De voorzitter opent de zitting op 27/10/2021 om 20:09.
(NOOT):
De algemeen directeur deelt mee dat Julie De Clerck, voorzitter van de gemeenteraad, en haar vervanger, Yves Goovaerts, waarnemend voorzitter van de gemeenteraad, zich allebei laten verontschuldigen wegens coronamaatregelen (quarantaine-regels).
Volgens artikel 7, §5 van het Decreet over het lokaal bestuur, neemt, bij een tijdelijke verhindering van de voorzitter en de waarnemend voorzitter van de gemeenteraad, het gemeenteraadslid met de hoogte rang, zijnde schepen Frans Uytterhoeven, het voorzitterschap waar.
Niemand van de raadsleden uit hiertegen bezwaar.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 29/09/2021 worden ter goedkeuring voorgelegd.
29/09/2021: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 29/09/2021 goed.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2022 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw.
De kerkraad van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw stelde op 09/06/2021 zijn budget 2022 vast waarbij de gevraagde exploitatietoelage van € 18.825 binnen de grenzen van het goedgekeurd meerjarenplan blijft. Er is geen investeringstoelage voorzien.
Echter, bij nazicht blijkt er een materiële vergissing te zijn gebeurd door de kerkfabriek waardoor de gevraagde toelage niet € 18.825 maar € 4.050 bedraagt.
In samenspraak met Agentschap Binnenlands Bestuur, Afdeling Lokale Financiën en kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw wordt het budget 2022 aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd maar met aangepaste cijfers.
Op 16/09/2021 bracht het erkend representatief orgaan gunstig advies uit.
De exploitatietoelage is voorzien in het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 onder A29.2/0790-00/6494000.
Artikel 1 – Neemt akte van het budget 2022 vastgesteld door de kerkraad van kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw op 09/06/2021 en dit met volgende cijfers
Artikel 2 – Zendt een afschrift van dit besluit toe aan het Centraal Kerkbestuur Bonheiden, de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw, de gouverneur en het erkend representatief orgaan.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Ludwina.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Ludwina stelde op 18/06/2021 zijn budget 2022 vast waarbij de gevraagde exploitatietoelage van € 801,00 binnen de grenzen van het goedgekeurd meerjarenplan blijft. Er is geen investeringstoelage voorzien.
Het voorgelegde budget 2022 sluit aan bij het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 en dient dus enkel voor kennisname aan de gemeenteraad te worden voorgelegd.
Op 16/09/2021 bracht het erkend representatief orgaan gunstig advies uit.
De exploitatietoelage is voorzien in het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 onder A29.4/0790-00/6494000.
Artikel 1 – Neemt akte van het budget 2022 vastgesteld door de kerkraad van kerkfabriek Sint-Ludwina op 18/06/2021 en dit met volgende cijfers:
Artikel 2 – Zendt een afschrift van dit besluit toe aan het Centraal Kerkbestuur Bonheiden, de kerkfabriek Sint-Ludwina, de gouverneur en het erkend representatief orgaan.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Martinus goed te keuren.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Martinus stelde op 27/05/2021 zijn budget 2022 vast waarbij de gevraagde exploitatietoelage van € 522,19 binnen de grenzen van het goedgekeurd meerjarenplan blijft. Er is geen investeringstoelage voorzien.
Echter, het budget 2022 sluit niet aan bij het goedgekeurde meerjarenplan gezien hierin de overeenkomst m.b.t. aanpassingswerken en verhuring bovenverdieping pastorie Rijmenam financieel werd verwerkt, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 24/02/2021.
Op 16/09/2021 bracht het erkend representatief orgaan gunstig advies uit.
De meerderheidsfracties wensen dit agendapunt te amenderen als volgt:
In artikel 1 van het besluit worden de woorden "neemt akte" vervangen door "keurt goed".
Met eenparigheid van stemmen wordt dit amendement aangenomen.
De exploitatietoelage is voorzien in het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 onder A29.1/0790-00/6494000.
Artikel 1 – Keurt het budget 2022 vastgesteld door de kerkraad van kerkfabriek Sint-Martinus op 27/05/2021 goed en dit met volgende cijfers:
Artikel 2 – Zendt een afschrift van dit besluit toe aan het Centraal Kerkbestuur Bonheiden, de kerkfabriek Sint-Martinus, de gouverneur en het erkend representatief orgaan.
Door de genomen federale maatregelen om COVID-19 te bestrijden moesten de cafetaria's van 't Blikveld en de sporthal Berentrode verschillende malen hun deuren sluiten, ook in 2021. Om de concessiehouders door deze financieel moeilijke periode te loodsen, is er beslist een deel van de concessievergoeding kwijt te schelden.
Om deze gemiste inkomsten voor de EVA's te compenseren wordt er voorgesteld een toelage te voorzien, vanuit het coronafonds van de gemeente, aan vzw Krankhoeve en vzw Berentrode.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld deze toelagen toe te kennen.
02/02/2021: Besluit van burgemeester en schepenen houdende goedkeuring van de aanbeveling kwijtschelding concessievergoeding café 't Blikveld en café sporthal Berentrode
In de lockdownperiode van het voorjaar 2020 werd de horeca de eerste maal verplicht gesloten in het kader van COVID-19 preventie en een tweede keer in het najaar van 2020. Deze laatste lockdownperiode liep verder in het voorjaar van 2021.
Het college van burgemeester en schepenen besliste om in 2021, net als 2020 100% van de concessievergoeding kwijt te schelden.
Vanaf 08/05/2021 mocht de horeca terug openen, echter alleen met exploitatie via de terrassen. Het is aldus billijk om hierbij de helft van de concessie kwijt te schelden tot volledig opening van de horeca per 08/06/2021.
De financiële compensatie voor de EVA-vzw's wordt gegeven vanuit het gemeentelijk coronafonds.
De gemeente draagt bij in de verliezen van haar EVA's. Gezien de uitzonderlijke situatie van COVID-19 is het dan ook aangewezen om vzw Berentrode en vzw Krankhoeve bijkomend te ondersteunen.
De financiële compensatie voor de EVA-vzw's wordt gegeven vanuit het gemeentelijk coronafonds.
Het visum van de financieel directeur wordt toegekend aan deze verbintenis. Daarmee wordt bevestigd dat er geen enkele aanwijzing is gevonden dat deze uitgave onwettig, onregelmatig of zonder voldoende krediet in het lopende boekjaar of zonder verbintenis mogelijk binnen het meerjarenplan zou worden aangegaan mits intern krediet wordt verschoven naar de correcte algemene rekening.
Gunstig mits aanpassing visum Visum 2021/0287 van Els Van Bever van 03 oktober 2021
Artikel 1 - Verleent een toelage aan vzw Krankhoeve t.b.v. € 5.526,08 en aan vzw Berentrode t.b.v. € 6.014,59 voor de compensatie van verlies aan inkomsten tijdens COVID-19 m.b.t. de kwijtschelding van de concessievergoeding van de cafetaria's.
Artikel 2 - De toelage wordt uitbetaald na voorlegging van de nodige stavingsstukken.
Het meerjarenplan 2020-2025 voorziet een directe financiële ondersteuning aan erkende verenigingen op basis van het ondersteuningsreglement verenigingen goedgekeurd op de gemeenteraad van 25/04/2018.
Deze jaarlijks subsidies worden verdeeld onder verenigingen op basis van vastgestelde criteria opgenomen in het ondersteuningsreglement verenigingen.
Daar de werking van verenigingen door corona het voorbije jaar zeer miniem was kunnen er geen punten toegekend worden om middelen te vergaren via het subsidiereglement. Daartegenover staat dat deze verenigingen omwille van corona wel degelijk financieel problemen kenden (terugbetaling lidgelden, lopende kosten, enz.).
Binnen de afdeling vrije tijd is voorgesteld niet af te wijken van het subsidiereglement voor het voorbije jaar maar uitzonderlijk geen nieuwe gegevens op te vragen aan de verenigingen en het gemiddelde toe te kennen van de voorbije max. drie jaren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om niet af te wijken van het subsidiereglement voor werkingsjaar 2021 maar uitzonderlijk en éénmalig aan de actief erkende verenigingen het gemiddeld subsidiebedrag toe te kennen van de voorbije drie jaren.
De afdeling Vrije Tijd is unaniem akkoord om via deze regeling, gezien de uitzonderlijke situatie, het subsidiebedrag toe te kennen op basis van de werking van max. de laatste 3 jaren van een erkende vereniging dewelke een subsidieaanvraag indienden.
Het is een logische beslissing die onze verenigingen bespaart van veel administratieve last en de gemeentelijke administratie tot een minimum beperkt.
Er worden enkel subsidies toegekend aan de erkend gesubsidieerde verenigingen.
De verdeling van de subsidies is gebaseerd op de reguliere werking van verenigingen van de voorbije jaren en niet op basis van een uitzonderlijk corona jaar.
Voor het toekennen van de subsidies zijn volgende acties in het meerjarenplan voorzien:
De totale toegekende som voor:
De voorgestelde uitgave wordt volledig gedekt door de voorziene acties.
Visum:
Het visum van de financieel directeur wordt toegekend aan deze verbintenis. Daarmee wordt bevestigd dat er geen enkele aanwijzing is gevonden dat deze uitgave onwettig, onregelmatig of zonder voldoende krediet in het lopende boekjaar of zonder verbintenis mogelijk binnen het meerjarenplan, zou worden aangegaan.
Gunstig visum Visum 2021/0299 van Financiele dienst van 17 oktober 2021
Enig artikel - Betaalt navermelde subsidies aan de erkende verenigingen uit:
SUBSIDIES JEUGDVERENIGINGEN | |
Chiro Aksent | 2.629,88 |
Chiro St. Maarten | 1.722,19 |
Chiro St. Elooi | 1.086,60 |
Chiro H. Leo | 2.052,17 |
Chiro Owaze | 1.722,32 |
Scouts St. Paulus | 2.104,49 |
Scouts Frassati | 2.924,34 |
SUBSIDIES SPORTCLUBS |
|
ADLER DOGS |
309,70 |
AIKIDO |
166,72 |
BASKET TITANS |
2.786,02 |
BAK |
1.506,48 |
BOLERO |
1.236,58 |
BHV |
602,27 |
BTK |
1.824,26 |
BOVO |
229,34 |
BU JITSU |
738,49 |
CAREP VV |
297,77 |
CYCLING 2820 |
269,42 |
EN AVANT |
1.184,65 |
FORZA-MIKAZA |
103,29 |
GENTIAAN |
1.963,86 |
HANDBAL WELTA |
1.042,49 |
JOLIKA |
109,13 |
JUDO |
1.439,06 |
KEFFERTJE |
133,04 |
KIKSHAM |
2.122,12 |
KV BONHEIDEN |
1.458,26 |
LACROSSE |
846,88 |
LUDWINA |
76,27 |
MTB JEIRDOLLEN |
81,13 |
OKRA |
262,00 |
OUW BELGEN |
160,28 |
PET. LIBERTUS |
118,73 |
PET. BERENTRODE |
196,51 |
RC VIJVERSTEIN |
650,28 |
VC RIJMENAM |
1.922,14 |
SUBSIDIES CULTUURVERENIGINGEN | |
Lyric Music | 1.311,65 |
De Krekels | 1.038,39 |
Ordinaaltje | 606,36 |
Joenktoneel | 119,73 |
Eind dit jaar, met de editie januari-februari 2022, loopt de opdracht voor opmaak, druk en levering van het gemeentelijk informatieblad Rijmheide af.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
Raming: € 103.304,00 excl. btw of € 114.315,44 incl. btw voor 2 jaar, of € 51.652,00 excl. btw of € 57.157,72 incl. btw per jaar.
Aan het eind van dit jaar loopt de opdracht voor opmaak, druk en levering van het gemeentelijk informatieblad Rijmheide af.
Om de communicatie naar de inwoners op een gelijkwaardige manier te blijven verzekeren, dient er een nieuwe overheidsopdracht te worden opgestart.
Raming:
Visum:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2021/00187 van Financiele dienst van 10 oktober 2021
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht “Opmaak, druk en levering van het gemeentelijk informatieblad 2022-2023” vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2021/379, opgesteld door de technische dienst, en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
Conform ACT 3.3.9 van de meerjarenplanning is de bouw van de nieuwe sportkeet in voorbereiding. De aangestelde architect heeft in samenwerking met de werkgroep een lastenboek in functie voor het aanstellen van een aannemer. Het ramingsbedrag voor deze opdracht geactualiseerd aan de huidige hoge materiaalprijzen bedraagt € 956.989,82 excl btw.
Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de lastvoorwaarden van deze opdracht en de gunning van deze opdracht te laten verlopen door middel van de open procedure.
Architectenbureau Aras is belast met het ontwerpen van een nieuwe sportkeet. In samenwerking met de interne werkgroep is een lastenboek opgesteld voor het aanstellen van een aannemer voor de realisatie van de nieuwe sportkeet.
In vergelijking met de originele prijsraming opgemaakt op 21/04/2021 zijn de materiaalprijzen van staal, isolatie en kunststoffen fel gestegen. De laatste prijsraming opgemaakt op 05/10/2021 bedraagt € 956.989,82 excl btw en € 1.157.957,69. In deze raming is rekening gehouden met de bewuste keuze om te werken met duurzame energieproductie. Gezien het ramingsbedrag is de voorgestelde plaatsingsprocedure de openbare procedure.
De voorziene timing voor het verdere verloop van de plaatsingsprocedure is publicatie van de plaatsingsopdracht na de goedkeuring gemeenteraad, opening van de offertes op 08/12/2021, nazicht van de offertes door de architect tegen de kerstvakantie zodat tijdens het eerste college van burgemeester en schepenen van 2022 de gunning kan worden uitgevoerd.
De kost van de realisatie van de nieuwe sportkeet is voorzien in de meerjarenplanning op ACT 3.3.9.
Gunstig mits aanpassing visum FA 2021/00188 van Financiele dienst van 18 oktober 2021
Artikel 1 - Keurt de lastvoorwaarden goed voor het stellen van de plaatsingsopdracht 'Bouwen van een nieuwe sportkeet'
Artikel 2 - Gaat akkoord de gunning van deze opdracht te laten verlopen door middel van de open procedure.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het onroerend goed gelegen Rijmenamseweg 99 ook bekend als "Huis Dirksen" openbaar te verkopen.
De gemeente is eigenaar van het onroerend goed gelegen Rijmenamseweg 99 met kadastrale aanduiding Bonheiden, afdeling 1, sectie C nr(s). 122 B en 122 E 2., bestaande uit een woning en aanhorigheden, ook gekend als "Huis Dirksen".
Het goed is volgens het gewestplan gelegen in bosgebied en heeft als hoofdfunctie wonen. Het betreft een zonevreemde woning die alleen kan/mag worden verbouwd binnen het bestaande volume. Gezien de ligging en huidige bestemming is een functiewijziging niet mogelijk.
De woning voldoet niet aan de kwaliteitsnormen van de woninghuurwet en de Vlaamse codex wonen en kan als dusdanig niet worden verhuurd.
De gemeente zelf heeft geen verdere bestemming voor het goed.
Aangezien aan het onroerend goed gelegen Rijmenamseweg 99 geen nieuwe bestemming kan worden gegeven wordt voorgesteld het goed te verkopen.
Overeenkomstig het Decreet over het lokaal bestuur is de gemeenteraad bevoegd voor het stellen van daden van beschikking over onroerende goederen.
Volgens artikel 293 van het Decreet over het lokaal bestuur worden onroerende goederen van de gemeente altijd vervreemd volgens de principes van mededinging en transparantie. Voldoende publiciteit is een basisvereiste om zoveel mogelijk kandidaat-kopers aan te trekken. Daarom wordt voorgesteld de woning en aanhorigheden openbaar te verkopen.
Tijdens de behandeling van dit punt schorst de voorzitter de zitting een kwartier.
De fractie Groen wenst dit agendapunt te amenderen als volgt:
De gemeente gaat slechts akkoord met de verkoop van het perceel met pand op voorwaarde dat de nieuwe bestemming een initiatief voor jongeren of kinderen ambieert, zoals bv. een groepsopvang voor kinderen.
Met 4 stemmen ja (Jan Fonderie, Barbara Maes, Annick Van den Broeck en Charlotte Pittevils) en 16 stemmen neen (Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Hilde Schueremans, Daan Versonnen, Bart Vanmarcke, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen en Karl Theerens)
wordt dit amendement niet aangenomen.
De opbrengst van de verkoop wordt geschat op € 185.000.
Enig artikel - Stemt in met de openbare verkoop van het onroerend goed gelegen Rijmenamseweg 99 met kadastrale aanduiding Bonheiden afdeling 1, sectie C nr(s). 122 B en 122 E 2.
Het college van burgemeester en schepenen gunde de overheidsopdracht "Opmaak nieuw mobiliteitsplan met participatietraject en opmaak circulatieplan centrum Bonheiden" aan de firma Sweco.
Na de opmaak van de oriëntatienota en een synthesenota is het beleidsplan met bijhorende actietabel klaar voor goedkeuring. Via een participatietraject is de bevolking betrokken geweest bij de opmaak van dit nieuw mobiliteitsplan.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het beleidsplan met bijhorende actietabel goed te keuren.
Via de inrichting van een participatietraject hebben de bewoners de kans gekregen om vroeg, tijdig en doeltreffend inspraak te geven bij het voorbereiden, het vaststellen, het uitvoeren, het volgen en het evalueren van het het mobiliteitsbeleid.
De fractie N-VA vraag verdaging van dit agendapunt.
Met 5 stemmen ja (Guido Vaganée, Karolien Huibers, Wim Van der Donckt, Geert Teughels en Karl Theerens), 11 stemmen neen (Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Eddy Michiels, Hilde Smets, Hilde Schueremans, Daan Versonnen, Bart Vanmarcke, Rudi Withaegels en Pascal Vercammen) en 4 onthoudingen (Jan Fonderie, Barbara Maes, Annick Van den Broeck en Charlotte Pittevils)
wordt dit agendapunt niet verdaagd.
Enig artikel - Keurt het beleidsplan mobiliteit met bijhorende actietabel goed.
Door de goedkeuring van een Verzameldecreet dat het Vlaams parlement op 07/10/2020 goedkeurde, krijgen de lokale besturen de mogelijkheid om GAS-boetes uit te schrijven voor lichte snelheidsovertredingen in zones 30 en 50.
Het gemeentebestuur van Bonheiden kiest ervoor in te stappen in deze nieuwe procedure en gemeentelijke administratieve sancties zelf toe te passen. Om dit mogelijk te maken is het aangewezen een concessieovereenkomst af te sluiten die de realisatie en exploitatie beoogt van meerdere trajectcontrolesystemen op het grondgebied van Bonheiden, met het oog op de registratie van overtredingen en finaal, het opleggen en de inning van GAS 5-boetes.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld hier een concessieovereenkomst voor goed te keuren.
Als de gemeente zelf administratieve geldboetes wil invoeren, zullen die snelheidsovertredingen volledig uit het strafrecht worden gehaald. Hierbij moet de inbreuk aan alle 5 voorwaarden voldoen:
Wegens navermelde reden kiest het gemeentebestuur ervoor om in te stappen in deze nieuwe procedure en gemeentelijke administratieve sancties zelf toe te passen:
Voor de uitvoering wenst het gemeentebestuur hiervoor een concessie van diensten af te sluiten met Taas (Trajectcontrole as-a-Service). Het TaaS-systeem voorziet navermelde taken:
Advies:
In het meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 3 bij budget 2022 dienen volgende kredieten te worden ingeschreven:
En volgende ramingen van ontvangsten en uitgaven
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Uitgaven: kostprijs TAAS + verzending | 95.287,50 | 476.437,50 | 667.012,50 | 952.875,00 |
Ontvangsten: inkomsten uit boetes | 166.950,00 | 834.750,00 | 1.168.650,00 | 1.669.500,00 |
Gunstig mits aanpassing visum FA 2021/00189 van Els Van Bever van 12 oktober 2021
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de concessieovereenkomst met Taas (Trajectcontrole as-a-Service).
Artikel 2 - De burgemeester en de algemeen directeur zullen de concessieovereenkomst namens de gemeente ondertekenen.
Er wordt voorgesteld de gemeente Bonheiden te laten behoren tot werkingsgebied van een woonmaatschappij met Lier, Duffel en Sint-Katelijne-Waver en Ranst, en voor wat betreft Ranst onder voorbehoud van de goedkeuring van de Vlaamse Regering.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit voorstel gunstig te adviseren.
In het Vlaams Regeerakkoord (2019) stond reeds aangekondigd dat er deze legislatuur werk gemaakt zou worden van de samenvoeging van de sociale huisvestingsmaatschappijen en de sociale verhuurkantoren en dit tegen 01/01/2023. Dat dient te gebeuren in een context waarbij er nog slechts één (sociale) woonactor per gemeente actief is.
Daarnaast maakt de Vlaamse Minister voor Binnenlands Bestuur (Bart Somers) werk van de afbakening van referentieregio’s. De burgemeesters krijgen daarin een belangrijke rol.
Vlaams Minister van Wonen (Matthias Diependaele) wil dat de vorming van de woonmaatschappijen zoveel mogelijk gebeurt binnen het kader van die referentieregio’s. De nieuwe woonmaatschappij moet niet samenvallen met die regio’s, maar moet er wel binnen blijven.
In plaats van af te wachten hebben de voorzitters en de directeurs van drie plaatselijke huisvestingsmaatschappijen al een eerste maal in november 2020 afgetoetst welke mogelijkheden zijzelf haalbaar en wenselijk achten.
Het gaat om volgende huisvestingsmaatschappijen:
De regio Rivierenland (zie verder) vormt momenteel de referentieregio. Hier stellen zich een aantal knelpunten:
Gemeenten die vallen in de regio Rivierenland zoals opgemaakt door Binnenlands Bestuur:
Gemeenten die niet binnen deze regio vallen, maar wel deel uitmaken van het werkingsgebied van één van deze sociale huisvestingsmaatschappijen:
Gemeenten die vallen binnen deze regio, maar geen deel uitmaken van één van deze SHM’s:
Een “holdingstructuur” met daaronder de 3 bestaande SHM’s leek de meest voor de hand liggende keuze. Daarvan bleek al snel dat de Vlaamse Overheid hiervoor nooit groen licht zou geven.
Al vlug bleek uit de eerste verkennende gesprekken met de “Huisvesting Kanton Heist-op-den-Berg” dat de gemeenten Nijlen, Berlaar en Heist-op-den-Berg reserve hadden bij de tot stand gekomen regiovorming “Rivierenland” omwille van verschillende praktische en politieke redenen. De regio Kempen genoot hun voorkeur.
Daarnaast stelde men een expliciete vraag/motivatienota op vanuit de betrokken gemeenten om de regio Rivierenland te verlaten. Er was geen animo om de drie werkgebieden van de drie SHM’s te laten samensmelten.
Mede hierdoor, samen met de problemen rond volwaardige vertegenwoordiging van de gemeenten in raad van bestuur en algemene vergadering, nauwelijks geschiedenis van bestaande samenwerking en de eerder ingewikkelde constructie van deelbesturen werd de piste van het voorgestelde werkgebied (zie sneuvelnota 20-11-2020) verlaten.
In het huidige voorstel wordt rekening gehouden met reeds bestaande goede samenwerking tussen gemeenten en huisvestingsmaatschappijen, met nabijheid voor het doelpubliek, en de mogelijkheid om te werken met een gedragen en werkbare vertegenwoordiging van een raad van bestuur zonder deelbesturen.
Daarnaast liggen op initiatief van de facilitator (Levuur) drie scenario’s voor om te komen tot een woonmaatschappij m.n.
Voorlopig werden de sociale verhuurkantoren beperkt betrokken in de besprekingen, aangestuurd door de facilitator.
Het is belangrijk dat, om degelijk werk te maken van de inkanteling van de SVK’s in de nieuwe op te richten woonmaatschappij en dus met hen het gesprek hieromtrent aan te gaan. Conform het Vlaams Regeerakkoord is dit één van de volgende stappen.
Hoewel de ingeschreven doelstelling één woonmaatschappij per gemeente behelst, is het duidelijk dat het doel van de Vlaamse Overheid duidelijk verder reikt. Er is een duidelijke tendens naar schaalvergroting en verdere professionalisering naar de toekomst toe.
In die context werd deze oefening van de twee (Volkswoningen van Duffel en Lierse Maatschappij voor de Huisvesting) sociale huisvestingsmaatschappijen uitgewerkt.
De aaneensluitende werkgebieden, diverse gelijklopende kenmerken, zowel wat beheer als financiële toestand betreft, zijn hierbij belangrijke elementen.
Hieronder wordt de denkpiste geschetst die gevolgd gaat worden om te komen tot het voorstel dat erin bestaat om in te stappen in het Vlaams perspectief;
De BODUKAP gemeenten (Bonheiden, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Putte) werken reeds jaren erg goed samen op verschillende domeinen. Denk aan de politiezone Bodukap, intercommunale IGEMO, Wonen langs Dijle en Nete, projecten rond Ruimtelijke Ordening en Natuur,...). Ook tussen de ambtenaren van deze gemeenten is regelmatig contact. Op gebied van sociale context is er cohesie en is deze cluster ook duidelijk verschillend van de Mechelse stedelijke sociale context.
Recent werd ook de regiobib Rivierenland, een intergemeentelijke samenwerking tussen Lier, Duffel, Sint-Katelijne-Waver, Bonheiden en Putte in de steigers gezet. De samenwerking tussen deze vijf gemeenten en steden wordt daarmee ook op andere maatschappelijke terreinen onderstreept.
Om die redenen en in die context lijkt is het dan ook logisch dat de gemeente Putte zich zou aansluiten bij het nieuwe werkgebied zoals supra geschetst.
De Lierse Maatschappij voor de Huisvesting en SHM Volkswoningen van Duffel werken eveneens reeds geruime tijd samen. Zo zijn er gezamenlijke aanbestedingen (vb groenonderhoud) en kwam een nieuwe website tot stand door gezamenlijke inspanningen.
Beide maatschappijen behoren qua financiële gezondheid tot de top in Vlaanderen, ze hebben een gelijkaardige beleidsvisie en beiden hebben een patrimonium dat nagenoeg even groot is. Dit is erg belangrijk om nieuwe uitdagingen te kunnen aangaan, actief te blijven en verder te professionaliseren.
De regiovorming en de keuze van het samengaan met Lier – Bodukap heeft haar impact op het bestaande patrimonium van de SHM’s:
De SVK’s de Woonkans (Lier, Nijlen, Ranst en Zandhoven) en Onderdak (Heist-op-den-Berg, Putte, Duffel, Berlaar, Bonheiden, Sint-Katelijne-Waver) zullen noodgedwongen opgesplitst moeten worden. Voor SVK de Woonkans geldt dit voor ieder scenario.
De gemeente Putte en de werkingsgebieden van de twee sociale huisvestingsmaatschappij en delen van de werkgebieden van de twee sociale verhuurkantoren zullen vallen binnen de nieuwe woonmaatschappij.
Dit betekent dat de sociale huisvestingsmaatschappijen:
en delen van de sociale verhuurkantoren:
integreren in één sociale woonmaatschappij waarbij beide bestaande kantoren (Lier, Duffel) blijven bestaan vanuit klantgerichtheid.
Het werkingsgebied laat immers toe extra zorg te dragen voor de nabijheid van zowel de betrokken doelgroep 2 als de deelnemende besturen;
Het SVK de Woonkans is momenteel actief in Lier, Nijlen, Ranst en Zandhoven en beheert +/- 230 woningen. Het SVK Onderdak is momenteel actief in Bonheiden, Duffel, Sint-Katelijne-Waver, Putte, Berlaar en Heist o/d Berg en beheert +/- 200 woningen.
Het volledige SVK luik voor de nieuwe woonmaatschappij met de vier/vijf gemeenten van de nieuwe woonmaatschappij omvat 216/241 woningen. Dat wil zeggen dat de huidige expertise volledig kan worden mee overgenomen.
De schaalgrootte is zowel in het scenario met 4 gemeenten als in het scenario met 5 gemeenten (incl. Putte) ideaal. Het gaat om 2.216/2.482 woonentiteiten vanuit de SHM’s en 216/241 woonentiteiten vanuit de SVK’s. In totaal 2.432/2.723 woningen.Daarnaast zitten er bij beide SHM’s samen nog bouwprojecten in de pipeline voor 236 woningen in de nabije toekomst. Dit brengt het totaal binnen enkele jaren op 2.768/2.959 woonentiteiten. Bovendien geeft de Vlaamse overheid nergens het signaal dat een woonmaatschappij van deze schaal niet voldoende potentieel zou hebben. Momenteel is er enkel de minimale norm van 1.000 woningen.
Er is geen enkele nood voor het maken van deelbesturen, hetgeen het besturen eenvoudig en transparant houdt.
De mandaten in de Raad van Bestuur worden verdeeld onder vertegenwoordigers van Lier, Duffel, Bonheiden, Sint-Katelijne-Waver en Putte.
Tenslotte kan worden gesteld dat beide SHM’s beschikken over voldoende eigen expertise voor de realisatie van sociale koopwoningen doch hieromtrent zal aan tafel gezeten worden met KLEMO, de sociale koopmaatschappij die momenteel o.a. actief is in het in deze nota voorgestelde werkingsgebied.
De Vlaamse overheid heeft een aantal ambities met deze geplande operatie (één woonmaatschappij per gemeente). Niettemin zijn er belangrijke criteria voor de verdere uitbouw van een woonmaatschappij waarmee de woonmaatschappijen tegemoet komen met huidig advies:
Deze adviesnota gaat uit van een scenario met vier gemeenten doch verwijst regelmatig naar een scenario met vijf gemeenten, inclusief Putte. De piste met vijf gemeenten is er gekomen nadat in de loop van de besprekingen vanuit Putte er signalen kwamen dat ze zich onvoldoende betrokkenen wisten bij de besprekingen in Heist-op-den-Berg, Berlaar en Nijlen.
Er zijn diverse argumenten voor de gemeente Putte in deze adviesnota aangehaald (zie supra) om aan te sluiten bij het werkingsgebied van de 4 voormelde gemeenten. Indien de gemeente Putte interesse heeft om aan te sluiten, is men meer dan welkom.
Een woonmaatschappij met de gemeenten Lier, Duffel, Sint-Katelijne-Waver, Bonheiden en eventueel Putte biedt alle garanties voor een professionele woonactor met voldoende verbinding met de deelnemende besturen en haar bewoners.
Ook de gemeente Ranst zal in haar beslissing voor het werkingsgebied opteren voor een integratie in de woonmaatschappij Bonheiden, Duffel, Lier, en Sint-Katelijne-Waver. Ze rekenen op een afwijking van de referentieregio’s.
20/09/2021: Positief advies lokaal woonoverleg.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
De meerderheidspartijen wensen dit agendapunt te amenderen als volgt:
“Er wordt voorgesteld de gemeente Bonheiden te laten behoren tot werkingsgebied van een woonmaatschappij met Lier, Duffel en Sint-Katelijne-Waver en Ranst, en voor wat betreft Ranst onder voorbehoud van de goedkeuring van de Vlaamse Regering”.
Met eenparigheid van stemmen
wordt het amendement aangenomen.
Artikel 1 - Adviseert de gemeente Bonheiden tot een werkingsgebied met volgende gemeenten te laten behoren: Lier, Duffel en Sint-Katelijne-Waver en Ranst, en voor wat betreft Ranst onder voorbehoud van de goedkeuring van de Vlaamse Regering.
Artikel 2 - Brengt deze beslissing ter kennis aan de provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het Decreet over het lokaal bestuur.
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Guido Vaganée, fractievoorzitter N-VA.
De fractie N-VA trekt dit agendapunt in.
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Guido Vaganée, fractievoorzitter N-VA.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het college van burgemeester en schepenen te verzoeken:
De gemeenteraad keurt het punt "Kerngebieden aanwijzen als ELEKZONE" NIET goed.
Om te voorkomen dat tijdens de transitieperiode 2022-2035 autobussen en personenwagens de situatie in onze lokale corridor nog zou bestendigen of verslechteren zou een duidelijke aanbeveling om in een afgebakende zone elektrisch te rijden kunnen helpen.
Enkele Vlaamse cijfers:
Nieuwe inschrijvingen |
Batterij elektrisch |
Plug-in hybriden |
CNG |
2016 |
1.529 |
5.590 |
2.007 |
2017 |
1.979 |
9.381 |
2.137 |
2018 |
2.658 |
6.925 |
3.203 |
2019 |
6.575 |
6.693 |
2.720 |
2020 |
10.731 |
22.728 |
1.825 |
Ook in 2020 maken milieuvriendelijke wagens een steeds groter aandeel uit van de nieuwe aankopen. Het marktaandeel milieuvriendelijke wagens overstijgt nu 13 %, waar het in 2019 nog minder dan 5 % bedroeg.
Het marktaandeel batterij elektrische wagens stijgt minder snel dan het aandeel plug-in hybriden. Waar de beide aandelen in 2019 rond de 2 % schommelden, doen plug-in hybriden (meer dan 8%) het in 2020 dubbel zo goed dan batterij elektrische wagens (rond 4%).
Correct inzetten van Hybride wagens
Toch moeten we vaststellen dat de Hybride wagens niet altijd optimaal worden ingezet. Door elektrisch te rijden in gebieden met een hoge densiteit en over te schakelen naar verbrandingsmotor in meer open gebieden kunnen Hybride rijders een wezenlijke bijdrage leveren voor de luchtkwaliteit binnen stads- en dorpskernen.
Hybride autobussen via geofencing
De Lijn zal de omschakeling tussen verbrandingsmotor en elektrische motor op haar autobussen aansturen door Geofencing.
Enig artikel - Keurt het agendapunt "Kerngebieden aanwijzen als ELEKZONE" NIET goed.
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Guido Vaganée, fractievoorzitter N-VA.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het college van burgemeester en schepenen te verzoeken om met de eigenaars/eigenaarsverenigingen in overleg te gaan om te bekijken hoe de gemeente op financiële en/of logistieke wijze kan bijdrage tot het instant houden van de groengevels.
De gemeenteraad keurt het punt "Ondersteuning onderhoud groengevels van particuliere gebouwen" NIET goed.
‘Bonheiden groene gemeente van kop tot teen’ - Gemeente Bonheiden
De gemeente Bonheiden wil 3418 m³ extensief groendak, 91 m² intensief groendak, 585 m² grondgebonden groengevel en 10 m² gevelgebonden groengevel aanleggen op verschillende publieke gebouwen. Die daken en gevels zullen aangelegd worden met bijvriendelijke streekeigen beplantingen met een verschillende bloeiperiode en die ook voedsel- en nestgelegenheid voor insecten en vogels bieden. Een insectenhotel en kunstvogelnesten zullen extra nestgelegenheid bieden.
De gemeente Bonheiden schenkt bijzonder veel aandacht aan groene verbindingen via verschillende initiatieven. Naast het voorzien van groendaken en -gevels op de eigen gebouwen, die te verbinden met extra groenaanplantingen op het openbaar domein tussen de locaties, stimuleert en activeert ze inwoners om ook groene stapstenen te creëren op daken via het organiseren van de samenaankoop en het plaatsen van infoborden bij de groendaken. Hierdoor ontstaat in de dorpskern een groen netwerk dat verkoelend werkt en extra waterbuffering voorziet in een verharde omgeving.
Subsidiebedrag: € 196.800
Enig artikel - Keurt het punt "Ondersteuning onderhoud groengevels van particuliere gebouwen" NIET goed.
De voorzitter sluit de zitting op 27/10/2021 om 23:51.
Namens Gemeenteraad,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Frans Uytterhoeven
plaatsvervangend voorzitter gemeenteraad