Terug
Gepubliceerd op 06/04/2023

Besluit  Gemeenteraad

wo 29/03/2023 - 20:30

Financiën - Subsidiereglement voor het ophalen van papier en karton in containers bij doelgroepen: Vaststelling

Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Geert Teughels, Charlotte Pittevils, gemeenteraadsleden

De gemeente heeft ingetekend op een project van IVAREM met betrekking tot de ophaling van papier en karton aan huis in containers. Voor de burgers neemt de gemeente de kosten hiervan op zich. Ook voor verschillende doelgroepen wil de gemeente de kost hiervan op zich nemen. Hiervoor dient een toelagereglement vastgesteld te worden.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het toelagereglement vast te stellen.

Voorgeschiedenis
  • 15/10/2019: Het college van burgemeester en schepenen besluit om niet in te gaan op het voorstel van IVAREM om papier en karton aan huis op te halen in containers.
  • 20/01/2022: Mail van IVAREM met evaluatie van project papier- en kartoncontainers in Berlaar, en de vraag aan de gemeenten om dit ook in overweging te nemen.
  • 29/11/2022: Het college van burgemeester en schepenen gaat principieel akkoord met het ophalen van papier en karton in containers.
  • 26/01/2023: Startoverleg over het project.
  • 28/02/2023: Het college van burgemeester en schepenen neemt standpunt in over het al dan niet ondersteunen van verschillende doelgroepen met papier- en kartoncontainers.
  • 17/03/2023: De raad van bestuur van IVAREM past enkele tarieven en werkingsbijdragen aan, ook met betrekking tot papier- en kartoncontainers.
Feiten en context

Het college van burgemeester en schepenen nam op 28/02/2023 volgend standpunt in over papier- en kartoncontainers bij verschillende doelgroepen:

  • Bedrijven: gemeente betaalt niet voor de bedrijven;
  • Scholen: gemeente betaalt éénmalig het aankoopbedrag van de gesubsidieerde containers;
  • Jeugdbewegingen: gemeente betaalt éénmalig het aankoopbedrag van de gesubsidieerde containers;
  • Verenigingen met eigen locatie: de gemeenteraad stelt voorafgaandelijk een subsidiereglement vast, dat de criteria bepaalt waarop verenigingen kunnen toegevoegd worden aan het gemeentelijk contract als "gemeentelijke inzetplaats". Indien een vereniging wordt toegevoegd aan het gemeentelijk contract, betaalt de gemeente de kosten voor de papier- en kartoncontainer; 
  • Tweedeverblijvers: gemeente betaalt de kosten voor de papier- en kartoncontainers; 
  • Non-profit: de gemeenteraad stelt voorafgaandelijk een subsidiereglement vast, dat de criteria bepaalt waarop non-profitorganisaties kunnen toegevoegd worden aan het gemeentelijk contract als "gemeentelijke inzetplaats". Indien een organisatie wordt toegevoegd aan het gemeentelijk contract, betaalt de gemeente de kosten voor de papier- en kartoncontainer.
Ook voor de twee speelpleinwerkingen met een eigen locatie in Bonheiden wil het college van burgemeester en schepenen de kosten voor de papier en kartoncontainers op zich nemen.
Adviezen
Juridische grond
  • De wet van 14/11/1983 betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen.
  • Het Decreet van 23/12/2011 betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen, inzonderheid artikel 26, en latere wijzigingen.
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 16/09/2016 tot vaststelling van het uitvoeringsplan voor het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval, en latere wijzingen.
  • Het Decreet over het lokaal bestuur. 
Argumentatie
  • De gemeente betaalt voor elk gezin een gele container voor papier en karton. Dit kost de gemeente € 4,60 per gezin per jaar (jaarlijks geïndexeerd). Elke burger heeft de keuze om de container te weigeren en het papier en karton zelf naar het containerpark te brengen. 
  • Na de verdeling van de containers wordt papier en karton dat los wordt aangeboden bij de inzameling niet meer meegenomen. Alle doelgroepen krijgen van IVAREM een brief met meer informatie.
  • Bedrijven kunnen via IVAREM een bedrijfscontract afsluiten. De maandelijkse huurkost bedraagt € 2,47 voor een container van 240 l, en € 6,16 voor een container van 770 l. Bedrijven kunnen ook naar de private markt gaan, hun papierafval meegeven met hun private ophaling, of hun papier en karton naar het containerpark brengen.
  • Ook andere niet-huishoudelijke klanten (verenigingen, sociale organisaties, scholen,...) worden door IVAREM als bedrijfsafvalklanten beschouwd. Het college van burgemeester en schepenen nam op 28/02/2023 het standpunt in dat ze bepaalde van deze niet-huishoudelijke klanten wil ondersteunen in de kosten van een papier- en kartoncontainer.
  • Verenigingen die gebruik maken van gemeentelijke locaties kunnen hun papier en karton kwijt in de gemeentelijke containers. Verenigingen die op een thuisadres ingeschreven staan, kunnen gebruik maken van de huishoudelijke container voor papier en karton.
  • Voor erkende verenigingen (op basis van de criteria uit het ondersteuningsreglement voor verenigingen vastgesteld door de gemeenteraad op 25/04/2018, zie bijlage) met eigen locatie wil de gemeente de kosten van de papier- en kartoncontainers op zich nemen. Zij worden dan als gemeentelijke inzetplaats toegevoegd aan het bedrijfscontract van de gemeente. Voor 2023 gaat het om de volgende verenigingen:
    • KV Bonheiden – Eisenhowerlaan
    • BTK – Eisenhowerlaan 2a
    • VC Rijmenam - Dijleweg 60/62
    • Heemmuseum ’t Smiske – Hoogstraat 52A
    • Heem- en Ambachtenkring ’t Kaaskot – Kerkplein 2
    • De Kleine Maya – Mechelsbroekstraat 2
    • TC Kiksham – Kikshamlei 2
  • Voor erkende sociale organisaties (op basis van de criteria uit het ondersteuningsreglement voor verenigingen vastgesteld door de gemeenteraad op 25/04/2018, zie bijlage) met eigen locatie wil de gemeente de kosten van de papier- en kartoncontainers op zich nemen. Zij worden dan als gemeentelijke inzetplaats toegevoegd aan het bedrijfscontract van de gemeente. Voor 2023 gaat het om de volgende sociale organisaties:
    • Jeugddorp
    • Autigone
    • Ter Heide
  • Jeugdverenigingen en scholen kunnen per 800 leden/leerlingen een beroep doen op een gesubsidieerde container van Fost Plus. Uit een bevraging van IVAREM blijkt dat de niet-gemeentelijke scholen reeds een gesubsidieerde container van Fost Plus hebben voor papier en karton. GEKKO en GEBO hebben een papier- en kartoncontainer waar de gemeente een maandelijkse huur voor betaalt. Aangezien dit scholen zijn waar de gemeente de afvalkosten voor betaalt, worden zij niet opgenomen in het toelagereglement. Jeugdbewegingen kunnen éénmalig een container van 1.100 liter aankopen ter waarde van € 300, waarvan Fost Plus € 150 subsidieert. De overige € 150 kan door de gemeente op zich genomen worden. Voor de 3 jeugdbewegingen die nog geen gesubsidieerde papier- en kartoncontainer hebben, gaat dit voor de gemeente om een eenmalige kost van € 450.
  • Ook organisaties die speelpleinwerking aanbieden met een eigen locatie in Bonheiden kunnen toegevoegd worden aan het gemeentelijk contract voor bedrijfsafval. Het gaat momenteel om volgende twee organisaties:
    • Mut de Muis - Doornlaarstraat 9
    • Speelplein Weyneshof vzw - Weynesbaan 126
  • Tweedeverblijvers: De jaarlijkse kost per container is € 4,60 (zelfde als particulier) terwijl een bezoek aan het recyclagepark € 8,10 kost per bezoek. Voor Bonheiden gaat het dit jaar om 38 adressen. Het kost de gemeente € 174,80 per jaar (jaarlijks geïndexeerd) om voor deze 38 locaties een container te voorzien.
Financiële gevolgen
  • Het toevoegen van de bovengenoemde 12 verenigingen en organisaties aan het gemeentelijk bedrijfscontract (€ 2,47/maand voor een container van 240 l, en € 6,16/maand voor een container van 770 l) betekent een extra kost voor de gemeente tussen de € 355,68/jaar en € 887,04/jaar (jaarlijks geïndexeerd).
  • Hierbij komt een eenmalige kost voor de aankoop van gesubsidieerde containers van Fost Plus voor de 3 jeugdverenigingen die er nog geen hebben van € 450.
  • Tweedeverblijvers: momenteel 38 adressen, € 4,60 per jaar per adres, totaal € 174,80/jaar (jaarlijks geïndexeerd).

Financieel advies:

Adviezen
  • Gunstig visum FA 2023/00052 van Financiele dienst van 20 maart 2023

Publieke stemming
Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Stelt het toelagereglement voor de ophaling van papier en karton in containers 2023-2025 vast als volgt:

Artikel 1 - Doel

De gemeente neemt voor haar inwoners de kosten voor de inzameling van papier en karton in containers op zich. Ook voor welbepaalde doelgroepen neemt de gemeente de kosten voor papier- en kartoncontainers op zich.

Artikel 2 - Doelgroepen

  • Erkende verenigingen met een eigen locatie (uitgezonderd jeugdbewegingen)
    Dit zijn verenigingen die erkend zijn door het college van burgemeester en schepenen op basis van de criteria uit het ondersteuningsreglement voor verenigingen, vastgesteld door de gemeenteraad op 25/04/2018, en die over een eigen locatie beschikken.
  • Erkende sociale verenigingen met een eigen locatie
    Dit zijn verenigingen die erkend zijn door het college van burgemeester en schepenen op basis van de criteria uit het ondersteuningsreglement voor verenigingen, vastgesteld door de gemeenteraad op 25/04/2018, en die over een eigen locatie beschikken.
  • Speelpleinwerking met een eigen locatie in Bonheiden
    Speelpleinwerk situeert zich binnen het kader van het jeugdwerk. Een speelpleinwerking is de optelsom van volgende kenmerken: spelen als hoofddoel; kinderen als doelgroep (kleuters, lagere schoolkinderen en/of tieners); door jongeren: voeren het speelaanbod uit en worden betrokken bij de werking; deelnemers kiezen zelf hoe vaak ze deelnemen; is actief in de vakantie(s), in regel zonder overnachting voor de deelnemers; zet in op toegankelijkheid.
    Alle organisaties die speelpleinwerk aanbieden op een eigen locatie in Bonheiden en toegankelijk voor kinderen uit Bonheiden vallen onder toepassing van dit reglement.
  • Erkende gesubsidieerde jeugdverenigingen met een eigen locatie
    Dit zijn verenigingen die erkend zijn door het college van burgemeester en schepenen op basis van de criteria uit het ondersteuningsreglement voor verenigingen, vastgesteld door de gemeenteraad op 25/04/2018, en die over een eigen locatie beschikken.
  • Tweedeverblijvers
    Is de eigenaar van een tweede verblijf op 1 januari van het belastingjaar, zoals bepaald in het belastingreglement op tweede verblijven 2020-2025 vastgesteld door de gemeenteraad op 18/12/2019.

Artikel 3 – Voorwaarden en bedragen

  • Erkende verenigingen met een eigen locatie (uitgezonderd jeugdbewegingen)
    Deze verenigingen worden toegevoegd aan het gemeentelijk contract als “gemeentelijke inzetplaats”. De gemeente neemt de kost voor 1 papiercontainer van 240 liter aan € 2,47/maand of 770 liter aan € 6,16/maand ten laste, zoals nu bepaald door IVAREM. Deze prijzen worden jaarlijks aangepast.
  • Erkende sociale verenigingen met een eigen locatie
    Deze verenigingen worden toegevoegd aan het gemeentelijk contract als “gemeentelijke inzetplaats”. De gemeente neemt de kost voor 1 papiercontainer van 240 liter aan € 2,47/maand of 770 liter aan € 6,16/maand ten laste, zoals nu bepaald door IVAREM. Deze prijzen worden jaarlijks aangepast.
  • Speelpleinwerking met een eigen locatie in Bonheiden
    Deze organisaties worden toegevoegd aan het gemeentelijk contract als “gemeentelijke inzetplaats”. De gemeente neemt de kost voor 1 papiercontainer van 240 liter aan € 2,47/maand of 770 liter aan € 6,16/maand ten laste, zoals nu bepaald door IVAREM. Deze prijzen worden jaarlijks aangepast.
  • Erkende gesubsidieerde jeugdverenigingen met een eigen locatie
    Erkende gesubsidieerde jeugdverenigingen kunnen per schijf van 800 leden 1 gesubsidieerde papier- en kartoncontainer van 1100 liter krijgen. Hiervan wordt € 150 gesubsidieerd door Fost Plus. De gemeente neemt de resterende kost van € 150 eenmalig ten laste.
  • Tweedeverblijvers
    De gemeente neemt de kost op zich van één papier- en kartoncontainer, ten bedrage van € 4,60 jaar. Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd.

Artikel 4 Procedure

De subsidie wordt automatisch toegekend, op basis van gegevens aangeleverd door de gemeente aan IVAREM.

Artikel 5 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking vanaf heden tot uiterlijk 31/12/2025.

Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.