De voorzitter opent de zitting op 29/11/2023 om 20:14.
Tijdens de behandeling van punt 21: Intergemeentelijke samenwerking - Agendapunten bijzondere algemene vergadering van IVAREM op 15/12/2023: Standpuntbepaling verlaat raadslid Guido Vaganée de zaal. Hij is terug aanwezig bij de stemming van punt 22: Intergemeentelijke samenwerking - Agendapunten buitengewone algemene vergadering van Zefier CVBA op 19/12/2023: Standpuntbepaling.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 25/10/2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.
25/10/2023: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 25/10/2023 goed.
De burgemeester was van zaterdag 28/10/2023 tot en met zondag 05/11/2023 verhinderd zijn ambt uit te oefenen.
Deze verhindering en de beëindiging van de periode van verhindering wordt aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd.
Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 62.
Overeenkomstig artikel 62 van het Decreet over het lokaal bestuur dient de gemeenteraad akte te nemen van de verhindering van de burgemeester en van de beëindiging van de periode van verhindering.
Enig artikel - Neemt er kennis van dat de burgemeester van zaterdag 28/10/2023 tot en met zondag 05/11/2023 verhinderd was zijn ambt uit te oefenen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de goedkeuring door de gouverneur van de jaarrekening 2022.
Op 31/05/2023 stelde de gemeenteraad de jaarrekening 2022 vast.
Op 17/10/2023 keurde de gouverneur deze jaarrekening 2022 goed.
De gouverneur keurde de jaarrekening 2022 goed en brengt via het Agentschap voor Binnenlands Bestuur volgende verantwoording ter kennis:
Uit het onderzoek van de jaarrekening blijkt niet dat ze onjuist en onvolledig is of dat ze geen waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand.
Fasering:
Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid art. 173,§2.
Artikel 1 - Neemt kennis van het besluit van de gouverneur van de provincie Antwerpen van 17/10/2023, houdende goedkeuring van de jaarrekening 2022.
Artikel 2 - Neemt kennis van de brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur, Afdeling lokale financiën, van 18/10/2023, betreffende de jaarrekening 2022.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2024 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw.
De kerkraad van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw stelde op 12/07/2023 zijn budget 2024 vast, waarbij de gevraagde exploitatietoelage van € 13.626,03 binnen de grenzen van het goedgekeurd meerjarenplan blijft. Er wordt geen investeringstoelage voorzien.
Het voorgelegde budget 2024 sluit aan bij het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 en dient ter kennisname aan de gemeenteraad te worden voorgelegd.
Op 16/10/2023 bracht het erkend representatief orgaan gunstig advies uit.
De exploitatietoelage is voorzien in het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 onder A29.2/0790-00/6494000.
Artikel 1 – Neemt akte van het budget 2024, vastgesteld door de kerkraad van kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw op 12/07/2023 en dit met volgende cijfers:
Exploitatieontvangsten | 30.807,00 | Investeringsontvansten | 0,00 | |
Exploitatieuitgaven | 63.230,00 | Investeringsuitgaven | 0,00 | |
Exploitatie voor overboekingen | -32.423,00 | Investeringen voor overboekingen | 0,00 | |
Overboekingen | 0,00 | Overboekingen | 0,00 | |
Exploitatie eigen financieel boekjaar | -32.423,00 | Investeringen eigen financieel boekjaar | 0,00 | |
Gecorrigeerd overschot N-2 | 18.796,97 | Overschot/tekorten n-1 | 0,00 | |
K1 overschot expl rek N-2 | 42.863,97 | Overschot/tekort investeringen | 0,00 | |
K2 gecorrigeerd overschot budget N-1 | 24.067,00 | |||
Exploitatie voor toelage | -13.626,03 | |||
Exploitatietoelage | 13.626,03 | Investeringstoelage | 0,00 | |
Overschot/tekort exploitatie | 0,00 |
Artikel 2 – Bezorgt dit besluit aan het Centraal Kerkbestuur Bonheiden, de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw, de gouverneur en het erkend representatief orgaan.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Ludwina.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Ludwina stelde op 27/05/2023 zijn budget 2024 vast, waarbij er geen exploitatietoelage wordt gevraagd. Er is geen investeringstoelage voorzien.
Het voorgelegde budget 2024 sluit aan bij het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 en dient dus enkel voor kennisname aan de gemeenteraad te worden voorgelegd.
Sinds begin 2023 dienen de kerkfabrieken digitaal met de lokale overheden, bisdom en centraal kerkbestuur te communiceren. Deze werkwijze staat evenwel nog niet volledig op punt zodat het budget pas op het overleg met het centraal kerkbestuur fysiek werd bezorgd. De penningmeester van de kerkfabriek St Ludwina had de documenten wel degelijk ingeladen in de digitale communicatietool van Vlaanderen, doch door een verkeerde instelling zijn deze niet doorgestuurd naar het lokale bestuur, noch naar het bisdom.
Het erkend representatief orgaan bracht geen advies uit.
Er wordt geen toelage gevraagd.
Artikel 1 – Neemt akte van het budget 2024 vastgesteld door de kerkraad van kerkfabriek Sint-Ludwina op 27/05/2023 en dit met volgende cijfers:
Artikel 2 –Bezorgt dit besluit aan het Centraal Kerkbestuur Bonheiden, de kerkfabriek Sint-Ludwina, de gouverneur en het erkend representatief orgaan.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus goed te keuren.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Martinus stelde op 15/03/2023 zijn budget 2024 vast, waarbij de gevraagde exploitatietoelage van € 25.292 niet binnen de grenzen van het goedgekeurd meerjarenplan blijft (€ 17.244). Er is geen investeringstoelage voorzien.
Het voorgelegde budget 2024 sluit niet aan bij het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 en dient dus voor goedkeuring aan de gemeenteraad te worden voorgelegd.
Sinds begin 2023 dienen de kerkfabrieken digitaal met de lokale overheden, bisdom en centraal kerkbestuur te communiceren. Deze werkwijze staat evenwel nog niet volledig op punt zodat het budget pas na het overleg met het centraal kerkbestuur (via mail) werd bezorgd. De penningmeester van de kerkfabriek Sint-Martinus had de documenten wel degelijk ingeladen in de digitale communicatietool van Vlaanderen, doch door een verkeerde instelling zijn deze niet doorgestuurd naar het lokale bestuur, noch naar het bisdom.
Het erkend representatief orgaan bracht geen advies uit.
De exploitatietoelage is voorzien in het nog goed te keuren meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 5 onder A29.1/0790-00/6494000.
Artikel 1 – Keurt het budget 2024 vastgesteld door de kerkraad van kerkfabriek Sint-Martinus op 15/03/2023 goed en dit met volgende cijfers:
Exploitatieontvangsten | 19.769,00 | Investeringsontvansten | 0,00 | |
Exploitatieuitgaven | 37.040,00 | Investeringsuitgaven | 6.000,00 | |
Exploitatie voor overboekingen | -17.244,00 | Investeringen voor overboekingen | -6.000,00 | |
Overboekingen | 6.000,00 | Overboekingen | 6.000,00 | |
Exploitatie eigen financieel boekjaar | -23.244,00 | Investeringen eigen financieel boekjaar | 0,00 | |
Gecorrigeerd overschot N-2 | -2.049 | Overschot/tekorten n-1 | 611,52 | |
K1 overschot expl rek N-2 | 4.853 | Overschot/tekort investeringen | 611,52 | |
K2 gecorrigeerd overschot budget N-1 | 6.901 | |||
Exploitatie voor toelage | -25.293 | |||
Exploitatietoelage | 25.293 | Investeringstoelage | 0,00 | |
Overschot/tekort exploitatie | 0 |
Artikel 2 – Bezorgt dit besluit aan het Centraal Kerkbestuur Bonheiden, de kerkfabriek Sint-Martinus, de gouverneur en het erkend representatief orgaan.
