Terug
Gepubliceerd op 04/05/2023

Notulen  Gemeenteraad

wo 29/03/2023 - 20:30 raadzaal van het gemeentehuis, Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden
Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Daan Versonnen, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, gemeenteraadsleden

De voorzitter opent de zitting op 29/03/2023 om 20:07.

  • De voorzitter schorst de zitting van 20.44 u. tot 21.12 u.
  • De voorzitter stelt voor om de punten 11 tot en met 13 samen te behandelen.
    Niemand van de raadsleden uit hiertegen bezwaar.
  • Openbaar

    • Gemeenteraad - Notulen vergadering 01/03/2023: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Daan Versonnen, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, gemeenteraadsleden

      De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 01/03/2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.

      Voorgeschiedenis

      01/03/2023: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.

      Feiten en context
      • De notulen van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
      • Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering.  Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
      • Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 32, 50, vijfde lid, 277 en 278,§1.
      • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, inzonderheid Hoofdstuk 7.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 01/03/2023 goed.

    • Gemeenteraad - Wijziging nominatieve samenstelling gemeenteraadscommissies: Kennisneming

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Daan Versonnen, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, gemeenteraadsleden

      De gemeenteraad duidde in zitting van 30/01/2019 gemeenteraadslid Rudi Withaegels aan als voorzitter in de gemeenteraadscommissies voor materies die overeenkomstig de interne taakverdeling tussen de leden van het college en schepenen werden toegewezen aan de tweede schepen. In dezelfde zitting werd Rudi Withaegels aangeduid als lid in de gemeenteraadscommissies voor materies die overeenkomstig de interne taakverdeling tussen de leden van het college en schepenen werden toegewezen aan de burgemeester, de eerste, de tweede, de derde, de vierde en de vijfde schepen. 

      Ingevolge zijn besluit in de gemeenteraad van 01/03/2023 om als onafhankelijke te zetelen in de gemeenteraad, kan hij geen lid meer zijn van een gemeenteraadscommissie namens de fractie Open VLD en dient hij vervangen te worden door een ander gemeenteraadslid.

      De fractie Open VLD deelde mee dat:

      • gemeenteraadslid Pascal Vercammen, Rudi Withaegels zal vervangen als voorzitter in de gemeenteraadscommissies voor materies die overeenkomstig de interne taakverdeling tussen de leden van het college van burgemeester en schepenen werden toegewezen aan de tweede schepen.
      • gemeenteraadslid Pascal Vercammen, Rudi Withaegels zal vervangen in de gemeenteraadscommissies voor materies die tussen de leden van het college van burgemeester en schepenen werden toegewezen aan de burgemeester, de eerste, de tweede, de derde, de vierde en de vijfde schepen. 

      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiervan kennis te nemen.

      Voorgeschiedenis
      • 03/01/2019: De gemeenteraad richt een aantal gemeenteraadscommissies op en bepaalt de samenstelling.
      • 03/01/2019: De gemeenteraad stelt het reglement m.b.t. de toekenning van presentiegeld voor het bijwonen van vergaderingen van organen van het gemeentebestuur vast (o.a. toekenning presentiegeld aan de voorzitter en de vaste leden van de gemeenteraadscommissies)
      • 04/01/2019: Het college van burgemeester en schepenen stelt in het huishoudelijk reglement van dit college de interne taakverdeling vast.
      • 01/03/2023: Zitting van de gemeenteraad waarop Rudi Withaegels aankondigt voortaan te zullen zetelen als onafhankelijke.
      • 07/03/2023: Indiening voordrachtakten fractie OpenVLD.
      Feiten en context
      • Elke fractie wijst de mandaten die haar toekomen toe door middel van een voordracht, gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad. Om ontvankelijk te zijn moet de akte van voordracht voor elk van de kandidaat-commissieleden ten minste ondertekend zijn door een meerderheid van de leden van de fractie waarvan het kandidaat-commissielid deel uitmaakt.
      • De gemeenteraadsleden die geen vast lid zijn van een bepaalde gemeenteraadscommissie, kunnen de vergaderingen van deze commissie bijwonen met raadgevende stem. Enkel de vaste leden zijn stemgerechtigd en ontvangen een presentiegeld.
      • De gemeenteraadscommissies kunnen steeds deskundigen en belanghebbenden horen.
      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur.
      • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
      Besluit

      Artikel 1 - Neemt kennis van de vervanging van Rudi Withaegels namens de fractie Open VLD in de gemeenteraadscommissies voor materies die overeenkomstig de interne taakverdeling tussen de leden van het college van burgemeester en schepenen worden toegewezen aan de burgemeester, de eerste, de tweede, de derde, de vierde en de vijfde schepen, als volgt:

      • gemeenteraadscommissies voor materies die overeenkomstig de interne taakverdeling tussen de leden van het college van burgemeester en schepenen worden toegewezen aan de burgemeester: Pascal Vercammen;
      • gemeenteraadscommissies voor materies die overeenkomstig de interne taakverdeling tussen de leden van het college van burgemeester en schepenen worden toegewezen aan de eerste schepen: Pascal Vercammen;
      • gemeenteraadscommissies voor materies die overeenkomstig de interne taakverdeling tussen de leden van het college van burgemeester en schepenen worden toegewezen aan de tweede schepen: Pascal Vercammen;
      • gemeenteraadscommissies voor materies die overeenkomstig de interne taakverdeling tussen de leden van het college van burgemeester en schepenen worden toegewezen aan de derde schepen: Pascal Vercammen;
      • gemeenteraadscommissies voor materies die overeenkomstig de interne taakverdeling tussen de leden van het college van burgemeester en schepenen worden toegewezen aan de vierde schepen: Pascal Vercammen;
      • gemeenteraadscommissies voor materies die overeenkomstig de interne taakverdeling tussen de leden van het college van burgemeester en schepenen worden toegewezen aan de vijfde schepen: Pascal Vercammen.

      Artikel 2 - Neemt kennis van de vervaging van Rudi Withaegels als voorzitter van de gemeenteraadscommissies voor materies die overeenkomstig de interne taakverdeling tussen de leden van het college van burgemeester en schepenen worden toegewezen aan de tweede schepen, door Pascal Vercammen.

    • Organisatie - Klachtenanalyse 2022: Kennisneming

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Geert Teughels, Charlotte Pittevils, gemeenteraadsleden

      Het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur jaarlijks aan de gemeenteraad moet rapporteren over de klachten die ingediend werden tegen het gemeentebestuur. 

      Voorgeschiedenis
      • 27/03/2019: Kennisneming door de gemeenteraad van de jaarlijkse klachtenanalyse 2018.
      • 29/01/2020: Kennisneming door de gemeenteraad van de jaarlijkse klachtenanalyse 2019.
      • 26/05/2021: Kennisneming door de gemeenteraad van de jaarlijkse klachtenanalyse 2020.
      • 25/05/2022: Kennisneming door de gemeenteraad van de jaarlijkse klachtenanalyse 2021.
      • 26/10/2022: Besluit van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn betreffende de goedkeuring van het algemeen reglement klachtenbehandeling.
      • 14/12/2022: Besluit van het dagelijks bestuur van het autonoom gemeenbedrijf patrimonium Bonheiden betreffende de goedkeuring van het algemeen reglement klachtenbehandeling.
      Feiten en context

      Er werden in 2022, 26 klachten ingediend bij het gemeentebestuur, waarvan 11 niet-ontvankelijk verklaard werden.

      Juridische grond

      Het Decreet over het lokaal bestuur titel 6, Hoofdstuk 1.

      Besluit

      Enig artikel - Neemt kennis van de klachtenanalyse 2022, toegevoegd als bijlage aan dit besluit.

    • Financiën - Technische bemerkingen en aanbevelingen bij aanpassing meerjarenplan 4 2020-2025 en vaststelling kredieten 2023 door Agentschap Binnenlands Bestuur: Kennisneming

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Geert Teughels, Charlotte Pittevils, gemeenteraadsleden

      Op 14/12/2022 stelde de gemeenteraad de aanpassing van het meerjarenplan 4 2020-2025 van de gemeente en het OCMW vast.

      Op 23/02/2023 ontving de gemeente een mail met technische bemerkingen en aanbevelingen bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 en vaststelling kredieten 2023 van Agentschap Binnenlands Bestuur, afdeling lokale financiën.

      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de technische bemerkingen en aanbevelingen bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 + vaststellen kredieten 2023 gemaakt door het Agentschap Binnenlands Bestuur, afdeling lokale financiën.

      Voorgeschiedenis
      • 14/12/2022: Besluit van de gemeenteraad houdende vaststelling aanpassing meerjarenplan 4 2020-2025/Deel gemeente.
      • 14/12/2022: Besluit van de gemeenteraad houdende goedkeuring aanpassing meerjarenplan 4 2020-2025/Deel OCMW.
      • 22/12/2022: Bekendmaking op de website en digitale rapportering van het dossier aan de toezichthoudende overheid.
      • 23/02/2023: Mail van het Agentschap Binnenlands Bestuur afdeling lokale financiën met met technische bemerkingen en aanbevelingen bij de aanpassing van het meerjarenplan 4 2020-2025 en vaststelling kredieten 2023.
      Feiten en context

      De toezichthoudende overheid beschikt over een termijn van 50 dagen om het meerjarenplan of de aanpassing ervan te vernietigen en om de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn daarvan op de hoogte te brengen. Die termijn gaat in op de dag nadat de gemeente zowel de toezichthoudende overheid op de hoogte heeft gebracht van de bekendmaking van het beleidsrapport op de website als de digitale rapportering erover aan de Vlaamse Regering heeft bezorgd.

      Verder bepaalt het Decreet over het lokaal bestuur dat alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis worden gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad of van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 259 dat bepaalt dat de toezichthoudende overheid over vijftig dagen beschikt om het meerjarenplan of de aanpassing ervan te vernietigen en om de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn daarvan op de hoogte te brengen. Die termijn gaat in op de dag nadat de gemeente zowel de toezichthoudende overheid op de hoogte heeft gebracht van de bekendmaking van het beleidsrapport, met toepassing van artikel 286, §1, 3°, als de digitale rapportering erover aan de Vlaamse Regering heeft bezorgd met toepassing van artikel 250.
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 332 dat bepaalt dat alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis worden gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad of van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      Besluit

      Enig artikel - Neemt kennis van de technische bemerkingen en aanbevelingen bij de aanpassing van het meerjarenplan 4 2020-2025 + vaststelling kredieten 2023 door Agentschap Binnenlands Bestuur.

    • Financiën - Subsidiereglement voor het ophalen van papier en karton in containers bij doelgroepen: Vaststelling

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Geert Teughels, Charlotte Pittevils, gemeenteraadsleden

      De gemeente heeft ingetekend op een project van IVAREM met betrekking tot de ophaling van papier en karton aan huis in containers. Voor de burgers neemt de gemeente de kosten hiervan op zich. Ook voor verschillende doelgroepen wil de gemeente de kost hiervan op zich nemen. Hiervoor dient een toelagereglement vastgesteld te worden.

      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het toelagereglement vast te stellen.

      Voorgeschiedenis
      • 15/10/2019: Het college van burgemeester en schepenen besluit om niet in te gaan op het voorstel van IVAREM om papier en karton aan huis op te halen in containers.
      • 20/01/2022: Mail van IVAREM met evaluatie van project papier- en kartoncontainers in Berlaar, en de vraag aan de gemeenten om dit ook in overweging te nemen.
      • 29/11/2022: Het college van burgemeester en schepenen gaat principieel akkoord met het ophalen van papier en karton in containers.
      • 26/01/2023: Startoverleg over het project.
      • 28/02/2023: Het college van burgemeester en schepenen neemt standpunt in over het al dan niet ondersteunen van verschillende doelgroepen met papier- en kartoncontainers.
      • 17/03/2023: De raad van bestuur van IVAREM past enkele tarieven en werkingsbijdragen aan, ook met betrekking tot papier- en kartoncontainers.
      Feiten en context

      Het college van burgemeester en schepenen nam op 28/02/2023 volgend standpunt in over papier- en kartoncontainers bij verschillende doelgroepen:

      • Bedrijven: gemeente betaalt niet voor de bedrijven;
      • Scholen: gemeente betaalt éénmalig het aankoopbedrag van de gesubsidieerde containers;
      • Jeugdbewegingen: gemeente betaalt éénmalig het aankoopbedrag van de gesubsidieerde containers;
      • Verenigingen met eigen locatie: de gemeenteraad stelt voorafgaandelijk een subsidiereglement vast, dat de criteria bepaalt waarop verenigingen kunnen toegevoegd worden aan het gemeentelijk contract als "gemeentelijke inzetplaats". Indien een vereniging wordt toegevoegd aan het gemeentelijk contract, betaalt de gemeente de kosten voor de papier- en kartoncontainer; 
      • Tweedeverblijvers: gemeente betaalt de kosten voor de papier- en kartoncontainers; 
      • Non-profit: de gemeenteraad stelt voorafgaandelijk een subsidiereglement vast, dat de criteria bepaalt waarop non-profitorganisaties kunnen toegevoegd worden aan het gemeentelijk contract als "gemeentelijke inzetplaats". Indien een organisatie wordt toegevoegd aan het gemeentelijk contract, betaalt de gemeente de kosten voor de papier- en kartoncontainer.
      Ook voor de twee speelpleinwerkingen met een eigen locatie in Bonheiden wil het college van burgemeester en schepenen de kosten voor de papier en kartoncontainers op zich nemen.
      Adviezen
      Juridische grond
      • De wet van 14/11/1983 betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen.
      • Het Decreet van 23/12/2011 betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen, inzonderheid artikel 26, en latere wijzigingen.
      • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 16/09/2016 tot vaststelling van het uitvoeringsplan voor het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval, en latere wijzingen.
      • Het Decreet over het lokaal bestuur. 
      Argumentatie
      • De gemeente betaalt voor elk gezin een gele container voor papier en karton. Dit kost de gemeente € 4,60 per gezin per jaar (jaarlijks geïndexeerd). Elke burger heeft de keuze om de container te weigeren en het papier en karton zelf naar het containerpark te brengen. 
      • Na de verdeling van de containers wordt papier en karton dat los wordt aangeboden bij de inzameling niet meer meegenomen. Alle doelgroepen krijgen van IVAREM een brief met meer informatie.
      • Bedrijven kunnen via IVAREM een bedrijfscontract afsluiten. De maandelijkse huurkost bedraagt € 2,47 voor een container van 240 l, en € 6,16 voor een container van 770 l. Bedrijven kunnen ook naar de private markt gaan, hun papierafval meegeven met hun private ophaling, of hun papier en karton naar het containerpark brengen.
      • Ook andere niet-huishoudelijke klanten (verenigingen, sociale organisaties, scholen,...) worden door IVAREM als bedrijfsafvalklanten beschouwd. Het college van burgemeester en schepenen nam op 28/02/2023 het standpunt in dat ze bepaalde van deze niet-huishoudelijke klanten wil ondersteunen in de kosten van een papier- en kartoncontainer.
      • Verenigingen die gebruik maken van gemeentelijke locaties kunnen hun papier en karton kwijt in de gemeentelijke containers. Verenigingen die op een thuisadres ingeschreven staan, kunnen gebruik maken van de huishoudelijke container voor papier en karton.
      • Voor erkende verenigingen (op basis van de criteria uit het ondersteuningsreglement voor verenigingen vastgesteld door de gemeenteraad op 25/04/2018, zie bijlage) met eigen locatie wil de gemeente de kosten van de papier- en kartoncontainers op zich nemen. Zij worden dan als gemeentelijke inzetplaats toegevoegd aan het bedrijfscontract van de gemeente. Voor 2023 gaat het om de volgende verenigingen:
        • KV Bonheiden – Eisenhowerlaan
        • BTK – Eisenhowerlaan 2a
        • VC Rijmenam - Dijleweg 60/62
        • Heemmuseum ’t Smiske – Hoogstraat 52A
        • Heem- en Ambachtenkring ’t Kaaskot – Kerkplein 2
        • De Kleine Maya – Mechelsbroekstraat 2
        • TC Kiksham – Kikshamlei 2
      • Voor erkende sociale organisaties (op basis van de criteria uit het ondersteuningsreglement voor verenigingen vastgesteld door de gemeenteraad op 25/04/2018, zie bijlage) met eigen locatie wil de gemeente de kosten van de papier- en kartoncontainers op zich nemen. Zij worden dan als gemeentelijke inzetplaats toegevoegd aan het bedrijfscontract van de gemeente. Voor 2023 gaat het om de volgende sociale organisaties:
        • Jeugddorp
        • Autigone
        • Ter Heide
      • Jeugdverenigingen en scholen kunnen per 800 leden/leerlingen een beroep doen op een gesubsidieerde container van Fost Plus. Uit een bevraging van IVAREM blijkt dat de niet-gemeentelijke scholen reeds een gesubsidieerde container van Fost Plus hebben voor papier en karton. GEKKO en GEBO hebben een papier- en kartoncontainer waar de gemeente een maandelijkse huur voor betaalt. Aangezien dit scholen zijn waar de gemeente de afvalkosten voor betaalt, worden zij niet opgenomen in het toelagereglement. Jeugdbewegingen kunnen éénmalig een container van 1.100 liter aankopen ter waarde van € 300, waarvan Fost Plus € 150 subsidieert. De overige € 150 kan door de gemeente op zich genomen worden. Voor de 3 jeugdbewegingen die nog geen gesubsidieerde papier- en kartoncontainer hebben, gaat dit voor de gemeente om een eenmalige kost van € 450.
      • Ook organisaties die speelpleinwerking aanbieden met een eigen locatie in Bonheiden kunnen toegevoegd worden aan het gemeentelijk contract voor bedrijfsafval. Het gaat momenteel om volgende twee organisaties:
        • Mut de Muis - Doornlaarstraat 9
        • Speelplein Weyneshof vzw - Weynesbaan 126
      • Tweedeverblijvers: De jaarlijkse kost per container is € 4,60 (zelfde als particulier) terwijl een bezoek aan het recyclagepark € 8,10 kost per bezoek. Voor Bonheiden gaat het dit jaar om 38 adressen. Het kost de gemeente € 174,80 per jaar (jaarlijks geïndexeerd) om voor deze 38 locaties een container te voorzien.
      Financiële gevolgen
      • Het toevoegen van de bovengenoemde 12 verenigingen en organisaties aan het gemeentelijk bedrijfscontract (€ 2,47/maand voor een container van 240 l, en € 6,16/maand voor een container van 770 l) betekent een extra kost voor de gemeente tussen de € 355,68/jaar en € 887,04/jaar (jaarlijks geïndexeerd).
      • Hierbij komt een eenmalige kost voor de aankoop van gesubsidieerde containers van Fost Plus voor de 3 jeugdverenigingen die er nog geen hebben van € 450.
      • Tweedeverblijvers: momenteel 38 adressen, € 4,60 per jaar per adres, totaal € 174,80/jaar (jaarlijks geïndexeerd).

      Financieel advies:

      Adviezen
      • Gunstig visum FA 2023/00052 van Financiele dienst van 20 maart 2023

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Stelt het toelagereglement voor de ophaling van papier en karton in containers 2023-2025 vast als volgt:

      Artikel 1 - Doel

      De gemeente neemt voor haar inwoners de kosten voor de inzameling van papier en karton in containers op zich. Ook voor welbepaalde doelgroepen neemt de gemeente de kosten voor papier- en kartoncontainers op zich.

      Artikel 2 - Doelgroepen

      • Erkende verenigingen met een eigen locatie (uitgezonderd jeugdbewegingen)
        Dit zijn verenigingen die erkend zijn door het college van burgemeester en schepenen op basis van de criteria uit het ondersteuningsreglement voor verenigingen, vastgesteld door de gemeenteraad op 25/04/2018, en die over een eigen locatie beschikken.
      • Erkende sociale verenigingen met een eigen locatie
        Dit zijn verenigingen die erkend zijn door het college van burgemeester en schepenen op basis van de criteria uit het ondersteuningsreglement voor verenigingen, vastgesteld door de gemeenteraad op 25/04/2018, en die over een eigen locatie beschikken.
      • Speelpleinwerking met een eigen locatie in Bonheiden
        Speelpleinwerk situeert zich binnen het kader van het jeugdwerk. Een speelpleinwerking is de optelsom van volgende kenmerken: spelen als hoofddoel; kinderen als doelgroep (kleuters, lagere schoolkinderen en/of tieners); door jongeren: voeren het speelaanbod uit en worden betrokken bij de werking; deelnemers kiezen zelf hoe vaak ze deelnemen; is actief in de vakantie(s), in regel zonder overnachting voor de deelnemers; zet in op toegankelijkheid.
        Alle organisaties die speelpleinwerk aanbieden op een eigen locatie in Bonheiden en toegankelijk voor kinderen uit Bonheiden vallen onder toepassing van dit reglement.
      • Erkende gesubsidieerde jeugdverenigingen met een eigen locatie
        Dit zijn verenigingen die erkend zijn door het college van burgemeester en schepenen op basis van de criteria uit het ondersteuningsreglement voor verenigingen, vastgesteld door de gemeenteraad op 25/04/2018, en die over een eigen locatie beschikken.
      • Tweedeverblijvers
        Is de eigenaar van een tweede verblijf op 1 januari van het belastingjaar, zoals bepaald in het belastingreglement op tweede verblijven 2020-2025 vastgesteld door de gemeenteraad op 18/12/2019.

      Artikel 3 – Voorwaarden en bedragen

      • Erkende verenigingen met een eigen locatie (uitgezonderd jeugdbewegingen)
        Deze verenigingen worden toegevoegd aan het gemeentelijk contract als “gemeentelijke inzetplaats”. De gemeente neemt de kost voor 1 papiercontainer van 240 liter aan € 2,47/maand of 770 liter aan € 6,16/maand ten laste, zoals nu bepaald door IVAREM. Deze prijzen worden jaarlijks aangepast.
      • Erkende sociale verenigingen met een eigen locatie
        Deze verenigingen worden toegevoegd aan het gemeentelijk contract als “gemeentelijke inzetplaats”. De gemeente neemt de kost voor 1 papiercontainer van 240 liter aan € 2,47/maand of 770 liter aan € 6,16/maand ten laste, zoals nu bepaald door IVAREM. Deze prijzen worden jaarlijks aangepast.
      • Speelpleinwerking met een eigen locatie in Bonheiden
        Deze organisaties worden toegevoegd aan het gemeentelijk contract als “gemeentelijke inzetplaats”. De gemeente neemt de kost voor 1 papiercontainer van 240 liter aan € 2,47/maand of 770 liter aan € 6,16/maand ten laste, zoals nu bepaald door IVAREM. Deze prijzen worden jaarlijks aangepast.
      • Erkende gesubsidieerde jeugdverenigingen met een eigen locatie
        Erkende gesubsidieerde jeugdverenigingen kunnen per schijf van 800 leden 1 gesubsidieerde papier- en kartoncontainer van 1100 liter krijgen. Hiervan wordt € 150 gesubsidieerd door Fost Plus. De gemeente neemt de resterende kost van € 150 eenmalig ten laste.
      • Tweedeverblijvers
        De gemeente neemt de kost op zich van één papier- en kartoncontainer, ten bedrage van € 4,60 jaar. Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd.

      Artikel 4 Procedure

      De subsidie wordt automatisch toegekend, op basis van gegevens aangeleverd door de gemeente aan IVAREM.

      Artikel 5 Inwerkingtreding

      Dit besluit treedt in werking vanaf heden tot uiterlijk 31/12/2025.

      Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.

    • Financiën - Subsidiereglement autodelen: Vaststelling

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Geert Teughels, Charlotte Pittevils, gemeenteraadsleden

      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het vernieuwde subsidiereglement ter promotie van het gebruik van autodelen door inwoners van de gemeente vast te stellen.

      Dit reglement is voorzien van een nodige update ten gevolge van de opstart van het particulier autodelen in de gemeente. 

      Voorgeschiedenis

      16/12/2020: Gemeenteraad stelt het subsidiereglement autodelen vast.

      Feiten en context
      • In de gemeente Bonheiden zijn momenteel 3 deelwagens beschikbaar van Partago die zowel door medewerkers van het gemeentehuis gebruikt worden als door inwoners ter vervanging van een eigen (eerste) voertuig.
      • In 2023 zullen er nog twee bijkomende elektrische deelwagens bijgeplaatst worden door Klimaan cvso. Dit systeem is compatibel op de voertuigen van Partago.
      • Voor deze voertuigen betaalt de gemeente een gegarandeerde opstartkost aan Partago/Klimaan. De kost daalt bij gebruikt van het voertuig.
      • Eind 2022 werd er ook beslist de opstart te faciliteren van particulier autodelen. Hiervoor werd er gekozen om samen te werken met Dégage.
      Adviezen
      Juridische grond

      Het Decreet over het lokaal bestuur.

      Argumentatie
      • Meerdere gemeenten waar er deelwagens beschikbaar zijn op het grondgebied, werkten een subsidiereglement uit ter promotie van het autodelen. Dit zorgt ervoor dat de drempel om over te stappen op een systeem van autodelen kleiner wordt.
      • Momenteel betaalt de gemeente een garantievergoeding aan Partago cvba (toekomstig ook aan Klimaan cvso) als de wagens beperkt gebruikt worden. 
      • In het huidige subsidiereglement (in bijlage aan dit dossier) wordt een subsidie van € 250 toegekend per inwoner die instap in een systeem van roundtrip autodelen. In de afgelopen twee jaar waren er ieder jaar circa 5 tot 6 aanvragen voor deze subsidie.
      • Het huidige reglement voorziet geen mogelijke ondersteuning voor particulier autodelen. Om het aanbod van voldoende particuliere deelwagens te promoten en het gebruik hiervan te promoten door inwoners is het van belang dit ook mee te integreren in een vernieuwd subsidiereglement.
      Financiële gevolgen

      Financieel advies:

      Adviezen
      • Gunstig visum FA 2023/00047 van Financiele dienst van 12 maart 2023

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Stelt het subsidiereglement autodelen vast als volgt: 

      SUBSIDIEREGLEMENT AUTODELEN

      Préambule

      De gemeente Bonheiden heeft in het kader van het Europees burgemeestersconvenant en het Lokaal Energie en Klimaatpact van de Vlaamse overheid doelstellingen ondertekend om bijkomend te investeren in het aanbod van deelwagens. Dit aanbod van deelwagens kan zowel voorzien worden door deelwagens die worden aangeboden door autodeelaanbieders. Binnen dit segment kiest de gemeente bewust voor uitsluitend elektrische deelwagens. Naast de wagens aangeboden door autodeelaanbieders vormen de deelwagens die worden aangeboden door particulier autodelen echter een belangrijke stap om de gemeentelijke doelstellingen ikv autodelen te verwezenlijken.

      HOOFDSTUK 1: ALGEMENE BEPALINGEN

      Artikel 1 Doel

      De gemeente Bonheiden wil inwoners aanmoedigen om over te schakelen naar gedeeld vervoer als alternatief voor de eerste of tweede eigen wagen. Dit reglement stelt de voorwaarden en modaliteiten voor de subsidies die de gemeente geeft voor:

        • De instap bij elektrisch autodelen via een autodeelaanbieder wanneer er een nummerplaat wordt ingeleverd.
        • De instap bij elektrisch autodelen via een autodeelaanbieder door kwetsbare inwoners van de gemeente.
        • De instap bij particulier autodelen als gebruiker of aanbieder van een voertuig.

      Artikel 2 Definities

      In dit reglement hebben de onderstaande termen de volgende betekenis:

      M1-voertuig: voertuig bestemd voor het vervoer van passagiers met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend zoals bedoeld in het KB van 15 maart 1968 houdende het algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.
      N1 (gewichtsklasse I en II)-voertuig: voertuig bestemd voor het vervoer van goederen en met een gewichtsklasse I of II d.w.z. tot een maximummassa van 1760 kg zoals bedoeld in het Koninklijk Besluit van 15 maart 1968 houdende het algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.
      L3e-A2 of L3e-A3 voertuig: motorfietsen met middelhoog en hoog vermogen zoals opgenomen in het KB van 10 oktober 1974 houdende het algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen.
      Autodeelaanbieder: een autodeelaanbieder met eigen vloot van uitsluitend elektrische voertuigen (de aanbieder stelt een eigen wagenpark ter beschikking aan zijn leden. De gebruiker betaalt aan de organisatie voor het gebruik van een wagen, per kilometer en/of per kWh en/of per tijd).

      Particulier autodelen: Het aanbieden of gebruiken van een particulier voertuig dat is opgenomen binnen de vloot van een organisatie die particulier kostendelend autodelen aanbiedt. Deze organisatie ontzorgt zowel de eigenaar als de gebruiker via een achterliggende back-end.
      Kwetsbare inwoner Bonheiden: een natuurlijke persoon, gedomicilieerd in Bonheiden, die beantwoordt aan één van de volgende criteria:

        • Persoon met een recht op verhoogde tegemoetkoming.
        • Cliënt van OCMW Bonheiden (leefloon, equivalent leefloon, budget- en schuldhulpverlening).
        • Indien men net buiten bovenstaande voorwaarden valt, dan kan men alsnog tot deze doelgroep behoren op basis van een sociaal onderzoek bij het OCMW.

      HOOFDSTUK 2: DE INSTAP BIJ AUTODELEN VIA EEN AUTODEELAANBIEDER WANNEER ER EEN NUMMERPLAAT WORDT INGELEVERD

      Artikel 3. Doelgroep en toepassingsgebied

      Een natuurlijk persoon ingeschreven in Bonheiden waarbij binnen het gezin een nummerplaat wordt geschrapt en die zich aansluit bij een autodeelaanbieder, komt in aanmerking voor de subsidie.

      Artikel 4. Voorwaarden

      § 1. De gemeente Bonheiden verleent de subsidie onder de volgende voorwaarden:

      a. De subsidie is van toepassing voor inwoners die zijn aangesloten bij een autodeelaanbieder.
      b. De inwoner verbindt er zich toe ten minste 3 jaar aangesloten te blijven bij een autodeelaanbieder.
      c. Eenzelfde persoon kan slechts 1 subsidie per autodeelaanbieder toegekend krijgen.
      d. Enkel bewijsstukken op naam van de aanvrager of op naam van een persoon gedomicilieerd op het adres van de aanvrager worden aanvaard.
      e. M.b.t. het geschrapte voertuig:

      1)   De aanvrager toont aan dat binnen het gezin op hetzelfde adres een Belgische nummerplaat werd geschrapt na 1 september 2020.
      2)   Het voertuig behoort tot een M1-, N1 (I en II)-, L3e-A2- of L3e-A3-voertuig.
      3)   De nummerplaat moet vóór de schrapping minstens zes maanden binnen hetzelfde gezin in gebruik geweest zijn.
      4)   De inlevering van een nummerplaat van een ander type voertuig of een buitenlandse nummerplaat, komt niet in aanmerking. Ook de inlevering van een leasing- of bedrijfswagen kan niet leiden tot het verkrijgen van de subsidie.
      5)   Men verliest de mogelijkheid tot aanvragen van de subsidie als er tot 2 jaar na de schrappingsdatum in hetzelfde gezin een andere nummerplaat wordt ingeschreven of indien een bedrijfsvoertuig in de plaats in gebruik wordt genomen.
      6)   Hetzelfde gezin kan per adres maximum voor 1 geschrapt voertuig een subsidie ontvangen.
      7)  Uitzonderingsregels:

      (a) De aanvrager behoudt de mogelijkheid tot het verkrijgen van de subsidie indien iemand zich bij het gezin vervoegt (en zich inschrijft bij een deelorganisatie) en reeds meer dan zes maanden vóór de schrappingsdatum eigenaar was van een voertuig of reeds meer dan 6 maanden een bedrijfswagen bezat.

      (b) In geval van overlijden van de eigenaar van het ingeleverd voertuig kan een ander gezinslid de subsidie aanvragen, indien een kopie van de overlijdensakte aan het dossier wordt toegevoegd.

      f. Het verlenen van de subsidie kan enkel binnen de perken van de kredieten die het college van burgemeester en schepenen voor dit reglement beschikbaar stelt.

      Artikel 5. Subsidiebedrag

      De subsidie bedraagt € 250.

      Artikel 6. Procedure

      § 1. Aanvraag

      a. De subsidieaanvraag gebeurt aan de hand van het daartoe bestemde aanvraagformulier verkrijgbaar via de website van de gemeente Bonheiden.
      b. De ontvangstdatum van de subsidieaanvraag die volledig is, geldt als opvolgingsdatum. De aanvragen worden chronologisch opgevolgd, waarbij de eerste indieners voorrang krijgen.
      c. De subsidieaanvraag incl. bewijsstukken gebeurt maximaal 12 maanden na de schrappingsdatum.

      § 2. Beoordeling

      a. De milieudienst controleert de aanvraag en vraagt ontbrekende bewijsstukken op indien nodig.
      b. De milieudienst adviseert het college van burgemeester en schepenen. Het college van burgemeester en schepenen neemt de beslissing tot al dan niet toekenning van de subsidie op basis van het advies van de milieudienst.

      § 3. Beslissing
      De milieudienst brengt de aanvrager op de hoogte van de beslissing.

      § 4. Uitbetaling

      a. De uitbetaling van de subsidie gebeurt door overschrijving op de post- of bankrekening van de aanvrager.
      b. De aanvrager verbindt zich ertoe de gemeente Bonheiden onverwijld schriftelijk op de hoogte te brengen van iedere wijziging van dienst post- of bankrekening.

      HOOFDSTUK 3. DE INSTAP BIJ  AUTODELEN VIA EEN AUTODEELAANBIEDER DOOR KWETSBARE INWONERS VAN DE GEMEENTE

      Artikel 7. Doelgroep en toepassingsgebied

      Een natuurlijk persoon ingeschreven in Bonheiden die zich aansluit bij een autodeelaanbieder komt in aanmerking voor de subsidie indien men behoort tot de kwetsbare doelgroep zoals omschreven in artikel 2 van dit subsidiereglement.

      Artikel 8. Voorwaarden

      § 1. De gemeente Bonheiden verleent de subsidie onder de volgende voorwaarden:

      a. De subsidie is van toepassing voor inwoners die zijn aangesloten bij een autodeelaanbieder.
      b. De inwoner verbindt er zich toe ten minste 3 jaar aangesloten te blijven bij een autodeelaanbieder.
      c. Eenzelfde persoon kan slechts 1 subsidie per autodeelaanbieder toegekend krijgen.
      d. Enkel bewijstukken op naam van de aanvrager of op naam van een persoon gedomicilieerd op het adres van de aanvrager worden aanvaard.
      e. Het verlenen van de subsidie kan enkel binnen de perken van de kredieten die het college van burgemeester en schepenen voor dit reglement beschikbaar stelt.

      Artikel 9. Subsidiebedrag

      De subsidie bedraagt € 250.

      Artikel 10. Procedure

      § 1. Aanvraag

      a. De subsidieaanvraag gebeurt aan de hand van het daartoe bestemde aanvraagformulier verkrijgbaar via de website van de gemeente Bonheiden.
      b. De ontvangstdatum van de subsidieaanvraag die volledig is, geldt als opvolgingsdatum. De aanvragen worden chronologisch opgevolgd, waarbij de eerste indieners voorrang krijgen.
      c. De subsidieaanvraag incl. bewijsstukken gebeurt maximaal 12 maanden na aansluiting bij de autodeelaanbieder.

      § 2. Beoordeling

      a. De milieudienst controleert de aanvraag en vraagt ontbrekende bewijsstukken op indien nodig.
      b. De milieudienst adviseert het college van burgemeester en schepenen. Het college van burgemeester en schepenen neemt de beslissing tot al dan niet toekenning van de subsidie op basis van het advies van de milieudienst.

      § 3. Beslissing
      De milieudienst brengt de aanvrager op de hoogte van de beslissing.

      § 4. Uitbetaling

      a. De uitbetaling van de subsidie gebeurt door overschrijving op de post- of bankrekening van aanvrager.
      b. De aanvrager verbindt zich ertoe de gemeente Bonheiden onverwijld schriftelijk op de hoogte te brengen van iedere wijziging van dienst post- of bankrekening.

      HOOFDSTUK 4. DE INSTAP BIJ PARTICULIER AUTODELEN ALS GEBRUIKER

      Artikel 11. Doelgroep en toepassingsgebied

      Een natuurlijk persoon ingeschreven in Bonheiden die zich aansluit bij particulier autodelen als gebruiker komt in aanmerking voor de subsidie.

      Artikel 12. Voorwaarden

      § 1. De gemeente Bonheiden verleent de subsidie onder de volgende voorwaarden:

      a. De subsidie is van toepassing voor inwoners die zijn aangesloten bij een organisatie die particulier autodelen faciliteert.
      b. De inwoner verbindt er zich toe ten minste 3 jaar aangesloten te blijven bij de organisatie die particulier autodelen faciliteert
      c. Eenzelfde persoon kan slechts 1 subsidie per particuliere autodeelorganisatie toegekend krijgen.
      d. Enkel bewijstukken op naam van de aanvrager worden aanvaard.
      e. Het verlenen van de subsidie kan enkel binnen de perken van de kredieten die het college van burgemeester en schepenen voor dit reglement beschikbaar stelt.

      Artikel 13. Subsidiebedrag

      De subsidie bedraag €35.

      Artikel 14. Procedure

      § 1. Aanvraag

      a. De subsidieaanvraag gebeurt aan de hand van het daartoe bestemde aanvraagformulier verkrijgbaar via de website van de gemeente Bonheiden.
      b. De ontvangstdatum van de subsidieaanvraag die volledig is, geldt als opvolgingsdatum. De aanvragen worden chronologisch opgevolgd, waarbij de eerste indieners voorrang krijgen.
      c. De subsidieaanvraag incl. bewijsstukken gebeurt maximaal 12 maanden na aansluiting bij de organisatie die particulier autodelen faciliteert.

      § 2. Beoordeling

      a. De milieudienst controleert de aanvraag en vraagt ontbrekende bewijsstukken op indien nodig.
      b. De milieudienst adviseert het college van burgemeester en schepenen. Het college van burgemeester en schepenen neemt de beslissing tot al dan niet toekenning van de subsidie op basis van het advies van de milieudienst.

      § 3. Beslissing
      De milieudienst brengt de aanvrager op de hoogte van de beslissing.

      § 4. Uitbetaling

      a. De uitbetaling van de subsidie gebeurt door overschrijving op de post- of bankrekening van aanvrager.
      b. De aanvrager verbindt zich ertoe de gemeente Bonheiden onverwijld schriftelijk op de hoogte te brengen van iedere wijziging van dienst post- of bankrekening.

      HOOFDSTUK 5. SLOTBEPALINGEN

      Artikel 15. Algemene controle

      § 1. De gemeente Bonheiden heeft het recht om ter plaatse de aanwending van de verleende subsidie te doen controleren.
      § 2. Ingeval de aanvrager zich verzet tegen de uitoefening van de controle, is hij/zij gehouden tot terugbetaling van de subsidie.

      Artikel 16. Sancties (en strafbepalingen)

      § 1. De subsidie moet steeds gebruikt worden voor het doel waarvoor ze is toegekend en het gebruik ervan dient gerechtvaardigd. Zo niet dient de volledige subsidie terugbetaald te worden.
      § 2. In geval van fraude of valse verklaringen in hoofde van de aanvrager, kan de gemeente Bonheiden beslissen om de toekenning van de subsidie te schorsen en in de toekomst geen subsidies meer toe te staan aan de aanvrager en het verleende subsidiebedrag terug te vorderen.
      § 3. Bij het niet indienen van de verantwoordingsstukken, kan de gemeente Bonheiden overgaan tot terugvordering van de toegekende subsidie.

      Artikel 17. Inwerkingtreding (en duurtijd)

      Dit reglement treedt in werking op 1 april 2023.

      Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.

    • Overheidsopdrachten - Voorwaarden van de overheidsopdracht 'Isoleren dak sportzaal De Gentiaan' - de wijze van gunning: Vaststelling

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Geert Teughels, Charlotte Pittevils, gemeenteraadsleden

      Er dient een nieuwe opdracht opgestart te worden voor het isoleren van het dak van sportzaal De Gentiaan.

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.

      • Wat de voorwaarden van de overheidsopdracht betreft: Gentiaan isoleren van het dak.
      • Wat de wijze van gunning betreft: Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

      De raming bedraagt € 52.975 excl. btw of € 64.099,75 incl. 21% btw.

      Voorgeschiedenis

      12/09/2022 Melding van de sportdienst i.v.m. binnenregenen in de sportzaal De Gentiaan.

      Feiten en context

      Het platte dak van sportzaal De Gentiaan is in slechte staat en is niet geïsoleerd.

      In het verleden zijn er reeds verschillende meldingen geweest dat het binnenregent.

      Voor de uitvoering van deze werken stelt de technische dienst voor om te isoleren met een PIR isolatieplaat met Rd waarde van minstens 5 en voor de toplaag te werken met wortelwerende roofing om zo de optie open te houden tot het plaatsen van een groen dak.

      Advies

      Advies van de duurzaamheidsambtenaar:

      Adviezen
      • Advies ADV/2023/184 van Thomas Pluymers van 10 maart 2023: Gunstig

      Juridische grond
      • Het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
      • De Wet van 17/06/2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
      • De Wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42,§1, 1° a (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
      • Het Koninklijk Besluit van 18/04/2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, inzonderheid artikel 90,1°.
      • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
      • Het Bestuursdecreet van 07/12/2018.
      Argumentatie
      • Overeenkomstig artikel 56,§ 3.4° van het Decreet over het lokaal bestuur is het college van burgemeester en schepenen bevoegd voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
      • Aangezien het vooropgestelde bedrag lager ligt dan € 140.000 exclusief btw, wordt er voorgesteld de overheidsopdracht te gunnen via de meest soepele procedure, namelijk de onderhandelingsprocedure zonder naleving van bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure doch, indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
      • Tevens moeten de voorwaarden van de overheidsopdrachten worden vastgesteld. In dit geval zijn de algemene uitvoeringsregels, zoals deze werden vastgesteld bij het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, integraal van toepassing. De lastvoorwaarden omvatten het bijzonder bestek, inclusief samenvattende meetstaat en offerteformulier.
      Financiële gevolgen

      De raming bedraagt € 52.975 excl. btw of € 64.099,75 incl. 21% btw.

      Visum:

      Adviezen
      • Gunstig visum FA 2023/00048 van Financiele dienst van 12 maart 2023

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Keurt het bestek met nr. 2023/MDC-447 en de raming voor de opdracht 'Isoleren van het dak van sportzaal De Gentiaan', opgesteld door de technische dienst, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 52.975 excl. btw of € 64.099,75 incl. 21% btw.

      Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de opdracht de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

    • Overheidsopdrachten - Voorwaarden van de overheidsopdracht 'NAC Relighting' en wijze van gunning: Vaststelling

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Geert Teughels, Charlotte Pittevils, gemeenteraadsleden

      Er dient een nieuwe opdracht opgestart te worden voor de relighting van het gemeentehuis.

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.

      • Wat de voorwaarden van de overheidsopdracht betreft: Verledding van de verlichting in het gemeentehuis i.h.k.v. subsidiedossier lokale energieprojecten en vernieuwen noodverlichtingsarmaturen gemeentehuis.
      • Wat de wijze van gunning betreft: Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

      De raming bedraagt € 95.000 excl. btw of in totaal € 114.950 incl. 21% btw. 

      Voorgeschiedenis

      17/05/2019: Keuring laagspanning NAC (Nieuw Administratief Centrum) door A.T.K. Er zijn slechts 5 veiligheidsverlichtingen die voldoen aan de norm. 

      Feiten en context

      De opzet van deze opdracht is om alle armaturen en noodverlichtingen van het gemeentehuis te vervangen door duurzame LED-armaturen. (De verlichting van de parking werd in het verleden al aangepast en maakt geen deel uit van de nieuwe opdracht.)

      Dit, gekoppeld aan een slimme sturing, zal zorgen voor een verlichting die op elke werkplek en circulatieruimte in het gebouw het nodige comfort biedt aan de gebruikers.

      Er zal door middel van daglicht - en aanwezigheidssensoren een hogere efficiëntie en besparing kunnen gerealiseerd worden.

      De vooraf ingestelde zones kunnen indien nodig later, bij een eventuele herinrichting van het gemeentehuis, heringedeeld worden. 

      De aanbieders zal gevraagd worden technische fiches, planning, terugverdientijd, besparingsanalyse alsook een duidelijke beschrijving van de werking van het geheel voor te leggen.

      Advies

      Advies duurzaamheidsambtenaar:

      Adviezen
      • Advies ADV/2023/179 van Thomas Pluymers van 10 maart 2023: Gunstig

      Juridische grond
      • Het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
      • De Wet van 17/06/2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
      • De Wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42,§1, 1° a (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
      • Het Koninklijk Besluit van 18/04/2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, inzonderheid artikel 90,1°.
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
      • Het Bestuursdecreet van 07/12/2018.
      Argumentatie
      • Overeenkomstig artikel 56,§ 3.4° van het Decreet over het lokaal bestuur is het college van burgemeester en schepenen bevoegd voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
      • Aangezien het vooropgestelde bedrag lager ligt dan € 140.000 exclusief btw, wordt er voorgesteld de overheidsopdracht te gunnen via de meest soepele procedure, namelijk de onderhandelingsprocedure zonder naleving van bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure doch, indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
      • Tevens moeten de voorwaarden van de overheidsopdrachten worden vastgesteld. In dit geval zijn de algemene uitvoeringsregels, zoals deze werden vastgesteld bij het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, integraal van toepassing. De lastvoorwaarden omvatten het bijzonder bestek, inclusief samenvattende meetstaat en offerteformulier.
      Financiële gevolgen
      • Op actie A7.14.22 'werken in kader van subsidiedossier lokale energieprojecten' is er € 100.000 incl. btw voorzien.
      • Op actie A12.2.3 'AGBPB gemeentehuis vernieuwen noodverlichtingsarmaturen' is er € 20.000 incl. btw voorzien.

      Financieel advies:

      Adviezen
      • Gunstig visum FA 2023/00049 van Financiele dienst van 12 maart 2023

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Keurt het bestek met nr. 2023/MDC-449 en de raming voor de opdracht 'NAC relighting', opgesteld door de technische dienst, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.

      Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de opdracht de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

    • Overheidsopdrachten - Voorwaarden van de overheidsopdracht 'Aanstellen toezichter rioleringswerken' en wijze van gunning: Vaststelling

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Geert Teughels, Charlotte Pittevils, gemeenteraadsleden

      Voor de opvolging van de rioleringswerken die de volgende 2 jaren worden uitgevoerd, te starten op 01/09/2023, is het aangewezen om opnieuw een externe toezichter aan te stellen.

      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een overheidsopdracht op te starten en de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunnen vast te stellen.

      • Wat de voorwaarden van de overheidsopdracht betreft: Aanstellen toezichter rioleringswerken.
      • Wat de wijze van gunning betreft: Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

      Raming: € 138.000 excl. btw of € 166.980 incl. 21% btw.

      Adviezen
      Juridische grond
      • Het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
      • De Wet van 17/06/2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
      • De Wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42,§1, 1° a (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
      • Het Koninklijk Besluit van 18/04/2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, inzonderheid artikel 90 1°.
      • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
      • Het besluit van de gemeenteraad van 26/06/2019 houdende vaststelling van het begrip dagelijks bestuur i.h.k.v. overheidsopdrachten.
      • Het Decreet over het lokaal bestuur.
      Argumentatie
      • De aanstelling van een toezichter is een overheidsopdracht voor aanneming van diensten in de zin van artikel 2.21° van de wet van 17/06/2016, waarvoor de wijze van gunning moet worden vastgesteld.
      • Aangezien het vooropgestelde bedrag lager ligt dan € 140.000 exclusief btw wordt er voorgesteld de overheidsopdracht te gunnen via de meest soepele procedure, namelijk de onderhandelingsprocedure zonder naleving van bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure doch, indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
      • Tevens moeten de voorwaarden van de overheidsopdrachten worden vastgesteld. In dit geval zijn de algemene uitvoeringsregels, zoals deze werden vastgesteld bij het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, integraal van toepassing. De lastvoorwaarden omvatten het bijzonder bestek, inclusief samenvattende meetstaat en offerteformulier.
      Bijzonderheden bij de besluitvorming

      Past artikel 1 van het besluit als volgt aan:

      Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Aanstellen toezichter voor hetzij bouwwerken, hetzij wegenis- en rioleringswerken' vast, zoals vermeld in het bestek 2023/448 voor de opdracht, opgesteld door de technische dienst, en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. 

      Dit amendement is met eenparigheid van de stemmen goedgekeurd.

      Financiële gevolgen

      Raming: € 69.000 excl. btw of € 83.490 incl. btw per jaar, of in totaal € 138.000 excl. btw of € 166.980 incl. 21% btw.

      Financieel advies:

      Adviezen
      • Gunstig visum FA 2023/00042 van Financiele dienst van 06 maart 2023

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Aanstellen toezichter voor hetzij bouwwerken, hetzij wegenis- en rioleringswerken' vast, zoals vermeld in het bestek 2023/448 voor de opdracht, opgesteld door de technische dienst, en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. 

      Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.

    • Onderwijs - Samenwerking leersteuncentrum in het basis- en kleuteronderwijs: Bekrachtiging

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Geert Teughels, Charlotte Pittevils, gemeenteraadsleden

      Kwaliteitsvol onderwijs voor alle leerlingen, dat werkbaar blijft voor de leraar. Dat is de ambitie van het decreet Leersteun en het bijbehorende nieuwe leersteunmodel. Elke leerling moet zich optimaal kunnen ontwikkelen met een maximale leerwinst. De maatregelen van het decreet Leersteun worden ingevoerd vanaf het schooljaar 2023-2024. Het huidige ondersteuningsmodel blijft nog 1 schooljaar (2022-2023) in werking.

      De scholen GEBO en GEKKO hebben hun keuze voor de leersteuncentra voor schooljaar 2023-2024 kenbaar gemaakt en gemotiveerd aan de schoolraad en het gemeentebestuur.

      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het principieel akkoord van het college van burgemeester en schepenen van 21/02/2023 m.b.t. de keuze van het leersteuncentrum voor GEBO en GEKKO, te bekrachtigen.

      Voorgeschiedenis
      • 14/06/2018: Besluit van het college van burgemeester en schepenen m.b.t. de toetreding tot ondersteuningsnetwerken.
      • 28/06/2018: Besluit van de gemeenteraad m.b.t. de toetreding tot ondersteuningsnetwerken.
      • 09/03/2018: Mail van Piet Wauters, directeur GEBO, m.b.t. toetreding
      • 09/03/2018: Mail van Dirk Goyvaerts, directeur GEKKO, m.b.t. toetreding.
      • 08/02/2023: Mail van Dirk Goyvaerts, directeur GEKKO, m.b.t. de keuze van het leersteuncentrum voor GEKKO.
      • 18/01/2023: Bespreking van het thema leersteuncentrum tijdens een scholenoverleg tussen de directie van GEBO en GEKKO, Lien Tuymans, afdelingshoofd mens en zorg, en Bart Vanmarcke, schepen.
      • 13/02/2023: De schoolraad van GEBO gaat akkoord met de keuze van het leersteuncentrum. 
      • 15/02/2023: Mail van Kathleen De Meyer, directeur GEBO, m.b.t. de keuze van het leersteuncentrum voor GEBO. 
      • 21/02/2023: Principieel akkoord van het college van burgemeester en schepenen m.b.t. de keuze van het leersteuncentrum voor GEBO en GEKKO.
      Advies
      • 15/02/2023: Advies van Kathleen De Meyer, directeur GEBO m.b.t. de keuze van het leersteuncentrum vanaf 01/09/2023:
        GEBO kiest er voor om volgend schooljaar in zee te gaan met het leersteuncentrum van OVSG, Beveren-Waasland. Zo blijven we alvast voor 2023-2024 trouw aan onze onderwijskoepel.
      • 08/02/2023: Advies van Dirk Goyvaerts, directeur GEKKO m.b.t. de keuze van het leersteuncentrum vanaf 01/09/2023:
        Wij volgden sessies van verschillende aanbieders maar zijn zeer tevreden over onze huidige samenwerking met het huidige netwerk Noord – Brabant. Dit zijn ook mensen uit onze regio en gekend door ons CLB, wat het werken heel vaak vergemakkelijkt en waardoor we weinig tijd verliezen bij een problematiek. De infosessie van leersteuncentrum Noord-Brabant bevestigde ook nogmaals onze voorkeur. Zij hebben een zeer duidelijk kader en werken verder in dezelfde lijn met de nodige aanpassingen die het decreet Leersteun verwacht.
      Juridische grond
      • Omzendbrief NO/2017/01 Samenstelling ondersteuningsnetwerken in het basis- en secundair onderwijs.
      • Decreet basisonderwijs art. 172quinquies:

      Voor de vorming van de ondersteuningsnetwerken wordt maximaal ingezet op samenwerking met scholen van andere netten. Deze samenwerking kan minimaal volgende vormen aannemen:

      a) scholen kunnen indien ze dit wensen, opteren voor ondersteuning door een ondersteuningsnetwerk van een ander net;

      b) het versterken van de internettensamenwerking.

      Voor het gesubsidieerd officieel onderwijs en het GO!-onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap maken de inrichtende machten tegen 1 januari 2018 sluitende afspraken over logische regionale gebieden waarbinnen er slechts een ondersteuningsnetwerk actief is en waarbij binnen die regio alle officiële scholen zich aansluiten en die over ondersteuning en begeleiding in het kader van ondersteuning van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften, afspraken kunnen maken met eender welk ander ondersteuningsnetwerk.

      In het kader van deze afspraken kunnen scholen buitengewoon onderwijs middelen overdragen aan scholen buitengewoon onderwijs van een ondersteuningsnetwerk dat behoort tot een ander onderwijsnet.

      • Het decreet Leersteun, dat het M-decreet vervangt vanaf 01/09/2023, voor leerlingen met specifieke behoeften in het gewoon onderwijs.
      Argumentatie
      • Tijdens een scholenoverleg op 18/01/2023 werd besproken dat GEBO en GEKKO vrij zijn in het kiezen van een geschikt leersteuncentrum voor hun school en dat de keuze verschillend mag zijn, maar de directies dienen de keuze te motiveren aan het bestuur. 
      • GEBO kiest voor leersteuncentrum gemeentelijk en stedelijk onderwijs Beveren De Horizon, na gesprekken te hebben gehad met het leersteuncentrum gemeentelijk en stedelijk onderwijs Beveren De Horizon, GO! Fluxus, GO! scholengroep, Expant 24 (katholiek onderwijs). Een voordeel is o.a. dat leersteuncentrum gemeentelijk en stedelijk onderwijs Beveren De Horizon met dezelfde leerplannen werkt.
      • GEKKO kiest opnieuw voor het leersteuncentrum Noord-Brabant (vroeger ondersteuningsnetwerk Noord-Brabant) gemotiveerd omwille van:
        • De gegeven ondersteuning gedurende de voorbije schooljaren;
        • De bestaande, vlotte samenwerking tussen het CLB en het leersteuncentrum Noord-Brabant. 
        • De digitale infosessie van leersteuncentrum Noord-Brabant op 31/01/2023 bevestigde nogmaals de voorkeur. Leersteuncentrum Noord-Brabant biedt een duidelijk kader en werkt verder in dezelfde lijn met de nodige aanpassingen, die het decreet Leersteun verwacht.
      • Het college van burgemeester en schepenen ging op 21/02/2023 principieel akkoord met de keuze van de leercentra voor GEBO en GEKKO. 
      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 21/02/2023 m.b.t. de keuze van de gemeentelijke kleuterschool (GEKKO) gewoon basisonderwijs voor het leersteuncentrum Noord-Brabant, vanaf schooljaar 2023-2024.

      Artikel 2 - Bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 21/02/2023 m.b.t. de keuze van de gemeentelijke lagere school (GEBO) gewoon basisonderwijs voor het leersteuncentrum gemeentelijk en stedelijk onderwijs Beveren De Horizon, vanaf schooljaar 2023-2024.

    • Intergemeentelijke samenwerking - Afvaardiging in de organen van dienstverlenende vereniging CIPAL: Wijziging

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Geert Teughels, Charlotte Pittevils, gemeenteraadsleden

      De gemeente Bonheiden is aangesloten bij CIPAL. 

      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de wijziging van afvaardiging als volgt goed te keuren:

      • Bart Vanmarcke als afgevaardigde voor de algemene vergadering;
      • Pascal Vercammen als plaatsvervangend afgevaardigde voor de algemene vergadering.
      Voorgeschiedenis
      • 27/02/2019: Gemeenteraadsbeslissing houdende de aanduiding van de Rudi Withaegels als afgevaardigde voor de algemene vergadering van CIPAL en Bart Vanmarcke als plaatsvervangend afgevaardigde.
      • 01/03/2023: Zitting van de gemeenteraad waarin raadslid Rudi Withaegels aangeeft voortaan als onafhankelijke te zetelen.
      Feiten en context
      • CIPAL is een dienstverlenende vereniging die zorgt voor het duurzaam doorvoeren van digitale transformatie van overheden op verschillende vlakken (financiën, belastingen, zorg en welzijn, burgerzaken, grondgebiedzaken en leefmilieu, bestuur en communicatie, overheidsopdrachten en digitaal ondertekenen).
      • CIPAL heeft volgende organen: de algemene vergadering en de raad van bestuur.
      • Wat de algemene vergadering betreft:
        • Elke vennoot in CIPAL kan 1 effectieve vertegenwoordiger en plaatsvervanger aanduiden. 
        • De gemeente Bonheiden kan 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger aanduiden.
        • Ook het OCMW Bonheiden kan 1 vertegenwoordiger en 1 plaatvervanger aanduiden.
        • De vertegenwoordiger van de gemeente mag dezelfde zijn als die van het OCMW.
        • De vertegenwoordiger kan voor de gehele duur van de bestuursperiode worden aangeduid, maar in toepassing van artikel 432 van het Decreet over het lokaal bestuur moet de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger nog wel voor elke algemene vergadering worden herhaald.
        • De vertegenwoordiger moet een gemeenteraadslid zijn.
        • Het betreft een onbezoldigd mandaat.
        • In principe gaat de algemene vergadering door in juni en in december. 
      • Over de aanwijzing van de vertegenwoordigers van de gemeente in overlegorganen van andere rechtspersonen dient geheim te worden gestemd.
      • Over elke verkiezing en elke voordracht van kandidaten wordt een afzonderlijke stemming gehouden.
      • Op 27/02/2019 werd Rudi Withaegels aangesteld als afgevaardigde voor de algemene vergadering, en Bart Vanmarcke als plaatsvervangend afgevaardigde. Omdat Rudi Withaegels aangaf per 01/03/2023 als onafhankelijke te willen zetelen in de gemeenteraad, dient de afvaardiging vanuit de fracties vertegenwoordigd in het college van burgemeester en schepenen herzien te worden. Zij dragen de volgende kandidaten voor:
        • Bart Vanmarcke als effectief lid; 
        • Pascal Vercammen als plaatsvervangend lid.
      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 34, 35, 431, 432, 434, 435, 436, 440 laatste alinea.
      • De statuten van CIPAL.
      Geheime stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Gestemd: Jan Fonderie, Julie De Clerck, Pascal Vercammen, Hilde Smets, Yves Goovaerts, Hilde Schueremans, Eddy Michiels, Lode Van Looy, Rudi Withaegels, Luc De Weerdt, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Karl Theerens, Karolien Huibers, Wim Van der Donckt, Marcel Claes, Daan Versonnen, Guido Vaganée
      Stemmen voor: 21
      Stemmen tegen: 0
      Onthoudingen: 0
      Resultaat:
      • Stemming over afvaardiging algemene vergadering CIPAL:
        • Met 10 stemmen: Bart Vanmarcke
        • Met 5 stemmen: Lode Van Looy
        • Met 1 stem: Charlotte Pittevils
        • Met 1 stem Eddy Michiels
        • 4 blanco stemmen
      • Stemming over afvaardiging plaatsvervanger algemene vergadering CIPAL:
        • Met 12 stemmen: Pascal Vercammen
        • Met 5 stemmen: Lode Van Looy
        • Met 1 stem: Charlotte Pittevils
        • 3 blanco stemmen
      Besluit

      Artikel 1 - Duidt aan als afgevaardigde namens de gemeente Bonheiden voor de (buitengewone) algemene vergadering van CIPAL: Bart Vanmarcke.

      Deze aanduiding geldt tot de eerste algemene vergadering in het jaar 2025. 

      Artikel 2 - Duidt aan als plaatsvervangend afgevaardigde namens de gemeente Bonheiden voor de (buitengewone) algemene vergadering van CIPAL: Pascal Vercammen.

      Deze aanduiding geldt tot de eerste algemene vergadering in het jaar 2025.

      Artikel 3 - Zendt een afschrift van dit besluit aan CIPAL.

    • Intergemeentelijke samenwerking - Afvaardiging in de organen van de opdrachthoudende vereniging IVERLEK: Wijziging

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Geert Teughels, Charlotte Pittevils, gemeenteraadsleden

      De gemeente Bonheiden is aangesloten bij IVERLEK. 

      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de wijziging van afvaardiging als volgt goed te keuren:

      • Yves Goovaerts als afgevaardigde voor de algemene vergadering;
      • Pascal Vercammen als afgevaardigde met effectieve stem voor de raad van bestuur;
      • Pascal Vercammen als afgevaardigde voor het regionale bestuurscomité.
      Voorgeschiedenis
      • 27/03/2019: Gemeenteraadsbesluit waarbij de afgevaardigden in de algemene vergadering van IVERLEK worden aangeduid en waarbij een voordracht wordt gedaan voor de raad van bestuur en het regionaal bestuurscomité van IVERLEK.
      • 27/03/2019: Gemeenteraadsbesluit houdende de wijziging van afvaardiging.
      • 01/03/2023: Zitting van de gemeenteraad waarin raadslid Rudi Withaegels aangeeft voortaan als onafhankelijke te zetelen.
      Feiten en context
      • Fluvius is de beheerder van de distributienetten voor aardgas en elektriciteit, riolering, kabeldistributie en warmte. IVERLEK is door Eandis (voorloper Fluvius) aangesteld als beheerder van de distributienetwerken voor elektriciteit en aardgas voor het grondgebied van de aangesloten gemeenten (Mechelen en omstreken en rand rond Brussel)
      • IVERLEK heeft volgende organen: de algemene vergadering, de raad van bestuur en drie regionale bestuurscomité's.
      • De drie regionale bestuurscomité's zijn: RBC Leuven (20 gemeenten), RBC Mechelen (16 gemeenten, waaronder Bonheiden), RBC Zenne (15 gemeenten)
      •  Wat de algemene vergadering betreft:
        • De gemeente Bonheiden kan 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger aanduiden. Het aantal leden dat elke gemeente kan afvaardigen om te zetelen in de algemene vergadering wordt bepaald door twee criteria: de bevolkingscijfers en de kapitaalinbreng. De verdeelsleutel tussen beide criteria is statutair bepaald en komt voor Bonheiden uit op 1 vertegenwoordiger.
        • De vertegenwoordiger kan voor de gehele duur van de bestuursperiode worden aangeduid, maar in toepassing van artikel 432 van het Decreet over het lokaal bestuur moet de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger nog wel voor elke algemene vergadering worden herhaald.
        • De vertegenwoordiger moet een gemeenteraadslid zijn.
        • Er bestaat een onverenigbaarheid tussen het mandaat van vertegenwoordiger in de algemene vergadering en dat van lid van de andere organen.
        • Het betreft een onbezoldigd mandaat.
        • De algemene vergadering gaat door in juni en in december is er een buitengewone algemene vergadering.
      • Wat de raad van bestuur betreft:
        • Stemgerechtigde leden:
          • Er zijn decretaal nog maximum 15 leden van de raad van bestuur mogelijk. De statuten van IVERLEK legt het aantal op 9.
          • De leden van de raad van bestuur worden op voordracht van de deelnemers door de algemene vergadering benoemd.  De algemene vergadering dient hier onder andere rekening te houden met de voorwaarde dat maximum 2/3 van de bestuurders van hetzelfde geslacht mag zijn.
          • Elke gemeente heeft het recht om een kandidaat voor de raad van bestuur voor te dragen. 
          • Het gaat hier verplicht om dezelfde persoon die voorgedragen wordt als kandidaat-lid van het regionaal bestuurscomité.
          • De voorgedragen kandidaat-bestuurders moeten gemeenteraadsleden zijn. Zij mogen ook deskundigen zijn die niet in de gemeenteraad zetelen, maar dan moet de deskundigheid grondig gemotiveerd worden. Er is niet nader bepaald wat onder deskundigheid wordt verstaan.
        • Leden met raadgevende stem:
          • Er is decretaal de mogelijkheid om een leden met raadgevende stem voor te dragen voor de raad van bestuur.
          • Deze kandidaat-leden moeten gemeenteraadsleden zijn verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen (oppositie).
          • De statuten van IVERLEK legt dit aantal op 1.
          • Als criterium voor de aanduiding geldt dat voor elke lijst die deelgenomen heeft aan de gemeenteraadsverkiezingen in een deelnemende gemeente en die niet behoort tot de nieuwe bestuursmeerderheid van de betrokken gemeente, het totaal aantal stemmen bekomen in de officiële verkiezingsuitslagen samengeteld en uitgedrukt wordt in procent van het totaal aantal uitgebracht stemmen in de betrokken gemeente. Op basis van deze percentages komt men tot een rangschikking van betrokken gemeenten. De gemeente met het hoogste percentage kan een lid met raadgevende stem aanduiden.  Bonheiden is niet de gemeente met het hoogste percentage en kan dan ook geen raadgevend lid aanduiden.
        • Het betreffen bezoldigde mandaten.
        • Bepaalde functies, ambten, mandaten zijn niet verenigbaar met het mandaat van bestuurder (zie artikel 436 van het Decreet over het lokaal bestuur).
        • Niemand kan gelijktijdig mandaten uitoefenen in de uitvoerende organen van meer dan drie dienstverlenende of opdrachthoudende verenigingen.
        • In principe zijn er op jaarbasis 6 raden van bestuur.
      • Wat het regionaal bestuurscomité betreft:
        • Alle deelnemende gemeenten hebben het recht om 1 kandidaat-lid voor te dragen per begonnen schijf van 100.000 toegangspunten met actieve en niet-actieve elektriciteit en gas en warmte en riolering en kabelnetwerken. Dit aantal punten wordt bepaald voor de ganse legislatuur op basis van de stand op 31/12 van het jaar vóór de gemeenteraadsverkiezingen. Voor de gemeente Bonheiden komt dat op een recht van 1 kandidaat-lid om voor te dragen als lid van het regionale bestuurscomité.
        • De gendervoorwaarde voor de samenstelling geldt hier niet.
        • Het betreft een onbezoldigd mandaat. 
        • Niemand kan gelijktijdig mandaten uitoefenen in de uitvoerende organen van meer dan drie dienstverlenende of opdrachthoudende verenigingen.
        • In principe zijn er op jaarbasis 7 regionale bestuurscomité's
      • Over de aanwijzing van de vertegenwoordigers van de gemeente in overlegorganen van andere rechtspersonen dient geheim te worden gestemd.
      • Over elke verkiezing en elke voordracht van kandidaten wordt een afzonderlijke stemming gehouden.
      • Op 27/02/2019 werd Rudi Withaegels aangeduid als afgevaardigde voor het regionaal bestuurscomité Mechelen. Op 27/03/2019 werd Pascal Vercammen aangeduid als afgevaardigde voor de algemene vergadering van IVERLEK en Bart Vanmarcke als plaatsvervangend afgevaardigde. Omdat Rudi Withaegels aangaf per 01/03/2023 als onafhankelijke te willen zetelen in de gemeenteraad, dient de afvaardiging vanuit de fracties vertegenwoordigd in het college van burgemeester en schepenen herzien te worden. Zij dragen de volgende kandidaten voor:
        • Yves Goovaerts als afgevaardigde voor de algemene vergadering;
        • Pascal Vercammen als afgevaardigde met effectieve stem voor de raad van bestuur;
        • Pascal Vercammen als afgevaardigde voor het regionale bestuurscomité.
      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 34, 35, 431, 432, 434, 435, 436, 440 laatste alinea.
      • De statuten van IVERLEK.
      Geheime stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Gestemd: Annick Van den Broeck, Bart Vanmarcke, Karl Theerens, Mieke Van den Brande, Frans Uytterhoeven, Karolien Huibers, Wim Van der Donckt, Daan Versonnen, Barbara Maes, Pascal Vercammen, Luc De Weerdt, Eddy Michiels, Jan Fonderie, Hilde Schueremans, Rudi Withaegels, Lode Van Looy, Yves Goovaerts, Julie De Clerck, Hilde Smets, Guido Vaganée, Marcel Claes
      Stemmen voor: 21
      Stemmen tegen: 0
      Onthoudingen: 0
      Resultaat:
      • Stemming over afvaardiging algemene vergadering IVERLEK:
        • Met 12 stemmen: Yves Goovaerts
        • Met 5 stemmen: Lode Van Looy
        • Met 1 stem: Daan Versonnen
        • 3 blanco stemmen
      • Stemming over afvaardiging raad van bestuur IVERLEK:
        • Met 13 stemmen: Pascal Vercammen
        • Met 5 stemmen: Lode Van Looy
        • Met 1 stem: Marcel Claes
        • 2 blanco stemmen 
      • Stemming over afvaardiging regionaal bestuurscomité IVERLEK:
        • Met 12 stemmen: Pascal Vercammen
        • Met 5 stemmen: Lode Van Looy
        • Met 1 stem: Rudi Withaegels
        • 3 blanco stemmen
      Besluit

      Artikel 1 - Duidt aan als afgevaardigde namens de gemeente Bonheiden voor de (buitengewone) algemene vergadering van IVERLEK: Yves Goovaerts.

      Deze aanduiding geldt tot de eerste algemene vergadering in het jaar 2025. 

      Artikel 2 - Draagt namens de gemeente Bonheiden voor als lid van de raad van bestuur: Pascal Vercammen.

      Deze aanduiding geldt tot de eerste algemene vergadering in het jaar 2025.

      Artikel 3 - Draagt namens de gemeente Bonheiden voor als lid van het regionaal bestuurscomité Mechelen: Pascal Vercammen.

      Deze aanduiding geldt tot de eerste algemene vergadering in het jaar 2025.

      Artikel 4 - Zendt IVERLEK een afschrift van dit besluit.

    • VZW - Afvaardiging raad van bestuur en algemene vergadering VZW Dierenbescherming Mechelen: Wijziging

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Geert Teughels, Charlotte Pittevils, gemeenteraadsleden

      De VZW Dierenbescherming Mechelen heeft de gemeente Bonheiden in haar werkingsgebied. 

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de wijziging van afvaardiging als volgt goed te keuren:

      • Daan Versonnen als afgevaardigde voor de raad van bestuur.
      Voorgeschiedenis
      • 24/04/2019: De gemeenteraad draagt schepen Pascal Vercammen voor als lid van algemene vergadering van VZW Dierenbescherming Mechelen en Rudi Withaegels als lid van de raad van bestuur.
      • 15/12/2021: Gemeenteraadslid Eddy Michiels legt de eed af als schepen, met ingang van 01/01/2022, en heeft o.a. als bevoegdheid "Dierenwelzijn".
      • 26/01/2022: De gemeenteraad draagt Eddy Michiels voor als lid voor de algemene vergadering.
      • 01/03/2023: Zitting van de gemeenteraad waarin raadslid Rudi Withaegels aangeeft voortaan als onafhankelijke te zetelen.
      Feiten en context
      • De algemene vergadering komt normaliter 1 keer per jaar samen. De raad van bestuur komt een viertal keer per jaar samen.
      • De mandaten (zowel in de algemene vergadering als in de raad van bestuur) zijn onbezoldigd.
      • Het is niet verplicht gemeenteraadsleden af te vaardigen. De VZW Dierenbescherming Mechelen vraagt om vooral betrokken personen af te vaardigen die zich mee willen inzetten om de belangen van de dierenbescherming te behartigen.
      • De gemeenteraad droeg in zitting van 24/04/2019 gemeenteraadslid Rudi Withaegels voor als lid van de algemene vergadering. Op 26/01/2022 duidde de gemeenteraad Eddy Michiels aan als afgevaardigde voor de algemene vergadering.
      • Over de aanwijzing van de vertegenwoordigers van de gemeente in overlegorganen van andere rechtspersonen dient geheim te worden gestemd.
      • Op 27/02/2019 werd Rudi Withaegels aangesteld als afgevaardigde voor de raad van bestuur. Omdat Rudi Withaegels aangaf per 01/03/2023 als onafhankelijke te willen zetelen in de gemeenteraad, dient de afvaardiging vanuit de fracties vertegenwoordigd in het college van burgemeester en schepenen herzien te worden. Zij dragen de volgende kandidaat voor:
        • Daan Versonnen als afgevaardigde in de raad van bestuur.
      Juridische grond
      • De Wet van 27/06/1921 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen en de stichtingen.
      • Het Decreet over het lokaal bestuur.
      Geheime stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Gestemd: Hilde Smets, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Luc De Weerdt, Rudi Withaegels, Julie De Clerck, Lode Van Looy, Pascal Vercammen, Marcel Claes, Wim Van der Donckt, Jan Fonderie, Yves Goovaerts, Karl Theerens, Bart Vanmarcke, Annick Van den Broeck, Daan Versonnen, Barbara Maes, Karolien Huibers, Guido Vaganée, Mieke Van den Brande, Frans Uytterhoeven
      Stemmen voor: 21
      Stemmen tegen: 0
      Onthoudingen: 0
      Resultaat:

      Stemming over afvaardiging raad van bestuur VZW Dierenbescherming Mechelen:

      • Met 13 stemmen: Daan Versonnen
      • Met 5 stemmen: Lode Van Looy
      • 3 blanco stemmen
      Besluit

      Artikel 1 - Duidt Daan Versonnen aan als afgevaardigde namens de gemeente Bonheiden voor de raad van bestuur van VZW Dierenbescherming Mechelen.

      Artikel 2 - Zendt een afschrift van dit besluit aan VZW Dierenbescherming Mechelen. 

De voorzitter sluit de zitting op 29/03/2023 om 21:53.

Namens Gemeenteraad,

Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur

Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad