen aan de Vlaamse doelstelling om in 2030 een modal split van 50% te bereiken: de helft van de verplaatsingen gebeurt dan via vervoersmiddelen anders dan de personenwagens.
Beleidskader 'Verdichten en ontdichten van de ruimte':
Met dit beleidskader zorgt de provincie ervoor dat nieuwe ontwikkelingen in de schaarse ruimte niet langer versnipperd gebeuren. Door de beschikbare ruimte efficiënter te gebruiken zal de druk op de open ruimte verminderen. De provincie ondersteunt de Vlaamse ambitie om tegen 2040 het dagelijks bijkomend ruimtebeslag tot 0 te herleiden. Residentiële en niet-residentiële gebouwen in de provincie Antwerpen zijn verantwoordelijk voor ongeveer 40% van de totale CO2-uitstoot. De stads- en dorpskernen in de provincie kennen een hoge verhardingsgraad en de bebouwde ruimte wordt slecht benut door een woonaanbod in woonlinten en verspreide bebouwing buiten de kernen. Door woningen te bundelen en werkplekken en voorzieningen op de meest geschikte locaties samen te brengen, kan meer open ruimte vrijgemaakt worden. Daarom wordt in een lokaal en provinciaal beleid gestreefd in klimaatneutrale en - bestendige compacte woon-, werk- en verblijfplekken. Het is belangrijk dat mensen kunnen wonen in levendige kernen met de nabijheid van groen. Tijdens perioden van hittestress is het belangrijk dat er in de kernen genoeg groen is om voor schaduw en verkoeling te zorgen. Voldoende contact met groen draagt bovendien bij tot de mentale en fysieke gezondheid. Er wordt vertrokken vanuit de ambitie om bijkomend ruimtebeslag en verharding te voorkomen en ook te verminderen. De provincie wil daarom inzetten op een aantal zaken: het beter gebruiken van het goed gelegen ruimtebeslag, het in beeld brengen van ecosysteemdiensten en er waarde aan toekennen, infiltreren in plaats van verharden, nadenken over de toekomst van leegstaande (agrarische) sites en het begeleiden van functies naar ruimtelijk meer verantwoorde locaties.
Adviesvraag met betrekking tot het aanduiden van onderdelen die niet langer geldig zijn uit het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan Bonheiden:
De provincie Antwerpen heeft ervoor gekozen om enkele thema's te selecteren die mogelijk aanleiding geven tot strijdigheid tussen het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan en het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen. Dit zijn:
De provincie wenst volgende passages uit het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan van Bonheiden aan te duiden die niet meer geldig zijn:
1. Richtinggevend deel - 4.2. Elementen van de gewenste ruimtelijke-economische structuur, p. 174-175:
Een beperkte economische activiteit blijft in de toekomst echter mogelijk, sterk verweven met wonen en groen.
Het openbaar onderzoek over het ontwerp Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen loopt van 16/12/2022 tot en met 15/03/2023.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, inzonderheid artikel 2.1.8 tot en met 2.1.10.
Wat de Meuropsite betreft betekent het schrappen van 'grootschalige en' en 'geen hinder (vervuiling, lawaai)' dat grootschalige economische activiteiten die hinder (vervuiling, lawaai) met zich meebrengen hier wel toelaatbaar zouden zijn. Voor de herbestemming van de site werd echter een gemeentelijk RUP 'Meurop' opgestart waarvan de scopingnota de doelstellingen van het RUP omschrijft. De eerste doelstelling is de site herbestemmen zodat vervuilende en sterk verkeersgenererende functies niet langer mogelijk zijn. De algemene visie voor het RUP is een levendige plek creëren die kernondersteunend moet zijn voor het centrum van Rijmenam. In tegenstelling tot de deels afgesloten en verlaten bedrijfssite die het vandaag is moet de herinvulling Rijmenam betrekken op de Dijlevallei en niet meer functioneren als een barrière zoals dat vandaag het geval is. Het plangebied moet daarom een doorwaadbare en meer groene site worden en de overgang maken van het centrum naar de Dijle en van het centrum naar de residentiële bewoning in het oosten. De site moet ruimte geven aan wonen, werken, lokale bedrijvigheid en recreatie. Het is zeker niet de bedoeling om hier grootschalige bedrijvigheid die hinder genereert toe te laten. De Meuropsite sluit aan bij de kern van Rijmenam-centrum, is slecht ontsloten voor zwaar verkeer en ligt op de grens van de Dijlevallei. Daarom adviseert de gemeenteraad om de voorgestelde passages niet te schrappen. Daarenboven verwijst de gemeenteraad naar het advies van de deputatie van de provincie Antwerpen van 26/08/2021 betreffende de startnota van het RUP 'Meurop'. Daarin vraagt de provincie om extra inrichtingsalternatieven te onderzoeken waarbij verwezen wordt naar het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan Bonheiden waarin wordt gesteld dat kleinschalige en milieuvriendelijke bedrijven op de Meuropsite een plaats krijgen. Er wordt eveneens gesteld dat de provincie achter de herbestemming van het gebied staat aangezien milieubelastende industrie op deze locatie inderdaad niet geschikt is, maar de provincie vraagt om nog wel aandacht te hebben voor bedrijven die nog wel geschikt kunnen zijn op deze locatie. De provincie stelde voor om een scenario op te nemen met enkel (lokale, niet vervuilende) bedrijvigheid. Vermits het schrappen van de desbetreffende delen niet overeenstemt met de doelstelling van het RUP 'Meurop' gaat de gemeenteraad niet akkoord met het voorstel tot schrapping.
In bindende bepaling 7 worden de bedrijventerreinen aangeduid voor kleinschalige en milieuvriendelijke bedrijven. Het provinciebestuur stelt voor om 'de op lange termijn in omvang te beperken site Meurop' te schrappen.
Men verwijst daarbij naar het ontwerp beleidskader 'Verdichten en ontdichten van de ruimte' waarin staat dat in de kern wordt ingezet op verweefbare bedrijvigheid waardoor de bedrijventerreinen maximaal kunnen gevrijwaard worden voor bedrijvigheid die niet of moeilijk combineerbaar is met wonen. Als bedrijventerreinen maximaal moeten gevrijwaard worden voor bedrijven die niet verweefbaar zijn met een woonfunctie, dan worden er best geen bijkomende beperkingen opgelegd aan de type van bedrijvigheid op een bedrijventerrein. De gemeenteraad adviseert om 'de op lange termijn in omvang te beperken site Meurop' niet te schrappen. De Meuropsite sluit immers aan bij de kleine kern van Rijmenam en ligt ingesloten tussen de residentiële bebouwing in het westen, noorden en oosten. Met het gemeentelijk RUP 'Meurop' wil de gemeente hier ruimte te geven aan wonen, werken, lokale bedrijvigheid en recreatie. Met andere woorden wil de gemeente hier inzetten op verweefbare bedrijvigheid in de kern van Rijmenam, hetgeen overeenstemt met de beleidskaders 'Verdichten en ontdichten' en 'Levendige kernen'. De gemeenteraad kan bijgevolg niet akkoord gaan met het voorstel het schrappen van 'de op lange termijn in omvang te beperken site Meurop'.
Artikel 1 - Verleent volgend advies betreffende het ontwerp Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen:
Artikel 2 - Verleent volgend advies op het voorstel met betrekking tot het aanduiden van onderdelen die niet langer geldig zijn in het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan van Bonheiden:
Wat de Meuropsite betreft betekent het schrappen van 'grootschalige en' en 'geen hinder (vervuiling, lawaai)' dat grootschalige economische activiteiten die hinder (vervuiling, lawaai) met zich meebrengen hier wel toelaatbaar zouden zijn. Voor de herbestemming van de site werd echter een gemeentelijk RUP 'Meurop' opgestart waarvan de scopingnota de doelstellingen van het RUP omschrijft. De eerste doelstelling is de site herbestemmen zodat vervuilende en sterk verkeersgenererende functies niet langer mogelijk zijn. De algemene visie voor het RUP is een levendige plek creëren die kernondersteunend moet zijn voor het centrum van Rijmenam. In tegenstelling tot de deels afgesloten en verlaten bedrijfssite die het vandaag is moet de herinvulling Rijmenam betrekken op de Dijlevallei en niet meer functioneren als een barrière zoals dat vandaag het geval is. Het plangebied moet daarom een doorwaadbare en meer groene site worden en de overgang maken van het centrum naar de Dijle en van het centrum naar de residentiële bewoning in het oosten. De site moet ruimte geven aan wonen, werken, lokale bedrijvigheid en recreatie. Het is zeker niet de bedoeling om hier grootschalige bedrijvigheid die hinder genereert toe te laten. De Meuropsite sluit aan bij de kern van Rijmenam-centrum, is slecht ontsloten voor zwaar verkeer en ligt op de grens van de Dijlevallei. Daarom adviseert de gemeenteraad om de voorgestelde passages niet te schrappen. Daarenboven verwijst de gemeenteraad naar het advies van de deputatie van de provincie Antwerpen van 26/08/2021 betreffende de startnota van het RUP 'Meurop'. Daarin vraagt de provincie om extra inrichtingsalternatieven te onderzoeken waarbij verwezen wordt naar het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan Bonheiden waarin wordt gesteld dat kleinschalige en milieuvriendelijke bedrijven op de Meuropsite een plaats krijgen. Er wordt eveneens gesteld dat de provincie achter de herbestemming van het gebied staat aangezien milieubelastende industrie op deze locatie inderdaad niet geschikt is, maar de provincie vraagt om nog wel aandacht te hebben voor bedrijven die nog wel geschikt kunnen zijn op deze locatie. De provincie stelde voor om een scenario op te nemen met enkel (lokale, niet vervuilende) bedrijvigheid. Vermits het schrappen van de desbetreffende delen niet overeenstemt met de doelstelling van het RUP 'Meurop' gaat de gemeenteraad niet akkoord met het voorstel tot schrapping.
In bindende bepaling 7 worden de bedrijventerreinen aangeduid voor kleinschalige en milieuvriendelijke bedrijven. Het provinciebestuur stelt voor om 'de op lange termijn in omvang te beperken site Meurop' te schrappen.
Men verwijst daarbij naar het ontwerp beleidskader 'Verdichten en ontdichten van de ruimte' waarin staat dat in de kern wordt ingezet op verweefbare bedrijvigheid waardoor de bedrijventerreinen maximaal kunnen gevrijwaard worden voor bedrijvigheid die niet of moeilijk combineerbaar is met wonen. Als bedrijventerreinen maximaal moeten gevrijwaard worden voor bedrijven die niet verweefbaar zijn met een woonfunctie, dan worden er best geen bijkomende beperkingen opgelegd aan de type van bedrijvigheid op een bedrijventerrein. De gemeenteraad adviseert om 'de op lange termijn in omvang te beperken site Meurop' niet te schrappen. De Meuropsite sluit immers aan bij de kleine kern van Rijmenam en ligt ingesloten tussen de residentiële bebouwing in het westen, noorden en oosten. Met het gemeentelijk RUP 'Meurop' wil de gemeente hier ruimte te geven aan wonen, werken, lokale bedrijvigheid en recreatie. Met andere woorden wil de gemeente hier inzetten op verweefbare bedrijvigheid in de kern van Rijmenam, hetgeen overeenstemt met de beleidskaders 'Verdichten en ontdichten' en 'Levendige kernen'. De gemeenteraad kan bijgevolg niet akkoord gaan met het voorstel het schrappen van 'de op lange termijn in omvang te beperken site Meurop'.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de rapportering betreffende het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP).
De gemeente Bonheiden ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering waarbij er binnen 4 specifieke werven doelstellingen staan omschreven om op lokaal niveau actie te ondernemen op vlak van klimaatmitigatie en klimaatadaptatie.
Bij het onderschrijven van het pact werd er een jaarlijkse rapportage voorzien aan de gemeenteraad. Deze rapportering wordt opgemaakt vanuit het Lokaal Klimaatpactportaal, dat wordt voorzien door de Vlaamse Overheid. Nadat dit ter kennis gegeven wordt aan de gemeenteraad dient dit bij Agentschap Binnenlands Bestuur ingediend te worden.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Voor de cijfers op het Lokaal Klimaatpactportaal wordt er gewerkt met verschillende authentieke databronnen. Zo dient het lokaal bestuur niet zelf alle cijfers te rapporteren, wordt extra planlast vermeden en is er een goede vergelijking mogelijk tussen verschillende gemeenten. Voor een aantal doelstellingen zoals fietspaden, heffingen op hernieuwbare energie en lokaal sloopbeleidsplan zijn er voorlopig geen resultaten te zien.
De monitoring rond collectieve renovaties is tevens nog onvolledig. Op dit moment worden enkel de burenpremies via Fluvius meegeteld en worden deze gegevens ook maar éénmaal per jaar voorzien van een update. Het cijfer bij de doelstelling rond coöperatieve/participatieve hernieuwbare energieprojecten houdt nog geen rekening met de grootte van het project. Een groot project is uiteraard evenwaardig aan vele kleintjes. Dit cijfer is dus nog niet betrouwbaar. De cijfers rond de verledding volgen momenteel nog niet de publicatiekalender. De cijfers dateren van 31/08/2022. Er wordt momenteel gekeken hoe men deze gegevens zo snel mogelijk kan actualiseren.
In de toekomst wenst Vlaanderen deze databronnen nog meer op punt te stellen voor deze en andere doelstellingen uit het LEKP. Zo wordt er een steeds vollediger beeld van alle lokale klimaatinspanningen bekomen.
Het Lokaal Klimaatpactportaal zal ook verder opgebouwd worden vanuit de feedback van de verschillende lokale besturen. Het is de bedoeling dat dit platform op termijn steeds meer data kan tonen en nog beter afgestemd is op de gebruikservaring van de lokale besturen. Gezien dit het 1ste jaar van gebruik is van het Lokaal Klimaatpactportaal zijn sommige data nog onvoldoende zichtbaar in de rapportage.
Enig artikel - Neemt kennis van de rapportering 2022 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Er moet een overheidsopdracht opgestart worden voor het leveren van horecameubilair voor de feestzaal Sint-Martinus. Het gaat om stoelen en tafels voor minimum 200 personen en bijkomend 60 stoelen bij niet-gebruik van de tafels.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
Maximaal bedrag: € 41.322,31 excl. btw of € 50.000 incl. 21% btw.
20/07/2021: Besluit van het directiecomité van het AGBPB, houdende de gunning van de overheidsopdracht 'Renovatie zaal Sint-Martinus'.
De feestzaal Sint-Martinus wordt gerenoveerd. Het horecameubilair wordt eveneens vernieuwd. Er worden 50 tafels voorzien, zodat er 200 personen aan een eetactiviteit kunnen deelnemen. Verder worden er 260 stoelen voorzien ten behoeve van de (toneel)voorstellingen.
In totaal is er voor de inkleding van het gebouw € 100.000 voorzien. Buiten het horecameubilair dient van dit budget ook o.a. potten en pannen voor de keuken, bestek, servies, glazen, gordijnen, poetsmachine, ... aangekocht te worden. Van die € 100.000 wordt € 50.000 voorzien voor het horecameubilair. Dit bedrag werd in het bestek vermeld zodat de leverancier een gericht aanbod kan indienen.
Aangezien het vooropgestelde bedrag lager ligt dan € 215.000 excl. btw, wordt er voorgesteld de overheidsopdracht te gunnen via de meest soepele procedure, namelijk de onderhandelingsprocedure zonder naleving van bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
Tevens moeten de voorwaarden van de overheidsopdrachten worden vastgesteld. In dit geval zijn de algemene uitvoeringsregels zoals deze werden vastgesteld bij het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken integraal van toepassing. De lastvoorwaarden omvatten het bijzonder bestek, inclusief samenvattende meetstaat en een offerteformulier.
Maximaal bedrag: € 41.322,31 excl. btw of € 50.000 incl. 21% btw.
Visum:
Gunstig visum FA 2023/00025 van Financiele dienst van 12 februari 2023
Artikel 1 – Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Zaal Sint Martinus - Levering meubilair' vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2023/RR-442, opgesteld door de duurzaamheidsambtenaar en de technische dienst, en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 – Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
De wegbermen van de gemeentewegen dienen jaarlijks onderhouden te worden volgens de voorwaarden voorzien in het gemeentelijk bermbeheersplan. PIDPA Hidrorio vraagt aan de gemeente Bonheiden, volgens dezelfde voorwaarden voor de bermen, ook de taluds van de baangrachten mee te laten maaien. Bijkomend worden de bermen in het natuurgebied Cassenbroek onderhouden door vzw Natuurpunt.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
De fractie Groen wenst dit punt als volgt te amenderen:
Het voorstel is om 2 wijzigingen in het bestek door te voeren:
Dit amendement wordt met 9 stemmen ja (Jan Fonderie, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes) en 11 stemmen nee (Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Hilde Smets, Daan Versonnen, Pascal Vercammen) verworpen.
Raming: € 72.190,85 excl. btw of € 87.350,93 incl. 21% btw.
Visum:
Gunstig visum FA 2023/00026 van Financiele dienst van 12 februari 2023
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Maaien wegbermen 2023' vast, zoals vermeld in het bestek met nr. RB/2023/443, opgesteld door de technische dienst, en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
Er dient een dienstverlener aangesteld te worden om de wegen te vegen en het onkruid te bestrijden.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
Momenteel is er binnen het werkliedenkader niemand beschikbaar om de straten te vegen.
Om het vegen van de straten en de onkruidbestrijding toch te kunnen blijven garanderen, is het aangewezen zo snel mogelijk een dienstverlener aan te stellen.
De dienstverlener neemt de grote wegen extra voor zijn rekening om de voedingsbodem voor onkruid zo klein mogelijk te maken (met name het zand in de straatgoten) en de resterende overlast van bladeren te verwijderen.
Raming: € 32.000 excl. btw of in totaal € 38.720 incl. 21% btw.
Visum:
Gunstig visum FA 2023/00027 van Financiele dienst van 12 februari 2023
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Vegen van straten' vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2023/RR-444, opgesteld door de technische dienst, en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
Voor de ijkingen, conformiteitskeuringen en periodieke keuringen van handhavingsinstallaties is het financieel voordelig beroep te kunnen doen op een opdrachtencentrale.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om hiervoor toe te treden tot de opdrachtencentrale van de Vlaamse overheid, Agentschap Wegen en Verkeer, afdeling Verkeer, Wegsystemen en Telematica.
De Vlaamse overheid, Agentschap Wegen en Verkeer, afdeling Verkeer, Wegsystemen en Telematica treedt op als opdrachtencentrale voor conformiteitskeuringen en periodieke keuringen van handhavingsinstallaties. Om van dit raamcontract gebruik te kunnen maken, dient het gemeentebestuur van Bonheiden toe te treden tot deze opdrachtencentrale.
De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van een raamovereenkomst via een opdrachtencentrale gebruik maken, waardoor zij krachtens artikel 47,§2 van de Wet van 17/06/2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Het raamcontract van de Vlaamse overheid, Agentschap Wegen en Verkeer, afdeling Verkeer, Wegsystemen en Telematica geeft vrijstelling van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren. Dit is een goede tijdsbesparing voor administratie en geeft daarbij de beste uitvoeringsprijzen.
Artikel 1 – Treedt toe tot de opdrachtencentrale van de Vlaamse overheid, Agentschap Wegen en Verkeer, afdeling Verkeer, Wegsystemen en Telematica voor afname van navermelde raamcontracten:
Artikel 2 – Bezorgt dit besluit ter kennisgeving aan het Agentschap Wegen en Verkeer, afdeling Verkeer, Wegsystemen en Telematica.
Omwille van een dynamisch personeelsbeleid en met het oog op een efficiëntere werking van de diensten van de gemeente en het OCMW wordt aan de gemeenteraad gevraagd de wijzigingen in het gemeenschappelijk organogram goed te keuren.
Voorstel tot wijziging van het gemeenschappelijk organogram:
Artikel 1 - Gaat akkoord met volgende wijzigingen aan het gemeenschappelijk organogram:
Artikel 2 - Neemt kennis van het feit dat het gemeenschappelijk organogram gemeente/OCMW een bindend karakter heeft waaraan de aanstellende overheid zich moet houden bij de aanstellingen in statutair verband of aanstellingen in contractueel verband met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur.
Het schoolbestuur (d.i. de gemeenteraad) moet voor al zijn scholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen regelt tussen het schoolbestuur, de ouders en de leerlingen.
Het huidige schoolreglement van de kleuter- en lagere gemeenteschool dateert van 23/02/2022 en er dienen enkele wijzigingen in aangebracht te worden.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om:
In het schoolreglement worden volgende wijzigingen aangebracht:
Uitzonderingen:
Een jaar vroeger naar het lager onderwijs: Als vijfjarigen worden beschouwd, al wie vijf jaar geworden is vóór 1 januari van het lopende schooljaar
Er zijn twee mogelijke situaties:
1. Een vijfjarige leerling die het voorgaande schooljaar was ingeschreven in een erkende school voor Nederlandstalig onderwijs kan enkel toegelaten worden mits:
Een gunstig advies van de klassenraad van de school waar de leerling laatst kleuteronderwijs volgde.
bij ongunstig advies van de klassenraad van het kleuteronderwijs omwille van de beheersing van het Nederlands: een gunstige beslissing van de klassenraad lager onderwijs en het volgen van een taalintegratietraject in het lager onderwijs.
bij ongunstig advies van de klassenraad van het kleuteronderwijs, omwille van andere redenen: een gunstige beslissing van de klassenraad lager onderwijs.
Na kennisneming van en toelichting bij het advies van het CLB en na het gunstig advies of de gunstige beslissing door de klassenraad, nemen de ouders de uiteindelijke beslissing over de vervroegde instap.
2. Een vijfjarige leerling die het voorgaande schooljaar niet ingeschreven was in een erkende school voor Nederlandstalig onderwijs:
Na kennisneming van en toelichting bij het advies van het CLB en na toelating door de klassenraad lager onderwijs, nemen de ouders de uiteindelijke beslissing over de vervroegde instap.
in:
2° Leerlingen die in het voorgaande schooljaar ingeschreven waren in een erkende Nederlandstalige school voor kleuteronderwijs en geen 290 halve dagen daadwerkelijk aanwezig geweest zijn, kunnen enkel toegelaten worden mits:
3° Voor leerlingen die geen kleuteronderwijs gevolgd hebben, beslist de klassenraad van de school voor lager onderwijs na een taalscreening of deze leerling al dan niet toelating krijgt tot het reguliere traject, of een taalintegratietraject in het gewoon lager onderwijs volgt.
4° Leerlingen waarvan nog niet vaststaat dat ze voldoen aan de toelatingsvoorwaarden worden onder ontbindende voorwaarde ingeschreven in het lager onderwijs. Indien de klassenraad lager onderwijs na de start van het schooljaar een negatieve beslissing neemt over de toelating tot het lager onderwijs, moet de school voor het kleuteronderwijs waar de leerling vorig jaar les volgde, verplicht de leerling in overcapaciteit inschrijven.
5° Een jaar vroeger naar het lager onderwijs: Als vijfjarigen worden beschouwd, al wie vijf jaar geworden is vóór 1 januari van het lopende schooljaar.
Na kennisneming van en toelichting bij het advies van het CLB en na het gunstig advies of de gunstige beslissing door de klassenraad, nemen de ouders de uiteindelijke beslissing over de vervroegde instap.
Na kennisneming van en toelichting bij het advies van het CLB en na toelating door de klassenraad lager onderwijs, nemen de ouders de uiteindelijke beslissing over de vervroegde instap.
in:
a. Een vijfjarige leerling die het voorgaande schooljaar was ingeschreven in een erkende school voor Nederlandstalig onderwijs kan enkel toegelaten worden mits:
Na kennisneming van en toelichting bij het advies van het CLB en na het gunstig advies of de gunstige beslissing door de klassenraad, nemen de ouders de uiteindelijke beslissing over de vervroegde instap.
b. Een vijfjarige leerling die het voorgaande schooljaar niet ingeschreven was in een erkende school voor Nederlandstalig onderwijs kan enkel toegelaten worden mits:
Na kennisneming van en toelichting bij het advies van het CLB en na toelating door de klassenraad lager onderwijs, nemen de ouders de uiteindelijke beslissing over de vervroegde instap.
Artikel 1 - Keurt het schoolreglement van de GEKKO en GEBO goed (zie bijlage).
Artikel 2 - Maakt deze beslissing binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de voorgestelde afsprakennota tussen de deelnemende besturen in het kader van het project "Samen Digitaal".
Er werd een projectaanvraag ingediend voor de projectoproep 'Uitbouw van een lokaal e-inclusiebeleid'. Het lokaal bestuur van Sint-Katelijne-Waver is penhouder en het project werd ingediend samen met de lokale besturen van Bonheiden, Putte en Duffel. Op 11/01/2022 werd meegedeeld dat de projectaanvraag m.b.t. een e-inclusiebeleid in de BODUKAP-gemeenten, ‘Samen Digitaal’, werd geselecteerd. Er wordt een subsidie toegekend van maximaal € 200.000.
De projectsubsidie heeft betrekking op de periode van 01/01/2022 t.e.m. 31/12/2024.
De bedoeling is dat er met de projectsubsidies een projectbegeleider wordt aangesteld om gedurende 3 jaar het beleid vorm te geven, te implementeren en te bestendigen in de toekomst. Er zal werk van gemaakt worden aan de hand van de 7 bouwstenen, die geïdentificeerd zijn - en cruciaal zijn - voor de uitbouw van een duurzaam e-inclusiebeleid:
Ieder bouwblok bestaat uit een geheel van concrete focus- en actiepunten.
Er wordt een cofinanciering gevraagd gedurende 3 jaren. Een gedeelte van de middelen komt uit het reguliere beleid, aangezien het bestuur reeds acties ondernam in het kader van iedereen digitaal. Deze middelen zijn deels begroot onder de actie A5.6.1 "Project Samen Digitaal".
In het kader hiervan wordt een afsprakennota opgesteld.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Er wordt een cofinanciering gevraagd gedurende 3 jaren. Een gedeelte van de middelen komt uit het reguliere beleid, aangezien het bestuur reeds acties ondernam in het kader van iedereen digitaal. De middelen zijn deels begroot onder de actie A5.6.1 "Project Samen Digitaal".
Visum:
Het visum van de financieel directeur wordt toegekend aan deze verbintenis. Daarmee wordt bevestigd dat er geen enkele aanwijzing is gevonden dat deze uitgave onwettig, onregelmatig of zonder voldoende krediet in het lopende boekjaar of zonder verbintenis mogelijk binnen het meerjarenplan zou worden aangegaan mits interne kredietverschuiving.
Gunstig mits aanpassing visum Visum 2022/0348 van Els Van Bever van 19 december 2022
Enig artikel - Keurt onderstaande afsprakennota in het kader van het intergemeentelijk project "Samen Digitaal" goed:
De ondergetekenden
komen overeen dat:
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Guido Vaganée, fractieleider N-VA:
Sinds de zware aardbevingen die maandag 6 februari het grensgebied tussen Syrië en Turkije troffen, is het dodental blijven stijgen tot het meest recente, hallucinante cijfer van meer dan 46.000 doden en is de behoefte aan hulp voor vele duizenden overlevenden toegenomen.
Geconfronteerd met deze noodsituatie doet het 12-12 Consortium een oproep tot solidariteit om financiële steun in te zamelen voor de financiering van de activiteiten van de 7 lidorganisaties die noodhulp voor de slachtoffers organiseren in de getroffen gebieden.
Gemeentelijk noodfonds
Onze gemeente heeft voor dergelijke situaties in de vorige legislatuur een noodfonds opgericht. De N-VA fractie (raadslid Karl Theerens) vraagt op de gemeenteraad van 1 maart hierover te beslissen.
De 7 leden van het Consortium 12-12 (Caritas International, Dokters van de Wereld, Handicap International, Oxfam Solidariteit, de Rode Kruis, Plan International België en UNICEF België) slaan de handen in elkaar.
Het dodental is enorm en zal waarschijnlijk nog toenemen. Intussen moet noodhulp worden verleend aan de getroffen bevolking. Het gaat om meer dan 85.000 gewonden, maar ook om honderdduizenden mannen, vrouwen en kinderen die midden in de winter dakloos zijn. 1,3 miljoen mensen zijn ontheemd. Hoewel er in Syrië minder doden zijn gevallen dan in Turkije, wordt de situatie in dit gebied verergerd door de oorlog. Daar zijn al 4,1 miljoen mensen afhankelijk van humanitaire hulp als gevolg van het conflict.
Op korte termijn zetten de 12-12 leden alles in het werk om zoveel mogelijk levens te redden, mensen helpen overleven via de verdeling van zuiver water, dekens, beschuttingsmateriaal, voeding, vaccinatie en basisgezondheidszorg bescherming en opvang van alleenstaande kinderen.
Op langere termijn komt daar ook nog de heropstart van het onderwijs en de verstrekking van psychosociale trauma behandeling bij alsook de fysieke heropbouw van ziekenhuizen, scholen, woningen.
In beide landen, werken de 12-12 organisaties samen met bestaande netwerken en lokale NGO’s
De meerderheidsfracties wensen dit punt als volgt te amenderen:
Vervangt het besluit door:
Artikel 1 - Voegt volgende nominatieve subsidie toe aan de lijst met toe te kennen nominatieve subsidies 2022-2025:
Actie (met omschrijving) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
A8.5.5: Noodhulp: Koerdische Rode Halve Maan | € 4.500 |
Artikel 2 - Geeft de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om deze nominatieve subsidie uit te keren binnen het voorziene krediet per begunstigde, zoals opgenomen in de lijst. Een nominatieve subsidie wordt uitgekeerd op basis van een (dotatie)besluit of een subsidieaanvraag en dit conform de afspraken in het organisatiebeheerssysteem.
Artikel 3 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Dit amendement wordt met eenparigheid van stemmen aangenomen.
Artikel 1 - Voegt volgende nominatieve subsidie toe aan de lijst met toe te kennen nominatieve subsidies 2022-2025:
Actie (met omschrijving) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
A8.5.5: Noodhulp: Koerdische Rode Halve Maan | € 4.500 |
Artikel 2 - Geeft de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om deze nominatieve subsidie uit te keren binnen het voorziene krediet per begunstigde, zoals opgenomen in de lijst. Een nominatieve subsidie wordt uitgekeerd op basis van een (dotatie)besluit of een subsidieaanvraag en dit conform de afspraken in het organisatiebeheerssysteem.
Artikel 3 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Guido Vaganée, fractieleider N-VA en ter zitting door de N-VA fractie van de agenda afgevoerd.
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Guido Vaganée, fractieleider N-VA:
Gratis waterscan voor bedrijven
De klimaatverandering zorgt ervoor dat naast energie ook water een kostbaar goed wordt voor ondernemingen. Het waterverbruik en de waterfactuur is niet voor elke onderneming de eerste prioriteit. De expertise rond watertechnologie ontbreekt ook soms.
Sinds begin 2023 biedt VLAIO een gratis waterscan voor ondernemingen aan.
Een deskundige van één van de geselecteerde studiebureaus zal het waterverbruik visualiseren en suggesties bieden voor waterbesparende maatregelen. De onderneming ontvangt een rapport met een gedetailleerde waterbalans en concrete suggesties voor waterbesparingen.
Er is keuze tussen een eerstelijnswaterscan of een uitgebreide waterscan. Een extra duwtje in de rug op weg naar zorgvuldig omgaan met water!
Het aanbod is geldig voor Kleine en middelgrote ondernemingen die minstens 500 m³ water per jaar verbruiken op vestigingsniveau.
Men heeft de keuze tussen een eerstelijnswaterscan of een uitgebreide waterscan
De eerstelijnsscan is volledig Gratis , 80% van kostprijs van de uitgebreide scan wordt gesubsidieerd
Hoe vraag je een waterscan aan?
Ben je als onderneming geïnteresseerd om een waterscan te laten uitvoeren, neem dan contact op met één van de aangestelde studiebureaus, die de waterscan in opdracht van VLAIO uitvoeren.
https://www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/waterscan/hoe-vraag-je-een-waterscan-aan#Studiebureaus
Waterschaarste in Vlaanderen
Vlaanderen is een regio met een lage waterbeschikbaarheid, een problematiek die tijdens de droogte van de voorbije zomers zichtbaar werd. De opwarming van het klimaat zal deze waterstress verder negatief beïnvloeden: winters zullen doorgaans natter worden, maar de warme maanden zullen langere periodes van droogte kennen.
Waterbesparing bij bedrijven vaak geen prioriteit
De oproepen van de ‘Blue Deal – waterbesparende investeringen’ maakten duidelijk dat bedrijven via heel wat verschillende manieren water kunnen besparen. Soms hebben zij echter niet de tijd of de technische expertise om hun waterverbruik en waterfactuur te analyseren en mogelijke waterbesparende maatregelen te identificeren. Ook kennis van slimme watertechnologie ontbreekt vaak. Nochtans is het berekenen van het waterbesparingspotentieel niet alleen financieel interessant, maar ook een absolute noodzaak vanuit duurzaamheidsoogpunt gezien de grote waterstress in het Vlaams Gewest.
Waterscan brengt besparingspotentieel in kaart
De nieuwe, laagdrempelige waterscan is een eerstelijnsscan die hieraan tegemoet komt. Via het opstellen van een waterbalansschema brengt een waterscan de watervraag, het watergebruik en de vereiste minimale kwaliteit van het water in kaart. Deze inzichten kunnen ook onderbouwd worden door debietmetingen of mogelijkheden voor waterzuivering vermelden. Bovendien geeft de waterscan concrete suggesties voor waterbesparende toestellen, het aanwenden van alternatieve waterbronnen of waterhergebruik. In een wateraanwendingsplan komen deze suggesties tenslotte samen in een concreet en economisch onderbouwd, kostenefficiënt stappenplan waarmee de onderneming verder aan de slag kan.
Enig artikel - De gemeenteraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen om in het kader van haar beleid lokale economie en het klimaatactieplan ,de mogelijkheid tot gratis waterscan te communiceren aan de betrokken bedrijven in onze gemeente.
De voorzitter sluit de zitting op 01/03/2023 om 22:55.
Namens Gemeenteraad,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad