Overeenkomstig artikel 19 van het Decreet over het lokaal bestuur heb ik beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad dit aansluitend op de raad voor maatschappelijk welzijn.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 17/11/2021 worden ter goedkeuring voorgelegd.
De burgemeester was van zondag 31/10/2021 tot en met zondag 07/11/2021 verhinderd zijn ambt uit te oefenen.
Deze verhindering en de beëindiging van de periode van verhindering wordt aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd.
Schepen Frans Uytterhoeven neemt ontslag als schepen vanaf 01/01/2022.
Er werd een nieuwe gezamenlijke akte van voordracht ingediend, waarbij de heer Yves Goovaerts (BR30) wordt voorgesteld het mandaat van derde schepen op te nemen en dit vanaf 01/01/2022 t.e.m. einde legislatuur.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het opengevallen schepenmandaat terug in te vullen.
Aan de voorzitter van de gemeenteraad wordt gevraagd deze gezamenlijke akte van voordracht ontvankelijk te verklaren.
Aan de heer Yves Goovaerts wordt vervolgens gevraagd de eed als schepen af te leggen voor de opname van het schepenmandaat vanaf 01/01/2022 t.e.m. einde legislatuur.
In de oorspronkelijk door BR30, CD&V en Open-VLD ingediende voordrachtsakte van de kandidaat-schepenen werd per 01/01/2022 een schepenwissel voorzien. De voorgedragen wisselschepenen voor het vierde schepenmandaat nemen echter hun mandaat niet op.
Er werd een nieuwe gezamenlijke akte van voordracht ingediend, waarbij de heer Eddy Michiels (BR30) voor de periode 01/01/2022 t.e.m. 31/12/2023 en de heer Daan Versonnen (CD&V) voor de periode 01/01/2024 t.e.m. einde legislatuur, worden voorgesteld.
Aan de voorzitter van de gemeenteraad wordt gevraagd deze gezamenlijke akte van voordracht ontvankelijk te verklaren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het opengevallen schepenmandaat terug in te vullen.
Aan de heer Eddy Michiels wordt vervolgens gevraagd de eed als schepen af te leggen voor de opname van het schepenmandaat vanaf 01/01/2022 tot en met 31/12/2023.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de goedkeuring door de gouverneur van de jaarrekening 2020 AGBPB die door de raad van bestuur vastgesteld werd op 26/05/2021. In toepassing van artikel 243bis van het Decreet over het lokaal bestuur is er geen gemeentelijk advies nodig aangezien de gemeenteraad ervoor gekozen heeft om alle leden van de gemeenteraad te benoemen als lid van de raad van bestuur.
Aan de bestuurders kan pas kwijting worden gegeven na goedkeuring van de rekening door de gouverneur.
De gouverneur keurde de jaarrekening 2020 goed op 07/10/2021.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de goedkeuring door de gouverneur van de jaarrekening 2020.
Op 26/05/2021 stelde de gemeenteraad de gemeenterekening 2020 vast.
Op 07/10/2021 keurde de gouverneur deze jaarrekening 2020 goed.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Martinus stelde op 02/09/2021 zijn budgetwijziging 2021 vast waarbij de gevraagde exploitatietoelage van € 15.380 niet wijzigt t.o.v. het oorspronkelijk budget en binnen de grenzen van het goedgekeurd meerjarenplan blijft. Er is geen investeringstoelage voorzien.
Echter, de budgetwijziging 2021 sluit niet aan bij het goedgekeurde meerjarenplan gezien hierin de overeenkomst m.b.t. aanpassingswerken en verhuring bovenverdieping pastorie Rijmenam financieel werd verwerkt, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 24/02/2021. Bovendien sloop een administratieve vergissing in de overzichtspagina waarbij de overboeking van exploitatie naar investering niet correct werd genoteerd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd budgetwijziging 2021 van de kerkfabriek Sint-Martinus goed te keuren.
Op 10/12/2020 werd door de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW), Volkswoningen van Duffel (VvD) en FLUVIUS een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van omgevingsaanlegwerken, inclusief het wijzigen van gemeentewegen, het bouwen van 3 meergezinswoningen (met in totaal 42 woongelegenheden) en een hoogspanningscabine (63 KVA), het slopen van bestaande constructies en het vellen van hoogstammige bomen, gelegen Schoolstraat, Olmenlaan en Korte Hondshoekstraat te 2820 Bonheiden, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie C nr 473 B, C, D, E, F, G, H, K, L, M, N, P, V, X, Y. Dit omgevingsproject is gekend als 'Sociaal woonproject Olmenlaan' met als projectnummer omgevingsloket OMV_2020151010 en gemeentelijk projectnummer 2020/354.
De aanvraag voorziet het plaatselijk wijzigen en opheffen van een aantal bestaande rooilijnen van de gemeentewegen Schoolstraat (rooilijn volgens atlas der buurtwegen, buurtweg nr. 31), Olmenlaan (rooilijn volgens atlas der buurtwegen, buurtweg nr. 17) en Korte Hondshoekstraat (feitelijke rooilijn) te 2820 Bonheiden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om voorafgaand aan een beslissing over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning, de zogenaamde 'zaak van de wegen', te beslissen over het al dan niet plaatselijk wijzigen en opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan van de gemeentewegen Schoolstraat (buurtweg nr. 31) en Olmenlaan (buurtweg nr. 17).
