De gemeenteraad keurde op 31/01/2024 een raamovereenkomst met IGEMO goed voor de opvolging van het Beheerplan voor de Vallei van de Bruine Beek. Intussen zijn er een aantal zaken gewijzigd, waardoor IGEMO een gewijzigde overeenkomst voorstelt.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze gewijzigde raamovereenkomst goed te keuren.
Om ervoor te zorgen dat er concreet aan de slag gegaan wordt met het goedgekeurde beheerplan, wordt door IGEMO een actieplan opgesteld. Op basis van de inhoud van dit actieplan zal er bekeken worden wie welke taken opneemt. Ook IGEMO kan hier nog een rol in opnemen op basis van een raamovereenkomst (vb. bijhouden onderhoudslogboek, opmaak toestandsrapport, aanvraag subsidies, ...).
De gemeente formuleert schriftelijk zo duidelijk mogelijk de concrete adviesvraag/probleemstelling/opdracht die zij aan IGEMO wenst toe te vertrouwen. De gemeente geeft in haar aanvraag mee welke wijze van prijsvaststelling zij hierbij gehanteerd wenst te zien: een bestelling kan tegen globale prijs, tegen prijslijst of gemengd zijn.
Bij de raamovereenkomst die op 31/01/2024 goedgekeurd werd, golden volgende uurtarieven:
Voormelde uurtarieven worden jaarlijks op 1 januari geactualiseerd op basis van een positieve indexering aan een vast percentage van 4,5% (omvattende de loonindex en anciënniteitscoëfficiënt). De aldus geïndexeerde uurtarieven zijn onmiddellijk van toepassing op alle prestaties verricht vanaf 1 januari van het betrokken jaar, ook indien de opdracht reeds voordien was besteld.
In de meerjarenplanning zijn voor de opvolging van het beheerplan tot en met 2028 de nodige kredieten voorzien op A7.6.15.
Visum:
Gunstig visum FA 25/00186 van Els Van Bever van 11 augustus 2025
Enig artikel - Keurt de aangepaste raamovereenkomst met IGEMO goed, voor de jaarlijkse opvolging van het beheersplan voor de Vallei van de Bruine Beek, waarvan de tekst luidt als volgt:
RAAMOVEREENKOMST JAARLIJKSE OPVOLGING VAN HET BEHEERSPLAN VOOR DE VALLEI VAN DE BRUINE BEEK TE BONHEIDEN
OVEREENKOMST IGEMO – GEMEENTE BONHEIDEN
Tussen de ondergetekenden
Enerzijds
De intergemeentelijke vereniging voor ontwikkeling van het gewest Mechelen en omgeving (IGEMO), publieke rechtspersoon die overeenkomstig het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 de vorm van een dienstverlenende vereniging heeft aangenomen, met maatschappelijke zetel gevestigd te 2800 Mechelen, Schoutetstraat 2 en KBO nr. 0213.349.124, vertegenwoordigd door de heer Walter Horemans, voorzitter en Dieter Goossens, algemeen directeur;
Hierna “IGEMO” genoemd,
En anderzijds
De gemeente Bonheiden, met kantoren in het gemeentehuis aan Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden, vertegenwoordigd door de heer Lode Van Looy, burgemeester, en mevrouw Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur;
Hierna “gemeente Bonheiden” of “opdrachtgever” genoemd,
Is overeengekomen wat volgt:
ARTIKEL 1: VOORWERP VAN DE OVEREENKOMST
Onderhavige raamovereenkomst heeft het verlenen van diensten met betrekking tot de opvolging van het geïntegreerd beheersplan ‘Vallei van de Bruine Beek’ tot voorwerp.
De diensten die in uitvoering van deze raamovereenkomst door de gemeente kunnen worden besteld kunnen onder meer omvatten:
ARTIKEL 2: PLAATSEN VAN BESTELLINGEN
Met uitzondering van de eerstelijns telefonische adviesvragen, worden opdrachten in het kader van deze raamovereenkomst schriftelijk (bij voorkeur per mail) besteld.
De gemeente formuleert schriftelijk zo duidelijk mogelijk de concrete adviesvraag/probleemstelling/opdracht die zij aan IGEMO wenst toe te vertrouwen. De gemeente geeft in haar aanvraag mee welke wijze van prijsvaststelling zij hierbij gehanteerd wenst te zien: een bestelling kan tegen globale prijs, tegen prijslijst of gemengd zijn.
Vanaf de datum dat de gemeente een aanvraag met opdracht- of projectomschrijving overmaakt aan IGEMO, beschikt IGEMO over een termijn van 7 werkdagen om voor deze aanvraag een timing inzake uitvoering en, indien het geen opdracht tegen prijslijst betreft, een prijsofferte op te maken. IGEMO stelt de timing en eventuele prijsofferte op volgens een inschatting van de soort dienstverlening die vereist zal zijn voor de opdracht.
De gemeente kijkt dit voorstel na en maakt zo snel mogelijk eventuele opmerkingen over aan IGEMO. IGEMO finaliseert desgevallend haar timing en prijsofferte (in elk geval binnen de 5 werkdagen).
Wanneer de gemeente akkoord gaat met het voorstel van IGEMO, stelt zij hiervoor een bestelbon op en maakt deze over aan IGEMO. Vanaf dat ogenblik wordt de door IGEMO voorgestelde timing en prijsopgave bindend.
De hierboven vermelde termijnen zijn maximumtermijnen.
ARTIKEL 3: BEROEP OP DERDEN
IGEMO kan voor de uitvoering van de opdracht een beroep doen op derden, zoals bijvoorbeeld een expert, etc.
Indien IGEMO voor de uitvoering van de opdracht een beroep moet doen op een derde, beslist IGEMO, indien gewenst na overleg met de gemeente, op welke derde zij beroep doet voor de uitvoering van (een deel van) de opdracht.
Behoudens andersluidende afspraak, factureert de ingeschakelde derde aan IGEMO, die deze kost onmiddellijk kan doorfactureren aan de gemeente.
ARTIKEL 4: TERMIJNEN
Deze raamovereenkomst wordt gesloten voor onbepaalde duur.
Elke partij kan de raamovereenkomst beëindigen mits eerbiediging van een opzegtermijn van zes maanden, te rekenen vanaf de schriftelijke kennisgeving van het voornemen de raamovereenkomst te beëindigen. Behoudens andersluidend akkoord tussen partijen, heeft de opzegging en zelfs beëindiging van de raamovereenkomst geen invloed op de eerder bestelde opdrachten.
ARTIKEL 5: VERGOEDING
§ 1. Onverminderd de mogelijkheid voor partijen om bij bestelling een globale of gemengde (deels globaal en deels tegen prijslijst) prijs overeen te komen voor de uitvoering van een welomschreven opdracht, worden de prestaties geleverd in het kader van onderhavige raamovereenkomst aangerekend op basis van volgende uurtarieven:
Binnen de zelfstandige groepering van IGEMO en haar deelnemers, is op deze tarieven geen btw verschuldigd.
IGEMO bezorgt de gemeente op eerste verzoek een gedetailleerd overzicht van de in het kader van de uitvoering van onderhavige overeenkomst verrichte prestaties.
De in dit artikel vermelde uurtarieven worden jaarlijks geïndexeerd overeenkomstig het bepaalde in artikel 6 van deze overeenkomst.
§ 2. Indien voor een welomschreven opdracht een globale prijs werd overeengekomen, wordt deze herzien indien:
Bij opdrachten met een gemengde prijs, is deze bepaling eveneens van toepassing op het gedeelte van de opdracht waarvoor een globale prijs werd afgesproken.
ARTIKEL 6: PRIJSHERZIENING
De uurtarieven worden jaarlijks op 1 januari geactualiseerd op basis van een positieve indexering aan een vast percentage van 4,5% (omvattende de index en een component loopbaanevolutie). De aldus geïndexeerde uurtarieven zijn onmiddellijk van toepassing op alle prestaties verricht vanaf 1 januari van het betrokken jaar, ook indien de (deel)opdracht reeds voordien was besteld.
ARTIKEL 7: FACTURATIE EN BETALING
§ 1. Bij opdrachten tegen globale prijs, wordt bij de bestelling het tijdstip van facturatie in onderling akkoord bepaald. Voor opdrachten die zich over een langere periode uitstrekken, kunnen tussentijdse facturatiemomenten worden bepaald.
Opdrachten tegen prijslijst worden op kwartaalbasis gefactureerd, op basis van de daadwerkelijk verrichte prestaties.
§ 2. De betalingstermijn voor de facturen van IGEMO bedraagt 30 kalenderdagen na factuurdatum door middel van overschrijving op de bankrekening vermeld op de factuur.
Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, is bij laattijdige betaling van rechtswege en zonder vereiste van voorafgaande ingebrekestelling een interest van 1% per maand verschuldigd, alsmede een forfaitaire schadevergoeding van 10% van het factuurbedrag, met een minimum van 75,00 euro voor een eerste herinnering en 150,00 euro voor een tweede herinnering.
Een bezwaar met betrekking tot de factuur dient binnen de 10 werkdagen na kennisgeving van de factuur te gebeuren middels een gemotiveerde aangetekende brief. Dergelijk bezwaar ontheft de opdrachtgever niet van de betaalverplichting.
ARTIKEL 8: AANSPRAKELIJKHEID EN VERZEKERING
IGEMO en zijn aangestelden zijn verzekerd voor hun beroepsaansprakelijkheid via polis AXA met nr. 010.730.619.189.
De aansprakelijkheid van IGEMO is beperkt tot de tussenkomst verkregen in het kader van de beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Indien, om welke reden dan ook, er geen tussenkomst zou zijn vanwege voormelde beroepsaansprakelijkheidsverzekering, is de aansprakelijkheid van IGEMO en zijn aangestelden beperkt tot het bedrag van de door de opdrachtgever betaalde vergoedingen voor de door IGEMO verleende diensten die aanleiding geven tot de aansprakelijkheidskwestie.
IGEMO is niet aansprakelijk voor tekortkomingen van derden of andere deskundigen, dewelke in samenspraak met de opdrachtgever werden ingeschakeld.
ARTIKEL 9: UITVOERING EN WIJZIGING VAN DE OPDRACHT
Partijen verbinden zich ertoe de bepalingen van deze overeenkomst te goeder trouw uit te voeren. Zo deze uitvoering ernstig verstoord wordt door een nieuw en belangrijk element, wordt dit dadelijk tussen de contractspartijen besproken teneinde de bepalingen van deze overeenkomst desgevallend schriftelijk aan te passen.
Elke wijziging van de overeenkomst wordt opgenomen in een door de contracterende partijen ondertekend addendum bij de overeenkomst.
ARTIKEL 10: INTELLECTUELE EIGENDOMSRECHTEN
IGEMO en/of zijn aangestelden behouden de intellectuele eigendom van alle studies en documenten die zij in het kader van de uitvoering van deze overeenkomst aan de opdrachtgever afleveren. Zonder afbreuk te doen aan de rechten die IGEMO behoudt op voormelde studies en documenten, verwerft de opdrachtgever de materiële eigendom en de gebruiksrechten ervan. Hij mag deze studies en documenten aanwenden voor het doel waarvoor ze zijn bestemd. Hij mag ze verspreiden en er artikelen over publiceren, mits hij de identiteit van de auteur vermeldt.
ARTIKEL 11: VERWERKING VAN PERSOONSGEGEVENS
In het kader van de uitvoering van deze overeenkomst verwerkt IGEMO geen persoonsgegevens in opdracht van de opdrachtgever.
ARTIKEL 12: DEELBAARHEID
Indien een bepaling van deze overeenkomst onder het toepasselijke recht geheel of gedeeltelijk, onwettig, nietig of onafdwingbaar zou worden verklaard, heeft dit niet de nietigheid, ongeldigheid of onafdwingbaarheid van de overige bepalingen van deze overeenkomst tot gevolg.
Partijen vervangen alsdan in onderling akkoord de aldus nietig, onwettig of onafdwingbaar bevonden bepaling door een geldige, afdwingbare bepaling, zonder hierbij het contractuele evenwicht te ontwrichten. Zo dit laatste niet mogelijk blijkt, kan elk der partijen de overeenkomst beëindigen.
ARTIKEL 13: TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTBANK
Deze overeenkomt wordt beheerst door en geïnterpreteerd volgens het Belgisch recht.
Partijen stellen alles in het werk om de betwistingen en geschillen voortspruitend uit deze overeenkomst in der minne te regelen. Zo dat niet mogelijk is, zijn de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Antwerpen (Afdeling Mechelen) bevoegd uitspraak te doen.
Deze overeenkomst werd ondertekend te Mechelen op datum van xx/xx/2025 in twee originelen. Iedere betrokken partij erkent door ondertekening van deze overeenkomst één exemplaar te hebben ontvangen.
Namens gemeente Bonheiden
Lode Van Looy, burgemeester Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Namens IGEMO
Walter Horemans, voorzitter Dieter Goossens, algemeen directeur