Binnen IGEMO werd een intergemeentelijke omgevingshandhavingscel (IGOHC) opgericht belast met omgevingshandhaving.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de begroting van de IGOHC voor het werkjaar 2024 goed te keuren.
Er wordt een forfaitair budget geraamd voor basistaken, dat verdeeld wordt over de verschillende deelnemende gemeenten op basis van inwonersaantal. Voor Bonheiden bedraagt dit voor 2024 op basis van 15.474 inwoners € 2.536,83, net zoals de voorgaande jaren.
Daarnaast is er een budget voorzien voor concrete handhavingstaken, waarbij enkel gefactureerd wordt wat gepresteerd werd. De IGOHC rapporteert per kwartaal aan de gemeente hoeveel uren er per concreet dossier aan handhaving besteed werden.
Aangezien het moeilijk is om in te schatten hoeveel handhavingsdossiers er zullen worden behandeld en wat de complexiteit ervan is, wordt er rekening gehouden met een buffer van 10%. Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw.
Voor 2022 bedroeg de totale kost voor de concrete handhavingstaken € 22.861,55 voor 33 handhavingsdossiers. Voor 2023 bedraagt de verwachte kost voor 31 handhavingsdossiers € 13.817,60.
Voor 2024 wordt uitgegaan van 30 handhavingsdossiers, met een kostprijs van € 22.500. Er wordt een financiële buffer van 10% aangerekend, waardoor de totale kost voor de handhavingsdossiers voor 2024 op € 24.750 geraamd wordt. De totale kost voor basistaken en handhavingstaken wordt voor 2024 geraamd op € 27.286,83.
Omgevingshandhaving is een belangrijk sluitstuk van het omgevingsbeleid. Het is dan ook noodzakelijk om hier de nodige middelen voor te voorzien.
IGEMO rapporteert per kwartaal over de kosten voor de concrete handhavingsdossiers. Er wordt een overzicht gegeven van de uren die per dossier gepresteerd zijn. Het is echter wenselijk om als gemeente een meer gedetailleerde rapportering te ontvangen, waarbij er aangegeven wordt welke concrete handhavingstaken er per dossier werden uitgevoerd (vb. plaatsbezoek, aanmaning, PV,...).
In de meerjarenplanning is voor 2024 en de komende jaren telkens een budget voorzien van € 31.500 voor omgevingshandhaving. De begroting voor 2024 komt uit op een bedrag van € 27.286,83 excl. btw.
Visum:
Gunstig visum FA 2023/00264 van Financiele dienst van 14 november 2023
Artikel 1 - Keurt de begroting van de IGOHC voor het werkjaar 2024 goed, voor een totaalbedrag van € 27.286,83 excl. btw.
Artikel 2 - Vraagt aan IGEMO om per handhavingsdossier een gedetailleerdere rapportering te ontvangen, waarin de verschillende ondernomen handhavingsstappen opgenomen zijn (vb. plaatsbezoek, aanmaning, PV,...).
Op zondag 21/01/2024 organiseert de gemeente in samenwerking met Bosgroep Antwerpse Gordel een plantactie om de voormalige sportterreinen in de Mechelsbroekstraat te bebossen. Bosgroep Antwerpse Gordel kreeg het voorstel van het Jane Goodall Instituut België (JGI), om met haar vrijwilligers mee te komen aanplanten en bijkomend aan de gemeente een bedrag te schenken van € 1/aangeplante boom. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de overeenkomst hierover met het Jane Goodall Instituut goed te keuren.
Het Jane Goodall instituut werd opgericht in 1977 om chimpansees en hun habitat te beschermen, maar groeide intussen uit tot een wereldwijde beweging die zich inzet voor natuurbehoud. Zie https://www.janegoodall.be/ons-werk
Eén van de pijlers van de werking in België is het aanplanten van bossen, met de donaties die sponsors van het instituut doen. Voor elke boom die ze in België planten, sponsoren ze ook het planten van meerdere bomen in één van hun gemeenschapsgeleide projecten voor herbebossing in Afrika. Het instituut werkt hiervoor in België vaak samen met de bosgroepen.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Het Jane Goodall Instituut schenkt de gemeente voor de bebossing een bedrag van € 1/boom (dus € 2.400).
Gunstig visum FA 2023/00269 van Financiele dienst van 16 november 2023
Enig artikel - Keurt de overeenkomst met de Bosgroep en met het Jane Goodall Instituut België goed, waarvan de tekst luidt als volgt:
OVEREENKOMST inzake financiële en effectieve ondersteuning voor bosuitbreiding
Tussen ondergetekenden:
1. Koepel van Vlaamse Bosgroepen, waarvan de maatschappelijke zetel gevestigd is te Gouvernementstraat 1, 9000 Gent, vertegenwoordigd door Eric Smeets (voorzitter), hierna genoemd de Koepel,
En
1. Jane Goodall Institute Belgium, waarvan de maatschappelijke zetel gevestigd is te Hogeleeststraat 33, 1120 Brussel, vertegenwoordigd door Hege Hellstrom en Paul Mason (co-voorzitters van de Raad van Bestuur), hierna genoemd het Bedrijf,
2. De gemeente Bonheiden, Jacques Morrensplein 10 (Telefoon: 015 50 28 41 / Email: omgeving@bonheiden.be), hier vertegenwoordigd door Lode Van Looy (burgemeester) en Ethel Van den Wijngaert (Algemeen directeur), met rekeningnummer BE73 0910 0007 1060, hierna genoemd de Eigenaar
3. Bosgroep Antwerpse Gordel vzw waarvan de maatschappelijke zetel gevestigd is te Schildesteenweg 99, 2520 Ranst, vertegenwoordigd door Julie Doens (medewerker bosuitbreiding), hierna genoemd de Bosgroep
Gezamenlijk de Partijen genoemd,
Wordt hetgeen volgt overeengekomen:
1. ALGEMEEN
De Partijen sluiten hierbij een overeenkomst met het oog op bosuitbreiding en hebben binnen deze overeenkomst besloten tot een samenwerking.
De Koepel staat in voor de algemene communicatie/promotie en opvolging en is het aanspreekpunt voor het Bedrijf. Het Bedrijf staat in voor de financiële bijdrage. De Bosgroep staat in voor de logistieke organisatie van de actie en het maken van de afspraken met de Eigenaar van het perceel waarop de actie wordt uitgevoerd. De Eigenaar stelt een perceel waarvan hij eigenaar is ter beschikking. De details en verplichtingen van alle Partijen zijn terug te vinden in Clausule 3 van deze overeenkomst.
2. TARIEVEN SAMENWERKINGSPAKKET EN PRIJZEN
2.1 Het Bedrijf wenst een samenwerking op te zetten met de Koepel, de Bosgroep en de Eigenaar voor het ondersteunen van bosuitbreiding in Bonheiden, Antwerpen
Het Bedrijf kiest via deze overeenkomst voor het samenwerkingspakket Eik om dit te doen en voorziet hiervoor een totaal budget van 5.800 Euro.
Voor dit budget zal de Eigenaar 1,2 ha bebossen, volgens de modaliteiten hieronder gedefinieerd. Voor dit budget zal de Bosgroep en de Koepel een plantactie ondersteunen.
2.2 Alle bedragen in deze overeenkomst zijn excl. BTW (indien van toepassing)
Verdeling tarieven:
5.800€ voor de Eigenaar, de Bosgroep en de Koepel
3. PERCEEL
Het perceel dat zal bebost worden binnen deze overeenkomst, is eigendom van de Eigenaar en is gelegen te Mechelsbroekstraat 2, kadastraal gesitueerd 1ste afdeling D, nummers 261C, met een te bebossen oppervlakte van 12.000 m².
4. VERBINTENISSEN
Verplichtingen van de Koepel
Verplichtingen van het Bedrijf
Verplichtingen van de Eigenaar
Indien de eigenaar zich niet houdt aan de voorwaarden, kan het bedrag teruggevorderd worden. Bij geschillen zijn uitsluitend de Rechtbanken van Gent bevoegd.
Verplichtingen van de Bosgroep
5. COMMUNICATIE EN PROMOTIE
De Koepel kan het promotiemateriaal verstrekken dat door de Partijen kan gebruikt worden ter promotie, maar uit de communicatie moet steeds ondubbelzinnig blijken dat de plantactie een initiatief is van de Eigenaar en de Bosgroep/Koepel.
6. DUUR EN BEEINDIGING
Deze overeenkomst wordt gesloten voor een bepaalde duur die aanvangt op het ogenblik van de ondertekening van de overeenkomst en die eindigt na een initiële termijn van vijf jaar.
Mocht een van de Partijen activiteiten ontplooien en/of plannen kenbaar maken die fundamenteel ingaan tegen de principes van bosbehoud, bosuitbreiding en multifunctioneel duurzaam bosbeheer, behoudt elk van de Partijen zich het recht toe om deze overeenkomst eenzijdig en met onmiddellijke ingang op te zeggen.
In dat geval zal de Koepel ook de eventueel reeds door het Bedrijf betaalde sponsoring terugbetalen min de reeds gemaakte kosten. Indien de overeenkomst door de Koepel wordt beëindigd wegens fouten in hoofde van het Bedrijf, zal de Koepel ook de eventueel reeds door het Bedrijf betaalde sponsoring terugbetalen min de reeds gemaakte kosten.
7. AANSPRAKELIJKHEID
De Koepel kan niet aansprakelijk gesteld worden voor enig gevolg- of indirect verlies of schade geleden door het Bedrijf, ongeacht of dit verlies of deze schade voortvloeit uit een contractbreuk of een onrechtmatige daad. De aansprakelijkheid van de Koepel voor eender welke schade onder deze overeenkomst zal beperkt zijn tot EUR 500. Deze beperking van aansprakelijkheid zal evenwel niet van toepassing zijn in geval van opzettelijke fout van de Koepel.
8. EIGENDOM
De Koepel, het Bedrijf of de Bosgroep zal op geen enkel ogenblik eigenaar worden van de bomen die geplant worden.
9. INTELLECTUELE RECHTEN
Onverminderd het recht van de Koepel om het logo van het Bedrijf op de communicatie ter promotie van de actie te gebruiken, heeft de Koepel geen recht, titel of belang in of ten aanzien van de merken van het Bedrijf verwerven of opeisen. De Koepel zal de geldigheid van de merken van het Bedrijf niet aanvechten en zal ook geen enkel teken dat identiek is aan of verwarrend veel gelijkenis vertoont met de merken van het Bedrijf als merk registreren.
Onverminderd het recht van het Bedrijf overeenkomstig clausule 4 om het logo van de Koepel te incorporeren op promotiemateriaal van de actie en op de lijst van partnerschappen op haar website, zal het Bedrijf geen recht, titel of belang in of ten aanzien van de merken van de Koepel of de Bosgroep verwerven of opeisen. Het Bedrijf zal de geldigheid van de merken van de Koepel of de Bosgroep niet aanvechten en zal ook geen enkel teken dat identiek is aan of verwarrend veel gelijkenis vertoont met de merken van de Koepel of de Bosgroep als merk registreren.
10. OVERMACHT
De verplichtingen van de Partijen in het kader van deze overeenkomst worden opgeschort in de mate van en voor de periode dat de uitvoering van de overeenkomst onmogelijk is door omstandigheden onafhankelijk van de wil van één van de Partijen met inbegrip van, maar niet beperkt tot, oorlog, rellen, embargo, brand, aardbeving, overstroming, storm of een andere ramp.
11. VARIA
Deze overeenkomst maakt het volledig akkoord uit tussen de Partijen.
De overeenkomst kan enkel gewijzigd worden door middel van een schriftelijke en door de Partijen ondertekende bijlage. In dat geval zullen alle aangebrachte wijzigingen deel uitmaken van en één integraal geheel vormen met deze overeenkomst.
De Koepel en de Bosgroep verklaart op zelfstandige basis te werken en niet in ondergeschikt verband.
12. TOEPASSELIJK RECHT EN DE BEVOEGDE RECHTBANKEN
Deze overeenkomst wordt beheerst door het Belgisch recht.
Indien geen minnelijke schikking kan worden gevonden, zijn de rechtbanken van de plaats waar de actie plaatsvindt uitsluitend bevoegd om van het geschil kennis te nemen.
Opgesteld te XX, op XX, in XX exemplaren waarvan elke Partij erkent er één te hebben ontvangen.
Voor de Koepel van Vlaamse Bosgroepen
…………………..…………………..…………………..
Voor het Bedrijf
…………………..…………………..…………………..
Voor de Eigenaar
…………………..…………………..…………………..
Voor de Bosgroep
…………………..…………………..…………………..
Op de gebouwen gemeenschapscentrum 't Blikveld, dodenhuisje begraafplaats, Sint-Martinuszaal, gemeentelijke kleuterschool GEKKO, gemeentelijke lagere school GEBO, sporthal Gentiaan, Imeldalaan 3, 5, 7 en Baxbos 5, werden zonnepanelen geplaatst via burgerparticipatie. Voor de exploitatie dient een domeinconcessieovereenkomst te worden afgesloten.
Op 07/07/2020 werd door het college van burgermeester en schepenen de opdracht voor "Leveren en plaatsen van photovoltaïsche zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen via burgerparticipatie" gegund aan Klimaan CVSO, Vaartdijk 9, 1981 Hofstade.
Zonnepanelen werden geplaatst op de gebouwen gemeenschapscentrum 't Blikveld, dodenhuisje begraafplaats, Sint-Martinuszaal Rijmenam, gemeentelijke kleuterschool GEKKO, gemeentelijke lagere school GEBO, Sporthal Gentiaan, Imeldalaan 3,5 en 7 en Baxbos 5.
Voor de exploitatie dient een concessieovereenkomst gesloten te worden met Klimaan CVSO.
Het Decreet over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 11 °.
Het verlenen van een concessie over onroerende goederen valt onder de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Enig artikel - Hecht goedkeuring aan de concessieovereenkomst voor de plaatsing en exploitatie van de photovoltaïsche zonnepanelen op het dak van de gebouwen gemeenschapscentrum 't Blikveld, dodenhuisje begraafplaats, Sint-Martinuszaal Rijmenam, gemeentelijke kleuterschool GEKKO, gemeentelijke lagere school GEBO, sporthal Gentiaan, Imeldalaan 3, 5 en 7 en Baxbos 5, welke als bijlage bij dit besluit is gevoegd en er integrerend deel van uitmaakt.
De Splinter werd vrijgegeven en het contract met de architect werd beëindigd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om in te stappen in de raamovereenkomst studiebureaus - bouwkunde van Creat.
De raming bedraagt € 35.000 excl. btw of € 42.350 incl. 21% btw.
Wanneer een aanbestedende overheid een beroep doet op een aankoopcentrale, met het oog op het verwerven van diensten, is zij vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
Anderzijds dient de gemeenteraad akkoord te gaan met de aanstelling van een studiebureau om de technische dienst te ondersteunen bij de verdere realisatie van de Splinter.
Financieel advies:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2023/00262 van Financiele dienst van 14 november 2023
Artikel 1 - Gaat akkoord dat een studiebureau wordt aangesteld om de technische dienst te ondersteunen bij de verdere afwerking van het gebouw De Splinter met een bijhorende raming van € 35.000 excl. btw of € 42.350 incl. 21% btw.
Artikel 2 - Laat de plaatsingsprocedure verlopen via de aankoopcentrale CREAT/Farys.
Op het perceel naast het kerkhof van de Weynesbaan ligt een grondoverschot van 1.800 m³.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
Raming: € 54.720 excl. btw of € 66.211,20 incl. 21% btw.
30/10/2019: Technisch verslag van de grond opgemaakt door Sweco Belgium.
Volgend amendement wordt ter stemming voorgelegd:
In het bestek moet de geschatte hoeveelheid grond bij technische bepalingen gewijzigd worden van 900 ton door 3.420 ton.
Dit amendement wordt met éénparigheid van stemmen goedgekeurd.
Raming: € 54.720 excl. btw of € 66.211,20 incl. 21% btw.
Financieel advies:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2023/00263 van Financiele dienst van 14 november 2023
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Afvoeren grond code 211' vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2023/RR-298, opgesteld door de technische dienst en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Op 30/01/2019 ging de gemeenteraad akkoord met de toetreding tot de opdrachtencentrale van de Vlaamse Gemeenschap voor vaste en mobiele telefonie. De PSTN-lijnen (Public Switched Telephone Network) vielen toen onder perceel 1 van deze raamovereenkomst.
In de vernieuwde Telecom Raamcontracten van 2023 werd perceel 4 specifiek voorzien om de continuïteit van de dienstverlening rond de PSTN-lijnen en gerelateerde opties te waarborgen. Aangezien de gemeente nog steeds gebruik maakt van de PSTN-lijnen, is het aangewezen een nieuwe toetredingsovereenkomst af te sluiten voor dit perceel.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om toe te treden tot perceel 4 van het VO Telecom Raamcontract 2023.
Voor de PSTN-lijnen (Public Switched Telephone Network) is de gemeente Bonheiden momenteel ingetekend in het perceel 1 van de raamovereenkomst 2017/HFB/OPMB/33326 (Raamcontracten Telecom 2018) van de Vlaamse overheid.
In het kader van de vernieuwde Telecom Raamcontracten van 2023 is perceel 4 aan Proximus gegund voor een periode van 5 jaar, verlengbaar met 2 jaar.
Perceel 4 werd voorzien specifiek om de continuïteit van de dienstverlening rond de PSTN-lijnen en gerelateerde opties te waarborgen, in lijn met de uitfasering van het huidige kopernetwerk.
Deze periode voor transitie bedraagt slechts 6 maanden. Ook entiteiten die reeds van de vorige raamovereenkomst afnemen moeten een nieuwe toetredingsovereenkomst afsluiten voor het perceel 4.
De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van een raamovereenkomst via een opdrachtencentrale gebruik maken, waardoor zij krachtens artikel 47, §2 van de Wet van 17/06/2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Gunstig visum FA 2023/00257 van Financiele dienst van 14 november 2023
Artikel 1 – Treedt toe tot perceel 4 van het VO Telecom Raamcontract 2023.
Artikel 2 - Bezorgt dit besluit ter kennisgeving aan Proximus.
Het schoolbestuur (d.i. de gemeenteraad) moet voor al zijn scholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen regelt tussen het schoolbestuur, de ouders en de leerlingen.
Het huidige schoolreglement van de kleuter- en lagere gemeenteschool dateert van 01/03/2023 en er dienen enkele wijzigingen in aangebracht te worden. De wijzigingen in het model schoolreglement voor het schooljaar 2023-2024 werden doorgevoerd naar aanleiding van nieuwe regelgeving én omwille van de noodzaak tot verduidelijking/verfijning.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om:
In het schoolreglement 2023-2024 werden volgende wijzigingen aangebracht:
Wijziging in hoofdstuk 1: Algemene bepalingen, artikel 4, 17°: Toelatingsvoorwaarden en hoofdstuk 6, artikel 13: Schoolloopbaan
Wijziging in hoofdstuk 4: Kostenbeheersing, §2 Scherpe maximumfactuur en §3 Minder scherpe maximumfactuur:
Wijziging in hoofdstuk 6: Huiswerk, agenda's, rapporten, evaluatie en schoolloopbaan, toevoeging artikel 12: Vlaamse toetsen:
De leerlingen van het vierde leerjaar nemen deel aan de Vlaamse toetsen. Deze worden digitaal afgenomen in het derde trimester. De toetsen focussen op Nederlands en wiskunde.
De resultaten worden door de klassenraad niet meegenomen in hun globale beoordeling van de leerlingen.
Wijziging in hoofdstuk 12: Leerlingengegevens, privacy en gegevensbescherming, artikels 31 en 33:
Het ‘gemotiveerd verslag’ wordt het GC-verslag en ‘het verslag’ wordt het IAC-verslag. Deze worden opgemaakt door het CLB, in overleg met de school, de leerling en de ouder. Het verslag en het gemotiveerd verslag, zoals het nu in de regelgeving gebruikt wordt, blijft bestaan en wordt gelijkgesteld aan het nieuwe IAC-verslag en een GC-verslag.
Wijziging in hoofdstuk 15, artikel 45: Visie + zorgcontinuüm:
Voor GEKKO: http://gekkoschool.be/wp-content/uploads/2023/03/Infobrochure- GEKKO-2022-2023-4-1.pdf
Voor GEBO: https://www.geboschool.be/content/detail/66/zorg
Wijziging toevoeging nieuw hoofdstuk 16: Leersteun voor leerlingen met een GC-verslag en voor leerlingen met een IAC-verslag, artikel 50:
Het decreet leersteun treedt in werking vanaf 1 september 2023
De ondersteuning aan de leerling met een GC-verslag en aan de leerling met een IAC-verslag, wordt geboden door het leersteuncentrum waarbij de school is aangesloten.
GEKKO is aangesloten bij het leersteuncentrum Noord - Brabant
Contactgegevens: www.lscnb.be - 0487/30.56.65 - info@lscnb.be
GEBO is aangesloten bij het leersteuncentrum LSC HORIZON Gravenplein 8, BEVEREN
Contactgegevens: Elif BEYAZI, GSM: 0491 62 85 08
Voor algemene vragen over ondersteuning of voor specifieke vragen over de ondersteuning van uw kind binnen de school kan u terecht bij de directie of bij de zorgcoördinator.
Wijziging toevoeging nieuw hoofdstuk 17, artikel 52: Deconnectie:
De school maakt afspraken over de communicatie tussen het schoolteam en de ouders en leerlingen en het gebruik van digitale middelen met als doel deze te kunnen inzetten om zowel het schoolteam als de leerlingen en ouders te ontlasten en niet te belasten. Deze zijn afgestemd op het afsprakenkader deconnectie in het arbeidsreglement. Het afsprakenkader is als bijlage toegevoegd aan dit schoolreglement.
Neem ten minste afspraken op over:
Naast de tekstuele toevoeging in hoofdstuk 17, artikel 52, is er nog een aparte bijlage 'Deconnectie' toegevoegd aan het schoolreglement (zie bijlage).
Artikel 1 - Keurt het schoolreglement 2023-2024 van de GEKKO en GEBO goed zoals toegevoegd in de bijlage.
Artikel 2 - Maakt deze beslissing binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Om de organisatie van de jaarlijkse kerstmarkt in Bonheiden in goede banen te laten lopen, wordt hier een reglement voor opgesteld.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit reglement goed te keuren.
21/03/2023: Beslissing van het college van burgemeester en schepenen inzake goedkeuring missie en visie van lokale economie in het kader van het opstellen van reglementering.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
De kerstmarkt heeft als een doel de lokale marktkramers en lokale handelaars te verenigen en te ondersteunen, maar ook om de gemeenschap bij elkaar te brengen.
Artikel 1 - Geeft goedkeuring aan het reglement voor de organisatie van de jaarlijkse kerstmarkt als volgt:
Reglement Kerstmarkt in de gemeente Bonheiden
Artikel 1. Kerstmarkt te Bonheiden
1.1 De laatste woensdag voor de kerstvakantie wordt een kerstmarkt georganiseerd op het kerkplein van Bonheiden, ter bevordering van de gezellige sfeer, het gemeenschapsleven en de commerciële activiteiten in de gemeente. Tijdens de kerstmarkt wordt het kerkplein autovrij gemaakt van 12.00 tot 21.00 uur.
Artikel 2. Datum en duurtijd
2.1. De kerstmarkt gaat door op de laatste woensdag voor de kerstvakantie en is voor bezoekers toegankelijk van 14.00 tot 20.00 uur. De deelnemers dienen hun aanbod tot deze uren te beperken. Opstellen kan vanaf 12.00 uur.
Artikel 3. Wie kan deelnemen?
3.1. Iedere erkende vereniging uit Bonheiden die onderhavig reglement aanvaardt en die aanvaard wordt door de organisatie, kan deelnemen aan de kerstmarkt.
3.2. Iedere handelaar of ondernemer uit Bonheiden die onderhavig reglement aanvaardt en die aanvaard wordt door de organisatie, kan deelnemen aan de kerstmarkt.
3.3. Iedere handelaar of ondernemer die niet afkomstig is uit Bonheiden, die onderhavig reglement aanvaardt en die aanvaard wordt door de organisatie, kan deelnemen aan de kerstmarkt mits het betalen van standgeld.
3.4 Indien de organisatie zou besluiten een kandidaat deelnemer niet te aanvaarden, hoeft zij deze beslissing niet te motiveren en is er geen beroep mogelijk tegen deze beslissing.
Artikel 4. Inschrijving
4.1. Om te kunnen deelnemen, mag de kandidaat-deelnemer een online formulier invullen of een mail verzenden naar lokaleeconomie@bonheiden.be met vermelding van naam, adres, gsm nummer, activiteiten en het aantal meter dat je wenst te benutten. dit ten laatste op 30 november.
4.2. De organisatie wijst de standplaatsen toe. In functie van de beschikbare oppervlakte wordt een maximum aantal deelnemers toegelaten.
4.2. Indien noodzakelijk voor veiligheidsredenen en/of voor de handhaving van de openbare orde, kan de organisatie de toegewezen locatie wijzigen en dit zowel voor als tijdens de kerstmarkt
4.3. Onderverhuur, het geheel of gedeeltelijk ter beschikking stellen of het (om)ruilen van de toegewezen standplaats is verboden. De aanvrager van een standplaats is verantwoordelijk voor alles wat aan en in de stand gebeurd.
Artikel 5. Tarieven deelname
5.1. De standplaatsvergoeding voor de deelnemers bedraagt €10 voor een standplaats van maximum 6 meter. Erkende verenigingen en handelaars van de gemeente Bonheiden mogen gratis deelnemen.
Artikel 6. Herbruikbaar cateringmateriaal
6.1. De standhouder is verantwoordelijk om eigen herbruikbaar cateringmateriaal te voorzien.
Artikel 7. Activiteit van de standplaats
7.1. Op het digitaal inschrijvingsformulier dient de deelnemer gedetailleerd te vermelden welke activiteiten (verkoop, animatie, …) tijdens de kerstmarkt op de standplaats zullen plaatsvinden en het aantal meter dat men gaat benutten. Indien deze activiteit geheel of gedeeltelijk bestaat uit de verkoop van producten (hierbij inbegrepen het schenken en/of serveren van dranken en/of eten), moeten deze producten uitdrukkelijk vermeld worden. De organisatie bekijkt het voorstel van de aanvrager en geeft hieraan de goedkeuring.
7.2. De diversiteit en het aanbod van de producten op de kerstmarkt is belangrijk en de organisatie zal deze op basis van het aantal deelnemers verder bewaken. De variatie van de producten wordt door de organisatie opgevolgd en naargelang de grootte van de kerstmarkt kan de organisatie hierin een afwijking toestaan.
7.3. Handelaars, ondernemers en vrije beroepen worden geacht die producten/diensten aan te bieden en/of te promoten die ze normaal in hun exploitatie aanbieden. Indien hun eigen exploitatie verband houdt met voeding en/of drank mag de handelaar/ondernemer deze zaken aanbieden.
7.4. Deelnemers die drank verkopen, schenken of serveren aan bezoekers van de kerstmarkt dienen de bepalingen van de Besluitwet betreffende de beteugeling van de dronkenschap van 14 november 1939 scrupuleus na te leven. Het is verboden om alcoholische dranken aan -16 jarigen en niet gegiste alcoholische dranken aan -18 jarigen te schenken.
Wanneer de organisatie vaststelt dat de deelnemer tot overmatig drankgebruik aanzet en/of de bepalingen van de Besluitwet betreffende de beteugeling van de dronkenschap van 14 november 1939 niet naleeft en/of onvoldoende maatregelen neemt om de veiligheid en het comfort van de bezoekers en andere deelnemers te garanderen, is de organisatie gemachtigd alle noodzakelijke maatregelen te nemen en/of kan de deelnemer onmiddellijk uitgesloten worden van verdere deelname.
7.5. Tijdens de kerstmarkt is het gebruik van eigen muziekbedeling of eender welke andere geluidsbron verboden tenzij na een uitdrukkelijk en schriftelijk akkoord van de organisatie.
7.6. Er mag geen politieke propaganda gevoerd worden op de kerstmarkt. Deelnemers die dit verbod negeren, kunnen door de organisatie met onmiddellijke ingang uitgesloten worden van verdere deelname.
Artikel 8.Wettelijke vereisten, vergunningen, verzekeringen, …
8.1. Deelnemers zijn zelf verantwoordelijk voor het nakomen van de wettelijke eisen van de overheid (zonder limitatieve beperking): brandweervoorschriften, Wet op de Handelspraktijken, Economische wetgeving, BTW-wetgeving, namaakbestrijding, Sociale wetgeving, hygiënevoorschriften, alcoholwetgeving, politiereglement, …
Artikel 9. Voertuigen
9.1. Tussen 12.00 en 14.00 uur mogen voertuigen van de deelnemers op het parcours om hun standplaats klaar te zetten.
9.2. Om 14.00 uur moeten alle voertuigen van het parcours verwijderd zijn. (met uitzondering van hetgeen bepaald in artikel 10.5).
Artikel 10. Opbouw van de standplaats
10.1. De deelnemers mogen de opbouw van hun stand pas starten de dag van de kerstmarkt en dit vanaf 12.00 uur.
10.2. De toegewezen plaatsen dienen stipt te worden nageleefd. Niet-naleving hiervan kan leiden tot een onmiddellijke uitsluiting.
10.3. De deelnemer is verplicht zelf zijn/haar standplaats in te richten en een eigen kraampje te voorzien. Er kan materiaal van de uitleendienst (tot zolang de voorraad strekt) aangevraagd worden via de website van de gemeente. De organisatie zorgt voor de elektriciteitsvoorziening. Andere nutsvoorzieningen dienen de deelnemers zelf te voorzien.
10.4. De organisatie voorziet een aantal vuilnisbakken op het parcours. Iedere deelnemer is evenwel verplicht om aan de standplaats voldoende vuilniszakken/vuilnisbakken te voorzien en deze tijdens de ganse kerstmarkt bruikbaar (o.a. niet overvol, niet verwijderd, …) te houden.
10.5. Het gebruik van stilstaand rollend materiaal (bv. aanhangwagens, trailers, auto’s) op het parcours is slechts toegelaten wanneer dit materiaal absoluut nuttig en noodzakelijk is voor de uitbating van de standplaats. De organisatie zal hiervoor op voorhand de toestemming voor verlenen.
Artikel 11. Veiligheid
11.1. De deelnemer moet ervoor zorgen dat alle constructies op de standplaats correct zijn opgesteld en verankerd. Men dient rekening te houden met de weersomstandigheden en de kramen te verstevigen met extra ballast bij veel wind.
11.2. Kabels en dergelijke op de standplaats moeten op dergelijke wijze geplaatst worden dat de veiligheid van de bezoekers gegarandeerd is
11.3. Het gebruik van benzine, gasflessen, brandbare materialen, … moet verplicht vermeld worden bij de aanvraag en moet aan de wettelijke normen voldoen. De deelnemer dient zelf de nodige brandblusapparaten te voorzien.
11.4. De hydranten (aansluitpunten voor de brandweer) moeten steeds bereikbaar blijven. Dit betekent o.a. dat de hydranten nooit bedekt of toegedekt worden met materiaal van de deelnemer.
11.5. De straten dienen vrij te blijven van obstakels, d.w.z. dat partytafels, extra tentjes, stoelen aan de zijkant van de kraam dienen geplaatst te worden. Tussen de achterkant van de standplaats en de gevel moet minstens 1 meter vrij blijven.
11.6. Het verkoop van voedsel moet gebeuren conform de wetgeving (niet op de grond, koeling, hygiëne,…)
Artikel 12. Afbraak van de standplaats
12.1. De deelnemers dienen tot minimum 19.00 u. te blijven op hun standplaats.
12.2. De standplaats moet ten laatste om 21.00 u. volledig ontruimd te zijn
12.3. Er wordt uitsluitend met herbruikbaar materiaal gewerkt, wegwerpbekers zijn niet toegelaten.
12.4. De standplaats dient proper achtergelaten te worden. De deelnemer is verplicht zijn/haar afval op te ruimen. Bij het niet nakomen van deze verplichting is de organisatie gerechtigd de kosten voor het verwijderen van het afval op de deelnemer te verhalen.
12.5. Na het verlaten van de standplaats dient deze zich in de oorspronkelijke staat (d.w.z. de staat waarin de standplaats zich bevond voordat de deelnemer de standplaats in gebruik nam) te bevinden. Het herstellen van eventuele beschadigingen (in de ruimste zin van het woord) zal doorgerekend worden aan de deelnemer.
Artikel 13. Aansprakelijkheid
13.1. De organisatie kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor (niet-limitatieve opsomming) verlies, schade, diefstal, … aan of van het materiaal en/of koopwaar van de deelnemer en/of bedrijfsschade ontstaan bij/door deelname aan de kerstmarkt.
13.2. De organisatie kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor technische of andere problemen waardoor de uitbating van de stand door de deelnemer niet of slechts gedeeltelijk gebruikt kan worden.
13.3. Indien door omstandigheden (zoals, zonder uitsluiting van andere oorzaken, weersomstandigheden, overmacht, brand, oproer, openbare orde, …) of welke andere oorzaak dan ook buiten de wil van de organisatie de kerstmarkt geheel of gedeeltelijk niet zou kunnen worden gehouden en/of vroeger dan voorzien beëindigd dient te worden, zal de deelnemer geen aanspraak kunnen maken op een gehele of gedeeltelijke teruggave of vermindering van het door hem/haar betaalde inschrijvingsgeld.
13.4. De deelnemer is zelf verantwoordelijk voor de verzekering van zijn goederen en/of zijn personeel dat zich bevindt op het parcours van de kerstmarkt en vrijwaart de organisatie hiervan uitdrukkelijk.
13.5. Evenmin is de organisatie aansprakelijk voor de schade aan derden, veroorzaakt door het gebruik van de standplaats, door activiteiten op de standplaats, door goederen aanwezig op de standplaats of veroorzaakt door de deelnemer en/of zijn personeel. De deelnemer vrijwaart de organisatie uitdrukkelijk voor deze schade en/of gevolg.
13.6. Door de aanvaarding van dit reglement, vrijwaart de deelnemer de organisatie van vorderingen van derden, waaronder de bezoekers van de kerstmarkt.
Artikel 14. Algemene bepalingen
14.1. De organisatie kan, indien de deelnemer onderhavig reglement niet naleeft tijdens de kerstmarkt, de deelnemer verplichten, naast eventuele andere maatregelen, zijn/haar standplaats met onmiddellijke ingang te verlaten.
14.2. In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist de organisatie. De deelnemer verbindt er zich toe in dergelijke gevallen te houden aan die beslissing.
14.3. De deelname aan de kerstmarkt impliceert, door het aanvragen van een standplaats en het betalen van het inschrijvingsgeld, de onvoorwaardelijke en volledige aanvaarding van dit reglement en alle beslissingen van de organisatie gebaseerd op dit reglement.
Artikel 15. Toepassingsperiode van dit reglement
15.1. Dit reglement gaat in vanaf 01/12/2023.
Artikel 2 - Maakt dit reglement binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing, overeenkomstig artikelen 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur en brengt de toezichthoudende overheid hiervan dezelfde dag op de hoogte, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging IGEMO.
Op 01/12/2023 vindt er een algemene vergadering plaats van de dienstverlenende vereniging IGEMO.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze dienstverlenende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging IGEMO.
Op 01/12/2023 om 18.00 u. vindt er in het kantoorgebouw van IGEMO, Schoutetstraat 2, 2800 Mechelen een algemene vergadering plaats. De volgende punten staan op de agenda:
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van IGEMO dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad. Er zijn geen redenen voorhanden om de agendapunten niet goed te keuren.
Artikel 1 - Keurt de agenda goed van de algemene vergadering van IGEMO die op 01/12/2023 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - De gemeenteraad verleent aan zijn afgevaardigden in de algemene vergadering van 01/12/2023 van de intergemeentelijke vereniging IGEMO het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Julie De Clerck als afgevaardigde en Bart Vanmarcke als plaatsvervangend afgevaardigde, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 26/04/2023.
Artikel 4 - Een afschrift van deze beslissing wordt aan de dienstverlenende vereniging IGEMO, toegezonden.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging TMVS/FARYS.
Op 12/12/2023 vindt er een buitengewone algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze dienstverlenende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze buitengewone algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging TMVS/FARYS.
Op 12/12/2023 vindt er om 14.30 u. een buitengewone algemene vergadering plaats in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de buitengewone algemene vergadering van TMVS/FARYS dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van TMVS/FARYS die op 12/12/2023 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - De gemeenteraad verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de buitengewone algemene vergadering van 12/12/2023 van de intergemeentelijke vereniging TMVS/FARYS het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Eddy Michiels als afgevaardigde, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019.
Artikel 4 - Zendt deze beslissing ter kennisgeving toe aan de dienstverlenende vereniging TMVS/FARYS.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PONTES.
Op 14/12/2023 vindt er een buitengewone algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze buitengewone algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PONTES.
Op 14/12/2023 vindt er om 19.00 u. een digitale buitengewone algemene vergadering plaats.
Volgende punten staan geagendeerd:
1. Algemene vergadering: verslag 15 juni 2023 – goedkeuring
2. Beleid: beleidsnota 2024 – goedkeuring
3. Financiën: budget 2024 – goedkeuring
4. Algemeen: actuele dossiers – toelichting
5. Varia en rondvraag
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de buitengewone algemene vergadering van PONTES dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad. Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van PONTES die op 14/12/2023 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
1. Algemene vergadering: verslag 15 juni 2023 – goedkeuring
2. Beleid: beleidsnota 2024 – goedkeuring
3. Financiën: budget 2024 – goedkeuring
4. Algemeen: actuele dossiers – toelichting
5. Varia en rondvraag
Artikel 2 - De gemeenteraad verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de buitengewone algemene vergadering van 14/12/2023 van de intergemeentelijke vereniging PONTES het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Luc De Weerdt als afgevaardigde en Pascal Vercammen, als plaatsvervanger, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019.
Artikel 4 - Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de Intercommunale Vereniging PONTES, gevestigd J. Moretuslei 2 te 2610 Wilrijk.
In het kader van de fusie tussen Water-link en PIDPA, zal de gemeente Bonheiden toetreden tot Adelta (Water-link wordt hernoemd).
Op 14/12/2023 vindt er een buitengewone algemene vergadering plaats met het oog op de goedkeuring van enkele bijkomende besluiten in het kader van de transactie tussen Water-link en PIDPA. Een van deze besluiten betreft de hernieuwing van de raden van bestuur.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd iemand voor te dragen als bestuurder en eventueel iemand als waarnemer op de algemene vergadering van 14/12/2023.
Aangezien de gemeente per 01/01/2024 deelnemer wordt in Adelta, ten gevolge van de transactie PIDPA en Water-link, heeft zij van Water-link/Adelta de uitnodiging ontvangen om een bestuurder voor te dragen om per 01/01/2024 te zetelen in de raad van bestuur van Adelta.
Op de algemene vergadering van Water-link/Adelta d.d. 14/12/2023 staat in het kader van deze transactie de wedersamenstelling van de raad van bestuur geagendeerd.
Het goed te keuren artikel 15 van de statuten van Adelta voorziet in dat verband het volgende:
De Raad van Bestuur bestaat uit vijftien (15) leden, waarvan maximum twee derden (2/3) van hetzelfde geslacht is. De samenstelling ervan is als volgt:
Minstens één bestuurder wordt benoemd op voordracht van één of meerdere gemeenten behorende tot de helft van de gemeentelijke deelnemers met het laagste bevolkingsaantal.
In de raad van bestuur zetelen geen onafhankelijke bestuurders.
Hierbij gelden de volgende regels:
De meerderheidsfracties dragen Mieke Van den Brande voor als bestuurder in Water-link (Adelta).
De meerderheidsfracties dragen Yves Goovaerts voor als waarnemer op de algemene vergadering van 14/12/2023.
Geheime stemming over de aanduiding van de afgevaardigde voor bestuurder van Water-link:
Geheime stemming over aanduiding waarnemer voor algemene vergadering van Water-link:
Publieke stemming over het punt:
Artikel 1 - Duidt Mieke Van den Brande aan als bestuurder in Water-link (Adelta), met ingang van 01/01/2024.
Artikel 2 - Duidt Yves Goovaerts aan als waarnemer op de algemene vergadering van Water-link (Adelta) gehouden op 14/12/2023, met mogelijkheid van indeplaatsstelling.
Artikel 3 - Zendt een afschrift van deze beslissing aan Water-link, Mechelsesteenweg 66 te 2018 Antwerpen.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA.
Op 15/12/2023 vindt er een buitengewone algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze buitengewone algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA.
Op 15/12/2023 vindt er om 11.30 u. een buitengewone algemene vergadering plaats in Desguinlei 246, 2018 Antwerpen.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de buitengewone algemene vergadering van PIDPA dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van PIDPA die op 15/12/2023 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - De gemeenteraad verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de buitengewone algemene vergadering van 15/12/2023 van de intergemeentelijke vereniging PIDPA het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Yves Goovaerts als afgevaardigde en Eddy Michiels als plaatsvervanger, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019.
Artikel 4 - Zendt een afschrift van deze beslissing wordt aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging IVERLEK.
Op 15/12/2023 vindt er een buitengewone algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze buitengewone algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging IVERLEK.
Op 15/12/2023 vindt er om 18.00 u. een buitengewone algemene vergadering plaats in de Brabanthal, Brabantlaan 1 te 3001 Leuven.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de buitengewone algemene vergadering van IVERLEK dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van IVERLEK die op 15/12/2023 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - De gemeenteraad verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de buitengewone algemene vergadering van 15/12/2023 van de intergemeentelijke vereniging IVERLEK het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Yves Goovaerts als afgevaardigde en Pascal Vercammen als plaatsvervanger, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 29/03/2023.
Artikel 4 - Deze beslissing wordt ter kennisgeving toegezonden aan de dienstverlenende vereniging IVERLEK (vennootschapssecretariaat@fluvius.be).
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging IVAREM.
Op 15/12/2023 vindt er een bijzondere algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze buitengewone algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging IVAREM.
Op 15/12/2023 vindt er om 17.30 u. een algemene vergadering plaats in de vergaderzaal Themis op de derde verdieping van het administratief gebouw van IVAREM, Leuvensesteenweg 443 D in Muizen.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van IVAREM dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Keurt de agenda goed van de bijzondere algemene vergadering van IVAREM die op 15/12/2023 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Lode Van Looy als eerste afgevaardigde, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019. De eerste afgevaardigde vertegenwoordigt het volledige stemmenaandeel van de gemeente in de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging IVAREM.
Artikel 4 - Bevestigt de aanstelling van Bart Vanmarcke als tweede vertegenwoordiger, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019. De tweede afgevaardigde vertegenwoordigt geen stemmenaandeel van de gemeente in de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging IVAREM. Bij afwezigheid van de in artikel 1 van dit besluit aangewezene eerste afgevaardigde, verleent de gemeenteraad aan de tweede afgevaardigde het mandaat om het volledige stemmenaandeel van de gemeente in de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging IVAREM te vertegenwoordigen.
Artikel 5 - Deze beslissing wordt ter kennisgeving toegezonden aan de dienstverlenende vereniging IVAREM.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan Zefier CVBA.
Op 19/12/2023 vindt er een buitengewone algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze CVBA moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze buitengewone algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan Zefier CVBA.
Op 19/12/2023 vindt er om 14.00 u. een buitengewone algemene vergadering plaats in notariskantoor Berquin, Lloyd Georgelaan 11 te Brussel.
Volgende punten staan geagendeerd:
De aanleiding voor de raad van bestuur om deze statutenwijziging aan de algemene vergadering voor te leggen, betreft in hoofdzaak de invoering van het nieuwe Wetboek van vennootschappen en verenigingen. Met de volledige vernieuwing van het vennootschapsrecht worden ook een aantal terminologische wijzigingen gedaan.
Volgende wijzigingen zullen worden doorgevoerd:
De vertegenwoordiger van de gemeente in de buitengewone algemene vergadering van Zefier CVBA dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Zefier CVBA die op 19/12/2023 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - Keurt de statutenwijziging van Zefier zoals zij werd voorgelegd, goed.
Artikel 3 - Duidt de heer Philippe Rossie, secretaris van Zefier, iedere advocaat of medewerker van het advocatenkantoor Stibbe (met zetel te Loksumstraat 25, 1000 Brussel) en iedere medewerker van het notariskantoor Berquin (met zetel te Lloyd Georgelaan 11, 1000 Brussel), alleen handelend en met mogelijkheid tot indeplaatsstelling, aan als afgevaardigde op de buitengewone algemene vergadering van Zefier, waarbij de afgevaardigde handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad.
Artikel 4 - Verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de buitengewone algemene vergadering van 19/12/2023 van de intergemeentelijke vereniging Zefier het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 5 - Bevestigt de aanstelling van Peter Keuleers als afgevaardigde en Daan Versonnen als plaatsvervangend afgevaardigde, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019.
Artikel 6 - Een afschrift van deze beslissing wordt aan de opdrachthoudende vereniging Zefier toegezonden.
Op 30/01/2019 nam de gemeenteraad kennis van de voordracht door de fracties van de leden van de algemene vergadering, categorie B (leden die de filosofische en ideologische strekkingen vertegenwoordigen) van EVA Berentrode vzw. Hannelore Van der Leyden werd namens de fractie BR30 voorgedragen en afgevaardigd. Op dezelfde zitting droeg de gemeenteraad Hannelore Van der Leyden voor als lid van het bestuursorgaan van EVA Berentrode vzw.
Ingevolge het ontslag van Hannelore Van der Leyden dient er een nieuwe afgevaardigde in de algemene vergadering aangeduid te worden.
De fractie BR30 draagt Gert Verdickt voor als afgevaardigde in beide organen.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld kennis te nemen en akkoord te gaan met de voordracht en afvaardiging van Gert Verdickt door de fractie BR30 in de algemene vergadering en het bestuursorgaan van EVA Berentrode vzw.
De leden van de vereniging (algemene vergadering) die behoren tot categorie B (vertegenwoordigers van de filosofische en ideologische strekkingen) worden voorgedragen en afgevaardigd door de fracties in de gemeenteraad. Zij handelen overeenkomstig eigen inzichten.
Artikel 1 - Neemt kennis van de voordracht en afvaardiging door de fractie BR30 van Gert Verdickt als lid van de algemene vergadering en het bestuursorgaan, categorie B (leden die de filosofische en ideologische strekkingen vertegenwoordigen), van EVA Berentrode vzw.
Artikel 2 - Bezorgt EVA Berentrode vzw een afschrift van dit besluit.
Op 11/12/2023 vindt er een algemene vergadering plaats van het Gemeentelijk Extern Verzelfstandigd Agentschap in privaatrechtelijke vorm vzw Berentrode.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van het Extern Verzelfstandigd Agentschap moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld deze agendapunten goed te keuren.
Omdat een gemeentelijk Extern Verzelfstandigd Agentschap in privaatrechtelijke vorm instaat voor de uitvoering van een taak van gemeentelijk belang, stelt artikel 246 van het Decreet over het lokaal bestuur de meerderheidspositie van de gemeente in de organen van het EVA veilig, ongeacht de omvang van de participatie door derden.
Bij toepassing van vermeld artikel moet de gemeente steeds beschikken over een meerderheid van stemmen in de algemene vergadering van het EVA en draagt de gemeente steeds de meerderheid voor van de leden van de Raad van Bestuur, welke ook de omvang is van de eventuele inbreng van de verschillende partijen.
De gemeentelijke vertegenwoordigers in de algemene vergadering worden door de gemeenteraad uit zijn midden gekozen. Zij zijn verplicht te handelen overeenkomstig de instructies die de gemeenteraad hen geeft.
Op 11/12/2023 om 20.00 u. vindt er in het gemeentehuis een algemene vergadering van de vzw Berentrode plaats.
Volgende punten staan geagendeerd:
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agendapunten van de algemene vergadering van vzw Berentrode die op 11/12/2023 plaatsvindt en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van deze agendapunten. Deze agendapunten zijn:
Artikel 2 - Verleent aan zijn afgevaardigde in de algemene vergadering van vzw Berentrode, met name Eddy Michiels, schepen van sport, het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Zendt deze beslissing ter kennisgeving toe aan vzw Berentrode.
Op 11/12/2023 vindt er een algemene vergadering plaats van het Gemeentelijk Extern Verzelfstandigd Agentschap in privaatrechtelijke vorm vzw Krankhoeve.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van het Extern Verzelfstandigd Agentschap moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
Omdat een gemeentelijk Extern Verzelfstandigd Agentschap in privaatrechtelijke vorm instaat voor de uitvoering van een taak van gemeentelijk belang, stelt artikel 246 van het Decreet over het lokaal bestuur de meerderheidspositie van de gemeente in de organen van het EVA veilig, ongeacht de omvang van de participatie door derden.
Bij toepassing van vermeld artikel moet de gemeente steeds beschikken over een meerderheid van stemmen in de algemene vergadering van het EVA en draagt de gemeente steeds de meerderheid voor van de leden van de Raad van Bestuur, welke ook de omvang is van de eventuele inbreng van de verschillende partijen.
De gemeentelijke vertegenwoordigers in de algemene vergadering worden door de gemeenteraad uit zijn midden gekozen. Zij zijn verplicht te handelen overeenkomstig de instructies die de gemeenteraad hen geeft.
Op 11/12/2023 om 20.00 u. vindt er in de vergaderzaal van GC 't Blikveld een algemene vergadering van vzw Krankhoeve plaats.
Volgende punten staan geagendeerd
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agendapunten van de algemene vergadering van vzw Krankhoeve die op 11/12/2023 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van deze agendapunten.
Deze agendapunten zijn:
Artikel 2 - Verleent aan zijn afgevaardigde in de algemene vergadering van vzw Krankhoeve, met name Mieke Van den Brande, schepen van cultuur, het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Zendt deze beslissing ter kennisgeving toe aan vzw Krankhoeve.
De voorzitter sluit de zitting op 29/11/2023 om 21:32.
Namens Gemeenteraad,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad