IGEMO heeft in opdracht van de gemeente een geïntegreerd erfgoed- en natuurbeheerplan voor de Vallei van de Bruine Beek opgemaakt. Dit werd op 25/11/2023 goedgekeurd door het Agentschap voor Natuur en Bos, en het Agentschap Onroerend Erfgoed. Om ervoor te zorgen dat dit beheerplan ook in de praktijk een uitwerking krijgt, is het wenselijk om een actieplan op te stellen. IGEMO heeft hiervoor een voorstel van overeenkomst gemaakt.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze overeenkomst goed te keuren.
Nu het beheerplan goedgekeurd is, is het belangrijk dat dit een concrete uitwerking krijgt op het terrein. IGEMO kan de uitwerking van een concreet actieplan op zich nemen.
De opmaak van het actieplan zal afgerond zijn in 2024.
De opdracht wordt uitgevoerd aan een forfaitaire prijs, namelijk € 5.868,72.
In de meerjarenplanning is hiervoor op A7.6.15 € 5.000 voorzien. De resterende € 868,72 kan verschoven worden van A13.14.1.
Financieel advies:
Het visum van de financieel directeur wordt toegekend aan deze verbintenis. Daarmee wordt bevestigd dat er geen enkele aanwijzing is gevonden dat deze uitgave onwettig, onregelmatig of zonder voldoende krediet in het lopende boekjaar of zonder verbintenis mogelijk binnen het meerjarenplan zou worden aangegaan mits interne verschuiving van 869 euro van A13.14.1 Sensibilisering en activiteiten rond milieu, klimaat en duurzaamheid.
Gunstig mits aanpassing visum Visum 2024/0008 van Els Van Bever van 15 januari 2024
Enig artikel - Keurt de samenwerkingsovereenkomst met IGEMO goed, voor de opmaak van een actieplan voor het vervolgtraject van het beheerplan van de Vallei van de Bruine Beek, waarvan de tekst luidt als volgt:
OVEREENKOMST HOUDENDE OPMAAK VAN EEN ACTIEPLAN IN NAVOLGING VAN HET BEHEERSPLAN VOOR DE VALLEI VAN DE BRUINE BEEK TE BONHEIDEN
OVEREENKOMST IGEMO – GEMEENTE BONHEIDEN
Tussen de ondergetekenden
Enerzijds
De intergemeentelijke vereniging voor ontwikkeling van het gewest Mechelen en omgeving (IGEMO), publieke rechtspersoon die de vorm van een dienstverlenende vereniging overeenkomstig het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, heeft aangenomen, met maatschappelijke zetel gevestigd te 2800 Mechelen, Schoutetstraat 2 en KBO nr. 0213.349.124, vertegenwoordigd door de heer Ivan Blauwhoff, voorzitter en Seppe Jacobs, clustermanager;
Hierna “IGEMO” genoemd en
Anderzijds
De gemeente Bonheiden, vertegenwoordigd door de heer Lode Van Looy, burgemeester, en de mevrouw Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur;
Hierna “gemeente Bonheiden” genoemd,
Is overeengekomen wat volgt:
ARTIKEL 1: VOORWERP VAN DE OVEREENKOMST
§1. De gemeente Bonheiden stelt IGEMO aan voor het opmaken van een actieplan in navolging van het geïntegreerd beheersplan voor de Vallei van de Bruine Beek te Bonheiden.
§2. De opdracht heeft tot doel een concreet actieplan op te stellen met acties die voortvloeien uit de visie, doelstellingen en beheersmaatregelen, opgenomen in het geïntegreerd beheersplan Vallei van de Bruine Beek, opgemaakt in opdracht van de gemeente door IGEMO.
ARTIKEL 2: OPDRACHTOMSCHRIJVING
§1. De opdracht bestaat uit de opmaak van een actieplan dat vanuit een workshop met de gemeentelijke diensten gevoed wordt. Het actieplan geeft aan welke taken/doelstellingen wanneer, hoe en door wie gerealiseerd kunnen worden. Deze deliverable wordt afgestemd met de trekker(s) binnen de gemeente in een kort startoverleg. §2. Deel 1 ‘Workshop’ omvat: Samen met de betrokken gemeentelijke diensten en de belangrijkste actoren (deze worden gedefinieerd tijdens de startvergadering) wordt in een werkmoment onderzocht waar de potenties, sterktes en zwaktes liggen van het erfgoedlandschap ‘Vallei van de Bruine Beek’. De lopende projecten en lange termijn ambities worden besproken en de eerste vertaling naar concrete acties wordt in samenspraak met de diensten geformuleerd. IGEMO organiseert, begeleidt en trekt dit werkmoment om zo veel mogelijk input van de gemeentelijke diensten te verzamelen. IGEMO stelt hiervoor 2 projectmanagers ter beschikking om de workshop te begeleiden, dit vanuit de clusters ‘erfgoed’ en ‘omgeving’. De duurtijd van het effectieve werkmoment wordt voorzien op een halve werkdag.
§3. Deel 2 ‘opmaak actieplan’ omvat: De resultaten van de workshop worden geanalyseerd en vervat in een werkbaar document waarbij duidelijke acties benoemd worden. Een concreet stappenplan wordt opgemaakt: de acties worden gekoppeld aan actoren, een timing en een concrete, specifieke aanpak.
§4. Doorlopend gedeelte ‘overleg’ omvat: Bij aanvang vindt een startoverleg plaats met de gemeente Bonheiden. Na de workshop wordt een eerste draft van het actieplan besproken met de gemeente, wijzigingen worden indien nodig doorgevoerd. Tot slot voorziet het project het voorstellen van het actieplan aan het College van Burgemeester en Schepenen.
ARTIKEL 3: TERMIJNEN
§1. De opmaak van het actieplan wordt voorzien in 2024, vóór de start van de nieuwe beleidsperiode.
§2. Het realiseren van de opdracht is in sterke mate afhankelijk van verscheidene factoren, zoals onder meer de efficiëntie en de resultaatsgerichtheid van het intern overleg, de standpunten van de betrokkenen en de besluitvorming. De oplevering van bovenstaand project gebeurt steeds in nauw overleg met de gemeente Bonheiden. Mogelijke wijzigingen aan termijnen zullen door beide partijen tijdig gecommuniceerd en gemotiveerd worden.
ARTIKEL 4: DE KOSTPRIJS VOOR DE OPDRACHT
§1. De opdracht wordt uitgevoerd aan een forfaitaire prijs, namelijk € 5.868,72.
§2. Voor bijkomende prestaties en opdrachten worden uitgevoerd op basis van uurloon. Voor bijkomende prestaties worden volgende uurlonen gehanteerd:
Het uurloon wordt op 1 januari van ieder jaar geactualiseerd op basis van enerzijds de loonindex en anderzijds een anciënniteitscoëfficiënt van 4,5% (basis = januari 2024).
ARTIKEL 5: FACTURATIE EN WIJZE VAN BETALING
De vergoedingen die door de opdrachtgever verschuldigd zijn, worden op volgende wijze betaald:
De gemeente betaalt de factuur binnen een termijn van 30 kalenderdagen na factuurdatum.
ARTIKEL 6: WIJZIGINGEN
Beide partijen verbinden zich ertoe de bepalingen van deze overeenkomst te goeder trouw uit te voeren. Zo deze uitvoering ernstig verstoord wordt door een nieuw en belangrijk element, wordt dit dadelijk tussen de beide partijen besproken teneinde de bepalingen van deze overeenkomst desgevallend schriftelijk aan te passen.
ARTIKEL 7: TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTBANK
Deze overeenkomt wordt beheerst door en geïnterpreteerd volgens het Belgisch recht.
Beide partijen zullen alles in het werk stellen om de betwistingen en geschillen voortspruitend uit deze overeenkomst in der minne te regelen. Zo dat niet mogelijk is, zijn de rechtbanken van het arrondissement Antwerpen (Afdeling Mechelen) bevoegd uitspraak te doen.
Deze overeenkomst werd ondertekend te Mechelen op datum van xx/xx/2024 in twee originelen. Iedere betrokken partij erkent door ondertekening van deze overeenkomst één exemplaar te hebben ontvangen.
Namens (andere partij)
Lode Van Looy, burgemeester Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Namens IGEMO
Ivan Blauwhoff, voorzitter Seppe Jacobs, clustermanager