De voorzitter opent de zitting op 27/08/2025 om 20:10.
De voorzitter van de gemeenteraad schorst de vergadering van 21.20 u. tot 21.32 u. tijdens de behandeling van punt 20: 'Motie oorlog in Gaza: Goedkeuring'.
De voorzitter vraagt of de gemeenteraadsleden akkoord zijn om de variapunten te behandelen voor de besloten zitting. Niemand uitte hiertegen bezwaar.
De voorzitter meldt vervolgens om 22.48 u. dat de gemeenteraad in besloten zitting zal worden verdergezet.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 18/06/2025 worden ter goedkeuring voorgelegd.
18/06/2025: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 18/06/2025 goed.
Enkele inwoners van de Peulisbaan wensen, naar aanleiding van hun petitie 'Maak de Peulisbaan weer veilig voor bewoners en fietsers!', gebruik te maken van hun hoorrecht conform artikel 54,§3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad / raad voor maatschappelijk welzijn.
Enig artikel - Hoort de afvaardiging van de inwoners van de Peulisbaan.
De buurtbewoners van Peulisbaan, tussen Rijmenamseweg en Oude Schrieksebaan, maken zich ernstig zorgen over de verkeerssituatie in hun straat en bezorgden een petitie aan het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraadsleden. De ontvangst van de petitie werd in het klachtenregister van de gemeente opgenomen. De ondertekenaars werden ingelicht over het feit dat ze hun hoorrecht kunnen uitoefenen op de gemeenteraad van 27/08/2025.
De buurtbewoners van Peulisbaan, meerbepaald het stuk tussen Rijmenamseweg en Oude Schrieksebaan, maken zich ernstig zorgen over de verkeerssituatie in hun straat. Volgens de bewoners bestaat er een gemengde problematiek, waarbij vooral de verkeersintensiteit, de hoeveelheid zwaar verkeer en de snelheid worden aangehaald. De inrichting en toestand van de straat zouden de hoeveelheid en het type verkeer dat er dagelijks passeert, niet toelaten. De recent ingevoerde zone 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' en de tijdelijke maatregel die werd ingevoerd en een verlaging van de maximumsnelheid naar 30 km/u inhoudt, zouden geen oplossing bieden.
De bewoners dringen aan op het nemen van maatregelen en bezorgden een petitie aan gemeenteraad. De buurtbewoners bezorgen ook nog, als aanvulling op de petitie, volgende filmpjes:
Conform artikel 54, §3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad kan de verzoeker of, als het verzoekschrift door meerdere personen ondertekend is, de eerste ondertekenaar van het verzoekschrift, worden gehoord door het betrokken orgaan van de gemeente. In dat geval heeft de verzoeker of de eerste ondertekenaar van het verzoekschrift het recht zich te laten bijstaan door een persoon naar keuze. Het hoorrecht werd gecommuniceerd. Tevens dient een dergelijke petitie opgenomen te worden in het klachtenregister van de gemeente. De petitie werd opgenomen in het klachtenregister.
Zowel ambtelijk als politiek niveau boog zich al langere tijd en al meermaals over de verkeerssituatie die in de petitie wordt aangekaart. Naast het invoeren van een zone uitgezonderd plaatselijk verkeer en de tijdelijke invoering van een uitgebreide zone 30 in het gebied, werd beslist om in de meerjarenplanning voor 2026 de bestelling van een circulatiestudie over het ruimere gebied tussen lokale verbindingswegen Waversesteenweg en Weynesbaan bij IGEMO op te nemen, naar analogie met de studie die actueel wordt uitgevoerd voor het gebied Imelda - Muizensteenweg. De mobiliteitsdienst is van oordeel dat het gebied ruimer dient aangepakt te worden dan het stukje Peulisbaan dat in de petitie wordt omschreven. Het weren van sluipverkeer is in deze regio een moeilijke oefening en vraagt een grondige studie. Bovendien is het aanbevolen om de gemeente Putte bij de problematiek te betrekken, zodat gezamenlijk aan eventuele oplossingen kan worden gewerkt. De eerste contacten hiertoe werden ook reeds gelegd. Als antwoord op de ondertekenaars van de petitie werd aan het college van burgemeester en schepenen voorgesteld om de intentie tot het bestellen van de circulatiestudie mee te geven, omdat een dergelijke studie de ruimere regio aanpakt, waarbij ook een analysefase wordt opgenomen, waardoor er een correct zicht gekregen wordt op de situatie. Op basis daarvan kunnen doeltreffende scenario's worden uitgewerkt en voorgesteld.
Om aan de vraag van de bewoners te voldoen en om de veiligheid in de Peulisbaan tussen Rijmenamseweg en Oude Schrieksebaan instant te verhogen, zou de invoering van een 'knip' als tijdelijk en verder te evalueren maatregel, de zone uitgezonderd plaatselijk verkeer effectief kracht kunnen bijzetten. Voor dit stukje Peulisbaan waar de wegenis in bijzonder slechte toestand verkeert werd aan het college van burgemeester en schepenen voorgesteld een fysieke knip middels plaatsing van paaltjes (naar analogie met Matadilaan en Van Arteveldelaan) te voorzien ter hoogte van de Rijmenamseweg (in de bocht achter de parking van Brasserie Leysen, zodat de brasserie wel bereikbaar blijft van op Rijmenamseweg), uiteraard gepaard gaande met de nodige signalisatie.
Het college van burgemeester en schepenen nam kennis van bovenstaande en nam volgend standpunt in: aan de ondertekenaars van de petitie wordt geantwoord dat in het kader van de meerjarenplanning de bestelling van een circulatiestudie bij IGEMO voor het gebied tussen Waversesteenweg en Weynesbaan wordt onderzocht.
Artikel 1 - Neemt kennis van de petitie 'Maak de Peulisbaan weer veilig voor bewoners en fietsers', zoals toegevoegd in bijlage.
Artikel 2 - Neemt kennis dat de petitie werd opgenomen in het officiële klachtenregister van de gemeente.
Artikel 3 - Neemt kennis van het standpunt van het college van burgemeester en schepenen: aan de ondertekenaars van de petitie wordt geantwoord dat in het kader van de meerjarenplanning de bestelling van een circulatiestudie bij IGEMO voor het gebied tussen Waversesteenweg en Weynesbaan wordt onderzocht.
Op 27/06/2025 kreeg het bestuur via het loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) de melding dat er een klacht was ingediend.
Het college van burgemeester en schepenen verzond een antwoord op de klacht. Op 18/08/2025 liet de gouverneur van de provincie Antwerpen haar beslissing weten.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de beslissing van de gouverneur van de provincie Antwerpen.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Enig artikel - Neemt kennis van het antwoord van de gouverneur van de provincie Antwerpen waarin zij meldt dat ze niet op zal treden in dit dossier.
De burgemeester was van donderdag 24/07/2025 tot en met dinsdag 26/08/2025 verhinderd zijn ambt uit te oefenen.
Deze verhindering en de beëindiging van de periode van verhindering wordt aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd.
27/06/2025: Besluit van de burgemeester houdende aanduiding van zijn plaatsvervanger bij zijn afwezigheid van donderdag 24/07/2025 tot en met dinsdag 26/08/2025.
Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 62.
Overeenkomstig artikel 62 van het Decreet over het lokaal bestuur dient de gemeenteraad akte te nemen van de verhindering van de burgemeester en van de beëindiging van de periode van verhindering.
Enig artikel - Neemt er kennis van dat de burgemeester van donderdag 24/07/2025 tot en met dinsdag 26/08/2025 verhinderd was zijn ambt uit te oefenen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het besluit van 24/06/2020 van de gemeenteraad houdende de omschrijving van het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' te bestendigen.
24/06/2020: Besluit van de gemeenteraad houdende het begrip 'dagelijks personeelsbeheer'.
Enig artikel - Bestendigt het besluit van 24/06/2020 van de gemeenteraad houdende de goedkeuring van het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' als volgt:
Het begrip dagelijks personeelsbeheer omvat onder meer:
1. Individueel personeelsbeheer (niet-limitatieve opsomming)
2. Individuele toepassingen van de bepalingen met betrekking tot vorming, functionering, evaluatie en dergelijke
3. Toepassing van de lokale rechtspositieregeling
4. Collectief personeelsbeheer
5. Beslissingen die te maken hebben met de uitoefening van werkgeversgezag
Op 30/04/2025 stelde de gemeenteraad de aanpassing van het meerjarenplan 6 2020-2025 van de gemeente en het OCMW vast.
Op 28/05/2025 ontving de gemeente een mail van Agentschap Binnenlands Bestuur, afdeling lokale financiën, met de melding dat het nazicht van de aanpassing van het meerjarenplan 6 2020-2025 niet geleid heeft tot formele of technische bemerkingen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiervan kennis te nemen.
De toezichthoudende overheid beschikt over een termijn van 50 dagen om het meerjarenplan of de aanpassing ervan te vernietigen en om de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn daarvan op de hoogte te brengen. Die termijn gaat in op de dag nadat de gemeente zowel de toezichthoudende overheid op de hoogte heeft gebracht van de bekendmaking van het beleidsrapport op de website als de digitale rapportering erover aan de Vlaamse Regering heeft bezorgd.
Verder bepaalt het Decreet over het lokaal bestuur dat alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis worden gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad of van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Enig artikel - Neemt kennis van de mail van het Agentschap Binnenlands Bestuur, afdeling lokale financiën, wat betreft de aanpassing van het meerjarenplan 6 2020-2025.
De gemeenteraad keurde in zitting van 26/02/2025 de aanpassing van het retributiereglement op het parkeren in de blauwe zone 2020-2025 goed, waarbij er een onderscheid wordt gemaakt tussen:
Het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) merkt op dat het onderscheid tussen buitenlandse nummerplaathouders en consumenten strijdig is met het gelijkheidsbeginsel en aldus dient aangepast te worden.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het retributiereglement op het parkeren in de blauwe zone 2020-2025, dat door de gemeenteraad op 26/02/2025 werd aangepast, alzo bij te sturen.
In het retributiereglement op het parkeren in de blauwe zone 2020-2025, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26/02/2025, wordt er een onderscheid gemaakt tussen:
a) T.a.v. ondernemingen en buitenlandse nummerplaathouders :
b) T.a.v. consumenten en conform de wetgeving consumentenschulden (Boek XIX – W.E.R. art 4.2 e.a.)
Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) heeft vastgesteld dat de gemeente in het retributiereglement op het parkeren in de blauwe zone 2020-2025, een onderscheid maakt tussen binnenlandse en buitenlandse nummerplaathouders wat betreft de aanrekening van de kosten voor een eerste aanmaning in verband met de invordering van parkeerretributies. Voor binnenlandse bestuurders is de eerste aanmaning gratis, terwijl deze voor buitenlandse bestuurders betalend is.
Wanneer de kosten voor de eerste betalingsaanmaning uitsluitend aangerekend worden aan houders van een buitenlandse nummerplaat, handelt de gemeente in strijd met het gelijkheidsbeginsel. Dit beginsel belet namelijk dat een buitenlandse nummerplaathouder anders behandeld wordt dan een binnenlandse nummerplaathouder. Bovendien bepaalt Boek XIX van het Wetboek Economisch Recht (WER) dat de eerste herinnering aan een consument kosteloos moet zijn. Het WER geldt op gelijke wijze voor zowel
Belgische als buitenlandse consumenten.
Het is de bedoeling om met deze retributie op het parkeren in blauwe zone en de daaraan verbonden uitzonderingsregeling voor bewoners tegemoet te komen aan de verzuchtingen van verschillende belangengroepen, zoals onder andere de middenstand en de plaatselijke bewoners, en om toch een zekere rotatie in de parkeermogelijkheden te bewerkstelligen.
Gezien de opmerking van ABB wordt voorgesteld de strijdigheid met het gelijkheidsbeginsel binnen dit reglement weg te werken door voor zowel buitenlandse nummerplaathouders als consumenten, dezelfde tarieven te hanteren.
De ontvangsten die voortkomen uit dit retributiereglement worden in het meerjarenplan 2020-2025 ingeschreven onder A24.6/0220-00/7020009.
Artikel 1 - Het retributiereglement op het parkeren in de blauwe zone 2020 - 2025 wordt aangepast als volgt:
Artikel 1
Voor de periode vanaf heden tot 2025 wordt er een gemeentelijke retributie gevestigd voor het parkeren van motorvoertuigen op de openbare weg of op de plaatsen gelijkgesteld aan de openbare weg. Dit reglement beoogt het parkeren van een motorvoertuig op plaatsen waar dat parkeren toegelaten is én waar bovendien een blauwe zone-reglementering van toepassing is.
Artikel 2
De retributie wordt als volgt vastgesteld:
§1. Voor parkeren in blauwe zone met uitzondering van plaatsen ‘kort parkeren'.
De door de gebruiker gewenste parkeerduur wordt vastgesteld door het zichtbaar aanbrengen achter de voorruit van het voertuig van de parkeerschijf, overeenkomstig artikel 27.1.1 van het Koninklijk Besluit van 01/12/1975.
Het parkeren van voertuigen gebruikt door personen met een handicap is gratis.
Het statuut van “persoon met een handicap” wordt beoordeeld op het ogenblik van het parkeren door het aanbrengen op een zichtbare plaats achter de voorruit van het voertuig van de speciale parkeerkaart voor gehandicapten uitgereikt overeenkomstig de modaliteiten bepaald bij Ministerieel Besluit.
Deze reglementering is niet van toepassing op de bewoners die de door de gemeente uitgereikte officiële bewonerskaart, zichtbaar aanbrengen achter de voorruit van het voertuig.
Deze reglementering is evenmin van toepassing op de bestuurders aan wie een vergunning werd afgeleverd voor de inname van het openbaar domein ter gelegenheid van bouwwerken en verbouwingswerken. Deze vrijstelling wordt beoordeeld op het ogenblik van het parkeren, door het aanbrengen van een attest ‘Inname Openbaar domein’ afgeleverd door de gemeentediensten. Dit attest vermeldt de naam en het adres van diegene aan wie de vergunning werd uitgereikt alsook de periode waarvoor de vergunning werd uitgereikt.
§2. Voor parkeren in blauwe zone enkel voor plaatsen ‘kort parkeren’ tijdens dagen en uren ter plaatse aangegeven.
Op de plaatsen voor ‘kort parkeren’ kan een bestuurder tijdens de dagen en uren die ter plaatse zijn aangegeven, 30 minuten parkeren zonder gebruik te maken van een parkeerkaart. De controle gaat volledig digitaal met een automatische activatie via een sensor. De beschikbare parkeertijd in minuten wordt in groene cijfers aangegeven op een display ter plaatse. Van zodra een voertuig te lang aanwezig is, wordt de verstreken tijd in rode cijfers aangegeven.
Buiten de opgegeven uren en dagen is de normale regeling van een ‘blauwe zone’ van toepassing.
Het parkeren van voertuigen gebruikt door personen met een handicap is gratis.
Het statuut van “persoon met een handicap” wordt beoordeeld op het ogenblik van het parkeren door het aanbrengen op een zichtbare plaats achter de voorruit van het voertuig van de speciale parkeerkaart voor gehandicapten uitgereikt overeenkomstig de modaliteiten bepaald bij ministerieel besluit.
Deze reglementering is wel van toepassing op de bewoners in het bezit van een door de gemeente uitgereikte officiële bewonerskaart.
Deze reglementering is ook van toepassing op de bestuurders aan wie een vergunning werd afgeleverd voor de inname van het openbaar domein ter gelegenheid van bouwwerken en verbouwingswerken.
Artikel 3
De retributie is verschuldigd door de houder van de nummerplaat van het voertuig.
De retributie is verschuldigd zodra het voertuig langer geparkeerd is dan de tijd die toegelaten is door de verkeersborden, en is betaalbaar door overschrijving op de rekening van de gemeente.
Artikel 4
Voor parkeren in blauwe zone met uitzondering van plaatsen ‘kort parkeren’ zal als de parkeerschijf niet zichtbaar achter de voorruit van zijn voertuig is geplaatst of in geval de gebruiker de pijl niet op het streepje plaatst dat volgt op het tijdstip van aankomst of indien de gebruiker de aanduidingen wijzigt zonder dat het voertuig de parkeerplaats heeft verlaten, de gebruiker steeds geacht worden te kiezen voor de betaling van het in artikel 2 bedoelde forfaitaire tarief. Bij toepassing van het hierboven vermelde forfait, brengt de aangestelde van de gemeente een uitnodiging om de retributie binnen de vijf dagen te betalen aan op de voorruit van het voertuig.
Artikel 5
In geval van niet betaling van de verschuldigde retributie wordt een aanmaningsprocedure opgestart door de aangestelde firma van de concessieovereenkomst.
De retributie die niet betaald wordt volgens de richtlijnen vermeld staande op de retributieheffing (afgeleverd door de parkeerwachter op de wagen, of toegestuurd per post) volgt de minnelijke aanmaningsprocedure (hetzij B2B, hetzij B2C), met administratieve kosten ten laste van de wanbetaler:
De gevorderde verwijlintresten worden gerekend vanaf de ingebrekestelling op de nog te betalen som tegen de referentie-intrestvoet vermeerderd met acht procentpunten bedoeld in art 5, lid 2 van de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betaalachterstand bij handelstransacties (zie ook: Art XIX.4, 1° WER).
Artikel 2 - Maakt deze beslissing binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing en brengt de toezichthoudende overheid hiervan dezelfde dag op de hoogte.
De gemeenteraad keurde op 31/01/2024 een raamovereenkomst met IGEMO goed voor de opvolging van het Beheerplan voor de Vallei van de Bruine Beek. Intussen zijn er een aantal zaken gewijzigd, waardoor IGEMO een gewijzigde overeenkomst voorstelt.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze gewijzigde raamovereenkomst goed te keuren.
Om ervoor te zorgen dat er concreet aan de slag gegaan wordt met het goedgekeurde beheerplan, wordt door IGEMO een actieplan opgesteld. Op basis van de inhoud van dit actieplan zal er bekeken worden wie welke taken opneemt. Ook IGEMO kan hier nog een rol in opnemen op basis van een raamovereenkomst (vb. bijhouden onderhoudslogboek, opmaak toestandsrapport, aanvraag subsidies, ...).
De gemeente formuleert schriftelijk zo duidelijk mogelijk de concrete adviesvraag/probleemstelling/opdracht die zij aan IGEMO wenst toe te vertrouwen. De gemeente geeft in haar aanvraag mee welke wijze van prijsvaststelling zij hierbij gehanteerd wenst te zien: een bestelling kan tegen globale prijs, tegen prijslijst of gemengd zijn.
Bij de raamovereenkomst die op 31/01/2024 goedgekeurd werd, golden volgende uurtarieven:
Voormelde uurtarieven worden jaarlijks op 1 januari geactualiseerd op basis van een positieve indexering aan een vast percentage van 4,5% (omvattende de loonindex en anciënniteitscoëfficiënt). De aldus geïndexeerde uurtarieven zijn onmiddellijk van toepassing op alle prestaties verricht vanaf 1 januari van het betrokken jaar, ook indien de opdracht reeds voordien was besteld.
In de meerjarenplanning zijn voor de opvolging van het beheerplan tot en met 2028 de nodige kredieten voorzien op A7.6.15.
Visum:
Gunstig visum FA 25/00186 van Els Van Bever van 11 augustus 2025
Enig artikel - Keurt de aangepaste raamovereenkomst met IGEMO goed, voor de jaarlijkse opvolging van het beheersplan voor de Vallei van de Bruine Beek, waarvan de tekst luidt als volgt:
RAAMOVEREENKOMST JAARLIJKSE OPVOLGING VAN HET BEHEERSPLAN VOOR DE VALLEI VAN DE BRUINE BEEK TE BONHEIDEN
OVEREENKOMST IGEMO – GEMEENTE BONHEIDEN
Tussen de ondergetekenden
Enerzijds
De intergemeentelijke vereniging voor ontwikkeling van het gewest Mechelen en omgeving (IGEMO), publieke rechtspersoon die overeenkomstig het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 de vorm van een dienstverlenende vereniging heeft aangenomen, met maatschappelijke zetel gevestigd te 2800 Mechelen, Schoutetstraat 2 en KBO nr. 0213.349.124, vertegenwoordigd door de heer Walter Horemans, voorzitter en Dieter Goossens, algemeen directeur;
Hierna “IGEMO” genoemd,
En anderzijds
De gemeente Bonheiden, met kantoren in het gemeentehuis aan Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden, vertegenwoordigd door de heer Lode Van Looy, burgemeester, en mevrouw Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur;
Hierna “gemeente Bonheiden” of “opdrachtgever” genoemd,
Is overeengekomen wat volgt:
ARTIKEL 1: VOORWERP VAN DE OVEREENKOMST
Onderhavige raamovereenkomst heeft het verlenen van diensten met betrekking tot de opvolging van het geïntegreerd beheersplan ‘Vallei van de Bruine Beek’ tot voorwerp.
De diensten die in uitvoering van deze raamovereenkomst door de gemeente kunnen worden besteld kunnen onder meer omvatten:
ARTIKEL 2: PLAATSEN VAN BESTELLINGEN
Met uitzondering van de eerstelijns telefonische adviesvragen, worden opdrachten in het kader van deze raamovereenkomst schriftelijk (bij voorkeur per mail) besteld.
De gemeente formuleert schriftelijk zo duidelijk mogelijk de concrete adviesvraag/probleemstelling/opdracht die zij aan IGEMO wenst toe te vertrouwen. De gemeente geeft in haar aanvraag mee welke wijze van prijsvaststelling zij hierbij gehanteerd wenst te zien: een bestelling kan tegen globale prijs, tegen prijslijst of gemengd zijn.
Vanaf de datum dat de gemeente een aanvraag met opdracht- of projectomschrijving overmaakt aan IGEMO, beschikt IGEMO over een termijn van 7 werkdagen om voor deze aanvraag een timing inzake uitvoering en, indien het geen opdracht tegen prijslijst betreft, een prijsofferte op te maken. IGEMO stelt de timing en eventuele prijsofferte op volgens een inschatting van de soort dienstverlening die vereist zal zijn voor de opdracht.
De gemeente kijkt dit voorstel na en maakt zo snel mogelijk eventuele opmerkingen over aan IGEMO. IGEMO finaliseert desgevallend haar timing en prijsofferte (in elk geval binnen de 5 werkdagen).
Wanneer de gemeente akkoord gaat met het voorstel van IGEMO, stelt zij hiervoor een bestelbon op en maakt deze over aan IGEMO. Vanaf dat ogenblik wordt de door IGEMO voorgestelde timing en prijsopgave bindend.
De hierboven vermelde termijnen zijn maximumtermijnen.
ARTIKEL 3: BEROEP OP DERDEN
IGEMO kan voor de uitvoering van de opdracht een beroep doen op derden, zoals bijvoorbeeld een expert, etc.
Indien IGEMO voor de uitvoering van de opdracht een beroep moet doen op een derde, beslist IGEMO, indien gewenst na overleg met de gemeente, op welke derde zij beroep doet voor de uitvoering van (een deel van) de opdracht.
Behoudens andersluidende afspraak, factureert de ingeschakelde derde aan IGEMO, die deze kost onmiddellijk kan doorfactureren aan de gemeente.
ARTIKEL 4: TERMIJNEN
Deze raamovereenkomst wordt gesloten voor onbepaalde duur.
Elke partij kan de raamovereenkomst beëindigen mits eerbiediging van een opzegtermijn van zes maanden, te rekenen vanaf de schriftelijke kennisgeving van het voornemen de raamovereenkomst te beëindigen. Behoudens andersluidend akkoord tussen partijen, heeft de opzegging en zelfs beëindiging van de raamovereenkomst geen invloed op de eerder bestelde opdrachten.
ARTIKEL 5: VERGOEDING
§ 1. Onverminderd de mogelijkheid voor partijen om bij bestelling een globale of gemengde (deels globaal en deels tegen prijslijst) prijs overeen te komen voor de uitvoering van een welomschreven opdracht, worden de prestaties geleverd in het kader van onderhavige raamovereenkomst aangerekend op basis van volgende uurtarieven:
Binnen de zelfstandige groepering van IGEMO en haar deelnemers, is op deze tarieven geen btw verschuldigd.
IGEMO bezorgt de gemeente op eerste verzoek een gedetailleerd overzicht van de in het kader van de uitvoering van onderhavige overeenkomst verrichte prestaties.
De in dit artikel vermelde uurtarieven worden jaarlijks geïndexeerd overeenkomstig het bepaalde in artikel 6 van deze overeenkomst.
§ 2. Indien voor een welomschreven opdracht een globale prijs werd overeengekomen, wordt deze herzien indien:
Bij opdrachten met een gemengde prijs, is deze bepaling eveneens van toepassing op het gedeelte van de opdracht waarvoor een globale prijs werd afgesproken.
ARTIKEL 6: PRIJSHERZIENING
De uurtarieven worden jaarlijks op 1 januari geactualiseerd op basis van een positieve indexering aan een vast percentage van 4,5% (omvattende de index en een component loopbaanevolutie). De aldus geïndexeerde uurtarieven zijn onmiddellijk van toepassing op alle prestaties verricht vanaf 1 januari van het betrokken jaar, ook indien de (deel)opdracht reeds voordien was besteld.
ARTIKEL 7: FACTURATIE EN BETALING
§ 1. Bij opdrachten tegen globale prijs, wordt bij de bestelling het tijdstip van facturatie in onderling akkoord bepaald. Voor opdrachten die zich over een langere periode uitstrekken, kunnen tussentijdse facturatiemomenten worden bepaald.
Opdrachten tegen prijslijst worden op kwartaalbasis gefactureerd, op basis van de daadwerkelijk verrichte prestaties.
§ 2. De betalingstermijn voor de facturen van IGEMO bedraagt 30 kalenderdagen na factuurdatum door middel van overschrijving op de bankrekening vermeld op de factuur.
Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, is bij laattijdige betaling van rechtswege en zonder vereiste van voorafgaande ingebrekestelling een interest van 1% per maand verschuldigd, alsmede een forfaitaire schadevergoeding van 10% van het factuurbedrag, met een minimum van 75,00 euro voor een eerste herinnering en 150,00 euro voor een tweede herinnering.
Een bezwaar met betrekking tot de factuur dient binnen de 10 werkdagen na kennisgeving van de factuur te gebeuren middels een gemotiveerde aangetekende brief. Dergelijk bezwaar ontheft de opdrachtgever niet van de betaalverplichting.
ARTIKEL 8: AANSPRAKELIJKHEID EN VERZEKERING
IGEMO en zijn aangestelden zijn verzekerd voor hun beroepsaansprakelijkheid via polis AXA met nr. 010.730.619.189.
De aansprakelijkheid van IGEMO is beperkt tot de tussenkomst verkregen in het kader van de beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Indien, om welke reden dan ook, er geen tussenkomst zou zijn vanwege voormelde beroepsaansprakelijkheidsverzekering, is de aansprakelijkheid van IGEMO en zijn aangestelden beperkt tot het bedrag van de door de opdrachtgever betaalde vergoedingen voor de door IGEMO verleende diensten die aanleiding geven tot de aansprakelijkheidskwestie.
IGEMO is niet aansprakelijk voor tekortkomingen van derden of andere deskundigen, dewelke in samenspraak met de opdrachtgever werden ingeschakeld.
ARTIKEL 9: UITVOERING EN WIJZIGING VAN DE OPDRACHT
Partijen verbinden zich ertoe de bepalingen van deze overeenkomst te goeder trouw uit te voeren. Zo deze uitvoering ernstig verstoord wordt door een nieuw en belangrijk element, wordt dit dadelijk tussen de contractspartijen besproken teneinde de bepalingen van deze overeenkomst desgevallend schriftelijk aan te passen.
Elke wijziging van de overeenkomst wordt opgenomen in een door de contracterende partijen ondertekend addendum bij de overeenkomst.
ARTIKEL 10: INTELLECTUELE EIGENDOMSRECHTEN
IGEMO en/of zijn aangestelden behouden de intellectuele eigendom van alle studies en documenten die zij in het kader van de uitvoering van deze overeenkomst aan de opdrachtgever afleveren. Zonder afbreuk te doen aan de rechten die IGEMO behoudt op voormelde studies en documenten, verwerft de opdrachtgever de materiële eigendom en de gebruiksrechten ervan. Hij mag deze studies en documenten aanwenden voor het doel waarvoor ze zijn bestemd. Hij mag ze verspreiden en er artikelen over publiceren, mits hij de identiteit van de auteur vermeldt.
ARTIKEL 11: VERWERKING VAN PERSOONSGEGEVENS
In het kader van de uitvoering van deze overeenkomst verwerkt IGEMO geen persoonsgegevens in opdracht van de opdrachtgever.
ARTIKEL 12: DEELBAARHEID
Indien een bepaling van deze overeenkomst onder het toepasselijke recht geheel of gedeeltelijk, onwettig, nietig of onafdwingbaar zou worden verklaard, heeft dit niet de nietigheid, ongeldigheid of onafdwingbaarheid van de overige bepalingen van deze overeenkomst tot gevolg.
Partijen vervangen alsdan in onderling akkoord de aldus nietig, onwettig of onafdwingbaar bevonden bepaling door een geldige, afdwingbare bepaling, zonder hierbij het contractuele evenwicht te ontwrichten. Zo dit laatste niet mogelijk blijkt, kan elk der partijen de overeenkomst beëindigen.
ARTIKEL 13: TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTBANK
Deze overeenkomt wordt beheerst door en geïnterpreteerd volgens het Belgisch recht.
Partijen stellen alles in het werk om de betwistingen en geschillen voortspruitend uit deze overeenkomst in der minne te regelen. Zo dat niet mogelijk is, zijn de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Antwerpen (Afdeling Mechelen) bevoegd uitspraak te doen.
Deze overeenkomst werd ondertekend te Mechelen op datum van xx/xx/2025 in twee originelen. Iedere betrokken partij erkent door ondertekening van deze overeenkomst één exemplaar te hebben ontvangen.
Namens gemeente Bonheiden
Lode Van Looy, burgemeester Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Namens IGEMO
Walter Horemans, voorzitter Dieter Goossens, algemeen directeur
In het kader van de opdracht 'Leveren, installeren, onderhouden, demonteren en stockeren eindejaarsverlichting 2025-2026 t.e.m. 2027-2028' werd een bestek met nr. EVB/2025/1520 opgesteld door de technische uitvoeringsdienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 49.586,79 excl. btw of € 60.000,02 incl. 21% btw voor een periode van 3 jaar of € 20.000,00 incl. btw per jaar.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de lastvoorwaarde en de gunningswijze goed te keuren.
Tijdens de eindejaarperiode baadt het centrum van Bonheiden en Rijmenam traditioneel in een warme, feestelijke sfeer. Elk jaar zorgen sfeervolle lichtdecoraties hierbij. De dorpskernen en gehuchten van de gemeente worden voorzien van eindejaarverlichting.
Met het oog op continuïteit en kwaliteit wenst de gemeente Bonheiden een nieuwe overeenkomst af te sluiten voor drie opeenvolgende jaren (eindejaarsperiode 2025-2026 t.e.m. eindejaarsperiode 2027-2028). De opdracht omvat het tijdelijk leveren, installeren, onderhouden, demonteren en stockeren van de eindejaarverlichting. De gekozen opdrachtnemer zal instaan voor het realiseren van een aantrekkelijke en sfeervolle totaalverlichting, met aandacht voor veiligheid, energie-efficiëntie, duurzaamheid en esthetiek, afgestemd op de eigenheid van Bonheiden.
In het kader van de opdracht 'Leveren, installeren, onderhouden, demonteren en stockeren eindejaarsverlichting 2025-2026 t.e.m. 2027-2028' werd een bestek met nr. EVB/2025/1520, opgesteld door de technische uitvoeringsdienst. De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 49.586,79 excl. btw of € 60.000,02 incl. 21% btw. De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 36 maanden. Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2025, op budgetcode 0500-00/6159999/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie A4.1.9) en in het budget van de volgende jaren.
De raming bedraagt € 49.586,79 excl. btw of € 60.000,02 incl. 21% btw voor een periode van 3 jaar of € 20.000,00 incl. btw per jaar.
Visum:
Gunstig visum FA 2025/00175 van Financiele dienst van 21 juli 2025
Artikel 1 - Keurt het bestek met nr. EVB/2025/1520 en de raming voor de opdracht 'Leveren, installeren, onderhouden, demonteren en stockeren eindejaarsverlichting 2025-2026 t.e.m. 2027-2028', opgesteld door de technische uitvoeringsdienst goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 49.586,79 excl. btw of € 60.000,02 incl. 21% btw voor een periode van 3 jaar.
Artikel 2 - Gunt bovengenoemde opdracht bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Er dient een nieuwe opdracht opgestart te worden voor de aanstelling van een beëdigd geneesheer.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
Deze opdracht omvat de aanstelling van een beëdigd geneesheer door de gemeente Bonheiden voor de periode van 11/2025 tot 11/2029.
Indien een persoon in een gemeente van het Vlaamse Gewest is overleden en de nabestaanden wensen het lichaam te laten cremeren, doet de beëdigd geneesheer een tweede vaststelling naar de oorzaak van overlijden. Een eerste arts maakt een verslag op van zijn bevindingen, met vermelding dat het overlijden te wijten is aan een natuurlijke, verdachte, gewelddadige of niet vast te stellen oorzaak. De beëdigd geneesheer, uit de eigen of een andere gemeente van het Vlaamse Gewest, die door de ambtenaar van de burgerlijke stand of door diens gemachtigde beambten van het gemeentebestuur werd verzocht om de doodsoorzaak na te gaan, bevestigt al dan niet deze bevindingen. Wanneer beide geneesheren oordelen dat het overlijden te wijten is aan een natuurlijke oorzaak, kan de toestemming tot crematie gegeven worden.
Geleverde prestaties worden forfaitair vergoed per prestatie vastgelegd volgens het RIZIV-tarief, nomenclatuur 103132 – bezoek erkend huisarts. Deze nomenclatuur is tevens van toepassing indien het lichaam is opgebaard in een ziekenhuis of bij een begrafenisondernemer op het grondgebied van gemeente Bonheiden.
Alle huisartsen, dewelke tewerkgesteld zijn op grondgebied van Bonheiden, krijgen een brief, per post verzonden, om zich kandidaat te stellen voor deze opdracht.
Raming: € 60.000,00 (geen btw) voor een periode van 4 jaar. Budget is voorzien op A13.8.2 Vaststellen overlijden door arts.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2025/00173 van Financiele dienst van 21 juli 2025
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Aanstelling beëdigd geneesheer 11/2025 tot 11/2029' vast, zoals vermeld in het bestek ID/2025/1525, en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
Jaarlijks wordt voor de leerlingen van de verschillende scholen in onze gemeente gemeenschappelijk leerlingenvervoer georganiseerd. Het is aangewezen dit ook voor de periode november 2025 tot juni 2026 opgestart wordt.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
Raming: € 58.546,00 excl. btw of € 62.058,76 incl. 6% btw.
Naar jaarlijkse gewoonte dient de opdracht voor het leerlingenvervoer binnen onze gemeente opnieuw opgestart te worden. Gezien de opdracht niet tijdig werd ingediend bij de dienst aankoop werd een opdracht gestart voor de periode september en oktober 2025, dewelke gegund werd op 05/08/2025 door het college van burgemeester en schepenen, zodoende de opstart van het leerlingenvervoer in september te kunnen garanderen.
De opdracht omvat het vervoer van en naar de kleuter- en basisscholen in de gemeente Bonheiden voor de periode november tot en met juni 2025-2026. Verschillende leerlingen van de gemeentelijke kleuter- en basisscholen GEKKO en GEBO, en de vrije basisscholen Sinte-Mariaschool en De Knipoog, maken gebruik van deze ophaaldienst die door het gemeentebestuur wordt georganiseerd. Deze ophaaldienst bestaat uit twee trajecten: een traject voor de deelgemeente Bonheiden en een traject voor de deelgemeente Rijmenam.
Advies van de duurzaamheidsambtenaar:
Binnen de gunningscriteria wordt er een gewicht van 30 op 100 gegeven aan de milieuvriendelijkheid van dit leerlingenvervoer en hierbij worden er vermeld dat er bijkomende punten kunnen worden toegewezen aan aanbieders die gebruik maken van emissievrije bussen voor deze opdracht. Op deze wijze zet de gemeente als lokaal bestuur de sector aan om te investeren in emissievrije bussen.
Advies ADV/2025/497 van Thomas Pluymers van 06 augustus 2025: Gunstig
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in actiepunt A5.1.42: Vervoer - ACT: Gebo: Leerlingenvervoer via milieuvriendelijke bussen.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 58.546,00 excl. btw of € 62.058,76 incl. 6% btw.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 25/00188 van Financiele dienst van 11 augustus 2025
Artikel 1 - Keurt het bestek met nr. 2025/ID-1521 en de raming voor de opdracht 'Leerlingenvervoer november 2025 - juni 2026', opgesteld door de aankoopdienst, goed.
Artikel 2 - Stelt de lastvoorwaarden vast, zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 58.546,00 excl. btw of € 62.058,76 incl. 6% btw.
Artikel 3 - Gunt bovengenoemde opdracht bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeente neemt deel in het klimaatactieplan en de doelstellingen omschreven in het het Lokaal Energie- en Klimaatpact, kortweg LEKP, van de Vlaamse Overheid. Een onderdeel van deze doelstellingen is het ontharden en voorzien van infiltratie van hemelwater op openbaar domein. De ontharding van de bodem is een win-winsituatie voor mens en klimaat. Het zorgt ervoor dat de bodem meer water en hitte verwerkt en vergroot de biodiversiteit.
Om dit te kunnen realiseren binnen onze gemeente is een toetreding tot raamovereenkomst 'Blue Deal Micro-ontharding en infiltratie op het openbaar domein' van PIDPA aangewezen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toetreding tot het raamcontract goed te keuren.
De gemeente wenst in kader van het klimaatactieplan en de doelstellingen omschreven in het LEKP in te zetten op onthardingsprojecten op openbaar domein. Voor de uitvoering van de effectieve onthardingswerken wenst de gemeente gebruik te maken van de raamovereenkomst dat wordt aangeboden door PIDPA. Binnen deze raamovereenkomst kunnen alle werken exclusief aanplant worden uitgevoerd. De gemeente wenst deze raamovereenkomst in eerste instantie in te zetten voor het ontharden van het pleintje op de Zwarte Leeuwstraat waar al een participatie met de school en de buurt lopende is en wenst verder gebruik te maken van de raamovereenkomst bij een positieve evaluatie van dit eerste project.
Advies van de duurzaamheidsambtenaar:
Toetreding tot het raamcontract van Pidpa maakt het mogelijk om sneller tot actie te kunnen over gaan bij onthardingsprojecten.
Advies ADV/2025/492 van Thomas Pluymers van 04 augustus 2025: Gunstig
De uitgave voor het uitvoeren van deze opdracht is voorzien in actiepunten A7.11.5 en A7.12.5.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 82.655,00 excl. btw of € 100.012,55 incl. 21% btw.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2025/00174 van Financiele dienst van 21 juli 2025
Enig artikel - Keurt de toetreding tot de raamovereenkomst 'Blue Deal Micro-ontharding en infiltratie op het openbaar domein' van PIDPA goed.
Om het nodige onderhoud, herstel of vervanging van brandbestrijdingsmiddelen te kunnen garanderen wordt door de dienst patrimonium voorgesteld toe te treden tot het raamcontract 'Brandbestrijdingsmiddelen en noodverlichting' bij de aankoopcentrale CREAT/TMVS van Farys.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toetreding tot het raamcontract goed te keuren.
In het verleden werd voor deze opdracht beroep gedaan op de firma Sicli nv binnen onze gemeente voor de verschillende gebouwen, maar de firma werd einde 2024 failliet verklaard. Daar waar eerder individuele contracten per gebouw werden afgesloten, kan dit via een raamcontract als een totaalpakket aangeboden worden.
Het leveren en onderhouden van brandbestrijdingsmiddelen en noodverlichting, de opmaak van brandpreventiedossiers en de organisatie van blusopleidingen worden samen aangeboden binnen het raamcontract 'Brandbestrijdingsmiddelen en noodverlichting' bij de aankoopcentrale CREAT/TMVS van Farys.
Aangezien het gemeentebestuur in 2019 toegetreden is tot de aankoopcentrale CREAT/TMVS van Farys kan er op eenvoudige manier ingestapt worden in dit raamcontract.
De looptijd van de raamovereenkomst beneemt 4 jaar en eindigt op 17/07/2029. Er is geen kost verbonden aan het instappen in deze raamovereenkomst.
De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van een raamovereenkomst via een opdrachtencentrale gebruik maken, waardoor zij krachtens artikel 47, §2 van de Wet van 17/06/2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
De dienst patrimonium raamt het afnamebedrag binnen deze overeenkomst op een jaarlijkse kost van € 18.905,04 voor de entiteiten gemeente, Krankhoeve vzw, Berentrode vzw en OCMW.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 25/00189 van Financiele dienst van 11 augustus 2025
Enig artikel - Gaat akkoord om toe te treden in het raamcontract 'Brandbestrijdingsmiddelen en noodverlichting' bij de aankoopcentrale CREAT/TMVS van Farys.
De gemeente wenst in kader van het klimaatactieplan en de doelstellingen omschreven in het LEKP in te zetten op onthardingsprojecten op openbaar domein. Voor de invulling van de te ontharden locaties wenst de gemeente gebruik te maken van de raamovereenkomst dewelke wordt aangeboden door de Provincie Antwerpen.
Binnen deze raamovereenkomst valt het maken van een ontwerp, het ontharden, opnieuw aanleggen en het onderhoud voor een periode van 24 maanden.
Om dit te kunnen realiseren binnen onze gemeente is een toetreding tot de raamovereenkomst 'Quick-wins onthardingen en vergroenen met ruimte voor infiltratie' van de Provincie Antwerpen aangewezen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toetreding tot de raamovereenkomst goed te keuren.
De raamovereenkomst 'Quick-wins onthardingen en vergroenen met ruimte voor infiltratie' van de Provincie Antwerpen heeft als doel het realiseren van quick-wins vergroening op het openbaar domein van de opdrachtgever. Bij een quick-win vergroening worden stukjes verharding onthard en vergroend met extra ruimte voor water. Hierbij staat de opdrachtnemer in voor het ontwerpen, uitvoeren en onderhouden (gedurende 2 jaar, als de opdrachtgever deze post goedkeurt). De samenwerking met sociale economie wordt ook beoordeeld.
Bij opstart van een project wordt een dossier samengesteld dat bestaat uit een ontwerp, een visuele weergave, een gedetailleerde plantenlijst, een ingevulde meetstaat en een onderhoudsplan. Het budget en de randvoorwaarden worden ook mee opgenomen. Nadien wordt een planning opgemaakt en uitgevoerd. De voorlopige oplevering gebeurt na de werken en dan start ook de waarborgperiode van 24 maanden. Gelijktijdig loopt de onderhoudsperiode, indien voor deze optie gekozen werd. Na 24 maanden gebeurt de definitieve oplevering. Indien niet wordt ingestapt in de onderhoudsperiode zal de definitieve oplevering gebeuren bij hat afronden van de werken.
De gemeente wenst deze raamovereenkomst in eerste instantie in te zetten voor het ontwerp en de aanleg van het pleintje in de Zwarte Leeuwstraat waar al een participatie met de school en de buurt lopende is. De ontharding zelf wenst de gemeente te laten uitvoeren via de raamovereenkomst van PIDPA (zie GR/2025/190). Het eerste project in de Zwarte Leeuwstraat staat gepland om in november of december 2025 in uitvoering te gaan. Bij positieve evaluatie na de werken wenst de gemeente verder gebruik te maken van de raamovereenkomst.
De raamovereenkomst wordt gesloten voor een periode van 24 maanden. Deze termijn vangt aan op de dag na verzending van de sluiting van de opdracht en is tevens het algemeen aanvangsbevel van de opdracht. Deelopdrachten kunnen verder uitgevoerd worden tot een termijn van max. 3 jaar na afloop van de raamovereenkomst. Deelopdrachten kunnen verder uitgevoerd worden tot een termijn van max. 3 jaar na afloop van de raamovereenkomst (incl. 2 jaar waarborg en onderhoud van de projectzone).
Er zijn geen kosten verbonden aan de toetreding tot de raamovereenkomst.
Advies van de duurzaamheidsambtenaar:
In het verleden stelde de gemeente Bonheiden zich al kandidaat om pilootgemeente te zijn binnen dit traject (toen nog onder de naam 'groene hoekjes'). Een deelname aan dit raamcontract kan nuttig zijn voor kleinere onthardingsprojecten en vergroeningsprojecten te realiseren.
Advies ADV/2025/511 van Thomas Pluymers van 05 augustus 2025: Gunstig
Het bestek van de provincie wordt reeds publiek opengesteld volgens de wet van overheidsopdrachten.
De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van een raamovereenkomst via een opdrachtencentrale gebruik maken, waardoor zij krachtens artikel 47, §2 van de Wet van 17/06/2016 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Aan de toetreding tot de raamovereenkomst 'Quick-wins onthardingen en vergroenen met ruimte voor infiltratie' van Provincie Antwerpen zijn geen kosten verbonden.
De uitgave voor het uitvoeren van een opdracht binnen de raamovereenkomst is voorzien in actiepunt A7.11.5.
De uitgave voor de opdracht in de Zwarte Leeuwstraat wordt geraamd op € 13.776,03,00 excl. btw of € 16.669,00 incl. 21% btw.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 25/00185 van Financiele dienst van 11 augustus 2025
Enig artikel - Keurt de toetreding tot de raamovereenkomst 'Quick-wins onthardingen en vergroenen met ruimte voor infiltratie' van Provincie Antwerpen goed.
Een perceel gelegen aan de Putsesteenweg (ter hoogte van huisnummer 175), gekadastreerd volgens titel sectie A, nummer(s) 251/L en deel van nummer 251/M, met een grotere oppervlakte, thans (als bronperceel) kadastraal gekend sectie A, nummer(s) 251A5 P0000, thans (als gereserveerd perceel) kadastraal gekend sectie A, nummer(s) 251C7P0000, voor een oppervlakte van achtentwintig vierkante meter (28 m²) wordt aan de gemeente kosteloos aangeboden.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de kosteloze grondafstand te aanvaarden en de overeenkomstige akte goed te keuren.
Conform de verkavelingsvergunning, goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op datum van 28/06/2022, dient de grond bestemd voor inlijving bij de wegenis en gelegen binnen de 6 meter uit de as van de weg kosteloos te worden afgestaan aan de gemeente.
Het betreft een strook grond, zoals aangeduid op de bijgaande plannen, met een oppervlakte van 28 m2, kadastraal gekend onder Bonheiden, titel sectie A, nummer(s) 251/L en deel van nummer 251/M, met een grotere oppervlakte, thans (als bronperceel) kadastraal gekend sectie A, nummer(s) 251A5 P0000, thans (als gereserveerd perceel) kadastraal gekend sectie A, nummer(s) 251C7P0000 en gelegen aan de Putsesteenweg. Afgebeeld als lot 3 op het bijgevoegd grondplan.
Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41, 11° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
In de Putsesteenweg wordt perceel titel sectie A, nummer(s) 251/L en deel van nummer 251/M, met een grotere oppervlakte, thans (als bronperceel) kadastraal gekend sectie A, nummer(s) 251A5 P0000, thans (als gereserveerd perceel) kadastraal gekend sectie A, nummer(s) 251C7P0000, met een oppervlakte van 28 m2, kosteloos aan de gemeente aangeboden conform de bepalingen van de daarop geldende verkavelingsvergunning afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen op 28/06/2022, om op te nemen in het openbaar domein.
De overdracht van het perceel moet bij authentieke akte worden vastgelegd.
Aangezien het hierbij om een daad van beschikking met betrekking tot onroerende goederen gaat, is het aan de gemeenteraad om de akte goed te keuren.
Aan de overdracht zelf van het onroerend goed zijn geen kosten verbonden.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de akte voor de kosteloze overdracht van het perceel gelegen in de Putsesteenweg met kadastrale aanduiding: Bonheiden perceel titel sectie A, nummer(s) 251/L en deel van nummer 251/M, met een grotere oppervlakte, thans (als bronperceel) kadastraal gekend sectie A, nummer(s) 251A5 P0000, thans (als gereserveerd perceel) kadastraal gekend sectie A, nummer(s) 251C7P0000, met een oppervlakte van 28 m2, die als bijlage bij dit besluit is gevoegd en er integraal deel van uitmaakt.
Artikel 2 - Duidt de (waarnemend) burgemeester en de (waarnemend) algemeen directeur aan om de gemeente te vertegenwoordigen bij het verlijden van de authentieke akte.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het principieel akkoord van het college van burgemeester en schepenen tot ondertekening van het geactualiseerd protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties GAS 2 en GAS 3 met de Procureur des Konings te Antwerpen, te bekrachtigen.
In 2016 werd, conform de bepalingen opgenomen in de wet van 24/06/2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties een protocolakkoord gesloten tussen de bevoegde Procureur des Konings en de 4 lokale besturen van de BODUKAP-gemeenten. Het voorliggende protocol is na 9 jaar aan een actualisatie toe. Een geactualiseerd protocol werd door de heer Franky De Keyser, Procureur des Konings te Antwerpen, opgesteld en ter goedkeuring en ondertekening aan de 4 lokale besturen van de BoDuKaP-gemeenten voorgelegd.
Artikel 23§1 van de wet van 24/06/2013 bepaalt dat de gemeenteraad een protocolakkoord dat gesloten werd tussen de bevoegde Procureur des Konings en het college van burgemeester en schepenen kan bekrachtigen. Het college van burgemeester en schepenen keurde in zitting van 15/07/2025 het geactualiseerde protocolakkoord goed.
In 2016 werd, conform de bepalingen opgenomen in de wet van 24/06/2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, een protocolakkoord gesloten tussen de bevoegde Procureur des Konings en de 4 lokale besturen van de BoDuKaP-gemeenten. Dit protocol is na 9 jaar aan een actualisatie toe. Een geactualiseerd protocol werd door de heer Franky De Keyser, Procureur des Konings te Antwerpen opgesteld en ter ondertekening aan de lokale besturen van de BoDuKaP-gemeenten voorgelegd.
De belangrijkste wijzigingen betreffen:
Artikel 23§1 van de wet van 24/06/2013 bepaalt dat de gemeenteraad een protocolakkoord dat gesloten werd tussen de bevoegde Procureur des Konings en het college van burgemeester en schepenen kan bekrachtigen. Het college van burgemeester en schepenen keurde in zitting van 15/07/2025 het geactualiseerde protocolakkoord goed.
Artikel 1 - Bekrachtigt de goedkeuring tot ondertekening van het geactualiseerd protocolakkoord, zoals opgenomen in de bijlage, betreffende de gemeentelijke administratieve sancties GAS 2 en GAS 3 met de heer Franky De Keyser, Procureur des Konings te Antwerpen.
Artikel 2 - Maakt deze beslissing bekend overeenkomstig het Decreet over het lokaal bestuur.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een (pro rata) deel van de aandelen van de stad Antwerpen over te nemen, gezien zij per 01/01/2026 geen deel meer uitmaken van PIDPA. Voor de gemeente Bonheiden zou dat gaan om een totaliteit van 24 aandelen.
De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA. De gemeenteraad van de stad Antwerpen heeft in zitting van 24/02/2025 besloten dat de stad niet wenst deel te nemen aan de verlenging van PIDPA, en bijgevolg met ingang van 01/01/2026 zal ophouden deel uit te maken van PIDPA. De raad van bestuur van PIDPA ontving op 20/06/2025 een brief van de voorzitter van de raad van bestuur in verband met de keuze van de stad Antwerpen om met deel te nemen aan de verlenging van PIDPA en de daarmee verband houdende overdracht van de door de stad aangehouden aandelen. De stad Antwerpen is in het bezit van 277 A-aandelen en 692 B-aandelen in PIDPA.
A-aandelen zijn aandelen uitgegeven voor het compartiment van het vermogen van de vereniging dat overeenstemt met de Watervoorzieningsactiviteit, B-aandelen zijn aandelen uitgegeven voor het compartiment van het vermogen van de vereniging dat overeenstemt met de HidroRio-Activiteit.
De 277 A-aandelen worden aan de andere gemeentelijke deelnemers aangeboden. Overeenkomstig de statuten van PIDPA, vindt iedere overdracht plaats tegen een bedrag van € 2,50. De gemeente Bonheiden kan intekenen op een pro rata deel van die 277 A-aandelen, zijnde 3 aandelen, waardoor de gemeente haar positie als deelnemer van PIDPA kan versterken. Het aantal A-aandelen dat de gemeente kan overnemen is statutair bepaald en gebaseerd op het officiële bevolkingscijfer van de gemeente op 31/12/2014. De gemeente kan eventueel intekenen op een hoger aantal A-aandelen ingeval één (of meer) gemeentelijke deelnemer(s) haar (hun) recht op het overnemen van A-aandelen niet zou(den) uitoefenen. De statuten bepalen dat de gemeentelijke deelnemers binnen een termijn van 60 werkdagen dienen aan te geven of zij ingaan op het aanbod om het hen toekomende deel van de aangeboden A-aandelen over te nemen.
Ook voor de B-aandelen is er een verdeling gemaakt; de gemeente Bonheiden krijgt er 24 toegewezen. Deze procedure wordt door de raad van bestuur van PIDPA verder afgehandeld middels de uitoefening van de aankoop- en verkoopopties waarvan sprake in artikel 10.2 van de statuten.
De aandelen zijn € 2,50 per stuk. Voor de gemeente Bonheiden zou dit een kostprijs betekenen van 3 x € 2,50 = € 7,50
Uiterlijk op 31/12/2025 dient een prijs van € 2,50 per aandeel aan PIDPA te worden betaald. De juiste bedragen zijn pas bekend na het opmaken van het definitieve verdelingsplan.
Financieel advies:
Gunstig mits aanpassing visum FA 25/00190 van Financiele dienst van 11 augustus 2025
Artikel 1 - Beslist wordt om het aan de gemeente toekomende 'pro rata’ deel van de aangeboden 277 A-aandelen over te nemen, zijnde 3 aandelen, en om de koopprijs ervan te voldoen na beslissing van de raad van bestuur over de verdeling van het aantal aandelen per gemeente.
Artikel 2 - Beslist, voor het geval één of meer gemeentelijke deelnemers niet zouden intekenen op een pro rata deel van de aangeboden 277 A-aandelen, om het 'pro rata' deel van de A-aandelen die niet worden overgenomen door die andere gemeente(n) eveneens over te nemen en de koopprijs ervan eveneens te voldoen na beslissing van de raad van bestuur over de verdeling van het aantal aandelen per gemeente.
Artikel 3 - Gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan PIDPA, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de opbrengst van de actie van de kindergemeenteraad ten voordele van Hippo and Friends te verdubbelen.
Tijdens de verschillende bijeenkomsten van de kindergemeenteraad kwam duidelijk naar voor dat de kindergemeenteraadsleden graag een actie wilde opzetten in het kader van gezondheid. Ze willen deze actie combineren met een activiteit. Bijkomend willen ze de opbrengst van hun activiteit graag schenken aan een goed doel.
Concreet werd volgende actie besproken en uitgewerkt:
Er werd overeengekomen dat de opbrengst zou geschonken worden aan Hippo and Friends. Hippo and Friends zet zich in voor het verdere onderzoek naar de oorzaken, het ziekteverloop en nieuwe medicijnen of behandelingswijzen voor type 1 diabetes.
De actie verkoop zelf verliep erg vlot en de opbrengst bedroeg € 463,28. Dit is mede te danken aan het feit dat de kindergemeenteraadsleden de ingrediënten zelf hebben aangekocht en de ondersteuning van de gemeente vooral bestond uit organisatorische ondersteuning en de aankoop van verpakkingsmateriaal.
Er wordt voorgesteld om vanuit de kindergemeenteraad € 465 over te maken aan het goede doel. Bijkomend wordt aan de gemeenteraad voorgelegd om deze opbrengst te verdubbelen, zodat er uiteindelijk € 930 aan het goede doel kan worden overgemaakt.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Deze actie van de kindergemeenteraad combineert 3 doelstellingen:
Binnen de werking van de kindergemeenteraad is er € 500 voorzien voor steun aan een goed doel via actie A8.5.4: Steunen goed doel door de kindergemeenteraad.
Visum:
Gunstig visum FA 25/0187 van Financiele dienst van 11 augustus 2025
Enig artikel - Gaat akkoord om de opbrengst van de verkoop van de pannenkoeken en cupcakes te verdubbelen tot een bedrag van € 930.
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Julie De Clerck, fractieleider BRUG!
Wij, BRUG! en Team 2820 fracties in de gemeenteraad van Bonheiden, stellen de volgende motie voor aangaande de oorlog die woedt in Gaza en het immense leed en mensonterende situatie van de burgerbevolking in de Palestijnse gebieden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan met onderstaande motie. Met deze motie wil de gemeenteraad een moreel signaal geven ten aanzien van universele waarden zoals rechtvaardigheid, vrede en solidariteit.
19/08/2025: Mail van Julie De Clerck, fractievoorzitter BRUG!, houdende de vraag een punt toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad van 27/08/2025.
Als raadsleden willen we onze diepe bezorgdheid uitdrukken omtrent de desastreuze situatie in Gaza en de andere Palestijnse Gebieden. We willen de aandacht vragen voor het immense leed van de burgerbevolking. De walgelijke spiraal van mensonterend geweld moet nu stoppen. Er zijn al te veel onschuldige slachtoffers gevallen, zowel aan Palestijnse als Israëlische kant. Als gemeentelijk bestuur moeten we aan de kant staan van de vrede, de universele mensenrechten en het internationaal recht.
We kunnen en mogen niet wegkijken bij de nu al maandenlange compleet disproportionele aanvallen van Israël op Gaza. De gruwelijke aanslag van 07/10/2023, die we ten stelligste veroordelen, doet Israël haar strijd tegen terreurgroep Hamas verder zetten om de gijzelaars te bevrijden. Dit moet binnen de grenzen van het internationaal recht en humanitair recht gebeuren. Dat recht wordt al maandenlang op grote schaal geschonden.
Daarenboven valt de niet aflatende stroom aan rapporten van VN-actoren en mensenrechtenorganisaties over georganiseerde uithongering en structurele hongersnood in Gaza en aanwijzingen van een etnische zuivering van het gebied niet meer te ontkennen. De extreemrechtse regering van Netanyahu spreekt openlijk over het volledig innemen van het grondgebied in Gaza en het gedwongen verplaatsen van 2 miljoen Gazanen.
We erkennen het feit dat het niet onze kerntaak is als gemeente/stad om ons uit te spreken over buitenlandse conflicten en oorlogen, maar willen gezien de ernst van de situatie een stem geven aan de grote bezorgdheid die hierover leeft bij onze bevolking, onze morele plicht vervullen en doen wat er binnen onze mogelijkheden ligt.
Raadslid Wim Van der Donckt, fractie N-VA, stelt volgend amendement voor:
Past het besluit aan als volgt:
De gemeenteraad van Bonheiden:
Dit amendement wordt met 11 stemmen voor (Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Sofie Crauwels, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Jef Jacobs), 14 stemmen tegen (Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Marcel Claes, Julie De Clerck, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Chantal Jacobs) niet aangenomen.
Schepen Mieke Van den Brande, fractie BRUG!, stelt volgend amendement voor:
Past de volgende tekst uit artikel 1 - Doet hierbij een oproep aan onze inwoners om hun solidariteit te tonen en indien mogelijk een bijdrage te leveren aan de hulpverlening in Gaza via Artsen Zonder Grenzen, het Rode Kruis, UNWRA of andere betrouwbare organisaties. - aan naar: Doet hierbij een oproep aan onze inwoners om hun solidariteit te tonen.
Dit amendement wordt met eenparigheid van stemmen aangenomen.
Artikel 1 - De gemeenteraad:
Artikel 2 - Benadrukt dat deze motie een moreel signaal wil geven ten aanzien van universele waarden zoals rechtvaardigheid, vrede en solidariteit.
Artikel 3 - Verstuurt een kopie van deze motie naar:
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Geert Teughels, fractieleider N-VA.
Voor de N-VA is verkeersveiligheid van groot belang. Maar veilige wegen en de handhaving van verkeersregels mogen niet misbruikt worden om winst te maken of om financiële tekorten van de gemeente te dekken.
Dit punt wordt verworpen.
Wij verwijzen ook graag even naar de analyse die enkele weken geleden in de pers is verschenen:
RTV 24 juli 2025:
Bonheiden verdient 150 euro per inwoner aan geldboetes bij trajectcontroles
De gemeente Bonheiden heeft in 2024 151 euro per inwoner geïnd aan geldboetes bij trajectcontroles. Daarmee staat Bonheiden op de vijfde plaats in Vlaanderen en eerste in onze regio. Dat heeft kwaliteitskrant De Tijd onderzocht.
Nieuwsblad 24 juli 2025:
Met dank aan de trajectcontroles: Bonheiden bij koplopers in Vlaanderen voor GAS-boetes per inwoner
Bonheiden staat in de top van Vlaamse gemeenten als het gaat om inkomsten uit GAS-boetes. In 2024 werd er 151 euro per inwoner geïnd, goed voor het zesde hoogste bedrag in Vlaanderen. De nieuwe trajectcontroles die in 2023 werden uitgerold, spelen daarin de belangrijkste rol.
Bonheiden staat met 151 euro per inwoner in de top tien van Vlaamse gemeenten qua GAS-inkomsten per inwoner. Ter vergelijking: in Mechelen gaat het om 121 euro per inwoner, in Gent 98 euro en in Antwerpen 42 euro. Grotere steden boeken in absolute cijfers wel de grootste opbrengsten. Het overgrote deel van de GAS-inkomsten is afkomstig van boetes voor overlast, sluikstorten, foutparkeren en sinds 2021 ook voor lichte snelheidsovertredingen.
In Bonheiden zijn het volgens burgemeester Lode Van Looy (Brug!) vooral de snelheidsboetes die de inkomsten doen toenemen. In 2023 zijn er tien nieuwe trajectcontroles bijgekomen in de gemeente. De laatste vijf daarvan werden toen in het najaar actief, wat kennelijk een duidelijk effect heeft op het aantal vaststellingen.
Enig artikel - Gaat niet akkoord met het voorstel van de fractie N-VA dat de gemeente de meeropbrengst – die kan oplopen tot 1.400.000 euro – teruggeeft aan de inwoners. Dat zou kunnen door een belastingverlaging van 6% op de personenbelasting. De N-VA vindt dat de extra inkomsten niet alleen gebruikt moeten worden om de gemeentelijke begroting te saneren, maar dat de inwoners ook moeten kunnen profiteren van de hogere opbrengsten.
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Geert Teughels, fractieleider N-VA.
Gelet op de gemeentewet en de bevoegdheden van de gemeenteraad inzake mobiliteit en leefbaarheid dienen wij het volgende voorstel in.
Opstart verkeerskundige studie binnengebied / mobiliteitsmaas Rijmenamseweg – Waversteenweg – Putsesteenweg – WeynesbaanTitel.
Dit punt wordt verworpen.
Artikel 1 - Gaat niet akkoord om opdracht aan het college van burgemeester en schepenen te geven om een overheidsopdracht uit te werken voor de opmaak van een verkeerskundige analysestudie voor het binnengebied / de mobiliteitsmaas Rijmenamseweg – Waversteenweg – Putsesteenweg – Weynesbaan.
Artikel 2 - Verwerpt het voorstel om een studie te organiseren die zou vertrekken vanuit het uitgangspunt van het bewaren en verhogen van de leefkwaliteit en de verkeersveiligheid in de betrokken woonclusters en dient concrete voorstellen te formuleren voor het oordeelkundig kanaliseren van het extern doorgaand verkeer in en buiten dit gebied.
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Geert Teughels, fractieleider N-VA.
Tijdens de commissievergadering van 20/05/’25 werd ons de vraag gesteld om voorstellen te doen bij de opmaak van het meerjarenplan (’26-’31).
Deze concrete voorstellen willen wij voorleggen om van Bonheiden/Rijmenam een betere, warme en gezellige gemeente te maken waar elke inwoner zijn plaats heeft.
Politie
Brandweer/jeugdbrandweer/vrijwilligerskorps
Straatverlichting
Financiën
Maximaliseren provinciale, Vlaamse en federale subsidies
Intergemeentelijk samenwerken
Onderwijs
Cultuurbeleid
Dringende onderhoudswerken zijn prioriteit nr.1.
Bibliotheek
Sportbeleid
Jongeren/kinderen
Mobiliteit
Trajectcontroles
Toegankelijkheid
Project ‘Sint-Maartensberg’
Ruimtelijke ordening
Heraanleg Kerkplein Bonheiden
Begraafplaatsen
Rioleringswerken/Pidpa
Tegemoetkoming luiers- en incontinentiemateriaal
Bewegwijzerde wandel- en looproutes, kindvriendelijke fietsroutes
Domein Kasteel Zellaer als officiële trouwlocatie
Dierenwelzijn
Kinderopvang
Dagopvang voor kinderen met een beperking
Lokale economie
Gezondheidsbeleid
Seniorenbeleid
Lokaal dienstencentrum
De meerderheidsfracties stellen volgend amendement voor:
De gemeenteraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen om deze voorstellen mee op te nemen bij de besprekingen budgetconclaven MJP 2026-2031.
Dit amendement wordt met 13 stemmen voor (Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Julie De Clerck, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Chantal Jacobs), 11 stemmen tegen (Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Sofie Crauwels, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Jef Jacobs) en 1 stem onthouding (Marcel Claes), goedgekeurd.
Enig artikel - De gemeenteraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen om deze voorstellen mee op te nemen bij de besprekingen budgetconclaven MJP 2026-2031.
De voorzitter sluit de zitting op 27/08/2025 om 23:30.
Namens Gemeenteraad,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Daan Versonnen
voorzitter gemeenteraad