Op 10/12/2020 werd door de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW), Volkswoningen van Duffel (VdV) en FLUVIUS een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van omgevingsaanlegwerken, inclusief het wijzigen van gemeentewegen, het bouwen van 3 meergezinswoningen (met in totaal 42 woongelegenheden) en een hoogspanningscabine (63 KVA), het slopen van bestaande constructies en het vellen van hoogstammige bomen, gelegen Schoolstraat, Olmenlaan en Korte Hondshoekstraat te 2820 Bonheiden, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie C nr 473 B, C, D, E, F, G, H, K, L, M, N, P, V, X, Y.
De aanvraag voorziet een sociale woonontwikkeling waarbij de bestaande gebouwen en infrastructuur worden gesloopt en hoogstammige bomen worden geveld, waarna 3 meergezinswoningen met in totaal 42 woongelegenheden worden opgericht en de omgeving integraal heraangelegd zal worden, met inbegrip van de oprichting van een hoogspanningscabine met een 63 kVA transformator. De bestaande inrichting van de omliggende gemeentewegen blijft daarbij ongewijzigd, maar de niet bebouwde gronden binnen de projectzone worden aangelegd als een publiek toegankelijke groenzone, waarbinnen trage wegen worden aangelegd ter verbinding van de omgevende gemeentewegen voor voetgangers en fietsers. Na realisatie van het omgevingsproject zullen enkel de op te richten meergezinswoningen in het bezit van de VvD blijven. De omliggende omgeving wordt na heraanleg door de VMSW overgedragen aan de gemeente Bonheiden in functie van toevoeging aan het openbaar domein van de omliggende gemeentewegen, waarbij de zone waarbinnen de hoogspanningscabine wordt opgericht, in erfpacht wordt gegeven aan FLUVIUS.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om te beslissen over de zaak van de wegen, m.n. de plaatselijke wijziging en opheffing van de gemeentewegen Schoolstraat, Olmenlaan en Korte Hondshoekstraat, waarbij de gemeenteraad zich uitspreekt over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, waarbij rekening wordt gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Met het oog op de definitieve uitstap uit Citrix moeten er nog een groot aantal PC's vervangen worden op verschillende gemeentelijke diensten.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
Raming: € 66.115,00 excl. btw of € 79.999,15 incl. 21% btw.
Voor de restauratiewerken aan het dak van de Onze-Lieve-Vrouwekerk Bonheiden dient een aannemer te worden aangesteld. Deze werken worden opgesplitst in twee loten. De huidige overheidsopdracht betreft dakwerken lot 1: koor - kerkschip - dwarsbeuken.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de overheidsopdracht "Dakwerken Onze-Lieve-Vrouwekerk Bonheiden - Lot 1: koor - kerkschip - dwarsbeuken" op te starten en de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunnen vast te stellen.
Raming: € 298.881,00 excl. btw of € 361.646,01 incl. 21% btw.
Voor de restauratiewerken aan het dak van de Onze-Lieve-Vrouwekerk Bonheiden dient een aannemer te worden aangesteld. Deze werken worden opgesplitst in twee loten. Deze overheidsopdracht betreft lot 2: toren - zijbeuken - sacristie - doopkapel.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de overheidsopdracht "Dakwerken Onze-Lieve-Vrouwekerk Bonheiden - Lot 2: toren - zijbeuken - sacristie - doopkapel" op te starten en de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunnen vast te stellen.
Raming: € 272.248,60 excl. btw of € 329.420,81 incl. 21% btw.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het evaluatiereglement, zijnde de algemene afspraken in verband met de functiebeschrijving en evaluatie, van het gesubsidieerd personeel onderwijs goed te keuren.
Op 06/12/2021 vindt er een algemene vergadering plaats van het Gemeentelijk Extern Verzelfstandigd Agentschap in privaatrechtelijke vorm vzw Berentrode.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van het Extern Verzelfstandigd Agentschap moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld deze agendapunten goed te keuren.
Op 07/12/2021 vindt er een algemene vergadering plaats van het Gemeentelijk Extern Verzelfstandigd Agentschap in privaatrechterlijke vorm vzw Krankhoeve.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van het EVA moet handelen overeenkomstig de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van de algemene vergadering voorafgaand aan deze gemeenteraad worden voorgelegd.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
De heer Bart Vanmarcke, schepen en tevens afgevaardigde vanuit de gemeente Bonheiden voor de raad van bestuur van IGEMO, gaf te kennen vanaf de eerstvolgende algemene vergadering (zijnde 10/12/2021) zijn mandaat als lid van de raad van bestuur te beëindigen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het ontslag vast te stellen en nieuwe afgevaardigden voor te dragen voor de organen van IGEMO.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging IVAREM.
Op 03/12/2021 vindt er een algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging IVERLEK.
Op 10/12/2021 vindt er een buitengewone algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering tevens jaarvergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging IGEMO.
Op vrijdag 10/12/2021 vindt er een algemene vergadering plaats van de dienstverlenende vereniging IGEMO.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze dienstverlenende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging TMVS/FARYS.
Op dinsdag 14/12/2021 vindt er een buitengewone algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze dienstverlenende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze buitengewone algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdracht houdende vereniging PONTES.
Op 16/12/2021 vindt er een buitengewone algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze buitengewone algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging CIPAL.
Op donderdag 16/12/2021 vindt er een algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze dienstverlenende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA.
Op 17/12/2021 vindt er een buitengewone algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze buitengewone algemenen vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
Namens Gemeenteraad,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad