De voorzitter opent de zitting op 22/10/2025 om 20:01.
De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24/09/2025 worden ter goedkeuring voorgelegd.
24/09/2025: Vergadering raad voor maatschappelijk welzijn waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24/09/2025 goed.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de nieuwe samenwerkingsovereenkomst met DAV Rolkar Rivierenland goed te keuren.
De huidige samenwerkingsovereenkomst m.b.t de dienstverlening van aangepast vervoer loopt af op 31/12/2025 en dient vernieuwd te worden.
Inhoud van de overeenkomst:
Rolkar Rivierenland spant zich in voor het OCMW om zoveel mogelijk personen met een mobiliteitsbeperking in de gemeente Bonheiden te vervoeren naar een ziekenhuis, dokter, familie, vrienden e.d., opdat zij volwaardig aansluiting kunnen blijven vinden bij de diverse facetten van onze samenleving. Inwoners van Bonheiden worden doorverwezen naar Rolkar Rivierenland als:
Elke inwoner van Bonheiden kan zonder doorverwijzing van de Mobitwin Centrale (MTC) een rit aanvragen bij Rolkar Rivierenland.
In de samenwerkingsovereenkomst worden enkele verplichtingen opgenomen voor zowel Rolkar Rivierenland als het OCMW.
Rolkar Rivierenland verbindt zich ertoe:
Het OCMW verbindt zich ertoe:
Feedback omtrent het aantal ritten en aantal gebruikers doorheen de jaren:
Feedback omtrent het aantal ritten in 2024 en 2025:
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Deze samenwerkingsovereenkomst werd opgenomen in de meerjarenplanning, A1.1.1O Solidariteitsbijdrage DAV Rolkar Rivierenland.
Financieel advies:
Het visum van de financieel directeur wordt toegekend aan deze verbintenis. Daarmee wordt bevestigd dat er geen enkele aanwijzing is gevonden dat deze uitgave onwettig, onregelmatig of zonder voldoende krediet in het lopende boekjaar of zonder verbintenis mogelijk binnen het meerjarenplan zou worden aangegaan mits het krediet opgetrokken wordt in het nog vast te stellen MJP 2026-2031.
Gunstig mits aanpassing visum Visum 2025/0291 van Financiele dienst van 06 oktober 2025
Enig artikel - Keurt volgende samenwerkingsovereenkomst: DAV Rolkar Rivierenland - OCMW Bonheiden m.b.t. de dienstverlening van aangepast vervoer goed:
Tussen Vlotter Facilities vzw, met maatschappelijke zetel te 2850 Boom, Col. Silvertopstraat 15, vertegenwoordigd door Hilde Heyman, voorzitter, en Jan Vermeulen, Directeur Vlotter Maatwerk, hierna genoemd ‘de vervoerder’
en het OCMW van Bonheiden, vertegenwoordigd door Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur, en Lode Van Looy, voorzitter vast bureau,
is overeengekomen wat volgt:
TOELICHTING
Deze overeenkomst wordt gesloten in functie van het vervoer van personen met een handicap of een ernstig beperkte mobiliteit.
DAV Rolkar Rivierenland treedt hierbij op als ‘de vervoerder’.
Deze overeenkomst maakt een samenwerkingsovereenkomst uit die bedoeld is om de voorwaarden te regelen waaronder inwoners van de gemeente Bonheiden gebruik kunnen maken van de dienstverlening van DAV Rolkar Rivierenland.
Artikel 1 - VOORWERP VAN DE OVEREENKOMST
Artikel 1.1. Begripsomschrijving Het doel van de dienstverlening is om personen op een comfortabele manier en zittend in een rolstoel veilig te vervoeren. Het aanbod van het aangepast vervoer moet voldoende kwaliteit bieden om aan de mobiliteitsbehoefte van deze doelgroep te voldoen. Aangepast vervoer heeft geen betrekking op ziekenvervoer, collectief instellingsvervoer en collectief werknemersvervoer. Aangepast vervoer verschilt ook van toegankelijk openbaar vervoer. Omdat voor de doelgroep de beschikbaarheid van vervoer het grootste probleem is worden geen criteria gesteld over het inkomen van de gebruiker.
Artikel 1.2. Voorwerp Deze overeenkomst strekt ertoe de rechten en verplichtingen vast te stellen tussen de vervoerder en OCMW Bonheiden zodoende dat er een aanbod aangepast vervoer verzekerd kan worden dat voldoet aan de noden van de inwoners van Bonheiden.
Artikel 2 - VERPLICHTINGEN VAN DE PARTIJEN
Artikel 2.1. De vervoerder verbindt er zich toe:
Artikel 2.2. Het OCMW van Bonheiden verbindt er zich toe
Artikel 3 - DUUR EN OPZEGGING VAN DE OVEREENKOMST
Artikel 3.1. De overeenkomst is gesloten voor één jaar en is jaarlijks opzegbaar, minimaal 2 maand voor de eerste dag van het nieuwe werkingsjaar (dat samenvalt met het kalenderjaar). De opzegging gebeurt aangetekend aan de andere partij.
Artikel 4 - TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTBANKEN
Artikel 4.1 Het Belgische recht is van toepassing op deze overeenkomst.
Artikel 4.2 Partijen zullen alles in het werk stellen om eventuele geschillen in der minne te regelen. Als er geen oplossing wordt gevonden, zijn enkel de bevoegde rechtbanken van Antwerpen bevoegd om in het geschil uitspraak te doen.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd akkoord te gaan met de aanpassing van de raamovereenkomst en de afsprakennota tussen het Begeleidingscentrum voor Personen met Autisme (BCPA) en dienstencentrum De Metteberg.
30/08/2025: Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn betreffende goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met het Begeleidingscentrum voor Personen met Autisme.
Naar aanleiding van de aanstelling van een nieuwe centrumleider voor Dienstencentrum De Metteberg en een nieuwe jobcoach bij het Begeleidingscentrum voor Personen met Autisme (BCPA), zijn de bestaande documenten — met name de raamovereenkomst en afsprakennota — niet langer up-to-date. Een herziening van deze documenten is noodzakelijk om de actuele situatie en samenwerkingsafspraken correct weer te geven.
De nieuwe jobcoach zet actief in op het uitbreiden van werkmogelijkheden voor cliënten. In dat kader werd samen met het dienstencentrum onderzocht welke aanvullende taken of activiteiten kunnen worden aangeboden aan cliënten, naast de huidige maandelijkse ondersteuning in het buurtrestaurant. Dit biedt kansen voor cliënten die zelfstandig naar het dienstencentrum kunnen komen of interesse hebben in andere activiteiten dan het buurtrestaurant.
Op dit moment worden heel wat taken binnen de activiteitenwerking opgenomen door medewerkers van het dienstencentrum, terwijl er nog weinig beroep wordt gedaan op vrijwilligers. Een hernieuwde inzet op vrijwilligerswerking kan medewerkers ontlasten, waardoor zij meer ruimte krijgen voor begeleiding, coördinatie, het organiseren van infosessies en het versterken van de buurtwerking.
Samenwerkingsafspraken:
1. Met vrijwilligers
2. Met het BCPA (sociale partner)
Maandelijks wordt het activiteitenaanbod afgestemd met de jobcoach van het BCPA.
Het BCPA bekijkt intern welke cliënten geschikt zijn om ondersteuning te bieden bij de geplande activiteiten.
Afspraak rond het takenpakket van begeleidwerkers:
Begeleidwerkers mogen niet worden ingezet als vervanging van personeel.
Taken worden in overleg met de werkpost, begeleidwerker en jobcoach afgestemd op de mogelijkheden van de begeleidwerker.
Mogelijke taken zijn:
Logistieke ondersteuning: tafels/stoelen zetten en opruimen, tafels dekken, afruimen, afwas, servies opbergen, koffie/thee klaarzetten.
Ondersteuning toog- en bedieningswerk: drank en eten serveren.
Promotie: flyers maken, plooien en verspreiden.
Licht administratief werk.
Afspraken met betrekking tot de samenwerking:
Het dienstencentrum stelt, in samenwerking met het BCPA, een aangepaste werkpost ter beschikking voor onbezoldigde arbeidsmatige activiteiten.
De jobcoach verzorgt opleiding, training, opvolging en evaluatie op de werkvloer, en bezoekt de werkpost op regelmatige basis.
De centrumleider fungeert als werkpostbegeleider en is het aanspreekpunt voor het BCPA.
Jaarlijks vindt een evaluatiemoment plaats, waarbij alle partijen worden betrokken.
Alle betrokken partijen respecteren de vertrouwelijkheid van cliëntgebonden informatie.
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan deze samenwerking.
Enig artikel - Keurt onderstaande overeenkomst goed:
RAAMOVEREENKOMST TUSSEN BCPA EN LOKAAL BESTUUR BONHEIDEN
Doel van de overeenkomst:
Deze overeenkomst schept een kader waarbinnen het Begeleidingscentrum voor Personen met Autisme en de werkpost zich samen engageren om concreet invulling te geven aan de doelstelling van Begeleid Werken.
Alle partijen erkennen uitdrukkelijk dat dit GEEN arbeidsovereenkomst is en dus NIET onderworpen is aan de reglementering betreffende arbeidsovereenkomsten.
De ondertekenende partijen:
De organisatie:
Begeleidingscentrum voor Personen met Autisme (BCPA)
Adres: Leuvensesteenweg 212, 2800 Mechelen
De werkpost:
Lokaal Bestuur Bonheiden, Dienstencentrum ‘De Metteberg’
Adres: Sint-Maartensberg 2, 2820 Bonheiden
Hierbij vertegenwoordigd door:
Functie jobcoach: Decorte Geert
Functie werkpostbegeleider: Smulders Virginie
Afspraken met betrekking tot de samenwerking:
Afspraken met betrekking tot het takenpakket:
Afspraken met betrekking tot veiligheid en verzekeringen:
Afspraken met betrekking tot problemen op het werk/ het afhandelen van klachten:
Als een probleem niet rechtstreeks tussen de jobcoach en de werkpost kan geregeld worden, kan men steeds de coördinator jobcoaching binnen BCPA contacteren:
Anja Meert, anja.meert@begeleidingcentrum-autisme.be
Als ook dit niet tot een oplossing leidt, kan de zaak worden voorgelegd aan de directie:
An De Ridder, 0476 89 19 20, an.deridder@begeleidingcentrum-autisme.be
Zij behandelen de klacht dan volgens hun eigen klachtenprocedure.
Afspraken over de start, duur en beëindiging van de samenwerking:
Opgemaakt te Bonheiden op 29 september 2025
in twee exemplaren, waarvan beide partijen erkennen 1 exemplaar te hebben ontvangen.
Namens de werkpost Namens de jobcoach,
Algemeen Directeur, Ethel Van den Wijngaert Decorte Geert
Voorzitter vast bureau, Lode Van Looy
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd principieel akkoord te gaan met het gebruik van het systeem van ‘minimale levering energie winter 2025-2026'.
De doelstelling van de minimale leveringen is om de grootste nood op te vangen, niet om volwaardig gratis verwarming ter beschikking te stellen. OCMW’s moeten de hulpvrager uitleggen dat de opgeladen bedragen staan voor 60% van het gemiddeld verbruik. Concreet zal iedere toekenning dus voldoende zijn om een halve maand te verwarmen aan een minimaal comfort, bijvoorbeeld door de verwarming op 16 graden te zetten of slechts één kamer te verwarmen. Wil men gewoon comfort, dan zullen opladingen met eigen middelen (of met extra financiële steun van het OCMW) noodzakelijk zijn.
Eens het engagement genomen is, wordt in elk afzonderlijk dossier onderzocht en beslist of een hulpvrager recht heeft op de minimale levering aardgas en indien nodig extra financiële steun van het OCMW. Deze individuele beslissing wordt genomen door de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
De Vlaamse Regering gaf haar principiële goedkeuring aan maatregelen om de impact van de extreem hoge energieprijzen voor de gezinnen te verlichten. Eén van de maatregelen betreft het versterken van de minimale levering aardgas en een uitbreiding naar klanten die elektrisch verwarmen via het exclusief nachttarief. De tussenkomst wordt voor beide verwarmingsbronnen opnieuw berekend als 60% van de gemiddelde verbruikskost per type woning gedurende de winter en vormt zo een heel substantiële hulp voor de gezinnen.
Deze regeling is optioneel voor de OCMW’s: zij kunnen beslissen al dan niet in het systeem te stappen. Ze kunnen wel slechts middelen recupereren bij de distributienetbeheerder als ze de procedure volgen. Tijdens de afgelopen winterperiode 2024-2025 maakte 89% van de OCMW’s gebruik van deze maatregel.
Met de ‘minimale levering via de digitale meter in voorafbetaling’ (artikel 5.4.6 tot en met 5.4.10 van het Energiebesluit van 19/11/2010) wil de Vlaamse Regering de OCMW’s een middel aanreiken om klanten bij de netbeheerder te ondersteunen, die onvoldoende middelen hebben om betalingen uit te voeren via het voorafbetalingssysteem Prepaid (vroeger: budgetmeter), en dus tijdens de winterperiode het risico lopen om zonder verwarming te vallen. De kost hiervoor kan deels worden gerecupereerd bij de distributienetbeheerder, deels ook bij de hulpvrager. Sinds 2018 is de toepassingsperiode van de maatregel verruimd met twee maanden, waardoor ze voortaan standaard loopt van 01/11 tot en met 31/03. Afhankelijk van de noden van de betrokken gezinnen, kunnen de tussenkomsten dus maximaal gedurende 5 maanden worden toegekend.
Elke inwoner met een voorafbetalingssysteem 'Prepaid' of met een digitale meter in voorafbetaling voor elektriciteit met een exclusief nachtmeter, zal na het akkoord aangeschreven worden om te informeren over zijn rechten. Het bedrag waarop een inwoner recht heeft is afhankelijk van het type woning en het al dan hebben van het sociaal tarief (beschermende afnemer). Na contact met een OCMW-medewerker zal er een sociaal onderzoek worden gevoerd dat minstens volgende elementen bevat:
Dit sociaal verslag wordt samen met een voorstel voorgelegd aan de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
De bedragen van de tussenkomsten worden in de loop van oktober bekendgemaakt. Het is de minister voor energie die de berekeningswijze vastlegt. Bij het opstellen van de tabel wordt de minimale levering bepaald als 60% van het gemiddeld verbruik in de wintermaanden december, januari en februari. De hoogte van de tussenkomst is afhankelijk van:
De bedragen worden eveneens gepubliceerd op www.vlaanderen.be/minimale-levering-aardgas en www.vlaanderen.be/minimale-levering-elektriciteit.
Visum:
Gunstig visum FA 2025/00226 van Financiele dienst van 22 september 2025
Enig artikel - Gaat principieel akkoord om gebruik te maken van het systeem van ‘minimale levering aardgas en exclusief nachttarief winter 2025-2026'.
Op 25/01/2025 besliste de raad voor maatschappelijk welzijn akkoord te gaan een deel van perceel, 2de afdeling, sectie B, nr. 394 met een totale oppervlakte van 2,35ha voor 47,32 m² af te splitsen en dit kleinere deel te verkopen voor 710 euro aan Fluvius voor de oprichting van een nieuwe elektriciteitscabine. Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de authentieke akte die hiertoe werd opgesteld goed te keuren.
In de raad voor maatschappelijk welzijn van januari 2025 werd beslist principieel akkoord te gaan met de verkoop van een deel van het perceel 2de afdeling, sectie B, nr. 394 met een totale oppervlakte van 2,35 ha. Het te verkopen deel is 47,32 m² groot en werd geschat op een verkoopwaarde van 710 euro. Het gaat om een verkoop aan Fluvius met als doel er een elektriciteitscabine op te richten.
Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 78,11° betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het goedkeuren van deze authentieke akte vormt de uitvoering van de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn dd. 29/01/2025 aangaande Patrimonium - Verkoop perceel grond gelegen te Molenlei voor bouw nieuwe elektriciteitscabine aan FLUVIUS: Goedkeuring.
Ontvangst van € 710 verkoopsom.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de akte, die als bijlage bij dit besluit is gevoegd en er integraal deel van uitmaakt, voor wat betreft de verkoop van een deel van het perceel gelegen te Molenlei, Wuynes, volgens huidig kadaster, sectie B, deel van nummer 394B P0000, thans gekend met gereserveerd perceelsidentificatienummer 394B P0000, met een oppervlakte van 47,32 m².
Artikel 2- Duidt de (waarnemend) burgemeester en de (waarnemend) algemeen directeur aan om het OCMW te vertegenwoordigen bij het verlijden van de authentieke akte.
De voorzitter sluit de zitting op 22/10/2025 om 20:11.
Namens Raad Voor Maatschappelijk Welzijn,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Daan Versonnen
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn