De voorzitter opent de zitting op 24/11/2021 om 20:04.
De voorzitter stelt voor de punten 11 en 12 samen te behandelen en te stemmen. Niemand van de raadsleden heeft hiertegen bezwaar. Stemming over deze agendapunten bij handopsteking: met eenparigheid van stemmen.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 17/11/2021 worden ter goedkeuring voorgelegd.
17/11/2021: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 17/11/2021 goed.
De burgemeester was van zondag 31/10/2021 tot en met zondag 07/11/2021 verhinderd zijn ambt uit te oefenen.
Deze verhindering en de beëindiging van de periode van verhindering wordt aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd.
Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 62.
Overeenkomstig artikel 62 van het Decreet over het lokaal bestuur dient de gemeenteraad akte te nemen van de verhindering van de burgemeester en van de beëindiging van de periode van verhindering.
Enig artikel - Neemt er kennis van dat de burgemeester van zondag 31/10/2021 tot en met zondag 07/11/2021 verhinderd was zijn ambt uit te oefenen.
Schepen Frans Uytterhoeven neemt ontslag als schepen vanaf 01/01/2022.
Er werd een nieuwe gezamenlijke akte van voordracht ingediend, waarbij de heer Yves Goovaerts (BR30) wordt voorgesteld het mandaat van derde schepen op te nemen en dit vanaf 01/01/2022 t.e.m. einde legislatuur.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het opengevallen schepenmandaat terug in te vullen.
Aan de voorzitter van de gemeenteraad wordt gevraagd deze gezamenlijke akte van voordracht ontvankelijk te verklaren.
Aan de heer Yves Goovaerts wordt vervolgens gevraagd de eed als schepen af te leggen voor de opname van het schepenmandaat vanaf 01/01/2022 t.e.m. einde legislatuur.
Gemeenteraadslid Frans Uytterhoeven (BR30) werd bij het begin van de legislatuur aangesteld als derde schepen.
Op 08/11/2021 deed de heer Uytterhoeven afstand van zijn schepenmandaat en dit vanaf 01/01/2022. Dit deed hij aan de hand van bijgevoegde brief. De voorzitter van de gemeenteraad nam hiervan kennis op 08/11/2021.
Artikel 48 van het Decreet over het lokaal bestuur stelt:
‘De schepen die ontslag wil nemen, deelt dat schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt. De schepen blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd, behalve als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid, of tot de gemeenteraad, met toepassing van artikel 49,§1, eerste lid, heeft beslist om het opengevallen schepenmandaat niet in te vullen.’
Op 08/11/2021 ontving de algemeen directeur een bijgevoegde gezamenlijke voordrachtsakte. In deze akte wordt voorgedragen als derde schepen vanaf 01/01/2022 t.e.m. het einde van de legislatuur: Yves Goovaerts (BR30).
Conform artikel 43 van het Decreet over het lokaal bestuur bezorgde de algemeen directeur de voordrachtsakte aan de burgemeester en aan de voorzitter van de gemeenteraad.
Artikel 49,§1 van het Decreet over het lokaal bestuur stelt:
'Als een schepen zijn schepenmandaat niet aanvaardt, van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, als verhinderd wordt beschouwd, afgezet of geschorst is, ontslag heeft genomen of overleden is, beslist de gemeenteraad met behoud van de toepassing van artikel 42,§3, eerste lid, of het opengevallen schepenmandaat wordt ingevuld. Als de gemeenteraad beslist heeft om het mandaat niet in te vullen, kan het mandaat voor de rest van de zittingsperiode niet meer ingevuld worden. Als de gemeenteraad beslist heeft om het mandaat in te vullen, wordt tot een nieuwe verkiezing van een schepen overgegaan binnen twee maanden na het openvallen van het schepenmandaat. De schepen wordt verkozen op basis van een akte van voordracht van de kandidaat-schepen, ondertekend door meer dan de helft van de verkozen gemeenteraadsleden. Om ontvankelijk te zijn moet die akte van voordracht voor de kandidaat-schepenen ook ondertekend zijn door een meerderheid van de personen die op dezelfde lijst als de voorgedragen kandidaat zijn verkozen. Als de lijst waarop een kandidaat-schepen voorkomt maar twee verkozenen telt, volstaat de handtekening van een van hen. Met behoud van de toepassing van artikel 43 kan elk gemeenteraadslid maar één akte van voordracht ondertekenen per schepenmandaat. Overtreding van dat verbod wordt bestraft overeenkomstig artikel 7,§2.
De voorzitter dient na te gaan of de gezamenlijke akte van voordracht ontvankelijk is overeenkomstig de voorwaarden vermeld in artikel 43,§ 1 van het Decreet over het lokaal bestuur:
‘Behalve de schepenen die benoemd zijn overeenkomstig artikel 42,§1, derde lid, en §3, tweede en derde lid, verkiest de gemeenteraad de schepenen onder de gemeenteraadsleden op basis van een gezamenlijke akte van voordracht van de kandidaat-schepenen, ondertekend door meer dan de helft van de verkozenen op de lijsten die aan de verkiezingen deelnamen. Om ontvankelijk te zijn moet die gezamenlijke akte van voordracht voor elk van de kandidaat-schepenen ook ondertekend zijn door een meerderheid van de personen die op dezelfde lijst zijn verkozen als de voorgedragen kandidaten. Als de lijst waarop een kandidaat-schepen voorkomt, maar twee verkozenen telt, volstaat de handtekening van een van hen. Niemand kan meer dan één gezamenlijke akte van voordracht ondertekenen. Overtreding van dit verbod wordt gesanctioneerd overeenkomstig artikel 7,§2. De gezamenlijke akte van voordracht kan ook de einddatum van het mandaat van een kandidaat-schepen vermelden. In dat geval kan op de akte van voordracht de naam vermeld worden van een of meer personen die hem zullen opvolgen voor de resterende duurtijd van het mandaat. In voorkomend geval is de schepen bij het bereiken van de einddatum van het mandaat van rechtswege ontslagnemend en wordt hij van rechtswege opgevolgd door de persoon die in de akte van voordracht als opvolger is vermeld. Als het mandaat eindigt voor de einddatum, vermeld in de akte, of als de persoon die in de akte van voordracht werd vermeld als de persoon die de schepen zou opvolgen, zijn mandaat niet opneemt, neemt de eerstvolgende opvolger vervroegd het mandaat op. Als de persoon die als laatste opvolger is vermeld, het mandaat niet kan opnemen of als er geen opvolger is vermeld, wordt tot vervanging overgegaan overeenkomstig artikel 49. Die akte wordt uiterlijk acht dagen voor de installatievergadering van de gemeenteraad aan de algemeen directeur bezorgd. De algemeen directeur bezorgt een afschrift van de akte aan de burgemeester.’
De voorzitter van de gemeenteraad verklaart de gezamenlijke akte van voordracht ontvankelijk.
Op basis van deze ontvankelijk verklaarde gezamenlijke akte van voordracht wordt de heer Yves Goovaerts derde schepen vanaf 01/01/2022 t.e.m. einde legislatuur.
Conform artikel 43,§4 van het Decreet over het lokaal bestuur wordt de rang van de schepen bepaald door de rangorde vermeld op de gezamenlijke voordrachtsakte.
Overeenkomstig artikel 44 van het Decreet over het lokaal bestuur dient de heer Yves Goovaerts de eed als schepen af te leggen:
‘Voor ze hun mandaat aanvaarden, leggen de schepenen in openbare vergadering van de gemeenteraad de volgende eed af in handen van de burgemeester: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 43, 44, 48 en 49.
Gemeenteraadslid Frans Uytterhoeven werd van bij het begin van de legislatuur derde schepen.
Hij nam via brief ontslag als schepen vanaf 01/01/2022.
Gemeenteraadslid Yves Goovaerts werd op een nieuwe gezamenlijke voordrachtsakte aangeduid om de heer Frans Uytterhoeven op te volgen als schepen vanaf 01/01/2022 t.e.m. einde legislatuur.
De voorzitter van de gemeenteraad dient de ontvankelijkheid van de gezamenlijke akte van voordracht te onderzoeken.
Wanneer de voorzitter van de gemeenteraad de gezamenlijke voordrachtsakte ontvankelijk heeft verklaard, legt de heer Yves Goovaerts de eed als schepen af in handen van de burgemeester in deze openbare zitting, voor wat het schepenmandaat van derde schepen betreft van 01/01/2022 t.e.m. einde legislatuur.
Artikel 1 - Neemt kennis van het ontslag als schepen door de heer Frans Uytterhoeven per 01/01/2022.
Artikel 2 - Neemt kennis van het openvallen van het mandaat van derde schepen vanaf 01/01/2022.
Artikel 3 - Beslist het opengevallen mandaat opnieuw in te vullen.
Artikel 4 - Neemt kennis van de gezamenlijke akte van voordracht waarbij de heer Yves Goovaerts wordt voorgedragen het betreffende schepenmandaat op te nemen voor de periode van 01/01/2022 tem einde legislatuur.
Artikel 5 - Neemt kennis van de ontvankelijkheidsverklaring van de gezamenlijke akte van voordracht door de voorzitter van de gemeenteraad.
Artikel 7 - Neemt kennis van de eedaflegging van de heer Yves Goovaerts in openbare zitting van deze gemeenteraad in handen van de burgemeester: Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.
Artikel 8 - Neemt kennis van de installatie van schepen Yves Goovaerts als derde schepen voor de periode 01/01/2022 t.e.m. einde legislatuur, met volgende door het schepencollege overeengekomen bevoegdheden:
In de oorspronkelijk door BR30, CD&V en Open-VLD ingediende voordrachtsakte van de kandidaat-schepenen werd per 01/01/2022 een schepenwissel voorzien. De voorgedragen wisselschepenen voor het vierde schepenmandaat nemen echter hun mandaat niet op.
Er werd een nieuwe gezamenlijke akte van voordracht ingediend, waarbij de heer Eddy Michiels (BR30) voor de periode 01/01/2022 t.e.m. 31/12/2023 en de heer Daan Versonnen (CD&V) voor de periode 01/01/2024 t.e.m. einde legislatuur, worden voorgesteld.
Aan de voorzitter van de gemeenteraad wordt gevraagd deze gezamenlijke akte van voordracht ontvankelijk te verklaren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het opengevallen schepenmandaat terug in te vullen.
Aan de heer Eddy Michiels wordt vervolgens gevraagd de eed als schepen af te leggen voor de opname van het schepenmandaat vanaf 01/01/2022 tot en met 31/12/2023.
Voor het vierde schepenmandaat staat in de oorspronkelijke akte van voordracht het volgende:
Op 02/09/2021 deed de heer Luc De Weerdt afstand van zijn op 01/01/2022 op te nemen mandaat als (vierde) schepen. Dit deed hij aan de hand van bijgevoegde brief. De voorzitter van de gemeenteraad nam hiervan kennis op 08/11/2021.
Artikel 48 van het Decreet over het lokaal bestuur stelt:
‘De schepen die ontslag wil nemen, deelt dat schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt. De schepen blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd, behalve als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid, of tot de gemeenteraad, met toepassing van artikel 49,§1, eerste lid, heeft beslist om het opengevallen schepenmandaat niet in te vullen.’
In zulk geval vindt artikel 49 van het Decreet over het lokaal bestuur toepassing:
‘Indien het mandaat eindigt voor de einddatum, vermeld in de akte, of indien de persoon die in de akte van voordracht werd vermeld als de persoon die de schepen zou opvolgen, zijn mandaat niet opneemt, neemt de eerstvolgende opvolger vervroegd het mandaat op’.
Dit betekent dat de heer Daan Versonnen het mandaat kan opnemen van 01/01/2022 tem het einde van de legislatuur.
Op 24/09/2021 echter deed de heer Versonnen ook afstand van zijn mandaat als (vierde) schepen. Dit deed hij aan de hand van bijgevoegde brief. De voorzitter van de gemeenteraad nam hiervan kennis 08/11/2021.
Weerom herleeft dan artikel 49 van het Decreet over het lokaal bestuur dat stelt:
‘Als de persoon die als laatste opvolger is vermeld, het mandaat niet kan opnemen of als er geen opvolger is vermeld, wordt tot vervanging overgegaan overeenkomstig dit artikel.’
Hierbij doelt men op de bepaling uit artikel 49 van het Decreet over het lokaal bestuur:
‘De schepen wordt verkozen op basis van een akte van voordracht van de kandidaat-schepen, ondertekend door meer dan de helft van de verkozen gemeenteraadsleden. Om ontvankelijk te zijn moet die akte van voordracht voor de kandidaat-schepenen ook ondertekend zijn door een meerderheid van de personen die op dezelfde lijst als de voorgedragen kandidaat zijn verkozen. Als de lijst waarop een kandidaat-schepen voorkomt maar twee verkozenen telt, volstaat de handtekening van een van hen. Met behoud van de toepassing van artikel 43 kan elk gemeenteraadslid maar één akte van voordracht ondertekenen per schepenmandaat. Overtreding van dat verbod wordt bestraft overeenkomstig artikel 7,§2. De akte van voordracht kan ook de einddatum van het mandaat van de kandidaat-schepen vermelden. In dat geval kan op de akte van voordracht de naam van een of meer personen vermeld worden die hem zullen opvolgen voor de resterende duurtijd van het mandaat. In voorkomend geval is de schepen bij het bereiken van de einddatum van het mandaat van rechtswege ontslagnemend en wordt hij van rechtswege opgevolgd door de persoon die in de akte van voordracht als opvolger is vermeld.’
Op 08/11/2021 ontving de algemeen directeur een bijgevoegde voordrachtsakte. In deze akte wordt voorgedragen als vierde schepen:
Conform artikel 43 het Decreet over het lokaal bestuur bezorgde de algemeen directeur de voordrachtsakte aan de burgemeester en aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De voorzitter dient na te gaan of de gezamenlijke akte van voordracht ontvankelijk is overeenkomstig de voorwaarden vermeld in artikel 43,§1 van het Decreet over het lokaal bestuur:
‘Behalve de schepenen die benoemd zijn overeenkomstig artikel 42,§1, derde lid, en §3, tweede en derde lid, verkiest de gemeenteraad de schepenen onder de gemeenteraadsleden op basis van een gezamenlijke akte van voordracht van de kandidaat-schepenen, ondertekend door meer dan de helft van de verkozenen op de lijsten die aan de verkiezingen deelnamen. Om ontvankelijk te zijn moet die gezamenlijke akte van voordracht voor elk van de kandidaat-schepenen ook ondertekend zijn door een meerderheid van de personen die op dezelfde lijst zijn verkozen als de voorgedragen kandidaten. Als de lijst waarop een kandidaat-schepen voorkomt, maar twee verkozenen telt, volstaat de handtekening van een van hen. Niemand kan meer dan één gezamenlijke akte van voordracht ondertekenen. Overtreding van dit verbod wordt gesanctioneerd overeenkomstig artikel 7,§2. De gezamenlijke akte van voordracht kan ook de einddatum van het mandaat van een kandidaat-schepen vermelden. In dat geval kan op de akte van voordracht de naam vermeld worden van een of meer personen die hem zullen opvolgen voor de resterende duurtijd van het mandaat. In voorkomend geval is de schepen bij het bereiken van de einddatum van het mandaat van rechtswege ontslagnemend en wordt hij van rechtswege opgevolgd door de persoon die in de akte van voordracht als opvolger is vermeld. Als het mandaat eindigt voor de einddatum, vermeld in de akte, of als de persoon die in de akte van voordracht werd vermeld als de persoon die de schepen zou opvolgen, zijn mandaat niet opneemt, neemt de eerstvolgende opvolger vervroegd het mandaat op. Als de persoon die als laatste opvolger is vermeld, het mandaat niet kan opnemen of als er geen opvolger is vermeld, wordt tot vervanging overgegaan overeenkomstig artikel 49. Die akte wordt uiterlijk acht dagen voor de installatievergadering van de gemeenteraad aan de algemeen directeur bezorgd. De algemeen directeur bezorgt een afschrift van de akte aan de burgemeester.’
De voorzitter van de gemeenteraad verklaart de gezamenlijke akte van voordracht ontvankelijk.
Op basis van deze ontvankelijk verklaarde gezamenlijke akte van voordracht wordt Eddy Michiels vierde schepen vanaf 01/01/2022 tem 31/12/2023. Hij zal van rechtswege opgevolgd worden door de heer Versonnen vanaf 01/01/2024 tem einde legislatuur.
Conform artikel 43,§4 van het Decreet over het lokaal bestuur wordt de rang van de schepen bepaald door de rangorde vermeld op de gezamenlijke voordrachtsakte.
Overeenkomstig artikel 44 van het Decreet over het lokaal bestuur dient de heer Michiels de eed als schepen af te leggen:
‘Voor ze hun mandaat aanvaarden, leggen de schepenen in openbare vergadering van de gemeenteraad de volgende eed af in handen van de burgemeester: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikelen 43, 44, 48 en 49.
Oorspronkelijk werd gemeenteraadslid Luc De Weerdt op de gezamenlijke voordrachtsakte van de kandidaat-schepenen aangeduid als opvolger van schepen Pascal Vercammen en dit met ingang van 01/01/2022 en eindigend op 31/12/2023. Gemeenteraadslid Daan Versonnen werd in dezelfde akte aangeduid als opvolger van Luc De Weerdt met ingang van 01/01/2024 t.e.m. einde legislatuur.
Nadat Luc De Weerdt via brief afstand deed van zijn (toekomstig) schepenmandaat en ook Daan Versonnen schriftelijk afstand deed van zijn (opvolgend toekomstig) schepenmandaat, werd gemeenteraadslid Eddy Michiels op de nieuwe gezamenlijke voordrachtsakte aangeduid om Pascal Vercammen op te volgen als schepen vanaf 01/01/2022 tem 31/12/2023.
De voorzitter van de gemeenteraad dient de ontvankelijkheid van de gezamenlijke akte van voordracht te onderzoeken.
Wanneer de voorzitter van de gemeenteraad de gezamenlijke voordrachtsakte ontvankelijk heeft verklaard, legt de heer Eddy Michiels de eed als schepen af in handen van de burgemeester in deze openbare zitting, voor wat het schepenmandaat van vierde schepen betreft van 01/01/2022 t.e.m. 31/12/2023.
Artikel 1 - Neemt kennis van de afstand van mandaat als schepen door gemeenteraadslid Luc De Weerdt.
Artikel 2 - Neemt kennis van de afstand van mandaat als schepen door gemeenteraadslid Daan Versonnen.
Artikel 3 - Neemt kennis van het openvallen van het mandaat van vierde schepen vanaf 01/01/2022.
Artikel 4 - Beslist het opengevallen mandaat opnieuw in te vullen.
Artikel 5 - Neemt kennis van de gezamenlijke akte van voordracht waarbij de heer Eddy Michiels wordt voorgedragen het betreffende schepenmandaat op te nemen voor de periode van 01/01/2022 tem 31/12/2023 en waarbij de heer Daan Versonnen wordt voorgedragen het betreffende mandaat op te nemen voor de periode van 01/01/2024 t.e.m. einde legislatuur.
Artikel 6 - Neemt kennis van de ontvankelijkheidsverklaring van de gezamenlijke akte van voordracht door de voorzitter van de gemeenteraad.
Artikel 7 - Neemt kennis van de eedaflegging van Eddy Michiels in openbare zitting van deze gemeenteraad in handen van de burgemeester: Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.
Artikel 8 - Neemt kennis van de installatie van schepen Michiels als vierde schepen voor de periode 01/01/2022 tem 31/12/2023, met volgende door het schepencollege overeengekomen bevoegdheden:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de goedkeuring door de gouverneur van de jaarrekening 2020 AGBPB die door de raad van bestuur vastgesteld werd op 26/05/2021. In toepassing van artikel 243bis van het Decreet over het lokaal bestuur is er geen gemeentelijk advies nodig aangezien de gemeenteraad ervoor gekozen heeft om alle leden van de gemeenteraad te benoemen als lid van de raad van bestuur.
Aan de bestuurders kan pas kwijting worden gegeven na goedkeuring van de rekening door de gouverneur.
De gouverneur keurde de jaarrekening 2020 goed op 07/10/2021.
Artikel 1 - Neemt kennis van het besluit van de gouverneur van de provincie Antwerpen van 07/10/2021 houdende goedkeuring van de jaarrekening 2020 AGBPB.
Artikel 2 - Neemt kennis van de brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur, Afdeling Lokale Financiën, van 11/10/2021 betreffende de jaarrekening 2020 AGBPB - Kwijting.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de goedkeuring door de gouverneur van de jaarrekening 2020.
Op 26/05/2021 stelde de gemeenteraad de gemeenterekening 2020 vast.
Op 07/10/2021 keurde de gouverneur deze jaarrekening 2020 goed.
De gouverneur keurde de jaarrekening 2020 goed en brengt via het Agentschap voor Binnenlands Bestuur volgende verantwoording ter kennis:
Uit het onderzoek van de jaarrekening blijkt niet dat ze onjuist en onvolledig is of dat ze geen waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand.
Fasering:
Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid art. 173,§2.
Artikel 1 - Neemt kennis van het besluit van de gouverneur van de provincie Antwerpen van 07/10/2021, houdende goedkeuring van de gemeenterekening 2020.
Artikel 2 - Neemt kennis van de brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur, Afdeling lokale financiën, van 11/10/2021, betreffende de jaarrekening 2020.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Martinus stelde op 02/09/2021 zijn budgetwijziging 2021 vast waarbij de gevraagde exploitatietoelage van € 15.380 niet wijzigt t.o.v. het oorspronkelijk budget en binnen de grenzen van het goedgekeurd meerjarenplan blijft. Er is geen investeringstoelage voorzien.
Echter, de budgetwijziging 2021 sluit niet aan bij het goedgekeurde meerjarenplan gezien hierin de overeenkomst m.b.t. aanpassingswerken en verhuring bovenverdieping pastorie Rijmenam financieel werd verwerkt, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 24/02/2021. Bovendien sloop een administratieve vergissing in de overzichtspagina waarbij de overboeking van exploitatie naar investering niet correct werd genoteerd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd budgetwijziging 2021 van de kerkfabriek Sint-Martinus goed te keuren.
Gunstig advies van het erkend representatief orgaan.
De exploitatietoelage is voorzien in het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 onder A29.1/0790-00/6494000.
Artikel 1 – Keurt de budgetwijziging 2021 vastgesteld door de kerkraad van kerkfabriek Sint-Martinus op 02/09/2021 goed en dit met volgende cijfers:
Artikel 2 – Zendt een afschrift van dit besluit toe aan het Centraal Kerkbestuur Bonheiden, de kerkfabriek Sint-Martinus, de gouverneur en het erkend representatief orgaan.
Op 10/12/2020 werd door de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW), Volkswoningen van Duffel (VvD) en FLUVIUS een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van omgevingsaanlegwerken, inclusief het wijzigen van gemeentewegen, het bouwen van 3 meergezinswoningen (met in totaal 42 woongelegenheden) en een hoogspanningscabine (63 KVA), het slopen van bestaande constructies en het vellen van hoogstammige bomen, gelegen Schoolstraat, Olmenlaan en Korte Hondshoekstraat te 2820 Bonheiden, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie C nr 473 B, C, D, E, F, G, H, K, L, M, N, P, V, X, Y. Dit omgevingsproject is gekend als 'Sociaal woonproject Olmenlaan' met als projectnummer omgevingsloket OMV_2020151010 en gemeentelijk projectnummer 2020/354.
De aanvraag voorziet het plaatselijk wijzigen en opheffen van een aantal bestaande rooilijnen van de gemeentewegen Schoolstraat (rooilijn volgens atlas der buurtwegen, buurtweg nr. 31), Olmenlaan (rooilijn volgens atlas der buurtwegen, buurtweg nr. 17) en Korte Hondshoekstraat (feitelijke rooilijn) te 2820 Bonheiden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om voorafgaand aan een beslissing over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning, de zogenaamde 'zaak van de wegen', te beslissen over het al dan niet plaatselijk wijzigen en opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan van de gemeentewegen Schoolstraat (buurtweg nr. 31) en Olmenlaan (buurtweg nr. 17).
Op 10/12/2020 werd door de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW), Volkswoningen van Duffel (VvD) en FLUVIUS een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van omgevingsaanlegwerken, inclusief het wijzigen van gemeentewegen, het bouwen van 3 meergezinswoningen (met in totaal 42 woongelegenheden) en een hoogspanningscabine (63 KVA), het slopen van bestaande constructies en het vellen van hoogstammige bomen, gelegen Schoolstraat, Olmenlaan en Korte Hondshoekstraat te 2820 Bonheiden, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie C nr 473 B, C, D, E, F, G, H, K, L, M, N, P, V, X, Y.
De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 26/06/2021.
De omgevingsvergunningsaanvraag draagt als kenmerk OMV_2020151010 en is gemeentelijk geregistreerd onder het nummer 2020/354. De uiterste datum voor de vergunningverlenende overheid om een beslissing te nemen over de aanvraag is 08/12/2021.
Het projectgebied betreft een bestaande site voor sociaal wonen met 7 vrijstaande gebouwen, die in totaal 12 woongelegenheden en het voormalige consultatiebureau van Kind en Gezin omvatten. De niet bebouwde terreinoppervlakte heeft een groen en (semi-) publiek karakter ten gevolge van de inrichting met een parkachtige groenaanleg. De ontwikkeling van deze site vond plaats in 1972 op basis van een bouwvergunning voor het bouwen van 12 woningen en ontspanningslokaal, afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 23/07/1970. Vervolgens werd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 30/12/1998 vergunning verleend voor het verbouwen en herinrichten van de lokalen voor raadpleging van Kind en Gezin.
De aanvraag voorziet een sociale woonontwikkeling waarbij de bestaande gebouwen en infrastructuur worden gesloopt en hoogstammige bomen worden geveld, waarna 3 meergezinswoningen met in totaal 42 woongelegenheden worden opgericht en de omgeving integraal heraangelegd zal worden, met inbegrip van de oprichting van een hoogspanningscabine met een 63 kVA transformator. De bestaande inrichting van de omliggende gemeentewegen blijft daarbij ongewijzigd, maar de niet bebouwde gronden binnen de projectzone worden aangelegd als een publiek toegankelijke groenzone, waarbinnen trage wegen worden aangelegd ter verbinding van de omgevende gemeentewegen voor voetgangers en fietsers. Na realisatie van het omgevingsproject zullen enkel de op te richten meergezinswoningen in het bezit van de VvD blijven. De omliggende omgeving wordt na heraanleg door de VMSW overgedragen aan de gemeente Bonheiden in functie van toevoeging aan het openbaar domein van de omliggende gemeentewegen, waarbij de zone waarbinnen de hoogspanningscabine wordt opgericht, in erfpacht wordt gegeven aan FLUVIUS.
Aan dit omgevingsproject is het plaatselijk wijzigen en opheffen van een aantal bestaande rooilijnen van de gemeentewegen Schoolstraat (rooilijn volgens atlas der buurtwegen, buurtweg nr. 31), Olmenlaan (rooilijn volgens atlas der buurtwegen, buurtweg nr. 17) en Korte Hondshoekstraat (feitelijke rooilijn) verbonden. Het betreft hier zowel feitelijke als in de atlas der buurtwegen vastgelegde rooilijnen van gemeentewegen. Ingevolge artikel 37, §1, 2° van het Decreet houdende de gemeentewegen geldt de atlas der buurtwegen als gemeentelijk rooilijnplan. Als gevolg van deze plaatselijke wijzigingen van rooilijnen zullen delen van de percelen gelegen Schoolstraat, Olmenlaan en Korte Hondshoekstraat te 2820 Bonheiden, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie C nr 473 B, C, D, E, F, H, K, L, P, V, X, Y in het openbaar domein van deze gemeentewegen opgenomen worden.
De geplande infrastructuurwerken omvatten:
Het betreft een project waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is als vergunningverlenende overheid.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek dat werd opgestart op 01/07/2021 en eindigde op 30/07/2021.
Er werd 1 bezwaarschrift ingediend door advocatenassociatie Frans Baert & Vennoten in naam van 35 omwonenden en 1 derde persoon. Het bezwaar werd niet medeondertekend door deze personen.
Dit bezwaarschrift bevat geen bezwaren die betrekking hebben op het al of niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan.
Eventuele bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing en opheffing van gemeentewegen (zaak van de wegen) kunnen door de gemeenteraad behandeld worden in het kader van de desbetreffende besluitvorming.
Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad (artikel 8 van het gemeentewegendecreet).
De gemeenten leggen de ligging en de breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond. De gemeentelijke rooilijnplannen komen tot stand op de wijze, vermeld in afdeling 2. De procedure voor het tot stand komen van gemeentelijke rooilijnplannen is ook van toepassing op het wijzigen ervan. De opheffing van een gemeenteweg gebeurt door een besluit tot opheffing van de rooilijn, in voorkomend geval met inbegrip van het daartoe vastgestelde rooilijnplan, op de wijze, vermeld in afdeling 3. (artikel 11 van het gemeentewegendecreet).
In afwijking van artikel 11 van het gemeentewegendecreet kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningendecreet worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat. (artikel 12, §2 eerste lid van het gemeentewegendecreet).
Als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeentelijk rooilijnplan dat niet in een ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen, neemt de gemeenteraad eerst een beslissing over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning. (artikel 12,§2 tweede lid van het gemeentewegendecreet).
De mogelijkheid, vermeld in het eerste lid geldt niet als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeenteweg die in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd is, of op een gemeentelijk rooilijnplan dat in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen. In dat geval gelden de procedureregels voor het opstellen van een ruimtelijk uitvoeringsplan. (artikel 12,§2 derde lid van het gemeentewegendecreet).
Met betrekking tot de in voormeld omgevingsproject voorgestelde plaatselijke wijziging en opheffing van gemeentewegen werden volgende documenten bij het aanvraagdossier gevoegd:
De aanvraag is volgens het gewestplan Mechelen, zoals vastgesteld bij Koninklijk besluit van 05/08/1976 gelegen in de bestemming woongebieden. In deze zone gelden de stedenbouwkundige voorschriften van artikel 5 1.0 Woongebieden van het Koninklijk besluit van 28/12/1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen. De voorgestelde plaatselijke wijziging en opheffing van gemeentewegen past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden.
Het bij de aanvraag gevoegde ontwerp van rooilijnplan 'ROOILIJNPLAN – deel Olmenlaan, Korte Hondshoekstraat, Schoolstraat' en de bijhorende berekening van de eventuele waardevermindering en -vermeerdering voldoen aan de vereisten vermeld in artikel 12,§2, eerste lid, artikel 16,§2 en §3 en artikel 20,§2 en §3 van het Decreet houdende de gemeentewegen.
De voorgestelde plaatselijke wijziging en opheffing van gemeentewegen heeft gedeeltelijk betrekking op een gemeentelijk rooilijnplan, m.n. de atlas der buurtwegen en dit voor wat betreft de gemeentewegen Schoolstraat (buurtweg nr. 31), Olmenlaan (buurtweg nr. 17), maar heeft geen betrekking op gemeentewegen die in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd zijn, noch op een gemeentelijk rooilijnplan dat in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen.
Bijgevolg is er voldaan aan de bepalingen van artikel 12,§2 van het gemeentewegendecreet en kan de gemeenteraad volgens het tweede lid een beslissing nemen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning, de zogenaamde 'zaak van de wegen', voor zover de gemeenteraad eerst een beslissing neemt over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan.
Dit besluit heeft geen financiële gevolgen.
Enig artikel - Hecht goedkeuring aan de gedeeltelijke wijziging en opheffing van het gemeentelijk rooilijnplan goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 31/12/1847 ‘Atlas der buurtwegen’ voor wat betreft de gemeentewegen Schoolstraat (buurtweg nr. 31), Olmenlaan (buurtweg nr. 17), zoals voorgesteld op het bijgevoegde ontwerp van rooilijnplan 'ROOILIJNPLAN – deel Olmenlaan, Korte Hondshoekstraat, Schoolstraat'.
Op 10/12/2020 werd door de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW), Volkswoningen van Duffel (VdV) en FLUVIUS een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van omgevingsaanlegwerken, inclusief het wijzigen van gemeentewegen, het bouwen van 3 meergezinswoningen (met in totaal 42 woongelegenheden) en een hoogspanningscabine (63 KVA), het slopen van bestaande constructies en het vellen van hoogstammige bomen, gelegen Schoolstraat, Olmenlaan en Korte Hondshoekstraat te 2820 Bonheiden, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie C nr 473 B, C, D, E, F, G, H, K, L, M, N, P, V, X, Y.
De aanvraag voorziet een sociale woonontwikkeling waarbij de bestaande gebouwen en infrastructuur worden gesloopt en hoogstammige bomen worden geveld, waarna 3 meergezinswoningen met in totaal 42 woongelegenheden worden opgericht en de omgeving integraal heraangelegd zal worden, met inbegrip van de oprichting van een hoogspanningscabine met een 63 kVA transformator. De bestaande inrichting van de omliggende gemeentewegen blijft daarbij ongewijzigd, maar de niet bebouwde gronden binnen de projectzone worden aangelegd als een publiek toegankelijke groenzone, waarbinnen trage wegen worden aangelegd ter verbinding van de omgevende gemeentewegen voor voetgangers en fietsers. Na realisatie van het omgevingsproject zullen enkel de op te richten meergezinswoningen in het bezit van de VvD blijven. De omliggende omgeving wordt na heraanleg door de VMSW overgedragen aan de gemeente Bonheiden in functie van toevoeging aan het openbaar domein van de omliggende gemeentewegen, waarbij de zone waarbinnen de hoogspanningscabine wordt opgericht, in erfpacht wordt gegeven aan FLUVIUS.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om te beslissen over de zaak van de wegen, m.n. de plaatselijke wijziging en opheffing van de gemeentewegen Schoolstraat, Olmenlaan en Korte Hondshoekstraat, waarbij de gemeenteraad zich uitspreekt over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, waarbij rekening wordt gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Op 10/12/2020 werd door de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW), Volkswoningen van Duffel (VvD) en FLUVIUS een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van omgevingsaanlegwerken, inclusief het wijzigen van gemeentewegen, het bouwen van 3 meergezinswoningen (42 woongelegenheden) en een hoogspanningscabine (63 KVA), het slopen van bestaande constructies en het vellen van hoogstammige bomen, gelegen Schoolstraat, Olmenlaan en Korte Hondshoekstraat te 2820 Bonheiden, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie C nr 473 B, C, D, E, F, G, H, K, L, M, N, P, V, X, Y.
De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 26/06/2021.
De omgevingsvergunningsaanvraag draagt als kenmerk OMV_2020151010 en is gemeentelijk geregistreerd onder het nummer 2020/354. De uiterste datum voor de vergunningverlenende overheid om een beslissing te nemen over de aanvraag is 08/12/2021.
Het projectgebied betreft een bestaande site voor sociaal wonen met 7 vrijstaande gebouwen, die in totaal 12 woongelegenheden en het voormalige consultatiebureau van Kind en Gezin omvatten. De niet bebouwde terreinoppervlakte heeft een groen en (semi-) publiek karakter ten gevolge van de inrichting met een parkachtige groenaanleg. De ontwikkeling van deze site vond plaats in 1972 op basis van een bouwvergunning voor het bouwen van 12 woningen en ontspanningslokaal, afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 23/07/1970. Vervolgens werd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 30/12/1998 vergunning verleend voor het verbouwen en herinrichten van de lokalen voor raadpleging van Kind en Gezin.
De aanvraag voorziet een sociale woonontwikkeling waarbij de bestaande gebouwen en infrastructuur worden gesloopt en hoogstammige bomen worden geveld, waarna 3 meergezinswoningen met 42 woongelegenheden worden opgericht en de omgeving integraal heraangelegd zal worden, met inbegrip van de oprichting van een hoogspanningscabine met een 63 kVA transformator. De bestaande inrichting van de omliggende gemeentewegen blijft daarbij ongewijzigd, maar de niet bebouwde gronden binnen de projectzone worden aangelegd als een publiek toegankelijke groenzone, waarbinnen trage wegen worden aangelegd ter verbinding van de omgevende gemeentewegen voor voetgangers en fietsers. Na realisatie van het omgevingsproject zullen enkel de op te richten meergezinswoningen in het bezit van de VvD blijven. De omliggende omgeving wordt na heraanleg door de VMSW overgedragen aan de gemeente Bonheiden in functie van toevoeging aan het openbaar domein van de omliggende gemeentewegen, waarbij de zone waarbinnen de hoogspanningscabine wordt opgericht, in erfpacht wordt gegeven aan FLUVIUS.
Aan dit omgevingsproject is het plaatselijk wijzigen en opheffen van een aantal bestaande rooilijnen van de gemeentewegen Schoolstraat (feitelijke rooilijn en rooilijn volgens atlas der buurtwegen, buurtweg nr. 31), Olmenlaan (feitelijke rooilijn en rooilijn volgens atlas der buurtwegen, buurtweg nr. 17) en Korte Hondshoekstraat (feitelijke rooilijn) verbonden. Het betreft hier zowel feitelijke als in de atlas der buurtwegen vastgelegde rooilijnen van gemeentewegen. Ingevolge artikel 37,§1, 2° van het Decreet houdende de gemeentewegen geldt de atlas der buurtwegen als gemeentelijk rooilijnplan. Als gevolg van deze plaatselijke wijzigingen van rooilijnen zullen delen van de percelen gelegen Schoolstraat, Olmenlaan en Korte Hondshoekstraat te 2820 Bonheiden, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie C nr 473 B, C, D, E, F, H, K, L, P, V, X, Y in het openbaar domein van deze gemeentewegen opgenomen worden.
De geplande infrastructuurwerken omvatten:
Het betreft een project waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is als vergunningverlenende overheid.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek dat werd opgestart op 01/07/2021 en eindigde op 30/07/2021.
Er werd 1 bezwaarschrift ingediend door advocatenassociatie Frans Baert & Vennoten in naam van 35 omwonenden en 1 derde persoon. Het bezwaar werd niet medeondertekend door deze personen.
Dit bezwaarschrift bevat geen bezwaren die betrekking hebben op het al of niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan, maar wel bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing en opheffing van gemeentewegen (zaak van de wegen).
Het bezwaarschrift handelt over volgende elementen met betrekking tot de zaak van de wegen:
Hieromtrent kunnen volgende standpunten ingenomen worden:
De aanvraag komt voldoende tegemoet aan de ingediende bezwaren over de zaak van de wegen, waardoor besloten kan worden deze te verwerpen.
Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad (artikel 8 van het gemeentewegendecreet).
De gemeenten leggen de ligging en de breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond. De gemeentelijke rooilijnplannen komen tot stand op de wijze, vermeld in afdeling 2. De procedure voor het tot stand komen van gemeentelijke rooilijnplannen is ook van toepassing op het wijzigen ervan. De opheffing van een gemeenteweg gebeurt door een besluit tot opheffing van de rooilijn, in voorkomend geval met inbegrip van het daartoe vastgestelde rooilijnplan, op de wijze, vermeld in afdeling 3. (artikel 11 van het gemeentewegendecreet).
In afwijking van artikel 11 van het gemeentewegendecreet kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningendecreet worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat. (artikel 12,§2 eerste lid van het gemeentewegendecreet).
Als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeentelijk rooilijnplan dat niet in een ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen, neemt de gemeenteraad eerst een beslissing over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning. (artikel 12,§2 tweede lid van het gemeentewegendecreet).
De mogelijkheid, vermeld in het eerste lid geldt niet als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeenteweg die in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd is, of op een gemeentelijk rooilijnplan dat in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen. In dat geval gelden de procedureregels voor het opstellen van een ruimtelijk uitvoeringsplan. (artikel 12,§2 derde lid van het gemeentewegendecreet).
Het omgevingsvergunningendecreet stelt in artikel 31,§1 tweede lid dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouwen met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Elke beslissing dienaangaande dient erop gericht te zijn om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om die doelstelling te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op (1) de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau, en (2) de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak (artikel 3 van het gemeentewegendecreet).
Daarnaast dient bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet minimaal rekening te worden gehouden met de volgende principes: (1) wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang, (2) een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd, (3) de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen, (4) wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief, en (5) bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Hierbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen (artikel 4 van het gemeentewegendecreet).
Met betrekking tot de in voormeld omgevingsproject voorgestelde aanleg, wijziging, verplaatsing en opheffing van gemeentewegen (zaak van de wegen) werden volgende documenten bij het aanvraagdossier gevoegd:
De aanvraag is volgens het gewestplan Mechelen, zoals vastgesteld bij koninklijk besluit van 05/08/1976 gelegen in de bestemming woongebieden. In deze zone gelden de stedenbouwkundige voorschriften van artikel 5 1.0 Woongebieden van het Koninklijk besluit van 28/12/1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen. De voorgestelde plaatselijke wijziging en opheffing van gemeentewegen past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden in die zin dat zowel de woongebouwen als de geplande parkeerplaatsen, wadi, een publiek park, trage wegen en een elektriciteitscabine eigen zijn aan de woongebieden en in functie staan van het voorzien van mogelijkheden opdat de gezinnen hun sociaal-culturele en economische activiteiten kunnen ontplooien in een gunstig woonmilieu, met een evenwicht tussen woonst, productie, diensten, recreatie en natuur.
Het bij de aanvraag gevoegde ontwerp van rooilijnplan 'ROOILIJNPLAN – deel Olmenlaan, Korte Hondshoekstraat, Schoolstraat' en de bijhorende berekening van de eventuele waardevermindering en -vermeerdering voldoen aan de vereisten vermeld in artikel 12,§2, eerste lid, artikel 16,§2 en §3 en artikel 20,§2 en §3 van het Decreet houdende de gemeentewegen.
De voorgestelde plaatselijke wijziging en opheffing van gemeentewegen heeft gedeeltelijk betrekking op een gemeentelijk rooilijnplan, m.n. de atlas der buurtwegen en dit voor wat betreft de gemeentewegen Schoolstraat (buurtweg nr. 31), Olmenlaan (buurtweg nr. 17), maar heeft geen betrekking op gemeentewegen die in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd zijn, noch op een gemeentelijk rooilijnplan dat in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen.
In zitting van 24/11/2021 werd door de gemeenteraad een beslissing genomen over het agendapunt 'Openbaar domein / Omgeving - Gedeeltelijke wijziging en opheffing gemeentelijk rooilijnplan Schoolstraat en Olmenlaan in het kader van het omgevingsproject OMV_2020151010 'Sociaal woonproject Olmenlaan' (2020/354)'.
Bijgevolg is er voldaan aan de bepalingen van artikel 12,§2 van het gemeentewegendecreet en kan de gemeenteraad een beslissing nemen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning, de zogenaamde 'zaak van de wegen'. Hierbij spreekt de gemeenteraad zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, waarbij rekening wordt gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen.
De beoogde wijzigingen inzake de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeentewegen in en rondom het projectgebied vinden hun oorsprong in de bestaande situatie en het beoogde woonproject. Momenteel bevindt er zich tussen de Schoolstraat, Olmenlaan en korte Hondshoekstraat een privaat terrein met 7 vrijstaande gebouwen in een groen ingerichte parkachtige omgeving. Omwille van z'n inrichting en de aanwezige padenstructuur heeft deze private ruimte een semi-publiek karakter, waarbij de padenstructuur louter afgestemd is op de bereikbaarheid van de toegangen tot de aanwezige gebouwen, maar niet op een aansluiting op en/of doorwaadbaarheid vanuit de omliggende gemeentewegen. In tegenstelling tot de bestaande toestand wordt in het geplande project enerzijds voorzien dat alle ruimte die niet wordt ingenomen door de woongebouwen en hun toegangen, wordt opgenomen in het publieke domein van de omliggende gemeentewegen, door de bestaande rooilijnen zodanig te wijzigen dan wel af te schaffen dat de nieuwe rooilijnen op de voetafdruk van de woongebouwen en hun toegangen komen te liggen. Hierdoor wordt duidelijkheid gecreëerd over het publieke statuut van deze gronden. Binnen die publieke ruimte wordt anderzijds ook voorzien in een ondersteunende inrichting met trage wegen, groenzones, banken en dergelijke, waarbij deze voorzieningen zowel afgestemd zijn op de toegankelijkheid van de nieuwe gebouwen als op de functionele en recreatieve bruikbaarheid en doorwaadbaarheid ervan vanop de omliggende bestaande en te behouden rijwegen, voetpaden en groene bermen van de bestaande gemeentewegen.
De gemeente Bonheiden beschikt niet over een gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, waarin de decretale doelstellingen en principes werden verfijnd, geconcretiseerd en aangevuld. Bijgevolg wordt hier verder ingegaan op de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het gemeentewegendecreet.
Het gemeentewegendecreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Hiertoe voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op (artikel 3 gemeentewegendecreet):
De geplande wijzigingen inzake de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeentewegen in en rondom het projectgebied geven hieraan een invulling in die zin dat:
Gezien deze aanleg, wijziging, verplaatsing, opheffing, dient tot slot ook rekening te worden gehouden met de minwaardevergoeding/meerwaardevergoeding (artikel 28 gemeentewegendecreet): “De aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg geeft aanleiding tot een waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden waarop de gemeenteweg gesitueerd is. De vergoeding voor waardevermindering is verschuldigd door de gemeente aan de eigenaar van de grond in kwestie. De vergoeding voor waardevermeerdering is verschuldigd door de eigenaar van de betrokken grond en komt ten goede aan de gemeente.”
Het algemeen uitgangspunt bij het Decreet houdende de gemeentewegen is dat een meerwaarde betaald moet worden bij verplaatsingen of opheffingen van gemeentewegen. Hierbij wordt onder meer rekening gehouden met:
Bij het bepalen van de meerwaardevergoeding zal de gemeente ook rekening kunnen houden met specifieke situaties waarbij de overheid in het verleden bepaalde beslissingen heeft genomen, zoals het afleveren van bouw- of verkavelingsvergunningen, of de aanleg van wegen, kanalen of spoorwegen, waarbij de buurtwegen de facto verdwenen zijn.
Uit het schattingsverslag dat in opdracht van het gemeentebestuur Bonheiden op 21/05/2021 opgemaakt werd door dhr. Francis Koyen, Meetkundige - Schatter van onroerende goederen, blijkt dat de vergoeding voor waardevermindering die verschuldigd is door de gemeente aan de eigenaar van de grond in kwestie wordt geschat op minimaal een symbolische € 1 en maximaal € 9.544,84.
Uit de bij de aanvraag gevoegde verklaring van 'gratis grondafstand', die op 27/05/2021 werd opgemaakt door de Volkswoningen van Duffel, blijkt dat zij beloven om de percelen vermeld in het rooilijnplan dat op 21/05/2021 opgemaakt werd door Francis Koyen en de bijhorende waardebepaling van 21/05/2021 vrij en onbelast en zonder kosten over te dragen aan de gemeente Bonheiden en dit op een nog vast te stellen datum binnen 12 maanden na de voorlopige oplevering van de werken.
Op basis van de elementen in het aanvraagdossier en voorgaande motiveringen is het mogelijk dat de gemeenteraad zich op basis van artikel 31 van het omgevingsvergunningendecreet gunstig uitspreekt over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over opname in het openbaar domein.
Artikel 1 - Neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg'.
Artikel 2 - Beslist de bezwaren over de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg' te verwerpen.
Artikel 3 - Keurt de aanleg, wijziging, verplaatsing en opheffing van de gemeentewegen gelegen Schoolstraat, Olmenlaan en Korte Hondshoekstraat, zoals aangeduid op het rooilijnplan 'ROOILIJNPLAN - deel Olmenlaan, Korte Hondshoekstraat, Schoolstraat' en de inrichtingsplannen horende bij de omgevingsvergunningsaanvraag met kenmerk OMV_2020151010 (gemeentelijk dossier met nummer 2020/354), ontvangen op 10/12/2020, ontvankelijk en volledig verklaard op 26/06/2021, goed. De vermelde plannen maken integrerend deel uit van deze beslissing.
Met het oog op de definitieve uitstap uit Citrix moeten er nog een groot aantal PC's vervangen worden op verschillende gemeentelijke diensten.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
Raming: € 66.115,00 excl. btw of € 79.999,15 incl. 21% btw.
Raming: € 66.115,00 excl. btw of € 79.999,15 incl. 21% btw.
Visum:
Gunstig visum FA 2021/00211 van Financiele dienst van 07 november 2021
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht “Vervangen PC's gemeentelijke diensten” vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2021/384, opgesteld door de technische dienst, en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
Voor de restauratiewerken aan het dak van de Onze-Lieve-Vrouwekerk Bonheiden dient een aannemer te worden aangesteld. Deze werken worden opgesplitst in twee loten. De huidige overheidsopdracht betreft dakwerken lot 1: koor - kerkschip - dwarsbeuken.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de overheidsopdracht "Dakwerken Onze-Lieve-Vrouwekerk Bonheiden - Lot 1: koor - kerkschip - dwarsbeuken" op te starten en de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunnen vast te stellen.
Raming: € 298.881,00 excl. btw of € 361.646,01 incl. 21% btw.
De subsidieregeling van onroerend erfgoed is gewijzigd. Voor de dakwerken zal er een erfgoedpremie volgens de standaardprocedure aangevraagd worden. Via deze eenvoudige procedure kan maximaal € 250.000 van de aanvaarde kostenraming in aanmerking genomen worden voor de berekening van de premie. In de loop van 5 jaren kan deze premie slechts 2 maal aangevraagd worden.
Om maximale subsidie te verkrijgen wordt subsidie voor de dakwerken van de Onze-Lieve-Vrouwekerk lot 1 in 2021 aangevraagd en de dakwerken van de Onze-Lieve-Vrouwekerk lot 2 in 2022.
Wanneer beide subsidies verkregen zijn worden beide loten als een dossier in de markt gezet.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2021/00213 van Financiele dienst van 07 november 2021
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht "Dakwerken Onze-Lieve-Vrouwekerk Bonheiden - Lot 1: koor - kerkschip - dwarsbeuken" vast met een raming van € 298.881,00 excl. btw of € 361.646,01 incl. 21% btw. Deze lastvoorwaarden (restauratiebestek) worden als bijlage aan dit besluit gehecht.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de openbare procedure.
Artikel 3 - Vraagt voor de restauratiewerken aan het dak van de Onze-Lieve-Vrouwekerk Bonheiden lot 1: koor - kerkschip - dwarsbeuken in 2021 een erfgoedpremie volgens de standaardprocedure aan.
Voor de restauratiewerken aan het dak van de Onze-Lieve-Vrouwekerk Bonheiden dient een aannemer te worden aangesteld. Deze werken worden opgesplitst in twee loten. Deze overheidsopdracht betreft lot 2: toren - zijbeuken - sacristie - doopkapel.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de overheidsopdracht "Dakwerken Onze-Lieve-Vrouwekerk Bonheiden - Lot 2: toren - zijbeuken - sacristie - doopkapel" op te starten en de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunnen vast te stellen.
Raming: € 272.248,60 excl. btw of € 329.420,81 incl. 21% btw.
De subsidieregeling van onroerend erfgoed is gewijzigd. Voor de dakwerken zal er een erfgoedpremie volgens de standaardprocedure aangevraagd worden. Via deze eenvoudige procedure kan maximaal € 250.000 van de aanvaarde kostenraming in aanmerking genomen worden voor de berekening van de premie. In de loop van 5 jaren kan deze premie slechts 2 maal aangevraagd worden.
Om maximale subsidie te verkrijgen wordt subsidie voor de dakwerken van de Onze-Lieve-Vrouwekerk lot 1 in 2021 aangevraagd en de dakwerken van de Onze-Lieve-Vrouwekerk lot 2 in 2022.
Wanneer beide subsidies verkregen zijn worden beide loten als een dossier in de markt gezet.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2021/00215 van Financiele dienst van 07 november 2021
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht "Dakwerken Onze-Lieve-Vrouwekerk Bonheiden - Lot 2: toren - zijbeuken - sacristie - doopkapel" vast met een raming van € 272.248,60 excl. btw of € 329.420,81 incl. 21% btw. Deze lastvoorwaarden (restauratiebestek) worden als bijlage aan dit besluit gehecht.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de openbare procedure.
Artikel 3 - Vraagt voor de restauratiewerken aan het dak van de Onze-Lieve-Vrouwekerk Bonheiden lot 2: Toren - zijbeuken - doopkapel in 2022 een erfgoedpremie volgens de standaardprocedure aan.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het evaluatiereglement, zijnde de algemene afspraken in verband met de functiebeschrijving en evaluatie, van het gesubsidieerd personeel onderwijs goed te keuren.
22/10/2021: Mail van Ellen Van Dessel, namens OCSG, in verband met agenderen van evaluatiereglement op de gemeenteraad van november.
Conform de wetgeving worden er functiebeschrijvingen en een evaluatiereglement opgesteld bij SG Anker. Het betreft de functiebeschrijvingen voor kleuteronderwijzer, onderwijzer, administratief medewerker en directeur.
Na bespreking op het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité voor het gesubsidieerd officieel onderwijs van oktober 2021 werden de functiebeschrijvingen voorgelegd aan de algemeen directeurs van de lokale besturen Bonheiden, Duffel en Sint-Katelijne-Waver.
Het evaluatiereglement moet nu worden voorgelegd aan de gemeenteraad van de respectievelijke lokale besturen. Na de goedkeuring van de gemeenteraad worden de personeelsleden op de hoogte gebracht van de het evaluatiereglement en krijgt elk personeelslid een nieuwe functiebeschrijving.
Positief advies van het lokaal comité op het niveau van de scholengemeenschap.
Positief advies van het afzonderlijk bijzonder comité.
Artikel 1 - Keurt het evaluatiereglement van het gesubsidieerd personeel onderwijs van SG Anker goed als volgt:
Artikel 1
§1 De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een wervingsambt in zijn instelling.
§2 De algemeen directeur of een personeelslid van het lokaal bestuur aangeduid door de algemeen directeur minstens van eenzelfde 'hiërarchische' rang als de eerste evaluator wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in wervingsambten.
§3 De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een ander bevorderingsambt of in een selectieambt.
§4 De algemeen directeur of een personeelslid van het lokaal bestuur aangeduid door de algemeen directeur minstens van eenzelfde 'hiërarchische' rang als de eerste evaluator wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in een ander bevorderingsambt dan dat van directeur of in een selectieambt. §5 De algemeen directeur of een personeelslid van het lokaal bestuur aangeduid door de algemeen directeur minstens van eenzelfde 'hiërarchische' rang als de eerste evaluator wordt aangeduid als de evaluator van de directeur(s).
Artikel 2
De tweede evaluator bewaakt het proces, bewaakt de kwaliteit en waakt over de objectiviteit en de eenvormigheid van de evaluaties over de personeelsleden heen.
Artikel 3
Voor de evaluatoren wordt in het kader van het voeren van functionerings- en evaluatiegesprekken een opleiding voorzien zodat de evaluator voldoende competent is om met kennis van zaken en op een objectieve evenwichtige manier een oordeel uit te spreken over het presteren van het personeelslid. Daartoe wordt bij OVSG+ ingeschreven voor de opleiding voor evaluatoren.
Artikel 4
§1 De (eerste) evaluator nodigt het personeelslid (mondeling/per brief/per email) uit voor een eerste formeel functioneringsgesprek. Hij kondigt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand aan.
§2 Het personeelslid kan (mondeling/per brief/per email) een functioneringsgesprek vragen. Het gesprek vindt plaats binnen een redelijke termijn na de vraag. De datum van het gesprek wordt bepaald door de (eerste) evaluator.
§3 Van het eerste formeel functioneringsgesprek wordt door de (eerste) evaluator een verslag opgemaakt conform het model van OVSG. In dit verslag worden persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen opgenomen. Dit verslag wordt ondertekend door de (eerste) evaluator en door het personeelslid ter kennisneming. Na het ondertekenen door de tweede evaluator voor ontvangst, wordt het ondertekend voor ontvangst door het personeelslid. Het verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier dat beheerd wordt door de (eerste) evaluator.
§4 De (eerste) evaluator houdt de coachingshistoriek bij conform het model van OVSG.
Artikel 5
§1 De eerste evaluator stelt een beschrijvende schriftelijke kwalitatieve evaluatie op, op basis van de taken binnen de functiebeschrijving en persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen die opgenomen werden in het formeel functioneringsgesprek. Het evaluatieverslag bevat steeds een eindconclusie: voldoende of onvoldoende.
§2 De (eerste) evaluator bepaalt het tijdstip van het evaluatiegesprek en deelt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand (mondeling/per brief/per mail) mee.
§3 De (eerste) evaluator stelt het evaluatieverslag op conform het model van OVSG. Dit verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier.
Artikel 6
De (eerste) evaluator zorgt voor de informatiedoorstroming naar het schoolbestuur en desgevallend naar de tweede evaluator.
Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Artikel 3 - Bezorgt SG Anker een afschrift van dit besluit.
Op 06/12/2021 vindt er een algemene vergadering plaats van het Gemeentelijk Extern Verzelfstandigd Agentschap in privaatrechtelijke vorm vzw Berentrode.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van het Extern Verzelfstandigd Agentschap moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld deze agendapunten goed te keuren.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 1 - Keurt de agendapunten goed van de algemene vergadering van vzw Berentrode die op 06/12/2021 plaatsvindt en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van deze agendapunten. Deze agendapunten zijn:
1. Goedkeuring verslag vorige algemene vergadering
2. Ontslag en benoeming bestuurder
3. Goedkeuring begrotingswijziging 2021 en begroting 2022
4. Overzicht van de goedgekeurde investeringen
5. Sportpromotie en evaluatie zomersportkampen
6. Varia
7. Rondvraag.
Artikel 2 - Verleent aan zijn afgevaardigde in de algemene vergadering van vzw Berentrode, met name Pascal Vercammen, schepen van sport, het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Zendt deze beslissing ter kennisgeving toe aan vzw Berentrode.
Op 07/12/2021 vindt er een algemene vergadering plaats van het Gemeentelijk Extern Verzelfstandigd Agentschap in privaatrechterlijke vorm vzw Krankhoeve.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van het EVA moet handelen overeenkomstig de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van de algemene vergadering voorafgaand aan deze gemeenteraad worden voorgelegd.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 1 - Keurt de agendapunten goed van de algemene vergadering van vzw Krankhoeve die op 07/12/2021 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van deze agendapunten. Deze agendapunten zijn:
Artikel 2 - Verleent aan zijn afgevaardigde in de algemene vergadering van vzw Krankhoeve, met name Mieke Van den Brande, schepen van cultuur, het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Zendt deze beslissing ter kennisgeving aan vzw Krankhoeve.
De heer Bart Vanmarcke, schepen en tevens afgevaardigde vanuit de gemeente Bonheiden voor de raad van bestuur van IGEMO, gaf te kennen vanaf de eerstvolgende algemene vergadering (zijnde 10/12/2021) zijn mandaat als lid van de raad van bestuur te beëindigen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het ontslag vast te stellen en nieuwe afgevaardigden voor te dragen voor de organen van IGEMO.
De heer Bart Vanmarcke, schepen en tevens afgevaardigde vanuit de gemeente Bonheiden voor de raad van bestuur van IGEMO, gaf te kennen vanaf de eerstvolgende algemene vergadering ontslag te nemen als afgevaardigde van de gemeente Bonheiden in de raad van bestuur van IGEMO. Het formele ontslag als bestuurder moet officieel overgemaakt worden aan zowel de raad van bestuur van IGEMO als de gemeenteraad. Na vaststelling van de beëindiging van het mandaat door de gemeenteraad, kan de gemeenteraad een nieuwe kandidaat-bestuurder voordragen. Deze voordracht moet worden voorgelegd aan de algemene vergadering, aangezien het de algemene vergadering is die de bestuurder aanduidt.
Vanuit de politieke fracties vertegenwoordigd in het college van burgemeester en schepenen wordt de heer Rudi Withaegels voorgedragen te zetelen in de raad van bestuur.
Hierdoor ontstaat er echter een onverenigbaarheid. Artikel 30.4 van de statuten van IGEMO zegt:
Er bestaat een onverenigbaarheid tussen het mandaat van de afgevaardigde [in de algemene vergadering] en dat van lid van een van de andere organen.
Dit wil zeggen dat de heer Rudi Withaegels vervangen moet worden in de algemene vergadering. Hiervoor dragen de politieke fracties vertegenwoordigd in het college van burgemeester en schepenen de heer Pascal Vercammen voor.
Vanuit de fracties die zetelen in het college van burgemeester en schepenen worden de volgende voordrachten gedaan:
Geheime stemming afvaardiging lid van de raad van bestuur:
Geheime stemming afvaardiging algemene vergadering:
Artikel 1 - Stelt vast dat Bart Vanmarcke zijn mandaat als lid van de raad van bestuur van IGEMO per 01/01/2022 beëindigd.
Artikel 2 - Draagt met ingang vanaf de eerstvolgende algemene vergadering Rudi Withaegels voor als afgevaardigde vanuit de gemeente Bonheiden voor de raad van bestuur van IGEMO.
Artikel 3 - Van zodra Rudi Withaegels het mandaat opneemt in de raad van bestuur van IGEMO, duidt de gemeenteraad Pascal Vercammen aan als afgevaardigde vanuit de gemeente Bonheiden voor de algemene vergadering van IGEMO.
Artikel 4 - Bezorgt IGEMO een afschrift van dit besluit.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging IVAREM.
Op 03/12/2021 vindt er een algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
NOOT: Mail van IVAREM van 18/11/2021 met de mededeling dat de vergadering digitaal zal plaatsvinden.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging IVAREM.
Op 03/12/2021 vindt er om 17.30 u. een algemene vergadering plaats.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van IVAREM dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Keurt de agenda goed van de algemene vergadering van IVAREM die op 03/12/2021 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten
Artikel 2 - De gemeenteraad verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de algemene vergadering van 03/12/2021 van de intergemeentelijke vereniging IVAREM het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Lode Van Looy als eerste afgevaardigde, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019. De eerste afgevaardigde vertegenwoordigt het volledige stemmenaandeel van de gemeente in de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging IVAREM.
Artikel 4 - Bevestigt de aanstelling van Bart Vanmarcke als tweede vertegenwoordiger, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019. De tweede afgevaardigde vertegenwoordigt geen stemmenaandeel van de gemeente in de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging IVAREM. Bij afwezigheid van de in artikel 1 van dit besluit aangewezene eerste afgevaardigde, verleent de gemeenteraad aan de tweede afgevaardigde het mandaat om het volledige stemmenaandeel van de gemeente in de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging IVAREM te vertegenwoordigen.
Artikel 4 - Deze beslissing wordt ter kennisgeving toegezonden aan de dienstverlenende vereniging IVAREM.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging IVERLEK.
Op 10/12/2021 vindt er een buitengewone algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering tevens jaarvergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging IVERLEK.
Op vrijdag 10/12/2021 vindt er om 18.00 u. een buitengewone algemene vergadering plaats in Quartier Papier, Fabrieksstraat 55/59 te 1930 Zaventem.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering tevens jaarvergadering van IVERLEK dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Keurt de agenda goed van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van IVERLEK die op vrijdag 10/12/2021 plaatsvindt, en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - De gemeenteraad verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de buitengewone algemene vergadering van vrijdag 10/12/2021 van de intergemeentelijke vereniging IVERLEK het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Pascal Vercammen als afgevaardigde en Bart Vanmarcke als plaatsvervanger, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/03/2019.
Artikel 4 - Deze beslissing wordt ter kennisgeving toegezonden aan de dienstverlenende vereniging IVERLEK.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging IGEMO.
Op vrijdag 10/12/2021 vindt er een algemene vergadering plaats van de dienstverlenende vereniging IGEMO.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze dienstverlenende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van IGEMO dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om de agendapunten niet goed te keuren.
De meerderheidsfracties stellen voor dit punt te amenderen als volgt
In artikel 3 moet "Rudi Withaegels" vervangen worden door "Pascal Vercammen"
Dit amendement wordt met eenparigheid van stemmen aangenomen.
Artikel 1 - Keurt de agenda goed van de algemene vergadering van IGEMO die op vrijdag 10/12/2021 plaatsvindt, en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - De gemeenteraad verleent aan zijn afgevaardigden in de algemene vergadering van vrijdag 10/12/2021 van de intergemeentelijke vereniging IGEMO het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Pascal Vercammen als eerste afgevaardigde, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 24/11/2021. De eerste afgevaardigde vertegenwoordigt het volledige stemmenaandeel van de gemeente in de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IGEMO.
Artikel 4 - Bevestigt de aanstelling van Daan Versonnen als tweede vertegenwoordiger, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 31/01/2019. De tweede afgevaardigde vertegenwoordigt geen stemmenaandeel van de gemeente in de dienstverlenende vergadering van de intergemeentelijke vereniging IGEMO. Bij afwezigheid van de in artikel 1 van dit besluit aangewezene eerste afgevaardigde, verleent de gemeenteraad aan de tweede afgevaardigde het mandaat om het volledige stemmenaandeel van de gemeente in de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging IGEMO te vertegenwoordigen.
Artikel 5 - Een afschrift van deze beslissing wordt aan de dienstverlenende vereniging IGEMO, toegezonden.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging TMVS/FARYS.
Op dinsdag 14/12/2021 vindt er een buitengewone algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze dienstverlenende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze buitengewone algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging TMVS/FARYS.
Op dinsdag 14/12/2021 vindt er om 14.30 u. een buitengewone algemene vergadering plaats. De praktische organisatie wordt later beraadslaagt en begin november zal hierover een bijkomende zending ontvangen worden.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de buitengewone algemene vergadering van TMVS/FARYS dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Keurt de agenda goed van de buitengewone algemene vergadering van TMVS/FARYS die op dinsdag 14/12/2021 plaatsvindt, en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - De gemeenteraad verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de bijzondere algemene vergadering van dinsdag 14/12/2021 van de intergemeentelijke vereniging TMVS/FARYS het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Eddy Michiels als afgevaardigde, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019.
Artikel 4 - Zendt deze beslissing ter kennisgeving toe aan de dienstverlenende vereniging TMVS/FARYS.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdracht houdende vereniging PONTES.
Op 16/12/2021 vindt er een buitengewone algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze buitengewone algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PONTES.
Op 16/12/2021 vindt er om 19.00 u. een buitengewone algemene vergadering plaats in crematorium van Antwerpen-Wilrijk (Jules Moretuslei 2).
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de buitengewone algemene vergadering van PONTES dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Keurt de agendapunten goed van de buitengewone algemene vergadering van PONTES die op 16/12/2021 plaatsvindt, en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - De gemeenteraad verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de buitengewone algemene vergadering van 16/12/2021 van de intergemeentelijke vereniging PONTES het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Luc De Weerdt als afgevaardigde en Pascal Vercammen, als plaatsvervanger, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019.
Artikel 4 - Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de Intercommunale Vereniging PONTES, gevestigd J. Moretuslei 2 te 2610 Wilrijk.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging CIPAL.
Op donderdag 16/12/2021 vindt er een algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze dienstverlenende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging CIPAL.
Op donderdag 16/12/2021 vindt er om 16.00 u. een digitale algemene vergadering plaats.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van CIPAL dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Keurt de agenda goed van de algemene vergadering van CIPAL die op donderdag 16/12/2021 plaatsvindt, en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - De gemeenteraad verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de algemene vergadering van donderdag 16/12/2021 van de intergemeentelijke vereniging CIPAL het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Rudi Withaegels als afgevaardigde en Bart Vanmarcke als plaatsvervanger, aangeduid door de gemeenteraad van 27/02/2019.
Artikel 4 - Deze beslissing wordt ter kennisgeving toegezonden aan de dienstverlenende vereniging CIPAL.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA.
Op 17/12/2021 vindt er een buitengewone algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze buitengewone algemenen vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA.
Op 17/12/2021 vindt er om 11.30 u. een digitale buitengewone algemene vergadering plaats.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de buitengewone algemene vergadering van PIDPA dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Keurt de agendapunten goed van de buitengewone algemene vergadering van PIDPA die op 17/12/2021 plaatsvindt, en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - De gemeenteraad verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de buitengewone algemenen vergadering van 17/12/2021 van de intergemeentelijke vereniging PIDPA het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Yves Goovaerts als afgevaardigde en Eddy Michiels als plaatsvervanger, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019.
Artikel 4 - Zendt een afschrift van deze beslissing wordt aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Guido Vaganée, fractievoorzitter N-VA.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het college van burgemeesters en schepenen te verzoeken het kindvriendelijke concept van brievenbussen en spreekbuis te implementeren op de begraafplaatsen van Bonheiden en Rijmenam.
November is de maand waarin we onze overledenen herdenken. Niet alleen als volwassenen moeten we omgaan met het verlies van mensen die ons dierbaar zijn, ook voor kinderen is het zeer belangrijk dat ze dit een plaats kunnen geven. Omdat kinderen dit op hun eigen manier beleven, is het belangrijk om hen op een aangepaste manier te laten participeren in het rouwproces.
Een initiatief van de stad Beringen trok onze aandacht. Daar komen er op alle begraafplaatsen brievenbussen waarin kinderen een brief of tekening kunnen achterlaten en ook een spreekbuis die naar de grond gericht. Via de spreekbuis kunnen de kinderen praten met de overledene.
Wij vinden dit een mooi initiatief en zouden dit dan ook graag ook in onze gemeente gerealiseerd zien.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/11/09/beringen-maakt-begraafplaatsen-kindvriendelijker
Enig artikel - De gemeenteraad vraagt aan het college van burgemeesters en schepenen het kindvriendelijke concept van brievenbussen en spreekbuis te implementeren op de begraafplaatsen van Bonheiden en Rijmenam.
De voorzitter sluit de zitting op 24/11/2021 om 21:05.
Namens Gemeenteraad,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad