Terug
Gepubliceerd op 05/11/2025

Besluitenlijst  College van burgemeester en schepenen

di 28/10/2025 - 12:30 schepenzaal
  • Notulen

    • Vergadering 21/10/2025: Goedkeuring

      Goedgekeurd

      De notulen van de vergadering van het college van burgemeester en schepenen van 21/10/2025 worden ter goedkeuring voorgelegd.

  • Omgeving

    • Splitsing van percelen gelegen sectie C nr. 101/Y/deel, 2de afdeling, Stationsplein 4: Akteneming + opmerking

      Goedgekeurd

      Op 14/10/2025 verzond notaris Els De Block en Tim Vandersteen een brief met mededeling van een verdeling van een onroerend goed gelegen Stationsplein 4, gekadastreerd sectie C nr. 101/Y/deel, 2de afdeling. Het college van burgemeester en schepenen kan bij deze kennisgeving van een verdeling opmerkingen maken. Deze opmerkingen dienen integraal overgenomen te worden in de notariële akte tot vervreemding van deze eigendom.

    • Aanvraag omgevingsvergunning Eisenhowerlaan 21: Vergunning (2025/130)

      Goedgekeurd

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de omgevingsvergunning te verlenen voor het verbouwen van een rijwoning (eengezinswoning) tot twee rijwoningen, gelegen Eisenhowerlaan 21 (2025/130).

    • Attest m.b.t. de lasten opgenomen in de omgevingsvergunning tot verkaveling Koning Albertlaan 9: Aflevering (2024/007 V)

      Goedgekeurd

      Op 11/02/2025 leverde het college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunning af voor het verkavelen van een grond voor het perceel gelegen sectie C nr. 202/G, 1ste afdeling, Koning Albertlaan 9. In deze omgevingsvergunning werden voorwaarden en lasten opgelegd waaraan moet voldaan worden alvorens de omgevingsvergunning tot verkavelen in uitvoering kan gaan. De verkavelingsakte mag pas worden verleden na voorlegging van een attest van het college van burgemeester en schepenen waaruit blijkt dat voor de volledige verkaveling of voor de betrokken verkavelingsfase, het geheel van de lasten uitgevoerd is of gewaarborgd.

  • Natuur

    • Vellen van één boom Kerkplein Sint-Ludwina Bonheiden: Toelating

      Goedgekeurd

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt toelating gevraagd voor het vellen van 1 boom, gelegen op het Kerkplein van Sint-Ludwina te Bonheiden.

    • Vellen van bomen Korte Dreef 60: Gedeeltelijke toelating en gedeeltelijke weigering

      Goedgekeurd

      Er wordt toelating gevraagd voor het vellen van 4 bomen, gelegen op een perceel Korte Dreef 60 te 2820 Bonheiden. Het college van burgemeester en schepenen verleent een gedeeltelijke toelating en gedeeltelijke weigering voor deze aanvraag.

    • Vellen van bomen Kraaivenstraat 41: Verlenging

      Goedgekeurd

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt toelating gevraagd voor het verlengen van de kapvergunning, goedgekeurd op 09/04/2024, 'Vellen van bomen op een perceel gelegen Kraaivenstraat 41: toelating' te 2820 Bonheiden'.

    • Vellen van bomen Spiekelei 10: Gedeeltelijke toelating en gedeeltelijke weigering

      Goedgekeurd

      Er wordt toelating gevraagd voor het vellen van 2 bomen, gelegen op een perceel Spiekelei 10 te 2820 Bonheiden. Het college van burgemeester en schepenen verleent een gedeeltelijke toelating en gedeeltelijke weigering voor deze aanvraag.

    • Vellen van bomen Van Arteveldelaan 12: Toelating

      Goedgekeurd

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt toelating gevraagd voor het vellen van 1 boom, gelegen op een perceel Van Arteveldelaan 12 te 2820 Bonheiden.

    • Vellen van bomen Zandbergstraat 5: Gedeeltelijke toelating en gedeeltelijke weigering

      Goedgekeurd

      Er wordt toelating gevraagd voor het vellen van 8 bomen gelegen op een perceel Zandbergstraat 5 te 2820 Bonheiden. Het college van burgemeester en schepenen verleent een gedeeltelijke toelating en gedeeltelijke weigering voor deze aanvraag.

  • Openbare werken

    • Wegen- en rioleringswerken Weynesbaan, Weyneshoflei, Groothoflei - PV ingebruikname: Kennisneming

      Goedgekeurd

      Op 08/10/2025 heeft het studiebureau Sweco Belgium NV vastgesteld dat alle werken voor project "Wegen- en rioleringswerken in Weynesbaan, Groothoflei en Weyneshoflei" uitgevoerd zijn en de aangelegde straten in staat zijn om opengesteld te worden voor ingebruikname. Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het proces-verbaal van ingebruikname.

  • Patrimonium

    • Aanstelling notaris voor grondafstand Harentstraat - Beukenlaan: Principiële goedkeuring en akkoord

      Goedgekeurd

      Op 06/02/2025 ontvangt de gemeente een vraag, via notariskantoor Paul Verhavert, naar haar interesse om 3 percelen grond te verwerven, gelegen in Harentstraat - Beukenlaan.

      Op 22/09/2025 bevestigt de gemeente geïnteresseerd te zijn in het verwerven van de 3 percelen, via een gratis grondoverdracht, met als doel de opname van deze grondstroken in het openbaar domein.

      De 3 percelen worden door de eigenaars gratis afgestaan aan de gemeente, zodat deze mee kunnen worden opgenomen in het openbaar domein, mits de gemeente de aktekosten op zich neemt.

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd notariskantoor Paul Verhavert aan te stellen voor het opmaken van een akte gratis grondafstand.

    • Toegang tot perceel 12005 D 208 te Dorsthoeveweg: Standpuntbepaling

      Goedgekeurd

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om standpunt in te nemen over de problematiek van toegang tot het perceel van het OCMW in de Dorsthoeveweg.

  • Overheidsopdrachten

    • Kuisen toren Sint-Martinuskerk: Gunning

      Goedgekeurd

      Op 30/04/2025 werd de overheidsopdracht 'Aanstelling architect voor renovatie toren van Sint-Martinuskerk' en wijze van gunning vastgesteld door de gemeenteraad. Om deze opdracht correct uit te voeren dient de toren eerst gereinigd te worden door een gespecialiseerde firma. In het kader van het verkrijgen van extra subsidies voor dit onderdeel worden meeruren aangerekend door de aangestelde architect.

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de overheidsopdracht 'Kuisen toren Sint-Martinuskerk' te gunnen aan de meest voordelige ondernemer die een offerte indiende, zijnde Bug Busters bv, Sint Jobsesteenweg 112 te Brasschaat, tegen het nagerekende offertebedrag van € 5.030 excl. btw of € 6.086,30 incl. 21% btw.

    • Buitenschoolse kinderopvang De Wiebelboom - Vervangen veiligheidsklep: Gunning

      Goedgekeurd
      De veiligheidsklep van de buitenschoolse kinderopvang De Wiebelboom vertoont slijtage. Een goed werkende automatische afsluitklep is nodig om de veiligheid van de gastoevoer te garanderen binnen het gebouw.
      De technische dienst stelt voor om de veiligheidsklep te laten vervangen door een nieuwe veiligheidsklep. Aan het college van burgemeester en schepenen wordt goedkeuring gevraagd om een nieuwe veiligheidsklep te laten plaatsen door de firma Vinci Facilities Belgium NV, Havenlaan 86C bus 201, 1000 Brussel, tegen het nagerekende bedrag van € 1.449,91 excl. btw of € 1.536,90 incl. 6% btw.
    • Asfalteringswerken 2025: Gunning

      Goedgekeurd

      Op de Rijmenamseweg ter hoogte van huisnummer 73 B veroorzaakt de beschadigde asfalt aanzienlijke lawaaihinder voor de omwonende burgers. De Rijmenamseweg is een verbindingsweg met hoge verkeersintensiteit. Daarom is een herstel aangewezen.

      In een zijtak van de Putsesteenweg is de asfaltweg zodanig vervormd door de opdruk van boomwortels, dat ook daar een dringend herstel van het wegdek noodzakelijk is.

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de herstelling van beide locaties in de overheidsopdracht 'Asfalteringswerken 2025' te gunnen aan de economisch meest voordelige ondernemer, zijnde Wawebo nv, Kluizenhof 20 te 9170 Sint-Gillis-Waas, tegen het nagerekende offertebedrag van € 10.749,14 excl. btw of € 13.006,46 incl. 21% btw.

    • Aanstelling architect voor renovatie toren van Sint-Martinuskerk - Verrekening 1: Goedkeuring

      Goedgekeurd

      Op 30/04/2025 werd de overheidsopdracht 'Aanstelling architect voor renovatie toren van Sint-Martinuskerk' en wijze van gunning vastgesteld door de gemeenteraad. Om deze opdracht correct uit te voeren dient de toren eerst gereinigd te worden door een gespecialiseerde firma.
      In het kader van het verkrijgen van extra subsidies voor dit onderdeel worden meeruren aangerekend door de aangestelde architect, zijnde ARCHITECTEN BEECK & HERMANS BVBA te Sint-Katelijnestraat 46 te 2800 Mechelen.

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt voorgesteld verrekening 1, voor de meeruren van ARCHITECTEN BEECK & HERMANS BVBA voor het verkrijgen van subsidies voor het kuisen van de Sint-Martinuskerktoren, goed te keuren.

    • Wegen- en rioleringswerken in Muizensteenweg, Populierenlaan en Korte Schommenstraat - Populierenlaan - Verrekening 3: Goedkeuring

      Goedgekeurd

      Binnen de opdracht 'Wegen- en rioleringswerken in de Muizensteenweg, Populierenlaan en Korte Schommenstraat', gegund aan Adams NV, is de heraanleg van de Populierenlaan voorzien. Aangezien de onderhandelingen voor grondafstand met de bewoners weinig resultaat opleveren, werd beslist om de rijweg binnen de feitelijke grenzen in te richten met uitzondering ter hoogte van nummers 7 en 9. Hierdoor kunnen de voorziene wadi’s in de bermen niet aangelegd worden en dienen er kolken geplaatst te worden. Om de kolken aan te sluiten op een regenwaterafvoer dient de bestaande buis, in slechte staat, opgebroken te worden en een nieuwe aangelegd te worden.

      De verrekening van deze opdracht bedraagt € 92.506 excl. btw of € 93.433,11 incl. 21% btw. (€ 88.091,17 vrij van btw en € 4.414.83 excl. btw of € 5.341,94 incl. 21% btw).

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om goedkeuring te verlenen aan de verrekening om de Populierenlaan zo veel als mogelijk aan te leggen binnen de feitelijke grenzen en om de regenwaterriolering te vernieuwen, inclusief het voorzien van extra regenwaterkolken ter vervanging van de wadi’s.

    • Grondafstand en herleggen van PIDPA-leiding Populierenlaan 7: Principieel akkoord

      Goedgekeurd

      Binnen de overheidsopdracht 'Wegen- en rioleringswerken in Muizensteenweg, Populierenlaan en Korte Schommenstraat' werden grondafstanden opgenomen ten voordele van de heraanleg van de wegenis in de Populierenlaan. 
      De eigenaar van Populierenlaan 7 doet hierbij een voorstel naar het gemeentebestuur voor gratis grondafstand mits de gemeente de onderstaande kosten op zich neemt:

      • Het rooien van de bomen ter hoogte van de rooilijn;
      • Herleggen van de PIDPA-leiding voor aansluiting op eigen perceel;
      • De aktekosten.
      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om principieel akkoord te gaan met de gestelde voorwaarden.
    • Bestelbons: Goedkeuring

      Goedgekeurd

      De bestelbons vermeld op de goedkeuringslijst G/2025/93 wordt ter goedkeuring aan het college van burgemeester en schepenen voorgelegd.

  • Financiën

    • Aanvraag vrijstelling leegstandsbelasting voor belastingplicht per 29/10/2025 Dorp 26-28: Toekenning

      Goedgekeurd

      Er is een bezwaar ingediend tegen de belasting op de leegstand van gebouwen en woningen, aanslagjaar 2022, kohierartikels 220000007 en 220000008, voor de panden gelegen Dorp 26-28 te Bonheiden.

      De bezwaarindiener beroept zich op overmacht. Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd vrijstelling te verlenen voor de belastingplicht.

    • Uitbetaling Investeringstoelage Berentrode (grasmaaier): Akkoord

      Goedgekeurd

      Vzw Berentrode diende een factuur in voor de aankoop van een grasmaaier.

      Deze aankoop wordt terugbetaald via de investeringstoelage aan de vzw Berentrode voorzien in het budget 2025 op A3.3.13 (€ 78.000).

    • Verantwoording werkingstoelage 2025 milieuraad: Kennisneming en akkoord

      Goedgekeurd

      De gemeentelijke milieuraad legt ter controle op de aanwending van de éénmalige toelage voor hun brochure 'Schoon wonen in Bonheiden' hun factuur voor.

      Aan het college van burgemeester van schepenen wordt gevraagd hiervan kennis te nemen en de toelage goed te keuren. 

    • Verantwoording werkingstoelage 2025 RijmRock: Kennisneming en akkoord

      Goedgekeurd

      Riff Rush vzw organiseerde op 11/10/2025 RijmRock "Het Afscheid".

      De vzw legt nu, ter controle op de aanwending van de toelage, haar financieel verslag voor.

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om kennis te nemen van het financieel verslag en akkoord te gaan met de uitbetaling van de werkingstoelage 2025.

    • Te betalen bedragen: Goedkeuring

      Goedgekeurd

      De te betalen bedragen ingevolge werken, leveringen, diensten, toelagen, prestaties of salarissen, vermeld op de goedkeuringslijst G/2025/44 worden ter goedkeuring aan het college van burgemeester en schepenen voorgelegd.

  • Onderwijs

    • Tijdelijke aanstelling prioritaire administratief medewerker voor 9/36 vanuit lestijden t.l.v. gemeente in een vacante betrekking aan GEKKO: Goedkeuring

      Goedgekeurd

      Er is een tijdelijke aanstelling te begeven in het ambt van administratief medewerker voor 9/36ste vanuit lestijden ten laste van de gemeente in een vacante betrekking aan de gemeentelijke kleuterschool GEKKO. Een administratief medewerker is TADD-gerechtigd, vanuit de scholengemeenschap ANKER en heeft voorrang voor deze aanstelling.

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd deze aanstelling goed te keuren.

    • Tijdelijke aanstelling prioritaire administratief medewerker voor 7/36 vanuit lestijden uit omkadering van school in een niet-vacante betrekking aan GEKKO: Goedkeuring

      Goedgekeurd

      Er is een tijdelijke aanstelling te begeven in het ambt van administratief medewerker voor 7/36ste vanuit lestijden uit de omkadering van de school in een niet-vacante betrekking aan de gemeentelijke kleuterschool GEKKO. Een administratief medewerker is TADD-gerechtigd vanuit de scholengemeenschap ANKER en heeft voorrang voor deze aanstelling.

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd deze aanstelling goed te keuren.

    • Tijdelijke aanstelling prioritaire administratief medewerker voor 2/36 vanuit lestijden uit omkadering van de school in een niet-vacante betrekking aan GEKKO: Goedkeuring

      Goedgekeurd

      Er is een tijdelijke aanstelling te begeven in het ambt van administratief medewerker voor 2/36ste vanuit lestijden uit de omkadering van de school in een niet-vacante betrekking aan de gemeentelijke kleuterschool GEKKO. Een administratief medewerker is TADD-gerechtigd vanuit de scholengemeenschap ANKER en heeft voorrang voor deze aanstelling.

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd deze aanstelling goed te keuren.

    • Affectatie administratief medewerker voor 28/36ste aan GEKKO en voor 8/36ste aan GEBO: Goedkeuring

      Goedgekeurd

      Door een wijziging in de toegekende middelen vanuit de Vlaamse overheid is het mogelijk om een herverdeling (affectatie) van de vast benoemde uren uit te voeren.

      Er is een aanvraag betreffende affectatie van een administratief medewerker voor 28/36ste aan de gemeentelijke kleuterschool GEKKO en voor 8/36ste aan de gemeentelijke lagere school GEBO.

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd akkoord te gaan met deze affectatie.

    • Aanvraag verlof voor tijdelijk andere opdracht: Toekenning

      Goedgekeurd

      Een vast benoemde administratief medewerker aan de gemeentelijke kleuterschool GEKKO, vraagt toelating om van 01/09/2025 tot en met 31/08/2026 een verlof tijdelijk andere opdracht voor 2/36ste op te nemen.

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd hiervoor toelating te geven.

    • Afwezigheid voor verminderde prestaties 2/24 kleuteronderwijzer/zorgcoördinator GEKKO: Toelating

      Goedgekeurd

      Een kleuteronderwijzer/zorgcoördinator aan de gemeentelijke kleuterschool GEKKO, vraagt toelating om van 01/09/2025 tot en met 31/12/2025 afwezigheid voor verminderde prestaties voor 2/24ste op te nemen.

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd hiervoor toelating te geven.

    • Loopbaanonderbreking - medische bijstand voor 4/24: Goedkeuring

      Goedgekeurd

      Een kleuteronderwijzer/zorgcoördinator aan de gemeentelijke kleuterschool GEKKO, wenst loopbaanonderbreking voor medische bijstand (4/24ste) te nemen voor de periode van 01/09/2025 t.e.m. 30/11/2025.

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd dit goed te keuren.

    • Loopbaanonderbreking - medische bijstand voor 7/36: Goedkeuring

      Goedgekeurd

      Een administratief medewerker aan de gemeentelijke kleuterschool GEKKO, wenst loopbaanonderbreking voor medische bijstand (7/36ste) te nemen voor de periode van 01/09/2025 t.e.m. 30/06/2026.

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd dit goed te keuren.

  • Evenementen

    • Aanvraag toelage buurtfeest Eikendreef van 20/09/2025: Toekenning

      Goedgekeurd

      Buurtcomité Eikendreef vraagt een toelage aan voor de basisorganisatie van het door hun georganiseerde buurtfeest op 20/09/2025. 

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de toelage toe te kennen.

    • Organisatie viering Christus Koning van Chiro Aksent op 22/11/2025: Toelating

      Goedgekeurd

      Chiro Aksent viert Christus Koning op 22/11/2025. Zij wensen een spelnamiddag te organiseren met aansluitend een hapje en drankje rond een vuurtje voor de leden en de ouders.

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt hiervoor toelating gevraagd.

    • Organisatie nieuwjaarsreceptie voor personeel en mandatarissen op 09/01/2026: Gunning

      Goedgekeurd

      Op vrijdag 09/01/2026 vindt de nieuwjaarsreceptie plaats voor personeel en mandatarissen. 

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om de lijst van de genodigden te bepalen en de gunning vast te leggen.

  • Sociaal beleid

    • Schenking van twee dienstfietsen door het gemeentebestuur aan het OCMW: Kennisneming

      Goedgekeurd

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om kennis te nemen van de schenking van 2 dienstfietsen aan het OCMW.

  • Bevolking

    • Omnummering "Grote Doelstraat 1": Akkoord

      Goedgekeurd

      Tijdens een controle in het woningenbestand in GRAR merkte de dienst burgerzaken onregelmatigheden op bij het huisnummer van Grote Doelstraat 1, de Krankhoeve. De sporthal, gelegen aan het begin van de Grote Doelstraat, heeft de huisnummers 1A en 1B. De sportkeet heeft huisnummer 1C.

      Aangezien de volgorde van huisnummering wettelijk bepaald is via de richtlijnen van BeSt-Address, dringt een omnummering zich op. 

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt voorgesteld akkoord te gaan met de omnummering van Grote Doelstraat 1 naar 1D.

    • Bevolkings- en vreemdelingenregister: Afvoering van ambtswege

      Goedgekeurd

      Uit een politieonderzoek blijkt dat de betrokkene, Van Den Reecklaan 3, 2820 Bonheiden, sedert 28/07/2025 niet meer in de gemeente is aan te treffen.
      De betrokkene heeft geen adreswijziging aangegeven op de bevolkingsdienst. Tot op heden kon de huidige verblijfplaats van de betrokkene niet worden achterhaald.

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om de betrokkene van ambtswege af te voeren uit het bevolkings- en vreemdelingenregister.

  • Organisatie

    • Projectfiche NIS 2.0: Goedkeuring

      Goedgekeurd

      Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de projectfiche NIS 2.0 te valideren.

  • Varia

    • Varia

      Goedgekeurd

      De variapunten worden besproken door het college van burgemeester en schepenen.

Namens College van burgemeester en schepenen,

Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur

Lode Van Looy
burgemeester-voorzitter