Terug
Gepubliceerd op 18/03/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 27/10/2021 - 20:30

Mobiliteit - Concessieovereenkomst TAAS: Goedkeuring

Aanwezig: Frans Uytterhoeven, plaatsvervangend voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
Yves Goovaerts, Marcel Claes, gemeenteraadsleden

Door de goedkeuring van een Verzameldecreet dat het Vlaams parlement op 07/10/2020 goedkeurde, krijgen de lokale besturen de mogelijkheid om GAS-boetes uit te schrijven voor lichte snelheidsovertredingen in zones 30 en 50.

Het gemeentebestuur van Bonheiden kiest ervoor in te stappen in deze nieuwe procedure en gemeentelijke administratieve sancties zelf toe te passen. Om dit mogelijk te maken is het aangewezen een concessieovereenkomst af te sluiten die de realisatie en exploitatie beoogt van meerdere trajectcontrolesystemen op het grondgebied van Bonheiden, met het oog op de registratie van overtredingen en finaal, het opleggen en de inning van GAS 5-boetes.

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld hier een concessieovereenkomst voor goed te keuren.

Feiten en context

Als de gemeente zelf administratieve geldboetes wil invoeren, zullen die snelheidsovertredingen volledig uit het strafrecht worden gehaald. Hierbij moet de inbreuk aan alle 5 voorwaarden voldoen:

  • GAS-boetes kunnen enkel opgelegd worden voor snelheidsovertredingen waarbij de toegelaten maximumsnelheid met niet meer dan 20 km/u is overschreden (na correctie met tolerantiemarge van 6 km/u).
  • Het gaat over snelheidsovertredingen op een plaats waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 km per uur (zowel op gemeentewegen als gewestwegen). 
  • Het gaat om snelheidsovertredingen die vastgesteld worden met automatisch werkende en door de lokale overheden gefinancierde toestellen.
  • De snelheidsovertredingen moeten begaan zijn door een meerderjarige (!), natuurlijke persoon of door rechtspersonen. 
  • Naast de snelheidsovertreding mag er geen andere overtreding begaan zijn

Wegens navermelde reden kiest het gemeentebestuur ervoor om in te stappen in deze nieuwe procedure en gemeentelijke administratieve sancties zelf toe te passen:

  • Te weinig handhaving op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 km per uur.
  • Verhogen van verkeersveiligheid binnen bebouwde kom en schoolomgeving
  • Mentaliteitswijziging voor bestuurders

Voor de uitvoering wenst het gemeentebestuur hiervoor een concessie van diensten af te sluiten met Taas (Trajectcontrole as-a-Service). Het TaaS-systeem voorziet navermelde taken:

  • Studie en vergunningen:
    • Opstellen studiedossier trajectcontroles
    • Aanvragen en aanleveren nodige vergunningen
  • Installatie infrastructuur:
    • Installatie palen, aansluiten voeding, netwerk, (voetpad)kast, gehomologeerde trajectcontrole camera’s
    • Eerste ijking van de camera’s en conformiteit van het traject
    • Aanleveren homologatiedossiers trajectcontroles
    • Netwerkvoorziening en de daaraan verbonden kosten tussen de camera’s en de gehomologeerde verwerkingssoftware
  • Inrichting software:
    • Aanleveren, hosten en beheren van de benodigde gehomologeerde software om kandidaat-overtredingen en GAS-boetes te verwerken
    • Opleidingsdagen voor de gehomologeerde software en PV verwerkingssoftware, dit zowel voor de vaststellend als de sanctionerend ambtenaar
    • Registratie en aangifte van kandidaat-Overtredingen 
  • Onderhoud:
    • Uitvoeren preventief en curatief onderhoud 
    • 2-jaarlijks herijking van de camera’s en conformiteit van het traject
    • Herstel van averijen en vandalisme
  • Rapportering en opvolging:
    • Statistische gegevens over de evolutie van het snelheidsgedrag en overtredingen per traject
    • 1ste line support (remote) en 2nd line support (on-site)
Adviezen
Juridische grond
  • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur meer bepaald artikel 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
  • Het Verzameldecreet Mobiliteit van 07/10/2020.
Financiële gevolgen

Advies:

Adviezen
  • Visum financieel beheerder

    In het meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 3 bij budget 2022 dienen volgende kredieten te worden ingeschreven:

    • 1 sanctionerend ambtenaar op A- niveau (momenteel GAS-ambtenaar op B-niveau ingeschreven)

    En volgende ramingen van ontvangsten en uitgaven

                 2022           2023            2024           2025
    Uitgaven: kostprijs TAAS + verzending 95.287,50 476.437,50 667.012,50 952.875,00
    Ontvangsten: inkomsten uit boetes 166.950,00 834.750,00 1.168.650,00 1.669.500,00

    Gunstig mits aanpassing visum FA 2021/00189 van Els Van Bever van 12 oktober 2021

Publieke stemming
Aanwezig: Frans Uytterhoeven, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Luc De Weerdt, Eddy Michiels, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels
Tegenstanders: Guido Vaganée, Karolien Huibers, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens
Onthouders: Jan Fonderie, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Charlotte Pittevils
Resultaat: Met 11 stemmen voor, 5 stemmen tegen, 4 onthoudingen
Besluit

Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de concessieovereenkomst met Taas (Trajectcontrole as-a-Service).

Artikel 2 - De burgemeester en de algemeen directeur zullen de concessieovereenkomst namens de gemeente ondertekenen.