De voorzitter opent de zitting op 28/02/2024 om 20:08.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 31/01/2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.
31/01/2024: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 31/01/2024 goed.
De burgemeester was van zondag 11/02/2024 tot en met zondag 18/02/2024 verhinderd zijn ambt uit te oefenen.
Deze verhindering en de beëindiging van de periode van verhindering wordt aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd.
09/02/2024: Besluit van de burgemeester houdende aanduiding van zijn plaatsvervanger bij zijn afwezigheid van 11/02/2024 tot en met 18/02/2024..
Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 62.
Overeenkomstig artikel 62 van het Decreet over het lokaal bestuur dient de gemeenteraad akte te nemen van de verhindering van de burgemeester en van de beëindiging van de periode van verhindering.
Enig artikel - Neemt er kennis van dat de burgemeester van zondag 11/02/2024 tot en met zondag 18/02/2024 verhinderd was zijn ambt uit te oefenen.
Op 20/12/2023 stelde de gemeenteraad de aanpassing van het meerjarenplan 5 2020-2025 van de gemeente en het OCMW vast.
Op 22/01/2024 ontving de gemeente een mail met technische bemerkingen en aanbevelingen bij de aanpassing van het meerjarenplan 5 2020-2025 en vaststelling kredieten 2024 van Agentschap Binnenlands Bestuur, afdeling lokale financiën.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de technische bemerkingen en aanbevelingen bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 + vaststellen kredieten 2024 gemaakt door het Agentschap Binnenlands Bestuur, afdeling lokale financiën.
De toezichthoudende overheid beschikt over een termijn van 50 dagen om het meerjarenplan of de aanpassing ervan te vernietigen en om de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn daarvan op de hoogte te brengen. Die termijn gaat in op de dag nadat de gemeente zowel de toezichthoudende overheid op de hoogte heeft gebracht van de bekendmaking van het beleidsrapport op de website als de digitale rapportering erover aan de Vlaamse Regering heeft bezorgd.
Verder bepaalt het Decreet over het lokaal bestuur dat alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis worden gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad of van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Enig artikel - Neemt kennis van de technische bemerkingen en aanbevelingen bij de aanpassing van het meerjarenplan 5 2020-2025 + vaststelling kredieten 2024 door Agentschap Binnenlands Bestuur.
Voor een nieuw bouwproject, gelegen tussen de Hoogstraat ter hoogte van huisnummer 11 en de Brugstraat ter hoogte van huisnummer 9, dient een nieuwe straatnaam toegekend te worden. vooraleer de dienst burgerzaken kan overgaan tot het toekennen van huisnummers. Tot op heden werd aan deze nieuw ontworpen straat nog geen straatnaam toegekend.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de naam "Louis Van Looyplein" toe te kennen aan de nieuwe straat.
Advies cultuurraad:
De algemene vergadering cultuurraad geeft het advies om te kiezen voor 'Burgemeester Louis Van Looy Dreef' met daarbij de voorwaarde dat in deze verkaveling dan ook bomen worden voorzien die samen de 'dreef' zullen vormen.
Het gemeentebestuur voorziet een straatnaambord aan het begin van de nieuwe straat.
Enig artikel – Kent de volgende naam toe aan de nieuwe straat, gelegen tussen de Hoogstraat ter hoogte van huisnummer 11 en de Brugstraat ter hoogte van huisnummer 9: 'Louis Van Looyplein'.
Op 30/08/2023 keurde de gemeenteraad de dading i.v.m. de opmaak van de volledige studieopdracht voor een kinder- en jeugdontmoetingscentrum goed.
Deze beslissing werd op de gemeenteraad van 31/01/2024 ingetrokken.
De algemeen directeur maakte in de notulen van de zitting van de gemeenteraad van 23/08/2023 een kantmelding en brengt de gemeenteraad hiervan op de hoogte.
Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 278 en 284.
Enig artikel - Neemt kennis van het aanbrengen van een kantmelding in de notulen van 30/08/2023 door de algemeen directeur naar aanleiding van de intrekking van het besluit "Overheidsopdrachten - Opmaak van de volledige studieopdracht voor een kinder- en jeugdontmoetingscentrum: Dading" door de gemeenteraad op 31/01/2024.
PIDPA plant de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel in een aantal straten van de gemeenten Bonheiden namelijk.:
Aangezien PIDPA het grootste aandeel heeft, treden ze op als bouwheer. PIDPA stelt voor om voor het gemeentelijk aandeel in de werken een samenwerkingsovereenkomst met de gemeente af te sluiten.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de samenwerkingsovereenkomst voor de gezamenlijke werken goed te keuren waarbij PIDPA zal optreden als opdrachtgevend bestuur voor het gehele project.
In uitvoering van de overeenkomst met PIDPA met betrekking tot de implementatie van project Hidrorio staat deze laatste in voor de aanleg en/of uitbreiding van het rioleringsstelsel in de gemeente.
In dat kader plant PIDPA op verzoek van de gemeente Bonheiden het project K-22-092 “Bonheiden: Weg- en rioleringswerken in Gestellei, Gestelhoflei, Groothoeveweg en Hairgracht”.
De gemeente Bonheiden wenst het lokaal bedrijventerrein Gestelhoflei te ontwikkelen. Daarom werd er aan PIDPA gevraagd om het rioleringsdossier zo snel mogelijk op te starten. Dit houdt in dat er niet gewacht wordt totdat VMM de gemeente opdraagt om deze werken uit te voeren. Hierdoor zal VMM geen subsidies toekennen. De minder inkomsten die PIDPA hierdoor heeft, dienen door de gemeente via het derdebetalersysteem gecompenseerd te worden.
Tevens wenst de gemeente het lokaal bedrijventerrein Gestelhoflei te ontwikkelen. Dit houdt vooral in het verbreden en vernieuwen van de wegenis van de Gestelhoflei. Aangezien PIDPA enkel de herstelling in de oorspronkelijk toestand bekostigt, zullen deze meer uitgeven door de gemeente gedragen worden.
De uitvoering van rioleringswerken in de bovenvermelde straten enerzijds en de heraanleg van het wegdek in de straten waar de riolering wordt aangelegd anderzijds, kunnen als afzonderlijke aannemingen worden beschouwd die door verschillende partijen, namelijk PIDPA en de gemeente Bonheiden, worden uitgevoerd
Overeenkomstig artikel 48 van de Wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten kunnen twee of meer aanbestedende overheden overeenkomen om bepaalde specifieke opdrachten gezamenlijk te plaatsen.
De regels van de samenwerking tussen de gemeente en PIDPA worden in een samenwerkingsovereenkomst vastgelegd.
Het afsluiten van de samenwerkingsovereenkomst op zich heeft geen financiële gevolgen.
Aangezien alle partijen financieel instaan voor hun aandeel in het project moeten in eerste instantie kredieten worden voorzien voor de studieopdracht met betrekking tot het gemeentelijk aandeel en later ook voor de uitvoering ervan.
In de BBC werd ACT A10.2.7 "Rioleringswerken Gestelhoflei" voorzien.
Visum:
Gunstig visum FA 2024/00025 van Financiele dienst van 12 februari 2024
Artikel 1 - Keurt de samenwerkingsovereenkomst met PIDPA goed voor het project K-22-092 “Bonheiden: Weg- en rioleringswerken in Gestellei, Gestelhoflei, Groothoeveweg en Hairgracht”, die als bijlage aan dit besluit wordt gehecht.
Artikel 2 - Besluit dat de burgemeester en de algemeen directeur de samenwerkingsovereenkomst namens de gemeente ondertekenen.
PIDPA plant de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel in een aantal straten van de gemeenten Bonheiden nl.:
Aangezien PIDPA het grootste aandeel heeft, treden ze op als bouwheer. PIDPA stelt voor om voor een eventueel gemeentelijk aandeel in de werken een samenwerkingsovereenkomst met de gemeente af te sluiten.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de samenwerkingsovereenkomst voor de gezamenlijke werken goed te keuren, waarbij PIDPA zal optreden als opdrachtgevend bestuur voor het gehele project.
In uitvoering van de overeenkomst met PIDPA met betrekking tot de implementatie van project Hidrorio staat deze laatste in voor de aanleg en/of uitbreiding van het rioleringsstelsel in de gemeente.
In dat kader plant PIDPA het project K-11-064 “Bonheiden: Weg- en rioleringswerken in Oude Booischotsebaan, Martstraat, Rehaegenstraat en Brandheidestraat”.
De kosten voor de sleufwerken en het wegherstel worden door PIDPA gedragen.
Oorspronkelijk ging PIDPA een gravitaire leiding aanleggen. Aangezien de wegen een beperkte breedte hebben, vielen deze volledig in de sleuf en bekostigde PIDPA het volledige wegherstel. Om de bomen te sparen werd er beslist om geen gravitaire riolering aan te leggen, maar te werken met drukrioleringen. Een drukriolering is een buis met een beperkte diameter waardoor de sleufbreedte en sleufdiepte beperkt blijft. Hierdoor wordt niet de volledige weg opgebroken. Aangezien PIDPA slechts vergoedt hetgeen er wordt opgebroken, dient de gemeente het andere deel te vergoeden.
Het gemeentelijk aandeel zou bestaan uit het vernieuwen van de wegenis waar geen riolering komt.
De uitvoering van rioleringswerken in de bovenvermelde straten enerzijds en de heraanleg van het wegdek in de straten waar de riolering wordt aangelegd anderzijds, kunnen als afzonderlijke aannemingen worden beschouwd, die door verschillende partijen, namelijk PIDPA en de gemeente Bonheiden, worden uitgevoerd.
Overeenkomstig artikel 48 van de Wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten kunnen twee of meer aanbestedende overheden overeenkomen om bepaalde specifieke opdrachten gezamenlijk te plaatsen.
De regels van de samenwerking tussen de gemeente en PIDPA worden in een samenwerkingsovereenkomst vastgelegd.
Het afsluiten van de samenwerkingsovereenkomst op zich heeft geen financiële gevolgen.
Aangezien alle partijen financieel instaan voor hun aandeel in het project moeten in eerste instantie kredieten worden voorzien voor de studieopdracht met betrekking tot het gemeentelijk aandeel en later ook voor de uitvoering ervan.
Artikel 1 - Keurt de samenwerkingsovereenkomst met PIDPA goed voor het project K-11-064 “Bonheiden: Weg- en rioleringswerken in Oude Booischotsebaan, Martstraat, Rehaegenstraat en Brandheidestraat”, die als bijlage aan dit besluit wordt gehecht.
Artikel 2 - Besluit dat de burgemeester en de algemeen directeur de samenwerkingsovereenkomst namens de gemeente zullen ondertekenen.
PIDPA plant de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel in een aantal straten van de gemeenten Bonheiden nl.:
Aangezien PIDPA het grootste aandeel heeft, treden ze op als bouwheer. PIDPA stelt voor om voor het gemeentelijk aandeel in de werken een samenwerkingsovereenkomst met de gemeente af te sluiten.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de samenwerkingsovereenkomst voor de gezamenlijke werken goed te keuren, waarbij PIDPA zal optreden als opdrachtgevend bestuur voor het gehele project.
In uitvoering van de overeenkomst met PIDPA met betrekking tot de implementatie van project Hidrorio staat deze laatste in voor de aanleg en/of uitbreiding van het rioleringsstelsel in de gemeente.
In dat kader plant PIDPA het project K-11-059 "Weg- en rioleringswerken in Stuyvenbergstraat, Meiboomstraat, Reetlei en Doornlaarstraat".
De kosten voor de sleufwerken en het wegherstel worden door PIDPA gedragen.
Als de gemeente opteert voor de totale vernieuwing of verfraaiing van de rijweg waar rioleringsprojecten worden uitgevoerd, zijn deze kosten ten laste van de gemeente.
In dit dossier zou het gemeentelijk aandeel kunnen bestaan uit:
De uitvoering van rioleringswerken in de bovenvermelde straten enerzijds en de heraanleg van het wegdek in de straten waar de riolering wordt aangelegd anderzijds, kunnen als afzonderlijke aannemingen worden beschouwd die door verschillende partijen, namelijk PIDPA en de gemeente Bonheiden, worden uitgevoerd.
Overeenkomstig artikel 48 van de Wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten kunnen twee of meer aanbestedende overheden overeenkomen om bepaalde specifieke opdrachten gezamenlijk te plaatsen.
De regels van de samenwerking tussen de gemeente en PIDPA worden in een samenwerkingsovereenkomst vastgelegd.
Het afsluiten van de samenwerkingsovereenkomst op zich heeft geen financiële gevolgen.
Alle partijen dienen financieel in te staan voor hun aandeel in het project. In de BBC werd ACT A10.2.10 "Aanleg riolering Doornlaarstraat" voorzien.
Visum:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2024/00032 van Financiele dienst van 12 februari 2024
Artikel 1 - Keurt de samenwerkingsovereenkomst met PIDPA goed voor project K-11-059 Gemeente Bonheiden: "Weg- en rioleringswerken in Stuyvenbergstraat, Meiboomstraat, Reetlei en Doornlaarstraat", die als bijlage aan dit besluit wordt gehecht.
Artikel 2 - Besluit dat de burgemeester en de algemeen directeur de samenwerkingsovereenkomst namens de gemeente ondertekenen.
PIDPA plant de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel in een aantal straten van de gemeenten Putte en Bonheiden nl.:
Aangezien PIDPA het grootste aandeel heeft, treden ze op als bouwheer. PIDPA stelt voor om voor de gemeentelijke aandelen in de werken een samenwerkingsovereenkomst met de gemeenten af te sluiten.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de samenwerkingsovereenkomst voor de gezamenlijke werken goed te keuren, waarbij PIDPA zal optreden als opdrachtgevend bestuur voor het gehele project.
In uitvoering van de overeenkomst met PIDPA met betrekking tot de implementatie van project Hidrorio staat deze laatste in voor de aanleg en/of uitbreiding van het rioleringsstelsel in de gemeente.
In dat kader plant PIDPA het project K-11-057 Gemeente Bonheiden en Putte: "Aanleg van een gescheiden stelsel in de Weynesbaan, Groothoflei, Weyneshoflei, Tinstraat en Veldweg".
De kosten voor de sleufwerken en het wegherstel worden door PIDPA gedragen.
Als de gemeente opteert voor de totale vernieuwing of verfraaiing van de rijweg waar rioleringsprojecten worden uitgevoerd zijn deze kosten ten laste van de gemeente.
In dit dossier bestaat het gemeentelijk aandeel uit:
De uitvoering van rioleringswerken in de bovenvermelde straten enerzijds en de heraanleg van het wegdek in de straten waar de riolering wordt aangelegd anderzijds kunnen als afzonderlijke aannemingen worden beschouwd die door verschillende partijen, namelijk PIDPA, de gemeente Putte en de gemeente Bonheiden, worden uitgevoerd.
Overeenkomstig artikel 48 van de Wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten kunnen twee of meer aanbestedende overheden overeenkomen om bepaalde specifieke opdrachten gezamenlijk te plaatsen.
De regels van de samenwerking tussen de gemeente Putte, gemeente Bonheiden en PIDPA worden in een samenwerkingsovereenkomst vastgelegd.
Het afsluiten van de samenwerkingsovereenkomst op zich heeft geen financiële gevolgen.
Alle partijen dienen financieel in te staan voor hun aandeel in het project. In de BBC van de gemeente Bonheiden werd ACT A10.2.2 "Weynesbaan, Groothoflei, Weyneshoflei, de Tinstraat en de Veldstraat." voorzien.
Visum:
Gunstig visum FA 2024/00026 van Financiele dienst van 12 februari 2024
Artikel 1 - Keurt de samenwerkingsovereenkomst met PIDPA goed voor project K-11-057 Gemeente Bonheiden en Putte: "Aanleg van een gescheiden stelsel in de Weynesbaan, Groothoflei, Weyneshoflei, Tinstraat en Veldweg", die als bijlage aan dit besluit wordt gehecht.
Artikel 2 - Besluit dat de burgemeester en de algemeen directeur de samenwerkingsovereenkomst namens de gemeente ondertekenen.
Op 28/02/2024 keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst met PIDPA goed met betrekking tot de uitvoering van wegen- en rioleringswerken in de Weynesbaan, Groothoflei en Weyneshoflei.
PIDPA werd ingevolge deze samenwerkingsovereenkomst aangesteld als opdrachtgevend bestuur.
Het gemeentelijk aandeel in de werken bestaat uit de volledige vernieuwing van de bovenbouw van de Weynesbaan en de Groothoflei. De straten zullen als volgt worden aangelegd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het definitieve ontwerp (aanbestedingsdossier) en het gemeentelijk aandeel goed te keuren.
Raming gemeentelijk aandeel: € 362.861 excl. btw of in totaal € 439.061,81 incl. 21% btw.
Raming gemeentelijk aandeel via derdebetalersysteem: € 169.825,20.
In uitvoering van de overeenkomst met PIDPA inzake de overdracht van de volle eigendom van de rioleringsinfrastructuur en de regeling van de wederzijdse rechten en verplichtingen in verband met de uitbreiding van de opdracht, gegeven aan PIDPA in het kader van de implementatie van project Hidrorio, wordt voorzien in de aanleg van riolering in de Weynesbaan, Groothoflei en Weyneshoflei. Hiervoor werd met PIDPA en de gemeente Putte een samenwerkingsovereenkomst afgesloten.
Volgens voormelde samenwerkingsovereenkomst zal PIDPA optreden als opdrachtgevend bestuur, maar staan alle partijen in voor de goedkeuring van het ontwerp dat ter hunnen laste is.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het ontwerp (aanbestedingsdossier), evenals het gemeentelijk aandeel in de werken goed te keuren.
Het gemeentelijk aandeel in de werken bestaat uit de volledige vernieuwing van de bovenbouw. De straten zullen als volgt worden aangelegd:
De werken zullen in 2 fases uitgevoerd worden. Fase 1 is de Weynesbaan en de Groothoflei. Fase 2 is de Weyneshoflei.
In het aandeel van PIDPA werden ook enkele elementen opgenomen die ten laste van de gemeente Bonheiden zijn. Het gaat om zaken rond de regenwaterafvoer. PIDPA moet geen btw betalen op rioleringswerken. Via het derdebetalersysteem rekent PIDPA de kostprijs wel door naar de gemeente. Het gaat hier om € 169.825,20.
De uitvoering van wegen- en rioleringswerken omvat een overheidsopdracht voor de uitvoering van werken.
PIDPA treedt op als opdrachtgevend bestuur, maar volgens met deze laatste afgesloten samenwerkingsovereenkomst staan alle partijen in voor de financiering en goedkeuring van het ontwerp voor het deel dat te hunnen laste is.
De geraamde kosten zijn:
De definitieve vaststelling van het gemeentelijk aandeel zal gebeuren op basis van het bedrag van de toewijzing van de werken.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2024/00029 van Financiele dienst van 10 februari 2024
Artikel 1 – Hecht goedkeuring aan het ontwerp voor de wegen- en rioleringswerken in Weynesbaan, Groothoflei en Weyneshoflei, in het bijzonder voor wat betreft het gemeentelijk aandeel in de werken namelijk de vernieuwing van de bestaande bovenbouw, waarvan de kosten worden geraamd op € 362.861 excl. btw of in totaal € 439.061,81 incl. 21% btw. De kostprijs dat de gemeente aan PIDPA via het derdebetalersysteem dient te vergoeden wordt geraamd op € 169.825,20.
Artikel 2 – Stelt vast dat de definitieve vaststelling van het gemeentelijk aandeel door het college van burgemeester en schepenen zal gebeuren op basis van het bedrag van de toewijzing van de werken.
Sporthal Berentrode is 31 jaar oud. De sportvloeren van de grote zaal en van de polyvalente zaal zijn aan vervanging toe.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld een overheidsopdracht voor de noodzakelijke herstellingswerken op te starten en de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunnen vast te stellen.
Raming: € 161.160,00 excl. btw of € 195.003,60 incl. 21% btw.
De gemeenteraad stelt voor dit punt te verdagen naar de volgende zitting.
Raming: € 161.160,00 excl. btw of € 195.003,60 incl. 21% btw.
Financieel advies:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2024/00028 van Financiele dienst van 12 februari 2024
Enig artikel - Verdaagt dit punt naar een volgende zitting.
Voor het poetsen van een aantal gebouwen is het nodig een externe poetsfirma aan te stellen.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
Raming: € 49.660,00 excl. btw of € 60.088,60 incl. 21% btw.
Voor het poetsen van een aantal gebouwen is het nodig een externe poetsfirma aan te stellen. Dit gebeurt nu al af en toe, om het schoonmaakpersoneel van de gemeente Bonheiden te ontlasten, maar het is aangewezen dit op meer regelmatige basis te doen.
Er wordt voorgesteld dit te voorzien voor de periode van een jaar, te starten op 15/04/2024, met de mogelijkheid om het met een jaar te verlengen.
Het gaat om de volgende gebouwen:
Raming:
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2024/00024 van Financiele dienst van 10 februari 2024
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Externe poetshulp' vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2023/RS-1322, opgesteld door de technische dienst en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 49.660,00 excl. btw of € 60.088,60 incl. 21% btw.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
Het is voorzien om gelijklopend met de bouw van de sportkeet een skatepark te realiseren in de buurt van de Splinter.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
Raming: € 90.909,09 excl. btw of € 110.000,00 incl. 21% btw.
07/11/2023: Besluit van het college van burgemeester en schepenen houdende principiële goedkeuring locatie skatepark.
De noodkreet van de skaters naar infrastructuur klonk nog luider dan voorheen tijdens de coronapandemie, aangezien skaten één van de weinige toegelaten uitlaatkleppen was tijdens de lockdown. Meer en meer jongeren startten met skaten. Dit werd ook duidelijk in de initiaties die de dienst sport & jeugd organiseerden in mei 2021.
De schoolinitiaties werden enthousiast onthaald en de woensdagnamiddag-initiaties i.s.m. Sport Vlaanderen waren onmiddellijk volzet. Ook blijkt uit de bevraging van de jeugd via de invalswegen, dat er veel vraag is naar een plaats om te kunnen skaten.
Door de bouw van de Splinter verdween het skatepark van sportcentrum Berentrode. Er werd voorgesteld om gelijklopend met de bouw van de sportkeet een skatepark te voorzien in de buurt van de Splinter.
De nieuwe locatie van het skatepark werd door het college van burgemeester en schepenen in de zitting van 07/11/2023 principieel goedgekeurd en zal geplaatst worden op de middenberm tussen de voetbalvelden van sportcentrum Berentrode.
Door een participatietraject wordt de jeugd nauw betrokken bij de uitwerking van dit skatepark.
Raming: € 90.909,09 excl. btw of € 110.000,00 incl. 21% btw.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2024/00027 van Financiele dienst van 10 februari 2024
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Ontwerp en aanleg van een skatepark ' vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2024/RS-1362, opgesteld door de technische dienst en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 90.909,09 excl. btw of € 110.000,00 incl. 21% btw.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
Alle personeelsleden die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs, moeten geïnformeerd worden over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn. Door enkele wijzigingen aan het arbeidsreglement (o.a. de toevoeging van het hoofdstuk 'Deconnectie'), dient dit opnieuw vastgesteld te worden door de gemeenteraad.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het vorige arbeidsreglement van 31/08/2022 op te heffen en het nieuwe arbeidsreglement voor het gemeentelijk onderwijs (lagere gemeenteschool en de gemeentelijke kleuterschool) vast te stellen.
In september 2022 spraken de sociale partners een globaal kader af over het gebruik van digitale middelen in onderwijsinstellingen. Dit kader geeft gevolg aan een Europese verplichting. Vanuit dit globaal kader werden er vanuit het OVSG lokaal afspraken gemaakt met concrete invulling voor de scholen over deconnectie.
Een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen personeel en schoolbestuur.
Alle personeelsleden die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs, moeten geïnformeerd worden over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn.
Het Decreet Rechtspositie en het Decreet Basisonderwijs laten voldoende ruimte om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur.
Het oude arbeidsreglement vervalt, het nieuwe arbeidsreglement gaat in voege, zoals het voorbeeld in bijlage. Een gedetailleerd overzicht van de wijzigingen wordt als bijlage toegevoegd aan dit besluit.
De volgende wijzigingen worden aangebracht of toegevoegd aan het arbeidsreglement:
Op 06/02/2024 ging de onderwijsvakbond, afgekort het ABC, eenparig akkoord met en verleende gunstig advies over de nieuwe tekst van het arbeidsreglement.
Artikel 1 - Heft het huidige arbeidsreglement voor de gemeentelijke onderwijsinstellingen, vastgesteld door de gemeenteraad op 31/08/2022, op.
Artikel 2 - Stelt het "Arbeidsreglement gemeentelijke onderwijsinstellingen" vast, zoals gehecht als bijlage aan dit besluit.
Artikel 3 - Vraagt aan de directies om haar onderwijspersoneel hiervan op de hoogte te brengen, tegen ontvangstbevestiging.
Artikel 4 - Maakt dit arbeidsreglement bekend overeenkomstig de bepalingen in het Decreet over het lokaal bestuur en artikel 15 van de Wet van 08/04/1965 tot instelling van de arbeidsreglementen (specifieke bekendmaking).
Met het nieuwe leerplan Leer Lokaal, goedgekeurd in mei 2023, maakt de scholengemeenschap OVSG verder werk van sterk lokaal basisonderwijs. Het draagt de eigenheid van het stedelijk en gemeentelijk onderwijs in zich. Kennis verwerven, zorgzaamheid, diversiteit en een brede blik op de wereld zijn de pijlers. Sinds september 2023 kunnen scholen, die aangesloten zijn bij het OVSG, de leerlijnen online raadplegen. Vanaf september 2025 zullen alle onderwijsprofessionals van het stedelijk en gemeentelijk basisonderwijs ermee werken.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het gebruik van de leerplannen 'Leer Lokaal' van OVSG voor de gemeentelijke scholen goed te keuren.
Vanaf schooljaar 2023 - 2024 zullen de schoolteams kennismaken met het nieuwe leerplan (onder andere op de gezamenlijke pedagogische studiedag van scholengemeenschap Anker). Vanaf september 2025 is de introductiefase afgerond en zal er volledig met Leer Lokaal gewerkt worden.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen beschikken over door de overheid goedgekeurde leerplannen.
Een schoolbestuur kan ervoor kiezen om eigen leerplannen te ontwikkelen en in te dienen of gebruik te maken van leerplannen die door derden worden ontwikkeld en ingediend.
De leerplannen zijn voor de onderwijsinspectie een aanvullend instrument om het kwaliteitsbeleid van een school te kaderen.
Het naleven van de reglementering over de leerplannen is een erkenningsvoorwaarde.
Een officiële school moet bovendien als erkenningsvoorwaarde de leerplannen volgen van ofwel OVSG, POV of het gemeenschapsonderwijs, ofwel eigen leerplannen ermee verenigbaar.
Een leerplan moet voldoen aan de volgende decretale en reglementaire criteria:
Het schoolbestuur houdt ook rekening met de volgende bijkomende criteria over het pedagogisch project van de school/scholen:
Naar de letter van het participatiedecreet is een overleg met de schoolraad niet nodig, maar het is toch wenselijk om de schoolraad te informeren over het voornemen om Leer Lokaal te gebruiken. GEBO heeft dit reeds gedaan op 12/06/2023 (voorstelling nascholingsplan) en op de schoolraad van 30/01/2024. GEKKO heeft dit voorgesteld bij de schoolraad van 30/01/2024.
Hoewel syndicale inspraak hier geen procedurele vormvereiste is, is het toch raadzaam om de vakorganisaties schriftelijk te informeren over het voornemen om Leer Lokaal te gebruiken. De aanwezige onderwijsvakbonden werden op de hoogte gebracht tijdens het ABC-overleg op 06/02/2024. De andere leden worden schriftelijk in kennis gesteld via het verslag van dit overleg.
Artikel 1 - Keurt het gebruik van het leerplan 'Leer Lokaal' van OVSG goed voor GEBO en GEKKO.
Artikel 2 - Verstuurt een afschrift van dit besluit aan de schooldirecties van GEBO en GEKKO, het CLB en het leersteuncentrum.
De visie begraafplaatsen geeft een toekomstige leidraad voor de inrichting van de begraafplaatsen van Bonheiden en Rijmenam-Weynesbaan.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de opgestelde visie goed te keuren.
Het lokaal bestuur streeft naar de begraafplaatsen eigentijds uit te bouwen zodat elke begraving volgens de keuze van de overledenen en/of nabestaande kan verlopen. De locatie dient rust en sereniteit uit te stralen, waarbij bezoekers een met natuurelementen ingerichte troost- en bezinningsplek vinden om hun dierbare te herinneren en fungeert het als plaats om zich verbonden te voelen met elkaar.
In harmonie met het karakter van de begraafplaats kunnen sociaal-culturele elementen toegevoegd of activiteiten georganiseerd worden om de open ruimte van de begraafplaats een extra maatschappelijke dimensie te geven.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
De totale visie van de inrichting van de begraafplaatsen van Bonheiden en Rijmenam zorgt voor een doordachte inrichting, waarbij rekening gehouden wordt met de verschillende elementen. Met deze visie manier wordt er een totaalbeeld geschetst van waar de inrichting naartoe gaat op lange termijn.
Momenteel zijn er nog geen financiële gevolgen in het kader van dit project.
Enig artikel - Keurt de visie betreffende de begraafplaatsen als volgt goed:
Het lokaal bestuur streeft naar de begraafplaatsen eigentijds uit te bouwen zodat elke begraving volgens de keuze van de overledenen en/ of nabestaande kan verlopen. De locatie dient rust en sereniteit uit te stralen, waarbij bezoekers een met natuurelementen ingerichte troost- en bezinningsplek vinden om hun dierbare te herinneren en waarbij het fungeert als plaats om zich verbonden te voelen met elkaar.
In harmonie met het karakter van de begraafplaats kunnen sociaal-culturele elementen toegevoegd of activiteiten georganiseerd worden om de open ruimte van de begraafplaats een extra maatschappelijke dimensie te geven.
De voorzitter sluit de zitting op 28/02/2024 om 21:56.
Namens Gemeenteraad,
Ineke van Rijsbergen
wnd. algemeen directeur
Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad