Terug
Gepubliceerd op 04/04/2024

Notulen  Gemeenteraad

wo 28/02/2024 - 20:30 raadzaal van het gemeentehuis, Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden
Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
Ineke van Rijsbergen, wnd. algemeen directeur
Verontschuldigd: Karl Theerens, gemeenteraadslid

De voorzitter opent de zitting op 28/02/2024 om 20:08.

  • Lode Van Looy is niet aanwezig bij de behandeling van punt 4 (Patrimonium - Straatnaamgeving project Hoogstraat: Toekenning.
  • De voorzitter van de gemeenteraad stelt voor om de punten 6, 7, 8 en 9 met betrekking tot de samenwerkingsovereenkomsten met PIDPA over de rioleringsprojecten, samen te behandelen en te stemmen. Niemand van de raadsleden uit hiertegen bezwaar.
  • Tijdens de behandeling van punt 11 (Overheidsopdrachten - Voorwaarden van de overheidsopdracht 'Leveren en plaatsen van een sportvloer' en wijze van gunning: Vaststelling) schorst de voorzitter de zitting van 20.42 u. tot 21.02 u.
  • Openbaar

    • Gemeenteraad - Notulen vergadering 31/01/2024: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
      Ineke van Rijsbergen, wnd. algemeen directeur
      Verontschuldigd: Karl Theerens, gemeenteraadslid

      De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 31/01/2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.

      Voorgeschiedenis

      31/01/2024: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.

      Feiten en context
      • De notulen van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
      • Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering.  Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
      • Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 32, 50, vijfde lid, 277 en 278,§1.
      • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, inzonderheid Hoofdstuk 7.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, Ineke van Rijsbergen
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 31/01/2024 goed.

    • Mandatarissen - Verhindering burgemeester: Kennisneming

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
      Ineke van Rijsbergen, wnd. algemeen directeur
      Verontschuldigd: Karl Theerens, gemeenteraadslid

      De burgemeester was van zondag 11/02/2024 tot en met zondag 18/02/2024 verhinderd zijn ambt uit te oefenen.

      Deze verhindering en de beëindiging van de periode van verhindering wordt aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd.

      Voorgeschiedenis

      09/02/2024: Besluit van de burgemeester houdende aanduiding van zijn plaatsvervanger bij zijn afwezigheid van 11/02/2024 tot en met 18/02/2024..

      Feiten en context
      • Zelfs bij een tijdelijke afwezigheid moet de burgemeester worden vervangen omdat de continuïteit van zijn ambt steeds moet verzekerd zijn.
      • Tijdens volgende periode van de verhindering werd de burgemeester van rechtswege vervangen: van zondag 11/02/2024 tot en met zondag 18/02/2024 door Yves Goovaerts, derde schepen.
      Juridische grond

      Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 62.

      Argumentatie

      Overeenkomstig artikel 62 van het Decreet over het lokaal bestuur dient de gemeenteraad akte te nemen van de verhindering van de burgemeester en van de beëindiging van de periode van verhindering.

      Besluit

      Enig artikel - Neemt er kennis van dat de burgemeester van zondag 11/02/2024 tot en met zondag 18/02/2024 verhinderd was zijn ambt uit te oefenen.

    • Financiën - Technische bemerkingen en aanbevelingen bij aanpassing meerjarenplan 5 2020-2025 en vaststelling kredieten 2024 door Agentschap Binnenlands Bestuur: Kennisneming

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
      Ineke van Rijsbergen, wnd. algemeen directeur
      Verontschuldigd: Karl Theerens, gemeenteraadslid

      Op 20/12/2023 stelde de gemeenteraad de aanpassing van het meerjarenplan 5 2020-2025 van de gemeente en het OCMW vast.

      Op 22/01/2024 ontving de gemeente een mail met technische bemerkingen en aanbevelingen bij de aanpassing van het meerjarenplan 5 2020-2025 en vaststelling kredieten 2024 van Agentschap Binnenlands Bestuur, afdeling lokale financiën.

      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de technische bemerkingen en aanbevelingen bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 + vaststellen kredieten 2024 gemaakt door het Agentschap Binnenlands Bestuur, afdeling lokale financiën.

      Voorgeschiedenis
      • 20/12/2023: Besluit van de gemeenteraad houdende vaststelling aanpassing meerjarenplan 5 2020-2025/Deel gemeente.
      • 20/12/2023: Besluit van de gemeenteraad houdende goedkeuring aanpassing meerjarenplan 5 2020-2025/Deel OCMW.
      • 28/12/2023: Bekendmaking op de website en digitale rapportering van het dossier aan de toezichthoudende overheid.
      • 22/01/2024: Mail van het Agentschap Binnenlands Bestuur afdeling lokale financiën met met technische bemerkingen en aanbevelingen bij de aanpassing van het meerjarenplan 5 2020-2025 en vaststelling kredieten 2024.
      Feiten en context

      De toezichthoudende overheid beschikt over een termijn van 50 dagen om het meerjarenplan of de aanpassing ervan te vernietigen en om de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn daarvan op de hoogte te brengen. Die termijn gaat in op de dag nadat de gemeente zowel de toezichthoudende overheid op de hoogte heeft gebracht van de bekendmaking van het beleidsrapport op de website als de digitale rapportering erover aan de Vlaamse Regering heeft bezorgd.

      Verder bepaalt het Decreet over het lokaal bestuur dat alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis worden gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad of van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 259 dat bepaalt dat de toezichthoudende overheid over vijftig dagen beschikt om het meerjarenplan of de aanpassing ervan te vernietigen en om de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn daarvan op de hoogte te brengen. Die termijn gaat in op de dag nadat de gemeente zowel de toezichthoudende overheid op de hoogte heeft gebracht van de bekendmaking van het beleidsrapport, met toepassing van artikel 286, §1, 3°, als de digitale rapportering erover aan de Vlaamse Regering heeft bezorgd met toepassing van artikel 250.
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 332 dat bepaalt dat alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis worden gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad of van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      Besluit

      Enig artikel - Neemt kennis van de technische bemerkingen en aanbevelingen bij de aanpassing van het meerjarenplan 5 2020-2025 + vaststelling kredieten 2024 door Agentschap Binnenlands Bestuur.

    • Patrimonium - Straatnaamgeving project Hoogstraat: Toekenning

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
      Ineke van Rijsbergen, wnd. algemeen directeur
      Verontschuldigd: Karl Theerens, gemeenteraadslid
      Afwezig: Lode Van Looy, burgemeester

      Voor een nieuw bouwproject, gelegen tussen de Hoogstraat ter hoogte van huisnummer 11 en de Brugstraat ter hoogte van huisnummer 9, dient een nieuwe straatnaam toegekend te worden. vooraleer de dienst burgerzaken kan overgaan tot het toekennen van huisnummers. Tot op heden werd aan deze nieuw ontworpen straat nog geen straatnaam toegekend.

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de naam "Louis Van Looyplein" toe te kennen aan de nieuwe straat.

      Voorgeschiedenis
      • 31/10/2023: Ontvangst plannen van de dienst ruimtelijke ordening voor het project aan de Hoogstraat. 
      • 21/11/2023: Opstart procedure straatnaam door het college van burgemeester en schepenen. 
      • 22/11/2023: De voorstellen voor een nieuwe straatnaam ingediend door het college van burgemeester en schepenen worden voor advies voorgelegd aan de gemeentelijke cultuurraad. 
      • 27/11/2023: Samenkomst cultuurraad. 
      • 06/12/2023: Ontvangst advies cultuurraad bij dienst burgerzaken.
      • 09/01/2024: Kennisneming advies cultuurraad door het college van burgemeester en schepenen.
      • 09/01/2024: Voorstel college van burgemeester en schepenen: Louis Van Looyplein (met daaronder op het bord 'burgemeester van ... tot ...).
      Feiten en context
      • Bij het vaststellen van de naam wordt bij voorkeur geput uit gegevens van de plaatselijke geschiedenis, het kunst- en cultuurleven, de toponymie en de volkskunde. 
      • De naam van een nog levende persoon mag niet worden gebruikt. Enkel de namen van uit historisch, wetenschappelijk of algemeen-maatschappelijk oogpunt belangrijke figuren komen in aanmerking. Hierbij wordt de voorkeur gegeven aan figuren die voor de gemeente of voor de onmiddellijke omgeving van betekenis zijn geweest.
      • De naam van een lid van de koninklijke familie, overleden of nog in leven, mag enkel worden gebruikt indien daartoe vooraf instemming van de Regering werd verkregen.
      • Wat de procedure betreft:
        • Het bestuur kan advies vragen aan de Koninklijke Commissie van Advies voor Plaatsnaamgeving (facultatief).
        • Het bestuur dient over de straatnaamgeving advies te vragen aan de gemeentelijke cultuurraad.
        • De gemeenteraad is bevoegd om de naam van openbare wegen en pleinen vast te stellen of wijzigen.
      Advies

      Advies cultuurraad:

      De algemene vergadering cultuurraad geeft het advies om te kiezen voor 'Burgemeester Louis Van Looy Dreef' met daarbij de voorwaarde dat in deze verkaveling dan ook bomen worden voorzien die samen de 'dreef' zullen vormen.

      Juridische grond
      • Het Decreet van 28/01/1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen.
      • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 23/07/1997 ter uitvoering van artikel 3 van het Decreet van 28/01/1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen.
      • Het Decreet over het lokaal bestuur.
      Financiële gevolgen

      Het gemeentebestuur voorziet een straatnaambord aan het begin van de nieuwe straat.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, Ineke van Rijsbergen
      Voorstanders: Julie De Clerck, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel – Kent de volgende naam toe aan de nieuwe straat, gelegen tussen de Hoogstraat ter hoogte van huisnummer 11 en de Brugstraat ter hoogte van huisnummer 9: 'Louis Van Looyplein'. 

    • Overheidsopdrachten - Kantmelding intrekking gemeenteraadsbesluit 30/08/2023 "Overheidsopdrachten - Opmaak van de volledige studieopdracht voor een kinder- en jeugdontmoetingscentrum: Dading": Kennisneming

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
      Ineke van Rijsbergen, wnd. algemeen directeur
      Verontschuldigd: Karl Theerens, gemeenteraadslid

      Op 30/08/2023 keurde de gemeenteraad de dading i.v.m. de opmaak van de volledige studieopdracht voor een kinder- en jeugdontmoetingscentrum goed.

      Deze beslissing werd op de gemeenteraad van 31/01/2024 ingetrokken.

      De algemeen directeur maakte in de notulen van de zitting van de gemeenteraad van 23/08/2023 een kantmelding en brengt de gemeenteraad hiervan op de hoogte.

      Voorgeschiedenis
      • 30/08/2023: Besluit van de gemeenteraad waarbij het voorontwerp dading werd goedgekeurd. 
      • 31/01/2024: Besluit van de gemeenteraad waarbij het besluit van 30/08/2023 werd ingetrokken en een nieuwe dading werd goedgekeurd.
      Juridische grond

      Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 278 en 284.

      Besluit

      Enig artikel - Neemt kennis van het aanbrengen van een kantmelding in de notulen van 30/08/2023 door de algemeen directeur naar aanleiding van de intrekking van het besluit "Overheidsopdrachten - Opmaak van de volledige studieopdracht voor een kinder- en jeugdontmoetingscentrum: Dading" door de gemeenteraad op 31/01/2024.

    • Overheidsopdrachten - Samenwerkingsovereenkomst PIDPA rioleringsproject Gestellei, Gestelhoflei, Groothoeveweg en Hairgracht: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
      Ineke van Rijsbergen, wnd. algemeen directeur
      Verontschuldigd: Karl Theerens, gemeenteraadslid

      PIDPA plant de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel in een aantal straten van de gemeenten Bonheiden namelijk.:

      • Project K-22-092: “Bonheiden: Weg- en rioleringswerken in Gestellei, Gestelhoflei, Groothoeveweg en Hairgracht."

      Aangezien PIDPA het grootste aandeel heeft, treden ze op als bouwheer. PIDPA stelt voor om voor het gemeentelijk aandeel in de werken een samenwerkingsovereenkomst met de gemeente af te sluiten.

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de samenwerkingsovereenkomst voor de gezamenlijke werken goed te keuren waarbij PIDPA zal optreden als opdrachtgevend bestuur voor het gehele project.

      Voorgeschiedenis
      • 31/03/2010: Besluit van de gemeenteraad houdende goedkeuring van de overeenkomst met PIDPA inzake de overdracht van de volle eigendom van de rioleringsinfrastructuur (incl. de accessoire rechten) en de regeling van de wederzijdse rechten en verplichtingen in verband met de uitbreiding van de opdracht gegeven aan PIDPA in het kader van de implementatie van project Hidrorio.
      • 26/01/2024: Samenwerkingsovereenkomst tussen PIDPA en gemeente Bonheiden voor de wegen- en rioleringswerken in Gestellei, Gestelhoflei, Groothoeveweg en Hairgracht.
      Feiten en context

      In uitvoering van de overeenkomst met PIDPA met betrekking tot de implementatie van project Hidrorio staat deze laatste in voor de aanleg en/of uitbreiding van het rioleringsstelsel in de gemeente.

      In dat kader plant PIDPA op verzoek van de gemeente Bonheiden het project K-22-092 “Bonheiden: Weg- en rioleringswerken in Gestellei, Gestelhoflei, Groothoeveweg en Hairgracht”. 

      De gemeente Bonheiden wenst het lokaal bedrijventerrein Gestelhoflei te ontwikkelen. Daarom werd er aan PIDPA gevraagd om het rioleringsdossier zo snel mogelijk op te starten. Dit houdt in dat er niet gewacht wordt totdat VMM de gemeente opdraagt om deze werken uit te voeren. Hierdoor zal VMM geen subsidies toekennen. De minder inkomsten die PIDPA hierdoor heeft, dienen door de gemeente via het derdebetalersysteem gecompenseerd te worden. 

      Tevens wenst de gemeente het lokaal bedrijventerrein Gestelhoflei te ontwikkelen. Dit houdt vooral in het verbreden en vernieuwen van de wegenis van de Gestelhoflei. Aangezien PIDPA enkel de herstelling in de oorspronkelijk toestand bekostigt, zullen deze meer uitgeven door de gemeente gedragen worden. 

      Adviezen
      Juridische grond
      • De Wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten.
      • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur meer bepaald artikel 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
      Argumentatie

      De uitvoering van rioleringswerken in de bovenvermelde straten enerzijds en de heraanleg van het wegdek in de straten waar de riolering wordt aangelegd anderzijds, kunnen als afzonderlijke aannemingen worden beschouwd die door verschillende partijen, namelijk PIDPA en de gemeente Bonheiden, worden uitgevoerd

      Overeenkomstig artikel 48 van de Wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten kunnen twee of meer aanbestedende overheden overeenkomen om bepaalde specifieke opdrachten gezamenlijk te plaatsen.

      De regels van de samenwerking tussen de gemeente en PIDPA worden in een samenwerkingsovereenkomst vastgelegd.

      Financiële gevolgen

      Het afsluiten van de samenwerkingsovereenkomst op zich heeft geen financiële gevolgen.

      Aangezien alle partijen financieel instaan voor hun aandeel in het project moeten in eerste instantie kredieten worden voorzien voor de studieopdracht met betrekking tot het gemeentelijk aandeel en later ook voor de uitvoering ervan.

      In de BBC werd ACT A10.2.7 "Rioleringswerken Gestelhoflei" voorzien. 

      Visum:

      Adviezen
      • Gunstig visum FA 2024/00025 van Financiele dienst van 12 februari 2024

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, Ineke van Rijsbergen
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Keurt de samenwerkingsovereenkomst met PIDPA goed voor het project K-22-092 “Bonheiden: Weg- en rioleringswerken in Gestellei, Gestelhoflei, Groothoeveweg en Hairgracht”, die als bijlage aan dit besluit wordt gehecht.

      Artikel 2 - Besluit dat de burgemeester en de algemeen directeur de samenwerkingsovereenkomst namens de gemeente ondertekenen.

    • Overheidsopdrachten - Samenwerkingsovereenkomst PIDPA rioleringsproject Oude Booischotsebaan, Martstraat, Rehaegenstraat en Brandheidestraat: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
      Ineke van Rijsbergen, wnd. algemeen directeur
      Verontschuldigd: Karl Theerens, gemeenteraadslid

      PIDPA plant de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel in een aantal straten van de gemeenten Bonheiden nl.:

      • Project K-11-064 “Bonheiden: Weg- en rioleringswerken in Oude Booischotsebaan, Martstraat, Rehaegenstraat en Brandheidestraat. 

      Aangezien PIDPA het grootste aandeel heeft, treden ze op als bouwheer. PIDPA stelt voor om voor een eventueel gemeentelijk aandeel in de werken een samenwerkingsovereenkomst met de gemeente af te sluiten.

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de samenwerkingsovereenkomst voor de gezamenlijke werken goed te keuren, waarbij PIDPA zal optreden als opdrachtgevend bestuur voor het gehele project.

      Voorgeschiedenis
      • 31/03/2010: Besluit van de gemeenteraad houdende goedkeuring van de overeenkomst met PIDPA inzake de overdracht van de volle eigendom van de rioleringsinfrastructuur (incl. de accessoire rechten) en de regeling van de wederzijdse rechten en verplichtingen in verband met de uitbreiding van de opdracht gegeven aan PIDPA in het kader van de implementatie van project Hidrorio.
      • 26/01/2024: Samenwerkingsovereenkomst tussen PIDPA en gemeente Bonheiden voor de wegen- en rioleringswerken Oude Booischotsebaan, Martstraat, Rehaegenstraat en Brandheidestraat.
      Feiten en context

      In uitvoering van de overeenkomst met PIDPA met betrekking tot de implementatie van project Hidrorio staat deze laatste in voor de aanleg en/of uitbreiding van het rioleringsstelsel in de gemeente.
      In dat kader plant PIDPA het project K-11-064 “Bonheiden: Weg- en rioleringswerken in Oude Booischotsebaan, Martstraat, Rehaegenstraat en Brandheidestraat”. 

      De kosten voor de sleufwerken en het wegherstel worden door PIDPA gedragen.

      Oorspronkelijk ging PIDPA een gravitaire leiding aanleggen. Aangezien de wegen een beperkte breedte hebben, vielen deze volledig in de sleuf en bekostigde PIDPA het volledige wegherstel. Om de bomen te sparen werd er beslist om geen gravitaire riolering aan te leggen, maar te werken met drukrioleringen. Een drukriolering is een buis met een beperkte diameter waardoor de sleufbreedte en sleufdiepte beperkt blijft. Hierdoor wordt niet de volledige weg opgebroken. Aangezien PIDPA slechts vergoedt hetgeen er wordt opgebroken, dient de gemeente het andere deel te vergoeden. 

      Het gemeentelijk aandeel zou bestaan uit het vernieuwen van de wegenis waar geen riolering komt.

      Juridische grond
      • De Wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten.
      • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
      Argumentatie

      De uitvoering van rioleringswerken in de bovenvermelde straten enerzijds en de heraanleg van het wegdek in de straten waar de riolering wordt aangelegd anderzijds, kunnen als afzonderlijke aannemingen worden beschouwd, die door verschillende partijen, namelijk PIDPA en de gemeente Bonheiden, worden uitgevoerd.

      Overeenkomstig artikel 48 van de Wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten kunnen twee of meer aanbestedende overheden overeenkomen om bepaalde specifieke opdrachten gezamenlijk te plaatsen.

      De regels van de samenwerking tussen de gemeente en PIDPA worden in een samenwerkingsovereenkomst vastgelegd.

      Financiële gevolgen

      Het afsluiten van de samenwerkingsovereenkomst op zich heeft geen financiële gevolgen.

      Aangezien alle partijen financieel instaan voor hun aandeel in het project moeten in eerste instantie kredieten worden voorzien voor de studieopdracht met betrekking tot het gemeentelijk aandeel en later ook voor de uitvoering ervan.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, Ineke van Rijsbergen
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Keurt de samenwerkingsovereenkomst met PIDPA goed voor het project K-11-064 “Bonheiden: Weg- en rioleringswerken in Oude Booischotsebaan, Martstraat, Rehaegenstraat en Brandheidestraat”, die als bijlage aan dit besluit wordt gehecht.

      Artikel 2 - Besluit dat de burgemeester en de algemeen directeur de samenwerkingsovereenkomst namens de gemeente zullen ondertekenen.

    • Overheidsopdrachten - Samenwerkingsovereenkomst PIDPA rioleringsproject Stuyvenbergstraat, Meiboomstraat, Reetlei en Doornlaarstraat: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
      Ineke van Rijsbergen, wnd. algemeen directeur
      Verontschuldigd: Karl Theerens, gemeenteraadslid

      PIDPA plant de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel in een aantal straten van de gemeenten Bonheiden nl.:

      • Project K-11-059 Gemeente Bonheiden: "Weg- en rioleringswerken in Stuyvenbergstraat, Meiboomstraat, Reetlei en Doornlaarstraat".

      Aangezien PIDPA het grootste aandeel heeft, treden ze op als bouwheer. PIDPA stelt voor om voor het gemeentelijk aandeel in de werken een samenwerkingsovereenkomst met de gemeente af te sluiten.

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de samenwerkingsovereenkomst voor de gezamenlijke werken goed te keuren, waarbij PIDPA zal optreden als opdrachtgevend bestuur voor het gehele project.

      Voorgeschiedenis
      • 31/03/2010: Besluit van de gemeenteraad houdende goedkeuring van de overeenkomst met PIDPA inzake de overdracht van de volle eigendom van de rioleringsinfrastructuur (incl. de accessoire rechten) en de regeling van de wederzijdse rechten en verplichtingen in verband met de uitbreiding van de opdracht gegeven aan PIDPA in het kader van de implementatie van project Hidrorio.
      • 26/01/2024: Samenwerkingsovereenkomst tussen PIDPA en gemeente Bonheiden voor de wegen- en rioleringswerken in Stuyvenbergstraat, Meiboomstraat, Reetlei en Doornlaarstraat.
      Feiten en context

      In uitvoering van de overeenkomst met PIDPA met betrekking tot de implementatie van project Hidrorio staat deze laatste in voor de aanleg en/of uitbreiding van het rioleringsstelsel in de gemeente.
      In dat kader plant PIDPA het project K-11-059 "Weg- en rioleringswerken in Stuyvenbergstraat, Meiboomstraat, Reetlei en Doornlaarstraat". 

      De kosten voor de sleufwerken en het wegherstel worden door PIDPA gedragen.

      Als de gemeente opteert voor de totale vernieuwing of verfraaiing van de rijweg waar rioleringsprojecten worden uitgevoerd, zijn deze kosten ten laste van de gemeente.

      In dit dossier zou het gemeentelijk aandeel kunnen bestaan uit:

      • Aanleg van de Doornlaarstraat in asfalt;
      • De aanpassing van het kruispunt Doornlaarstraat - Bakestraat;
      • Toegang tot nieuwe KMO-zone Doornlaarstraat;
      • Vernieuwen van de brug in de Stuyvenbergstraat.
      Adviezen
      Juridische grond
      • De Wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten.
      • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
      Argumentatie

      De uitvoering van rioleringswerken in de bovenvermelde straten enerzijds en de heraanleg van het wegdek in de straten waar de riolering wordt aangelegd anderzijds, kunnen als afzonderlijke aannemingen worden beschouwd die door verschillende partijen, namelijk PIDPA en de gemeente Bonheiden, worden uitgevoerd.

      Overeenkomstig artikel 48 van de Wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten kunnen twee of meer aanbestedende overheden overeenkomen om bepaalde specifieke opdrachten gezamenlijk te plaatsen.

      De regels van de samenwerking tussen de gemeente en PIDPA worden in een samenwerkingsovereenkomst vastgelegd.

      Financiële gevolgen

      Het afsluiten van de samenwerkingsovereenkomst op zich heeft geen financiële gevolgen.

      Alle partijen dienen financieel in te staan voor hun aandeel in het project. In de BBC werd ACT A10.2.10 "Aanleg riolering Doornlaarstraat" voorzien.

      Visum:

      Adviezen
      • Gunstig mits aanpassing visum FA 2024/00032 van Financiele dienst van 12 februari 2024

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, Ineke van Rijsbergen
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Keurt de samenwerkingsovereenkomst met PIDPA goed voor project K-11-059 Gemeente Bonheiden: "Weg- en rioleringswerken in Stuyvenbergstraat, Meiboomstraat, Reetlei en Doornlaarstraat", die als bijlage aan dit besluit wordt gehecht.

      Artikel 2 - Besluit dat de burgemeester en de algemeen directeur de samenwerkingsovereenkomst namens de gemeente ondertekenen.

    • Overheidsopdrachten - Samenwerkingsovereenkomst PIDPA rioleringsproject "Aanleg van een gescheiden stelsel in de Weynesbaan, Groothoflei, Weyneshoflei, Tinstraat en Veldweg": Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
      Ineke van Rijsbergen, wnd. algemeen directeur
      Verontschuldigd: Karl Theerens, gemeenteraadslid

      PIDPA plant de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel in een aantal straten van de gemeenten Putte en Bonheiden nl.:

      • Project K-11-057 Gemeente Bonheiden en Putte: "Aanleg van een gescheiden stelsel in de Weynesbaan, Groothoflei, Weyneshoflei, Tinstraat en Veldweg".

      Aangezien PIDPA het grootste aandeel heeft, treden ze op als bouwheer. PIDPA stelt voor om voor de gemeentelijke aandelen in de werken een samenwerkingsovereenkomst met de gemeenten af te sluiten.

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de samenwerkingsovereenkomst voor de gezamenlijke werken goed te keuren, waarbij PIDPA zal optreden als opdrachtgevend bestuur voor het gehele project.

      Voorgeschiedenis
      • 31/03/2010: Besluit van de gemeenteraad houdende goedkeuring van de overeenkomst met PIDPA inzake de overdracht van de volle eigendom van de rioleringsinfrastructuur (incl. de accessoire rechten) en de regeling van de wederzijdse rechten en verplichtingen in verband met de uitbreiding van de opdracht gegeven aan PIDPA in het kader van de implementatie van project Hidrorio.
      • 20/04/2023: Samenwerkingsovereenkomst tussen PIDPA en gemeenten Bonheiden en Putte voor de aanleg van een gescheiden stelsel in de Weynesbaan, Groothoflei, Weyneshoflei, Tinstraat en Veldweg.
      • 20/04/2023: Besluit van de gemeenteraad van Putte waarbij de samenwerkingsovereenkomst weg- en rioleringswerken project K-11-057: Aanleg gescheiden stelsel in de Weynesbaan, Groothoflei, Weyneshoflei, Tinstraat en Veldweg werd goedgekeurd.
      • 25/01/2024: Mail van PIDPA waarin gesteld wordt dat het dossier vermoedelijk vergeten werd door te sturen. 
      Feiten en context

      In uitvoering van de overeenkomst met PIDPA met betrekking tot de implementatie van project Hidrorio staat deze laatste in voor de aanleg en/of uitbreiding van het rioleringsstelsel in de gemeente.
      In dat kader plant PIDPA het project K-11-057 Gemeente Bonheiden en Putte: "Aanleg van een gescheiden stelsel in de Weynesbaan, Groothoflei, Weyneshoflei, Tinstraat en Veldweg".

      De kosten voor de sleufwerken en het wegherstel worden door PIDPA gedragen.

      Als de gemeente opteert voor de totale vernieuwing of verfraaiing van de rijweg waar rioleringsprojecten worden uitgevoerd zijn deze kosten ten laste van de gemeente.

      In dit dossier bestaat het gemeentelijk aandeel uit:

      • Optimaliseren van de bovenbouw, met fietspadsubsidies, voor de Tinstraat;
      • Optimaliseren van de bovenbouw van de Weynesbaan;
      • Heraanleg van Groothoflei en Weyneshoflei.
      Adviezen
      Juridische grond
      • De Wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten.
      • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
      Argumentatie

      De uitvoering van rioleringswerken in de bovenvermelde straten enerzijds en de heraanleg van het wegdek in de straten waar de riolering wordt aangelegd anderzijds kunnen als afzonderlijke aannemingen worden beschouwd die door verschillende partijen, namelijk PIDPA, de gemeente Putte en de gemeente Bonheiden, worden uitgevoerd.

      Overeenkomstig artikel 48 van de Wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten kunnen twee of meer aanbestedende overheden overeenkomen om bepaalde specifieke opdrachten gezamenlijk te plaatsen.

      De regels van de samenwerking tussen de gemeente Putte, gemeente Bonheiden en PIDPA worden in een samenwerkingsovereenkomst vastgelegd.

      Financiële gevolgen

      Het afsluiten van de samenwerkingsovereenkomst op zich heeft geen financiële gevolgen.

      Alle partijen dienen financieel in te staan voor hun aandeel in het project. In de BBC van de gemeente Bonheiden werd ACT A10.2.2 "Weynesbaan, Groothoflei, Weyneshoflei, de Tinstraat en de Veldstraat." voorzien.

      Visum:

      Adviezen
      • Gunstig visum FA 2024/00026 van Financiele dienst van 12 februari 2024

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, Ineke van Rijsbergen
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Keurt de samenwerkingsovereenkomst met PIDPA goed voor project K-11-057 Gemeente Bonheiden en Putte: "Aanleg van een gescheiden stelsel in de Weynesbaan, Groothoflei, Weyneshoflei, Tinstraat en Veldweg", die als bijlage aan dit besluit wordt gehecht.

      Artikel 2 - Besluit dat de burgemeester en de algemeen directeur de samenwerkingsovereenkomst namens de gemeente ondertekenen.

    • Overheidsopdrachten - Ontwerp wegen- en rioleringswerken in Weynesbaan, Groothoflei en Weyneshoflei en gemeentelijk aandeel: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
      Ineke van Rijsbergen, wnd. algemeen directeur
      Verontschuldigd: Karl Theerens, gemeenteraadslid

      Op 28/02/2024 keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst met PIDPA goed met betrekking tot de uitvoering van wegen- en rioleringswerken in de Weynesbaan, Groothoflei en Weyneshoflei.

      PIDPA werd ingevolge deze samenwerkingsovereenkomst aangesteld als opdrachtgevend bestuur.

      Het gemeentelijk aandeel in de werken bestaat uit de volledige vernieuwing van de bovenbouw van de Weynesbaan en de Groothoflei. De straten zullen als volgt worden aangelegd:

      • In de Groothoflei worden er twee betonnen stroken voorzien met ertussen grasbetontegels;
      • In de Weynesbaan wordt er een asfaltverharding met een breedte van 5 m voorzien, met een aanliggend fietspad met een breedte van 2,50 m. De afstand tussen rijweg en fietspad bedraagt 0,80 m.

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het definitieve ontwerp (aanbestedingsdossier) en het gemeentelijk aandeel goed te keuren.

      Raming gemeentelijk aandeel: € 362.861 excl. btw of in totaal € 439.061,81 incl. 21% btw.

      Raming gemeentelijk aandeel via derdebetalersysteem: € 169.825,20.

      Voorgeschiedenis
      • 31/03/2010: Besluit van de gemeenteraad houdende goedkeuring van de overeenkomst met PIDPA inzake de overdracht van de volle eigendom van de rioleringsinfrastructuur (incl. de accessoire rechten) en de regeling van de wederzijdse rechten en verplichtingen in verband met de uitbreiding van de opdracht gegeven aan PIDPA in het kader van de implementatie van project Hidrorio.
      • 02/08/2022: Besluit van het college van burgemeester en schepenen waarbij akkoord werd gegaan om het fietspad te verbreden naar 2,50 m.
      • 25/05/2023: Infomarkt over het dossier. 
      • 28/02/2024: Besluit van de gemeenteraad waarbij de samenwerkingsovereenkomst tussen PIDPA, de gemeente Putte en de gemeente Bonheiden werd goedgekeurd.
      Feiten en context

      In uitvoering van de overeenkomst met PIDPA inzake de overdracht van de volle eigendom van de rioleringsinfrastructuur en de regeling van de wederzijdse rechten en verplichtingen in verband met de uitbreiding van de opdracht, gegeven aan PIDPA in het kader van de implementatie van project Hidrorio, wordt voorzien in de aanleg van riolering in de Weynesbaan, Groothoflei en Weyneshoflei. Hiervoor werd met PIDPA en de gemeente Putte een samenwerkingsovereenkomst afgesloten.

      Volgens voormelde samenwerkingsovereenkomst zal PIDPA optreden als opdrachtgevend bestuur, maar staan alle partijen in voor de goedkeuring van het ontwerp dat ter hunnen laste is.

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het ontwerp (aanbestedingsdossier), evenals het gemeentelijk aandeel in de werken goed te keuren.

      Het gemeentelijk aandeel in de werken bestaat uit de volledige vernieuwing van de bovenbouw. De straten zullen als volgt worden aangelegd:

      • In de Groothoflei worden er twee betonnen stroken voorzien met ertussen grasbetontegels.
      • In de Weynesbaan wordt er een asfaltverharding met een breedte van 5 m voorzien met een aanliggend fietspad met een breedte van 2,50 m. De afstand tussen rijweg en fietspad bedraagt 0,80 m.

      De werken zullen in 2 fases uitgevoerd worden. Fase 1 is de Weynesbaan en de Groothoflei. Fase 2 is de Weyneshoflei.

      In het aandeel van PIDPA werden ook enkele elementen opgenomen die ten laste van de gemeente Bonheiden zijn. Het gaat om zaken rond de regenwaterafvoer. PIDPA moet geen btw betalen op rioleringswerken. Via het derdebetalersysteem rekent PIDPA de kostprijs wel door naar de gemeente. Het gaat hier om € 169.825,20. 

      Adviezen
      Juridische grond
      • Het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
      • De Wet van 17/06/2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
      • De Wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 35 lid 1.
      • Het Koninklijk Besluit van 18/04/2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, inzonderheid artikel 90 1°.
      • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
      Argumentatie

      De uitvoering van wegen- en rioleringswerken omvat een overheidsopdracht voor de uitvoering van werken.

      PIDPA treedt op als opdrachtgevend bestuur, maar volgens met deze laatste afgesloten samenwerkingsovereenkomst staan alle partijen in voor de financiering en goedkeuring van het ontwerp voor het deel dat te hunnen laste is.

      Financiële gevolgen

      De geraamde kosten zijn:

      • Raming gemeentelijk aandeel: € 362.861 excl. btw of in totaal € 439.061,81 incl. 21% btw.
      • Raming gemeentelijk aandeel via derde betalersysteem: € 169.825,20. (Dit kan door het investeringsfonds van PIDPA betaald worden.)

      De definitieve vaststelling van het gemeentelijk aandeel zal gebeuren op basis van het bedrag van de toewijzing van de werken.

      Financieel advies:

      Adviezen
      • Gunstig visum FA 2024/00029 van Financiele dienst van 10 februari 2024

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, Ineke van Rijsbergen
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani
      Onthouders: Jan Fonderie, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Sofie Crauwels
      Resultaat: Met 18 stemmen voor, 4 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1 – Hecht goedkeuring aan het ontwerp voor de wegen- en rioleringswerken in Weynesbaan, Groothoflei en Weyneshoflei, in het bijzonder voor wat betreft het gemeentelijk aandeel in de werken namelijk de vernieuwing van de bestaande bovenbouw, waarvan de kosten worden geraamd op € 362.861 excl. btw of in totaal € 439.061,81 incl. 21% btw. De kostprijs dat de gemeente aan PIDPA via het derdebetalersysteem dient te vergoeden wordt geraamd op € 169.825,20.

      Artikel 2 – Stelt vast dat de definitieve vaststelling van het gemeentelijk aandeel door het college van burgemeester en schepenen zal gebeuren op basis van het bedrag van de toewijzing van de werken.

    • VERDAAGD - Overheidsopdrachten - Voorwaarden van de overheidsopdracht 'Leveren en plaatsen van een sportvloer' en wijze van gunning: Vaststelling

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
      Ineke van Rijsbergen, wnd. algemeen directeur
      Verontschuldigd: Karl Theerens, gemeenteraadslid

      Sporthal Berentrode is 31 jaar oud. De sportvloeren van de grote zaal en van de polyvalente zaal zijn aan vervanging toe.

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld een overheidsopdracht voor de noodzakelijke herstellingswerken op te starten en de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunnen vast te stellen.

      • Wat de voorwaarden van de overheidsopdracht betreft: Leveren en plaatsen van een sportvloer.
      • Wat de wijze van gunning betreft: Openbare procedure.

      Raming: € 161.160,00 excl. btw of € 195.003,60 incl. 21% btw.

      De gemeenteraad stelt voor dit punt te verdagen naar de volgende zitting.

      Adviezen
      Financiële gevolgen

      Raming: € 161.160,00 excl. btw of € 195.003,60 incl. 21% btw.

      Financieel advies:

      Adviezen
      • Gunstig mits aanpassing visum FA 2024/00028 van Financiele dienst van 12 februari 2024

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, Ineke van Rijsbergen
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani
      Onthouders: Jan Fonderie, Barbara Maes, Annick Van den Broeck
      Resultaat: Met 19 stemmen voor, 3 onthoudingen
      Besluit

      Enig artikel - Verdaagt dit punt naar een volgende zitting.

    • Overheidsopdrachten - Voorwaarden van de overheidsopdracht 'Externe poetshulp' en wijze van gunning: Vaststelling

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
      Ineke van Rijsbergen, wnd. algemeen directeur
      Verontschuldigd: Karl Theerens, gemeenteraadslid

      Voor het poetsen van een aantal gebouwen is het nodig een externe poetsfirma aan te stellen. 

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.

      • Wat de voorwaarden van de overheidsopdracht betreft: Externe poetshulp.
      • Wat de wijze van gunning betreft: Onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.

      Raming: € 49.660,00 excl. btw of € 60.088,60 incl. 21% btw.

      Feiten en context

      Voor het poetsen van een aantal gebouwen is het nodig een externe poetsfirma aan te stellen. Dit gebeurt nu al af en toe, om het schoonmaakpersoneel van de gemeente Bonheiden te ontlasten, maar het is aangewezen dit op meer regelmatige basis te doen.

      Er wordt voorgesteld dit te voorzien voor de periode van een jaar, te starten op 15/04/2024, met de mogelijkheid om het met een jaar te verlengen.

      Het gaat om de volgende gebouwen:

      • Gemeentelijke sporthal Berentrode (wekelijks);
      • Krankhoeve, feestzaal Sint-Martinus, OC Sint-Maartensberg en de pastorij van Rijmenam (naar gelang de evenementen die er plaats hebben);
      • LOI-woningen Imeldalaan 3 en Imeldalaan 5 (maandelijks).
      Adviezen
      Juridische grond
      • Het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
      • De Wet van 17/06/2013, betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
      • De Wet van 17/06/2016, inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42,§1, 1° a (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
      • Het Koninklijk Besluit van 18/04/2017, betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, inzonderheid artikel 90 1°.
      • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
      • Het besluit van de gemeenteraad van 26/06/2019, houdende vaststelling van het begrip dagelijks bestuur i.h.k.v. overheidsopdrachten.
      Argumentatie
      • Aangezien het vooropgestelde bedrag lager ligt dan € 140.000 exclusief btw wordt er voorgesteld de overheidsopdracht te gunnen via de meest soepele procedure, namelijk de onderhandelingsprocedure zonder naleving van bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure doch, indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
      • Tevens moeten de voorwaarden van de overheidsopdrachten worden vastgesteld. In dit geval zijn de algemene uitvoeringsregels zoals deze werden vastgesteld bij het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken integraal van toepassing. De lastvoorwaarden omvatten het bijzonder bestek, inclusief samenvattende meetstaat en offerteformulier.
      Financiële gevolgen

      Raming:

      • Totaal: € 49.660,00 excl. btw of € 60.088,60 incl. 21% btw.
      • Aandeel vzw Berentrode: € 38.500,00 excl. btw of € 46.585,00 incl. 21% btw.
      • Aandeel vzw Krankhoeve: € 7.800,00 excl. btw of € 9.438,00 incl. 21% btw.
      • Aandeel OCMW: € 3.360,00 excl. btw of € 4.065,60 incl. 21% btw.

      Financieel advies:

      Adviezen
      • Gunstig visum FA 2024/00024 van Financiele dienst van 10 februari 2024

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, Ineke van Rijsbergen
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Sofie Crauwels, Veerle Stephani
      Onthouders: Guido Vaganée, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Marcel Claes, Hilde De Ruysscher
      Resultaat: Met 17 stemmen voor, 5 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Externe poetshulp' vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2023/RS-1322, opgesteld door de technische dienst en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 49.660,00 excl. btw of € 60.088,60 incl. 21% btw.

      Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.

    • Overheidsopdrachten - Voorwaarden van de overheidsopdracht 'Ontwerp en aanleg van een skatepark ' en wijze van gunning: Vaststelling

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
      Ineke van Rijsbergen, wnd. algemeen directeur
      Verontschuldigd: Karl Theerens, gemeenteraadslid

      Het is voorzien om gelijklopend met de bouw van de sportkeet een skatepark te realiseren in de buurt van de Splinter.

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.

      • Wat de voorwaarden van de overheidsopdracht betreft: Ontwerp en aanleg van een skatepark.
      • Wat de wijze van gunning betreft: Onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.

      Raming: € 90.909,09 excl. btw of € 110.000,00 incl. 21% btw.

      Voorgeschiedenis

      07/11/2023: Besluit van het college van burgemeester en schepenen houdende principiële goedkeuring locatie skatepark.

      Feiten en context

      De noodkreet van de skaters naar infrastructuur klonk nog luider dan voorheen tijdens de coronapandemie, aangezien skaten één van de weinige toegelaten uitlaatkleppen was tijdens de lockdown. Meer en meer jongeren startten met skaten. Dit werd ook duidelijk in de initiaties die de dienst sport & jeugd organiseerden in mei 2021.

      De schoolinitiaties werden enthousiast onthaald en de woensdagnamiddag-initiaties i.s.m. Sport Vlaanderen waren onmiddellijk volzet. Ook blijkt uit de bevraging van de jeugd via de invalswegen, dat er veel vraag is naar een plaats om te kunnen skaten.

      Door de bouw van de Splinter verdween het skatepark van sportcentrum Berentrode. Er werd voorgesteld om gelijklopend met de bouw van de sportkeet een skatepark te voorzien in de buurt van de Splinter.

      De nieuwe locatie van het skatepark werd door het college van burgemeester en schepenen in de zitting van 07/11/2023 principieel goedgekeurd  en zal geplaatst worden op de middenberm tussen de voetbalvelden van sportcentrum Berentrode.

      Door een participatietraject wordt de jeugd nauw betrokken bij de uitwerking van dit skatepark.

      Adviezen
      Juridische grond
      • Het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
      • De Wet van 17/06/2013, betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
      • De Wet van 17/06/2016, inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42,§1, 1° a (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000 niet).
      • Het Koninklijk Besluit van 18/04/2017, betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, inzonderheid artikel 90 1°.
      • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
      • Het besluit van de gemeenteraad van 26/06/2019, houdende vaststelling van het begrip dagelijks bestuur i.h.k.v. overheidsopdrachten.
      Argumentatie
      • Aangezien het vooropgestelde bedrag lager ligt dan € 143.000 exclusief btw wordt er voorgesteld de overheidsopdracht te gunnen via de meest soepele procedure, namelijk de onderhandelingsprocedure zonder naleving van bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure doch, indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
      • Tevens moeten de voorwaarden van de overheidsopdrachten worden vastgesteld. In dit geval zijn de algemene uitvoeringsregels zoals deze werden vastgesteld bij het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken integraal van toepassing. De lastvoorwaarden omvatten het bijzonder bestek, inclusief samenvattende meetstaat en offerteformulier.
      Financiële gevolgen

      Raming: € 90.909,09 excl. btw of € 110.000,00 incl. 21% btw.

      Financieel advies:

      Adviezen
      • Gunstig visum FA 2024/00027 van Financiele dienst van 10 februari 2024

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, Ineke van Rijsbergen
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Ontwerp en aanleg van een skatepark ' vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2024/RS-1362, opgesteld door de technische dienst en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 90.909,09 excl. btw of € 110.000,00 incl. 21% btw.

      Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.

    • Onderwijs - Arbeidsreglement gemeentelijke onderwijsinstellingen (GEBO, GEKKO): Vaststelling

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
      Ineke van Rijsbergen, wnd. algemeen directeur
      Verontschuldigd: Karl Theerens, gemeenteraadslid

      Alle personeelsleden die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs, moeten geïnformeerd worden over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn. Door enkele wijzigingen aan het arbeidsreglement (o.a. de toevoeging van het hoofdstuk 'Deconnectie'), dient dit opnieuw vastgesteld te worden door de gemeenteraad.

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het vorige arbeidsreglement van 31/08/2022 op te heffen en het nieuwe arbeidsreglement voor het gemeentelijk onderwijs (lagere gemeenteschool en de gemeentelijke kleuterschool) vast te stellen.

      Voorgeschiedenis
      • 28/02/2018: Besluit gemeenteraad houdende vaststelling van het arbeidsreglement voor de gemeentelijke onderwijsinstelling.
      • 16/05/2019: Mail Piet Wauters, schoolhoofd Gebo, betreffende wijzigingen arbeidsreglement.
      • 07/06/2019: Protocol van akkoord / gunstig advies ABOC betreffende het arbeidsreglement voor de gemeentelijke onderwijsinstellingen.
      • 11/06/2019: Het college van burgemeester en schepenen verzoekt de voorzitter van de gemeenteraad dit punt te agenderen op de zitting van de gemeenteraad van 26/06/2019.
      • 26/06/2019: Besluit gemeenteraad houdende vaststelling van het arbeidsreglement voor de gemeentelijke onderwijsinstelling.
      • 13/06/2022: Protocol van akkoord / gunstig advies ABC (vroeger ABOC) betreffende het arbeidsreglement voor de gemeentelijke onderwijsinstellingen.
      • 31/08/2022: Besluit gemeenteraad houdende vaststelling van het arbeidsreglement voor de gemeentelijke onderwijsinstelling.
      • 06/02/2024: Protocol van akkoord / gunstig advies ABC betreffende het gewijzigde arbeidsreglement voor de gemeentelijke onderwijsinstellingen.
      Feiten en context

      In september 2022 spraken de sociale partners een globaal kader af over het gebruik van digitale middelen in onderwijsinstellingen. Dit kader geeft gevolg aan een Europese verplichting. Vanuit dit globaal kader werden er vanuit het OVSG lokaal afspraken gemaakt met concrete invulling voor de scholen over deconnectie.

      Een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen personeel en schoolbestuur. 

      Alle personeelsleden die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs, moeten geïnformeerd worden over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn. 

      Het Decreet Rechtspositie en het Decreet Basisonderwijs laten voldoende ruimte om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur.

      Het oude arbeidsreglement vervalt, het nieuwe arbeidsreglement gaat in voege, zoals het voorbeeld in bijlage. Een gedetailleerd overzicht van de wijzigingen wordt als bijlage toegevoegd aan dit besluit.

      De volgende wijzigingen worden aangebracht of toegevoegd aan het arbeidsreglement:

      • Hoofdstuk 1: Adjunct-directeur, Leersteuncentrum en Leraar-specialist;
      • Hoofdstuk 2: 
        • Aanpassing bepaling aantal halve schorsingsdagen n.a.v. pedagogische studiedagen;
        • 2.2.3: De adjunct-directeur uit de puntenenveloppe administratie en beleidsondersteuning;
        • 2.3: Zorgcoördinator, ICT-coördinator en administratief medewerker en beleidsondersteuner;
        • 2.3.1: Algemeen;
        • 2.3.2: Bepalingen voor de zorgcoördinator / de ICT-coördinator / beleidsondersteuner en art.17;
      • Hoofdstuk 5;
      • Hoofdstuk 7;
      • Hoofdstuk 11:
        • 11.4: Ten aanzien van de inspectie, verificatie en de pedagogische begeleidingsdienst, CLB-medewerkers en leerondersteuners;
      • Hoofdstuk 12: Klokkenluidersregeling;
      • Hoofdstuk 13:
        • 13.3: Reprografierechten onderwijs (Werken, databanken en prestaties);
      • Hoofdstuk 16;
      • Hoofdstuk 17;
      • Bijlage 7: Afspraken Deconnectie.
      Advies

      Op 06/02/2024 ging de onderwijsvakbond, afgekort het ABC, eenparig akkoord met en verleende gunstig advies over de nieuwe tekst van het arbeidsreglement.

      Juridische grond
      • Het Decreet van 27/03/1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding.
      • Het Decreet Basisonderwijs van 25/02/1997.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, Ineke van Rijsbergen
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Heft het huidige arbeidsreglement voor de gemeentelijke onderwijsinstellingen, vastgesteld door de gemeenteraad op 31/08/2022, op.

      Artikel 2 - Stelt het "Arbeidsreglement gemeentelijke onderwijsinstellingen" vast, zoals gehecht als bijlage aan dit besluit.

      Artikel 3 - Vraagt aan de directies om haar onderwijspersoneel hiervan op de hoogte te brengen, tegen ontvangstbevestiging.

      Artikel 4 - Maakt dit arbeidsreglement bekend overeenkomstig de bepalingen in het Decreet over het lokaal bestuur en artikel 15 van de Wet van 08/04/1965 tot instelling van de arbeidsreglementen (specifieke bekendmaking).

    • Onderwijs - Leerplan 'Leer Lokaal' (OVSG) voor de gemeentelijke scholen GEBO en GEKKO: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
      Ineke van Rijsbergen, wnd. algemeen directeur
      Verontschuldigd: Karl Theerens, gemeenteraadslid

      Met het nieuwe leerplan Leer Lokaal, goedgekeurd in mei 2023, maakt de scholengemeenschap OVSG verder werk van sterk lokaal basisonderwijs. Het draagt de eigenheid van het stedelijk en gemeentelijk onderwijs in zich. Kennis verwerven, zorgzaamheid, diversiteit en een brede blik op de wereld zijn de pijlers. Sinds september 2023 kunnen scholen, die aangesloten zijn bij het OVSG, de leerlijnen online raadplegen. Vanaf september 2025 zullen alle onderwijsprofessionals van het stedelijk en gemeentelijk basisonderwijs ermee werken. 

      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het gebruik van de leerplannen 'Leer Lokaal' van OVSG voor de gemeentelijke scholen goed te keuren.

      Voorgeschiedenis
      • 12/06/2023: Voorstelling nascholingsplan GEBO, waarbij melding wordt gemaakt van een nieuw leerplan.
      • 19/01/2024: Mail van Ellen Van Dessel (OCSG) houdende dat er binnen de scholengemeenschap Anker vanaf september 2025 met de leerplannen 'Leer Lokaal' zal worden gewerkt.
      • 30/01/2024: GEBO en GEKKO informeren de schoolraad over het voornemen om de nieuwe leerplannen van OVSG 'Leer Lokaal' te gebruiken vanaf september 2025.
      • 06/02/2024: ABC-overleg, waar de aanwezige leden van de onderwijsvakbond geïnformeerd worden over het voornemen om de leerplannen van Leer Lokaal (OVSG) te gebruiken. 
      Feiten en context

      Vanaf schooljaar 2023 - 2024 zullen de schoolteams kennismaken met het nieuwe leerplan (onder andere op de gezamenlijke pedagogische studiedag van scholengemeenschap Anker). Vanaf september 2025 is de introductiefase afgerond en zal er volledig met Leer Lokaal gewerkt worden. 

      Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen beschikken over door de overheid goedgekeurde leerplannen.

      Een schoolbestuur kan ervoor kiezen om eigen leerplannen te ontwikkelen en in te dienen of gebruik te maken van leerplannen die door derden worden ontwikkeld en ingediend.

      De leerplannen zijn voor de onderwijsinspectie een aanvullend instrument om het kwaliteitsbeleid van een school te kaderen.

      Het naleven van de reglementering over de leerplannen is een erkenningsvoorwaarde.

      Een officiële school moet bovendien als erkenningsvoorwaarde de leerplannen volgen van ofwel OVSG, POV of het gemeenschapsonderwijs, ofwel eigen leerplannen ermee verenigbaar.

      Een leerplan moet voldoen aan de volgende decretale en reglementaire criteria:

      • het is beperkt in omvang;
      • het laat voldoende ruimte voor de inbreng van scholen, leraren, lerarenteams of leerlingen en geeft dit ook aan;
      • het neemt alle door het Vlaams Parlement goedgekeurde ontwikkelingsdoelen voor het kleuteronderwijs en eindtermen voor het gewoon lager onderwijs letterlijk op waarbij transparant het onderscheid wordt gemaakt tussen welke doelen de eindtermen realiseren en met welke doelen de ontwikkelingsdoelen worden nagestreefd;
      • het is in overeenstemming met de internationale en grondwettelijke beginselen inzake de rechten van de mens en van het kind in het bijzonder;
      • het respecteert de goedgekeurde eindtermen en ontwikkelingsdoelen;
      • het wordt in samenhang ingediend met andere leerplannen;
      • het vermeldt de doelgroep;
      • het vermeldt de administratieve benamingen van de leerlingengroepen voor wie het leerplan bestemd is;
      • het leerplan maakt de systematiek duidelijk volgens welke het is opgebouwd (geeft samenhang weer met voorafgaande en volgende leerjaren);
      • het leerplan vertoont consistentie met de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen;
      • het leerplan vermeldt duidelijk welke materiële vereisten minimaal noodzakelijk zijn voor een goede uitvoering.

      Het schoolbestuur houdt ook rekening met de volgende bijkomende criteria over het pedagogisch project van de school/scholen:

      • de mate waarin het leerplan compatibel is met het open karakter (open staan voor alle leerlingen ongeacht de ideologische, filosofische of godsdienstige opvattingen van de ouders en de leerling) van een school van het officieel gesubsidieerd onderwijs;
      • de mate waarin het leerplan compatibel is met het eigen pedagogisch project;
      • de mate waarin het leerplan compatibel is met de beginselverklaring neutraliteit van het stedelijk en gemeentelijk onderwijs;
      • de mate waarin het leerplan de school kansen biedt om het curriculum af te stemmen op de eigen schoolcontext en visie (schooleigen curriculum);
      • de mate waarin het leerplan vergezeld wordt van didactische toelichting die ondersteunend is voor de leraren.

      Naar de letter van het participatiedecreet is een overleg met de schoolraad niet nodig, maar het is toch wenselijk om de schoolraad te informeren over het voornemen om Leer Lokaal te gebruiken. GEBO heeft dit reeds gedaan op 12/06/2023 (voorstelling nascholingsplan) en op de schoolraad van 30/01/2024. GEKKO heeft dit voorgesteld bij de schoolraad van 30/01/2024.

      Hoewel syndicale inspraak hier geen procedurele vormvereiste is, is het toch raadzaam om de vakorganisaties schriftelijk te informeren over het voornemen om Leer Lokaal te gebruiken. De aanwezige onderwijsvakbonden werden op de hoogte gebracht tijdens het ABC-overleg op 06/02/2024. De andere leden worden schriftelijk in kennis gesteld via het verslag van dit overleg.

      Juridische grond
      • Het Decreet basisonderwijs van 25/02/1997, artikel 45 en art. 62, §1, 9° en §2, 2°.
      • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 10/11/2006, tot vaststelling van de goedkeuringscriteria en indieningsmodaliteiten van de leerplannen.
      • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, §1-§2.
      Argumentatie
      • OVSG heeft ten behoeve van zijn schoolbesturen en met respect voor de lokale autonomie onder de naam Leer Lokaal een nieuw geïntegreerd leerplan ontwikkeld voor de basisschool met ingang van 01/09/2023. Dit digitaal leerplan (online tool met achterliggende databank) bevat de authentieke en decretaal vastgelegde onderdelen, maar het is ruimer dan dat. Leer Lokaal bestaat namelijk uit een basisleerlijn, ondersteunende doelen, verdiepende doelen en uitbreidingsdoelen en vertrekt vanuit de zestien Europese sleutelcompetenties.
      • OVSG heeft Leer Lokaal ingediend bij de onderwijsinspectie. De onderwijsinspectie heeft een advies tot definitieve goedkeuring uitgebracht. De Vlaamse Regering heeft Leer Lokaal definitief goedgekeurd.
      • Het schoolbestuur wenst op voorstel van de directie gebruik te maken van Leer Lokaal voor zijn school/scholen van het basisonderwijs.
      • Het schoolbestuur stelt na toetsing vast dat Leer Lokaal voldoet aan alle criteria en kiest daarom voor het gebruik van Leer Lokaal in zijn school/scholen van het basisonderwijs.
      • Het leerplan Leer Lokaal is digitaal raadpleegbaar, enkel voor alle directieleden en leerkrachten basisonderwijs, via de website van OVSG door middel van een door OVSG aangeleverde login en paswoord.
      • Het leerplan zelf kan fysiek wel geraadpleegd worden in de gemeentelijke lagere school GEBO, na afspraak.  
      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, Ineke van Rijsbergen
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Keurt het gebruik van het leerplan 'Leer Lokaal' van OVSG goed voor GEBO en GEKKO. 

      Artikel 2 - Verstuurt een afschrift van dit besluit aan de schooldirecties van GEBO en GEKKO, het CLB en het leersteuncentrum.

    • Begraafplaatsen - Visiebepaling project begraafplaatsen: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
      Ineke van Rijsbergen, wnd. algemeen directeur
      Verontschuldigd: Karl Theerens, gemeenteraadslid

      De visie begraafplaatsen geeft een toekomstige leidraad voor de inrichting van de begraafplaatsen van Bonheiden en Rijmenam-Weynesbaan.

      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de opgestelde visie goed te keuren.

      Voorgeschiedenis
      • 08/03/2023: Plaatsbezoek begraafplaats Bonheiden met schepenen bevoegd voor begraafplaatsen en openbaar groen, de groenambtenaar, medewerkers technische uitvoeringsdienst en medewerkers van de burgerlijke stand.
      • 12/03/2023: Bespreking voorstel begraafplaatsen na plaatsbezoek van de begraafplaats van Bonheiden met de betrokken partijen.
      • 16/05/2023: Bespreking afbakening project met schepen bevoegd voor begraafplaatsen, waarnemend afdelingshoofd dienstverlening en diensthoofd burgerlijke stand.
      • 13/06/2023: Bespreking projectfiche met schepen bevoegd voor begraafplaatsen en diensthoofd burgerlijke stand.
      • 19/06/2023: Het managementteam neemt kennis van de projectfiche visie begraafplaatsen.
      • 27/06/2023: Het college van burgemeester en schepen valideert de projectfiche visie begraafplaatsen.
      • 27/09/2023: Voorstelling van het project visie begraafplaatsen aan de projectgroep met brainstorm en voorstel van de visiebepaling.
      • 15/11/2023: Het managementteam neemt kennis van de aangepaste visie op de begraafplaatsen.
      • 05/12/2023: Het college van burgemeester en schepenen keurt de visie goed van het project begraafplaatsen.
      • 19/12/2023: Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de inrichting van het bijkomend urnenveld.
      • 20/02/2024: Gemeenteraadscommissie begraafplaatsen.
      Feiten en context
      1. Inleiding 
      Op 27/06/2023 werd de projectfiche van de visie begraafplaatsen goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen.
      Het project werd opgestart conform de goedgekeurde projectfiche.
      • Op korte termijn wordt op de begraafplaats Bonheiden het knelpunt van het gebrek aan urnenvelden aangepakt en de toegankelijkheid verbeterd in combinatie met extra vergroening. Deze werken worden uitgevoerd in de eerste helft van 2024.
      • Op lange termijn wordt als basis een visie uitgewerkt. Met een werkgroep bestaande uit verschillende disciplines (burgerlijke stand, medewerkers begraafplaatsen, technische uitvoeringsdiensten, groendienst, toegankelijkheid, cultuur) werd een SWOT-oefening uitgevoerd en gepolst naar de toekomstverwachtingen. Vanuit dit orgaan werd een ontwerpvisie uitgewerkt die als basis zal dienen voor verdere ontplooiing van dit project - cfr. verslag in bijlage. 
      2. Ontwerpvisie begraafplaatsen 
      De ontwerpvisie voor de begraafplaatsen van Bonheiden en Rijmenam-Weynesbaan wordt als volgt omschreven:
      • Het lokaal bestuur streeft naar de begraafplaatsen eigentijds uit te bouwen zodat elke begraving volgens de keuze van de overledenen en/of nabestaande kan verlopen. De locatie dient rust en sereniteit uit te stralen, waarbij bezoekers een met natuurelementen ingerichte troost- en bezinningsplek vinden om hun dierbare te herinneren en fungeert het als plaats om zich verbonden te voelen met elkaar.

      • In harmonie met het karakter van de begraafplaats kunnen sociaal-culturele elementen toegevoegd of activiteiten georganiseerd worden om de open ruimte van de begraafplaats een extra maatschappelijke dimensie te geven. 

      3. Verdere aanpak 
      • Op 20/02/2024 wordt een gemeenteraadscommissie georganiseerd om het draagvlak te vergroten.
      • Er zal een interactief overleg plaatsvinden met begrafenisondernemers waarbij eventuele tendensen en opmerkingen aangekaart kunnen worden.
      • Verder zal deze visie de basis vormen van een verdere plan van aanpak, geformuleerd tegen 30/06/2024, zoals vooropgesteld als doelstelling in de goedgekeurde projectfiche.
      • Een goedgekeurde plan van aanpak kan leiden tot een budgetteringsopmaak in 2024-2025 met uitvoering vanaf 2026. Hierbij zal mogelijks een landschapsarchitect aangesteld worden.
      • Aandachtspunten bij de uitwerking zijn onder andere welke ruimte er op welke termijn vrij komt op de begraafplaatsen, welke graven eventueel ontruimd of verplaatst kunnen worden, welke groenelementen er verder worden opgenomen, hoe de totale toegankelijkheid van de begraafplaatsen aangepakt kan worden in combinatie met de werkbaarheid voor de medewerkers van de begraafplaatsen, ... Dit vergt de nodige tijd van de projectmedewerkers binnen een projectmatige aanpak, die gecoördineerd wordt door de projectleider (Evelien Hoefnagels) in overleg met de peter van het project (Marc Moens).
      Juridische grond

      Het Decreet over het lokaal bestuur.

      Argumentatie

      De totale visie van de inrichting van de begraafplaatsen van Bonheiden en Rijmenam zorgt voor een doordachte inrichting, waarbij rekening gehouden wordt met de verschillende elementen. Met deze visie manier wordt er een totaalbeeld geschetst van waar de inrichting naartoe gaat op lange termijn.

      Financiële gevolgen

      Momenteel zijn er nog geen financiële gevolgen in het kader van dit project.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, Ineke van Rijsbergen
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel - Keurt de visie betreffende de begraafplaatsen als volgt goed:

      • Het lokaal bestuur streeft naar de begraafplaatsen eigentijds uit te bouwen zodat elke begraving volgens de keuze van de overledenen en/ of nabestaande kan verlopen. De locatie dient rust en sereniteit uit te stralen, waarbij bezoekers een met natuurelementen ingerichte troost- en bezinningsplek vinden om hun dierbare te herinneren en waarbij het fungeert als plaats om zich verbonden te voelen met elkaar.

      • In harmonie met het karakter van de begraafplaats kunnen sociaal-culturele elementen toegevoegd of activiteiten georganiseerd worden om de open ruimte van de begraafplaats een extra maatschappelijke dimensie te geven.

De voorzitter sluit de zitting op 28/02/2024 om 21:56.

Namens Gemeenteraad,

Ineke van Rijsbergen
wnd. algemeen directeur

Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad