De voorzitter opent de zitting op 18/06/2025 om 20:05.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 28/05/2025 worden ter goedkeuring voorgelegd.
28/05/2025: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 28/05/2025 goed.
De financieel directeur maakte de rekening van het OCMW en gemeente dienstjaar 2024 op.
Deze rekening omvat een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening.
De rekening van het OCMW/gemeente geeft volgend resultaat:
Beschikbaar budgettair resultaat
| I. Exploitatiesaldo | 3.833.967 |
| II. Investeringssaldo | -3.972.109 |
| III. Saldo exploitatie en investeringen | -138.142 |
| IV. Financieringssaldo | 2.717.509 |
| V. Budgettair resultaat van het boekjaar | 2.579.367 |
| VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 4.420.091 |
| VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 6.999.458 |
| IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 6.999.458 |
Autofinancieringsmarge
| I. Exploitatiesaldo | 3.833.967 |
| II. Netto periodieke aflossingen | 554.565 |
| III. Autofinancieringsmarge | 3.279.402 |
Balans
| Vlottende activa | 9.226.965 |
| Vaste activa | 70.071.687 |
| TOTAAL ACTIVA | 79.298.652 |
| Schulden | 17.297.310 |
| Nettoactief | 62.541.217 |
| TOTAAL PASSIVA | 79.838.527 |
Staat van kosten en opbrengsten
| Kosten | 29.827.242 |
| Opbrengsten | 29.203.530 |
| Overschot of tekort van het boekjaar | -623.712 |
| Verwerking van het overschot of tekort van het boekjaar | -623.712 |
Artikel 1 - Stelt de jaarrekening van het dienstjaar 2024/deel gemeente vast als volgt:
Beschikbaar budgettair resultaat
| I. Exploitatiesaldo | 3.833.967 |
| II. Investeringssaldo | -3.972.109 |
| III. Saldo exploitatie en investeringen | -138.142 |
| IV. Financieringssaldo | 2.717.509 |
| V. Budgettair resultaat van het boekjaar | 2.579.367 |
| VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 4.420.091 |
| VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 6.999.458 |
| IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 6.999.458 |
Autofinancieringsmarge
| I. Exploitatiesaldo | 3.833.967 |
| II. Netto periodieke aflossingen | 554.565 |
| III. Autofinancieringsmarge | 3.279.402 |
Balans
| Vlottende activa | 9.226.965 |
| Vaste activa | 70.071.687 |
| TOTAAL ACTIVA | 79.298.652 |
| Schulden | 17.297.310 |
| Nettoactief | 62.541.217 |
| TOTAAL PASSIVA | 79.838.527 |
Staat van kosten en opbrengsten
| Kosten | 29.827.242 |
| Opbrengsten | 29.203.530 |
| Overschot of tekort van het boekjaar | -623.712 |
| Verwerking van het overschot of tekort van het boekjaar | -623.712 |
Artikel 2 - Bezorgt dit besluit binnen de 10 dagen digitaal aan de Vlaamse Regering, inclusief de vermelding van de datum waarop ze via de gemeentelijke website wordt bekendgemaakt.
De financieel directeur maakte de rekening van het OCMW en gemeente dienstjaar 2024 op.
Deze rekening omvat een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
De rekening van het OCMW/gemeente geeft volgend resultaat:
Beschikbaar budgettair resultaat
| I. Exploitatiesaldo | 3.833.967 |
| II. Investeringssaldo | -3.972.109 |
| III. Saldo exploitatie en investeringen | -138.142 |
| IV. Financieringssaldo | 2.717.509 |
| V. Budgettair resultaat van het boekjaar | 2.579.367 |
| VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 4.420.091 |
| VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 6.999.458 |
| IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 6.999.458 |
Autofinancieringsmarge
| I. Exploitatiesaldo | 3.833.967 |
| II. Netto periodieke aflossingen | 554.565 |
| III. Autofinancieringsmarge | 3.279.402 |
Balans
| Vlottende activa | 9.226.965 |
| Vaste activa | 70.071.687 |
| TOTAAL ACTIVA | 79.298.652 |
| Schulden | 17.297.310 |
| Nettoactief | 62.541.217 |
| TOTAAL PASSIVA | 79.838.527 |
Staat van kosten en opbrengsten
| Kosten | 29.827.242 |
| Opbrengsten | 29.203.530 |
| Overschot of tekort van het boekjaar | -623.712 |
| Verwerking van het overschot of tekort van het boekjaar | -623.712 |
Artikel 1 - Keurt de jaarrekening van het dienstjaar 2024 /deel OCMW goed als volgt:
Beschikbaar budgettair resultaat
| I. Exploitatiesaldo | 3.833.967 |
| II. Investeringssaldo | -3.972.109 |
| III. Saldo exploitatie en investeringen | -138.142 |
| IV. Financieringssaldo | 2.717.509 |
| V. Budgettair resultaat van het boekjaar | 2.579.367 |
| VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 4.420.091 |
| VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 6.999.458 |
| IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 6.999.458 |
Autofinancieringsmarge
| I. Exploitatiesaldo | 3.833.967 |
| II. Netto periodieke aflossingen | 554.565 |
| III. Autofinancieringsmarge | 3.279.402 |
Balans
| Vlottende activa | 9.226.965 |
| Vaste activa | 70.071.687 |
| TOTAAL ACTIVA | 79.298.652 |
| Schulden | 17.297.310 |
| Nettoactief | 62.541.217 |
| TOTAAL PASSIVA | 79.838.527 |
Staat van kosten en opbrengsten
| Kosten | 29.827.242 |
| Opbrengsten | 29.203.530 |
| Overschot of tekort van het boekjaar | -623.712 |
| Verwerking van het overschot of tekort van het boekjaar | -623.712 |
Artikel 2 - Bezorgt dit besluit binnen de 10 dagen digitaal aan de Vlaamse Regering, inclusief de vermelding van de datum waarop ze via de gemeentelijke website wordt bekendgemaakt.
Bij de uitrol van het gft-project werd vastgesteld dat burgers vragende partij zijn naar papieren zakjes voor in de gft-container. Deze aanpassing is reeds opgenomen in het belastingreglement dat in voege treedt per 01/01/2026. Om deze zakjes ook nu reeds aan de burger te kunnen aanbieden wordt voorgesteld om dit eveneens in het huidige reglement toe te voegen, nl. € 6,00 per bundel van 80 papieren gft-zakjes (8 liter).
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om vanaf heden en tot 31/12/2025 dit aan de contantbelasting op de ingezamelde afvalfracties van huishoudelijke en vergelijkbare bedrijfsmatige oorsprong toe te voegen.
Bij de uitrol van het gft-project werd vastgesteld dat burgers vragende partij zijn naar papieren zakjes voor in de gft-container. Deze aanpassing is reeds opgenomen in het belastingreglement dat in voege treedt per 01/01/2026. Om deze zakjes ook nu reeds aan de burger te kunnen aanbieden wordt voorgesteld om dit eveneens in het huidige reglement toe te voegen, nl. € 6,00 per bundel van 80 papieren gft-zakjes (8 liter).
De ontvangsten die voortkomen uit dit belastingreglement worden in het meerjarenplan 2020-2025 geboekt op volgende boekhoudsleutels, nl.:
Artikel 1 - Past het reglement contantbelasting op de ingezamelde afvalfracties van huishoudelijke en vergelijkbare bedrijfsmatige oorsprong 2023-2025, aanpassing aan als volgt:
Artikel 1 - Voor de periode vanaf heden tot 31/12/2025 wordt een contantbelasting geheven op de ingezamelde afvalsoorten van huishoudelijke en vergelijkbare bedrijfsmatige oorsprong
Voor de toepassing van deze contantbelasting wordt verstaan:
Artikel 2 - De hieronder vermelde contantbelasting is verschuldigd door eenieder die gebruik maakt van de (inter)gemeentelijke dienstverlening inzake de inzameling aan huis van volgende afvalsoorten:
| Afvalsoort |
Contantbelasting |
| A) Huisvuil (rolcontainers) i. containers
ii. verzamelcontainers
iii. piekzak
iv. plaatsingstarieven voor tijdelijke containers
v. vervanging of bijkomende aanmeldkaart naast container
vi. slot
vii. omruiling container
viii. vervanging of herstelling containers (incl chip en interventie) |
€ 0,30 euro per kg vermeerderd met een aanbiedingskost van € 0,94 per 40 liter container € 1,61 per 140 liter container € 2,28 per 240 liter container € 3,08 per 360 liter container € 5,82 per 770 liter container € 8,03 per 1 100 liter container
€ 1,18 per 20 liter vulsluis € 3,53 per 60 liter vulsluis
€ 3,53 per zak (max. 15 kg per zak)
€ 12 per container van 140 liter of 240 liter € 25 per container van 1 100 liter
€ 12 per aanmeldkaart
plaatsen van een slot € 40 Verwijderen van een slot € 15
€ 12 (eerste omruiling gratis)
€ 46 / 40 liter container € 46 / 140liter container € 53 / 240 liter container € 145 / 770 liter container € 235 / 1100 liter container Vervanging van enkel chip € 15 |
| B) Grofvuil - per ophaaladres + gewicht |
€ 20 / ophaaladres + € 0,39 /kg |
| C)PMD-afval - blauwe PMD zakken - verzamelcontainers |
€ 0,15 / 60 liter zak € 0,05 / 20 liter vulsluis € 0,15 / 60 liter vulsluis |
| D) Snoeihout - per volume |
€ 14 / m³ |
| E)Papier en karton (rolcontainers) |
€ 40 plaatsen van een slot € 15 verwijderen van een slot |
| F) Inzameling aan huis van GFT |
€ 0,21 / kg vermeerderd met aan aanbiedingskost van € 1,14 per container van 40 liter of 140 liter € 12 per container of aanmeldkaart na aanvraagperiode. Tijdens de opstartfase wordt de gft-container gratis geleverd. € 46 (incl. chip en interventie) bij de vervanging of herstelling van de container van 40 of 140 liter € 6 per bundel van 80 papieren gft-zakjes (8 liter) |
De belasting betreffende het inzamelen en verwerken van huisvuil via rolcontainers, verzamelcontainers en piekzakken wordt jaarlijks op 1 januari aangepast op basis van de evolutie van de afgevlakte gezondheidsindex en wel als volgt: elk bedrag wordt vermenigvuldigd met een factor in de teller de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op oktober van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het bedrag wordt gewijzigd, en met de noemer de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op oktober van 2022. Het zo verkregen getal wordt wiskundig afgerond op 0,01 euro.
Artikel 3 - De hieronder vermelde contantbelasting is verschuldigd door eenieder die gebruik maakt van de intergemeentelijke dienstverlening inzake het inzamelen van volgende afvalsoorten op het recyclagepark:
| Afvalsoort |
Contantbelasting |
| A) Grofvuil (per gewicht) Grofvuil (per volume) - zetels en zitbanken - ander grofvuil (per volume) |
€ 0,33 per kilogram met een minimum van 3,30 euro per weging € 11 per zitplaats € 11 per begonnen ¼ m³ |
| B) Betalende zone - toegang tot de betalende zone met de wagen via slagboom - toegang tot de betalende zone te voet via draaikruis |
€ 7,50 per begonnen m³ 1 x gratis per bezoek en per gezin |
| C) Gratis zone |
|
| D) Andere artikelen/diensten - ter beschikking stelling van naaldcontainer - ter beschikking stellen van blauwe zak - ter beschikking stellen van inco zak - ter beschikking stellen van plaat-en kuubzakken voor hechtgebonden asbest - ter beschikking stellen van piekzak - extra toegang bovenop de basis toegekende 28 gratis beurten per jaar - toegangskaart per aansluitpunt - maandkaart per aansluitpunt |
gratis € 1,50 per rol van 10 zakken van 60 liter € 10,70 per rol van 10 zakken van 30 liter € 30 voor de eerste zak en 20 euro per volgende zak
€ 3,53 per zak (max. 15 kg per zak)
€ 5 / bezoek € 10 per toegangskaart € 5 per maandkaart |
Artikel 4 - Contant inning:
§ 1. Diegenen die gebruik maken van de door de gemeente voorgeschreven zakken voor inzameling aan huis zijn de in artikel 2 vermelde contantbelasting verschuldigd bij de aankoop ervan op de door de gemeente vastgestelde plaats(en). Deze recipiënten zijn uitsluitend te verkrijgen in voorverpakte hoeveelheden van 10 stuks.
§ 2. Diegenen die voor de aanbreng van afvalstoffen gebruik maken van het recyclagepark zijn de in artikel 3 vermelde contantbelasting verschuldigd. Wanneer het weegsysteem op het recyclagepark in storing is, zal de tarief bepaling van het aangeboden grofvuil gebeuren op basis van het aantal zitplaatsen en op basis van het aangeboden volume van het overige grofvuil.
§ 3. Diegenen die gebruik maken van de door de gemeente voorgeschreven containers zijn de contantbelasting verschuldigd op het ogenblik dat de kipbeweging van de container en het gewicht van het meegegeven afval door de ophaalwagen worden geregistreerd. De contantbelasting wordt in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie. Indien geen gewicht kon worden geregistreerd wordt een bedrag voor de aangeboden kilograms aangerekend van € 0,90 (3 kg) bij 40 liter, € 3,15 (10,5 kg) bij 140 liter, € 5,40 (18kg) bij 240 liter, € 8,10 (27 kg) bij 360 liter, € 17,40 (58kg) bij 770 liter en € 24,75 (82,5kg) bij 1100 liter containers.
§ 4. Diegenen die gebruik maken van de door de gemeente voorgeschreven aanmeldkaart voor een verzamelcontainer zijn de contantbelasting verschuldigd bij de sluiting van de vulsluis van de verzamelcontainer. De contantbelasting wordt in mindering gebracht van de provisie.
§ 5. Diegenen die gebruik maken van inzameling huis-aan-huis op afroep van grofvuil en snoeihout zijn de contantbelasting verschuldigd op het ogenblik dat IVAREM de lijst definitief opstelt van de ophaalronde waarin het betrokken ophaalpunt wordt aangedaan. De contantbelasting wordt in mindering gebracht van de provisie.
§ 6. De contantbelasting voor vervanging of herstelling van containers en/of chip die door toedoen van de containergebruiker onbruikbaar zijn geworden, wordt aangerekend bij de vervanging. De contantbelasting wordt in mindering gebracht van de provisie. Deze contantbelasting is niet verschuldigd wanneer de containerhouder het bewijs levert dat het verlies of de beschadiging van de container niet werd veroorzaakt door of het resultaat is van enige nalatigheid van zijnentwege.
§ 7. De contantbelasting voor het plaatsen van tijdelijke containers wordt aangerekend bij de levering. Indien de containers bij ophaling vuil zijn wordt een contantbelasting aangerekend van € 12 per container van 140 liter of 240 liter en € 25 per container van 1100 liter.
§ 8. De contantbelasting bij vervanging wegens verlies, beschadiging of vernietiging van een aanmeldkaart wordt in mindering gebracht van de provisie bij levering of vervanging van de aanmeldkaart. Deze contantbelasting is niet verschuldigd wanneer de houder van de aanmeldkaart het bewijs levert dat het verlies of de beschadiging van de aanmeldkaart niet werd veroorzaakt door of het resultaat is van enige nalatigheid van zijnentwege.
§ 9. De contantbelasting voor een bijkomende aanmeldkaart die aanvullend kan gebruikt worden naast het gebruik van de container wordt in mindering gebracht van de provisie bij levering van de aanmeldkaart.
§ 10. De contantbelasting bij omruiling van een container op vraag van de containerhouder, wordt in mindering gebracht van de provisie bij omruiling van de container. Bij een nieuwe containerhouder zal (zullen), bij wijze van overgangsmaatregel, de container(s) op verzoek éénmalig gratis worden omgeruild.
Indien de container niet leeg en proper wordt aangeboden op het moment van omruiling wordt voor de voorrijkosten een contantbelasting van € 20 in mindering gebracht van de provisie.
§ 11. De contantbelasting voor het plaatsen van een slot op de container op verzoek van de containerhouder, wordt in mindering gebracht van de provisie bij het aanbrengen van het slot.
Artikel 5 - Drempelbedrag en betalingsuitnodigingen
§ 1. Bij een eerste betalingsuitnodiging voor de vooraf te betalen provisie wordt € 60 aangerekend dat binnen een termijn van twee weken vanaf ontvangst van de betalingsuitnodiging op het vermelde rekeningnummer gestort moet worden.
§ 2. Van zodra het drempelbedrag van € 15 is bereikt, wordt een aanvulling van de provisie verwacht. De provisie wordt aangevuld volgens het geraamde gebruik voor het volgende jaar gebaseerd op de historiek van het aansluitpunt van de afgelopen 3 maanden. Indien de historiek korter is dan 3 maanden, dan is het bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging vastgesteld op € 60. De gebruiker stort dit bedrag binnen een termijn van twee weken vanaf de ontvangst van de betalingsuitnodiging op het vermelde rekeningnummer. De aanvulling van de provisie bedraagt maximaal € 100 per aansluitpunt en wordt verhoogd met een openstaande schuld.
§ 3. De container wordt geledigd zolang de provisie niet lager is dan € 0. De verzamelcontainers en recyclageparken blijven toegankelijk zolang de provisie de € 0 niet bereikt.
Artikel 6 - Terugbetaling
Bij verhuis buiten het werkingsgebied van IVAREM of overlijden van de alleenwonende wordt het nog beschikbare bedrag van de voorafbetaalde provisie door IVAREM teruggestort op het laatste gekende rekeningnummer.
De containers, aanmeldkaarten en toegangskaarten worden voor verder gebruik geblokkeerd.
Artikel 7 - Toewijzingsregels container
De containers zijn eigendom van IVAREM. De container bevat een ingebouwde elektronische gegevensdrager waardoor de identiteit van de gebruiker is gekend. De containers behoren toe aan de fysische locatie (gebouw, infrastructuur of domein) van het aansluitpunt.
Bij gezinnen zijn de volgende toekenningsregels voor de containers van toepassing per aansluitpunt:
Bij gezinnen en 2de verblijven zijn de volgende toekenningsregels voor de gft-containers van toepassing per aansluitpunt:
Bedrijven en verenigingen mogen enkel vergelijkbaar afval aanbieden in het gemeentelijk inzamelcircuit voor zover dit in hoeveelheid en samenstelling vergelijkbaar is met particulieren. Ze kunnen enkel een container van 140 liter ontvangen als aanvulling bij de huisvuil inzameling en maximaal 2 gft-containers aanvragen.
Gemeenschappen, scholen en residenties kunnen meerdere containers aanvragen.
Artikel 8 - Toegang tot de recyclageparken
De toegang tot de recyclageparken verloopt via het “Huishoudelijk reglement van de recyclageparken van Ivarem" terug te vinden op de website www.ivarem.be en op de aanplakborden aan de ingang van het recyclagepark.
Artikel 9 - Intergemeentelijke inning
Uitgezonderd artikel 2.A.iv worden de vermelde contantbelastingen geïnd door het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVAREM.
Bij ontstentenis van betaling wordt de belasting een kohierbelasting.
Artikel 10 - Bezwaar
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan een bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de datum waarop de belastingplichtige het aanslagbiljet heeft ontvangen of vanaf de kennisgeving van de aanslag of de datum van de inning van de contantbelasting. Het aanslagbiljet wordt geacht ontvangen te zijn op de derde werkdag die volgt op de datum van de verzending van het aanslagbiljet. Als het aanslagbiljet verzonden werd via elektronische weg, geldt de datum van de elektronische verzending als datum van zijn verzending. Als het bestuur en de belastingplichtige hetzelfde informatiesysteem gebruiken om berichten elektronisch uit te wisselen, wordt het aanslagbiljet geacht ontvangen te zijn op het tijdstip waarop het aanslagbiljet toegankelijk wordt voor de belastingplichtige.
In toepassing van het Bestuursdecreet van 7 december 2018 kunnen bezwaarschriften via elektronische weg worden ingediend. De indiening van het bezwaarschrift via elektronische weg geldt als uitdrukkelijke instemming van de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger om berichten binnen de bezwaarprocedure via die elektronische weg uit te wisselen. Als het bezwaarschrift verzonden wordt via elektronische weg, geldt de datum van de elektronische verzending als datum van indiening van het bezwaar.
Het college van burgemeester en schepenen, of een gemeentelijk personeelslid dat daartoe bijzonder door het college van burgemeester en schepenen is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na indiening de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding.
Artikel 11 - Dit reglement heft elk voorgaande ten deze op.
Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Artikel 3 - Bezorgt ter kennisgeving eveneens een afschrift aan de intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen (IVAREM).
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening bepaalt dat na de installatie van de nieuwe gemeenteraad wordt overgegaan tot de benoeming van de nieuwe commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO).
Naast de opdrachten die de GECORO heeft ingevolge deze codex, kan ze advies geven, opmerkingen maken of voorstellen doen over alle aangelegenheden met betrekking tot de gemeentelijke ruimtelijke ordening, op eigen initiatief of op verzoek van het college van burgemeester en schepenen of de gemeenteraad.
De gemeenteraad benoemt de leden en beslist welke maatschappelijke geledingen worden opgeroepen om één of meerdere vertegenwoordigers voor te dragen als lid van de GECORO.
De gemeenteraad benoemt de voorzitter, de leden, de plaatsvervangers en de vaste secretaris. De voorzitter en de vaste secretaris worden voorgedragen door het college van burgemeester en schepenen. De vaste secretaris is niet stemgerechtigd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO) nominatief samen te stellen op basis van de ingediende kandidaturen en op voordracht van het college van burgemeester en schepenen.
De gemeente Bonheiden telt ongeveer 15.000 inwoners. In een gemeente met meer dan 10.000 en niet meer dan 30.000 inwoners moeten in de GECORO minimum 9 en maximum 13 leden zetelen. Minimum één vierde van de leden, waaronder de voorzitter, zijn deskundigen inzake ruimtelijke ordening. De overige leden zijn vertegenwoordigers van de voornaamste maatschappelijke geledingen binnen de gemeente. Ieder lid, met uitzondering van de voorzitter, heeft een plaatsvervanger. Leden van de gemeenteraad of van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen lid van de adviescommissie zijn.
De regelingen inzake evenwichtige vertegenwoordiging van vrouwen en mannen, voorzien in het Decreet over het lokaal bestuur, zijn van toepassing op de GECORO.
Er werden vijf maatschappelijke geledingen opgeroepen om één of meerdere vertegenwoordigers en plaatsvervangers voor te dragen om te zetelen in de GECORO:
Volgende kandidaturen werden ingediend om te zetelen als deskundige en werden als volgt gemotiveerd:
Vermits er geen kandidaturen werden ingediend namens klimaatverenigingen en werknemers moet de oproeping van de maatschappelijke geledingen worden aangepast.
Met 19 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 20 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 20 stemmen voor, 1 stem tegen, 1 stem onthouden.
Met 18 stemmen voor, 1 stem tegen, 3 stemmen onthouden.
Met 17 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden.
Met 19 stemmen voor, 1 stem tegen, 2 stemmen onthouden.
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Met 18 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Met 17 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Met 19 stemmen voor, 1 stem tegen, 2 stemmen onthouden.
Met 19 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Met 20 stemmen voor, 1 stem tegen, 1 stem onthouden.
Met 14 stemmen voor, 5 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden.
Met 17 stemmen voor, 1 stem tegen, 4 stemmen onthouden.
Met 17 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Met 19 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Met 19 stemmen voor, 1 stem tegen, 2 stemmen onthouden.
Met 21 stemmen voor, 1 stem tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 18 stemmen voor, 1 stem tegen, 3 stemmen onthouden.
Met 18 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Met 18 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Artikel 1 - Neemt er kennis van dat er geen specifieke kandidaturen werden ingediend namens klimaatverenigingen en werknemers.
Geheime stemming artikel 2: Met 19 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 2 - Benoemt Steven Vandoorne als effectief lid namens milieuverenigingen om te zetelen in de GECORO.
Geheime stemming artikel 3: Met 20 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 3 - Benoemt Paul Ragé als plaatsvervangend lid namens milieuverenigingen om te zetelen in de GECORO.
Geheime stemming artikel 4: Met 20 stemmen voor, 1 stem tegen, 1 stem onthouden.
Artikel 4 - Benoemt Joost Dewyspelaere als effectief lid namens klimaat- en natuurverenigingen om te zetelen in de GECORO.
Geheime stemming artikel 5: Met 18 stemmen voor, 1 stem tegen, 3 stemmen onthouden.
Artikel 5 - Benoemt Robin Verachtert als plaatsvervangend lid namens klimaat- en natuurverenigingen om te zetelen in de GECORO.
Geheime stemming artikel 6: Met 17 stemmen voor, 2 stem tegen, 3 stemmen onthouden.
Artikel 6 - Benoemt Gerard Schmitz als effectief lid namens verenigingen van handelaars om te zetelen in de GECORO.
Geheime stemming artikel 7: Met 19 stemmen voor, 1 stem tegen, 2 stemmen onthouden.
Artikel 7 - Benoemt Christopher Liekens als plaatsvervangend lid namens verenigingen van handelaars om te zetelen in de GECORO.
Geheime stemming artikel 8: Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Artikel 8 - Benoemt Philip Peeters als effectief lid namens verenigingen van handelaars om te zetelen in de GECORO.
Geheime stemming artikel 9: Met 18 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Artikel 9 - Benoemt Ivo Janssens als plaatsvervangend lid namens verenigingen van handelaars om te zetelen in de GECORO.
Geheime stemming artikel 10: Met 17 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Artikel 10 - Benoemt Leopold van Looy als effectief lid namens verenigingen van landbouwers om te zetelen in de GECORO.
Geheime stemming artikel 11: Met 19 stemmen voor, 1 stem tegen, 2 stemmen onthouden.
Artikel 11 - Benoemt Marc Van Rompaey als plaatsvervangend lid namens verenigingen van landbouwers om te zetelen in de GECORO.
Geheime stemming artikel 12: Met 19 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Artikel 12 - Benoemt Jeroen Keuleers als effectief lid namens verenigingen van werkgevers of zelfstandigen om te zetelen in de GECORO.
Geheime stemming artikel 13: Met 20 stemmen voor, 1 stem tegen, 1 stem onthouden.
Artikel 13 - Benoemt Patrick Verworst als plaatsvervangend lid namens verenigingen van werkgevers of zelfstandigen om te zetelen in de GECORO.
Geheime stemming artikel 14: Met 14 stemmen voor, 5 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden.
Artikel 14 - Benoemt Reginald Schellen als effectief lid om in de GECORO te zetelen als deskundige.
Geheime stemming artikel 15: Met 17 stemmen voor, 1 stem tegen, 4 stemmen onthouden.
Artikel 15 - Benoemt Niels Verbinnen als plaatsvervangend lid om in de GECORO te zetelen als deskundige.
Geheime stemming artikel 16: Met 17 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Artikel 16 - Benoemt Julie Van Looy als effectief lid om in de GECORO te zetelen als deskundige.
Geheime stemming artikel 17: Met 19 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Artikel 17 - Benoemt Nelle Huyghe als plaatsvervangend lid om in de GECORO te zetelen als deskundige.
Geheime stemming artikel 18: Met 19 stemmen voor, 1 stem tegen, 2 stemmen onthouden.
Artikel 18 - Benoemt Katrien Hoebeke als effectief lid om de in de GECORO te zetelen als deskundige.
Geheime stemming artikel 19: Met 21 stemmen voor, 1 stem tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 19 - Benoemt Christian Busschots als plaatsvervangend lid om in de GECORO te zetelen als deskundige.
Geheime stemming artikel 20: Met 18 stemmen voor, 1 stem tegen, 3 stemmen onthouden.
Artikel 20 - Benoemt Tom Verschueren als effectief lid om in de GECORO te zetelen als deskundige.
Geheime stemming artikel 21: Met 18 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Artikel 21 - Benoemt Sara Wynant als plaatsvervangend lid om in de GECORO te zetelen als deskundige.
Geheime stemming artikel 22: Met 18 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Artikel 22 - Benoemt Els Pissierssens als effectief lid om in de GECORO te zetelen als deskundige.
Artikel 23 - Benoemt Els Pissierssens als voorzitter van de GECORO.
Artikel 24 - Benoemt Conan Mattheus als vaste secretaris van de GECORO.
Artikel 25 - Bezorgt deze beslissing binnen de 10 dagen digitaal aan de toezichthoudende overheid.
De meerderheidsfracties stellen voor dit punt in te trekken.
Enig artikel - Keurt de intrekking van dit agendapunt goed.
De Befferdreef is momenteel nog geen officiële openbare weg. De gemeente streeft ernaar om de verbinding tussen de Mechelsesteenweg en de Mechelsbroekstraat open te stellen en te behouden voor toekomstige generaties.
De gemeenteraad dient over te gaan tot de definitieve vaststelling van het rooilijnplan van de Befferdreef.
De landmeter heeft een rooilijnplan opgemaakt met een rooilijnbreedte van 5 m, zoals bepaald door de gemeente. Dit rooilijnplan 'Befferdreef' werd voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad op 26/03/2025, waarna het rooilijnplan in openbaar onderzoek werd gelegd van 14/04/2025 tot en met 13/05/2025. Er werden geen bezwaren ingediend.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld over te gaan tot de definitieve vaststelling van het rooilijnplan 'Befferdreef' met bijhorende documenten.
Het openbaar onderzoek vond plaats van 14/04/2025 tot en met 13/05/2025. Er werden geen bezwaren ingediend.
Een gemeentelijk rooilijnplan is, overeenkomstig artikel 2, 5° van het Decreet houdende de gemeentewegen:,
“5° gemeentelijk rooilijnplan: grafisch verordenend plan waarbij de huidige en toekomstige grenzen van een of meer gemeentewegen worden bepaald. Het gemeentelijk rooilijnplan geeft een openbare bestemming aan de gronden die in de gemeenteweg opgenomen zijn of opgenomen zullen worden;”
Op basis van artikel 17 van het Decreet houdende de gemeentewegen stelt de gemeenteraad het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan voorlopig vast. Huidig besluit kadert in de bevoegdheid van de gemeenteraad en zal het ontwerp van rooilijnplan, zoals opgemaakt door landmeter Francis Koyen van Drawing Assistance bv Landmeetbureau op 08/10/2024, voorlopig vaststellen als eerste stap in de procedure tot vaststelling van de nieuwe rooilijn.
De gemeente voorziet de verwerving van de innames via de kosteloze grondafstand. Indien bepaalde innames niet via de kosteloze grondafstand kunnen worden verworven, zal voor de realisatie van het rooilijnplan ook de onteigening kunnen worden toegepast (artikel 27 van het Decreet houdende de gemeentewegen). Er werden in het verleden reeds verschillende beloftes van kosteloze grondafstand verkregen. De gemeente heeft een notaris aangeduid om de verschillende aktes op te stellen en te verlijden.
De verwerving van de ingetekende innames is bijgevolg noodzakelijk, opdat:
Op basis van artikel 16, §2 van het Decreet houdende de gemeentewegen bevat het gemeentelijk rooilijnplan minstens de volgende elementen:
Het rooilijnplan dat met huidig gemeenteraadsbesluit wordt goedgekeurd, bevat alle bovenvermelde elementen en voldoet bijgevolg aan het Decreet houdende gemeentewegen.
Op basis van artikel 16, §3 van het voormeld Decreet bevat het gemeentelijk rooilijnplan in voorkomend geval de volgende aanvullende elementen:
De artikelen 3 en 4 van het Decreet houdende de gemeentewegen stellen:
“Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.”
“Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.”
Motivering inzake de overeenstemming met de artikelen 3 en 4 van het Decreet houdende gemeentewegen:
De vaststelling van het ontwerp van rooilijnplan kadert bij uitstek in de doelstellingen en principes die worden vooropgesteld in het Gemeentewegendecreet.
Na de definitieve vaststelling door de gemeenteraad zal het besluit van de gemeenteraad gepubliceerd worden op de gemeentelijke website, en aangeplakt worden bij het gemeentehuis en ter plaatse, minstens aan het begin- en eindpunt van het nieuwe, gewijzigde of verplaatste wegdeel.
Het rooilijnplan wordt samen met het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan onmiddellijk na de definitieve vaststelling met een beveiligde zending bezorgd aan het departement en aan de deputatie van de provincie waarin de gemeente ligt.
Als de gemeente niet binnen een termijn van dertig dagen op de hoogte is gebracht van een georganiseerd administratief beroep, wordt het besluit tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan bij uittreksel bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en gepubliceerd op de gemeentelijke website.
Artikel 1 - Stelt het rooilijnplan van de Befferdreef definitief vast, opgemaakt door Landmeetbureel Drawing Assistance bv te Hulshout.
Artikel 2 - Belast het college van burgemeester en schepenen met de bekendmaking en uitvoering van dit besluit. Deze beslissing wordt minstens als volgt bekendgemaakt:
IGEMO biedt een raamcontract aan waar lokale besturen van regio Rivierenland gebruik van kunnen maken voor het plaatsten van elektrische deelwagens in de gemeente. Voor de gemeente Bonheiden werd binnen dit raamcontract Klimaan CVSO aangesteld, waardoor een bijkomende wagen ook toegankelijk blijft voor huidige gebruikers van de elektrische deelwagens in de gemeente.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om dit raamcontract goed te keuren.
De gemeente Bonheiden maakt al sinds het voorjaar van 2023 gebruik van de dienstverlening van Klimaan CVSO voor het ter beschikking stellen van elektrische deelwagens, dit zowel voor interne dienstverplaatsingen als voor extern gebruik door inwoners. Momenteel staan er in Bonheiden 5 elektrische deelwagens van Klimaan, waarvan 1 wagen in de Zwarte Leeuwstraat, 2 wagens in het centrum van Rijmenam en 2 wagens in het centrum van Bonheiden.
Bij een jaarlijkse toelichting van het gebruik van de elektrische deelwagens van Klimaan CVSO werd vastgesteld dat het gebruik vooral binnen het centrum van Bonheiden stijgende is. Door een veelvuldig intern gebruik van de beide voertuigen in Bonheiden centrum door medewerkers van de gemeente voor dienstverplaatsingen is er samen met het huidige extern gebruik van deze beide wagens niet voldoende tijd meer beschikbaar om nieuwe gebruikers toe te laten tot dit aanbod. Om nieuwe gebruikers binnen Bonheiden centrum aan te trekken tot deelmobiliteit is het voorzien van een derde deelwagen in het centrum van Bonheiden gewenst.
IGEMO biedt een raamcontract aan waar lokale besturen van regio Rivierenland gebruik van kunnen maken voor het plaatsten van elektrische deelwagens in de gemeente. Voor de gemeente Bonheiden werd binnen dit raamcontract Klimaan CVSO aangesteld, waardoor een bijkomende wagen ook toegankelijk blijft voor huidige gebruikers van de elektrische deelwagens in de gemeente.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Gezien het huidige aanbod van deelwagens in het centrum van Bonheiden zijn limiet bereikt is het aan te raden om een extra deelwagen te plaatsen, zodat enerzijds inwoners die momenteel al gebruik maken van de deelwagenvloot niet afhaken en anderzijds om nieuwe inwoners te motiveren hun eigen voertuig in te ruilen voor een deelwagen.
De maximale kost voor de plaatsing van een bijkomende elektrische deelwagen wordt geraamd op € 10.000. Deze prijs daalt echter naarmate er door externe gebruikers gebruik wordt gemaakt van de deelwagen.
Visum:
Gunstig visum FA 2025/00123 van Financiele dienst van 03 juni 2025
Enig artikel - Gaat akkoord om gebruik te maken van het raamcontract van IGEMO voor de plaatsing van een bijkomende elektrische deelwagen.
De gemeente Bonheiden, het AGBPB, het OCMW Bonheiden, VZW Krankhoeve en VZW Berentrode hebben verschillende gebouwen in beheer. Hierbij neemt de gemeente een deel van het reinigen van de dakgoten van verschillende gebouwen voor eigen rekening waarbij de werken worden uitgevoerd door eigen werknemers.
Voor meerdere gebouwen is gespecialiseerd materiaal nodig om deze opdracht veilig uit te voeren.
De gemeente Bonheiden stelt voor op te treden als aankoopcentrale om een raamovereenkomst aan te gaan voor de opdracht 'Reinigen van dakgoten 2025-2029'.
De gemeenteraad dient bovenstaande overheidsopdracht goed te keuren en gemeente Bonheiden aan te duiden als aankoopcentrale.
De gemeente Bonheiden, het AGBPB, het OCMW Bonheiden, VZW Krankhoeve en VZW Berentrode hebben verschillende gebouwen in beheer. Ter ondersteuning van het eigen personeel, die de makkelijk toegankelijke daken en dakgoten in eigen beheer reinigen en onderhouden, moet er op zoek gegaan worden naar een externe firma die kan helpen bij het onderhoud van de dakgoten die moeilijker bereikbaar zijn en waarvoor professioneel materiaal en ervaring vereist zijn.
De gemeente Bonheiden zal optreden als aankoopcentrale om een raamovereenkomst te sluiten voor de verschillende entiteiten. Na toekenning van een aannemer zal deze als eerste partner beschouwd worden voor werken die binnen het kader van dit contract uitgevoerd dienen te worden.
In het kader van de opdracht 'Raamovereenkomst reinigen van dakgoten 2025-2029' werd een bestek met nr. 2025/1513 opgesteld door de dienst patrimonium.
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 80.000,00 excl. btw of € 96.800,00 incl. 21% btw.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 12 maanden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Gemeente Bonheiden treedt op als aankoopcentrale voor het OCMW Bonheiden, VZW Berentrode en VZW Krankhoeve bij de gunning van de opdracht.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 80.000,00 excl. btw of € 96.800,00 incl. 21% btw, dus een raming van € 20.000,00 excl. btw per jaar of € 24.200,00 incl. btw per jaar.
Budget voor deze opdracht werd voorzien in actiepunt A13.17.20.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2025/00129 van Johan Muyldermans van 25 mei 2025
Artikel 1 - Keurt de raming voor de opdracht 'Raamovereenkomst reinigen van dakgoten 2025-2029', opgesteld door de dienst patrimonium goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 80.000,00 excl. btw of € 96.800,00 incl. 21% btw goed.
Artikel 2 - Gunt de bovengenoemde opdracht bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3 - Keurt goed dat, in toepassing van artikel 2, 6°a en 7°b van de wet van 17/06/2016 betreffende de overheidsopdrachten, de gemeente Bonheiden zal optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze overheidsopdrachten of raamovereenkomsten met betrekking tot werken, leveringen of diensten plaatst die bestemd zijn voor aanbestedende overheden of aanbestedende entiteiten, meer bepaald: OCMW Bonheiden, VZW Berentrode en VZW Krankhoeve.
De gemeente Bonheiden, het AGBPB, het OCMW Bonheiden, VZW Krankhoeve en VZW Berentrode hebben verschillende gebouwen in beheer. Tijdens de periodieke controle van de elektrische installaties zijn er door de erkende keuringsinstelling meerdere opmerkingen en inbreuken vastgesteld. Deze hebben voornamelijk betrekking op de veiligheid, de conformiteit met het AREI (Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties) en andere wettelijke normen.
De gemeente Bonheiden stelt voor op te treden als aankoopcentrale om een raamovereenkomst aan te gaan voor de opdracht 'uitvoeren elektriciteitswerken 2025-2029' om alle gebouwen conform de voorschriften terug in orde te stellen.
De gemeenteraad dient bovenstaande overheidsopdracht goed te keuren en gemeente Bonheiden aan te duiden als aankoopcentrale.
In het kader van de opdracht 'Raamovereenkomst uitvoeren elektriciteitswerken 2025 - 2029' werd een bestek met nr. 2025703 opgesteld door de aankoopdienst.
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 90.000,00 excl. btw of € 108.900,00 incl. 21% btw.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 12 maanden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 90.000,00 excl. btw of € 108.900,00 incl. 21% btw, dus € 22.500,00 excl. btw of € 27.225,00 incl. 21% btw per jaar.
Budget voor deze opdracht werd voorzien in actiepunt A13.17.6.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2025/00128 van Johan Muyldermans van 25 mei 2025
Artikel 1 - Keurt de raming voor de opdracht 'uitvoeren elektriciteitswerken 2025-2029' goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 90.000,00 excl. btw of € 108.900,00 incl. 21% btw, dus € 22.500,00 excl. btw of € 27.225,00 incl. 21% btw.
Artikel 2 - Gunt de bovengenoemde opdracht bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3 - Keurt goed dat, in toepassing van artikel 2, 6°a en 7°b van de wet van 17/06/2016 betreffende de overheidsopdrachten, de gemeente Bonheiden zal optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze overheidsopdrachten of raamovereenkomsten met betrekking tot werken, leveringen of diensten plaatst die bestemd zijn voor aanbestedende overheden of aanbestedende entiteiten, meer bepaald: Gemeente Bonheiden, OCMW Bonheiden, AGBPB, VZW Berentrode en VZW Krankhoeve.
In verschillende gebouwen van de gemeente dienen enkele relightingprojecten uitgevoerd te worden. Omdat het over verschillende opdrachten gaat is het financieel voordeliger beroep te kunnen doen op een opdrachtencentrale. Bovendien moet het bestuur zelf geen gunningsprocedure voeren wat een besparing aan tijd en geld betekent.
De gemeenteraad doent goedkeruing te geven aan het toetreden tot de aankoopcentrale Vlaams Energiebedrijf nv, afgekort VEB nv, Havenlaan 88 te 1000 Brussel, voor afname binnen de raamovereenkomst 'Aanneming Relighting'.
De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van een raamovereenkomst via een opdrachtencentrale gebruik maken, waardoor zij krachtens artikel 47, §2 van de Wet van 17/06/2016 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Artikel 1 - Treedt toe tot de aankoopcentrale Vlaams Energiebedrijf nv, Havenlaan 88 te 1000 Brussel .
Artikel 2 - Keurt de toetreding tot de raamovereenkomst 'Aanneming Relighting' binnen aankoopcentrale Vlaams Energiebedrijf nv goed.
Artikel 3 - Stelt een medewerker van de aankoopdienst aan als leidend ambtenaar van de aanbestedende overheid.
Een lokaal warmteplan zet aan de hand van een visie, een warmtezoneringsplan en een concreet actieplan de krijtlijnen uit voor fossielvrij verwarmen en koelen in de gemeente. De opmaak van een lokaal warmteplan werd binnen het Lokaal Energie en Klimaatpact als een van de concrete doelstellingen geformuleerd om op te maken tegen 2030.
De gemeenteraad dient de lastvoorwaarden en de wijze van gunnen voor de opdracht “Opmaak lokaal warmteplan voor gemeente Bonheiden” goed te keuren.
De opmaak van een lokaal warmteplan werd opgenomen als één van de concrete doelstellingen binnen het Lokaal Energie en Klimaatpact. De gemeente Bonheiden ondertekende de drie pacten die door Vlaanderen werden opgesteld.
Een lokaal warmteplan geeft uitsluitsel waar er in de gemeente kansen liggen voor collectieve toepassingen en waar er naar de toekomst gewerkt zal moeten worden aan individuele warmteoplossingen. Vanuit deze kennis kunnen kansen tot collectieve toepassingen verder ontwikkeld worden en kunnen inwoners geïnformeerd worden naar welk renovatietraject er naar de toekomst zal voorzien moeten worden.
Het efficiënt minimaliseren van de energievraag is het uitgangspunt. In het kader van lokale warmteplannen betekent dat in eerste instantie een doorgedreven energetische renovatie van gebouwen met het oog op een optimale reductie van de warmte- en koudevraag. Ten laatste tegen 2050 moet het volledige gebouwpatrimonium in Vlaanderen fossielvrij verwarmd, en waar nodig ook gekoeld, worden.
Verwarmen en koelen zonder fossiele uitstoot betekent dat fossiele brandstoffen, zoals aardgas en stookolie, uitgefaseerd worden en warmte gegenereerd wordt via hernieuwbare energiedragers. Er zijn verschillende warmtebronnen die hiervoor in aanmerking komen; vb. omgevingswarmte afkomstig van zon, bodem, water (bodem-, oppervlakte, drink- en rioolwater) en lucht, maar ook (industriële) restwarmte en elektriciteit uit hernieuwbare bronnen.
Vandaag bestaat er geen betrouwbaar totaaloverzicht van beschikbare warmte- en koudebronnen in Vlaanderen. De opdracht om deze bronnen lokaal zo gedetailleerd mogelijk in kaart te brengen is dan ook een cruciaal ingrediënt voor een efficiënt en toekomstgericht lokaal warmtebeleid.
Warmtenetten zullen evolueren van hogere naar lagere temperatuur, zodat niet alleen grotere restwarmtebronnen zoals afvalverbrandingsovens of industriële installaties, maar ook kleinere en verspreide warmtebronnen op lagere temperatuur in de toekomst vaker benut kunnen worden.
In het kader van de opdracht “Opmaak lokaal warmteplan voor gemeente Bonheiden” werd een bestek met nr. Evb/2025/1515 opgesteld door de milieudienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 41.322,31 excl. btw of € 50.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2025, op budgetcode 0349-00/6131250/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie A7.11.4).
Visum:
Gunstig visum FA 2025/00135 van Financiele dienst van 03 juni 2025
Artikel 1 - Keurt het bestek met nr. Evb/2025/1515 en de raming voor de opdracht “Opmaak lokaal warmteplan voor gemeente Bonheiden”, opgesteld door de milieudienst, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 41.322,31 excl. btw of € 50.000,00 incl. 21% btw.
Artikel 2 - Gunt bovengenoemde opdracht bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad dient het kerkenbeleidsplan Bonheiden, opgemaakt door IGEMO, goed te keuren. Na de goedkeuring door de gemeenteraad zal het kerkenbeleidsplan ingediend worden bij het Agentschap Binnenlands Bestuur.
In het kerkenbeleidsplan moet een toekomstvisie van de parochiekerken worden opgenomen, inclusief een plan van aanpak tot realisatie van het toekomstbeeld. Dit kan gaan over het bestendigen van het huidig gebruik, als over een toekomstige neven- en herbestemming, rekening houdende met de cultuurhistorische waarde, beschermingsstatuut en bouwfysische toestand.
Dit kerkenbeleidsplan wordt een verplicht document binnen het Agentschap Binnenlands Bestuur en zal verplicht geactualiseerd moeten worden bij de start van elke lokale bestuursperiode. Het beleidsplan zal ook gekoppeld moeten worden aan de meerjarenplannen van de kerkbesturen en van de gemeente. Enkel op basis van een goedgekeurd kerkenbeleidsplan kan er vanuit Vlaanderen financiële ondersteuning verkregen worden.
Op 21/01/2025 heeft het college van burgemeester en schepenen de opmaak van het kerkenbeleidsplan gegund aan IGEMO, waarna verschillende overlegmomenten plaatsvonden met de kerkfabrieken en het aartsbisdom. IGEMO heeft een draftversie van het kerkenbeleidsplan opgemaakt en het college van burgemeester en schepenen heeft de draftversie principieel goedgekeurd. Nadien werd de draftversie ter goedkeuring bezorgd aan het aartsbisdom. Op 20/05/2025 heeft het Aartsbisdom Mechelen-Brussel eerst via mail informeel en nadien per schrijven formeel, goedkeuring gegeven over het kerkenbeleidsplan 2025.
Het kerkenbeleidsplan voldoet aan de richtlijnen opgelegd in het eredienstendecreet. Het Aartsbisdom Mechelen-Brussel heeft op 20/05/2025 formele goedkeuring van het kerkenbeleidsplan gegeven.
Artikel 1 - Keurt het kerkenbeleidsplan gemeente Bonheiden 2025, zoals toegevoegd als bijlage bij dit besluit, goed.
Artikel 2 - Dient het goedgekeurde kerkenbeleidsplan gemeente Bonheiden 2025 in bij het Agentschap Binnenlands Bestuur.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA. Op 27/06/2025 vindt er een algemene vergadering digitaal plaats om 11.30u.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
De gemeenteraad dient de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA.
Op vrijdag 27/06/2025 vindt er om 11.30 u. een algemene vergadering (digitaal) plaats.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van PIDPA dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agendapunten van de algemene vergadering van PIDPA die op 27/06/2025 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - Bevestigt de aanstelling van Yves Goovaerts als afgevaardigde en Daan Versonnen als plaatsvervanger, aangeduid door de gemeenteraad in de zitting van 29/01/2025.
Artikel 3 - Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 27/06/2025, evenals op elke andere algemene vergadering ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering, overeenkomstig dit besluit te stemmen en de benoemingen van de bij dit besluit voorgedragen kandidaten goed te keuren.
Artikel 4 - Zendt een afschrift van deze beslissing aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
De voorzitter sluit de zitting op 18/06/2025 om 21:14.
Namens Gemeenteraad,
Ineke van Rijsbergen
wnd. algemeen directeur
Daan Versonnen
voorzitter gemeenteraad