Terug
Gepubliceerd op 04/12/2025

Besluit  Raad Voor Maatschappelijk Welzijn

wo 22/10/2025 - 20:00

Sociaal beleid - Actualisatie raamovereenkomst en afsprakennota met Begeleidingscentrum voor Personen met Autisme: Goedkeuring

Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Conny Van den Brande, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd akkoord te gaan met de aanpassing van de raamovereenkomst en de afsprakennota tussen het Begeleidingscentrum voor Personen met Autisme (BCPA) en dienstencentrum De Metteberg.

Voorgeschiedenis

30/08/2025: Besluit  van de raad voor maatschappelijk welzijn betreffende goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met het Begeleidingscentrum voor Personen met Autisme.

Feiten en context

Naar aanleiding van de aanstelling van een nieuwe centrumleider voor Dienstencentrum De Metteberg en een nieuwe jobcoach bij het Begeleidingscentrum voor Personen met Autisme (BCPA), zijn de bestaande documenten — met name de raamovereenkomst en afsprakennota — niet langer up-to-date. Een herziening van deze documenten is noodzakelijk om de actuele situatie en samenwerkingsafspraken correct weer te geven.

De nieuwe jobcoach zet actief in op het uitbreiden van werkmogelijkheden voor cliënten. In dat kader werd samen met het dienstencentrum onderzocht welke aanvullende taken of activiteiten kunnen worden aangeboden aan cliënten, naast de huidige maandelijkse ondersteuning in het buurtrestaurant. Dit biedt kansen voor cliënten die zelfstandig naar het dienstencentrum kunnen komen of interesse hebben in andere activiteiten dan het buurtrestaurant.

Op dit moment worden heel wat taken binnen de activiteitenwerking opgenomen door medewerkers van het dienstencentrum, terwijl er nog weinig beroep wordt gedaan op vrijwilligers. Een hernieuwde inzet op vrijwilligerswerking kan medewerkers ontlasten, waardoor zij meer ruimte krijgen voor begeleiding, coördinatie, het organiseren van infosessies en het versterken van de buurtwerking.

Samenwerkingsafspraken:

1. Met vrijwilligers

  • Vrijwilligers blijven een belangrijke pijler in de werking van het dienstencentrum en vormen een waardevolle aanvulling op de inzet van de sociale partners.

2. Met het BCPA (sociale partner)

  • Maandelijks wordt het activiteitenaanbod afgestemd met de jobcoach van het BCPA.

  • Het BCPA bekijkt intern welke cliënten geschikt zijn om ondersteuning te bieden bij de geplande activiteiten.

Afspraak rond het takenpakket van begeleidwerkers:

  • Begeleidwerkers mogen niet worden ingezet als vervanging van personeel.

  • Taken worden in overleg met de werkpost, begeleidwerker en jobcoach afgestemd op de mogelijkheden van de begeleidwerker.

  • Mogelijke taken zijn:

    • Logistieke ondersteuning: tafels/stoelen zetten en opruimen, tafels dekken, afruimen, afwas, servies opbergen, koffie/thee klaarzetten.

    • Ondersteuning toog- en bedieningswerk: drank en eten serveren.

    • Promotie: flyers maken, plooien en verspreiden.

    • Licht administratief werk.

Afspraken met betrekking tot de samenwerking:

  • Het dienstencentrum stelt, in samenwerking met het BCPA, een aangepaste werkpost ter beschikking voor onbezoldigde arbeidsmatige activiteiten.

  • De jobcoach verzorgt opleiding, training, opvolging en evaluatie op de werkvloer, en bezoekt de werkpost op regelmatige basis.

  • De centrumleider fungeert als werkpostbegeleider en is het aanspreekpunt voor het BCPA.

  • Jaarlijks vindt een evaluatiemoment plaats, waarbij alle partijen worden betrokken.

  • Alle betrokken partijen respecteren de vertrouwelijkheid van cliëntgebonden informatie.

Juridische grond
  • Het Lokaal Sociaal Beleid.
  • Het Decreet over het lokaal bestuur.
  • Het Woonzorgdecreet van 15/02/2019, meer bepaald hoofdstuk 2, afdeling 1. lokaal dienstencentrum, waarin de opdrachten van een lokaal dienstencentrum beschreven staan.
Financiële gevolgen

Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan deze samenwerking.

Publieke stemming
Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel - Keurt onderstaande overeenkomst goed:

RAAMOVEREENKOMST TUSSEN BCPA EN LOKAAL BESTUUR BONHEIDEN
Doel van de overeenkomst:
Deze overeenkomst schept een kader waarbinnen het Begeleidingscentrum voor Personen met Autisme en de werkpost zich samen engageren om concreet invulling te geven aan de doelstelling van Begeleid Werken.
Alle partijen erkennen uitdrukkelijk dat dit GEEN arbeidsovereenkomst is en dus NIET onderworpen is aan de reglementering betreffende arbeidsovereenkomsten.

De ondertekenende partijen:
De organisatie:
Begeleidingscentrum voor Personen met Autisme (BCPA)
Adres: Leuvensesteenweg 212, 2800 Mechelen

De werkpost:
Lokaal Bestuur Bonheiden, Dienstencentrum ‘De Metteberg’
Adres: Sint-Maartensberg 2, 2820 Bonheiden

Hierbij vertegenwoordigd door:
Functie jobcoach: Decorte Geert
Functie werkpostbegeleider: Smulders Virginie

Afspraken met betrekking tot de samenwerking:

  • De werkpost is bereid om op zijn werkvloer, ondersteund door het BCPA, een persoon met een beperking onbezoldigde arbeidsmatige activiteiten aan te bieden.
  • De jobcoach staat in voor opleiding en training op de werkvloer en engageert zich tot een blijvende opvolging, evaluatie en bijsturing. Hij/zij komt, op verzoek van een partij of op eigen initiatief, ter plaatse.
  • De werkpost informeert en stimuleert zijn personeel en medewerkers tot een positieve bijdrage.
  • De jobcoach krijgt de toelating om de werkvloer regelmatig te bezoeken. Hij kan medewerkers informeren over de begeleid werker en het doel van begeleid werken.
  • De werkpost en de jobcoach stellen in samenspraak een werkpostbegeleider aan. Deze persoon begeleidt en ondersteunt de begeleid werker in het uitvoeren van zijn taken, en is de contactpersoon van het BCPA. De werkpostbegeleider wordt betrokken in een regelmatig overleg en een jaarlijkse evaluatie.
  • Alle partijen zijn gebonden door een plicht tot geheimhouding. Informatie over de cliënt is niet voor alle werknemers bestemd. Informatie over het werk, blijft op het werk.

Afspraken met betrekking tot het takenpakket:

  • Werkpost, begeleidwerker en jobcoach zoeken samen naar taken op maat van de begeleidwerker.
  • De begeleidwerker mag niet worden ingeschakeld ter vervanging van ander personeel.

Afspraken met betrekking tot veiligheid en verzekeringen:

  • De jobcoach en de werkpost(begeleider) zorgen ervoor dat de begeleidwerker hygiënisch en veilig kan werken. Hierbij gelden dezelfde regels en afspraken als voor andere werknemers. Als er bepaalde risico’s zijn, worden die eerst besproken en eventuele afspraken hierover worden in deze afsprakennota omschreven.
  • Het BCPA sluit voor de begeleid werker een lichamelijke ongevallenverzekering af voor het risico op lichamelijk letsel en daaraan verbonden kosten op de werkpost en tijdens de verplaatsingen van en naar de werkpost.
  • Het BCPA sluit een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid af voor eventuele schade door de begeleidwerker aan derden.
  • De werkpost en/of de begeleid werker zal elk schadegeval of ongeval met betrekking tot de begeleid werker onmiddellijk melden aan de jobcoach. De nodige verzekeringsdocumenten worden ingevuld en aan de jobcoach bezorgd.
  • Het BCPA raadt de begeleidwerker aan om een familiale verzekering af te sluiten. Hij moet zijn verzekeringsconsulent op de hoogte brengen van zijn Begeleid Werken.
  • Schade aan toevertrouwd goed (datgene waarmee je werkt in het bedrijf) is hiervan uitgesloten en steeds ten laste van de werkpost.
  • De werkpost neemt de begeleid werker op in zijn (exploitatie)verzekering en brengt zijn verzekeringsconsulent op de hoogte.
  • De begeleid werker wordt NIET opgenomen in een arbeidsongevallenverzekering van het bedrijf.

Afspraken met betrekking tot problemen op het werk/ het afhandelen van klachten:

Als een probleem niet rechtstreeks tussen de jobcoach en de werkpost kan geregeld worden, kan men steeds de coördinator jobcoaching binnen BCPA contacteren:
Anja Meert, anja.meert@begeleidingcentrum-autisme.be
Als ook dit niet tot een oplossing leidt, kan de zaak worden voorgelegd aan de directie:
An De Ridder, 0476 89 19 20, an.deridder@begeleidingcentrum-autisme.be
Zij behandelen de klacht dan volgens hun eigen klachtenprocedure.

Afspraken over de start, duur en beëindiging van de samenwerking:

  • Deze raamovereenkomst wordt afgesloten voor onbepaalde duur. Het legt de wens tot samenwerking vast, maar staat los van de concrete inschakeling van een bepaalde begeleidwerker. Bij start van een begeleidwerker op de werkpost worden verdere afspraken tussen het BCPA, de werkpost en de begeleidwerker vastgelegd in een ‘Afsprakennota’.
  • Beide partijen kunnen deze raamovereenkomst beëindigen. In een gesprek bespreekt men de reden en de datum waarop de samenwerking stopt. We ondertekenen het formulier ‘Stopzetten van de overeenkomst.” Alle bestaande afsprakennota’s vervallen dan eveneens.

Opgemaakt te Bonheiden op 29 september 2025

in twee exemplaren, waarvan beide partijen erkennen 1 exemplaar te hebben ontvangen.

Namens de werkpost                                                    Namens de jobcoach,
Algemeen Directeur, Ethel Van den Wijngaert                 Decorte Geert 
Voorzitter vast bureau, Lode Van Looy