Toelichting
Bij elke nieuwe legislatuur wordt de meerjarenplanning of "MJP" opgemaakt, telkens voor een periode van 6 jaar. Voor deze legislatuur is dat 2026-2031.
Voor de opmaak van de meerjarenplanning 2026-2031 wordt de inbreng van de adviesraden gevraagd.
Als handvat worden de belangrijkste realisaties van 2019-2025 opgesomd:
- Herinrichting van de bib (2024-2026)
- OpenBib
- Integratie en uitbreiding van de spelotheek
- Overstap naar Wise
- Start van de samenwerking Regiobibliotheek Rivierenland
- In stand houden van collectie, klantenbestand en activiteiten voor jeugd en volwassenen.
Voor een goed beeld van de opbouw van beleidsdoelstellingen / actieplannen / acties worden de belangrijkste beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties voor de bib schematisch weergegeven volgens onderstaand voorbeeld
- BD-1 Bonheiden is een zorgende gemeente
- Actieplan 1.5 = Bonheiden draagt zorg voor kinderen en jongeren
- Actie voorbeeld: “Boekstart"
Vervolgens geeft de bibliothecaris ter inspiratie een aantal mogelijke nieuwe zaken die eventueel in de meerjarenplanning kunnen worden opgenomen zoals Cinébib, Talkpoeder (streamen van bepaalde lezingen), BookaBooka, voor Regiobib Rivierenland overgaan naar een samenwerking "groep 3b" waarbij transport voor werken van de ene bib naar de andere wordt voorzien.
Hierna brengen de leden zelf een aantal ideeën aan:
- voorzien van voldoende, nieuwe Daisyspelers
- organiseren van workshops rond de digitale toepassingen van de bib zelf (b.v. Mijn Leestipper, Luisterpuntbibliotheek...) en bijhorende promotie
- Promotie voeren via de verenigingen
- Activiteiten organiseren (bv Boekendokter) waarbij de link wordt gelegd met digitale bibliotheek toepassingen zoals Mijn Leestipper
- Ruilkastjes
- inzetten op digitale kennis van de burgers
Acties kunnen dan als volgt omschreven worden:
- Het digitale aanbod van de bib wordt duidelijk in de kijker gezet
- I.k.v. duurzaamheid wordt ingezet op extra boekenruilkastjes in de gemeente
- I.k.v. verbinding streeft de bib naar een diepere samenwerking met de verenigingen
- De bib zet de inhoudelijke aspecten (diensten en dienstverlening) sterk in de kijker
Deze ideeën worden in de vorm van een afzonderlijk verslag ook doorgegeven aan de financiële dienst.