Terug
Gepubliceerd op 02/10/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 27/08/2025 - 20:30

Organisatie - Begrip dagelijks personeelsbeheer: Bestendiging

Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, schepenen
Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het besluit van 24/06/2020 van de gemeenteraad houdende de omschrijving van het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' te bestendigen.

Voorgeschiedenis

24/06/2020: Besluit van de gemeenteraad houdende het begrip 'dagelijks personeelsbeheer'.

Feiten en context
  • De algemeen directeur staat in voor de algemene leiding van de diensten van de gemeente en van de diensten van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. 
    Hij staat aan het hoofd van het personeel van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en hij is bevoegd voor het dagelijkse personeelsbeheer. De algemeen directeur kan de uitoefening van het dagelijkse personeelsbeheer toevertrouwen aan andere personeelsleden. De algemeen directeur rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, aan het vast bureau en aan het bijzonder comité voor de sociale dienst.
  • De wettelijke grondslag voor het toekennen van het dagelijks personeelsbeheer aan de algemeen directeur ligt vervat in artikel 170 van het Decreet over het lokaal bestuur. 
  • Het Decreet over het lokaal bestuur geeft zelf geen specifieke invulling van het begrip 'dagelijks personeelsbeheer'. In de memorie van toelichting van het Decreet over het lokaal bestuur staat er geen verdere verduidelijking van wat onder het begrip dagelijks personeelsbeheer kan of moet worden verstaan. Het wordt overgelaten aan de lokale autonomie. 
  • Wanneer het begrip niet omschreven wordt, is het in sommige gevallen onduidelijk waar de bevoegdheden van de politieke mandatarissen stoppen en waar die van de algemeen directeur, verantwoordelijk voor de dagelijkse werking, de algemene leiding en hoofd van het personeel, beginnen. Daarom wordt aan de gemeenteraad gevraagd om vast te leggen wat het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' inhoudt. 
  • Ter zitting van 24/06/2020 werd het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' door de gemeenteraad goedgekeurd. Aan de gemeenteraad wordt nu gevraagd deze beslissing te bestendigen.
Juridische grond
  • Het algemeen reglement van 10/03/1981 over de elektrische installaties.
  • Het Decreet van 27/03/1991 houdende Rechtspositie Onderwijs.
  • Het Decreet over het lokaal bestuur.
  • De gemeentelijke rechtspositieregeling.
Publieke stemming
Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Guido Vaganée, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Chantal Jacobs, Jef Jacobs
Onthouders: Jan Fonderie, Sofie Crauwels, Conny Van den Brande, Peggy Aerts
Resultaat: Met 21 stemmen voor, 4 onthoudingen
Besluit

Enig artikel - Bestendigt het besluit van 24/06/2020 van de gemeenteraad houdende de goedkeuring van het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' als volgt: 

Het begrip dagelijks personeelsbeheer omvat onder meer:
1. Individueel personeelsbeheer (niet-limitatieve opsomming)

  • Opmaak functiebeschrijvingen;
  • Opdrachthouderschap;
  • Opdracht tot permanentieplicht;
  • Schrappingen uit wervingsreserves;
  • Toestemming dienstreizen en meest geschikte vervoermiddel, inclusief toestemmingen hieromtrent voor het onderwijzend personeel;
  • Allerlei individuele verlofaanvragen, met uitzondering van de verlofaanvragen van het gesubsidieerd onderwijspersoneel, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is;
  • Loopbaanonderbreking, zorgkrediet en andere tijdelijke loopbaanmaatregelen, met uitzondering van de aanvragen van het gesubsidieerd onderwijspersoneel, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is;
  • Verlof voor opdracht, met uitzondering van de verlofaanvragen van het gesubsidieerd onderwijspersoneel, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is;
  • De individuele weddevaststelling, met inbegrip van overname van anciënniteiten;
  • Uitlenen van personeel aan een gebruiker (zonder overdracht werkgeversgezag), met uitzondering van het gesubsidieerd onderwijspersoneel, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is;
  • Individuele toewijzing van de bevoegdheid van een personeelslid om elektrische toestellen te bedienen;
  • Beslissing in het kader van arbeidsongevallen met een afwezigheid van minder dan dertig kalenderdagen over de genezenverklaring zonder blijvende arbeidsongeschiktheid;
  • Toelatingen voor stages en vrijwilligerswerk bij het lokaal bestuur en alle administratie die daaruit rechtstreeks voortvloeit.

2. Individuele toepassingen van de bepalingen met betrekking tot vorming, functionering, evaluatie en dergelijke

  • Individuele opvolging van de functionering en evaluatie;
  • Vormingsaanvragen, inclusief aanvragen van het onderwijzend personeel;
  • Concrete invulling van het recht en de plicht op vorming.

3. Toepassing van de lokale rechtspositieregeling

  • De evaluatieprocedure intern organiseren conform de rechtspositieregeling;
  • Onkostenvergoedingen goedkeuren en laten uitbetalen conform de rechtspositieregeling;
  • Regeling van diensturen en prestaties en de regeling van tijdsregistratie;
  • Toekenning van gsm’s, smartphones, tablets en laptops en telefoon- en data-abonnementen als werkmiddel of als voordeel in natura;
  • Andere zaken, bepaald in de lokale rechtspositieregeling, waaronder de beslissing tot publicatie van vacatures en de toewijzing van psychotechnische proeven bij examens.

4. Collectief personeelsbeheer

  • Dienstroosters opmaken en prestaties noteren;
  • Vastleggen van vakantieperiodes conform de bepalingen in het Decreet over het lokaal bestuur en conform de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement;
  • Werkorganisatie en taakopdrachten van het personeel;
  • Vastleggen van het aantal voltijdse equivalenten arbeidsgehandicapten dat overeenkomt met ten minste 2% van het totale aantal personeelsleden (in VTE) in het bestuur;
  • Tewerkstelling van uitzendkrachten en jobstudenten binnen de grenzen van de voorziene budgetten, met dien verstande dat uitzendkrachten alleen kunnen ingeschakeld worden voor vervangingen, voor vermeerderingen van werk en voor de uitvoering van uitzonderlijk werk van een korte periode.

5. Beslissingen die te maken hebben met de uitoefening van werkgeversgezag

  • Maatregelen van inwendige orde. Dit zijn maatregelen om de goede werking van de dienst te verbeteren of te verzekeren, bijv. een reorganisatie of de uitoefening van hiërarchisch gezag.