OpenBib werd officieel in gebruik genomen in juni 2024, maar maakte na een periode met een technisch probleem met de toegangsdeur van de bib een doorstart in oktober 2024.
LEDEN
Sindsdien maken inmiddels 882 bibklanten gebruik van het systeem.
Rekening houdend met het aantal leden in 2024 (4027) betekent dit dat 21.9% van de klanten OpenBib gebruiker zijn.
De doelgroep is echter 16+, een voorwaarde om gebruik te kunnen maken van OpenBib. In dat geval gaat het over 2315 leden, m.a.w. om 38,10% van de leden.
De toegevoegde, uitgebreide dienstverlening van OpenBib wordt m.a.w. veel gebruikt.
GEMELDE PROBLEMEN DOOR KLANT
Er worden weinig problemen gemeld. De meest voorkomende opmerkingen zijn
VASTGESTELDE PROBLEMEN DOOR MEDEWERKERS
Ook hier zijn er weinig problemen. Het is wel zo dat partners samen binnenkomen, zonder dat beiden “badgen”, of dat de partner geen lid is wat niet conform het reglement is.
In juni (blokperiode) is wel vastgesteld dat een student (een OpenBib-gebruiker) een andere niet-OpenBib-gebruiker die zelfs geen lid is van de bib, na onderlinge telefonische afspraak, binnenliet. Deze studenten zijn tijdelijk geschorst van OpenBib gebruik.
Het gedrag van sommige studenten getuigt niet altijd van respect voor de ruimte, de mogelijkheden van OpenBib en van de spraken. Het gaat dan vooral over het niet volgen van reglement vooral m.b.t. eten in de bib en achtergebleven afval.
Anderzijds blokken de vaste “student-bezoekers” blijkbaar wel.
Mogelijke oplossing: Extra communicatie m.b.t. reglement naar deze doelgroep.
Een paar studenten legden aan de voorzitter van de Bibraad de vraag voor om in de blokperiode vroeger te kunnen starten. Dit is in principe mogelijk (bv om 9 u.) maar dit vergt wel aanpassingen in de programmering van OpenBib. Solange vraagt na bij EKZ of dit mogelijk is. Aangepaste openingsuren is in principe een aanpassing aan het dienstreglement, wat moet worden voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.