Terug
Gepubliceerd op 18/11/2021

Notulen  Gemeenteraad

wo 27/10/2021 - 20:30 raadzaal van het gemeentehuis, Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden
Aanwezig: Frans Uytterhoeven, plaatsvervangend voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
Yves Goovaerts, Marcel Claes, gemeenteraadsleden

De voorzitter opent de zitting op 27/10/2021 om 20:09.

(NOOT):

De algemeen directeur deelt mee dat Julie De Clerck, voorzitter van de gemeenteraad, en haar vervanger, Yves Goovaerts, waarnemend voorzitter van de gemeenteraad, zich allebei laten verontschuldigen wegens coronamaatregelen (quarantaine-regels).

Volgens artikel 7, §5 van het Decreet over het lokaal bestuur, neemt, bij een tijdelijke verhindering van de voorzitter en de waarnemend voorzitter van de gemeenteraad, het gemeenteraadslid met de hoogte rang, zijnde schepen Frans Uytterhoeven, het voorzitterschap waar.

Niemand van de raadsleden uit hiertegen bezwaar.

  • Openbaar

    • Gemeenteraad - Notulen vergadering 29/09/2021: Goedkeuring

      Aanwezig: Frans Uytterhoeven, plaatsvervangend voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Yves Goovaerts, Marcel Claes, gemeenteraadsleden

      De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 29/09/2021 worden ter goedkeuring voorgelegd.

      Voorgeschiedenis

      29/09/2021: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.

      Feiten en context
      • De notulen van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
      • Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering.  Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
      • Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 32, 50, vijfde lid, 277 en 278,§1.
      • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, inzonderheid Hoofdstuk 7.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Frans Uytterhoeven, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 29/09/2021 goed.

    • Financiën - Budget 2022 kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw: Akteneming

      Aanwezig: Frans Uytterhoeven, plaatsvervangend voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Yves Goovaerts, Marcel Claes, gemeenteraadsleden

      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2022 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw.

      De kerkraad van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw stelde op 09/06/2021 zijn budget 2022 vast waarbij de gevraagde exploitatietoelage van € 18.825 binnen de grenzen van het goedgekeurd meerjarenplan blijft. Er is geen investeringstoelage voorzien.

      Echter, bij nazicht blijkt er een materiële vergissing te zijn gebeurd door de kerkfabriek waardoor de gevraagde toelage niet € 18.825 maar € 4.050 bedraagt.

      In samenspraak met Agentschap Binnenlands Bestuur, Afdeling Lokale Financiën en kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw wordt het budget 2022 aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd maar met aangepaste cijfers.

      Voorgeschiedenis
      • 25/07/2019: Vaststelling meerjarenplan 2020-2025 door de kerkraad.
      • 25/09/2019: Besluit van de gemeenteraad houdende goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw.
      • 09/06/2021: Vaststelling budget 2022 door de kerkraad.
      • 23/08/2021: Voorleggen budget 2022 aan het erkend representatief orgaan door de kerkraad.
      • 25/08/2021: Ontvangst budget 2022 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw en de beleidsnota bij het budget van het jaar 2022.
      • 16/09/2021: Brief Aartsbisdom Mechelen – Brussel houdende gunstig advies representatief orgaan.
      • 31/08/2021: Advies Agentschap Binnenlands Bestuur m.b.t. de te volgen werkwijze om cijfers correct vast te stellen
      • 30/09/2021: Overleg centraal kerkbestuur over budget 2022.
      Feiten en context
      • Het voorgelegde budget 2022 sluit aan bij het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025. De gevraagde toelage is lager dan deze voorzien in het goedgekeurde meerjarenplan dus dient het budget 2022 voor kennisneming aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
      • Door een materiële vergissing is de gevraagde toelage niet € 18.825 maar € 4.050.
      • Op voorstel van Agentschap Binnenlands Bestuur zal het budget 2022 met de correcte cijfers voor kennisneming aan de gemeenteraad worden voorgelegd en niet met de cijfers zoals opgenomen in de bijlage van dit besluit.
      Advies

      Op 16/09/2021 bracht het erkend representatief orgaan gunstig advies uit.

      Juridische grond
      • Het Decreet van 07/05/2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten.
      • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 13/10/2013 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en de centrale besturen van de erkende erediensten.
      • De Omzendbrief BB-2013/01 van 01/03/2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
      Financiële gevolgen

      De exploitatietoelage is voorzien in het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 onder A29.2/0790-00/6494000.

      Besluit

      Artikel 1 – Neemt akte van het budget 2022 vastgesteld door de kerkraad van kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw op 09/06/2021 en dit met volgende cijfers

      Artikel 2 – Zendt een afschrift van dit besluit toe aan het Centraal Kerkbestuur Bonheiden, de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw, de gouverneur en het erkend representatief orgaan.

    • Financiën - Budget 2022 kerkfabriek Sint-Ludwina: Akteneming

      Aanwezig: Frans Uytterhoeven, plaatsvervangend voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Yves Goovaerts, Marcel Claes, gemeenteraadsleden

      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Ludwina.

      De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Ludwina stelde op 18/06/2021 zijn budget 2022 vast waarbij de gevraagde exploitatietoelage van € 801,00 binnen de grenzen van het goedgekeurd meerjarenplan blijft. Er is geen investeringstoelage voorzien.

      Voorgeschiedenis
      • 29/03/2019: Vaststelling meerjarenplan 2020-2025 door de kerkraad.
      • 25/09/2019: Besluit van de gemeenteraad houdende goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Ludwina.
      • 18/06/2021: Vaststelling budget 2022 door de kerkraad.
      • 23/08/2021: Voorleggen budget 2022 aan het erkend representatief orgaan door de kerkraad.
      • 25/08/2021: Ontvangst budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Ludwina en de beleidsnota bij het budget van het jaar 2022.
      • 16/09/2021: Brief Aartsbisdom Mechelen - Brussel houdende gunstig advies representatief orgaan.
      Feiten en context

      Het voorgelegde budget 2022 sluit aan bij het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 en dient dus enkel voor kennisname aan de gemeenteraad te worden voorgelegd.

      Advies

      Op 16/09/2021 bracht het erkend representatief orgaan gunstig advies uit.

      Juridische grond
      • Het Decreet van 07/05/2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten.
      • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 13/10/2013 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en de centrale besturen van de erkende erediensten.
      • De Omzendbrief BB-2013/01 van 01/03/2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
      Financiële gevolgen

      De exploitatietoelage is voorzien in het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 onder A29.4/0790-00/6494000.

      Besluit

      Artikel 1 – Neemt akte van het budget 2022 vastgesteld door de kerkraad van kerkfabriek Sint-Ludwina op 18/06/2021 en dit met volgende cijfers:

      Artikel 2 – Zendt een afschrift van dit besluit toe aan het Centraal Kerkbestuur Bonheiden, de kerkfabriek Sint-Ludwina, de gouverneur en het erkend representatief orgaan.

    • Financiën - Budget 2022 kerkfabriek Sint-Martinus: Goedkeuring

      Aanwezig: Frans Uytterhoeven, plaatsvervangend voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Yves Goovaerts, Marcel Claes, gemeenteraadsleden

      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Martinus goed te keuren.

      De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Martinus stelde op 27/05/2021 zijn budget 2022 vast waarbij de gevraagde exploitatietoelage van € 522,19 binnen de grenzen van het goedgekeurd meerjarenplan blijft. Er is geen investeringstoelage voorzien.

      Echter, het budget 2022 sluit niet aan bij het goedgekeurde meerjarenplan gezien hierin de overeenkomst m.b.t. aanpassingswerken en verhuring bovenverdieping pastorie Rijmenam financieel werd verwerkt, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 24/02/2021.

