Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd akkoord te gaan met de aanpassing van de raamovereenkomst en de afsprakennota tussen het Begeleidingscentrum voor Personen met Autisme (BCPA) en dienstencentrum De Metteberg.
30/08/2025: Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn betreffende goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met het Begeleidingscentrum voor Personen met Autisme.
Naar aanleiding van de aanstelling van een nieuwe centrumleider voor Dienstencentrum De Metteberg en een nieuwe jobcoach bij het Begeleidingscentrum voor Personen met Autisme (BCPA), zijn de bestaande documenten — met name de raamovereenkomst en afsprakennota — niet langer up-to-date. Een herziening van deze documenten is noodzakelijk om de actuele situatie en samenwerkingsafspraken correct weer te geven.
De nieuwe jobcoach zet actief in op het uitbreiden van werkmogelijkheden voor cliënten. In dat kader werd samen met het dienstencentrum onderzocht welke aanvullende taken of activiteiten kunnen worden aangeboden aan cliënten, naast de huidige maandelijkse ondersteuning in het buurtrestaurant. Dit biedt kansen voor cliënten die zelfstandig naar het dienstencentrum kunnen komen of interesse hebben in andere activiteiten dan het buurtrestaurant.
Op dit moment worden heel wat taken binnen de activiteitenwerking opgenomen door medewerkers van het dienstencentrum, terwijl er nog weinig beroep wordt gedaan op vrijwilligers. Een hernieuwde inzet op vrijwilligerswerking kan medewerkers ontlasten, waardoor zij meer ruimte krijgen voor begeleiding, coördinatie, het organiseren van infosessies en het versterken van de buurtwerking.
Samenwerkingsafspraken:
1. Met vrijwilligers
2. Met het BCPA (sociale partner)
Maandelijks wordt het activiteitenaanbod afgestemd met de jobcoach van het BCPA.
Het BCPA bekijkt intern welke cliënten geschikt zijn om ondersteuning te bieden bij de geplande activiteiten.
Afspraak rond het takenpakket van begeleidwerkers:
Begeleidwerkers mogen niet worden ingezet als vervanging van personeel.
Taken worden in overleg met de werkpost, begeleidwerker en jobcoach afgestemd op de mogelijkheden van de begeleidwerker.
Mogelijke taken zijn:
Logistieke ondersteuning: tafels/stoelen zetten en opruimen, tafels dekken, afruimen, afwas, servies opbergen, koffie/thee klaarzetten.
Ondersteuning toog- en bedieningswerk: drank en eten serveren.
Promotie: flyers maken, plooien en verspreiden.
Licht administratief werk.
Afspraken met betrekking tot de samenwerking:
Het dienstencentrum stelt, in samenwerking met het BCPA, een aangepaste werkpost ter beschikking voor onbezoldigde arbeidsmatige activiteiten.
De jobcoach verzorgt opleiding, training, opvolging en evaluatie op de werkvloer, en bezoekt de werkpost op regelmatige basis.
De centrumleider fungeert als werkpostbegeleider en is het aanspreekpunt voor het BCPA.
Jaarlijks vindt een evaluatiemoment plaats, waarbij alle partijen worden betrokken.
Alle betrokken partijen respecteren de vertrouwelijkheid van cliëntgebonden informatie.
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan deze samenwerking.
Enig artikel - Keurt onderstaande overeenkomst goed:
RAAMOVEREENKOMST TUSSEN BCPA EN LOKAAL BESTUUR BONHEIDEN
Doel van de overeenkomst:
Deze overeenkomst schept een kader waarbinnen het Begeleidingscentrum voor Personen met Autisme en de werkpost zich samen engageren om concreet invulling te geven aan de doelstelling van Begeleid Werken.
Alle partijen erkennen uitdrukkelijk dat dit GEEN arbeidsovereenkomst is en dus NIET onderworpen is aan de reglementering betreffende arbeidsovereenkomsten.
De ondertekenende partijen:
De organisatie:
Begeleidingscentrum voor Personen met Autisme (BCPA)
Adres: Leuvensesteenweg 212, 2800 Mechelen
De werkpost:
Lokaal Bestuur Bonheiden, Dienstencentrum ‘De Metteberg’
Adres: Sint-Maartensberg 2, 2820 Bonheiden
Hierbij vertegenwoordigd door:
Functie jobcoach: Decorte Geert
Functie werkpostbegeleider: Smulders Virginie
Afspraken met betrekking tot de samenwerking:
Afspraken met betrekking tot het takenpakket:
Afspraken met betrekking tot veiligheid en verzekeringen:
Afspraken met betrekking tot problemen op het werk/ het afhandelen van klachten:
Als een probleem niet rechtstreeks tussen de jobcoach en de werkpost kan geregeld worden, kan men steeds de coördinator jobcoaching binnen BCPA contacteren:
Anja Meert, anja.meert@begeleidingcentrum-autisme.be
Als ook dit niet tot een oplossing leidt, kan de zaak worden voorgelegd aan de directie:
An De Ridder, 0476 89 19 20, an.deridder@begeleidingcentrum-autisme.be
Zij behandelen de klacht dan volgens hun eigen klachtenprocedure.
Afspraken over de start, duur en beëindiging van de samenwerking:
Opgemaakt te Bonheiden op 29 september 2025
in twee exemplaren, waarvan beide partijen erkennen 1 exemplaar te hebben ontvangen.
Namens de werkpost Namens de jobcoach,
Algemeen Directeur, Ethel Van den Wijngaert Decorte Geert
Voorzitter vast bureau, Lode Van Looy