Op 10/12/2020 werd door de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW), Volkswoningen van Duffel (VvD) en FLUVIUS een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van omgevingsaanlegwerken, inclusief het wijzigen van gemeentewegen, het bouwen van 3 meergezinswoningen (met in totaal 42 woongelegenheden) en een hoogspanningscabine (63 KVA), het slopen van bestaande constructies en het vellen van hoogstammige bomen, gelegen Schoolstraat, Olmenlaan en Korte Hondshoekstraat te 2820 Bonheiden, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie C nr 473 B, C, D, E, F, G, H, K, L, M, N, P, V, X, Y. Dit omgevingsproject is gekend als 'Sociaal woonproject Olmenlaan' met als projectnummer omgevingsloket OMV_2020151010 en gemeentelijk projectnummer 2020/354.
De aanvraag voorziet het plaatselijk wijzigen en opheffen van een aantal bestaande rooilijnen van de gemeentewegen Schoolstraat (rooilijn volgens atlas der buurtwegen, buurtweg nr. 31), Olmenlaan (rooilijn volgens atlas der buurtwegen, buurtweg nr. 17) en Korte Hondshoekstraat (feitelijke rooilijn) te 2820 Bonheiden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om voorafgaand aan een beslissing over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning, de zogenaamde 'zaak van de wegen', te beslissen over het al dan niet plaatselijk wijzigen en opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan van de gemeentewegen Schoolstraat (buurtweg nr. 31) en Olmenlaan (buurtweg nr. 17).
Op 10/12/2020 werd door de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW), Volkswoningen van Duffel (VvD) en FLUVIUS een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van omgevingsaanlegwerken, inclusief het wijzigen van gemeentewegen, het bouwen van 3 meergezinswoningen (met in totaal 42 woongelegenheden) en een hoogspanningscabine (63 KVA), het slopen van bestaande constructies en het vellen van hoogstammige bomen, gelegen Schoolstraat, Olmenlaan en Korte Hondshoekstraat te 2820 Bonheiden, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie C nr 473 B, C, D, E, F, G, H, K, L, M, N, P, V, X, Y.
De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 26/06/2021.
De omgevingsvergunningsaanvraag draagt als kenmerk OMV_2020151010 en is gemeentelijk geregistreerd onder het nummer 2020/354. De uiterste datum voor de vergunningverlenende overheid om een beslissing te nemen over de aanvraag is 08/12/2021.
Het projectgebied betreft een bestaande site voor sociaal wonen met 7 vrijstaande gebouwen, die in totaal 12 woongelegenheden en het voormalige consultatiebureau van Kind en Gezin omvatten. De niet bebouwde terreinoppervlakte heeft een groen en (semi-) publiek karakter ten gevolge van de inrichting met een parkachtige groenaanleg. De ontwikkeling van deze site vond plaats in 1972 op basis van een bouwvergunning voor het bouwen van 12 woningen en ontspanningslokaal, afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 23/07/1970. Vervolgens werd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 30/12/1998 vergunning verleend voor het verbouwen en herinrichten van de lokalen voor raadpleging van Kind en Gezin.
De aanvraag voorziet een sociale woonontwikkeling waarbij de bestaande gebouwen en infrastructuur worden gesloopt en hoogstammige bomen worden geveld, waarna 3 meergezinswoningen met in totaal 42 woongelegenheden worden opgericht en de omgeving integraal heraangelegd zal worden, met inbegrip van de oprichting van een hoogspanningscabine met een 63 kVA transformator. De bestaande inrichting van de omliggende gemeentewegen blijft daarbij ongewijzigd, maar de niet bebouwde gronden binnen de projectzone worden aangelegd als een publiek toegankelijke groenzone, waarbinnen trage wegen worden aangelegd ter verbinding van de omgevende gemeentewegen voor voetgangers en fietsers. Na realisatie van het omgevingsproject zullen enkel de op te richten meergezinswoningen in het bezit van de VvD blijven. De omliggende omgeving wordt na heraanleg door de VMSW overgedragen aan de gemeente Bonheiden in functie van toevoeging aan het openbaar domein van de omliggende gemeentewegen, waarbij de zone waarbinnen de hoogspanningscabine wordt opgericht, in erfpacht wordt gegeven aan FLUVIUS.
Aan dit omgevingsproject is het plaatselijk wijzigen en opheffen van een aantal bestaande rooilijnen van de gemeentewegen Schoolstraat (rooilijn volgens atlas der buurtwegen, buurtweg nr. 31), Olmenlaan (rooilijn volgens atlas der buurtwegen, buurtweg nr. 17) en Korte Hondshoekstraat (feitelijke rooilijn) verbonden. Het betreft hier zowel feitelijke als in de atlas der buurtwegen vastgelegde rooilijnen van gemeentewegen. Ingevolge artikel 37, §1, 2° van het Decreet houdende de gemeentewegen geldt de atlas der buurtwegen als gemeentelijk rooilijnplan. Als gevolg van deze plaatselijke wijzigingen van rooilijnen zullen delen van de percelen gelegen Schoolstraat, Olmenlaan en Korte Hondshoekstraat te 2820 Bonheiden, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie C nr 473 B, C, D, E, F, H, K, L, P, V, X, Y in het openbaar domein van deze gemeentewegen opgenomen worden.
De geplande infrastructuurwerken omvatten:
Het betreft een project waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is als vergunningverlenende overheid.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek dat werd opgestart op 01/07/2021 en eindigde op 30/07/2021.
Er werd 1 bezwaarschrift ingediend door advocatenassociatie Frans Baert & Vennoten in naam van 35 omwonenden en 1 derde persoon. Het bezwaar werd niet medeondertekend door deze personen.
Dit bezwaarschrift bevat geen bezwaren die betrekking hebben op het al of niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan.
Eventuele bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing en opheffing van gemeentewegen (zaak van de wegen) kunnen door de gemeenteraad behandeld worden in het kader van de desbetreffende besluitvorming.
Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad (artikel 8 van het gemeentewegendecreet).
De gemeenten leggen de ligging en de breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond. De gemeentelijke rooilijnplannen komen tot stand op de wijze, vermeld in afdeling 2. De procedure voor het tot stand komen van gemeentelijke rooilijnplannen is ook van toepassing op het wijzigen ervan. De opheffing van een gemeenteweg gebeurt door een besluit tot opheffing van de rooilijn, in voorkomend geval met inbegrip van het daartoe vastgestelde rooilijnplan, op de wijze, vermeld in afdeling 3. (artikel 11 van het gemeentewegendecreet).
In afwijking van artikel 11 van het gemeentewegendecreet kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningendecreet worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat. (artikel 12, §2 eerste lid van het gemeentewegendecreet).
Als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeentelijk rooilijnplan dat niet in een ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen, neemt de gemeenteraad eerst een beslissing over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning. (artikel 12,§2 tweede lid van het gemeentewegendecreet).
De mogelijkheid, vermeld in het eerste lid geldt niet als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeenteweg die in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd is, of op een gemeentelijk rooilijnplan dat in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen. In dat geval gelden de procedureregels voor het opstellen van een ruimtelijk uitvoeringsplan. (artikel 12,§2 derde lid van het gemeentewegendecreet).
Met betrekking tot de in voormeld omgevingsproject voorgestelde plaatselijke wijziging en opheffing van gemeentewegen werden volgende documenten bij het aanvraagdossier gevoegd:
De aanvraag is volgens het gewestplan Mechelen, zoals vastgesteld bij Koninklijk besluit van 05/08/1976 gelegen in de bestemming woongebieden. In deze zone gelden de stedenbouwkundige voorschriften van artikel 5 1.0 Woongebieden van het Koninklijk besluit van 28/12/1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen. De voorgestelde plaatselijke wijziging en opheffing van gemeentewegen past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden.
Het bij de aanvraag gevoegde ontwerp van rooilijnplan 'ROOILIJNPLAN – deel Olmenlaan, Korte Hondshoekstraat, Schoolstraat' en de bijhorende berekening van de eventuele waardevermindering en -vermeerdering voldoen aan de vereisten vermeld in artikel 12,§2, eerste lid, artikel 16,§2 en §3 en artikel 20,§2 en §3 van het Decreet houdende de gemeentewegen.
De voorgestelde plaatselijke wijziging en opheffing van gemeentewegen heeft gedeeltelijk betrekking op een gemeentelijk rooilijnplan, m.n. de atlas der buurtwegen en dit voor wat betreft de gemeentewegen Schoolstraat (buurtweg nr. 31), Olmenlaan (buurtweg nr. 17), maar heeft geen betrekking op gemeentewegen die in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd zijn, noch op een gemeentelijk rooilijnplan dat in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen.
Bijgevolg is er voldaan aan de bepalingen van artikel 12,§2 van het gemeentewegendecreet en kan de gemeenteraad volgens het tweede lid een beslissing nemen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning, de zogenaamde 'zaak van de wegen', voor zover de gemeenteraad eerst een beslissing neemt over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan.
Dit besluit heeft geen financiële gevolgen.
Enig artikel - Hecht goedkeuring aan de gedeeltelijke wijziging en opheffing van het gemeentelijk rooilijnplan goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 31/12/1847 ‘Atlas der buurtwegen’ voor wat betreft de gemeentewegen Schoolstraat (buurtweg nr. 31), Olmenlaan (buurtweg nr. 17), zoals voorgesteld op het bijgevoegde ontwerp van rooilijnplan 'ROOILIJNPLAN – deel Olmenlaan, Korte Hondshoekstraat, Schoolstraat'.