Terug
Gepubliceerd op 06/06/2024

Besluit  Gemeenteraad

wo 29/05/2024 - 20:30

Mobiliteit - Aanvullend verkeersreglement Doornlaarstraat: Wijziging

Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Frans Uytterhoeven, Rudi Withaegels, gemeenteraadsleden

Als gevolg van een aanpassing ter hoogte van het kruispunt Doornlaarstraat - Bakestraat wilt de gemeente Bonheiden gebruik maken om de snelheid aan de nieuwe fietsoversteken te verlagen en het volledige aanvullend reglement voor de Doornlaarstraat in orde te maken. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze wijzigingen goed te keuren.

Feiten en context

Na zorgvuldige evaluatie van de evolutie in Bonheiden betreffende aanvullende reglementen in de loop der jaren, is er vastgesteld dat het bestaande document aanzienlijk is gegroeid en momenteel te veel informatie bevat. Deze overmatige omvang heeft helaas geleid tot een aantal onnauwkeurigheden en fouten in het document, waardoor de effectiviteit en de naleving van de reglementen in het gedrang kunnen komen.

Om deze kwesties aan te pakken en ervoor te zorgen dat de aanvullende reglementen nauwkeurig en toegankelijk blijven, heeft de dienst mobiliteit besloten om een nieuwe aanpak te volgen. In de toekomst zal er bij nieuwe herinrichtingen/verkeerssituaties  voor gekozen worden om aanvullende reglementen op straatniveau te ontwikkelen. Deze strategie biedt meerdere voordelen voor de gemeente;

  • Ten eerste maakt het opstellen van aanvullende reglementen op straatniveau het mogelijk om specifieke en gedetailleerde voorschriften te formuleren die nauwkeurig zijn afgestemd op de lokale omstandigheden en behoeften. Hierdoor kan er flexibeler ingespeeld worden op veranderende omstandigheden en de verkeerssituatie in verschillende delen van de gemeente geoptimaliseerd worden.
  • Daarnaast is deze benadering in lijn met de aanbevelingen van het Agentschap Wegen en Verkeer (MOW).

Met het oog op de herinrichting van het kruispunt Doornlaarstraat-Bakestraat en dat hier nieuwe fietsoversteken komen, wordt voorgesteld de snelheid rond dit punt verlagen van 70 km/u naar 50 km/u. Dit zal ervoor zorgen dat fietsers veiliger kunnen oversteken.

Advies

De technische dienst geeft volgend advies:

  • Na zorgvuldige evaluatie van de evolutie in Bonheiden betreffende aanvullende reglementen in de loop der jaren, hebben we vastgesteld dat het bestaande document aanzienlijk is gegroeid en momenteel te veel informatie bevat. Deze overmatige omvang heeft helaas geleid tot een aantal onnauwkeurigheden en fouten in het document, waardoor de effectiviteit en de naleving van de reglementen in het gedrang kunnen komen.
  • Om deze kwesties aan te pakken en ervoor te zorgen dat de aanvullende reglementen nauwkeurig en toegankelijk blijven, heeft de technische dienst, afdeling mobiliteit, besloten om een nieuwe aanpak te volgen. In de toekomst zullen we bij nieuwe herinrichtingen/verkeerssituaties ervoor kiezen om aanvullende reglementen op straatniveau te ontwikkelen. Deze strategie biedt meerdere voordelen voor onze gemeente:
    • Ten eerste maakt het opstellen van aanvullende reglementen op straatniveau het mogelijk om specifieke en gedetailleerde voorschriften te formuleren die nauwkeurig zijn afgestemd op de lokale omstandigheden en behoeften. Hierdoor kunnen we flexibeler inspelen op veranderende omstandigheden en de verkeerssituatie in verschillende delen van onze gemeente optimaliseren. 
    • Daarnaast is deze benadering in lijn met de aanbevelingen van het MOW-Vlaanderen (Mobiliteit en Openbare Werken-Vlaanderen).
Juridische grond
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16/03/1968.
  • Het Decreet van 16/05/2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het Koninklijk Besluit van 01/12/1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
  • Het Ministerieel Besluit van 11/10/1976, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 23/01/2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het Decreet over het lokaal bestuur. 
Publieke stemming
Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Keurt volgende wijzigingen in het aanvullend verkeersreglement Doornlaarstraat goed als volgt: 

Artikel 1:

De bestuurders hebben voorrang op volgende locaties in de Doornlaarstraat:

    • Kruispunt Doornlaarstraat x Bleukstraat
    • Kruispunt Doornlaarstraat x Boterbosstraat
    • Kruispunt Doornlaarstraat x Reetlei
    • Kruispunt Doornlaarstraat x Stuyvenbergstraat
    • Kruispunt Doornlaarstraat x Meiboomstraat
    • Kruispunt Doornlaarstraat x Bakestraat

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

    • B15a
    • B15c
    • B15f

Artikel 2: 

Op het kruispunt Doornlaarstraat x Weynesbaan geldt: De bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen komende van de Doornlaarstraat; de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.

Dit wordt aangeduid door verkeertekens:

    • B5
    • WM76.1

Artikel 3: 

Op locatie Doornlaarstraat huisnummer 3 wordt het verkeersbord B5 aangekondigd. De bestuurders zullen over 100 meter moeten stoppen en voorrang verlenen.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

    • B7

Artikel 4:

Vanaf het kruispunt Doornlaarstraat x Weynesbaan tot aan het kruispunt Doornlaarstraat x Bakestraat aan de kant van de onpare nummers moeten fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A het dubbelrichtingsfietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

Vanaf het kruispunt Doornlaarstraat x Bakestraat tot aan de grens van Keerbergen aan de kant van de even nummers moeten fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A het dubbelrichtingsfietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

Dit wordt aangeduid door Verkeerstekens:

    • D7

Artikel 5: 

Op de Doornlaarstraat vanaf de Grenstraat tot Doornlaarstraat tegenover huisnummer 96, aan de kant van de onpare nummers geldt: het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 50 km per uur. Aan de Doornlaarstraat huisnummer 91 geldt: het einde van de opgelegde snelheidsbeperking wordt aangeduid.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

    • C43
    • C45

Op de Doornlaarstraat vanaf huisnummer 96 tot het kruispunt Bakestraat, aan de kant van de pare nummers geldt: het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 50 km per uur.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

    • C43

Artikel 6: 

In de Doornlaarstraat geldt: fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen Klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

    • WM74
Artikel 7:

In de Doornlaarstraat geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen; het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.

Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens:

    • WM72.3
    • WM72.2

Artikel 2 - Maakt dit aanvullend reglement ter kennisgeving over aan de afdeling Beleid Mobiliteit en verkeersveiligheid.

Artikel 3 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.