Terug
Gepubliceerd op 04/12/2025

Notulen  Raad Voor Maatschappelijk Welzijn

wo 22/10/2025 - 20:00 raadzaal van het gemeentehuis, Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden
Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Conny Van den Brande, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

De voorzitter opent de zitting op 22/10/2025 om 20:01.

  • Openbaar

    • Raad voor maatschappelijk welzijn - Notulen vergadering 24/09/2025: Goedkeuring

      Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Conny Van den Brande, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24/09/2025 worden ter goedkeuring voorgelegd.

      Voorgeschiedenis

      24/09/2025: Vergadering raad voor maatschappelijk welzijn waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.

      Feiten en context
      • De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
      • Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering.  Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
      • Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.
      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 32, 277 en 278.
      • Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24/09/2025 goed.

    • Mobiliteit - Samenwerkingsovereenkomst DAV Rolkar Rivierenland: Goedkeuring

      Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Conny Van den Brande, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de nieuwe samenwerkingsovereenkomst met DAV Rolkar Rivierenland goed te keuren.

      Voorgeschiedenis
      • 25/09/2024: Goedkeuring door de raad voor maatschappelijk welzijn betreffende de samenwerkingsovereenkomst DAV Rolkar Rivierenland - OCMW Bonheiden m.b.t. de dienstverlening van aangepast vervoer.
      • 01/10/2025: E-mail van Vlotter Vervoer Rolkar Rivierenland, met als bijlage de nieuwe samenwerkingsovereenkomst.
      Feiten en context

      De huidige samenwerkingsovereenkomst m.b.t de dienstverlening van aangepast vervoer loopt af op 31/12/2025 en dient vernieuwd te worden.

      Inhoud van de overeenkomst:

      Rolkar Rivierenland spant zich in voor het OCMW om zoveel mogelijk personen met een mobiliteitsbeperking in de gemeente Bonheiden te vervoeren naar een ziekenhuis, dokter, familie, vrienden e.d., opdat zij volwaardig aansluiting kunnen blijven vinden bij de diverse facetten van onze samenleving. Inwoners van Bonheiden worden doorverwezen naar Rolkar Rivierenland als:

      • deze personen zich verplaatsen met behulp van een rolstoel;
      • deze personen verblijven in een thuisvervangend milieu (een woonzorgcentrum of een zorgflat).

      Elke inwoner van Bonheiden kan zonder doorverwijzing van de Mobitwin Centrale (MTC) een rit aanvragen bij Rolkar Rivierenland.

      In de samenwerkingsovereenkomst worden enkele verplichtingen opgenomen voor zowel Rolkar Rivierenland als het OCMW.

      Rolkar Rivierenland verbindt zich ertoe:

      • beschikbaar te zijn via één centraal telefoonnummer voor de zorgregio en telefonische permanentie te verzekeren tussen 09.00 u. en 12.00 u. en van 13.00 u. tot 16.00 u. van maandag t.e.m. vrijdag;
      • ritten uit te voeren voor de inwoners van Bonheiden van 06.30 u. tot 00.00 u., 7 dagen op 7;
      • administratieve en financiële verwerking van de dienstverlening te verzorgen. Er wordt maandelijks een gebruikersfactuur opgemaakt;
      • het OCMW van Bonheiden op de hoogte te houden van het aantal uitgevoerde ritten en vervoerde personen.

      Het OCMW verbindt zich ertoe:

      • voor de ritten die werden uitgevoerd voor de inwoners uit Bonheiden een financiële tussenkomst te bieden aan de vervoerder. De tussenkomst wordt bepaald op basis van het inwonersaantal. De tussenkomst bedraagt € 0,33 per inwoner voor het werkingsjaar 2026. De tussenkomst is gestegen van € 0,32 naar € 0,33;
      • voor het OCMW van Bonheiden bedraagt de bijdrage in 2026 € 5.161,53 (bepaald op basis van het inwonersaantal: 15.641 inwoners op 01/01/2025).

      Feedback omtrent het aantal ritten en aantal gebruikers doorheen de jaren:

      • Zie bijlage 1.

      Feedback omtrent het aantal ritten in 2024 en 2025:

      • Voor het jaar 2024 werden volgende cijfers doorgegeven: 
        • 18 unieke gebruikers;
        • Het totaal aantal ritten bedraagt: 1.452 (enkele) ritten. Het gaat hier dan vooral over ritten in functie van doktersafspraken, ziekenhuis, naar de dagverzorgingscentra en in het kader van vrije tijd:
          • 773 ritten voor niet rolstoelgebruikers;
          • 628 ritten voor rolstoelgebruikers;
          • 229 ritten werden door de gebruikers geannuleerd.
      • Voor het jaar 2025 van januari tot en met juli werden volgende cijfers doorgegeven: 
        • 12 unieke gebruikers;
        • Het totaal aantal ritten bedraagt: 799 (enkele) ritten. Het gaat hier dan vooral over ritten in functie van doktersafspraken, ziekenhuis, naar de dagverzorgingscentra en in het kader van vrije tijd:
          • 392 ritten voor niet rolstoelgebruikers;
          • 407 ritten voor rolstoelgebruikers;
          • 159 ritten werden door de gebruikers geannuleerd.
      Adviezen
      Juridische grond

      Het Decreet over het lokaal bestuur.

      Financiële gevolgen

      Deze samenwerkingsovereenkomst werd opgenomen in de meerjarenplanning, A1.1.1O Solidariteitsbijdrage DAV Rolkar Rivierenland.

      Financieel advies:

      Adviezen
      • Visum financieel beheerder

        Het visum van de financieel directeur wordt toegekend aan deze verbintenis. Daarmee wordt bevestigd dat er geen enkele aanwijzing is gevonden dat deze uitgave onwettig, onregelmatig of zonder voldoende krediet in het lopende boekjaar of zonder verbintenis mogelijk binnen het meerjarenplan zou worden aangegaan mits het krediet opgetrokken wordt in het nog vast te stellen MJP 2026-2031.

        Gunstig mits aanpassing visum Visum 2025/0291 van Financiele dienst van 06 oktober 2025

      Publieke stemming
      Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel - Keurt volgende samenwerkingsovereenkomst: DAV Rolkar Rivierenland - OCMW Bonheiden m.b.t. de dienstverlening van aangepast vervoer goed:

      Tussen Vlotter Facilities vzw, met maatschappelijke zetel te 2850 Boom, Col. Silvertopstraat 15, vertegenwoordigd door Hilde Heyman, voorzitter, en Jan Vermeulen, Directeur Vlotter Maatwerk, hierna genoemd ‘de vervoerder’

      en het OCMW van Bonheiden, vertegenwoordigd door Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur, en Lode Van Looy, voorzitter vast bureau,

      is overeengekomen wat volgt:

      TOELICHTING

      Deze overeenkomst wordt gesloten in functie van het vervoer van personen met een handicap of een ernstig beperkte mobiliteit.

      DAV Rolkar Rivierenland treedt hierbij op als ‘de vervoerder’.

      Deze overeenkomst maakt een samenwerkingsovereenkomst uit die bedoeld is om de voorwaarden te regelen waaronder inwoners van de gemeente Bonheiden gebruik kunnen maken van de dienstverlening van DAV Rolkar Rivierenland.

      Artikel 1 - VOORWERP VAN DE OVEREENKOMST

      Artikel 1.1. Begripsomschrijving Het doel van de dienstverlening is om personen op een comfortabele manier en zittend in een rolstoel veilig te vervoeren. Het aanbod van het aangepast vervoer moet voldoende kwaliteit bieden om aan de mobiliteitsbehoefte van deze doelgroep te voldoen. Aangepast vervoer heeft geen betrekking op ziekenvervoer, collectief instellingsvervoer en collectief werknemersvervoer. Aangepast vervoer verschilt ook van toegankelijk openbaar vervoer. Omdat voor de doelgroep de beschikbaarheid van vervoer het grootste probleem is worden geen criteria gesteld over het inkomen van de gebruiker.

      Artikel 1.2. Voorwerp Deze overeenkomst strekt ertoe de rechten en verplichtingen vast te stellen tussen de vervoerder en OCMW Bonheiden zodoende dat er een aanbod aangepast vervoer verzekerd kan worden dat voldoet aan de noden van de inwoners van Bonheiden.

      Artikel 2 - VERPLICHTINGEN VAN DE PARTIJEN

      Artikel 2.1. De vervoerder verbindt er zich toe:

        • Beschikbaar te zijn via één centraal telefoonnummer voor de zorgregio en telefonische permanentie te verzekeren tussen 09.00 u. en 12.00 u. en van 13.00 u. tot 16.00 u. van maandag t/m vrijdag.
        • Ritten uit te voeren voor de inwoners van Bonheiden van 06.30 u. tot 00.00 u., 7 dagen op 7.
        • Administratieve en financiële verwerking van de dienstverlening te verzorgen: er wordt maandelijks een gebruikersfactuur opgemaakt.
        • Het OCMW van Bonheiden op de hoogte te houden van het aantal uitgevoerde ritten en vervoerde personen.

      Artikel 2.2. Het OCMW van Bonheiden verbindt er zich toe 

        • Voor de ritten die werden uitgevoerd voor de inwoners uit Bonheiden een financiële tussenkomst te bieden aan de vervoerder.
        • De tussenkomst wordt bepaald op basis van het inwonersaantal.
        • De tussenkomst bedraagt € 0,33 per inwoner voor het werkingsjaar 2026.
        • Voor het OCMW van Bonheiden bedraagt de bijdrage in 2026 € 5.161,53 (Bepaald op basis van het inwonersaantal 15.641 op 01/01/2025). 

      Artikel 3 - DUUR EN OPZEGGING VAN DE OVEREENKOMST

      Artikel 3.1. De overeenkomst is gesloten voor één jaar en is jaarlijks opzegbaar, minimaal 2 maand voor de eerste dag van het nieuwe werkingsjaar (dat samenvalt met het kalenderjaar). De opzegging gebeurt aangetekend aan de andere partij.

      Artikel 4 - TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTBANKEN

      Artikel 4.1 Het Belgische recht is van toepassing op deze overeenkomst.

      Artikel 4.2 Partijen zullen alles in het werk stellen om eventuele geschillen in der minne te regelen. Als er geen oplossing wordt gevonden, zijn enkel de bevoegde rechtbanken van Antwerpen bevoegd om in het geschil uitspraak te doen.

    • Sociaal beleid - Actualisatie raamovereenkomst en afsprakennota met Begeleidingscentrum voor Personen met Autisme: Goedkeuring

      Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Conny Van den Brande, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd akkoord te gaan met de aanpassing van de raamovereenkomst en de afsprakennota tussen het Begeleidingscentrum voor Personen met Autisme (BCPA) en dienstencentrum De Metteberg.

      Voorgeschiedenis

      30/08/2025: Besluit  van de raad voor maatschappelijk welzijn betreffende goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met het Begeleidingscentrum voor Personen met Autisme.

      Feiten en context

      Naar aanleiding van de aanstelling van een nieuwe centrumleider voor Dienstencentrum De Metteberg en een nieuwe jobcoach bij het Begeleidingscentrum voor Personen met Autisme (BCPA), zijn de bestaande documenten — met name de raamovereenkomst en afsprakennota — niet langer up-to-date. Een herziening van deze documenten is noodzakelijk om de actuele situatie en samenwerkingsafspraken correct weer te geven.

      De nieuwe jobcoach zet actief in op het uitbreiden van werkmogelijkheden voor cliënten. In dat kader werd samen met het dienstencentrum onderzocht welke aanvullende taken of activiteiten kunnen worden aangeboden aan cliënten, naast de huidige maandelijkse ondersteuning in het buurtrestaurant. Dit biedt kansen voor cliënten die zelfstandig naar het dienstencentrum kunnen komen of interesse hebben in andere activiteiten dan het buurtrestaurant.

      Op dit moment worden heel wat taken binnen de activiteitenwerking opgenomen door medewerkers van het dienstencentrum, terwijl er nog weinig beroep wordt gedaan op vrijwilligers. Een hernieuwde inzet op vrijwilligerswerking kan medewerkers ontlasten, waardoor zij meer ruimte krijgen voor begeleiding, coördinatie, het organiseren van infosessies en het versterken van de buurtwerking.

      Samenwerkingsafspraken:

      1. Met vrijwilligers

      • Vrijwilligers blijven een belangrijke pijler in de werking van het dienstencentrum en vormen een waardevolle aanvulling op de inzet van de sociale partners.

      2. Met het BCPA (sociale partner)

      • Maandelijks wordt het activiteitenaanbod afgestemd met de jobcoach van het BCPA.

      • Het BCPA bekijkt intern welke cliënten geschikt zijn om ondersteuning te bieden bij de geplande activiteiten.

      Afspraak rond het takenpakket van begeleidwerkers:

      • Begeleidwerkers mogen niet worden ingezet als vervanging van personeel.

      • Taken worden in overleg met de werkpost, begeleidwerker en jobcoach afgestemd op de mogelijkheden van de begeleidwerker.

      • Mogelijke taken zijn:

        • Logistieke ondersteuning: tafels/stoelen zetten en opruimen, tafels dekken, afruimen, afwas, servies opbergen, koffie/thee klaarzetten.

        • Ondersteuning toog- en bedieningswerk: drank en eten serveren.

        • Promotie: flyers maken, plooien en verspreiden.

        • Licht administratief werk.

      Afspraken met betrekking tot de samenwerking:

      • Het dienstencentrum stelt, in samenwerking met het BCPA, een aangepaste werkpost ter beschikking voor onbezoldigde arbeidsmatige activiteiten.

      • De jobcoach verzorgt opleiding, training, opvolging en evaluatie op de werkvloer, en bezoekt de werkpost op regelmatige basis.

      • De centrumleider fungeert als werkpostbegeleider en is het aanspreekpunt voor het BCPA.

      • Jaarlijks vindt een evaluatiemoment plaats, waarbij alle partijen worden betrokken.

      • Alle betrokken partijen respecteren de vertrouwelijkheid van cliëntgebonden informatie.

      Juridische grond
      • Het Lokaal Sociaal Beleid.
      • Het Decreet over het lokaal bestuur.
      • Het Woonzorgdecreet van 15/02/2019, meer bepaald hoofdstuk 2, afdeling 1. lokaal dienstencentrum, waarin de opdrachten van een lokaal dienstencentrum beschreven staan.
      Financiële gevolgen

      Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan deze samenwerking.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel - Keurt onderstaande overeenkomst goed:

      RAAMOVEREENKOMST TUSSEN BCPA EN LOKAAL BESTUUR BONHEIDEN
      Doel van de overeenkomst:
      Deze overeenkomst schept een kader waarbinnen het Begeleidingscentrum voor Personen met Autisme en de werkpost zich samen engageren om concreet invulling te geven aan de doelstelling van Begeleid Werken.
      Alle partijen erkennen uitdrukkelijk dat dit GEEN arbeidsovereenkomst is en dus NIET onderworpen is aan de reglementering betreffende arbeidsovereenkomsten.

      De ondertekenende partijen:
      De organisatie:
      Begeleidingscentrum voor Personen met Autisme (BCPA)
      Adres: Leuvensesteenweg 212, 2800 Mechelen

      De werkpost:
      Lokaal Bestuur Bonheiden, Dienstencentrum ‘De Metteberg’
      Adres: Sint-Maartensberg 2, 2820 Bonheiden

      Hierbij vertegenwoordigd door:
      Functie jobcoach: Decorte Geert
      Functie werkpostbegeleider: Smulders Virginie

      Afspraken met betrekking tot de samenwerking:

      • De werkpost is bereid om op zijn werkvloer, ondersteund door het BCPA, een persoon met een beperking onbezoldigde arbeidsmatige activiteiten aan te bieden.
      • De jobcoach staat in voor opleiding en training op de werkvloer en engageert zich tot een blijvende opvolging, evaluatie en bijsturing. Hij/zij komt, op verzoek van een partij of op eigen initiatief, ter plaatse.
      • De werkpost informeert en stimuleert zijn personeel en medewerkers tot een positieve bijdrage.
      • De jobcoach krijgt de toelating om de werkvloer regelmatig te bezoeken. Hij kan medewerkers informeren over de begeleid werker en het doel van begeleid werken.
      • De werkpost en de jobcoach stellen in samenspraak een werkpostbegeleider aan. Deze persoon begeleidt en ondersteunt de begeleid werker in het uitvoeren van zijn taken, en is de contactpersoon van het BCPA. De werkpostbegeleider wordt betrokken in een regelmatig overleg en een jaarlijkse evaluatie.
      • Alle partijen zijn gebonden door een plicht tot geheimhouding. Informatie over de cliënt is niet voor alle werknemers bestemd. Informatie over het werk, blijft op het werk.

      Afspraken met betrekking tot het takenpakket:

      • Werkpost, begeleidwerker en jobcoach zoeken samen naar taken op maat van de begeleidwerker.
      • De begeleidwerker mag niet worden ingeschakeld ter vervanging van ander personeel.

      Afspraken met betrekking tot veiligheid en verzekeringen:

      • De jobcoach en de werkpost(begeleider) zorgen ervoor dat de begeleidwerker hygiënisch en veilig kan werken. Hierbij gelden dezelfde regels en afspraken als voor andere werknemers. Als er bepaalde risico’s zijn, worden die eerst besproken en eventuele afspraken hierover worden in deze afsprakennota omschreven.
      • Het BCPA sluit voor de begeleid werker een lichamelijke ongevallenverzekering af voor het risico op lichamelijk letsel en daaraan verbonden kosten op de werkpost en tijdens de verplaatsingen van en naar de werkpost.
      • Het BCPA sluit een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid af voor eventuele schade door de begeleidwerker aan derden.
      • De werkpost en/of de begeleid werker zal elk schadegeval of ongeval met betrekking tot de begeleid werker onmiddellijk melden aan de jobcoach. De nodige verzekeringsdocumenten worden ingevuld en aan de jobcoach bezorgd.
      • Het BCPA raadt de begeleidwerker aan om een familiale verzekering af te sluiten. Hij moet zijn verzekeringsconsulent op de hoogte brengen van zijn Begeleid Werken.
      • Schade aan toevertrouwd goed (datgene waarmee je werkt in het bedrijf) is hiervan uitgesloten en steeds ten laste van de werkpost.
      • De werkpost neemt de begeleid werker op in zijn (exploitatie)verzekering en brengt zijn verzekeringsconsulent op de hoogte.
      • De begeleid werker wordt NIET opgenomen in een arbeidsongevallenverzekering van het bedrijf.

      Afspraken met betrekking tot problemen op het werk/ het afhandelen van klachten:

      Als een probleem niet rechtstreeks tussen de jobcoach en de werkpost kan geregeld worden, kan men steeds de coördinator jobcoaching binnen BCPA contacteren:
      Anja Meert, anja.meert@begeleidingcentrum-autisme.be
      Als ook dit niet tot een oplossing leidt, kan de zaak worden voorgelegd aan de directie:
      An De Ridder, 0476 89 19 20, an.deridder@begeleidingcentrum-autisme.be
      Zij behandelen de klacht dan volgens hun eigen klachtenprocedure.

      Afspraken over de start, duur en beëindiging van de samenwerking:

      • Deze raamovereenkomst wordt afgesloten voor onbepaalde duur. Het legt de wens tot samenwerking vast, maar staat los van de concrete inschakeling van een bepaalde begeleidwerker. Bij start van een begeleidwerker op de werkpost worden verdere afspraken tussen het BCPA, de werkpost en de begeleidwerker vastgelegd in een ‘Afsprakennota’.
      • Beide partijen kunnen deze raamovereenkomst beëindigen. In een gesprek bespreekt men de reden en de datum waarop de samenwerking stopt. We ondertekenen het formulier ‘Stopzetten van de overeenkomst.” Alle bestaande afsprakennota’s vervallen dan eveneens.

      Opgemaakt te Bonheiden op 29 september 2025

      in twee exemplaren, waarvan beide partijen erkennen 1 exemplaar te hebben ontvangen.

      Namens de werkpost                                                    Namens de jobcoach,
      Algemeen Directeur, Ethel Van den Wijngaert                 Decorte Geert 
      Voorzitter vast bureau, Lode Van Looy

    • Sociaal beleid - Gebruikmaken van systeem ‘minimale levering voor aardgas en exclusief nachttarief winter 2025-2026': Principiële goedkeuring

      Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Conny Van den Brande, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd principieel akkoord te gaan met het gebruik van het systeem van ‘minimale levering energie winter 2025-2026'. 

      De doelstelling van de minimale leveringen is om de grootste nood op te vangen, niet om volwaardig gratis verwarming ter beschikking te stellen. OCMW’s moeten de hulpvrager uitleggen dat de opgeladen bedragen staan voor 60% van het gemiddeld verbruik. Concreet zal iedere toekenning dus voldoende zijn om een halve maand te verwarmen aan een minimaal comfort, bijvoorbeeld door de verwarming op 16 graden te zetten of slechts één kamer te verwarmen. Wil men gewoon comfort, dan zullen opladingen met eigen middelen (of met extra financiële steun van het OCMW) noodzakelijk zijn.

      Eens het engagement genomen is, wordt in elk afzonderlijk dossier onderzocht en beslist of een hulpvrager recht heeft op de minimale levering aardgas en indien nodig extra financiële steun van het OCMW. Deze individuele beslissing wordt genomen door de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

      Feiten en context

      De Vlaamse Regering gaf haar principiële goedkeuring aan maatregelen om de impact van de extreem hoge energieprijzen voor de gezinnen te verlichten. Eén van de maatregelen betreft het versterken van de minimale levering aardgas en een uitbreiding naar klanten die elektrisch verwarmen via het exclusief nachttarief. De tussenkomst wordt voor beide verwarmingsbronnen opnieuw berekend als 60% van de gemiddelde verbruikskost per type woning gedurende de winter en vormt zo een heel substantiële hulp voor de gezinnen.

      Deze regeling is optioneel voor de OCMW’s: zij kunnen beslissen al dan niet in het systeem te stappen. Ze kunnen wel slechts middelen recupereren bij de distributienetbeheerder als ze de procedure volgen. Tijdens de afgelopen winterperiode 2024-2025 maakte 89% van de OCMW’s gebruik van deze maatregel.
      Met de ‘minimale levering via de digitale meter in voorafbetaling’ (artikel 5.4.6 tot en met 5.4.10 van het Energiebesluit van 19/11/2010) wil de Vlaamse Regering de OCMW’s een middel aanreiken om klanten bij de netbeheerder te ondersteunen, die onvoldoende middelen hebben om betalingen uit te voeren via het voorafbetalingssysteem Prepaid (vroeger: budgetmeter), en dus tijdens de winterperiode het risico lopen om zonder verwarming te vallen. De kost hiervoor kan deels worden gerecupereerd bij de distributienetbeheerder, deels ook bij de hulpvrager. Sinds 2018 is de toepassingsperiode van de maatregel verruimd met twee maanden, waardoor ze voortaan standaard loopt van 01/11 tot en met 31/03. Afhankelijk van de noden van de betrokken gezinnen, kunnen de tussenkomsten dus maximaal gedurende 5 maanden worden toegekend.

      Elke inwoner met een voorafbetalingssysteem 'Prepaid' of met een digitale meter in voorafbetaling voor elektriciteit met een exclusief nachtmeter, zal na het akkoord aangeschreven worden om te informeren over zijn rechten. Het bedrag waarop een inwoner recht heeft is afhankelijk van het type woning en het al dan hebben van het sociaal tarief (beschermende afnemer). Na contact met een OCMW-medewerker zal er een sociaal onderzoek worden gevoerd dat minstens volgende elementen bevat:

      • Het risico van energiearmoede voor het gezin in kwestie: dat mensen die kort voor of tijdens de winterperiode een budgetmeter geplaatst krijgen, nog geen reserve hebben kunnen opladen, kan hierbij in overweging genomen worden;
      • Woningtypologie (vrijstaande woning, rijhuis/hoekhuis of appartement);
      • Het type elektriciteitscontract, in het geval de aanvrager op elektrische verwarming verwarmt. Enkel elektriciteitscontracten met exclusief of uitsluitend nachttarief komen in aanmerking voor een tussenkomst;
      • Al dan niet recht hebben op de sociale maximumprijzen voor energie. Het OCMW kan dit nagaan in de Kruispuntbank voor de Sociale Zekerheid. Een hulpvrager die nog niet is opgenomen in de kruispuntbank voor de Sociale Zekerheid (KSZ), moet het bewijs leveren van dit recht. Ook de lijst die de netbeheerder doorstuurt naar het OCMW, bevat dit gegeven;
      • De financiële mogelijkheden van de hulpvrager met betrekking tot eventuele (al dan niet gedeeltelijke) terugbetaling van het toegekende bedrag;
      • Of het al dan niet mogelijk is om in te zetten op preventieve maatregelen, zoals de gratis energiescan.

      Dit sociaal verslag wordt samen met een voorstel voorgelegd aan de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

      De bedragen van de tussenkomsten worden in de loop van oktober bekendgemaakt. Het is de minister voor energie die de berekeningswijze vastlegt. Bij het opstellen van de tabel wordt de minimale levering bepaald als 60% van het gemiddeld verbruik in de wintermaanden december, januari en februari. De hoogte van de tussenkomst is afhankelijk van:

        • De tarieven bij de netbeheerder en de sociale tarieven bij aanvang van de toepassingsperiode;
        • Het woningtype (open of halfopen bebouwing, rijhuis/hoekhuis of appartement);
        • Het statuut van de aanvrager (beschermd of niet-beschermd);

      De bedragen worden eveneens gepubliceerd op www.vlaanderen.be/minimale-levering-aardgas en www.vlaanderen.be/minimale-levering-elektriciteit.

      Adviezen
      Juridische grond
      • Het Energiebesluit van 19/11/2010.
      • Het Decreet over het lokaal bestuur.
      Financiële gevolgen

      Visum:

      Adviezen
      • Gunstig visum FA 2025/00226 van Financiele dienst van 22 september 2025

      Publieke stemming
      Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel - Gaat principieel akkoord om gebruik te maken van het systeem van ‘minimale levering aardgas en exclusief nachttarief winter 2025-2026'.

    • Verkoop perceel grond gelegen te Molenlei voor bouw nieuwe elektriciteitscabine aan FLUVIUS: Goedkeuring

      Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Conny Van den Brande, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      Op 25/01/2025 besliste de raad voor maatschappelijk welzijn akkoord te gaan een deel van perceel, 2de afdeling, sectie B, nr. 394 met een totale oppervlakte van 2,35ha voor 47,32 m² af te splitsen en dit kleinere deel te verkopen voor 710 euro aan Fluvius voor de oprichting van een nieuwe elektriciteitscabine. Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de authentieke akte die hiertoe werd opgesteld goed te keuren. 

      Voorgeschiedenis
      • 26/06/2024: Principieel akkoord van het vast bureau houdende de aankoop van een deel van perceel, 2de afdeling, sectie B, nr. 394 voor een oppervlakte van 47,32m².
      • 21/10/2024: Waardebepaling door er door Francis Koyen, Landmeetkantoor Drawing Assistance, gelegen te Ceulemansstraat 10 Hulshout. Op basis van deze bepaling werd door FLUVIUS een overeenkomst tot aankoop opgesteld en overgemaakt voor ondertekening. De documenten bevinden zich in bijlage.
      • 25/01/2025: Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn waarin akkoord gegaan wordt met de verkoop van een deel van perceel, 2de afdeling, sectie B, nr. 394 voor een oppervlakte van 47,32m².
      • 30/09/2025: Beslissing van het college van burgemeester en schepenen ter splitsing van het perceel, 2de afdeling, sectie B, nr. 394. 
      Feiten en context

      In de raad voor maatschappelijk welzijn van januari 2025 werd beslist principieel akkoord te gaan met de verkoop van een deel van het perceel 2de afdeling, sectie B, nr. 394 met een totale oppervlakte van 2,35 ha.  Het te verkopen deel is 47,32 m² groot en werd geschat op een verkoopwaarde van 710 euro. Het gaat om een verkoop aan Fluvius met als doel er een elektriciteitscabine op te richten. 

      Juridische grond

      Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 78,11° betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      Argumentatie

      Het goedkeuren van deze authentieke akte vormt de uitvoering van de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn dd. 29/01/2025 aangaande Patrimonium - Verkoop perceel grond gelegen te Molenlei voor bouw nieuwe elektriciteitscabine aan FLUVIUS: Goedkeuring. 

      Financiële gevolgen

      Ontvangst van € 710 verkoopsom. 

      Publieke stemming
      Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de akte, die als bijlage bij dit besluit is gevoegd en er integraal deel van uitmaakt, voor wat betreft de verkoop van een deel van het perceel gelegen te Molenlei, Wuynes, volgens huidig kadaster, sectie B, deel van nummer 394B P0000, thans gekend met gereserveerd perceelsidentificatienummer 394B P0000, met een oppervlakte van 47,32 m².  

      Artikel 2- Duidt de (waarnemend) burgemeester en de (waarnemend) algemeen directeur aan om het OCMW te vertegenwoordigen bij het verlijden van de authentieke akte.

De voorzitter sluit de zitting op 22/10/2025 om 20:11.

Namens Raad Voor Maatschappelijk Welzijn,

Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur

Daan Versonnen
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn