De huidige vierjarige mandaten van de schoolraad lopen af op 31/03/2025. De schoolraad moet opnieuw worden samengesteld. Bijgevolg moeten er verkiezingen worden georganiseerd om de geleding van de ouders in de schoolraad samen te stellen. Hiervoor dient een verkiezingsreglement te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
Het huidige verkiezingsreglement is niet meer up-to-date. Bijgevolg moet het schoolbestuur een nieuw verkiezingsreglement vaststellen dat voldoet aan de voorwaarden vermeld in artikel 12 van het Participatiedecreet.
Artikel 1 - Stelt het nieuwe verkiezingsreglement voor de geleding van het personeel wordt vast als volgt:
Hoofdstuk 1: Voorwaarde om stemgerechtigd te zijn
Artikel 1
Iedereen die naar Belgisch recht in het bezit is van het ouderlijk gezag, of die de voogdij, pleegvoogdij of pleegzorg uitoefent over de regelmatig ingeschreven leerlingen van de onderwijsinstellingen die onder de schoolraad ressorteren, heeft per schoolraad één stem.
Artikel 2
Ingeval van pleegvoogdij hebben de natuurlijke ouders geen stemrecht.
Artikel 3
Ingeval van feitelijke of wettelijke scheiding hebben beide ouders stemrecht, ongeacht wie het exclusief ouderlijk gezag uitoefent.
Artikel 4
De ouders die uit het ouderlijk gezag ontzet zijn, hebben geen stemrecht.
Hoofdstuk 2: Voorwaarden om verkozen te worden
Artikel 5
Iedere stemgerechtigde kan zich kandidaat stellen en worden verkozen.
Hoofdstuk 3: Voorwaarden om te zetelen (onverenigbaarheden)
Artikel 6
Voor de installatie van de schoolraad moet de verkozene nagaan of hij zich in een onverenigbaarheid bevindt. In dat geval kan de verkozene niet zetelen.
Wanneer een lid van de schoolraad tijdens zijn lidmaatschap in een onverenigbaarheid terechtkomt, vervalt zijn lidmaatschap.
Artikel 7
Een verkozene mag geen lid zijn van een schoolbestuur, een andere schoolraad, pedagogische raad, ouderraad of enige andere ouderwerking van een onderwijsinstelling van een ander net.
Een verkozene kan niet tegelijkertijd lid zijn van het schoolbestuur van de school.
Een verkozene kan slechts één geleding vertegenwoordigen.
Artikel 8
Een verkozene kan niet tegelijkertijd personeelslid zijn van:
Hoofdstuk 4: De organisatie van de verkiezingen
Het kiesbureau
Artikel 9
§1. Ten laatste op 31/12/2024 stelt het college van burgemeester en schepenen een kiesbureau samen bestaande uit een afgevaardigde van het schoolbestuur en minstens twee afgevaardigden van de oudervereniging.
§2. Het kiesbureau duidt onder zijn leden een voorzitter aan.
Artikel 10
De leden van het kiesbureau mogen geen kandidaat zijn voor een mandaat in de schoolraad.
De kiezerslijst
Artikel 11
De kiezerslijst wordt opgemaakt door de directeur en omvat alle kiesgerechtigde personen, met vermelding van hun naam.
De directeur moet waken over de correctheid en volledigheid van de lijst, zodat iedere ouder op rechtmatige wijze aan de verkiezingen kan deelnemen.
Artikel 12
Ten laatste op 13/01/2025 wordt ad valvas aan de schoolingangen een bericht opgehangen door de directeur. Dit bericht maakt melding van het feit dat de kiezerslijst kan worden geraadpleegd op het schoolsecretariaat.
Artikel 13
Elke ouder, voogd of pleegvoogd krijgt tien werkdagen vanaf de bekendmaking het recht om foutieve gegevens in de kiezerslijst te corrigeren of om zich alsnog op de lijst te laten inschrijven. Na afloop van deze termijn wordt de lijst definitief afgesloten.
De kandidatuurstelling en oproeping
Artikel 14
Na het afsluiten van de kiezerslijsten maakt de directeur deze lijst over aan het kiesbureau.
Artikel 15
Onder verantwoordelijkheid van het kiesbureau gebeurt er een schriftelijke en/of elektronische oproep tot kandidaatstelling naar alle stemgerechtigden met vermelding van verkiesbaarheidsvoorwaarden en onverenigbaarheden, de wijze waarop en de termijn waarbinnen moet worden gekandideerd.
Artikel 16
Deze oproep tot kandidaatstelling wordt tegelijkertijd ad valvas bekendgemaakt aan de schoolingang(en).
Artikel 17
De kandidaturen worden binnen de tien werkdagen na het afsluiten van de kiezerslijst neergelegd bij de directeur, die ze op zijn beurt bekendmaakt aan de ouders.
Hoofdstuk 5: De verkiezingsprocedure
Algemeen
Artikel 18
De verkiezingen worden georganiseerd per vestigingsplaats. Er worden hierbij 5 effectieve vertegenwoordigers verkozen voor de volledige school, namelijk diegenen met de meeste stemmen per vestigingsplaats.
Artikel 20
Indien bij gebrek aan voldoende kandidaten de geleding van de ouders niet volledig kan worden samengesteld, bestaat de schoolraad rechtsgeldig voor zover alle nodige decretaal vastgelegde stappen met het oog op de samenstelling van de schoolraad zijn ondernomen.
Verkiezing van rechtswege
Artikel 21
Indien er niet meer kandidaten zijn dan de op het niveau van de school effectief toe te wijzen mandaten, dan worden deze kandidaten van rechtswege als verkozen beschouwd.
Artikel 22
Het kiesbureau maakt een proces-verbaal op dat onmiddellijk wordt overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen. Een stemming is dan niet noodzakelijk.
Verkiezing na stemming
Artikel 23
Indien er meer kandidaten zijn dan de op het niveau van de school effectief te begeven zetels, moet er worden gestemd.
Artikel 24
De directeur brengt de kiesgerechtigden op de hoogte via een oproepingsbrief.
Artikel 25
De directeur organiseert een stemming. Een proces-verbaal wordt onmiddellijk opgemaakt en wordt overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 26
De kandidaten met het grootst aantal stemmen volgens het aantal te begeven mandaten zijn verkozen.
Artikel 27
Bij gelijk aantal stemmen wordt voorrang gegeven aan de jongste kandidaat.
Hoofdstuk 6: De verkiezingswerkzaamheden
De stemming
Artikel 28
Het kiesbureau legt in overleg met het college van burgemeester en schepenen de verkiezingsdatum en het stembiljet vast.
De afgevaardigde van het schoolbestuur is verantwoordelijk voor de ordehandhaving.
Artikel 29
Meldt men zich bij de stemming aan zonder oproepingsbrief, dan is stemmen toegestaan mits men voorkomt op de kiezerslijst en zijn identiteit kan bewijzen.
Het tellen van de stemmen
Artikel 30
Het tellen van de stemmen gebeurt onmiddellijk na de stemming. Er wordt voor het beëindigen van de vergadering een proces-verbaal gemaakt met de kiesuitslag, dat zal worden overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen ter bekrachtiging.
Artikel 2 - Maakt deze beslissing binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid hiervan dezelfde dag op de hoogte.