Terug
Gepubliceerd op 11/06/2025

Notulen  Adviesraad - Bibliotheekraad

di 20/05/2025 - 19:30 stille ruimte bibliotheek
    • Aan- en afwezigen

      Aanwezig: Annick Geets, Katy Joly, Hilde Keuppens, Fons Van Bael, Karel Van Liempt, Kavita Vlieghe

      Verontschuldigd: Marie Laure Goetelen, Alfred Van den Eynde; Mieke Van den Brande (schepen van bibliotheek)

      Afwezig: Jaak Van Assche

    • Voorstelling nieuwe Bibliotheekraad

      De Bibliotheekraad wordt vernieuwd bij het begin van een nieuwe legislatuur. Belangstellenden dienen hun kandidatuur in, waarna het college van burgemeester en schepenen de Bibliotheekraad samenstelt.

      Alle kandidaturen werden goedgekeurd, de Bibliotheekraad is als volgt samengesteld volgens het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 29 april 2025:

      • Geets Annick
      • Goetelen Marie Laure
      • Joly Katy
      • Keuppens Hilde
      • Van Assche Jaak
      • Van Bael Fons
      • Van den Eynde Alfred
      • Van Liempt Karel
      • Vlieghe Kavita

      Leo Van Dessel diende geen kandidatuur meer in, Kavita Vlieghe wordt als nieuw lid verwelkomd.

      De leden stellen zich kort voor.

    • Opmaak "nota interne werking"

      De nota interne werking beschrijft de concrete werking van de adviesraad.

      Met het oog op een uniforme administratieve werking van de adviesraden, heeft het bestuur een stramien ontworpen aan de hand waarvan de "nota interne werking" verder kan worden opgemaakt. Dit stramien is als bijlage toegevoegd.

      Uit de vergelijking van het "huishoudelijk reglement" van de vorige periode en het sjabloon "nota interne werking" blijkt dat er weinig verschilpunten zijn tussen beide documenten.

      Aan artikel 7 - "Bijeenroeping" - wordt "voorlopige" toegevoegd.

      Bij artikel 9 - "Stemming" - wordt "de beraadslaging en" geschrapt.

      Na overleg wordt de volledige "Nota interne werking voor de Bibliotheekraad" unaniem goedgekeurd volgens de versie zoals opgenomen in "besluit".

      Besluit

      Enig artikel: De nota interne werking wordt goedgekeurd zoals hieronder weergegeven.

      HOOFDSTUK 1 - STRUCTUUR EN SAMENSTELLING

      Artikel 1 - Samenstelling

      De Bibliotheekraad bestaat uit stemgerechtigde en niet-stemgerechtigde leden zoals bepaald in de statuten. 

      Artikel 2 – Voorzitter

      De Bibliotheekraad kiest zelf een voorzitter onder de leden.

      Artikel 3 – Secretaris

      De secretaris van de adviesraad is de ambtenaar die gelast is met de ondersteuning van de adviesraad.

        

      HOOFDSTUK 2 – WERKING

      Artikel 4 – Aantal vergaderingen

      De Bibliotheekraad komt ten minste twee keer per jaar samen en telkens wanneer de noodzakelijkheid zich voordoet.

      Artikel 5 – Quorum

      De Bibliotheekraad kan geldig beraadslagen indien ten minste één derde van de stemgerechtigde leden aanwezig is. Als er op de eerste vergadering onvoldoende stemgerechtigde leden aanwezig zijn, wordt een tweede vergadering bijeengeroepen die geldig kan beraadslagen ongeacht het aantal aanwezige stemgerechtigde leden. Tussen deze twee vergaderingen moet een termijn van 14 dagen verstrijken.

      Artikel 6 – Voorzitterschap

      De samenkomsten van de Bibliotheekraad worden voorgezeten door de voorzitter, bij diens afwezigheid wordt een ander lid van de Bibliotheekraad aangeduid.

      Artikel 7 – Bijeenroeping

      De oproeping gebeurt op vraag van de voorzitter, en door de secretaris. De uitnodigingen met de vermelding van de agenda en relevante documenten worden tijdig, voor de bijeenkomst, per e-mail verstuurd naar de leden.

      De Bibliotheekraad bepaalt tijdens de bijeenkomst de voorlopige datum voor de volgende vergadering.

      Artikel 8 – Agenda

      De dienstdoende voorzitter en de secretaris stellen de agenda op. Op de agenda moet elk voorstel worden ingeschreven dat schriftelijk door een lid werd ingediend bij de secretaris en/of de voorzitter. Elk lid kan hen verzoeken een punt op de agenda te plaatsen. 

      Artikel 9 – Stemming

      Alleen stemgerechtigde leden kunnen aan de stemming deelnemen. De stemming gebeurt mondeling, tenzij er over personen wordt gestemd, in welk geval er geheim wordt gestemd.
      Alle beslissingen worden met een gewone meerderheid van de aanwezige stemgerechtigde leden genomen. Bij staken van stemmen is de stem van de voorzitter van de vergadering beslissend.

      Artikel 10 – Notulen

      Van elke vergadering van de Bibliotheekraad wordt een verslag opgesteld dat zo snel mogelijk via e-mail voor goedkeuring aan de leden wordt bezorgd.
      Indien er binnen de 14 dagen na verzending van de notulen geen opmerkingen zijn gegeven, wordt het verslag geacht te zijn goedgekeurd.

      Artikel 11 - Bekendmaking

      De notulen - en indien van toepassing de bijlage(n) - van de Bibliotheekraad worden bekend gemaakt op de bekendmakingsomgeving op de gemeentelijke website.

      Artikel 12 - Werkgroepen

      De Bibliotheekraad kan in zijn midden werkgroepen oprichten, voor onderzoek en studie van bepaalde aspecten van het beleid.
      Externe deskundigen kunnen gehoord worden in het kader van de adviesverlening over een specifiek item.

      De werkgroepen vergaderen afzonderlijk om te beraadslagen over problemen eigen aan de hen toegewezen opdracht. Alle voorstellen en ontwerpadviezen worden ter goedkeuring voorgelegd aan de Bibliotheekraad. 

       

       

    • Aanstelling voorzitter Bibliotheekraad

      De leden van de Bibliotheekraad konden zich kandidaat stellen voor het voorzitterschap. 

      Aangezien er op voorhand geen kandidaturen werden ingediend, wordt de vraag tijdens de vergadering herhaald. Na overleg verklaart Hilde Keuppens zich bereid om de taak van voorzitter op zich te nemen, wat unaniem wordt goedgekeurd.

      Daardoor is Hilde Keuppens aangesteld als voorzitter van de Bibliotheekraad.

      Besluit

      Enig artikel: Hilde Keuppens wordt aangesteld als voorzitter van de Bibliotheekraad.

    • Voorbereiding Meerjarenplanning

       

      Bij elke nieuwe legislatuur wordt de meerjarenplanning of "MJP" opgemaakt, telkens voor een periode van 6 jaar. Voor deze legislatuur is dat 2026-2031.

      Voor de opmaak van de meerjarenplanning 2026-2031 wordt de inbreng van de adviesraden gevraagd.

      Als handvat worden de belangrijkste realisaties van 2019-2025 opgesomd:

      • Herinrichting van de bib (2024-2026)
      • OpenBib
      • Integratie en uitbreiding van de spelotheek
      • Overstap naar Wise
      • Start van de samenwerking Regiobibliotheek Rivierenland
      • In stand houden van collectie, klantenbestand en activiteiten voor jeugd en volwassenen.

      Voor een goed beeld van de opbouw van beleidsdoelstellingen / actieplannen / acties worden de belangrijkste beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties voor de bib schematisch weergegeven volgens onderstaand voorbeeld

      • BD-1 Bonheiden is een zorgende gemeente
        • Actieplan 1.5 = Bonheiden draagt zorg voor kinderen en jongeren
          • Actie voorbeeld: “Boekstart"

      Vervolgens geeft de bibliothecaris ter inspiratie een aantal mogelijke nieuwe zaken die eventueel in de meerjarenplanning kunnen worden opgenomen zoals Cinébib, Talkpoeder (streamen van bepaalde lezingen), BookaBooka, voor Regiobib Rivierenland overgaan naar een samenwerking "groep 3b" waarbij transport voor werken van de ene bib naar de andere wordt voorzien.

      Hierna brengen de leden zelf een aantal ideeën aan:

      • voorzien van voldoende, nieuwe Daisyspelers 
      • organiseren van workshops rond de digitale toepassingen van de bib zelf (b.v. Mijn Leestipper, Luisterpuntbibliotheek...) en bijhorende promotie
      • Promotie voeren via de verenigingen
      • Activiteiten organiseren (bv Boekendokter) waarbij de link  wordt gelegd met digitale bibliotheek toepassingen zoals Mijn Leestipper
      • Ruilkastjes
      • inzetten op digitale kennis van de burgers

      Acties kunnen dan als volgt omschreven worden:

      • Het digitale aanbod van de bib wordt duidelijk in de kijker gezet
      • I.k.v. duurzaamheid wordt ingezet op extra boekenruilkastjes in de gemeente
      • I.k.v. verbinding streeft de bib naar een diepere samenwerking met de verenigingen
      • De bib zet de inhoudelijke aspecten (diensten en dienstverlening) sterk in de kijker

      Deze ideeën worden in de vorm van een afzonderlijk verslag ook doorgegeven aan de financiële dienst.

    • Varia

      De volgende vergadering zal vermoedelijk doorgaan in september.

      Hiervoor wordt later een doodle doorgestuurd naar al de leden.

Indien er opmerkingen zijn over het verslag, dan dienen deze binnen de 14 dagen na ontvangst van het verslag te worden overgemaakt. Wanneer er binnen de 14 dagen geen opmerkingen zijn ontvangen, dan wordt het verslag geacht te zijn goedgekeurd en wordt het als dusdanig ook verspreid op onder andere de gemeentelijke website.