Terug
Gepubliceerd op 05/10/2023

Besluit  Raad Voor Maatschappelijk Welzijn

wo 30/08/2023 - 20:00

Sociaal beleid - Addendum samenwerkingsovereenkomst ketenopvang dak- en thuisloosheid welzijnsregio Boom - Mechelen - Lier: Goedkeuring

Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Hilde Schueremans, leden vast bureau
Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, OCMW raadsleden
Hilde De Ruysscher, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Eddy Michiels, lid vast bureau
Daan Versonnen, Rudi Withaegels, OCMW raadsleden
Sofie Crauwels, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

Er is een samenwerkingsovereenkomst met het CAW en de lokale besturen van de welzijnskoepel Rivierenland in het kader van ketenaanpak dak- en thuisloosheid.

Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd het addendum, wat betreft de verdeelsleutel, aan deze samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.

Voorgeschiedenis
  • 26/10/2021: Principieel akkoord door het vast bureau aangaande de samenwerking ketenaanpak dak- en thuisloosheid, regio Rivierenland - regio Rupelstreek en CAW.
  • 26/01/2022: Goedkeuring door de raad voor maatschappelijk welzijn van de samenwerkingsovereenkomst ketenopvang dak- en thuisloosheid welzijnsregio Boom Mechelen Lier.
  • 31/05/2023: Goedkeuring door de raad van maatschappelijk welzijn van een addendum aan de samenwerkingsovereenkomst ketenopvang dak- en thuisloosheid welzijnsregio Boom - Mechelen - Lier in het kader van indexering van de prijs.
Feiten en context

In september 2020 nam de Welzijnskoepel met het CAW Boom Mechelen Lier het initiatief om de lokale besturen in de zorgregio te bevragen naar hun noden en behoeften m.b.t. opvang en begeleiding van dak- en thuislozen. In de periode tussen oktober 2020 en januari 2021 werden 9 werkgroepen georganiseerd met vertegenwoordigers van alle 19 lokale besturen uit de zorgregio, met maatschappelijk werkers, beleids- en stafmedewerkers, directeurs sociale zaken, lokaal mandatarissen en bevoegde schepenen. Deze werkgroepen hadden tot doel:

  • Inventarisatie lokale doelgroepen dak- en thuislozen;
  • Uitwisseling (goede) werkingen/aanpak dak- en thuisloosheid op lokaal en regionaal vlak;
  • Inventarisatie lokale doelstellingen aanpak dak- en thuisloosheid;
  • Bespreking gezamenlijke doelstellingen aanpak dak- en thuisloosheid;
  • Inventarisatie voorstellen tot aanpak en aanbod dak- en thuisloosheid.

De output uit deze werkgroepen vormde de basis voor het uitwerken van concrete doelstellingen en een aanbod voor een nieuwe bovenlokale ketenaanpak dak- en thuisloosheid voor de zorgregio. Het doel is dat deze nieuwe ketenaanpak dak- en thuisloosheid het de lokale besturen de komende jaren mogelijk maakt, niet alleen opvang en begeleiding aan te bieden aan de steeds groeiende groep van dak- en thuislozen, maar ook meer structurele oplossingen te bieden, zowel lokaal als op niveau van de zorgregio.

Het CAW werkte tezamen met de besturen een visie uit, met name de ketenaanpak met volgende 5 doelstellingen:

  1. Niemand (met en zonder papieren) mag genoodzaakt zijn om tegen zijn wil op straat te moeten slapen bij gebrek aan opvang die aangepast is aan zijn/haar/hun situatie.
  2. Niemand mag genoodzaakt zijn om langer dan nodig te moeten verblijven in de opvang bij gebrek aan doorstromingsmogelijkheid naar (begeleid) wonen.
  3. Niemand mag uit een instelling ontslagen worden (ziekenhuis, psychiatrie, gevangenis, jeugdinstelling…) zonder voldoende nazorg en een oplossing voor zijn woonsituatie.
  4. Niemand mag uit huis gezet worden bij gebrek aan begeleidings-en herhuisvestingmogelijkheden.
  5. Geen (toekomstige) jongvolwassen mag thuisloos worden als gevolg van de overgangssituatie naar zelfstandigheid.

De samenwerking tussen het lokaal bestuur/OCMW en hulp-zorgverlening (CAW) vertaalt zich ook naar het gezamenlijk bundelen van de krachten en financiële mogelijkheden. Vanuit de hulpverlening (CAW) worden de financiële middelen vanuit de Vlaamse overheid in maximale transparantie ingezet in een regionaal aanbod voor de lokale besturen/OCMW’s.

Voor het jaar 2022 wordt een gemengd financieringsmodel voor de lokale besturen voorgesteld, net zoals in 2019. Volgende uitgangspunten worden gehanteerd:

  • Het inwonersaantal wordt bepaald op basis van de officiële bevolkingsstatistieken die worden aangemaakt en gepubliceerd door de federale overheid. Als referentiedatum voor de volgende berekening werd rekening gehouden met de inwonersaantallen op 01/02/2021.
  • Iedere gemeente draagt bij op basis van inwonersaantallen, maar tevens op basis van de gebruikte diensten. Daarvoor worden de aanmeldingscijfers van de acute opvang 2018 en 2019 gebruikt. De cijfers van 2020 zijn omwille van de gevolgen van de Coronacrisis niet representatief genoeg om te hanteren.
  • De niet-toewijsbare aanmeldingen worden ook nu niet meegenomen in de berekening. In totaal konden er 26 mensen in 2018 (op een totaal aanmeldingen van 233 dak- en thuislozen) en 45 mensen in 2019 (op een totaal aanmeldingen van 221 dak- en thuislozen) niet aan een bepaalde gemeente worden toegewezen.
  • De totale bijdrage voor de lokale besturen voor 2021 bedraagt € 331.839,00. Hiervan zal de helft gefinancierd worden op basis van inwonersaantallen en de andere helft op basis van het aantal verwijzingen.

Ondertussen heeft de werkgroep Ketenaanpak een voorstel voor een nieuw financieringsmodel voorbereid en is het voorstel goedgekeurd op de stuurgroep Keten- en dakloosheid d.d. 22/06/2023. Dit vertaalt zich in een nieuw addendum.

In bijlage bevindt zich het addendum, alsook de goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst.

Concreet wijzigt het volgende vanaf 01/01/2024 in de verdeelsleutel:

  • 50% inwonersaantallen: op basis van het aantal inwoners per gemeente/stad (verwijzend naar de tabel in bijlage en zelfde berekening als voordien).
  • 50% gebruik, waarbij de 50% effectief gebruik wordt bepaald door het aantal nachten (en niet langer door het aantal unieke cliënten) en dit voor de nachten van het jaar x-2 (concreet voor de bijdrage 2024 wordt gerekend met het gebruik van 2022). Deze 2e bepaling gaat pas in voege vanaf 2024 (en is m.a.w. niet van toepassing voor de berekening 2023).
Adviezen
Juridische grond

Het Decreet over het lokaal bestuur.

Financiële gevolgen

Voor 2023 bedraagt de bijdrage € 8.596,00. De toelage voor 2024 is nog niet gekend.

Financieel advies:

Adviezen
  • Gunstig visum FA 2023/00165 van Financiele dienst van 04 augustus 2023

Publieke stemming
Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Hilde De Ruysscher, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Hilde De Ruysscher
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel  - Keurt onderstaand addendum aan de samenwerkingsovereenkomst goed:

SAMENWERKINGSOVEREENKOMST KETENOPVANG DAK- EN THUISLOOSHEID WELZIJNSREGIO BOOM MECHELEN LIER - ADDENDUM

Deze overeenkomst regelt de gezamenlijke uitvoering van een ketenaanpak dak- en thuisloosheid tussen enerzijds CAW Boom Mechelen Lier en anderzijds alle 17 gemeenten van haar zorggebied, de duur van de overeenkomst en de verdeling van de kosten.
Dit addendum heeft betrekking op de financiering en de inzet van middelen voor deze actie.

Voor het jaar 2022 vond de financiering o.a. plaats op basis van de principes (geïndexeerde bedragen en verdeelsleutel) van 2017, te weten

  • Waarvan 331.839,00 € gefinancierd door de OCMW ‘s, solidair t.a.v. CAW BML, en op basis van de verdeelsleutel inwonersaantallen/aanmeldingen onderling

De OCMW’s engageerden zich om solidair de financiering (331.839,00 Euro) van de ketenaanpak gedurende de looptijd van de samenwerkingsovereenkomst op zich te nemen. De OCMW ’s engageerden zich tevens om uiterlijk eind 2022 een nieuwe verdeelsleutel op te maken voor de verdeling van het aandeel van de OCMW ‘s over de jaren 2023-2025.
Er werd bepaald dat het basisbedrag voor de komende jaren wordt bepaald op 331.839 euro en dat op dit bedrag jaarlijks een indexaanpassing zal gebeuren op basis van het indexcijfer van de maand december (gezondheidsindex/basis 2013).

A. INDEXAANPASSING

1/Voor het kalenderjaar 2023 geeft dit volgende berekening:

(331.839 euro x 127,89 (gezondheidsindex december 2022)) / 115,74 (indexbasis 2013-gezondheidsindex dec 2021) = 366.674,35 euro
331.839 euro x 127,89
            115,74
Voor de volgende kalenderjaren zal het bedrag 331.839 euro als basisbedrag worden genomen en 115,74 als indexbasis. De breuk wordt voltooid met het de gezondheidsindex van de voorafgaande maand december van het daaropvolgende kalenderjaar.

2/Voor het kalenderjaar 2024 zou dit de volgende berekening geven:

(331.839 euro x ? (gezondheidsindex december 2023)) / 115,74 (indexbasis 2013-gezondheidsindex dec 2021) = XXX euro
331.839 euro x index dec 2023
             115,74

3/Voor het kalenderjaar 2025 zou dit de volgende berekening geven:

(331.839 euro x jQuery152039475804128315284_1690873474797 (gezondheidsindex december 2024)) / 115,74 (indexbasis 2013-gezondheidsindex dec 2021) = XX euro
331.839 euro x index dec 2024
               115,74

B. VERDEELSLEUTELS

Voor het kalenderjaar 2023 zal voor het aandeel ‘effectief gebruik’ nog gerekend worden met het aantal unieke cliënten 2022.
Verdeelsleutel 2024:

Er wordt overeengekomen tussen alle betrokken partijen om vanaf 1 januari 2024 de verdeelsleutel aan te passen aan de volgende 2 criteria, welke ieder gelden voor 50%.

      • 50% inwonersaantallen: op basis van het aantal inwoners per gemeente/stad (verwijzend naar de tabel in bijlage)
      • 50% gebruik, waarbij de 50% effectief gebruik wordt bepaald door het aantal nachten (en niet langer door het aantal unieke cliënten) en dit voor de nachten van het jaar x-2 (concreet voor de bijdrage 2024 wordt gerekend met het gebruik van 2022). Deze 2e bepaling gaat pas in voege vanaf 2024 (en is m.a.w. niet van toepassing voor de berekening 2023)

Met bovenstaande formulering zou er duidelijkheid moeten zijn m.b.t. de indexering en kostenverdeling voor de verdere looptijd van de overeenkomst.