Terug
Gepubliceerd op 23/04/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

do 17/04/2025 - 12:30

Tijdelijk aanvullend verkeersreglement Matadilaan: Principieel akkoord

Aanwezig: Lode Van Looy, burgemeester-voorzitter
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Lola Vanderweyen, schepenen
Ineke van Rijsbergen, wnd. algemeen directeur
Verontschuldigd: Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, schepenen

In mei 2024 is er een evaluatie uitgevoerd van het gebied rond de Oude Kasteellaan. Uit deze evaluatie is gebleken dat automobilisten de Matadilaan gebruiken om de trajectcontrole in dit gebied te omzeilen.

Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd het tijdelijk aanvullend verkeersreglement Matadilaan principieel goed te keuren.

Voorgeschiedenis
  • Juni 2023: Tellingen omgeving Oude Kasteellaan.
  • Maart 2024: Tellingen omgeving Oude Kasteellaan.
  • Mei 2024: Evaluatie omgeving Oude Kasteellaan.
  • 02/09/2024: Bezorgen bewonersbrief.
  • 20/09/2024: Ontvangen van alle reacties.
  • 13/03/2025: Verkeerscommissie.
Feiten en context

Uit de evaluatie van mei 2024 blijkt dat automobilisten de trajectcontrole op de Oude Kasteellaan omzeilen via de Matadilaan en Van Arteveldelaan. Op basis van deze gegevens wordt voorgesteld om de Matadilaan en Van Arteveldelaan af te sluiten ter hoogte van de Rijmenamseweg, als tijdelijke maatregel. Hierdoor zullen deze straten niet langer éénrichtingsverkeer zijn, maar doodlopende straten waar fietsers en voetgangers nog wel door kunnen.

Na enkele maanden worden er terug tellingen gedaan om de impact in de Eisenhowerlaan te evalueren.

Advies

De dienst mobiliteit geeft volgend advies:

  • Na zorgvuldige evaluatie van de evolutie in Bonheiden betreffende aanvullende reglementen in de loop der jaren, hebben we vastgesteld dat het bestaande document aanzienlijk is gegroeid en momenteel te veel informatie bevat. Deze overmatige omvang heeft helaas geleid tot een aantal onnauwkeurigheden en fouten in het document, waardoor de effectiviteit en de naleving van de reglementen in het gedrang kunnen komen.
  • Om deze kwesties aan te pakken en ervoor te zorgen dat de aanvullende reglementen nauwkeurig en toegankelijk blijven, heeft de dienst mobiliteit besloten om een nieuwe aanpak te volgen. In de toekomst zullen we bij nieuwe herinrichtingen/verkeerssituaties ervoor kiezen om aanvullende reglementen op straatniveau te ontwikkelen. Deze strategie biedt meerdere voordelen voor onze gemeente.
  • Ten eerste maakt het opstellen van aanvullende reglementen op straatniveau het mogelijk om specifieke en gedetailleerde voorschriften te formuleren die nauwkeurig zijn afgestemd op de lokale omstandigheden en behoeften. Hierdoor kunnen we flexibeler inspelen op veranderende omstandigheden en de verkeerssituatie in verschillende delen van onze gemeente optimaliseren. Daarnaast is deze benadering in lijn met de aanbevelingen van het Agentschap Wegen en Verkeer (MOW).
Juridische grond
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16/03/1968.
  • Het koninklijk besluit van 01/12/1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11/10/1976, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • De nieuwe gemeentewet van 02/06/1988.
  • Het decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur.
  • Het decreet van 16/05/2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 23/01/2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009.
Argumentatie

De evaluatie van het gebied rond de Oude Kasteellaan, uitgevoerd in mei 2024, toont duidelijk aan dat automobilisten de trajectcontrole omzeilen door gebruik te maken van de Matadilaan. Dit gedrag ondermijnt de doelstellingen van de trajectcontrole; namelijk het bevorderen van verkeersveiligheid en het verminderen van snelheidsovertredingen. Om deze reden wordt voorgesteld om de Matadilaan af te sluiten ter hoogte van de Rijmenamseweg.

Het afsluiten van deze straten biedt meerdere voordelen:

  • Verhoogde verkeersveiligheid: Door de afsluiting worden de omleidingsroutes geëlimineerd, waardoor de naleving van de trajectcontrole wordt versterkt. Dit draagt bij aan een veiliger verkeersomgeving voor alle weggebruikers.
  • Fiets- en voetgangersvriendelijkheid: Hoewel de straten afgesloten worden voor gemotoriseerd verkeer, blijven ze toegankelijk voor fietsers en voetgangers. Dit bevordert duurzame vervoerswijzen en draagt bij aan een gezondere en milieuvriendelijkere buurt.
  • Afsluiten: De afsluiting van de Matadilaan zorgt voor minder verkeersbewegingen op de Rijmenamseweg. Het zorgt er ook voor dat de trajectcontrole nauwelijks meer gemeden kan worden.
Publieke stemming
Aanwezig: Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Lola Vanderweyen, Ineke van Rijsbergen
Voorstanders: Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Lola Vanderweyen
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 -  Past het gemeentelijk verkeersreglement  - gemeentewegen - Matadilaan tijdelijk aan als volgt:

  • Ter hoogte van het kruispunt Matadilaan x Rijmenamseweg geldt: verboden richting voor iedere bestuurder, uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A. De straat wordt doodlopend, omdat er ter hoogte van dit kruispunt ook afzetpaaltjes zullen worden geplaatst, waardoor doorgaand verkeer niet verder kan. 

    • Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens:
      • C1; 
      • Onderbord: M3; 
      • (flexibele) afzetpalen; 
      • F45.  

Artikel 2 - Alle voorgaande aanvullende reglementen worden opgeheven.

Artikel 3 - Maakt dit reglement ter kennisgeving over aan de afdeling beleid mobiliteit en verkeersveiligheid van de Vlaamse Overheid.

Artikel 4 - Agendeert het tijdelijk aanvullend verkeersreglement Matadilaan op een volgende gemeenteraad.