Terug
Gepubliceerd op 18/03/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 31/01/2024 - 20:30

Personeel - Raamovereenkomst IGEMO jaarlijkse opvolging beheerplan Vallei van de Bruine Beek: Goedkeuring

Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur

IGEMO heeft in opdracht van de gemeente een geïntegreerd erfgoed- en natuurbeheerplan voor de Vallei van de Bruine Beek opgemaakt. Dit werd op 25/11/2023 goedgekeurd door het Agentschap voor Natuur en Bos, en het Agentschap Onroerend Erfgoed. Er wordt voorgesteld om, naast het actieplan dat opgesteld zal worden, ook een raamovereenkomst met IGEMO aan te gaan voor de jaarlijkse opvolging van het beheersplan.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze raamovereenkomst goed te keuren.

Voorgeschiedenis
  • 28/04/2021: De gemeenteraad keurt de doorstart van de opmaak van het landschapsbeheerplan voor de vallei van de Bruine Beek goed.
  • 25/01/2023: De gemeenteraad keurt het ontwerp van het geïntegreerd beheerplan voor de Vallei van de Bruine Beek goed.
  • 07/06/2023: Overleg met IGEMO over mogelijk vervolgtraject (zie nota in bijlage).
  • 25/11/2023: Het Agentschap voor Natuur en Bos en het Agentschap Onroerend Erfgoed keuren het geïntegreerde beheerplan voor de Vallei van de Bruine Beek goed.
  • 27/11/2023: Mail van IGEMO met voorstel samenwerkingsovereenkomst voor opmaak actieplan en begeleiden vervolgtraject.
  • 19/12/2023: Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het goedgekeurde beheerplan.
Feiten en context

Om ervoor te zorgen dat er concreet aan de slag gegaan wordt met het goedgekeurde beheerplan, zal een actieplan opgesteld worden. Op basis van de inhoud van dit actieplan zal er bekeken worden wie welke taken opneemt. Ook IGEMO kan hier nog een rol in opnemen op basis van een raamovereenkomst (vb. bijhouden onderhoudslogboek, opmaak toestandsrapport, aanvraag subsidies, ...).

De gemeente formuleert schriftelijk zo duidelijk mogelijk de concrete adviesvraag/probleemstelling/opdracht die zij aan IGEMO wenst toe te vertrouwen. De gemeente geeft in haar aanvraag mee welke wijze van prijsvaststelling zij hierbij gehanteerd wenst te zien: een bestelling kan tegen globale prijs, tegen prijslijst of gemengd zijn.

Adviezen
Juridische grond
  • Het Decreet over het lokaal bestuur.
  • Het Bosdecreet van 13/06/1990, laatst gewijzigd bij het Decreet van 12/07/2013.
  • Het Decreet van 21/10/1997, betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu.
  • Het Onroerenderfgoeddecreet van 12/07/2013.
  • Het Onroerenderfgoedbesluit van 16/05/2014.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 14/07/2017, betreffende de natuurbeheerplannen en de erkenning van natuurreservaten, artikel 2 tot en met 8.
  • Het besluit van de administrateur-generaal van het agentschap voor Natuur en Bos van 01/01/2020, houdende delegatie en toewijzing van bevoegdheden, artikel 25, §4, 6°, d).
Argumentatie

Nu het beheerplan goedgekeurd is, is het belangrijk dat dit een concrete uitwerking krijgt op het terrein. IGEMO kan via een raamcontract met de gemeente in onderlinge afspraak nog bepaalde taken opnemen in het vervolgtraject.

Financiële gevolgen

Onverminderd de mogelijkheid voor partijen om bij bestelling een globale of gemengde (deels globaal en deels tegen prijslijst) prijs overeen te komen voor de uitvoering van een welomschreven opdracht, worden de prestaties geleverd in het kader van onderhavige raamovereenkomst aangerekend op basis van volgende uurtarieven:

  • Projectmanager senior: € 135,20;
  • Projectmanager junior: € 93,60;
  • Projectmedewerker: € 83,20.

Voormelde uurtarieven worden jaarlijks op 1 januari geactualiseerd op basis van een positieve indexering aan een vast percentage van 4,5 % (omvattende de loonindex en anciënniteitscoëfficiënt). De aldus geïndexeerde uurtarieven zijn onmiddellijk van toepassing op alle prestaties verricht vanaf 1 januari van het betrokken jaar, ook indien de opdracht reeds voordien was besteld.

Voor het vervolgtraject van het beheerplan voor de Vallei van de Bruine Beek is er op A7.6.15 een budget voorzien van € 5.000/jaar. Voor 2024 zal dit budget in eerste instantie gebruikt worden voor de opmaak van het actieplan. In de tabel in bijlage is een voorstel van raming van de opvolging van het hele traject opgenomen, maar hieruit kan dus gekozen worden. Er moet niet voor het hele traject gekozen worden.

Visum:

Adviezen
  • Visum financieel beheerder

    Het visum van de financieel directeur wordt toegekend aan deze verbintenis. Daarmee wordt bevestigd dat er geen enkele aanwijzing is gevonden dat deze uitgave onwettig, onregelmatig of zonder voldoende krediet in het lopende boekjaar of zonder verbintenis mogelijk binnen het meerjarenplan, zou worden aangegaan.

    Gunstig visum Visum 2024/0009 van Els Van Bever van 15 januari 2024

Publieke stemming
Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Pascal Vercammen, Sofie Crauwels, Veerle Stephani
Onthouders: Guido Vaganée, Wim Van der Donckt, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Hilde De Ruysscher
Resultaat: Met 16 stemmen voor, 7 onthoudingen
Besluit

Enig artikel - Keurt de raamovereenkomst met IGEMO goed, voor de jaarlijkse opvolging van het beheersplan voor de Vallei van de Bruine Beek, waarvan de tekst luidt als volgt:

RAAMOVEREENKOMST JAARLIJKSE OPVOLGING VAN HET BEHEERSPLAN VOOR DE VALLEI VAN DE BRUINE BEEK TE BONHEIDEN
OVEREENKOMST IGEMO – GEMEENTE BONHEIDEN
Tussen de ondergetekenden
Enerzijds

De intergemeentelijke vereniging voor ontwikkeling van het gewest Mechelen en omgeving (IGEMO), publieke rechtspersoon die overeenkomstig het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 de vorm van een dienstverlenende vereniging heeft aangenomen, met maatschappelijke zetel gevestigd te 2800 Mechelen, Schoutetstraat 2 en KBO nr. 0213.349.124, vertegenwoordigd door de heer Ivan Blauwhoff, voorzitter en Seppe Jacobs, clustermanager.
Hierna “IGEMO” genoemd,
En anderzijds

De gemeente Bonheiden, vertegenwoordigd door de heer Lode Van Looy, burgemeester, en de mevrouw Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur;
Hierna “gemeente Bonheiden” genoemd,

Is overeengekomen wat volgt:

ARTIKEL 1: VOORWERP VAN DE OVEREENKOMST

Onderhavige raamovereenkomst heeft het verlenen van diensten met betrekking tot de opvolging van het geïntegreerd beheersplan ‘Vallei van de Bruine Beek’ tot voorwerp.
De diensten die in uitvoering van deze raamovereenkomst door de gemeente kunnen worden besteld kunnen onder meer omvatten:

    • De opvolging van het erfgoedlandschap ‘Vallei van de Bruine Beek’, waaronder kan vallen:
      • Het bijhouden van het onderhoudslogboek volgens art. 8.1.8 van het Onroerenderfgoedbesluit. Dit omvat:
        • De opmaak van een toestandsrapport (vanaf 2025 verplicht, om de drie jaar);
        • Het bijhouden en de opmaak van een overzicht van de uitgevoerde beheersmaatregelen;
      • Adviseren van werken/handelingen in het kader van de onroerenderfgoedwetgeving en de aanvraag (en opvolging) van subsidiemogelijkheden met betrekking tot het onroerend erfgoed;
      • Opvolging van de werken;
    • De opvolging van het beschermd monument ‘Kleine Krankhoeve’, waaronder kan vallen:
      • Het bijhouden van het onderhoudslogboek volgens art. 8.1.8 van het Onroerenderfgoedbesluit. Dit omvat:
        • De opmaak van een toestandsrapport (vanaf 2025 verplicht, om de drie jaar);
        • Het bijhouden en de opmaak van een overzicht van de uitgevoerde beheersmaatregelen;
      • Adviseren van werken/handelingen in het kader van de onroerenderfgoedwetgeving en de aanvraag (en opvolging) van subsidiemogelijkheden met betrekking tot het onroerend erfgoed;
      • Opvolging van de werken;
    • De uitbouw en/of opvolging van de werkgroep(en), die voortkomen uit het actieplan ‘Vallei van de Bruine Beek’ (opmaak voorzien in 2024);
    • Eerstelijns ad hoc advies met betrekking tot het gebied van de Vallei van de Bruine Beek zoals aangeduid in het geïntegreerd beheersplan, zowel mondeling (bijv. telefonische helpdesk) als schriftelijk;
    • Uitgebreid (schriftelijk) erfgoedadvies met betrekking tot het gebied;
    • Coördinatie en opvolging van het geïntegreerd beheersplan, waaronder kan vallen:
      • Overleg met de partners Bosgroep Antwerpse Gordel en Regionaal Landschap Rivierenland (bijvoorbeeld in het kader van heersende tendensen, geïnteresseerde en interessante eigenaars natuurbeheerplan identificeren, link met andere trajecten/projecten, …);
      • Onderzoeken van subsidiemogelijkheden;
      • Rapportering (bijvoorbeeld van de lopende acties, opvolging beheersplan, …);
      • Coördinatie actieplan;
      • Coördinatie verderzetting beheerscommissie.

ARTIKEL 2: PLAATSEN VAN BESTELLINGEN

Met uitzondering van de eerstelijns telefonische adviesvragen, worden opdrachten in het kader van deze raamovereenkomst schriftelijk (bij voorkeur per mail) besteld.
De gemeente formuleert schriftelijk zo duidelijk mogelijk de concrete adviesvraag/probleemstelling/opdracht die zij aan IGEMO wenst toe te vertrouwen. De gemeente geeft in haar aanvraag mee welke wijze van prijsvaststelling zij hierbij gehanteerd wenst te zien: een bestelling kan tegen globale prijs, tegen prijslijst of gemengd zijn.
Vanaf de datum dat de gemeente een aanvraag met opdracht- of projectomschrijving overmaakt aan IGEMO, beschikt IGEMO over een termijn van 3 werkdagen om voor deze aanvraag een timing inzake uitvoering en, indien het geen opdracht tegen prijslijst betreft, een prijsofferte op te maken. IGEMO stelt de timing en eventuele prijsofferte op volgens een inschatting van de soort dienstverlening die vereist zal zijn voor de opdracht.
De gemeente kijkt dit voorstel na en maakt zo snel mogelijk eventuele opmerkingen over aan IGEMO. IGEMO finaliseert desgevallend haar timing en prijsofferte (in elk geval binnen de 2 werkdagen).
Wanneer de gemeente akkoord gaat met het voorstel van IGEMO, stelt zij hiervoor een bestelbon op en maakt deze over aan IGEMO. Vanaf dat ogenblik wordt de door IGEMO voorgestelde timing en prijsopgave bindend.
De hierboven vermelde termijnen zijn maximumtermijnen.

ARTIKEL 3: BEROEP OP DERDEN

IGEMO kan voor de uitvoering van de opdracht een beroep doen op derden, zoals bijvoorbeeld een expert, etc.
Indien IGEMO voor de uitvoering van de opdracht een beroep moet doen op een derde, beslist IGEMO, indien gewenst na overleg met de gemeente, op welke derde zij beroep doet voor de uitvoering van (een deel van) de opdracht.
Behoudens andersluidende afspraak, factureert de ingeschakelde derde aan IGEMO, die deze kost onmiddellijk kan doorfactureren aan de gemeente.

ARTIKEL 4: VERGOEDING

§ 1. Onverminderd de mogelijkheid voor partijen om bij bestelling een globale of gemengde (deels globaal en deels tegen prijslijst) prijs overeen te komen voor de uitvoering van een welomschreven opdracht, worden de prestaties geleverd in het kader van onderhavige raamovereenkomst aangerekend op basis van volgende uurtarieven:

    • Projectmanager senior: € 135,20
    • Projectmanager junior: € 93,60
    • Projectmedewerker: € 83,20

Voormelde uurtarieven worden jaarlijks op 1 januari geactualiseerd op basis van een positieve indexering aan een vast percentage van 4,5 % (omvattende de loonindex en anciënniteitscoëfficiënt). De aldus geïndexeerde uurtarieven zijn onmiddellijk van toepassing op alle prestaties verricht vanaf 1 januari van het betrokken jaar, ook indien de opdracht reeds voordien was besteld.
§ 2. Indien voor een welomschreven opdracht een globale prijs werd overeengekomen, wordt deze herzien indien:

    • De opdrachtomschrijving of de visie van de gemeente aanzienlijk wijzigt gedurende de uitvoering van de opdracht;
    • De uitvoering van de opdrachten gedurende meer dan 5 maanden de facto stilligt om redenen buiten de verantwoordelijkheid van IGEMO;
    • Bijkomende prestaties moeten worden geleverd die niet voorzien waren ten tijde van het sluiten van de overeenkomst.

Bij opdrachten met een gemengde prijs, is deze bepaling eveneens van toepassing op het gedeelte van de opdracht waarvoor een globale prijs werd afgesproken.

ARTIKEL 5: FACTURATIE EN WIJZE VAN BETALING

Bij opdrachten tegen globale prijs, wordt bij de bestelling het tijdstip van facturatie in onderling akkoord bepaald. Voor opdrachten die zich over een langere periode uitstrekken, kunnen tussentijdse facturatiemomenten worden bepaald.
Opdrachten tegen prijslijst worden op kwartaalbasis gefactureerd, op basis van de daadwerkelijk verrichte prestaties.
De gemeente betaalt de factuur binnen een termijn van 30 kalenderdagen na factuurdatum.

ARTIKEL 6: AANSPRAKELIJKHEID EN VERZEKERING

IGEMO en zijn aangestelden zijn verzekerd voor hun beroepsaansprakelijkheid.
De aansprakelijkheid van IGEMO is beperkt tot de tussenkomst verkregen in het kader van voormelde beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Indien, om welke reden dan ook, er geen tussenkomst zou zijn vanwege voormelde beroepsaansprakelijkheidsverzekering, is de aansprakelijkheid van IGEMO en zijn aangestelden beperkt tot het bedrag van de door de gemeente betaalde vergoedingen voor de door IGEMO verleende diensten die aanleiding geven tot de aansprakelijkheidskwestie.
IGEMO is niet aansprakelijk voor tekortkomingen van derden of andere deskundigen, dewelke in samenspraak met de gemeente werden ingeschakeld.

ARTIKEL 7: LOOPTIJD EN BEËINDIGING

Deze raamovereenkomst wordt gesloten voor onbepaalde duur.
Elke partij kan de raamovereenkomst beëindigen mits eerbiediging van een opzegtermijn van zes maanden, te rekenen vanaf de schriftelijke kennisgeving van het voornemen de raamovereenkomst te beëindigen. Behoudens andersluidend akkoord tussen partijen, heeft de opzegging en zelfs beëindiging van de raamovereenkomst geen invloed op de eerder bestelde opdrachten.

ARTIKEL 8: WIJZIGINGEN

Partijen verbinden zich ertoe de bepalingen van deze overeenkomst te goeder trouw uit te voeren. Zo deze uitvoering ernstig verstoord wordt door een nieuw en belangrijk element, wordt dit dadelijk tussen de beide partijen besproken teneinde de bepalingen van deze overeenkomst desgevallend schriftelijk aan te passen.
Elke wijziging van deze raamovereenkomst wordt opgenomen in een door beide partijen ondertekend addendum bij de overeenkomst.

ARTIKEL 9: TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTBANK

Deze overeenkomt wordt beheerst door en geïnterpreteerd volgens het Belgisch recht.
Beide partijen stellen alles in het werk om de betwistingen en geschillen voortspruitend uit deze overeenkomst in der minne te regelen. Zo dat niet mogelijk is, zijn de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Antwerpen (Afdeling Mechelen) bevoegd uitspraak te doen.

Deze overeenkomst werd ondertekend te Mechelen op datum van xx/xx/2024 in twee originelen. Iedere betrokken partij erkent door ondertekening van deze overeenkomst één exemplaar te hebben ontvangen.
Namens (andere partij)
Lode Van Looy, burgemeester              Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Namens IGEMO
Ivan Blauwhoff, voorzitter                   Seppe Jacobs, clustermanager