      Voorgeschiedenis
      • 16/05/2019: Vaststelling meerjarenplan 2020-2025 door de kerkraad.
      • 25/09/2019: Besluit van de gemeenteraad houdende goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Martinus.
      • 24/02/2021: Goedkeuring overeenkomst m.b.t. aanpassingswerken en verhuring bovenverdieping pastorie Rijmenam
      • 27/05/2021: Vaststelling budget 2022 door de kerkraad.
      • 23/08/2021: Voorleggen budget 2022 aan het erkend representatief orgaan door de kerkraad.
      • 25/08/2021: Ontvangst budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Martinus.
      • 16/09/2021: Brief Aartsbisdom Mechelen – Brussel houdende gunstig advies representatief orgaan.
      Feiten en context
      • Het voorgelegde budget 2022 sluit niet aan bij het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 en dient dus voor goedkeuring aan de gemeenteraad te worden voorgelegd.
      • Het budget sluit niet aan bij het goedgekeurde meerjarenplan gezien hierin de overeenkomst m.b.t. aanpassingswerken en verhuring bovenverdieping pastorie Rijmenam financieel werd verwerkt, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 24/02/2021. Dit overeenkomst was niet voorzien in het meerjarenplan.
      Advies

      Op 16/09/2021 bracht het erkend representatief orgaan gunstig advies uit.

      Juridische grond
      • Het Decreet van 07/05/2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten.
      • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 13/10/2013 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en de centrale besturen van de erkende erediensten.
      • De Omzendbrief BB-2013/01 van 01/03/2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
      Bijzonderheden bij de besluitvorming

      De meerderheidsfracties wensen dit agendapunt te amenderen als volgt:

      In artikel 1 van het besluit worden de woorden "neemt akte" vervangen door "keurt goed".

      Met eenparigheid van stemmen wordt dit amendement aangenomen.

      Financiële gevolgen

      De exploitatietoelage is voorzien in het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 onder A29.1/0790-00/6494000.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Frans Uytterhoeven, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 – Keurt het budget 2022 vastgesteld door de kerkraad van kerkfabriek Sint-Martinus op 27/05/2021 goed en dit met volgende cijfers:

      Artikel 2 – Zendt een afschrift van dit besluit toe aan het Centraal Kerkbestuur Bonheiden, de kerkfabriek Sint-Martinus, de gouverneur en het erkend representatief orgaan.

    • Financiën - Toelage aan vzw Krankhoeve en vzw Berentrode (coronafonds): Toekenning

      Aanwezig: Frans Uytterhoeven, plaatsvervangend voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Yves Goovaerts, Marcel Claes, gemeenteraadsleden

      Door de genomen federale maatregelen om COVID-19 te bestrijden moesten de cafetaria's van 't Blikveld en de sporthal Berentrode verschillende malen hun deuren sluiten, ook in 2021. Om de concessiehouders door deze financieel moeilijke periode te loodsen, is er beslist een deel van de concessievergoeding kwijt te schelden.

      Om deze gemiste inkomsten voor de EVA's te compenseren wordt er voorgesteld een toelage te voorzien, vanuit het coronafonds van de gemeente, aan vzw Krankhoeve en vzw Berentrode. 

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld deze toelagen toe te kennen.

      Voorgeschiedenis

      02/02/2021: Besluit van burgemeester en schepenen houdende goedkeuring van de aanbeveling kwijtschelding concessievergoeding café 't Blikveld en café sporthal Berentrode

      Feiten en context

      In de lockdownperiode van het voorjaar 2020 werd de horeca de eerste maal verplicht gesloten in het kader van COVID-19 preventie en een tweede keer in het najaar van 2020. Deze laatste lockdownperiode liep verder in het voorjaar van 2021.

      Het college van burgemeester en schepenen besliste om in 2021, net als 2020 100% van de concessievergoeding kwijt te schelden.

      Vanaf 08/05/2021 mocht de horeca terug openen, echter alleen met exploitatie via de terrassen. Het is aldus billijk om hierbij de helft van de concessie kwijt te schelden tot volledig opening van de horeca per 08/06/2021.

      De financiële compensatie voor de EVA-vzw's wordt gegeven vanuit het gemeentelijk coronafonds.

      Adviezen
      Juridische grond
      • De Wet van 14/11/1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 41, 23° dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.
      Argumentatie

      De gemeente draagt bij in de verliezen van haar EVA's. Gezien de uitzonderlijke situatie van COVID-19 is het dan ook aangewezen om vzw Berentrode en vzw Krankhoeve bijkomend te ondersteunen.

      Financiële gevolgen

      De financiële compensatie voor de EVA-vzw's wordt gegeven vanuit het gemeentelijk coronafonds.

      • vzw Krankhoeve: € 5.526,08 m.b.t. kwijtschelden concessievergoeding café voor de periode (01/01/2021 - 08/06/2021)
      • vzw Berentrode: € 6.014,59 m.b.t. concessievergoeding café voor de periode (01/01/2021 - 08/06/2021)
      Adviezen
      • Visum financieel beheerder

        Het visum van de financieel directeur wordt toegekend aan deze verbintenis. Daarmee wordt bevestigd dat er geen enkele aanwijzing is gevonden dat deze uitgave onwettig, onregelmatig of zonder voldoende krediet in het lopende boekjaar of zonder verbintenis mogelijk binnen het meerjarenplan zou worden aangegaan mits intern krediet wordt verschoven naar de correcte algemene rekening.

        Gunstig mits aanpassing visum Visum 2021/0287 van Els Van Bever van 03 oktober 2021

      Publieke stemming
      Aanwezig: Frans Uytterhoeven, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Verleent een toelage aan vzw Krankhoeve t.b.v. € 5.526,08 en aan vzw Berentrode t.b.v. € 6.014,59 voor de compensatie van verlies aan inkomsten tijdens COVID-19 m.b.t. de kwijtschelding van de concessievergoeding van de cafetaria's.

      Artikel 2 - De toelage wordt uitbetaald na voorlegging van de nodige stavingsstukken.

    • Vrije tijd - Uitbetaling werkingstoelage 2021 aan erkende verenigingen: Goedkeuring

      Aanwezig: Frans Uytterhoeven, plaatsvervangend voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Yves Goovaerts, Marcel Claes, gemeenteraadsleden

      Het meerjarenplan 2020-2025 voorziet een directe financiële ondersteuning aan erkende verenigingen op basis van het ondersteuningsreglement verenigingen goedgekeurd op de gemeenteraad van 25/04/2018.

      Deze jaarlijks subsidies worden verdeeld onder verenigingen op basis van vastgestelde criteria opgenomen in het ondersteuningsreglement verenigingen. 

      Daar de werking van verenigingen door corona het voorbije jaar zeer miniem was kunnen er geen punten toegekend worden om middelen te vergaren via het subsidiereglement. Daartegenover staat dat deze verenigingen omwille van corona wel degelijk financieel problemen kenden (terugbetaling lidgelden, lopende kosten, enz.). 

      Binnen de afdeling vrije tijd is voorgesteld niet af te wijken van het subsidiereglement voor het voorbije jaar maar uitzonderlijk geen nieuwe gegevens op te vragen aan de verenigingen en het gemiddelde toe te kennen van de voorbije max. drie jaren. 

      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om niet af te wijken van het subsidiereglement voor werkingsjaar 2021 maar uitzonderlijk en éénmalig aan de actief erkende verenigingen het gemiddeld subsidiebedrag toe te kennen van de voorbije drie jaren.

      Voorgeschiedenis
      • 25/04/2018: Besluit van de gemeenteraad houdende de vaststelling van het ondersteuningsreglement verenigingen.
      • 28/11/2018: Besluit van de gemeenteraad houdende de toekenning van het statuut van erkend gesubsidieerde vereniging.
      Feiten en context
      • Op 25/04/2018 stelde de gemeenteraad het ondersteuningsreglement vast.
      • Op 28/11/2018 bepaalde de gemeenteraad aan welke erkende verenigingen een ondersteuningssubsidies wordt toegekend conform het vooropgesteld puntensysteem bepaald in het ondersteuningsreglement.  Dit puntensysteem houdt rekening met onder andere de activiteiten, de grootte van de verenigingen, het aanwezige bestuur en andere beleidsaccenten. 
      • Op basis van de toegekende punten krijgt elke vereniging verhoudingsgewijs met het statuut van erkend gesubsidieerde vereniging een werkingstoelage. 
      • De sportverenigingen kunnen genieten van de toelage die voorzien is om de sportverenigingen te ondersteunen.
      • De jeugdverenigingen putten uit de subsidievoorzieningen van jeugd net als de cultuurverenigingen met jeugdwerking.
      • Een berekening van het gemiddelde van de toegekende subsidies van de max. laatste drie jaren, wordt als bijlage toegevoegd aan dit dossier. 
      • Omwille van de opgelegde maatregelen in functie van corona hebben de verenigingen het afgelopen werkjaar weinig tot geen activiteiten, vormingen of andere zaken plaatsgevonden. Daarom worden uitzonderlijk dit jaar geen nieuwe gegevens opgevraagd, maar wordt het gemiddelde van de toegekende subsidiebedragen van de laatste drie jaar genomen.
      Advies

      De afdeling Vrije Tijd is unaniem akkoord om via deze regeling, gezien de uitzonderlijke situatie, het subsidiebedrag toe te kennen op basis van de werking van max. de laatste 3 jaren van een erkende vereniging dewelke een subsidieaanvraag indienden.

      Het is een logische beslissing die onze verenigingen bespaart van veel administratieve last en de gemeentelijke administratie tot een minimum beperkt.

      Adviezen
      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur.
      • Het planlastendecreet.
      • Het gemeentelijke vrije tijd ondersteuningsreglement voor verenigingen.
      Argumentatie

      Er worden enkel subsidies toegekend aan de erkend gesubsidieerde verenigingen.

      De verdeling van de subsidies is gebaseerd op de reguliere werking van verenigingen van de voorbije jaren en niet op basis van een uitzonderlijk corona jaar.

      Financiële gevolgen

      Voor het toekennen van de subsidies zijn volgende acties in het meerjarenplan voorzien:

      • actie 4.3.5: € 19.500 sectorspecifieke subsidies jeugd
      • actie 3.4.4: € 24.266 sectorspecifieke subsidies sport

      De totale toegekende som voor:

      • jeugdverenigingen bedraagt € 14.242,00.
      • sportverenigingen bedraagt € 23.837,16.  
      • cultuurverenigingen met een jeugdwerking bedraagt € 3.076,13. 

      De voorgestelde uitgave wordt volledig gedekt door de voorziene acties.

      Visum:

      Adviezen
      • Visum financieel beheerder

        Het visum van de financieel directeur wordt toegekend aan deze verbintenis. Daarmee wordt bevestigd dat er geen enkele aanwijzing is gevonden dat deze uitgave onwettig, onregelmatig of zonder voldoende krediet in het lopende boekjaar of zonder verbintenis mogelijk binnen het meerjarenplan, zou worden aangegaan.

        Gunstig visum Visum 2021/0299 van Financiele dienst van 17 oktober 2021

      Publieke stemming
      Aanwezig: Frans Uytterhoeven, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel -  Betaalt navermelde subsidies aan de erkende verenigingen uit:

      SUBSIDIES JEUGDVERENIGINGEN          
      Chiro Aksent 2.629,88
      Chiro St. Maarten  1.722,19
      Chiro St. Elooi  1.086,60
      Chiro H. Leo  2.052,17
      Chiro Owaze  1.722,32
      Scouts St. Paulus  2.104,49
      Scouts Frassati

       2.924,34

      SUBSIDIES SPORTCLUBS 

      ADLER DOGS

       309,70

      AIKIDO

      166,72

      BASKET TITANS

      2.786,02

      BAK

      1.506,48

      BOLERO

      1.236,58

      BHV

      602,27

      BTK

      1.824,26

      BOVO

      229,34

      BU JITSU

       738,49

      CAREP VV

       297,77

      CYCLING 2820

      269,42

      EN AVANT

       1.184,65

      FORZA-MIKAZA

       103,29

      GENTIAAN

      1.963,86

      HANDBAL WELTA

      1.042,49

      JOLIKA

      109,13

      JUDO

      1.439,06

      KEFFERTJE

      133,04

      KIKSHAM

      2.122,12

      KV BONHEIDEN

      1.458,26

      LACROSSE

      846,88

      LUDWINA

      76,27

      MTB JEIRDOLLEN

      81,13

      OKRA

       262,00

      OUW BELGEN

       160,28

      PET. LIBERTUS

      118,73

      PET. BERENTRODE

      196,51

      RC VIJVERSTEIN

      650,28

      VC RIJMENAM

      1.922,14

      SUBSIDIES CULTUURVERENIGINGEN          
      Lyric Music 1.311,65
      De Krekels  1.038,39
      Ordinaaltje  606,36
      Joenktoneel 119,73
    • Overheidsopdrachten - Voorwaarden van de overheidsopdracht “Opmaak, druk en levering van het gemeentelijk informatieblad 2022-2023” en wijze van gunning: Vaststelling

      Aanwezig: Frans Uytterhoeven, plaatsvervangend voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Yves Goovaerts, Marcel Claes, gemeenteraadsleden

      Eind dit jaar, met de editie januari-februari 2022, loopt de opdracht voor opmaak, druk en levering van het gemeentelijk informatieblad Rijmheide af. 

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.

      • Wat de voorwaarden van de overheidsopdracht betreft: Opmaak, druk en levering van het gemeentelijk informatieblad 2022-2023.
      • Wat de wijze van gunning betreft: Onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.

      Raming: € 103.304,00 excl. btw of € 114.315,44 incl. btw voor 2 jaar, of € 51.652,00 excl. btw of € 57.157,72 incl. btw per jaar.

      Feiten en context

      Aan het eind van dit jaar loopt de opdracht voor opmaak, druk en levering van het gemeentelijk informatieblad Rijmheide af.

      Om de communicatie naar de inwoners op een gelijkwaardige manier te blijven verzekeren, dient er een nieuwe overheidsopdracht te worden opgestart.

      Adviezen
      Juridische grond
      • Het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
      • De Wet van 17/06/2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
      • De Wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42,§1, 1° a (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet).
      • Het Koninklijk Besluit van 18/04/2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, inzonderheid artikel 90 1°.
      • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
      • Het besluit van de gemeenteraad van 26/06/2019 houdende vaststelling van het begrip dagelijks bestuur i.h.k.v. overheidsopdrachten.
      Argumentatie
      • Aangezien het vooropgestelde bedrag lager ligt dan € 139.000 exclusief btw wordt er voorgesteld de overheidsopdracht te gunnen via de meest soepele procedure, namelijk de onderhandelingsprocedure zonder naleving van bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure doch, indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
      • Tevens moeten de voorwaarden van de overheidsopdrachten worden vastgesteld. In dit geval zijn de algemene uitvoeringsregels zoals deze werden vastgesteld bij het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken integraal van toepassing. De lastvoorwaarden omvatten het bijzonder bestek, inclusief samenvattende meetstaat en offerteformulier.
      Financiële gevolgen

      Raming:

      • Totaal:  € 103.304,00 excl. btw of € 114.315,44 incl. btw voor 2 jaar.
      • Layout en druk: € 37.744,48 incl. 6% btw per jaar.
      • Postbedeling: € 19.413,24 incl. 21% btw per jaar.

      Visum:

      Adviezen
      • Gunstig mits aanpassing visum FA 2021/00187 van Financiele dienst van 10 oktober 2021

      Publieke stemming
      Aanwezig: Frans Uytterhoeven, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht “Opmaak, druk en levering van het gemeentelijk informatieblad 2022-2023” vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2021/379, opgesteld door de technische dienst, en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.

      Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.

    • Overheidsopdrachten - Plaatsingsprocedure en lastvoorwaarden 'Bouw van een nieuwe sportkeet': Goedkeuring

      Aanwezig: Frans Uytterhoeven, plaatsvervangend voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Yves Goovaerts, Marcel Claes, gemeenteraadsleden

      Conform ACT 3.3.9 van de meerjarenplanning is de bouw van de nieuwe sportkeet in voorbereiding.  De aangestelde architect heeft in samenwerking met de werkgroep een lastenboek in functie voor het aanstellen van een aannemer.  Het ramingsbedrag voor deze opdracht geactualiseerd aan de huidige hoge materiaalprijzen bedraagt € 956.989,82 excl btw.

      Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de lastvoorwaarden van deze opdracht en de gunning van deze opdracht te laten verlopen door middel van de open procedure.

      Voorgeschiedenis
      • 06/07/2021: Beslissing van het college van burgemeester en schepenen houdende het bouwontwerp van de sportkeet
      • 21/09/2021: Beslissing van het college van burgemeester en schepenen houdende standpuntbepaling inzake gebruik van duurzame energiebronnen.
      Feiten en context

      Architectenbureau Aras is belast met het ontwerpen van een nieuwe sportkeet.  In samenwerking met de interne werkgroep is een lastenboek opgesteld voor het aanstellen van een aannemer voor de realisatie van de nieuwe sportkeet.  

      In vergelijking met de originele prijsraming opgemaakt op 21/04/2021 zijn de materiaalprijzen van staal, isolatie en kunststoffen fel gestegen.  De laatste prijsraming opgemaakt op 05/10/2021 bedraagt € 956.989,82 excl btw en € 1.157.957,69.  In deze raming is rekening gehouden met de bewuste keuze om te werken met duurzame energieproductie. Gezien het ramingsbedrag is de voorgestelde plaatsingsprocedure de openbare procedure.

      De voorziene timing voor het verdere verloop van de plaatsingsprocedure is publicatie van de plaatsingsopdracht na de goedkeuring gemeenteraad, opening van de offertes op 08/12/2021, nazicht van de offertes door de architect tegen de kerstvakantie zodat tijdens het eerste college van burgemeester en schepenen van 2022 de gunning kan worden uitgevoerd.

      Adviezen
      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur.
      • De Wet Overheidsopdrachten van 17/06/2016.
      Argumentatie
      • Het ontwerp van de nieuwe sportkeet en opstellen van de lastvoorwaarden zijn opgemaakt in overleg met de werkgroep sportkeet bestaande uit de schepen van sport, voorzitter van de vzw Berentrode, een vertegenwoordiger van de raad van bestuur van de vzw Berentrode, het afdelingshoofd grondgebiedszaken, de sportfunctionaris, de sportfunctionaris-sportpromotie en afdelingshoofd vrije tijd.  Er is periodiek terugkoppeling geweest zowel met het college van burgemeester en schepenen als met de stuurgroep waar naast de leden van de werkgroep ook een vertegenwoordiging aanwezig was van de verschillende politieke fracties lid van de raad van bestuur van de vzw Berentrode - categorie B.
      • In overleg met de duurzaamheidsambtenaar wordt voor de energieproductie op de meest opportune duurzame wijze, zijnde door middel van warmtepompen.  Deze hogere investeringskost wordt op termijn gerecupereerd door lagere exploitatiekosten.
      Financiële gevolgen

      De kost van de realisatie van de nieuwe sportkeet is voorzien in de meerjarenplanning op ACT 3.3.9.

      Adviezen
      • Gunstig mits aanpassing visum FA 2021/00188 van Financiele dienst van 18 oktober 2021

      Publieke stemming
      Aanwezig: Frans Uytterhoeven, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Luc De Weerdt, Eddy Michiels, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels
      Tegenstanders: Guido Vaganée, Karolien Huibers, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens
      Onthouders: Jan Fonderie, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Charlotte Pittevils
      Resultaat: Met 11 stemmen voor, 5 stemmen tegen, 4 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1 - Keurt de lastvoorwaarden goed voor het stellen van de plaatsingsopdracht 'Bouwen van een nieuwe sportkeet'

      Artikel 2 - Gaat akkoord de gunning van deze opdracht te laten verlopen door middel van de open procedure.

    • Patrimonium - Verkoop onroerend goed Rijmenamseweg 99 "Huis Dirksen": Goedkeuring

      Aanwezig: Frans Uytterhoeven, plaatsvervangend voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Yves Goovaerts, Marcel Claes, gemeenteraadsleden

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het onroerend goed gelegen Rijmenamseweg 99 ook bekend als "Huis Dirksen" openbaar te verkopen.

      Feiten en context

      De gemeente is eigenaar van het onroerend goed gelegen Rijmenamseweg 99 met kadastrale aanduiding Bonheiden, afdeling 1, sectie C nr(s). 122 B en 122 E 2., bestaande uit een woning en aanhorigheden, ook gekend als "Huis Dirksen".

      Het goed is volgens het gewestplan gelegen in bosgebied en heeft als hoofdfunctie wonen. Het betreft een zonevreemde woning die alleen kan/mag worden verbouwd binnen het bestaande volume. Gezien de ligging en huidige bestemming is een functiewijziging niet mogelijk.

      De woning voldoet niet aan de kwaliteitsnormen van de woninghuurwet en de Vlaamse codex wonen en kan als dusdanig niet worden verhuurd.

      De gemeente zelf heeft geen verdere bestemming voor het goed.

      Juridische grond
      • De Vlaamse codex Ruimtelijke ordening.
      • De Vlaamse codex wonen.
      • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur meer bepaald artikel 41, 11° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 293.
      Argumentatie

      Aangezien aan het onroerend goed gelegen Rijmenamseweg 99 geen nieuwe bestemming kan worden gegeven wordt voorgesteld het goed te verkopen.

      Overeenkomstig het Decreet over het lokaal bestuur is de gemeenteraad bevoegd voor het stellen van daden van beschikking over onroerende goederen.

      Volgens artikel 293 van het Decreet over het lokaal bestuur worden onroerende goederen van de gemeente altijd vervreemd volgens de principes van mededinging en transparantie. Voldoende publiciteit is een basisvereiste om zoveel mogelijk kandidaat-kopers aan te trekken. Daarom wordt voorgesteld de woning en aanhorigheden openbaar te verkopen. 

      Bijzonderheden bij de besluitvorming

      Tijdens de behandeling van dit punt schorst de voorzitter de zitting een kwartier.

      De fractie Groen wenst dit agendapunt te amenderen als volgt:

      De gemeente gaat slechts akkoord met de verkoop van het perceel met pand op voorwaarde dat de nieuwe bestemming een initiatief voor jongeren of kinderen ambieert, zoals bv. een groepsopvang voor kinderen.

      Met 4 stemmen ja (Jan Fonderie, Barbara Maes, Annick Van den Broeck en Charlotte Pittevils) en 16 stemmen neen (Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Hilde Schueremans, Daan Versonnen, Bart Vanmarcke, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen en Karl Theerens)

      wordt dit amendement niet aangenomen.

      Financiële gevolgen

      De opbrengst van de verkoop wordt geschat op € 185.000.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Frans Uytterhoeven, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Luc De Weerdt, Eddy Michiels, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels
      Onthouders: Jan Fonderie, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens
      Resultaat: Met 11 stemmen voor, 9 onthoudingen
      Besluit

      Enig artikel - Stemt in met de openbare verkoop van het onroerend goed gelegen Rijmenamseweg 99 met kadastrale aanduiding Bonheiden afdeling 1, sectie C nr(s). 122 B en 122 E 2.

    • Mobiliteit - Nieuw mobiliteitsplan: Goedkeuring

      Aanwezig: Frans Uytterhoeven, plaatsvervangend voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Yves Goovaerts, Marcel Claes, gemeenteraadsleden

      Het college van burgemeester en schepenen gunde de overheidsopdracht "Opmaak nieuw mobiliteitsplan met participatietraject en opmaak circulatieplan centrum Bonheiden" aan de firma Sweco.

      Na de opmaak van de oriëntatienota en een synthesenota is het beleidsplan met bijhorende actietabel klaar voor goedkeuring. Via een participatietraject is de bevolking betrokken geweest bij de opmaak van dit nieuw mobiliteitsplan.  

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het beleidsplan met bijhorende actietabel goed te keuren.

      Voorgeschiedenis
      • 23/10/2021: Besluit gemeenteraad, goedkeuring voorwaarden en wijze van gunning van de overheidsopdracht "Opmaak nieuw mobiliteitsplan met participatietraject en opmaak circulatieplan centrum Bonheiden".
      • 11/02/2020: Besluit college van burgemeester en schepenen houdende gunning van de opdracht aan de firma Sweco.
      • 11/08/2020: Besluit college van burgemeester en schepenen houdende goedkeuring van samenstelling adviesraden en participatietraject.
      • 03/09/2020: Mobiliteitscafé online.
      • 08/09/2020: Mobiliteitscafé live Blikveld.
      • 29/09/2020: Besluit college van burgemeester en schepenen houdende goedkeuring van de samenstelling mobiliteitsraad.
      • 12/10/2020: Mobiliteitsraad, bespreking oriëntatienota.
      • 13/10/2020: Gemeenteraadscommissie, bespreking oriëntatienota.
      • 20/11/2020: Projectstuurgroep, bespreking oriëntatienota.
      • 19/01/2021: Mobiliteitsraad, bespreking resultaten onderzoek en input mogelijke scenario's.
      • 23/02/2021: Besluit college van burgemeester en schepenen houdende goedkeuring proefopstelling.
      • 21/04/2021: Mobiliteitsraad, bespreking synthesenota.
      • 22/04/2021: Gemeenteraadscommissie, bespreking synthesenota.
      • 26/04/2021: Projectstuurgroep, bespreking synthesenota.
      • 25/05/2021: Besluit college van burgemeester en schepenen, kennisneming synthesenota.
      • 13/07/2021: Besluit college van burgemeester en schepenen, voorlopige goedkeuring.
      • 08/09/2021: Mobiliteitsraad, bespreking beleidsplan.
      • 09/09/2021: Mobiliteitscafé, bespreking beleidsplan.
      • 10/09/2021: Gemeenteraadscommissie, bespreking beleidsplan.
      • 05/10/2021: Projectstuurgroep, bespreking beleidsplan.
      Openbaar onderzoek

      Via de inrichting van een participatietraject hebben de bewoners de kans gekregen om vroeg, tijdig en doeltreffend inspraak te geven bij het voorbereiden, het vaststellen, het uitvoeren, het volgen en het evalueren van het het mobiliteitsbeleid.

      Juridische grond
      • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur.
      • Het Decreet van 12/06/2019 over de basisbereikbaarheid.
      Bijzonderheden bij de besluitvorming

      De fractie N-VA vraag verdaging van dit agendapunt.

      Met 5 stemmen ja (Guido Vaganée, Karolien Huibers, Wim Van der Donckt, Geert Teughels en Karl Theerens), 11 stemmen neen (Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Eddy Michiels, Hilde Smets, Hilde Schueremans, Daan Versonnen, Bart Vanmarcke, Rudi Withaegels en Pascal Vercammen) en 4 onthoudingen (Jan Fonderie, Barbara Maes, Annick Van den Broeck en Charlotte Pittevils)

      wordt dit agendapunt niet verdaagd.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Frans Uytterhoeven, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Charlotte Pittevils
      Tegenstanders: Guido Vaganée, Karolien Huibers, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens
      Resultaat: Met 15 stemmen voor, 5 stemmen tegen
      Besluit

      Enig artikel - Keurt het beleidsplan mobiliteit met bijhorende actietabel goed.

    • Mobiliteit - Concessieovereenkomst TAAS: Goedkeuring

      Aanwezig: Frans Uytterhoeven, plaatsvervangend voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Yves Goovaerts, Marcel Claes, gemeenteraadsleden

      Door de goedkeuring van een Verzameldecreet dat het Vlaams parlement op 07/10/2020 goedkeurde, krijgen de lokale besturen de mogelijkheid om GAS-boetes uit te schrijven voor lichte snelheidsovertredingen in zones 30 en 50.

      Het gemeentebestuur van Bonheiden kiest ervoor in te stappen in deze nieuwe procedure en gemeentelijke administratieve sancties zelf toe te passen. Om dit mogelijk te maken is het aangewezen een concessieovereenkomst af te sluiten die de realisatie en exploitatie beoogt van meerdere trajectcontrolesystemen op het grondgebied van Bonheiden, met het oog op de registratie van overtredingen en finaal, het opleggen en de inning van GAS 5-boetes.

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld hier een concessieovereenkomst voor goed te keuren.

      Feiten en context

      Als de gemeente zelf administratieve geldboetes wil invoeren, zullen die snelheidsovertredingen volledig uit het strafrecht worden gehaald. Hierbij moet de inbreuk aan alle 5 voorwaarden voldoen:

      • GAS-boetes kunnen enkel opgelegd worden voor snelheidsovertredingen waarbij de toegelaten maximumsnelheid met niet meer dan 20 km/u is overschreden (na correctie met tolerantiemarge van 6 km/u).
      • Het gaat over snelheidsovertredingen op een plaats waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 km per uur (zowel op gemeentewegen als gewestwegen). 
      • Het gaat om snelheidsovertredingen die vastgesteld worden met automatisch werkende en door de lokale overheden gefinancierde toestellen.
      • De snelheidsovertredingen moeten begaan zijn door een meerderjarige (!), natuurlijke persoon of door rechtspersonen. 
      • Naast de snelheidsovertreding mag er geen andere overtreding begaan zijn

      Wegens navermelde reden kiest het gemeentebestuur ervoor om in te stappen in deze nieuwe procedure en gemeentelijke administratieve sancties zelf toe te passen:

      • Te weinig handhaving op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 km per uur.
      • Verhogen van verkeersveiligheid binnen bebouwde kom en schoolomgeving
      • Mentaliteitswijziging voor bestuurders

      Voor de uitvoering wenst het gemeentebestuur hiervoor een concessie van diensten af te sluiten met Taas (Trajectcontrole as-a-Service). Het TaaS-systeem voorziet navermelde taken:

      • Studie en vergunningen:
        • Opstellen studiedossier trajectcontroles
        • Aanvragen en aanleveren nodige vergunningen
      • Installatie infrastructuur:
        • Installatie palen, aansluiten voeding, netwerk, (voetpad)kast, gehomologeerde trajectcontrole camera’s
        • Eerste ijking van de camera’s en conformiteit van het traject
        • Aanleveren homologatiedossiers trajectcontroles
        • Netwerkvoorziening en de daaraan verbonden kosten tussen de camera’s en de gehomologeerde verwerkingssoftware
      • Inrichting software:
        • Aanleveren, hosten en beheren van de benodigde gehomologeerde software om kandidaat-overtredingen en GAS-boetes te verwerken
        • Opleidingsdagen voor de gehomologeerde software en PV verwerkingssoftware, dit zowel voor de vaststellend als de sanctionerend ambtenaar
        • Registratie en aangifte van kandidaat-Overtredingen 
      • Onderhoud:
        • Uitvoeren preventief en curatief onderhoud 
        • 2-jaarlijks herijking van de camera’s en conformiteit van het traject
        • Herstel van averijen en vandalisme
      • Rapportering en opvolging:
        • Statistische gegevens over de evolutie van het snelheidsgedrag en overtredingen per traject
        • 1ste line support (remote) en 2nd line support (on-site)
      Adviezen
      Juridische grond
      • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur meer bepaald artikel 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
      • Het Verzameldecreet Mobiliteit van 07/10/2020.
      Financiële gevolgen

      Advies:

      Adviezen
      • Visum financieel beheerder

        In het meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 3 bij budget 2022 dienen volgende kredieten te worden ingeschreven:

        • 1 sanctionerend ambtenaar op A- niveau (momenteel GAS-ambtenaar op B-niveau ingeschreven)

        En volgende ramingen van ontvangsten en uitgaven

                     2022           2023            2024           2025
        Uitgaven: kostprijs TAAS + verzending 95.287,50 476.437,50 667.012,50 952.875,00
        Ontvangsten: inkomsten uit boetes 166.950,00 834.750,00 1.168.650,00 1.669.500,00

        Gunstig mits aanpassing visum FA 2021/00189 van Els Van Bever van 12 oktober 2021

      Publieke stemming
      Aanwezig: Frans Uytterhoeven, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Luc De Weerdt, Eddy Michiels, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels
      Tegenstanders: Guido Vaganée, Karolien Huibers, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens
      Onthouders: Jan Fonderie, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Charlotte Pittevils
      Resultaat: Met 11 stemmen voor, 5 stemmen tegen, 4 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de concessieovereenkomst met Taas (Trajectcontrole as-a-Service).

      Artikel 2 - De burgemeester en de algemeen directeur zullen de concessieovereenkomst namens de gemeente ondertekenen.

    • Wonen - Afbakening werkingsgebieden voor de vorming van de toekomstige woonmaatschappij: Advies

      Aanwezig: Frans Uytterhoeven, plaatsvervangend voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Yves Goovaerts, Marcel Claes, gemeenteraadsleden

      Er wordt voorgesteld de gemeente Bonheiden te laten behoren tot werkingsgebied van een woonmaatschappij met Lier, Duffel en Sint-Katelijne-Waver en Ranst, en voor wat betreft Ranst onder voorbehoud van de goedkeuring van de Vlaamse Regering.

      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit voorstel gunstig te adviseren.

      Voorgeschiedenis
      • 23/10/2020: Brief van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed aan alle burgemeesters om een voorstel van werkingsgebied in te dienen.
      • 25/05/2021: Overlegvergadering omtrent afbakening werkingsgebied woonmaatschappij met de gemeenten in het oosten van het Rivierenland.
      • 01/06/2021: Principieel akkoord van het college van burgemeester en schepenen omtrent de verdere verkenning afbakening vorming woonmaatschappij met lokale besturen en betrokken woonactoren.
      • 20/09/2021: Lokaal woonoverleg.
      • 28/09/2021: Mail Marc Vanden Eynde, Directeur CVBA Lierse Maatschappij voor de Huisvesting om gemeente Ranst mee op te nemen in het werkingsgebied.
      Feiten en context

      In het Vlaams Regeerakkoord (2019) stond reeds aangekondigd dat er deze legislatuur werk gemaakt zou worden van de samenvoeging van de sociale huisvestingsmaatschappijen en de sociale verhuurkantoren en dit tegen 01/01/2023. Dat dient te gebeuren in een context waarbij er nog slechts één (sociale) woonactor per gemeente actief is.
      Daarnaast maakt de Vlaamse Minister voor Binnenlands Bestuur (Bart Somers) werk van de afbakening van referentieregio’s. De burgemeesters krijgen daarin een belangrijke rol.
      Vlaams Minister van Wonen (Matthias Diependaele) wil dat de vorming van de woonmaatschappijen zoveel mogelijk gebeurt binnen het kader van die referentieregio’s. De nieuwe woonmaatschappij moet niet samenvallen met die regio’s, maar moet er wel binnen blijven.

      In plaats van af te wachten hebben de voorzitters en de directeurs van drie plaatselijke huisvestingsmaatschappijen al een eerste maal in november 2020 afgetoetst welke mogelijkheden zijzelf haalbaar en wenselijk achten.
      Het gaat om volgende huisvestingsmaatschappijen:

      • Volkswoningen van Duffel (VVD)
      • Huisvesting Kanton Heist-op-den-Berg (HKH)
      • Lierse Maatschappij voor de Huisvesting (LMH)

      De regio Rivierenland (zie verder) vormt momenteel de referentieregio. Hier stellen zich een aantal knelpunten:

      • De werkingsgebieden van deze sociale huisvestingsmaatschappijen vallen niet volledig binnen deze referentieregio.
      • Sommige gemeenten die binnen de referentieregio vallen, worden bediend door een andere sociale huisvestingsmaatschappij.
      • In sommige gemeenten zijn meerdere sociale huisvestingsmaatschappijen actief

      Gemeenten die vallen in de regio Rivierenland zoals opgemaakt door Binnenlands Bestuur:

      • VVD Bonheiden – Duffel – Mechelen – Sint-Katelijne-Waver
      • HKH Heist-op-den-Berg – Putte
      • LMH Lier

      Gemeenten die niet binnen deze regio vallen, maar wel deel uitmaken van het werkingsgebied van één van deze sociale huisvestingsmaatschappijen:

      • VVD Kontich
      • LMH Ranst

      Gemeenten die vallen binnen deze regio, maar geen deel uitmaken van één van deze SHM’s:

      • Nijlen – Berlaar – (Zandhoven1)

      Een “holdingstructuur” met daaronder de 3 bestaande SHM’s leek de meest voor de hand liggende keuze. Daarvan bleek al snel dat de Vlaamse Overheid hiervoor nooit groen licht zou geven.
      Al vlug bleek uit de eerste verkennende gesprekken met de “Huisvesting Kanton Heist-op-den-Berg” dat de gemeenten Nijlen, Berlaar en Heist-op-den-Berg reserve hadden bij de tot stand gekomen regiovorming “Rivierenland” omwille van verschillende praktische en politieke redenen. De regio Kempen genoot hun voorkeur.
      Daarnaast stelde men een expliciete vraag/motivatienota op vanuit de betrokken gemeenten om de regio Rivierenland te verlaten. Er was geen animo om de drie werkgebieden van de drie SHM’s te laten samensmelten.
      Mede hierdoor, samen met de problemen rond volwaardige vertegenwoordiging van de gemeenten in raad van bestuur en algemene vergadering, nauwelijks geschiedenis van bestaande samenwerking en de eerder ingewikkelde constructie van deelbesturen werd de piste van het voorgestelde werkgebied (zie sneuvelnota 20-11-2020) verlaten.

      In het huidige voorstel wordt rekening gehouden met reeds bestaande goede samenwerking tussen gemeenten en huisvestingsmaatschappijen, met nabijheid voor het doelpubliek, en de mogelijkheid om te werken met een gedragen en werkbare vertegenwoordiging van een raad van bestuur zonder deelbesturen.
      Daarnaast liggen op initiatief van de facilitator (Levuur) drie scenario’s voor om te komen tot een woonmaatschappij m.n.

      • Een woonmaatschappij voor Lier, Duffel, Bonheiden, Sint-Katelijne-Waver, Putte, Heist-op-den-Berg, Berlaar en Nijlen
      • Twee woonmaatschappijen (scenario 5/3) met enerzijds Lier, Duffel, Bonheiden, Sint-Katelijne-Waver, Putte en anderzijds Heist-op-den-Berg, Berlaar en Nijlen
      • Twee woonmaatschappijen (scenario 4/4) met enerzijds Lier, Duffel, Bonheiden en Sint-Katelijne-Waver en anderzijds Heist-op-den-Berg, Berlaar, Nijlen en Putte

      Voorlopig werden de sociale verhuurkantoren beperkt betrokken in de besprekingen, aangestuurd door de facilitator.
      Het is belangrijk dat, om degelijk werk te maken van de inkanteling van de SVK’s in de nieuwe op te richten woonmaatschappij en dus met hen het gesprek hieromtrent aan te gaan. Conform het Vlaams Regeerakkoord is dit één van de volgende stappen.

      Hoewel de ingeschreven doelstelling één woonmaatschappij per gemeente behelst, is het duidelijk dat het doel van de Vlaamse Overheid duidelijk verder reikt. Er is een duidelijke tendens naar schaalvergroting en verdere professionalisering naar de toekomst toe.

      In die context werd deze oefening van de twee (Volkswoningen van Duffel en Lierse Maatschappij voor de Huisvesting) sociale huisvestingsmaatschappijen uitgewerkt.
      De aaneensluitende werkgebieden, diverse gelijklopende kenmerken, zowel wat beheer als financiële toestand betreft, zijn hierbij belangrijke elementen.
      Hieronder wordt de denkpiste geschetst die gevolgd gaat worden om te komen tot het voorstel dat erin bestaat om in te stappen in het Vlaams perspectief;

      De BODUKAP gemeenten (Bonheiden, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Putte) werken reeds jaren erg goed samen op verschillende domeinen. Denk aan de politiezone Bodukap, intercommunale IGEMO, Wonen langs Dijle en Nete, projecten rond Ruimtelijke Ordening en Natuur,...). Ook tussen de ambtenaren van deze gemeenten is regelmatig contact. Op gebied van sociale context is er cohesie en is deze cluster ook duidelijk verschillend van de Mechelse stedelijke sociale context.
      Recent werd ook de regiobib Rivierenland, een intergemeentelijke samenwerking tussen Lier, Duffel, Sint-Katelijne-Waver, Bonheiden en Putte in de steigers gezet. De samenwerking tussen deze vijf gemeenten en steden wordt daarmee ook op andere maatschappelijke terreinen onderstreept.
      Om die redenen en in die context lijkt is het dan ook logisch dat de gemeente Putte zich zou aansluiten bij het nieuwe werkgebied zoals supra geschetst.
      De Lierse Maatschappij voor de Huisvesting en SHM Volkswoningen van Duffel werken eveneens reeds geruime tijd samen. Zo zijn er gezamenlijke aanbestedingen (vb groenonderhoud) en kwam een nieuwe website tot stand door gezamenlijke inspanningen.
      Beide maatschappijen behoren qua financiële gezondheid tot de top in Vlaanderen, ze hebben een gelijkaardige beleidsvisie en beiden hebben een patrimonium dat nagenoeg even groot is. Dit is erg belangrijk om nieuwe uitdagingen te kunnen aangaan, actief te blijven en verder te professionaliseren.

      De regiovorming en de keuze van het samengaan met Lier – Bodukap heeft haar impact op het bestaande patrimonium van de SHM’s:

      • Er worden woonentiteiten overgedragen:
        De woonentiteiten in Mechelen (146) en Kontich (148) die eigendom zijn van de Duffelse Volkswoningen zullen worden overgedragen aan Woonpunt Mechelen en de Ideale Woning/nieuwe op te richten woonmaatschappij in de Zuidrand van Antwerpen.
        De woonentiteiten in Ranst (26) die eigendom zijn van de Lierse huisvestingsmaatschappij worden overgedragen aan de Ideale Woning/nieuwe op te richten woonmaatschappij in de Zuidrand van Antwerpen.
      • Er worden woningentiteiten overgenomen:
        De 266 woonentiteiten - eigendom van Huisvesting Kanton Heist-op-den-Berg - die gelegen zijn in Putte worden, indien Putte mee instapt, overgenomen door de nieuwe SHM.

      De SVK’s de Woonkans (Lier, Nijlen, Ranst en Zandhoven) en Onderdak (Heist-op-den-Berg, Putte, Duffel, Berlaar, Bonheiden, Sint-Katelijne-Waver) zullen noodgedwongen opgesplitst moeten worden. Voor SVK de Woonkans geldt dit voor ieder scenario.

      De gemeente Putte en de werkingsgebieden van de twee sociale huisvestingsmaatschappij en delen van de werkgebieden van de twee sociale verhuurkantoren zullen vallen binnen de nieuwe woonmaatschappij.
      Dit betekent dat de sociale huisvestingsmaatschappijen:

      • Volkswoningen van Duffel
      • Lierse Maatschappij voor de Huisvesting

      en delen van de sociale verhuurkantoren:

      • SVK de Woonkans
      • SVK Onderdak

      integreren in één sociale woonmaatschappij waarbij beide bestaande kantoren (Lier, Duffel) blijven bestaan vanuit klantgerichtheid.

      Het werkingsgebied laat immers toe extra zorg te dragen voor de nabijheid van zowel de betrokken doelgroep 2 als de deelnemende besturen;

      • Voor de doelgroep: de gemeenten Bonheiden, Sint-Katelijne-Waver en Duffel kunnen net als nu bediend worden vanuit Duffel. Lier kan bediend blijven vanuit Lier. Extra lokale zitdagen kunnen zorgen voor een nog betere bereikbaarheid.
      • Voor het lokaal bestuur: met 15 mandaten is er ruimte om alle deelnemende besturen voldoende mandaten toe te kennen en alvast op die manier stevige betrokkenheid en draagvlak te behouden bij de ontwikkeling van sociaal wonen in de eigen gemeente. Hoe meer gemeenten, hoe dunner de spoeling. Het alternatief bestaat uit de installatie van allerlei comités die taken en verantwoordelijkheden opnemen. De Vlaamse regelgeving voorziet momenteel geen sluitend kader om dit zonder meer te implementeren.

      Het SVK de Woonkans is momenteel actief in Lier, Nijlen, Ranst en Zandhoven en beheert +/- 230 woningen. Het SVK Onderdak is momenteel actief in Bonheiden, Duffel, Sint-Katelijne-Waver, Putte, Berlaar en Heist o/d Berg en beheert +/- 200 woningen.
      Het volledige SVK luik voor de nieuwe woonmaatschappij met de vier/vijf gemeenten van de nieuwe woonmaatschappij omvat 216/241 woningen. Dat wil zeggen dat de huidige expertise volledig kan worden mee overgenomen.
      De schaalgrootte is zowel in het scenario met 4 gemeenten als in het scenario met 5 gemeenten (incl. Putte) ideaal. Het gaat om 2.216/2.482 woonentiteiten vanuit de SHM’s en 216/241 woonentiteiten vanuit de SVK’s. In totaal 2.432/2.723 woningen.Daarnaast zitten er bij beide SHM’s samen nog bouwprojecten in de pipeline voor 236 woningen in de nabije toekomst. Dit brengt het totaal binnen enkele jaren op 2.768/2.959 woonentiteiten. Bovendien geeft de Vlaamse overheid nergens het signaal dat een woonmaatschappij van deze schaal niet voldoende potentieel zou hebben. Momenteel is er enkel de minimale norm van 1.000 woningen.

      Er is geen enkele nood voor het maken van deelbesturen, hetgeen het besturen eenvoudig en transparant houdt.
      De mandaten in de Raad van Bestuur worden verdeeld onder vertegenwoordigers van Lier, Duffel, Bonheiden, Sint-Katelijne-Waver en Putte.
      Tenslotte kan worden gesteld dat beide SHM’s beschikken over voldoende eigen expertise voor de realisatie van sociale koopwoningen doch hieromtrent zal aan tafel gezeten worden met KLEMO, de sociale koopmaatschappij die momenteel o.a. actief is in het in deze nota voorgestelde werkingsgebied.

      De Vlaamse overheid heeft een aantal ambities met deze geplande operatie (één woonmaatschappij per gemeente). Niettemin zijn er belangrijke criteria voor de verdere uitbouw van een woonmaatschappij waarmee de woonmaatschappijen tegemoet komen met huidig advies:

      • De bereikbaarheid en nabijheid voor de doelgroep
      • Eén duidelijk aanspreekpunt voor de doelgroep, diensten en partners
      • De betrokkenheid en autonomie van de lokale besturen zowel inzake woonbeleid als inzake uitbouw / beheer van de vennootschap
      • Zicht op lokale ontwikkelingsmogelijkheden
      • Respect voor de bestaande diversiteit
      • Een transparante structuur
      • Een aaneensluitend werkingsgebied dat logisch is voor de gebruiker / congruentie van het nieuwe werkingsgebied
      • Geen revolutie, maar een evolutie
      • Dergelijke operatie moet kosten besparend zijn / niet kosten genererend
      • Blijven gaan voor kwaliteitsvol wonen – actieve maatschappijen

      Deze adviesnota gaat uit van een scenario met vier gemeenten doch verwijst regelmatig naar een scenario met vijf gemeenten, inclusief Putte. De piste met vijf gemeenten is er gekomen nadat in de loop van de besprekingen vanuit Putte er signalen kwamen dat ze zich onvoldoende betrokkenen wisten bij de besprekingen in Heist-op-den-Berg, Berlaar en Nijlen.
      Er zijn diverse argumenten voor de gemeente Putte in deze adviesnota aangehaald (zie supra) om aan te sluiten bij het werkingsgebied van de 4 voormelde gemeenten. Indien de gemeente Putte interesse heeft om aan te sluiten, is men meer dan welkom.
      Een woonmaatschappij met de gemeenten Lier, Duffel, Sint-Katelijne-Waver, Bonheiden en eventueel Putte biedt alle garanties voor een professionele woonactor met voldoende verbinding met de deelnemende besturen en haar bewoners.

      Ook de gemeente Ranst zal in haar beslissing voor het werkingsgebied opteren voor een integratie in de woonmaatschappij Bonheiden, Duffel, Lier, en Sint-Katelijne-Waver. Ze rekenen op een afwijking van de referentieregio’s.

      Advies

      20/09/2021: Positief advies lokaal woonoverleg.

      Juridische grond

      Het Decreet over het lokaal bestuur.

      Bijzonderheden bij de besluitvorming

      De meerderheidspartijen wensen dit agendapunt te amenderen als volgt:

      “Er wordt voorgesteld de gemeente Bonheiden te laten behoren tot werkingsgebied van een woonmaatschappij met Lier, Duffel en Sint-Katelijne-Waver en Ranst, en voor wat betreft Ranst onder voorbehoud van de goedkeuring van de Vlaamse Regering”.
      Met eenparigheid van stemmen

      wordt het amendement aangenomen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Frans Uytterhoeven, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Charlotte Pittevils
      Onthouders: Guido Vaganée, Karolien Huibers, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens
      Resultaat: Met 15 stemmen voor, 5 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1 - Adviseert de gemeente Bonheiden tot een werkingsgebied met volgende gemeenten te laten behoren: Lier, Duffel en Sint-Katelijne-Waver en Ranst, en voor wat betreft Ranst onder voorbehoud van de goedkeuring van de Vlaamse Regering.

      Artikel 2 - Brengt deze beslissing ter kennis aan de provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het Decreet over het lokaal bestuur.

    • Wat met de 2de pensioenpijler voor het contractueel personeel van de gemeente

      Aanwezig: Frans Uytterhoeven, plaatsvervangend voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Yves Goovaerts, Marcel Claes, gemeenteraadsleden

      Dit punt werd geagendeerd op vraag van Guido Vaganée, fractievoorzitter N-VA.

      De fractie N-VA trekt dit agendapunt in.

    • Kerngebieden aanwijzen als ELEKZONE

      Aanwezig: Frans Uytterhoeven, plaatsvervangend voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Yves Goovaerts, Marcel Claes, gemeenteraadsleden

      Dit punt werd geagendeerd op vraag van Guido Vaganée, fractievoorzitter N-VA.

      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het college van burgemeester en schepenen te verzoeken:

      • de invoering van een ELEKZONE  in de (winkelcorridor) vanaf kruispunt Muizensteenweg tot aan de wissel te onderzoeken om de chauffeurs van Hybride wagens aan te zetten via elektrische aandrijving door het centrum te rijden.
      • met De LIJN in overleg te gaan om de dorpskernen in onze gemeente op te nemen in het Geofencing systeem, zodat de autobussen via elektrische aandrijving onze kernen passeren.

      De gemeenteraad keurt het punt "Kerngebieden aanwijzen als ELEKZONE" NIET goed.

      Feiten en context
      • De gebruikersstudie van Curiezeneuze uit 2018 gaf weer dat de luchtkwaliteit in Bonheiden matig tot goed is behalve op één punt in de winkelcorridor (centrum van Bonheiden)  met een meting van 40-45 µg/m³.
      • Het aandeel Hybride wagens in onze gemeente in opgang is van 283 in 2020 naar 396 in 2021 Bonheidenaars en Rijmenammenaars nemen 1,2% van het totaal aantal nieuwe Hybride voertuigen in Vlaanderen voor hun rekening.
      • Tegen 2035 de eigen vloot autobussen  van De Lijn volledig elektrisch rijden. Ondertussen zal men vooral inzetten op de ge-update Hybride voertuigen.

      Om te voorkomen dat tijdens de transitieperiode 2022-2035 autobussen en personenwagens de situatie in onze lokale corridor nog zou bestendigen of verslechteren zou een duidelijke aanbeveling om in een afgebakende zone elektrisch te rijden kunnen helpen.

      Enkele Vlaamse cijfers:

      Nieuwe inschrijvingen

      Batterij elektrisch

      Plug-in hybriden

       CNG

      2016

      1.529

      5.590

       2.007

      2017

      1.979

      9.381

       2.137

      2018

      2.658

      6.925

       3.203

      2019

      6.575

      6.693

       2.720

      2020

      10.731

      22.728

       1.825

      Ook in 2020 maken milieuvriendelijke wagens een steeds groter aandeel uit van de nieuwe aankopen. Het marktaandeel milieuvriendelijke wagens overstijgt nu 13 %, waar het in 2019 nog minder dan 5 % bedroeg.

      Het marktaandeel batterij elektrische wagens stijgt minder snel dan het aandeel plug-in hybriden. Waar de beide aandelen in 2019 rond de 2 % schommelden, doen plug-in hybriden (meer dan 8%) het in 2020 dubbel zo goed dan batterij elektrische wagens (rond 4%).

      Argumentatie

      Correct inzetten van Hybride wagens

      Toch moeten we vaststellen dat de Hybride wagens niet altijd optimaal worden ingezet. Door elektrisch te rijden in gebieden met een hoge densiteit en over te schakelen naar verbrandingsmotor in meer open gebieden kunnen Hybride rijders een wezenlijke bijdrage leveren voor de luchtkwaliteit binnen stads- en dorpskernen.

      Hybride autobussen via geofencing

      De Lijn zal de omschakeling tussen verbrandingsmotor en elektrische motor op haar autobussen aansturen door Geofencing.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Frans Uytterhoeven, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Jan Fonderie, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens
      Tegenstanders: Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Luc De Weerdt, Eddy Michiels, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 11 stemmen tegen
      Besluit

      Enig artikel - Keurt het agendapunt "Kerngebieden aanwijzen als ELEKZONE" NIET goed.

    • Ondersteuning onderhoud groengevels van particuliere gebouwen

      Aanwezig: Frans Uytterhoeven, plaatsvervangend voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Yves Goovaerts, Marcel Claes, gemeenteraadsleden

      Dit punt werd geagendeerd op vraag van Guido Vaganée, fractievoorzitter N-VA.

      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het college van burgemeester en schepenen te verzoeken om met de eigenaars/eigenaarsverenigingen in overleg te gaan om te bekijken hoe de gemeente op financiële en/of logistieke wijze kan bijdrage tot het instant houden van de groengevels.

      De gemeenteraad keurt het punt "Ondersteuning onderhoud groengevels van particuliere gebouwen" NIET goed.

      Feiten en context
      • De gemeente Bonheiden wil een groene gemeente zijn van kop tot teen
      • De gemeente Bonheiden heeft een project ingediend voor subsidie bij de Vlaamse overheid en krijgt hiervoor 196.800 euro

      ‘Bonheiden groene gemeente van kop tot teen’ - Gemeente Bonheiden

      De gemeente Bonheiden wil 3418 m³ extensief groendak, 91 m² intensief groendak, 585 m² grondgebonden groengevel en 10 m² gevelgebonden groengevel aanleggen op verschillende publieke gebouwen. Die daken en gevels zullen aangelegd worden met bijvriendelijke streekeigen beplantingen met een verschillende bloeiperiode en die ook voedsel- en nestgelegenheid voor insecten en vogels bieden. Een insectenhotel en kunstvogelnesten zullen extra nestgelegenheid bieden.

      De gemeente Bonheiden schenkt bijzonder veel aandacht aan groene verbindingen via verschillende initiatieven. Naast het voorzien van groendaken en -gevels op de eigen gebouwen, die te verbinden met extra groenaanplantingen op het openbaar domein tussen de locaties, stimuleert en activeert ze inwoners om ook groene stapstenen te creëren op daken via het organiseren van de samenaankoop en het plaatsen van infoborden bij de groendaken. Hierdoor ontstaat in de dorpskern een groen netwerk dat verkoelend werkt en extra waterbuffering voorziet in een verharde omgeving.

      Subsidiebedrag: € 196.800

      • Voor nieuwbouwprojecten in de dorpskern het voorzien van een groengevel als voorwaarde in de vergunning is opgenomen en hierdoor ook particulieren bijdragen tot de algemene doelstellingen van het ingediende project.
      • Door de constructie op hoogte de onderhoudskosten(gebruik hoogtewerker) voor dergelijke groengevels snel oplopen.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Frans Uytterhoeven, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Guido Vaganée, Karolien Huibers, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens
      Tegenstanders: Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Luc De Weerdt, Eddy Michiels, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels
      Onthouders: Jan Fonderie, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Charlotte Pittevils
      Resultaat: Met 5 stemmen voor, 11 stemmen tegen, 4 onthoudingen
      Besluit

      Enig artikel - Keurt het punt "Ondersteuning onderhoud groengevels van particuliere gebouwen" NIET goed.

De voorzitter sluit de zitting op 27/10/2021 om 23:51.

Namens Gemeenteraad,

Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur

Frans Uytterhoeven
plaatsvervangend voorzitter gemeenteraad