De voorzitter opent de zitting op 28/08/2024 om 20:30.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 19/06/2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.
19/06/2024: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 19/06/2024 goed.
De burgemeester was van maandag 22/07/2024 (vanaf 12.00 u.) tot en met woensdag 21/08/2024 verhinderd zijn ambt uit te oefenen.
Deze verhindering en de beëindiging van de periode van verhindering wordt aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd.
28/06/2024: Besluit van de burgemeester houdende aanduiding van zijn plaatsvervanger bij zijn afwezigheid van 22/07/2024 tot en met 21/08/2024.
Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 62.
Overeenkomstig artikel 62 van het Decreet over het lokaal bestuur dient de gemeenteraad akte te nemen van de verhindering van de burgemeester en van de beëindiging van de periode van verhindering.
Enig artikel - Neemt er kennis van dat de burgemeester van maandag 22/07/2024 (vanaf 12.00 u.) tot en met woensdag 21/08/2024 verhinderd was zijn ambt uit te oefenen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de opvolgingsrapportering per 30/06/2024, zoals opgemaakt door de diensthoofden, met hierin een stand van zaken van de uitvoering van de prioritaire acties van het meerjarenplan.
09/07/2024: Bericht van de financieel directeur aan de dienst- en celhoofden met handleiding en deadlines.
Het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bepalen wanneer hen een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, wordt voorgelegd.
Er wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd. Dit is dus per 30/06/2024.
Belangrijk om te weten is dat deze rapportering gaat over de prioritaire acties, zoals bepaald bij de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025.
Enig artikel - Neemt kennis van de opvolgingsrapportering per 30/06/2024, zoals deze wordt voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de rapportering conform art. 177 van het Decreet over het lokaal bestuur per 30/06/2024, zoals opgemaakt door de financieel directeur, met hierin de rapportage over:
Art. 177 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor:
1° de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn met budgettaire en financiële impact, overeenkomstig de voorwaarden, vermeld in artikel 266 en 267;
2° het debiteurenbeheer, in het bijzonder de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en het verlenen van kwijting.
De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau:
1° de vervulling van de opdrachten, vermeld in dit artikel;
2° de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten;
3° de financiële risico's.
Bovenstaande rapportage dient minimaal 1 keer per jaar te gebeuren.
De financieel directeur zal deze rapportage 2 keer per jaar uitvoeren, analoog aan de beleidsrapportage, nl. per 30/06 en per 31/12.
Dit is het rapport met de toestand op 30/06/2024.
1° de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn met budgettaire en financiële impact, overeenkomstig de voorwaarden, vermeld in artikel 266 en 267;
2° het debiteurenbeheer, in het bijzonder de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en het verlenen van kwijting.[...]
De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau:
1° de vervulling van de opdrachten, vermeld in dit artikel;
2° de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten;
3° de financiële risico's.
Bovenstaande rapportage dient minimaal 1 keer per jaar te gebeuren.
Enig artikel - Neemt kennis van de rapportering conform art. 177 van het Decreet over het lokaal bestuur per 30/06/2024, zoals deze wordt voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om voor 2024 de lijst van nominatief toegekende toelage aan te passen met volgende nominatieve toelage:
Wijkcomité Cardijnwijk voor de organisatie van het 50ste jubileumfeest van de Cardijnwijk: € 1.000.
De bevoegdheid voor 'het toekennen van nominatieve subsidies' komt toe aan de raad. De raad moet dus een besluit nemen tot nominatieve toekenning van elke subsidie afzonderlijk. Om niet elk dossier apart voor te leggen aan de raad, wordt thans globaal een lijst van nominatief toe te kennen subsidies voorgelegd aan de gemeenteraad, die deze kan goedkeuren voor uitbetaling in 2023-2025. Wanneer bij de toekenning van deze bedragen zou afgeweken worden of wanneer een nieuwe nominatieve subsidie zou toegekend worden aan een begunstigde die niet in deze overzichtslijst is opgenomen én deze binnen de grenzen van de globale exploitatie of investeringen blijft, dient dat betreffend dossier apart aan de gemeenteraad voorgelegd te worden voor goedkeuring, zonder dat een aanpassing van het meerjarenplan vereist is.
De gemeenteraad geeft hiermee de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de nominatieve subsidies uit te keren binnen het voorziene krediet per begunstigde, zoals opgenomen in de bijlage. Een nominatieve subsidie wordt uitgekeerd op basis van een (dotatie)besluit of een subsidieaanvraag en dit conform de afspraken in het organisatiebeheerssysteem, namelijk:
Nominatieve subsidies die van verantwoording worden vrijgesteld (≤ € 1.240) kunnen rechtstreeks aangerekend worden door de financiële dienst, waardoor de goedkeuring door college van burgemeester en schepenen / vast bureau / directiecomité van het AGBPB loopt via de goedkeuring van de verzamelstaat van de aanrekeningen.
Nominatieve subsidies die niet van verantwoording worden vrijgesteld (> € 1.240), dienen steeds ter goedkeuring voor betaling aan het college van burgemeester en schepenen / vast bureau / directiecomité van het AGBPB worden voorgelegd.
Zij worden enkel ter informatieve titel opgenomen in de lijst.
Volgende subsidie wordt toegevoegd:
Visum:
Gunstig visum FA 24/00189 van Financiele dienst van 12 augustus 2024
Artikel 1 - Legt volgende aanwendingsvoorwaarden en verantwoording op bij het toekennen van de subsidie (€ 1.000) aan wijkcomité Cardijnwijk voor de organisatie van het 50ste jubileum Cardijnwijk
Artikel 2 - Past de lijst met toe te kennen nominatieve subsidies 2024-2026 aan, zoals gevoegd in bijlage en keurt deze goed.
Artikel 3 - Geeft de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de nominatieve subsidies uit te keren binnen het voorziene krediet per begunstigde, zoals opgenomen in de lijst. Een nominatieve subsidie wordt uitgekeerd op basis van een (dotatie)besluit of een subsidieaanvraag en dit conform de afspraken in het organisatiebeheerssysteem.
Artikel 4 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Op 20/04/2024 werd een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor het afsplitsen van een lot voor een vrijstaande eengezinswoning en de plaatselijke wijziging van de rooilijn van de Grote Doelstraat met als projectnummer omgevingsloket OMV_2024058186 en gemeentelijk projectnummer 2024/005V.
De aanvraag voorziet het plaatselijk wijzigen van de bestaande rooilijn volgens de atlas der buurtwegen van de gemeenteweg Grote Doelstraat (buurtweg nr. 11).
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om voorafgaand aan een beslissing over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning, de zogenaamde 'zaak der wegen', te beslissen over het al dan niet plaatselijk wijzigen van de rooilijn van de gemeenteweg Grote Doelstraat (buurtweg nr. 11).
Advies van PIDPA-Riolering van 13/06/2024:
Voorwaardelijk gunstig advies: "Het advies is gunstig, mits er voldaan wordt aan de bovenstaande te volgen richtlijnen, voorwaarden en regelgeving."
Advies van PIDPA-Drinkwater van 13/06/2024:
Voorwaardelijk gunstig advies: "Het advies is gunstig, mits er voldaan wordt aan de bovenstaande te volgen richtlijnen, voorwaarden en regelgeving."
Advies van de provincie Antwerpen, Dienst Integraal Waterbeleid van 30/07/2024:
Geen bezwaar tegen de aanvraag.
Op 01/08/2024 eindigde de adviestermijn van 50 dagen waarbinnen de adviesinstanties hun advies dienen uit te brengen. Fluvius heeft binnen deze termijn geen advies uitgebracht. Volgens artikel 26 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning wordt het advies geacht gunstig te zijn als geen advies wordt uitgebracht binnen de vastgestelde termijn.
De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek dat werd opgestart op 20/06/2024 en eindigde op 19/07/2024. Er werden geen opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Dit besluit heeft geen financiële gevolgen.
Enig artikel - Hecht goedkeuring aan de gedeeltelijke wijziging van het gemeentelijk rooilijnplan, goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 31/12/1847 ‘Atlas der buurtwegen’, voor wat betreft de gemeenteweg Grote Doelstraat (buurtweg nr. 11), zoals voorgesteld op het bijgevoegde ontwerp van rooilijnplan 'Rooilijnplan d 2023.06.03 - dd. 17.05.2024'.
Op 20/04/2024 werd een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor het afsplitsen van een lot voor een vrijstaande eengezinswoning en de plaatselijke wijziging van de rooilijn van de Grote Doelstraat met als projectnummer omgevingsloket OMV_2024058186 en gemeentelijk projectnummer 2024/005V.
De aanvraag voorziet het plaatselijk wijzigen van de bestaande rooilijn volgens de atlas der buurtwegen van de gemeenteweg Grote Doelstraat (buurtweg nr. 11).
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om te beslissen over de zaak van de wegen, m.n. de plaatselijke wijziging van de gemeenteweg Grote Doelstraat, waarbij de gemeenteraad zich uitspreekt over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, waarbij rekening wordt gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Advies van PIDPA-Riolering van 13/06/2024:
Voorwaardelijk gunstig advies: "Het advies is gunstig, mits er voldaan wordt aan de bovenstaande te volgen richtlijnen, voorwaarden en regelgeving."
Advies van PIDPA-Drinkwater van 13/06/2024:
Voorwaardelijk gunstig advies: "Het advies is gunstig, mits er voldaan wordt aan de bovenstaande te volgen richtlijnen, voorwaarden en regelgeving."
Advies van de provincie Antwerpen, Dienst Integraal Waterbeleid van 30/07/2024:
Geen bezwaar tegen de aanvraag.
Op 01/08/2024 eindigde de adviestermijn van 50 dagen waarbinnen de adviesinstanties hun advies dienen uit te brengen. Fluvius heeft binnen deze termijn geen advies uitgebracht. Volgens artikel 26 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning wordt het advies geacht gunstig te zijn als geen advies wordt uitgebracht binnen de vastgestelde termijn.
De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek dat werd opgestart op 20/06/2024 en eindigde op 19/07/2024. Er werden geen opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Artikel 1 - Neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de aanleg en wijziging van een gemeenteweg.
Artikel 2 - Keurt de wijziging van de gemeenteweg gelegen Grote Doelstraat, zoals aangeduid op het rooilijnplan 'Rooilijnplan d 2023.06.03 - dd. 17.05.2024' horende bij de omgevingsvergunningsaanvraag met kenmerk OMV_OMV_2024058186 (gemeentelijk dossier met nummer 2024/005V), ontvangen op 22/04/2024, ontvankelijk en volledig verklaard op 12/06/2024, goed. De vermelde plannen maken integrerend deel uit van deze beslissing.
Op 18/04/2024 werd door de afdeling Wegen en Verkeer Antwerpen een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor de doortrekking van de R6 rond Mechelen met als projectnummer omgevingsloket OMV_2024040560 en gemeentelijk projectnummer 2024/138.
De aanvraag voorziet het plaatselijk wijzigen en opheffen van de rooilijn van de omleidingsweg Putsesteenweg, ter hoogte van de aansluiting van de R6 met de N15 voor het gedeelte op grondgebied Bonheiden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om, volgens artikel 31 van het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning, de zogenaamde 'zaak van de wegen', te beslissen over het al dan niet plaatselijk wijzigen en opheffen van de rooilijn van de omleidingsweg Putsesteenweg.
De aanvraag doorloopt de gewone procedure. Het openbaar onderzoek werd gestart op 17/06/2024 en eindigde op 16/07/2024. Er werden meerdere bezwaren ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Al de bezwaren dienen behandeld te worden door de vergunningverlenende overheid.
De gemeenteraad stelt volgend amendement voor:
Dit amendement wordt met eenparigheid van stemmen aangenomen.
Dit besluit heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de gedeeltelijke wijziging en opheffing van de rooilijn omleidingsweg Putsesteenweg, zoals voorgesteld op het bijgevoegde ontwerp van 'R6 - ROOILIJNPLAN – Putsesteenweg'.
Artikel 2 - Herhaalt de reeds gestelde vraag de aanpassing van de rooilijn zo in te tekenen dat een fietspad in de bedding mogelijk blijft.
Om de situatie veiliger te maken op het kruispunt Broekstraat en Dijleweg dienen er maatregelen getroffen en het verkeersreglement wel aangepast worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het verkeersreglement gemeentewegen - Broekstraat, goed te keuren.
De aanleg van de fietsweg van de fietsersbrug ter hoogte van Dijledijk naar Dijleweg door Vlaamse Waterwegen maakt dat er een gevaarlijke situatie ontstond voor fietsers die aan het einde van deze weg de Dijleweg oversteken, doordat de voorrangsregel niet duidelijk is. Op deze weg werd ter hoogte van de het kruispunt met Dijleweg een stopstreep geplaatst en aangeduid met het bord B5. Dit betreft een weg eigendom van Vlaamse Waterwegen. Zij gaven hiervoor schriftelijk toelating om deze maatregel uit te voeren. Aangezien dit geen gemeentelijke wegenis betreft, zal er ook geen melding van in het aanvullend verkeersreglement opgenomen worden.
Om de situatie veiliger te maken op het kruispunt Broekstraat en Dijleweg dienen er maatregelen getroffen en het verkeersreglement wel aangepast worden.
De dienst mobiliteit geeft volgend advies:
De formulering in artikel 1 is wat onduidelijk. De meerderheidsfracties stellen daarom volgend amendement voor:
Past [….] komende van de Dijleweg […] aan naar: […] aan het verkeer van de Dijleweg […].
De zin wordt dan als volgt: De bestuurders Broekstraat moeten stoppen en voorrang verlenen aan het verkeer van de Dijleweg; fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen rijden in de twee rijrichtingen op de dwarslopende openbare weg die men gaat oprijden.
Het amendement wordt met eenparigheid van stemmen aangenomen.
Artikel 1 - Past het gemeentelijk aanvullend verkeersreglement - gemeentewegen - Broekstraat aan als volgt:
Op het kruispunt Dijleweg x Broekstraat geldt: De bestuurders Broekstraat moeten stoppen en voorrang verlenen aan het verkeer van de Dijleweg; fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen rijden in de twee rijrichtingen op de dwarslopende openbare weg die men gaat oprijden. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeertekens:
Op locatie kruispunt Broekstraat x Heidijkstraat (zandweg) wordt het verkeersbord B5 aangekondigd. De bestuurders zullen over 150 meter moeten stoppen en voorrang verlenen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Ter hoogte van Broekstraat nr. 11 is het verboden rechts af te slaan; de maatregel geldt niet voor fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Op de Broekstraat van kruispunt Korte Dreef x Broekstraat tot Broekstraat nr. 11 geldt: verboden rijrichting voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs. In de tegenovergestelde richting geldt: toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer; fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs mogen in de twee richtingen rijden.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 2 - Maakt dit aanvullend reglement ter kennisgeving over aan de afdeling Beleid Mobiliteit en verkeersveiligheid.
Artikel 3 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
De ondernemer van 'Perceel 2: HVAC- en sanitaire installaties' is in faling. Voor de verdere afwerking van de lucht- en ventilatie-installatie wordt een ondernemer gezocht.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen:
Raming: € 50.691,84 excl. btw of in totaal € 61.337,13 incl. 21% btw.
29/12/2017: Besluit van het college van burgemeester en schepenen, waarbij de overheidsopdracht voor de realisatie van een nieuw kinder- en jeugdontmoetingscentrum Perceel 2 (HVAC- en sanitaire installaties) werd gegund aan Pegema bvba, Industriepark-A 35, 2220 Heist-op-den-Berg.
Eind 2017 werd de opdracht voor de realisatie van een nieuw kinder- en jeugdontmoetingscentrum Perceel 2 (HVAC- en sanitaire installaties) gegund aan Pegema bvba, Industriepark-A 35, 2220 Heist-op-den-Berg.
De werken werden opgestart en in de loop van de realisatie werd de werf stilgelegd door een dispuut met de aannemer van perceel 1. Ondertussen is Pegema bvba in faling.
Aangezien de HVAC-installatie gedeeltelijk werd uitgevoerd, stelt de technische dienst voor om de onderaannemers van Pegema bvba rechtstreeks te contacteren om de installatie verder af te werken.
Voor de lucht- en ventilatie-installatie is dit de firma Stokjes (luchtbehandeling & ventilatietechnieken), Havenlaan 7A te 3980 Tessenderlo. De technische dienst heeft hiervoor de voorwaarden van de overheidsopdracht 'De Splinter: Afwerking lucht- en ventilatie-installatie' (bestek met nr. 2024/RR-1460) opgesteld. De kostprijs van de verdere afwerking wordt geraamd op € 50.691,84 excl. btw of in totaal € 61.337,13 incl. 21% btw.
Raming: € 50.691,84 excl. btw of in totaal € 61.337,13 incl. 21% btw.
Financieel advies:
Gunstig visum Fa 2024/00184 van Financiele dienst van 02 augustus 2024
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'De Splinter: Afwerking lucht- en ventilatie-installatie' vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2024/RR-1460, opgesteld door de technische dienst, en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij aanvang van de procedure.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld een overheidsopdracht voor de vernieuwing van het dak van De Splinter op te starten en de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen:
Raming: € 568.709,55 excl. btw of € 688.138,56 incl. 21% btw.
Aan het dak van De Splinter zijn verschillende problemen. Om dit op te lossen wordt er voorgesteld het dak en de goot te vernieuwen en om bijkomende isolatie te steken.
De architect heeft hiervoor een bestek en bijhorende plannen opgemaakt.
Raming: € 568.709,55 excl. btw of € 688.138,56 incl. 21% btw.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2024/00183 van Financiele dienst van 01 augustus 2024
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'De Splinter: Vernieuwen dak' vast en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 568.709,55 excl. btw of € 688.138,56 incl. 21% btw.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de openbare procedure.
De bovenbouw en de relingen van de brug in de Boortmeerbeeksebaan dienen hersteld te worden.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
Raming: € 38.192,03 excl. btw of in totaal € 46.212,36 incl. 21% btw.
26/08/2024: Besluit van het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Boortmeerbeek, waarbij het bestek met bijhorende raming werd aanvaard.
De bovenbouw en de relingen van de brug in de Boortmeerbeeksebaan dienen hersteld te worden. De brug is voor de helft van de gemeente Boortmeerbeek en voor de helft van de gemeente Bonheiden. Er werd met de gemeente Boortmeerbeek afgesproken dat elke gemeente zijn aandeel bekostigd.
De gemeente Boortmeerbeek heeft haar akkoord gegeven over de herstelling.
Aangezien het om een drukke verbindingsweg gaat, zullen de werken in een verlofperiode worden uitgevoerd. De omleiding zal via de gemeente Haacht gebeuren.
De kosten voor de herstelling van de brug wordt door elke gemeente voor 50% gedragen. De kosten van het wegherstel voor de brug wordt door de betrokken gemeente volledig gedragen.
De kostprijs van de totale herstelling wordt geraamd op € 38.192,03 excl. btw of in totaal € 46.212,36 incl. 21% btw. Het aandeel van de gemeente Bonheiden wordt geraamd op € 21.093,38 excl. btw of in totaal € 25.522,99 incl. 21% btw.
Raming: € 38.192,03 excl. btw of in totaal € 46.212,36 incl. 21% btw.
Het aandeel van de gemeente Bonheiden wordt geraamd op € 21.093,38 excl. btw of in totaal € 25.522,99 incl. 21% btw.
Actiepunt A6.3.11
Financieel advies:
Gunstig mits aanpassing visum FA 24/000186 van Financiele dienst van 12 augustus 2024
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Herstelling brug Boortmeerbeeksebaan' vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2024/RR-1434, opgesteld door de technische dienst, en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
De Opel Combo van het bouwjaar 2009 die momenteel in gebruik is, is aan vervanging toe.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
Raming: € 35.000 excl. btw of in totaal € 42.350 incl. 21% btw.
De Opel Combo van het bouwjaar 2009 die momenteel in gebruik is, is aan vervanging toe.
Er wordt voorgesteld om de wagen te vervangen door een wagen met een elektrische motor.
Advies duurzaamheidsambtenaar:
Advies ADV/2024/601 van Thomas Pluymers van 25 juli 2024: Gunstig
Raming: € 35.000 excl. btw of in totaal € 42.350 incl. 21% btw.
Actiepunt A7.5.5
Financieel advies:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2024/00179 van Financiele dienst van 24 juli 2024
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Levering kleine elektrische bestelwagen' vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2024/RR-1454, opgesteld door de technische dienst, en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
Het huidige microfoonsysteem in de raadzaal is aan vervanging toe. Er wordt voorgesteld om te schakelen naar een systeem met hybride vergaderen, betere beeld- en geluidskwaliteit, duidelijke presentatiemogelijkheden en met de mogelijkheid tot opname en streaming.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld een overheidsopdracht op te starten en de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen:
Raming: € 115.702,00 excl. btw of € 139.999,42 incl. 21% btw.
Gunstig visum FA 24/00188 van Financiele dienst van 12 augustus 2024
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Hybride vergaderen raadzaal' vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2024/RS-1450, opgesteld door de technische dienst en de ICT-dienst, en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
Ook de fysieke postbedeling dient te voldoen aan de wetgeving betreffende de overheidsopdrachten. Het is nodig hiervoor een marktbevraging te organiseren. De aankoopcentrale CREAT heeft deze dienst reeds in haar aanbod.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om een beroep te doen op de aankoopcentrale CREAT voor het raamcontract 'Fysiek aangeleverde uitgaande post'.
27/02/2019: Besluit van de gemeenteraad houdende toetreding tot de aankoopcentrale CREAT/TMVS van Farys.
Het contract met bpost voor de fysieke postbedeling is al een tijdje niet meer conform de wetgeving voor overheidsopdrachten. Het is dus nodig hiervoor de markt te bevragen. De aankoopcentrale CREAT heeft deze dienst in haar aanbod.
De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van een raamovereenkomst via een opdrachtencentrale gebruik maken, waardoor zij krachtens artikel 47, §2 van de Wet van 17/06/2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 24/00187 van Financiele dienst van 12 augustus 2024
Enig artikel - Gaat akkoord om beroep te doen op het raamcontract 'Fysiek aangeleverde uitgaande post' van de aankoopcentrale CREAT.
De gemeenteraad ging op 30/05/2024 akkoord met de aankoop van het bos langs de Kanonniersweg.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de akte voor de aankoop van het bos langs de Kanonniersweg goed te keuren.
De gemeenteraad ging op 24/04/2024 akkoord met de aankoop van het bos gelegen langs de Kanonniersweg met kadastrale aanduiding Bonheiden sectie C nrs. 109, 109/2 A, 109/2 B, 110 F deel 111 K deel, 112, 113, 114, 115, 116, 110 F deel en 111 K deel.
Voor de opmaak van de desbetreffende akte van aankoop werd een notaris aangesteld.
Het Decreet over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 10°.
De gemeenteraad ging akkoord met de aankoop van het bos langs de Kanonniersweg.
De aankoop zelf moet nog bij authentieke akte worden vastgelegd.
Aangezien het hierbij om een daad van beschikking met betrekking tot onroerende goederen gaat, is het aan de gemeenteraad om de voorwaarden van de aankoop (akte) vast te stellen.
De aankoopprijs van het bos langs de Kanonniersweg bedraagt € 250.000 exclusief registratierechten, ereloon notaris en andere administratieve kosten.
Financieel advies:
Het visum van de financieel directeur wordt toegekend aan deze verbintenis. Daarmee wordt bevestigd dat er geen enkele aanwijzing is gevonden dat deze uitgave onwettig, onregelmatig of zonder voldoende krediet in het lopende boekjaar of zonder verbintenis mogelijk binnen het meerjarenplan, zou worden aangegaan.
Gunstig visum VISUM 24/0305 van Els Van Bever van 16 augustus 2024
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de akte voor de aankoop van het onroerend goed gelegen Kanonniersweg A te 2820 Bonheiden, met kadastrale aanduiding Bonheiden sectie C nrs. 109, 109/2 A, 109/2 B, 110 F deel 111 K deel, 112, 113, 114, 115, 116, 110 F deel en 111 K deel, die als bijlage bij dit besluit is gevoegd, en er integrerend deel van uitmaakt.
Artikel 2 - Bepaalt dat de burgemeester en de algemeen directeur de gemeente zullen vertegenwoordigen bij het verlijden van de authentieke akte.
De voorzitter sluit de zitting op 28/08/2024 om 22:04.
Namens Gemeenteraad,
Ineke van Rijsbergen
wnd. algemeen directeur
Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad