De voorzitter opent de zitting op 29/03/2023 om 20:07.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 01/03/2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.
01/03/2023: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 01/03/2023 goed.
De gemeenteraad duidde in zitting van 30/01/2019 gemeenteraadslid Rudi Withaegels aan als voorzitter in de gemeenteraadscommissies voor materies die overeenkomstig de interne taakverdeling tussen de leden van het college en schepenen werden toegewezen aan de tweede schepen. In dezelfde zitting werd Rudi Withaegels aangeduid als lid in de gemeenteraadscommissies voor materies die overeenkomstig de interne taakverdeling tussen de leden van het college en schepenen werden toegewezen aan de burgemeester, de eerste, de tweede, de derde, de vierde en de vijfde schepen.
Ingevolge zijn besluit in de gemeenteraad van 01/03/2023 om als onafhankelijke te zetelen in de gemeenteraad, kan hij geen lid meer zijn van een gemeenteraadscommissie namens de fractie Open VLD en dient hij vervangen te worden door een ander gemeenteraadslid.
De fractie Open VLD deelde mee dat:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiervan kennis te nemen.
Artikel 1 - Neemt kennis van de vervanging van Rudi Withaegels namens de fractie Open VLD in de gemeenteraadscommissies voor materies die overeenkomstig de interne taakverdeling tussen de leden van het college van burgemeester en schepenen worden toegewezen aan de burgemeester, de eerste, de tweede, de derde, de vierde en de vijfde schepen, als volgt:
Artikel 2 - Neemt kennis van de vervaging van Rudi Withaegels als voorzitter van de gemeenteraadscommissies voor materies die overeenkomstig de interne taakverdeling tussen de leden van het college van burgemeester en schepenen worden toegewezen aan de tweede schepen, door Pascal Vercammen.
Het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur jaarlijks aan de gemeenteraad moet rapporteren over de klachten die ingediend werden tegen het gemeentebestuur.
Er werden in 2022, 26 klachten ingediend bij het gemeentebestuur, waarvan 11 niet-ontvankelijk verklaard werden.
Het Decreet over het lokaal bestuur titel 6, Hoofdstuk 1.
Enig artikel - Neemt kennis van de klachtenanalyse 2022, toegevoegd als bijlage aan dit besluit.
Op 14/12/2022 stelde de gemeenteraad de aanpassing van het meerjarenplan 4 2020-2025 van de gemeente en het OCMW vast.
Op 23/02/2023 ontving de gemeente een mail met technische bemerkingen en aanbevelingen bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 en vaststelling kredieten 2023 van Agentschap Binnenlands Bestuur, afdeling lokale financiën.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de technische bemerkingen en aanbevelingen bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 + vaststellen kredieten 2023 gemaakt door het Agentschap Binnenlands Bestuur, afdeling lokale financiën.
De toezichthoudende overheid beschikt over een termijn van 50 dagen om het meerjarenplan of de aanpassing ervan te vernietigen en om de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn daarvan op de hoogte te brengen. Die termijn gaat in op de dag nadat de gemeente zowel de toezichthoudende overheid op de hoogte heeft gebracht van de bekendmaking van het beleidsrapport op de website als de digitale rapportering erover aan de Vlaamse Regering heeft bezorgd.
Verder bepaalt het Decreet over het lokaal bestuur dat alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis worden gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad of van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Enig artikel - Neemt kennis van de technische bemerkingen en aanbevelingen bij de aanpassing van het meerjarenplan 4 2020-2025 + vaststelling kredieten 2023 door Agentschap Binnenlands Bestuur.
De gemeente heeft ingetekend op een project van IVAREM met betrekking tot de ophaling van papier en karton aan huis in containers. Voor de burgers neemt de gemeente de kosten hiervan op zich. Ook voor verschillende doelgroepen wil de gemeente de kost hiervan op zich nemen. Hiervoor dient een toelagereglement vastgesteld te worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het toelagereglement vast te stellen.
Het college van burgemeester en schepenen nam op 28/02/2023 volgend standpunt in over papier- en kartoncontainers bij verschillende doelgroepen:
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2023/00052 van Financiele dienst van 20 maart 2023
Artikel 1 - Stelt het toelagereglement voor de ophaling van papier en karton in containers 2023-2025 vast als volgt:
Artikel 1 - Doel
De gemeente neemt voor haar inwoners de kosten voor de inzameling van papier en karton in containers op zich. Ook voor welbepaalde doelgroepen neemt de gemeente de kosten voor papier- en kartoncontainers op zich.
Artikel 2 - Doelgroepen
Artikel 3 – Voorwaarden en bedragen
Artikel 4 Procedure
De subsidie wordt automatisch toegekend, op basis van gegevens aangeleverd door de gemeente aan IVAREM.
Artikel 5 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking vanaf heden tot uiterlijk 31/12/2025.
Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het vernieuwde subsidiereglement ter promotie van het gebruik van autodelen door inwoners van de gemeente vast te stellen.
Dit reglement is voorzien van een nodige update ten gevolge van de opstart van het particulier autodelen in de gemeente.
16/12/2020: Gemeenteraad stelt het subsidiereglement autodelen vast.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2023/00047 van Financiele dienst van 12 maart 2023
Artikel 1 - Stelt het subsidiereglement autodelen vast als volgt:
SUBSIDIEREGLEMENT AUTODELEN
Préambule
De gemeente Bonheiden heeft in het kader van het Europees burgemeestersconvenant en het Lokaal Energie en Klimaatpact van de Vlaamse overheid doelstellingen ondertekend om bijkomend te investeren in het aanbod van deelwagens. Dit aanbod van deelwagens kan zowel voorzien worden door deelwagens die worden aangeboden door autodeelaanbieders. Binnen dit segment kiest de gemeente bewust voor uitsluitend elektrische deelwagens. Naast de wagens aangeboden door autodeelaanbieders vormen de deelwagens die worden aangeboden door particulier autodelen echter een belangrijke stap om de gemeentelijke doelstellingen ikv autodelen te verwezenlijken.
HOOFDSTUK 1: ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Doel
De gemeente Bonheiden wil inwoners aanmoedigen om over te schakelen naar gedeeld vervoer als alternatief voor de eerste of tweede eigen wagen. Dit reglement stelt de voorwaarden en modaliteiten voor de subsidies die de gemeente geeft voor:
Artikel 2 Definities
In dit reglement hebben de onderstaande termen de volgende betekenis:
M1-voertuig: voertuig bestemd voor het vervoer van passagiers met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend zoals bedoeld in het KB van 15 maart 1968 houdende het algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.
N1 (gewichtsklasse I en II)-voertuig: voertuig bestemd voor het vervoer van goederen en met een gewichtsklasse I of II d.w.z. tot een maximummassa van 1760 kg zoals bedoeld in het Koninklijk Besluit van 15 maart 1968 houdende het algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.
L3e-A2 of L3e-A3 voertuig: motorfietsen met middelhoog en hoog vermogen zoals opgenomen in het KB van 10 oktober 1974 houdende het algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen.
Autodeelaanbieder: een autodeelaanbieder met eigen vloot van uitsluitend elektrische voertuigen (de aanbieder stelt een eigen wagenpark ter beschikking aan zijn leden. De gebruiker betaalt aan de organisatie voor het gebruik van een wagen, per kilometer en/of per kWh en/of per tijd).
Particulier autodelen: Het aanbieden of gebruiken van een particulier voertuig dat is opgenomen binnen de vloot van een organisatie die particulier kostendelend autodelen aanbiedt. Deze organisatie ontzorgt zowel de eigenaar als de gebruiker via een achterliggende back-end.
Kwetsbare inwoner Bonheiden: een natuurlijke persoon, gedomicilieerd in Bonheiden, die beantwoordt aan één van de volgende criteria:
HOOFDSTUK 2: DE INSTAP BIJ AUTODELEN VIA EEN AUTODEELAANBIEDER WANNEER ER EEN NUMMERPLAAT WORDT INGELEVERD
Artikel 3. Doelgroep en toepassingsgebied
Een natuurlijk persoon ingeschreven in Bonheiden waarbij binnen het gezin een nummerplaat wordt geschrapt en die zich aansluit bij een autodeelaanbieder, komt in aanmerking voor de subsidie.
Artikel 4. Voorwaarden
§ 1. De gemeente Bonheiden verleent de subsidie onder de volgende voorwaarden:
a. De subsidie is van toepassing voor inwoners die zijn aangesloten bij een autodeelaanbieder.
b. De inwoner verbindt er zich toe ten minste 3 jaar aangesloten te blijven bij een autodeelaanbieder.
c. Eenzelfde persoon kan slechts 1 subsidie per autodeelaanbieder toegekend krijgen.
d. Enkel bewijsstukken op naam van de aanvrager of op naam van een persoon gedomicilieerd op het adres van de aanvrager worden aanvaard.
e. M.b.t. het geschrapte voertuig:
1) De aanvrager toont aan dat binnen het gezin op hetzelfde adres een Belgische nummerplaat werd geschrapt na 1 september 2020.
2) Het voertuig behoort tot een M1-, N1 (I en II)-, L3e-A2- of L3e-A3-voertuig.
3) De nummerplaat moet vóór de schrapping minstens zes maanden binnen hetzelfde gezin in gebruik geweest zijn.
4) De inlevering van een nummerplaat van een ander type voertuig of een buitenlandse nummerplaat, komt niet in aanmerking. Ook de inlevering van een leasing- of bedrijfswagen kan niet leiden tot het verkrijgen van de subsidie.
5) Men verliest de mogelijkheid tot aanvragen van de subsidie als er tot 2 jaar na de schrappingsdatum in hetzelfde gezin een andere nummerplaat wordt ingeschreven of indien een bedrijfsvoertuig in de plaats in gebruik wordt genomen.
6) Hetzelfde gezin kan per adres maximum voor 1 geschrapt voertuig een subsidie ontvangen.
7) Uitzonderingsregels:
(a) De aanvrager behoudt de mogelijkheid tot het verkrijgen van de subsidie indien iemand zich bij het gezin vervoegt (en zich inschrijft bij een deelorganisatie) en reeds meer dan zes maanden vóór de schrappingsdatum eigenaar was van een voertuig of reeds meer dan 6 maanden een bedrijfswagen bezat.
(b) In geval van overlijden van de eigenaar van het ingeleverd voertuig kan een ander gezinslid de subsidie aanvragen, indien een kopie van de overlijdensakte aan het dossier wordt toegevoegd.
f. Het verlenen van de subsidie kan enkel binnen de perken van de kredieten die het college van burgemeester en schepenen voor dit reglement beschikbaar stelt.
Artikel 5. Subsidiebedrag
De subsidie bedraagt € 250.
Artikel 6. Procedure
§ 1. Aanvraag
a. De subsidieaanvraag gebeurt aan de hand van het daartoe bestemde aanvraagformulier verkrijgbaar via de website van de gemeente Bonheiden.
b. De ontvangstdatum van de subsidieaanvraag die volledig is, geldt als opvolgingsdatum. De aanvragen worden chronologisch opgevolgd, waarbij de eerste indieners voorrang krijgen.
c. De subsidieaanvraag incl. bewijsstukken gebeurt maximaal 12 maanden na de schrappingsdatum.
§ 2. Beoordeling
a. De milieudienst controleert de aanvraag en vraagt ontbrekende bewijsstukken op indien nodig.
b. De milieudienst adviseert het college van burgemeester en schepenen. Het college van burgemeester en schepenen neemt de beslissing tot al dan niet toekenning van de subsidie op basis van het advies van de milieudienst.
§ 3. Beslissing
De milieudienst brengt de aanvrager op de hoogte van de beslissing.
§ 4. Uitbetaling
a. De uitbetaling van de subsidie gebeurt door overschrijving op de post- of bankrekening van de aanvrager.
b. De aanvrager verbindt zich ertoe de gemeente Bonheiden onverwijld schriftelijk op de hoogte te brengen van iedere wijziging van dienst post- of bankrekening.
HOOFDSTUK 3. DE INSTAP BIJ AUTODELEN VIA EEN AUTODEELAANBIEDER DOOR KWETSBARE INWONERS VAN DE GEMEENTE
Artikel 7. Doelgroep en toepassingsgebied
Een natuurlijk persoon ingeschreven in Bonheiden die zich aansluit bij een autodeelaanbieder komt in aanmerking voor de subsidie indien men behoort tot de kwetsbare doelgroep zoals omschreven in artikel 2 van dit subsidiereglement.
Artikel 8. Voorwaarden
§ 1. De gemeente Bonheiden verleent de subsidie onder de volgende voorwaarden:
a. De subsidie is van toepassing voor inwoners die zijn aangesloten bij een autodeelaanbieder.
b. De inwoner verbindt er zich toe ten minste 3 jaar aangesloten te blijven bij een autodeelaanbieder.
c. Eenzelfde persoon kan slechts 1 subsidie per autodeelaanbieder toegekend krijgen.
d. Enkel bewijstukken op naam van de aanvrager of op naam van een persoon gedomicilieerd op het adres van de aanvrager worden aanvaard.
e. Het verlenen van de subsidie kan enkel binnen de perken van de kredieten die het college van burgemeester en schepenen voor dit reglement beschikbaar stelt.
Artikel 9. Subsidiebedrag
De subsidie bedraagt € 250.
Artikel 10. Procedure
§ 1. Aanvraag
a. De subsidieaanvraag gebeurt aan de hand van het daartoe bestemde aanvraagformulier verkrijgbaar via de website van de gemeente Bonheiden.
b. De ontvangstdatum van de subsidieaanvraag die volledig is, geldt als opvolgingsdatum. De aanvragen worden chronologisch opgevolgd, waarbij de eerste indieners voorrang krijgen.
c. De subsidieaanvraag incl. bewijsstukken gebeurt maximaal 12 maanden na aansluiting bij de autodeelaanbieder.
§ 2. Beoordeling
a. De milieudienst controleert de aanvraag en vraagt ontbrekende bewijsstukken op indien nodig.
b. De milieudienst adviseert het college van burgemeester en schepenen. Het college van burgemeester en schepenen neemt de beslissing tot al dan niet toekenning van de subsidie op basis van het advies van de milieudienst.
§ 3. Beslissing
De milieudienst brengt de aanvrager op de hoogte van de beslissing.
§ 4. Uitbetaling
a. De uitbetaling van de subsidie gebeurt door overschrijving op de post- of bankrekening van aanvrager.
b. De aanvrager verbindt zich ertoe de gemeente Bonheiden onverwijld schriftelijk op de hoogte te brengen van iedere wijziging van dienst post- of bankrekening.
HOOFDSTUK 4. DE INSTAP BIJ PARTICULIER AUTODELEN ALS GEBRUIKER
Artikel 11. Doelgroep en toepassingsgebied
Een natuurlijk persoon ingeschreven in Bonheiden die zich aansluit bij particulier autodelen als gebruiker komt in aanmerking voor de subsidie.
Artikel 12. Voorwaarden
§ 1. De gemeente Bonheiden verleent de subsidie onder de volgende voorwaarden:
a. De subsidie is van toepassing voor inwoners die zijn aangesloten bij een organisatie die particulier autodelen faciliteert.
b. De inwoner verbindt er zich toe ten minste 3 jaar aangesloten te blijven bij de organisatie die particulier autodelen faciliteert
c. Eenzelfde persoon kan slechts 1 subsidie per particuliere autodeelorganisatie toegekend krijgen.
d. Enkel bewijstukken op naam van de aanvrager worden aanvaard.
e. Het verlenen van de subsidie kan enkel binnen de perken van de kredieten die het college van burgemeester en schepenen voor dit reglement beschikbaar stelt.
Artikel 13. Subsidiebedrag
De subsidie bedraag €35.
Artikel 14. Procedure
§ 1. Aanvraag
a. De subsidieaanvraag gebeurt aan de hand van het daartoe bestemde aanvraagformulier verkrijgbaar via de website van de gemeente Bonheiden.
b. De ontvangstdatum van de subsidieaanvraag die volledig is, geldt als opvolgingsdatum. De aanvragen worden chronologisch opgevolgd, waarbij de eerste indieners voorrang krijgen.
c. De subsidieaanvraag incl. bewijsstukken gebeurt maximaal 12 maanden na aansluiting bij de organisatie die particulier autodelen faciliteert.
§ 2. Beoordeling
a. De milieudienst controleert de aanvraag en vraagt ontbrekende bewijsstukken op indien nodig.
b. De milieudienst adviseert het college van burgemeester en schepenen. Het college van burgemeester en schepenen neemt de beslissing tot al dan niet toekenning van de subsidie op basis van het advies van de milieudienst.
§ 3. Beslissing
De milieudienst brengt de aanvrager op de hoogte van de beslissing.
§ 4. Uitbetaling
a. De uitbetaling van de subsidie gebeurt door overschrijving op de post- of bankrekening van aanvrager.
b. De aanvrager verbindt zich ertoe de gemeente Bonheiden onverwijld schriftelijk op de hoogte te brengen van iedere wijziging van dienst post- of bankrekening.
HOOFDSTUK 5. SLOTBEPALINGEN
Artikel 15. Algemene controle
§ 1. De gemeente Bonheiden heeft het recht om ter plaatse de aanwending van de verleende subsidie te doen controleren.
§ 2. Ingeval de aanvrager zich verzet tegen de uitoefening van de controle, is hij/zij gehouden tot terugbetaling van de subsidie.
Artikel 16. Sancties (en strafbepalingen)
§ 1. De subsidie moet steeds gebruikt worden voor het doel waarvoor ze is toegekend en het gebruik ervan dient gerechtvaardigd. Zo niet dient de volledige subsidie terugbetaald te worden.
§ 2. In geval van fraude of valse verklaringen in hoofde van de aanvrager, kan de gemeente Bonheiden beslissen om de toekenning van de subsidie te schorsen en in de toekomst geen subsidies meer toe te staan aan de aanvrager en het verleende subsidiebedrag terug te vorderen.
§ 3. Bij het niet indienen van de verantwoordingsstukken, kan de gemeente Bonheiden overgaan tot terugvordering van de toegekende subsidie.
Artikel 17. Inwerkingtreding (en duurtijd)
Dit reglement treedt in werking op 1 april 2023.
Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Er dient een nieuwe opdracht opgestart te worden voor het isoleren van het dak van sportzaal De Gentiaan.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
De raming bedraagt € 52.975 excl. btw of € 64.099,75 incl. 21% btw.
12/09/2022 Melding van de sportdienst i.v.m. binnenregenen in de sportzaal De Gentiaan.
Het platte dak van sportzaal De Gentiaan is in slechte staat en is niet geïsoleerd.
In het verleden zijn er reeds verschillende meldingen geweest dat het binnenregent.
Voor de uitvoering van deze werken stelt de technische dienst voor om te isoleren met een PIR isolatieplaat met Rd waarde van minstens 5 en voor de toplaag te werken met wortelwerende roofing om zo de optie open te houden tot het plaatsen van een groen dak.
Advies van de duurzaamheidsambtenaar:
Advies ADV/2023/184 van Thomas Pluymers van 10 maart 2023: Gunstig
De raming bedraagt € 52.975 excl. btw of € 64.099,75 incl. 21% btw.
Visum:
Gunstig visum FA 2023/00048 van Financiele dienst van 12 maart 2023
Artikel 1 - Keurt het bestek met nr. 2023/MDC-447 en de raming voor de opdracht 'Isoleren van het dak van sportzaal De Gentiaan', opgesteld door de technische dienst, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 52.975 excl. btw of € 64.099,75 incl. 21% btw.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de opdracht de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Er dient een nieuwe opdracht opgestart te worden voor de relighting van het gemeentehuis.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
De raming bedraagt € 95.000 excl. btw of in totaal € 114.950 incl. 21% btw.
17/05/2019: Keuring laagspanning NAC (Nieuw Administratief Centrum) door A.T.K. Er zijn slechts 5 veiligheidsverlichtingen die voldoen aan de norm.
De opzet van deze opdracht is om alle armaturen en noodverlichtingen van het gemeentehuis te vervangen door duurzame LED-armaturen. (De verlichting van de parking werd in het verleden al aangepast en maakt geen deel uit van de nieuwe opdracht.)
Dit, gekoppeld aan een slimme sturing, zal zorgen voor een verlichting die op elke werkplek en circulatieruimte in het gebouw het nodige comfort biedt aan de gebruikers.
Er zal door middel van daglicht - en aanwezigheidssensoren een hogere efficiëntie en besparing kunnen gerealiseerd worden.
De vooraf ingestelde zones kunnen indien nodig later, bij een eventuele herinrichting van het gemeentehuis, heringedeeld worden.
De aanbieders zal gevraagd worden technische fiches, planning, terugverdientijd, besparingsanalyse alsook een duidelijke beschrijving van de werking van het geheel voor te leggen.
Advies duurzaamheidsambtenaar:
Advies ADV/2023/179 van Thomas Pluymers van 10 maart 2023: Gunstig
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2023/00049 van Financiele dienst van 12 maart 2023
Artikel 1 - Keurt het bestek met nr. 2023/MDC-449 en de raming voor de opdracht 'NAC relighting', opgesteld door de technische dienst, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de opdracht de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Voor de opvolging van de rioleringswerken die de volgende 2 jaren worden uitgevoerd, te starten op 01/09/2023, is het aangewezen om opnieuw een externe toezichter aan te stellen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een overheidsopdracht op te starten en de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunnen vast te stellen.
Raming: € 138.000 excl. btw of € 166.980 incl. 21% btw.
Past artikel 1 van het besluit als volgt aan:
Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Aanstellen toezichter voor hetzij bouwwerken, hetzij wegenis- en rioleringswerken' vast, zoals vermeld in het bestek 2023/448 voor de opdracht, opgesteld door de technische dienst, en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Dit amendement is met eenparigheid van de stemmen goedgekeurd.
Raming: € 69.000 excl. btw of € 83.490 incl. btw per jaar, of in totaal € 138.000 excl. btw of € 166.980 incl. 21% btw.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2023/00042 van Financiele dienst van 06 maart 2023
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Aanstellen toezichter voor hetzij bouwwerken, hetzij wegenis- en rioleringswerken' vast, zoals vermeld in het bestek 2023/448 voor de opdracht, opgesteld door de technische dienst, en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
Kwaliteitsvol onderwijs voor alle leerlingen, dat werkbaar blijft voor de leraar. Dat is de ambitie van het decreet Leersteun en het bijbehorende nieuwe leersteunmodel. Elke leerling moet zich optimaal kunnen ontwikkelen met een maximale leerwinst. De maatregelen van het decreet Leersteun worden ingevoerd vanaf het schooljaar 2023-2024. Het huidige ondersteuningsmodel blijft nog 1 schooljaar (2022-2023) in werking.
De scholen GEBO en GEKKO hebben hun keuze voor de leersteuncentra voor schooljaar 2023-2024 kenbaar gemaakt en gemotiveerd aan de schoolraad en het gemeentebestuur.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het principieel akkoord van het college van burgemeester en schepenen van 21/02/2023 m.b.t. de keuze van het leersteuncentrum voor GEBO en GEKKO, te bekrachtigen.
Voor de vorming van de ondersteuningsnetwerken wordt maximaal ingezet op samenwerking met scholen van andere netten. Deze samenwerking kan minimaal volgende vormen aannemen:
a) scholen kunnen indien ze dit wensen, opteren voor ondersteuning door een ondersteuningsnetwerk van een ander net;
b) het versterken van de internettensamenwerking.
Voor het gesubsidieerd officieel onderwijs en het GO!-onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap maken de inrichtende machten tegen 1 januari 2018 sluitende afspraken over logische regionale gebieden waarbinnen er slechts een ondersteuningsnetwerk actief is en waarbij binnen die regio alle officiële scholen zich aansluiten en die over ondersteuning en begeleiding in het kader van ondersteuning van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften, afspraken kunnen maken met eender welk ander ondersteuningsnetwerk.
In het kader van deze afspraken kunnen scholen buitengewoon onderwijs middelen overdragen aan scholen buitengewoon onderwijs van een ondersteuningsnetwerk dat behoort tot een ander onderwijsnet.
Artikel 1 - Bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 21/02/2023 m.b.t. de keuze van de gemeentelijke kleuterschool (GEKKO) gewoon basisonderwijs voor het leersteuncentrum Noord-Brabant, vanaf schooljaar 2023-2024.
Artikel 2 - Bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 21/02/2023 m.b.t. de keuze van de gemeentelijke lagere school (GEBO) gewoon basisonderwijs voor het leersteuncentrum gemeentelijk en stedelijk onderwijs Beveren De Horizon, vanaf schooljaar 2023-2024.
De gemeente Bonheiden is aangesloten bij CIPAL.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de wijziging van afvaardiging als volgt goed te keuren:
Artikel 1 - Duidt aan als afgevaardigde namens de gemeente Bonheiden voor de (buitengewone) algemene vergadering van CIPAL: Bart Vanmarcke.
Deze aanduiding geldt tot de eerste algemene vergadering in het jaar 2025.
Artikel 2 - Duidt aan als plaatsvervangend afgevaardigde namens de gemeente Bonheiden voor de (buitengewone) algemene vergadering van CIPAL: Pascal Vercammen.
Deze aanduiding geldt tot de eerste algemene vergadering in het jaar 2025.
Artikel 3 - Zendt een afschrift van dit besluit aan CIPAL.
De gemeente Bonheiden is aangesloten bij IVERLEK.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de wijziging van afvaardiging als volgt goed te keuren:
Artikel 1 - Duidt aan als afgevaardigde namens de gemeente Bonheiden voor de (buitengewone) algemene vergadering van IVERLEK: Yves Goovaerts.
Deze aanduiding geldt tot de eerste algemene vergadering in het jaar 2025.
Artikel 2 - Draagt namens de gemeente Bonheiden voor als lid van de raad van bestuur: Pascal Vercammen.
Deze aanduiding geldt tot de eerste algemene vergadering in het jaar 2025.
Artikel 3 - Draagt namens de gemeente Bonheiden voor als lid van het regionaal bestuurscomité Mechelen: Pascal Vercammen.
Deze aanduiding geldt tot de eerste algemene vergadering in het jaar 2025.
Artikel 4 - Zendt IVERLEK een afschrift van dit besluit.
De VZW Dierenbescherming Mechelen heeft de gemeente Bonheiden in haar werkingsgebied.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de wijziging van afvaardiging als volgt goed te keuren:
Stemming over afvaardiging raad van bestuur VZW Dierenbescherming Mechelen:
Artikel 1 - Duidt Daan Versonnen aan als afgevaardigde namens de gemeente Bonheiden voor de raad van bestuur van VZW Dierenbescherming Mechelen.
Artikel 2 - Zendt een afschrift van dit besluit aan VZW Dierenbescherming Mechelen.
De voorzitter sluit de zitting op 29/03/2023 om 21:53.
Namens Gemeenteraad,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad