De notulen van de vergadering van het college van burgemeester en schepenen van 06/05/2025 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Er werd een aanvraag ingediend tot het vervangen van de gevelbekleding voor een woning gelegen Harentstraat 29 (2024/271).
Het college van burgemeester en schepenen verleent de omgevingsvergunning voor het vervangen van de vlakke staalplaat aan de verbrede dakranden door witte aluminiumcomposietplaten, en weigert de omgevingsvergunning voor het regulariseren van de geprofileerde staalplaat aan de gevels ter hoogte van de verdieping.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de omgevingsvergunning te verlenen voor het regulariseren van verhardingen, het aanleggen van nieuwe verhardingen, het aanleggen van een zwembad en het herprofileren van de aanwezige taluds, gelegen Roggemansstraat 2 (2025/030).
Op 04/02/2025 nam het college van burgemeester en schepenen een beslissing over een aanvraag tot omgevingsvergunning voor het regulariseren van keerelementen in de gracht, draadafsluiting met zwarte doek, reliëfwijzigingen en verhardingen in de voortuin, Waversesteenweg 71 A. De aanvraag werd door het college van burgemeester en schepenen uitvoerig gemotiveerd. Op 03/04/2025 gaf de deputatie van de provincie Antwerpen kennis aan het college van burgemeester en schepenen dat een beroep werd ingediend tegen deze beslissing. In de brief wordt ook gevraagd naar een standpuntbepaling omtrent de inhoud van het beroepsschrift.
In 2017 stelde de gemeente op basis van de criteria van OVAM een plan op voor straatvuilbakjes, met als uitgangspunt "de juiste vuilbak op de juiste plaats". In 2019 en 2021 werd dit vuilnisbakkenplan geëvalueerd, en werden er op basis daarvan een aantal wijzigingen doorgevoerd (aanpassen ledigingsfrequentie, bijplaatsen van vuilnisbakjes/hondenpoepzuilen). In 2025 wordt er op basis van het monitoren van de vuilnisbakjes/hondenpoepzuilen opnieuw bekeken wat er verbeterd of bijgestuurd kan worden. Aan het college van burgemeester en schepenen wordt voorgesteld het vuilnisbakkenplan te evalueren en bij te sturen.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de projectfiche goed te keuren voor de opmaak van een lokaal warmteplan.
Op 28/04/2025 vond een overleg plaats met de aannemer die vanuit de raamovereenkomst werd aangeduid ter bestrijding van de Aziatische hoornaar op grondgebied Bonheiden. Hij wees op het feit dat de prijzen en percelen aangepast werden t.o.v. de raamovereenkomst in 2024.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de correctie van het dossier CBS/2025/333 "Raamovereenkomst voor ondersteuning op afroep in functie van verdelging Aziatische hoornaar: Toetreding" goed te keuren.
Fluvius Site Mechelen vraagt toelating om werken uit te voeren in de Tramweg.
Het college van burgemeester en schepenen geeft hiervoor toelating.
Op 30/04/2025 stapte het lokaal bestuur in de raamovereenkomst van CREAT 'Les-, spel- en knutselmateriaal'. Voor de aankoop van lesmateriaal voor de gemeentelijke basisschool GEBO dient een bestelling geplaatst te worden.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd akkoord te gaan met het aankopen van schoolmateriaal ten bedrage van € 6.333,83 excl. btw of in totaal € 7.663,94 incl. 21% btw.
Jaarlijks wordt er voor de leerlingen van de gemeentelijke lagere school GEBO een aantal busuitstappen georganiseerd.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de overheidsopdracht 'Busuitstappen GEBO schooljaar 2025-2026' te gunnen aan de ondernemer Olympia Car/E-motion-S nv, Grootlosestraat 57 te 3128 Tremelo, tegen het nagerekende offertebedrag van € 12.315,00 excl. btw of € 13.053,90 incl. 6% btw.
In het kader van personeelsbeleid werd een plan rond Employer Branding uitgeschreven door de communicatiedienst. Open Bedrijvendag is een extern kanaal dat ingezet kan worden voor het aantrekken van nieuwe werknemers door de deuren van het gemeentehuis en bijhorende diensten open te zetten. Op deze dag is het ook mogelijk om gesprekken tussen diensten en inwoners of niet-inwoners op te starten. Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om de deelname van Openbedrijvendag (VOKA) goed te keuren, tegen het nagerekende offertebedrag van € 3.295 excl. 21% BTW of € 3.986,95 incl. btw.
De bestelbons vermeld op de goedkeuringslijst G/2025/41 wordt ter goedkeuring aan het college van burgemeester en schepenen voorgelegd.
De te betalen bedragen ingevolge werken, leveringen, diensten, toelagen, prestaties of salarissen, vermeld op de goedkeuringslijst G/2025/20 worden ter goedkeuring aan het college van burgemeester en schepenen voorgelegd.
Volgens artikel 33/2 van het eredienstendecreet van 07/05/2004 moet elke gemeente een actueel kerkenbeleidsplan opmaken.
In het kerkenbeleidsplan moet een toekomstvisie van de parochiekerken worden opgenomen, inclusief een plan van aanpak tot realisatie van het toekomstbeeld. Dit kan gaan over het bestendigen van het huidig gebruik, als over een toekomstige neven- en herbestemming, rekening houdende met de cultuurhistorische waarde, beschermingsstatuut en bouwfysische toestand.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt principiële goedkeuring gevraagd van het kerkenbeleidsplan Bonheiden opgemaakt door IGEMO, alvorens het kerkenbeleidsplan voorgelegd zal worden aan het aartsbisdom en de kerkfabrieken. Nadien zal het kerkenbeleidsplan gemeente Bonheiden ter definitieve goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de samenstelling van de raad voor lokale economie goed te keuren.
Op 06/09/2025 vindt in het Ludwinahuis een privéfeest plaats.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd toelating te geven voor dit evenement.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om het jaaractieplan rond gezondheid goed te keuren.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd het charter 'Gezonde Gemeente' te ondertekenen.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt een hernieuwing aangevraagd van een grondconcessie op de gemeentelijke begraafplaats Bonheiden.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om, naar aanleiding van een overlijden in Bonheiden op 07/04/2025, een urnenveldconcessie op de gemeentelijke begraafplaats Bonheiden te verlenen.
Uit een politieonderzoek blijkt dat betrokkene, Zilverberklaan 7, 2820 Bonheiden, sedert 18/03/2025 niet meer in de gemeente is aan te treffen. Betrokkene heeft geen adreswijziging aangegeven op de bevolkingsdienst. Tot op heden kon de huidige verblijfplaats van betrokkene niet worden achterhaald.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd betrokkene van ambtswege af te voeren uit het bevolkings- en vreemdelingenregister.
Uit een politieonderzoek blijkt dat betrokkene, Rijmenamseweg 22/0011, 2820 Bonheiden, sedert 17/02/2025 niet meer in de gemeente is aan te treffen. Betrokkene heeft geen adreswijziging aangegeven op de bevolkingsdienst. Tot op heden kon de huidige verblijfplaats van betrokkene niet worden achterhaald.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd betrokkene van ambtswege af te voeren uit het bevolkings- en vreemdelingenregister.
Elke vijf jaar wordt er door een inspecteur van het rijksregister (bevolkingsinspecteur) ter plaatse gekomen om alle processen binnen de dienst burgerzaken te bekijken. Dit betreft onder andere de input van informatietypes in het rijksregister, de verwerkingstijd, het correct toepassen van de processen/wetgeving van burgerzaken en de verwerking/afgifte van documenten/akten/uittreksels en attesten.
De bevolkingsinspecteurs kwamen langs op 10/03/2025.
De gemeente geeft 3 keer per jaar een Seniorengids uit.
Het drukken van de Seniorengids gebeurt door drukkerij Maes, de opmaak gebeurt door de eigen administratie.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de teksten van de editie Seniorengids zomer vast te stellen.
In april 2025 nam de burgemeester meerdere besluiten.
Deze besluiten worden voor kennisneming voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
In april 2025 nam de algemeen directeur meerdere besluiten.
Deze besluiten worden voor kennisneming voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
In april 2025 nam het diensthoofd personeel meerdere besluiten.
Deze besluiten worden voor kennisneming voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
Gemeenteraadslid Guido Vaganée, fractie N-VA, stelt volgende vraag:
Is het niet logischer dat de gemeente lid zou worden van de opdrachthoudende vereniging crematoriumbeheer te Eppegem, omdat de meeste van onze inwoners daar gecremeerd worden in plaats van in Wilrijk (waar Pontes, de opdrachthoudende vereniging waar de gemeente momenteel lid van is, een crematorium heeft)?
Samengevat, antwoordt het college van burgemeester en schepenen als volgt:
Huidige situatie:
In 1995 trad de gemeente Bonheiden toe tot de intercommunale vereniging crematorium Antwerpen (IVCA). De toetredingsprijs bedroeg, omgerekend naar euro, € 39.662,96. Op 15/06/2008 verlengde Bonheiden het lidmaatschap bij IVCA. IVCA veranderde van naam. Het werd de opdrachthoudende vereniging Pontes. Tot op heden werden er geen bijkomende lidmaatschapsgelden of deelnemingen gevraagd. Pontes is dus een intergemeentelijk samenwerkingsverband voor crematoriumbeheer in het Antwerpse. Pontes heeft drie crematoria, één in Wilrijk, één in Lommel en één in Turnhout. Het bestaan van deze opdrachthoudende vereniging heeft een duurtijd van 18 jaar. Tegen 16/05/2026 zal de gemeente Bonheiden een keuze moeten maken over het verdere lidmaatschap bij deze opdrachthoudende vereniging.
Conclusie:
Voor de opmaak MJP 2026-2031 is een luik participatie voorzien waarbij drie stakeholders uitgenodigd worden tot participeren: burgers, adviesraden en gemeenteraad.
De periode voor burgers om ideeën binnen te brengen liep af op 30/04/2025 en de periode voor de adviesraden eindigt op 31/05/2025.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om kennis te nemen van de lijst van suggesties van de burgers.
De variapunten worden besproken door het college van burgemeester en schepenen.
Namens College van burgemeester en schepenen,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Lode Van Looy
burgemeester-voorzitter