Terug
Gepubliceerd op 26/11/2025

Besluitenlijst  College van burgemeester en schepenen

di 18/11/2025 - 12:30 schepenzaal
  • Notulen

    • Vergadering 04/11/2025 om 16.00 u.: Goedkeuring

      Goedgekeurd

      De notulen van de vergadering van het college van burgemeester en schepenen van 04/11/2025 (16.00 u.) worden ter goedkeuring voorgelegd.

  • Omgeving

    • Splitsing van percelen gelegen sectie B nrs. 260/R, 260/X, 260/Y, 1ste afdeling, Oude Kasteellaan 26: Akteneming + opmerking

      Goedgekeurd

      Op 30/10/2025 verzond notaris De Backer en Van Grinderbeek een brief met de mededeling van een verdeling van een onroerend goed gelegen Oude Kasteellaan 26, gekadastreerd sectie B deel van nrs. 260/R, 260/X en 260/Y, 1ste afdeling. Het college van burgemeester en schepenen kan bij deze kennisgeving van een verdeling opmerkingen maken. Deze opmerkingen dienen integraal overgenomen te worden in de notariële akte tot vervreemding van deze eigendom.

    • Aanvraag omgevingsvergunning Bruinbeekstraat 39 en 41: Vergunning (2025/156)

      Goedgekeurd

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de omgevingsvergunning te verlenen voor het aanpassen van de oprit en het wandelpad naar de woning, gelegen Bruinbeekstraat 39 en 41 (2025/156).

    • Aanvraag omgevingsvergunning Waversesteenweg 24: Vergunning (2025/152)

      Goedgekeurd

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de omgevingsvergunning te verlenen voor het herbouwen van een houten bergplaats, gelegen Waversesteenweg 24 (2025/152).

    • Verzoek tot opname in vergunningenregister, woning met veranda + garage Bruinbeekstraat 48: Akkoord

      Goedgekeurd

      De aanvrager vraagt om de bestaande woning met veranda + de garage gelegen sectie A nr. 214/N2, 1ste afdeling, Bruinbeekstraat 48, als vergund geacht op te nemen in het vergunningenregister van de gemeente. Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd hiermee akkoord te gaan.

    • Attest m.b.t. de lasten opgenomen in de omgevingsvergunning tot verkaveling Kerselaarstraat 7A en 7B: Aflevering (2022/004 V)

      Goedgekeurd

      Op 28/06/2022 leverde het college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunning af voor het verkavelen van een perceel in twee loten voor halfopen bebouwing voor het perceel gelegen sectie A nr. 251/A5, 1ste afdeling, Kerselaarstraat 7A en 7B. In deze omgevingsvergunning werden voorwaarden en lasten opgelegd, waaraan moet voldaan worden alvorens de omgevingsvergunning tot verkavelen in uitvoering kan gaan. De verkavelingsakte mag pas worden verleden na voorlegging van een attest van het college van burgemeester en schepenen waaruit blijkt dat voor de volledige verkaveling of voor de betrokken verkavelingsfase, het geheel van de lasten uitgevoerd is of gewaarborgd.

    • Klacht via het ABB m.b.t. regularisatieaanvraag Waversesteenweg 23, 2820 Bonheiden: Standpuntbepaling

      Goedgekeurd

      De gemeentelijke administratie ontving vanwege het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) een verzoek tot toelichting inzake een klacht met betrekking tot de communicatie rond en behandeling van een omgevingsaanvraag.
      Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd hieromtrent een standpunt en toelichting te bezorgen over de gevolgde procedure, en alle nodige stukken aan te leveren. 

    • Besluit van 23/10/2025 van de Deputatie van de provincie Antwerpen betreft beroep vergunning Wittenhof zn: Kennisneming en aanstelling raadsman

      Goedgekeurd

      Op 20/05/2025 weigerde het college van burgemeester en schepenen een aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van een grond in twee kavels voor vrijstaande bebouwing, op een terrein gelegen aan de Witthemof zn te 2820 Bonheiden. De aanvraag werd door het college van burgemeester en schepenen uitvoerig gemotiveerd.

      Op 23/07/2025 gaf de Deputatie van de provincie Antwerpen kennis aan het college van burgemeester en schepenen dat een beroep werd ingediend tegen deze beslissing. Op 23/10/2025 verleent de Deputatie van de provincie Antwerpen de vergunning onder voorwaarden, overeenkomstig de voortgebrachte in beroep gewijzigde stedenbouwkundige plannen van 18/08/2025. 

      Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het besluit van de Deputatie en gaat hiertegen in beroep bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen. GD&A Advocaten, gevestigd aan de Antwerpsesteenweg 16-18 te 2800 Mechelen, wordt aangesteld als raadsman om dit beroep in te dienen.

  • Leefmilieu

    • Engagementsverklaring Asbestveilige gemeente: Goedkeuring

      Goedgekeurd

      De Vlaamse overheid heeft de ambitie om tegen 2040 te streven naar een asbestveilig Vlaanderen. OVAM doet dan ook een oproep aan de gemeentebesturen om de komende jaren werk te blijven maken van asbestafbouw, en indien nog mogelijk acties hierover op te nemen in de meerjarenplanning. Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om de engagementsverklaring "Asbestveilige gemeente" te ondertekenen.

  • Mobiliteit

    • Wijziging regeling parkeerbeleid en bewonerskaarten: Principieel akkoord

      Goedgekeurd

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd een standpunt in te nemen over een mogelijke wijziging in de regeling rond bewonerskaarten. Bijkomend wordt ook gevraagd om - afhankelijk van de beslissing - een flankerende compenserende maatregel goed te keuren. 

  • Verkeersveiligheid

    • Algemeen sneeuw- en ijzelbestrijdingsplan 2025-2026: Vaststelling

      Goedgekeurd

      De concrete organisatie van de winterwacht wordt ieder jaar door het college van burgemeester en schepenen bepaald, binnen het kader vastgesteld door de gemeenteraad.

      De permanentie “winterwacht” wordt met 3 werklieden (1 ploeg van 2 werkmannen en 1 ploeg van 1 werkman) georganiseerd gedurende een periode van 15 weken, die aanvangt op vrijdag 21/11/2025 en stopt op vrijdag 06/03/2026.

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd het algemeen sneeuw- en ijzelbestrijdingsplan 2025-2026 vast te stellen.

  • Overheidsopdrachten

    • Site survey ter voorbereiding van de prijsofferte voor vervangen volledige trajectcontrole Muizensteenweg i- weghalen palen: Gunning en principieel akkoord

      Goedgekeurd

      In het kader van de werken Muizensteenweg is gebleken dat de palen van de trajectcontrole daar dienen verplaatst te worden. Deze trajectcontrole werd oorspronkelijk geplaatst in 2021 en beschikt over camera's die vanaf 2026 niet meer worden ondersteund. Het is dan ook aangewezen om zowel de hardware als de software integraal te vervangen. Hiervoor werd reeds een voorlopige offerte ontvangen. Echter om een definitieve offerte te verkrijgen is het noodzakelijk eerst een site survey uit te voeren.

      Bovendien dient dringend ikv de werken Muizensteenweg de palen van de huidige trajectcontrole verplaatst te worden, gezien deze een belemmering zijn van de werken.

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de overheidsopdracht 'Site survey ter voorbereiding van de prijsofferte voor het vervangen van de volledige trajectcontrole Muizensteenweg' te gunnen via de raamovereenkomst CSMRTIOH20 van Cipal, aan Smartville, ten bedrage van € 2.691,84 excl. btw of € 3.257,13 incl. btw en voor de overheidsopdracht 'Afbreken trajectcontrole Muizensteenweg' ten bedrage van € 9.288,80 excl. btw of € 11.239,45 incl. btw.

    • Leveren en plaatsen hekwerk en poort tank- en wasplaats sportkeet: Gunning

      Goedgekeurd

      Achteraan de sportkeet bevindt zich een was- en tankzone voor de machines van de sportdienst, zoals grasmaaiers, tractoren en ander onderhoudsmateriaal. Om deze tank- en waszone af te schermen is een hekwerk met een poort aangeraden, teneinde de veiligheidsrisico’s voor voorbijgangers of recreanten te reduceren.

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de overheidsopdracht 'Leveren en plaatsen hekwerk en poort tank- en wasplaats sportkeet' te gunnen aan de enige ondernemer die een offerte indiende, zijnde De Pril bv, Poeierstraat 29 te 2490 Balen tegen het nagerekende offertebedrag van € 5.328,12 excl. btw of € 6.447,03 incl. 21% btw.

    • Relighting technische uitvoeringsdienst via raamovereenkomst 'Aanneming Relighting' van de aankoopcentrale Vlaams Energiebedrijf nv: Gunning

      Goedgekeurd

      Op 18/06/2025 stapte het lokaal bestuur in de raamovereenkomst 'Aanneming Relighting' van het Vlaams Energiebedrijf nv. Voor de religthing van de technische uitvoeringsdienst dient een afname te gebeuren.

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd akkoord te gaan met de afname binnen de raamovereenkomst voor de uitvoeringsdienst ten bedrage van € 23.551,78 excl. btw of € 28.497,65 incl. 21% btw.

    • Vernieuwing Software automatisering Intune Microsoft O365: Gunning

      Goedgekeurd

      Sinds 2023 werkt het gemeentebestuur samen met Scappman voor het updaten en bijsturen van toepassingen in Microsoft Intune. Dit bedrijf werd overgenomen door een ander bedrijf, Patch My PC.
      Om dit platform te kunnen blijven gebruiken dient er mee overgestapt te worden in een nieuw contract.

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd deze opdracht te gunnen aan, Patch My PC, 864 W Happy Canyon Rd # 110, Castle Rock, CO 80108 United States, op dit moment de enige die deze oplossingen voor automatisatie aanbiedt, tegen een jaarlijks bedrag van € 2.518,13 excl. btw of € 3.046, 94 incl. 21% btw, berekent op de huidige wisselkoers van dollar naar euro.

    • Plaatsing LED verlichting aan paaltjes voor betere zichtbaarheid: Goedkeuring

      Goedgekeurd

      Om de zichtbaarheid van de paaltjes op de wegen bij duisternis of slechte weersomstandigheden te verhogen, werd een offerte opgevraagd om LED verlichting rond bestaande en nieuw geplaatste paaltjes te plaatsen, zodat deze duidelijker zichtbaar zijn voor fietsers, voetgangers en automobilisten.

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt voorgesteld om deze aan te kopen bij Signco voor de totale kostprijs van € 3.240,40 excl. btw of € 3.920,40 incl. btw.

    • Bestelbons: Goedkeuring

      Goedgekeurd

      De bestelbons vermeld op de goedkeuringslijst G/2025/97 wordt ter goedkeuring aan het college van burgemeester en schepenen voorgelegd.

    • Strooien dooizout door derden winter 2025-2026: Gunning

      Goedgekeurd

      Tijdens een strenge winter kan de winterwacht tot 8 uur lang over een volledige strooironde doen. Er is een extra zoutstrooier aangekocht, zodat een aannemer de helft van de ronde kan overnemen. 

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de opdracht 'Strooien dooizout door derden winter 2025-2026' te gunnen aan Dieter Janssens, Janssens D&M bv, gestellei 14, 2820 Bonheiden, tegen het nagerekende inschrijvingsbedrag van € 4.800 excl. btw of € 5.808 incl. 21% btw  (wachtvergoeding voor 15 weken) en raming van 6 strooibeurten voor € 4.950 excl. btw of € 5.989,50.

  • Personeel

    • Gemeenschappelijk organogram 2025: Wijziging

      Goedgekeurd

      Omwille van een dynamisch personeelsbeleid en met het oog op een efficiëntere werking van de diensten van de gemeente en het OCMW wordt aan het college van burgemeester en schepenen gevraagd akkoord te gaan met de wijzigingen aan het bestaande gemeenschappelijk organogram van 2025. 

    • Feestdagen eindejaarsperiode 2026 en 2027: Akkoord

      Goedgekeurd

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt akkoord gevraagd om de mogelijkheid te bieden om 3 feestdagen die in een weekend vallen (met name 26/12/2026, 25/12/2027 en 26/12/2027) in de betreffende kalenderjaren te laten compenseren, voorafgaand aan de betreffende feestdagen.

  • Financiën

    • Kohier op het huis-aan-huis verspreiden van reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten op het grondgebied van de gemeente voor oktober 2025: Uitvoerbaarverklaring

      Goedgekeurd

      Het kohier op het huis-aan-huis verspreiden van reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten op het grondgebied van de gemeente voor oktober 2025 wordt vastgesteld o€ 3.858,20 en uitvoerbaar verklaard.

    • Te betalen bedragen: Goedkeuring

      Goedgekeurd

      De te betalen bedragen ingevolge werken, leveringen, diensten, toelagen, prestaties of salarissen, vermeld op de goedkeuringslijst G/2025/46 worden ter goedkeuring aan het college van burgemeester en schepenen voorgelegd.

  • Kinderopvang

    • Financiering aan gemeenten voor infrastructuursubsidies voor organisatoren van kinderopvang: Kennisneming

      Goedgekeurd

      De gemeente Bonheiden ontvangt subsidies voor de realisatie van nieuwe kinderopvangplaatsen binnen de Vlaamse subsidieregeling voor kinderopvanginfrastructuur. De middelen worden, zonder expliciete weigering, in 2026 aan de gemeente uitbetaald. Bonheiden zal een lokaal subsidiereglement opstellen om de verdeling en opvolging van deze middelen te organiseren.

  • Sport

    • Aanvraag investeringstoelage VC Rijmenam en KV Bonheiden: Goedkeuring

      Goedgekeurd

      Jaarlijks wordt een investeringstoelage toegekend aan een sportclub die gemeentelijke infrastructuur beheert.

      Twee verenigingen dienden een dossier in voor een investeringstoelage nl.:

      • KV Bonheiden: Vervangen boiler - totaal: € 3.265 excl. btw;
      • VC Rijmenam: Plaatsen verwarmingsinstallatie - totaal: € 17.000 excl. btw.
      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt goedkeuring gevraagd om de voorziene investeringstoelage van € 17.500 te splitsen en volgende verdeling te maken:
      • KV Bonheiden: € 2.448,75;
      • VC Rijmenam: € 12.750.

      Het betreft een financiële ondersteuning via een investeringsreglement.

  • Bibliotheek

    • Hommage Mark Van Tongele in meerjarenplanning 2026-2031: Akkoord

      Goedgekeurd

      Dichter Mark Van Tongele (28/06/1956-23/03/2023) woonde tot aan zijn onverwacht overlijden in Bonheiden. Gezien zijn rol in de Vlaamse poëzie werd in december 2024 een kunstwerk ter herdenking van de dichter onthuld aan de Dorsthoevesteenweg.

      In 2026 zou hij 70 zijn geworden, een mooi moment om zijn poëzie te herdenken. 

      De bibliothecaris stelt daarom een hommage voor Mark Van Tongele voor in de meerjarenplanning 2026-2031.

  • Evenementen

    • Format organisatie kerstmarkt op Kerkplein Bonheiden op 17/12/2025: Goedkeuring

      Goedgekeurd

      Op 17/12/2025 wordt er naar jaarlijkse traditie een kerstmarkt op het Kerkplein georganiseerd. 

      Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd goedkeuring te geven over het format.

    • Tijdelijke verkeersverordening n.a.v. kerstmarkt op 17/12/2025: Vaststelling

      Goedgekeurd

      Gemeente Bonheiden organiseert op 17/12/2025 een kerstmarkt op het Kerkplein.

      Aan het college van burgemeester en schepenen gevraagd een tijdelijke verkeersverordening af te leveren.

    • Tijdelijke verkeersverordening n.a.v. buurtfeest Guldensporen op 06/09/2026: Vaststelling

      Goedgekeurd

      Op 06/09/2026 organiseert buurtcomité Guldensporen een buurtfeest, waarbij zij vragen om een gedeelte van de straat te laten afsluiten.

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd een tijdelijke verkeersverordening af te leveren.

  • Gezondheid

    • Visietekst drugbeleid en instap in het onderzoekstraject CGG De Pont: Goedkeuring

      Goedgekeurd

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om de visietekst rond het preventiebeleid rond drugs goed te keuren en om in te stappen in het onderzoekstraject.

  • Sociaal beleid

    • Inzet van middelen uit het Lokaal Activeringspact – aankoop individuele sollicitatietrainingen bij Emino vzw: Goedkeuring

      Goedgekeurd

      OCMW Bonheiden neemt deel aan het intergemeentelijk Lokaal Activeringspact en heeft de activeringstarget reeds behaald. Met de zekere subsidies kunnen vijf individuele sollicitatietrainingen aangekocht bij Emino vzw. De maatschappelijk werkers behouden de regierol, maar doen beroep op externe expertise voor intensieve, gespecialiseerde begeleiding. Zo worden cliënten met beperkte werkervaring of lage motivatie individueel versterkt richting duurzame tewerkstelling.

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt hiervoor goedkeuring gevraagd.

  • Nood- en interventieplanning

    • Praktische leidraad bij dronewaarnemingen in de provincie Antwerpen: Kennisneming

      Goedgekeurd

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd kennis te nemen van de leidraad rond het melden van drones in de gemeente, terug te vinden in bijlage.

  • Erediensten

    • Verslag vergadering kerkraad Onze-Lieve-Vrouw 29/10/2025: Kennisneming

      Goedgekeurd

      Op 29/10/2025 vond een vergadering plaats van de kerkraad van de Onze-Lieve-Vrouwparochie. Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd dit verslag goed te keuren.

  • Informatica

    • GIS-beleids- en actieplan Bonheiden 2026-2031: Goedkeuring

      Goedgekeurd

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd het GIS-beleids- en actieplan Bonheiden 2026-2031 - “GIS’en in Bonheiden”, inclusief de bijhorende bijlagen goed te keuren.

  • Burgerlijke stand

    • Retributie voor Belgische nationaliteitsaanvraag: Principieel akkoord

      Goedgekeurd

      Sinds de zomer van 2025 steeg het registratierecht voor een aanvraag van de Belgische nationaliteit, via nationaliteitsverklaring of naturalisatie, van € 150 naar € 1.000. Het gemeentebestuur vraagt momenteel geen retributie voor de opstart en opvolging van dossiers Belgische nationaliteit. 

      De ambtenaar van de burgerlijke stand wenst een retributie in te voeren voor het behandelen van aanvragen tot verkrijging van de Belgische nationaliteit. Deze maatregel kadert binnen de gemeentelijke bevoegdheid inzake het innen van retributies voor administratieve prestaties, die een meerkost of bijkomende werkbelasting met zich meebrengen.

  • Bevolking

    • Wijziging van het reglement contantbelasting op de afgifte van administratieve stukken: Principieel akkoord

      Goedgekeurd

      Op 06/10/2025 ontving de dienst burgerzaken de nieuwe tarieven m.b.t. de identiteits- en verblijfskaarten vanaf 01/01/2026. Vanaf 1 januari elk jaar worden de bedragen voor de vergoedingen, ten laste van de gemeente, automatisch herzien. De vergoeding, ten laste van de gemeente, van de verschillende identiteitsdocumenten steeg voor alle identiteitsdocumenten.

      De dienst burgerzaken en de ambtenaar van de burgerlijke stand stelt voor om naast de verhoging van de overheid ook de retributie voor de administratieve stukken te herzien. Dit betreft de retributie van zowel identiteitsdocumenten, alsook de reispassen en rijbewijzen. Door deze te verhogen, werkt men eenvormiger door dezelfde prijzen te hanteren als overige gemeenten en steden.  

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om met de wijziging aan het reglement voor contantbelasting op de afgifte van administratieve stukken principieel akkoord te gaan. 

  • Communicatie

    • Antwoorden op ingeleverde ideeën/suggesties participatieproject 'Goed idee voor onze gemeente?': Akkoord

      Goedgekeurd

      Met het oog op de opmaak van het meerjarenplan 2026-2031 riep het lokaal bestuur alle inwoners of rechtspersonen met maatschappelijke zetel in de gemeente Bonheiden op om hun ideeën/suggesties, die leiden tot de verbetering van een gemeenschappelijk of gemeentelijk belang, te delen.

      Alle inzendingen, zowel digitaal als fysiek, krijgen een antwoord met betrekking op hun suggestie.

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd akkoord te gaan met de geformuleerde antwoorden.

  • Varia

    • Varia

      Goedgekeurd

      De variapunten worden besproken door het college van burgemeester en schepenen.

Namens College van burgemeester en schepenen,

Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur

Lode Van Looy
burgemeester-voorzitter