Terug
Gepubliceerd op 05/09/2024

Besluit  Gemeenteraad

wo 28/08/2024 - 20:30

Mobiliteit - Aanvullend verkeersreglement Broekstraat: Wijziging

Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
Ineke van Rijsbergen, wnd. algemeen directeur
Verontschuldigd: Frans Uytterhoeven, Rudi Withaegels, Sofie Crauwels, gemeenteraadsleden

Om de situatie veiliger te maken op het kruispunt Broekstraat en Dijleweg dienen er maatregelen getroffen en het verkeersreglement wel aangepast worden. 

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het verkeersreglement gemeentewegen - Broekstraat, goed te keuren.

Feiten en context

De aanleg van de fietsweg van de fietsersbrug ter hoogte van Dijledijk naar Dijleweg door Vlaamse Waterwegen maakt dat er een gevaarlijke situatie ontstond voor fietsers die aan het einde van deze weg de Dijleweg oversteken, doordat de voorrangsregel niet duidelijk is. Op deze weg werd ter hoogte van de het kruispunt met Dijleweg een stopstreep geplaatst en aangeduid met het bord B5. Dit betreft een weg eigendom van Vlaamse Waterwegen. Zij gaven hiervoor schriftelijk toelating om deze maatregel uit te voeren. Aangezien dit geen gemeentelijke wegenis betreft, zal er ook geen melding van in het aanvullend verkeersreglement opgenomen worden.

Om de situatie veiliger te maken op het kruispunt Broekstraat en Dijleweg dienen er maatregelen getroffen en het verkeersreglement wel aangepast worden. 

Advies

De dienst mobiliteit geeft volgend advies: 

  • Na zorgvuldige evaluatie van de evolutie in Bonheiden betreffende aanvullende reglementen in de loop der jaren, hebben we vastgesteld dat het bestaande document aanzienlijk is gegroeid en momenteel te veel informatie bevat. Deze overmatige omvang heeft helaas geleid tot een aantal onnauwkeurigheden en fouten in het document, waardoor de effectiviteit en de naleving van de reglementen in het gedrang kunnen komen.
  • Om deze kwesties aan te pakken en ervoor te zorgen dat de aanvullende reglementen nauwkeurig en toegankelijk blijven, heeft de dienst mobiliteit besloten om een nieuwe aanpak te volgen. In de toekomst zullen we bij nieuwe herinrichtingen/verkeerssituaties ervoor kiezen om aanvullende reglementen op straatniveau te ontwikkelen. Deze strategie biedt meerdere voordelen voor onze gemeente.
  • Ten eerste maakt het opstellen van aanvullende reglementen op straatniveau het mogelijk om specifieke en gedetailleerde voorschriften te formuleren die nauwkeurig zijn afgestemd op de lokale omstandigheden en behoeften. Hierdoor kunnen we flexibeler inspelen op veranderende omstandigheden en de verkeerssituatie in verschillende delen van onze gemeente optimaliseren. Daarnaast is deze benadering in lijn met de aanbevelingen van het Agentschap Wegen en Verkeer (MOW).
  • Met de komst van de fietsersbrug over de Dijle merken we dat de voorrangsregeling niet altijd even duidelijk is voor fietsers en automobilisten. Dit leidt tot verwarring en soms gevaarlijke situaties. Om de verkeersveiligheid te verbeteren, willen we daarom nieuwe markeringen aanbrengen, die de voorrang duidelijk aangeven.
Juridische grond
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16/03/1968.
  • Het koninklijk besluit van 01/12/1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11/10/1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • De nieuwe gemeentewet van 02/06/1988.
  • Het decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur.
  • Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009.
Bijzonderheden bij de besluitvorming

De formulering in artikel 1 is wat onduidelijk. De meerderheidsfracties stellen daarom volgend amendement voor:

Past [….] komende van de Dijleweg […] aan naar: […] aan het verkeer van de Dijleweg […].

De zin wordt dan als volgt: De bestuurders Broekstraat moeten stoppen en voorrang verlenen aan het verkeer van de Dijleweg; fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen rijden in de twee rijrichtingen op de dwarslopende openbare weg die men gaat oprijden.

Het amendement wordt met eenparigheid van stemmen aangenomen. 

Publieke stemming
Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, Ineke van Rijsbergen
Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Past het gemeentelijk aanvullend verkeersreglement - gemeentewegen - Broekstraat aan als volgt:

Op het kruispunt Dijleweg x Broekstraat geldt: De bestuurders Broekstraat moeten stoppen en voorrang verlenen aan het verkeer van de Dijleweg; fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen rijden in de twee rijrichtingen op de dwarslopende openbare weg die men gaat oprijden. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.

Dit wordt aangeduid door verkeertekens:

    • B5
    • M10
    • WM76.1

Op locatie kruispunt Broekstraat x Heidijkstraat (zandweg) wordt het verkeersbord B5 aangekondigd. De bestuurders zullen over 150 meter moeten stoppen en voorrang verlenen.

        Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

    • B7

Ter hoogte van Broekstraat nr. 11 is het verboden rechts af te slaan; de maatregel geldt niet voor fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs.

        Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

    • C31b
    • M12

Op de Broekstraat van kruispunt Korte Dreef x Broekstraat tot Broekstraat nr. 11 geldt: verboden rijrichting voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs. In de tegenovergestelde richting geldt: toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer; fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs mogen in de twee richtingen rijden.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

    • C1
    • M12
    • F19
    • M18

Artikel 2 - Maakt dit aanvullend reglement ter kennisgeving over aan de afdeling Beleid Mobiliteit en verkeersveiligheid.

Artikel 3 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.