De voorzitter opent de zitting op 29/05/2024 om 20:07.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 24/04/2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.
24/04/2024: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 24/04/2024 goed.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om voor 2024 de lijst van nominatief toegekende toelage aan te passen met volgende nominatieve toelages:
De lijsten zoals ze in de beleidsnota van de oude BBC (nominatieve subsidies, delegatie overheidsopdrachten, …) vervat zaten, bestaan niet meer. Het Decreet lokaal bestuur heeft de huidige lijsten bij het budget losgekoppeld van de beleidsrapporten. Gelet op het feit dat de lijsten losgekoppeld zijn van de beleidsrapporten, nemen ze nu de vorm aan van afzonderlijke besluiten van de raad. Deze kunnen nog altijd gebundeld worden op een lijst, maar dit hoeft niet meer.
Aangezien ze niet meer worden opgenomen in het meerjarenplan, kan de raad er afzonderlijk over beslissen, zonder een aanpassing van het meerjarenplan door te voeren, wat de flexibiliteit vergroot. In de documentatie bij het meerjarenplan wordt wel nog een overzicht opgenomen van de toegestane werkings- en investeringssubsidies, waaronder ook de nominatief toegekende subsidies behoren. Dat overzicht houdt echter niet langer een beslissing in, maar is louter informatief. De documentatie maakt geen deel uit van het meerjarenplan en moet enkel ter beschikking worden gesteld aan de raadsleden.
De bevoegdheid voor “het toekennen van nominatieve subsidies” komt toe aan de raad. De raad moet dus een besluit nemen tot nominatieve toekenning van elke subsidie afzonderlijk. Om niet elk dossier apart voor te leggen aan de raad, wordt thans globaal een lijst van nominatief toe te kennen subsidies voorgelegd aan de gemeenteraad, die deze kan goedkeuren voor uitbetaling in 2023-2025. Wanneer bij de toekenning van deze bedragen zou afgeweken worden of wanneer een nieuwe nominatieve subsidie zou toegekend worden aan een begunstigde die niet in deze overzichtslijst is opgenomen én deze binnen de grenzen van de globale exploitatie of investeringen blijft, dient dat betreffend dossier apart aan de gemeenteraad voorgelegd te worden voor goedkeuring, zonder dat een aanpassing van het meerjarenplan vereist is.
De gemeenteraad geeft hiermee de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de nominatieve subsidies uit te keren binnen het voorziene krediet per begunstigde, zoals opgenomen in de bijlage. Een nominatieve subsidie wordt uitgekeerd op basis van een (dotatie)besluit of een subsidieaanvraag en dit conform de afspraken in het organisatiebeheerssysteem, namelijk:
Nominatieve subsidies die van verantwoording worden vrijgesteld (≤ € 1.240) kunnen rechtstreeks aangerekend worden door de financiële dienst, waardoor de goedkeuring door college van burgemeester en schepenen / vast bureau / directiecomité van het AGBPB loopt via de goedkeuring van de verzamelstaat van de aanrekeningen.
Nominatieve subsidies die niet van verantwoording worden vrijgesteld (> € 1.240), dienen steeds ter goedkeuring voor betaling aan college van burgemeester en schepenen / vast bureau / directiecomité van het AGBPB worden voorgelegd.
Zij worden enkel ten informatieve titel opgenomen in de lijst.
Volgende subsidies worden toegevoegd:
Volgende subsidie wordt geschrapt:
De meerderheidsfracties stellen volgend amendement voor: Schrapt uit artikel 1 het actienummer A4.2.16 'subsidie Daar-Events'
Dit amendement wordt met 15 van stemmen voor (Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Pascal Vercammen, Sofie Crauwels, Veerle Stephani) en 4 stemmen tegen (Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Marcel Claes, Hilde De Ruysscher) aangenomen.
Visum:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2024/00115 van Financiele dienst van 12 mei 2024
Artikel 1 - Keurt de lijst met toe te kennen nominatieve subsidies 2024-2026 als volgt goed:
Werkingssubsidies
Actie (met omschrijving) | Beleidsitem | 2024 | 2025 | 2026 |
A23.6: AGBPB: werkingstoelage | 0119-99 | 10.000,00 | 10.000,00 | 10.000,00 |
A8.5.3: Project YOUCA ( voorheen Zuiddag) | 0160-00 | 600,00 | 600,00 | 600,00 |
A8.5.5: Noodhulp: Koerdische Rode Halve Maan | 0160-00 | |||
A8.5.6: Noodhulp: Rode Kruis Vlaanderen | 0160-00 | |||
A9.6.12: Mondiale raad (voorheen GROS) | 0160-00 | 1.735,00 | 1.735,00 | 1.735,00 |
A9.6.14: Mobiliteitsraad | 0290-00 | 1.735,00 | ||
A15.6: IVAREM: afvalverwerking huishoudelijk afval (diftar, huur containers) | 0300-00 | 584.528,00 | 560.917,00 | 578.339,00 |
A15.9: IVAREM: ophalen grof vuil | 0300-00 | 3.065,00 | 3.090,00 | 3.116,00 |
A15.11: IVAREM: huur ondergrondse en permanent geplaatste container | 0309-00 | 27.631,00 | 28.100,00 | 28.584,00 |
A15.12: IVAREM: verzamelen papier/karton aan huis | 0309-00 | 30.013,00 | 31.154,00 | 32.374,00 |
A15.13: IVAREM: bijdragen voor aanvoer van afvalstoffen of m.b.t. de toegang containerpark | 0309-00 | 78.528,00 | 79.189,00 | 79.851,00 |
A15.17: IVAREM: verwerking GFT | 0309-00 | 0,00 | 237.721,00 | 246.436,00 |
A15.4: IVAREM: statutaire bijdrage in de werkingskosten | 0309-00 | 128.891,00 | 132.091,00 | 135.455,00 |
A15.5: IVAREM: verwerking groenafval (incl TD) | 0309-00 | 37.305,00 | 38.701,00 | 40.118,00 |
A15.7: IVAREM: exploitatie containerpark | 0309-00 | 453.058,00 | 464.710,00 | 477.046,00 |
A8.3.2: Toelage Ecoso/Stad Mechelen: project Foodsavers | 0309-00 | 3.000,00 | 3.000,00 | 3.000,00 |
A13.14.3: IGEMO: statutaire bijdrage in de werkingskosten | 0329-00 | 22.881,00 | 22.881,00 | 22.881,00 |
A13.14.4: Samenwerking PIH | 0329-00 | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 |
A7.10.11: Natuurpunt: toelage voor bossen in beheer van Natuurpunt | 0340-00 | 7.500,00 | 7.500,00 | 7.500,00 |
A7.10.16: Deelname aan project Natuurpark Rivierenland | 0340-00 | 8.775,00 | 8.951,00 | 9.130,00 |
A7.6.15: Igemo: Opvolging BHP | 0340-00 | 5.000,00 | 5.000,00 | 5.000,00 |
7.11.4: Project ORIOM 3.0 | 0349-00 | 3.600,00 | ||
A7.10.3: Natuurpunt: toelage uitbouw onthaal, publiek en bezoekerscentrum Beneden Dijlevallei | 0349-00 | 3.000,00 | 3.000,00 | 3.000,00 |
A7.6.12: Toelage Regionaal Landschap | 0349-00 | 4.500,00 | 4.500,00 | 4.500,00 |
A7.9.6: SUPRA project - Renovatiecoaches STEKR | 0349-00 | 3.977,00 | 3.977,00 | 3.977,00 |
A8.2.3: De gemeente zet Ivarem in om asbestophalingen in platenzakken te organiseren. | 0349-00 | 1.190,00 | 1.200,00 | 1.210,00 |
A13.14.7: Bond Beter Leefmilieu: toelage | 0390-00 | 750,00 | 750,00 | 750,00 |
A9.6.11: Milieuraad | 0390-00 | 1.735,00 | 1.735,00 | 1.735,00 |
A24.2: BODUKAP: bijdrage in de werkingskosten | 0400-00 | 2.372.276,00 | 2.455.786,00 | 2.504.901,00 |
A24.4: Brandweerdienst hulpverleningszone Rivierenland: bijdrage in de werkingskosten | 0410-00 | 734.478,00 | 734.478,00 | 734.478,00 |
A24.1: GAS Rivierenland- afhandeling GAS-boetes | 0480-00 | 142.500,00 | 142.500,00 | 142.500,00 |
A24.9: Noodplanningszone Waterkant | 0490-00 | 18.000,00 | 18.000,00 | 18.000,00 |
A4.1.1: Raad voor lokale economie | 0500-00 | 1.735,00 | 1.735,00 | 1.735,00 |
A4.1.10: BRON (Bonheiden Rijmenam Onderneemt): toelage netwerkinitiatief lokale economie | 0500-00 | 3.250,00 | 3.250,00 | 3.250,00 |
A4.1.2: Toelagen middenstandsorganisatie Bonheiden Winkelt | 0500-00 | 3.250,00 | 3.250,00 | 3.250,00 |
A4.1.3: Toelagen middenstandsorganisatie Rijmenam Explosief | 0500-00 | 3.250,00 | 3.250,00 | 3.250,00 |
A4.1.4: Toelagen middenstandsorganisatie Stieweg | 0500-00 | 3.250,00 | 3.250,00 | 3.250,00 |
A2.3.4: Horecatechnics: toelage voor organisatie Kasteelfeesten | 0520-00 | 2.000,00 | 2.000,00 | 2.000,00 |
A1.2.2: Wonen langs Dijle & Nete | 0600-00 | 63.500,00 | 63.500,00 | 63.500,00 |
A11.1.8: Omgevinghandhavingscel (via Igemo) | 0600-00 | 31.500,00 | 31.500,00 | 31.500,00 |
A13.5.13: Samenwerking Regiobib | 0703-01 | 1.815,00 | 1.815,00 | 1.815,00 |
A13.5.9: Luisterpunt: toelage | 0703-01 | 250,00 | 250,00 | 250,00 |
A13.12.7: Krankhoeve vzw: toelage voor gemeentelijke bijdrage in de leningslasten van lening 't Blikveld | 0705-00 | 120.589,00 | 122.013,00 | 123.486,00 |
A2.2.4: Krankhoeve vzw : financiële ondersteuning van de programmatie-vzw | 0705-00 | 138.160,00 | 139.000,00 | 139.000,00 |
A4.2.1: Krankhoeve vzw: toelage voor organiseren/ondersteunen van lokale activiteiten. | 0705-00 | 7.500,00 | 7.500,00 | 7.500,00 |
A4.2.4: Vzw Krankhoeve: toelage jubileumactiviteit | 0705-00 | 20.000,00 | ||
A4.2.13: Davidsfonds: toelage voor organisatie Guldensporenviering | 0710-00 | 750,00 | 750,00 | 750,00 |
A4.2.11: Rijmrock: toelage | 0712-00 | 4.500,00 | 4.500,00 | 4.500,00 |
A4.2.12: VKG De Krekels: toelage voor de organisatie van het Bonheidansfestival | 0712-00 | 4.000,00 | 4.000,00 | 4.000,00 |
A13.12.10: Stichting Kempens Landschap: lidmaatschapstoelage | 0720-00 | 3.120,00 | 3.150,00 | 3.180,00 |
A2.3.1: Kempens Landschap: toelage Kasteel Zellaer | 0720-00 | 50.000,00 | 50.000,00 | 50.000,00 |
A2.4.3: Igemo: Valorisatie- en herinventarisatie van de inventaris bouwkundig erfgoed | 0729-00 | 4.880,00 | 4.880,00 | 4.880,00 |
A9.6.6: Cultuurraad | 0739-00 | 5.235,00 | 5.235,00 | 5.235,00 |
A3.1.2: Sportraad: toelage voor de organisatie van mei-maand sportmaand | 0740-00 | 15.000,00 | 15.000,00 | 15.000,00 |
A3.3.2: Provincie Antwerpen: jaarlijkse participatie in de exploitatie van het zwembad De Nekkerpool | 0740-00 | 90.000,00 | 95.000,00 | 100.000,00 |
A3.3.3: vzw Berentrode: toelage voor aflossing kleine lening | 0740-00 | 0,00 | 0,00 | |
A3.3.4: vzw Berentrode: tussenkomst in huur sportaccomodatie (indoor-outdoor) voor -18-jarigen | 0740-00 | 35.000,00 | 35.000,00 | 35.000,00 |
A3.3.5: vzw Berentrode: werkingstoelage | 0740-00 | 56.000,00 | 56.000,00 | 56.000,00 |
A4.2.10: vzw De Rijmenamse Wielervrienden: toelage voor organisatie van wielerwedstrijden | 0740-00 | 0,00 | 6.250,00 | 6.250,00 |
A9.6.1: Sportraad | 0740-00 | 1.735,00 | 1.735,00 | 1.735,00 |
A13.6.4: VZW Berentrode: werkingstoelage jobstudenten | 0742-00 | 29.354,00 | 29.941,00 | 30.541,00 |
A4.3.6: vzw Weyneshof: toelage voor speelpleinwerking (verhoging 2024 onder voorbehoud) | 0750-00 | 15.000,00 | 500,00 | 500,00 |
A4.3.7: De Rode Planeet: toelage voor speelpleinwerking | 0750-00 | 500,00 | 500,00 | 500,00 |
A9.6.3: Kindergemeenteraad | 0750-00 | 1.735,00 | 1.735,00 | 1.735,00 |
A9.6.4: Jeugdraad | 0750-00 | 1.735,00 | 1.735,00 | 1.735,00 |
A29.1: Kerkfabriek Sint-Martinus: exploitatietoelage | 0790-00 | 25.293,00 | 20.757,00 | 20.757,00 |
A29.2: Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw: exploitatietoelage | 0790-00 | 13.627,00 | 30.101,00 | 30.101,00 |
A29.4: Kerkfabriek Sint-Ludwina: exploitatietoelage | 0790-00 | 4.799,00 | 15.960,00 | 15.960,00 |
A29.6: Kerkfabriek Sint-Jozef: exploitatietoelage | 0790-00 | 1.745,00 | 2.548,00 | 2.548,00 |
A13.22.30: Oudercomité Knipoog: toelage | 0800-99 | 1.200,00 | 1.200,00 | 1.200,00 |
A13.22.31: Oudercomité Sint-Mariaschool: toelage | 0800-99 | 1.200,00 | 1.200,00 | 1.200,00 |
A13.22.32: Oudercomité Klim Op: toelage | 0800-99 | 1.200,00 | 1.200,00 | 1.200,00 |
A5.1.33: Scholengemeenschap Anker toelage | 0800-99 | 2.666,00 | 1.310,00 | 1.310,00 |
A5.4.1: Stad Mechelen: ondersteuning filiaal conservatorium en academie voor beeldende kunsten | 0820-00 | 10.000,00 | 10.000,00 | 10.000,00 |
A5.4.3: Toelage voor lln conservatorium Mechelen uit Bonheiden | 0820-00 | 7.100,00 | 7.100,00 | 7.100,00 |
A7.3.15: Vzw De stroming: organiseren van Fietsbieb | 0900-00 | 3.000,00 | 3.000,00 | 3.000,00 |
A1.2.41: Mowe vzw: subsidie voor organiseren woonclub voor de erkende vluchtelingen | 0903-00 | 3.500,00 | 3.500,00 | 3.500,00 |
A1.5.8: CAW Boom-Mechelen-Lier: subsidie i.k.v. nieuw concept crisisopvang | 0909-00 | 8.600,00 | 8.600,00 | 8.600,00 |
A1.5.9: Vertrouwenscentrum kindermishandeling vzw: toelage | 0909-00 | 3.585,00 | 3.585,00 | 3.585,00 |
A1.2.37: Onderdak vzw: subsidie sociaal verhuurkantoor | 0930-00 | 7.500,00 | 7.500,00 | 7.500,00 |
A1.5.20: Sterrenkinderen toelage | 0943-00 | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 |
A1.5.19: Bonheiden verleent i.s.m. Wiegwijs een pampersubsidie | 0943-00 | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 |
A1.5.18: Subsidie Family Justice Center | 0944-00 | 13.800,00 | 13.800,00 | 13.800,00 |
A9.6.5: Lokaal Overleg Kinderopvang | 0945-00 | 1.735,00 | 1.735,00 | 1.735,00 |
A9.6.13: Seniorenraad | 0959-00 | 1.735,00 | 1.735,00 | 1.735,00 |
A1.1.10: Solidariteitsbijdrage Rolkar Rivierenland | 0959-00 | 4.800,00 | 5.000,00 | 5.200,00 |
A1.1.8: Subsidie Nachtzorg | 0959-00 | 500,00 | 500,00 | 500,00 |
A1.7.3: Dierenbescherming Mechelen: toelage | 0984-00 | 6.900,00 | 6.900,00 | 6.900,00 |
A1.2.12: Igemo: welzijnskoepel | 0986-00 | 6.928,00 | 7.066,00 | 7.100,00 |
A1.5.17: Kind en Preventie: toelage | 0989-00 | 500,00 | 500,00 | 500,00 |
Investeringssubsidies
Actie (met omschrijving) | Beleidsitem | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
A12.2.28: AGB: vernieuwing brandmeldcentrale en sturing rookkoepels | 0119-00 | 15.000,00 | |||
A12.2.29: AGB: herstelling lichtstraat NAC | 0119-00 | 10.000,00 | 10.000,00 | ||
A12.2.3: AGBPB: Gemeentehuis: vernieuwen noodverlichtingsarmaturen gemeentehuis | 0119-99 | 20.000,00 | |||
A7.14.15: AGBPB: Gemeentehuis: Bijkomende warmtebron via warmtepomp | 0119-99 | 60.000,00 | |||
A10.2.15: Marthe: investeringstoelage | 0200-00 | 8.580,00 | |||
A24.3: BODUKAP: bijdrage in de investeringskosten | 0400-00 | 69.120,00 | 112.320,00 | 83.160,00 | 83.160,00 |
A24.5: Brandweerdienst hulpverleningszone Rivierenland: bijdrage in de investeringskosten | 0410-00 | 17.750,00 | 17.750,00 | 17.750,00 | 17.750,00 |
A12.2.19: AGBPB: Bib: zonnewering | 0703-01 | 26.400,00 | |||
A2.2.1: Krankhoeve vzw: Toekennen van jaarlijkse investeringstoelage | 0705-00 | 43.740,81 | 25.000,00 | 25.000,00 | 25.000,00 |
A4.4.7: AGBPB: Feestzaal Sint Martinus: renovatie | 0709-00 | 1.269.772,28 | |||
A3.3.1: vzw Berentrode: toekennen van jaarlijkse investeringstoelage | 0740-00 | 51.320,70 | 35.000,00 | 35.000,00 | 35.000,00 |
A3.3.13: vzw Berentrode grasmaaier | 0740-00 | 78.000,00 | |||
A29.3: Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw: investeringstoelage | 0790-00 | 24.000,00 |
Artikel 2 - Geeft de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de nominatieve subsidies uit te keren binnen het voorziene krediet per begunstigde, zoals opgenomen in de lijst. Een nominatieve subsidie wordt uitgekeerd op basis van een (dotatie)besluit of een subsidieaanvraag en dit conform de afspraken in het organisatiebeheerssysteem.
Artikel 3 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
De kerkraad van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw stelde op 08/02/2024 zijn rekening van 2023 vast.
De exploitatietoelage bedroeg € 8.213. De investeringstoelage bedroeg € 23.875,72 waarvan € 15.917,15 pas in 2024 werd uitbetaald.
De rekening sluit met een exploitatieoverschot van € 42.573,39 en een investeringstekort van € 15.917,15.
De verwerking van de exploitatietoelage werd verkeerd verwerkt in de rekening maar aangezien het globale rekeningresultaat (exploitatie en investeringen) overeenstemt met het saldo vermeld op de rekeninguittreksels per 31/12/2023, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld het advies 'gunstig mits aanpassing' te verlenen aan deze rekening.
De rekening van een kerkfabriek dient in principe vóór 01/05/2024 gecoördineerd bij de provinciegouverneur en de gemeenteoverheid te worden ingediend door het centraal kerkbestuur. Sinds 01/02/2023 verloopt de communicatie tussen de kerkfabrieken, het centraal kerkbestuur, het bisdom, de gemeentelijke overheid en de provinciegouverneur digitaal. Deze manier van werken verloopt niet vlekkeloos. De documenten van de verschillende kerkfabrieken zijn digitaal aanwezig in de hiertoe voorziene software, maar werden nog niet digitaal doorgestuurd naar de bevoegde instanties (in deze de gemeentelijke overheid en de provinciegouverneur). De gemeente heeft er voor geopteerd om de rekening 2023 toch reeds na te kijken.
Bij nazicht van de rekening 2023 blijkt:
Het exploitatieresultaat van € 42.573,39 zal worden verrekend met de toelage aan de kerkfabriek van het dienstjaar 2025.
Enig artikel – Verleent voorwaardelijk gunstig advies aan de rekening Onze-Lieve-Vrouw, dienstjaar 2023 mits volgende aanpassingen:
met volgend resultaat:
De kerkraad van de kerkfabriek Sint Martinus stelde op 07/02/2024 zijn rekening van 2023 vast.
De gewone exploitatietoelage bedroeg € 15.663,00. Er is geen investeringstoelage.
De rekening sluit af met een exploitatieoverschot van € 4.248,62.
Aangezien het globale rekeningresultaat (exploitatie en investeringen) overeenstemt met het saldo vermeld op de rekeninguittreksels per 31/12/2023, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld gunstig advies te verlenen aan deze rekening.
De rekening van een kerkfabriek dient in principe vóór 01/05/2024 gecoördineerd bij de provinciegouverneur en de gemeenteoverheid te worden ingediend door het centraal kerkbestuur. Sinds 01/02/2023 verloopt de communicatie tussen de kerkfabrieken, het centraal kerkbestuur, het bisdom, de gemeentelijke overheid en de provinciegouverneur digitaal. Deze manier van werken verloopt niet vlekkeloos. De documenten van de verschillende kerkfabrieken zijn digitaal aanwezig in de hiertoe voorziene software, maar werden nog niet digitaal doorgestuurd naar de bevoegde instanties (in deze de gemeentelijke overheid en de provinciegouverneur). De gemeente heeft er voor geopteerd om de rekening 2023 toch reeds na te kijken.
Deze rekening geeft geen aanleiding tot opmerkingen.
De afspraken m.b.t. de overeenkomst m.b.t. de aanpassingswerken en verhuring bovenverdieping pastorie Rijmenam werden correct verwerkt.
Sinds februari 2023 is het decretaal verplicht om alle communicatie tussen het bestuur van de eredienst en de overheid op elektronische wijze te laten verlopen. De rekening 2023 werd digitaal aan het centraal kerkbestuur bezorgd.
Enig artikel – Verleent gunstig advies aan de rekening Sint-Martinus, dienstjaar 2023, die werd ingediend als volgt:
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Ludwina stelde op 10/04/2024 zijn rekening van 2023 vast.
Er is geen exploitatietoelage, noch investeringstoelage gevraagd.
De rekening sluit met een exploitatieoverschot van € 23.068,75 en een investeringsoverschot van € 425,00.
Aangezien het globale rekeningresultaat (exploitatie en investeringen) overeenstemt met het saldo vermeld op de rekeninguittreksels per 31/12/2023, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld gunstig advies te verlenen aan deze rekening.
De rekening van een kerkfabriek dient in principe vóór 01/05/2024 gecoördineerd bij de provinciegouverneur en de gemeenteoverheid te worden ingediend door het centraal kerkbestuur. Sinds 01/02/2023 verloopt de communicatie tussen de kerkfabrieken, het centraal kerkbestuur, het bisdom, de gemeentelijke overheid en de provinciegouverneur digitaal. Deze manier van werken verloopt niet vlekkeloos. De documenten van de verschillende kerkfabrieken zijn digitaal aanwezig in de hiertoe voorziene software, maar werden nog niet digitaal doorgestuurd naar de bevoegde instanties (in deze de gemeentelijke overheid en de provinciegouverneur). De gemeente heeft er voor geopteerd om de rekening 2023 toch reeds na te kijken.
Deze rekening geeft geen aanleiding tot opmerkingen.
Sinds februari 2023 is het echter decretaal verplicht om alle communicatie tussen het bestuur van de eredienst en de overheid op elektronische wijze te laten verlopen. De
rekening 2023 werd digitaal bezorgd.
Enig artikel – Verleent gunstig advies aan de rekening Sint-Ludwina, dienstjaar 2023, die werd ingediend als volgt:
Het bewaken van de minimale woningkwaliteit en het bevorderen van de woningkwaliteit is één van de speerpunten van het Vlaamse en lokaal woonbeleid om het recht op wonen te realiseren.
Hiervoor zijn verschillende instrumenten ter beschikking.
Via een conformiteitsattest kan een verhuurder met redelijke zekerheid aantonen dat de huurwoning voldoet aan de wettelijke minimumkwaliteitsnormen. In het verleden heeft de gemeenteraad reeds het 'retributiereglement conformiteitsattest woningen 2020 en 2021-2025' goedgekeurd. Doordat het Decreet van 21/04/2023 tot wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen, wijzigt vanaf 01/06/2024 het kader voor de gemeente voor het vragen van een vergoeding (retributie) voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek. Hierdoor dient een nieuw retributiereglement goed gekeurd te worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het 'retributiereglement uitvoering conformiteitsonderzoek woningkwaliteit' goed te keuren.
Het bewaken van de minimale woningkwaliteit en het bevorderen van de woningkwaliteit is één van de speerpunten van het Vlaamse en lokale woonbeleid om het recht op wonen te realiseren. Hiervoor zijn verschillende instrumenten ter beschikking.
Een conformiteitsattest is een officiële verklaring dat de woongelegenheid voldoet aan de wettelijke minimumkwaliteitsnormen, bepaald in de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, afgeleverd door de burgemeester.
Indien een conformiteitsattest wordt afgeleverd op verzoek van de aanvrager kan de gemeente een vergoeding vragen voor de behandeling van de aanvraag die het karakter van een retributie heeft.
Door het Decreet van 21/04/2023 tot wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen, wijzigt vanaf 01/06/2024 het kader voor de gemeente voor het vragen van een vergoeding (retributie) voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek. De vergoeding wordt gevraagd per onderzochte woning en dus per opgemaakt technisch verslag. Voor een kamerwoning is dit een vergoeding per kamer. De gemeente mag geen vergoeding aanrekenen voor het eerste conformiteitsonderzoek in het kader van een waarschuwingsprocedure of een procedure tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring.
Dit zorgt ervoor dat er:
De houder van het zakelijk recht zal dus enkel een vergoeding moeten betalen bij hercontroles en bij zijn aanvraag tot afgifte van een conformiteitsattest. De gemeente kan, binnen de grenzen bepaald door het nieuwe artikel 3.3/1 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en op basis van objectieve gronden, de gevallen bepalen waarin ze een retributie vraagt voor de uitvoering van conformiteitsonderzoeken en in welke gevallen niet. De gemeente wil geen retributie aanrekenen voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek indien:
Van zodra een woning een gebrek van categorie II of III heeft kan er geen conformiteitsattest worden afgeleverd. Ook bij 7 gebreken van categorie I (kleine of lichte gebreken) zal er geen conformiteitsattest kunnen afgeleverd worden en kan er ook niet gesproken worden van kwaliteitsvol wonen. Dus bij 6 of minder gebreken van categorie I kan er een conformiteitsattest worden afgeleverd. De gemeente is van oordeel dat in geval van een woning die 4 of meer van deze lichte gebreken vertoont, je niet kan spreken over kwaliteitsvol wonen. Om de eigenaars van deze woningen te stimuleren om zoveel mogelijk van de lichte gebreken weg te werken, is een conformiteitsonderzoek en -attest betreffende een woning met minder dan 4 gebreken van categorie I gratis.
Het betaalbaarder maken van de private huurmarkt kan door het stimuleren van verhuur via woonmaatschappijen. Voor de woonmaatschappij is het belangrijk om voldoende woningen op de private huurmarkt betaalbaar te kunnen inhuren om op die manier ook voldoende betaalbare woningen te kunnen verhuren. Vooraleer de woonmaatschappij een huurovereenkomst afsluit met de verhuurder, wordt een conformiteitsattest aangevraagd. De gemeente wil verhuurders stimuleren om hun woning te verhuren via een woonmaatschappij en zo een bijdrage te leveren aan het betaalbaar maken van de private huurmarkt. Een conformiteitsonderzoek dat de woonmaatschappij aanvraagt, zal om deze reden geen aanleiding geven tot het opleggen van een retributie.
Voor de andere gevallen zal een conformiteitsonderzoek en -attest betalend zijn. Hierbij wordt rekening gehouden met de maximumbedragen vermeld in artikel 6 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 08/12/2023 tot wijziging van diverse besluiten betreffende het woonbeleid, dat bepaalt:
De vergoeding, vermeld in artikel 3.3/1, eerste lid van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, bedraagt maximaal 200 euro per onderzochte woning en is in ieder geval beperkt tot de werkelijke kosten. Dat bedrag wordt jaarlijks op 1 januari aangepast en voor de eerste maal op 1 januari 2025 volgens de volgende formule: nieuw bedrag = basisbedrag x aangepaste gezondheidsindex / gezondheidsindex van november 2023 (basisjaar 2013).
De gemeente kiest ervoor om de bedragen te beperken tot € 90,00:
De bedragen van de retributie in het nieuwe reglement conformiteitsonderzoek woningkwaliteit blijven onveranderd ten opzichte van het goedgekeurde 'retributiereglement conformiteitsattest woningen 2021-2025'.
Artikel 1 - Het retributiereglement conformiteitsattesten woningen 2021-2025, goedgekeurd in de gemeenteraad van 27/01/2021, wordt opgeheven.
Artikel 2 - Stelt het retributiereglement uitvoering conformiteitsonderzoek woningkwaliteit vast als volgt:
Artikel 1.
Vanaf 01/06/2024 wordt een retributie gevraagd voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek, op verzoek, dat verloopt volgens de procedure vermeld in artikel 3.3 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Er wordt een retributie gevraagd voor conformiteitsonderzoeken in volgende gevallen:
Artikel 2.
De retributie is verschuldigd door de aanvrager van het conformiteitsonderzoek.
Artikel 3.
De retributie wordt aangerekend na de uitvoering van het conformiteitsonderzoek. De retributie moet betaald worden binnen de 30 dagen na ontvangst van het stuk door middel van storting op het rekeningnummer vermeld in het schrijven van het lokaal bestuur.
Artikel 4.
Het bedrag van de retributie voor het uitvoeren een conformiteitsonderzoek wordt vastgesteld als volgt:
De bedragen in euro, vermeld in dit artikel, worden jaarlijks op 1 januari aangepast en voor de eerste maal op 01/01/2025 volgens de volgende formule: nieuw bedrag = basisbedrag x aangepaste gezondheidsindex / gezondheidsindex van november 2023 (basisjaar 2013).
Artikel 5.
Bij gebrek aan betaling van de retributie kan het bedrag ingevorderd worden overeenkomstig artikel 177 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 3 - Dit besluit en retributiereglement treden in werking op 01/06/2024 en gelden tot 31/12/2025.
Artikel 4 - Maakt dit besluit en retributiereglement bekend aan de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 5 - Maakt dit besluit en retributiereglement bekend, overeenkomstig de artikelen 285 en 286 van het Decreet over het lokaal bestuur en dit treedt in werking, overeenkomstig de artikelen 287 en 288 van het Decreet over het lokaal bestuur.
Voor de periode 2020-2025 wordt er een gemeentelijke retributie gevestigd voor het parkeren van motorvoertuigen op de openbare weg of op de plaatsen gelijkgesteld aan de openbare weg.
Dit reglement beoogt het parkeren van een motorvoertuig op plaatsen waar dat parkeren toegelaten is én waar bovendien een blauwe zone-reglementering van toepassing is.
Hierin zijn ook de kosten voor het versturen van aanmaningen opgenomen en op aangeven van de concessienemer en in overleg met de andere BODUKAP-gemeenten wordt voorgesteld om deze aan te passen als volgt:
Indien de retributie dan nog onbetaald blijft zal deze ingevorderd worden via dwangbevel conform art. 177 Decreet Lokaal Bestuur. Hiervan vallen de kosten ten laste van de schuldenaar van de retributie.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het retributiereglement op het parkeren in de blauwe zone 2020-2025 dat door de gemeenteraad op 29/01/2020 werd vastgesteld, alzo aan te passen.
Met ingang van01/09/2023 trad het boek XIX 'Schulden van de consument' In het Wetboek van economisch recht in werking. De bepalingen van dit boek beogen een hoog beschermingsniveau te bieden aan de consument wanneer hij zich in een situatie van betalingsachterstand bevindt.
Hierin worden een aantal zaken vastgelegd zoals:
Het debiteurenbeheer inzake inbreuken parkeren in blauwe zone wordt in de minnelijke invorderingsfase uitgevoerd door de concessionaris.
In het retributiereglement goedgekeurd door de gemeenteraad per 20/01/2020 is de retributie als volgt bepaald:
Op voordracht van de concessienemer en in samenspraak met de andere BODUKAP-gemeenten wordt voorgesteld de kosten voor het versturen van aanmaningen te wijzigen als volgt:
Indien de retributie dan nog onbetaald blijft zal deze ingevorderd worden via dwangbevel conform art. 177 van het Decreet over het lokaal bestuur. Hiervan vallen de kosten ten laste van de schuldenaar van de retributie.
Het is de bedoeling om met deze retributie op het parkeren in blauwe zone en de daaraan verbonden uitzonderingsregeling voor bewoners tegemoet te komen aan de verzuchtingen van verschillende belangengroepen zoals onder andere de middenstand en de plaatselijke bewoners, en om toch een zekere rotatie in de parkeermogelijkheden te bewerkstelligen.
De ontvangsten die voortkomen uit dit retributiereglement worden in het meerjarenplan 2020-2025 ingeschreven onder A24.6/0220-00/7020009.
Artikel 1 - Het retributiereglement op het parkeren in de blauwe zone 2020 - 2025 wordt aangepast als volgt:
Artikel 1 - Voor de periode vanaf heden tot 2025 wordt er een gemeentelijke retributie gevestigd voor het parkeren van motorvoertuigen op de openbare weg of op de plaatsen gelijkgesteld aan de openbare weg. Dit reglement beoogt het parkeren van een motorvoertuig op plaatsen waar dat parkeren toegelaten is én waar bovendien een blauwe zone-reglementering van toepassing is.
Artikel 2 - De retributie wordt als volgt vastgesteld:
§1. Voor parkeren in blauwe zone met uitzondering van plaatsen ‘kort parkeren'.
• Gratis voor de maximale duur die toegelaten is door de verkeersborden.
• Een forfaitair bedrag van € 25 per dag voor elke 24 uur volgend op de periode die gratis is.
De door de gebruiker gewenste parkeerduur wordt vastgesteld door het zichtbaar aanbrengen achter de voorruit van het voertuig van de parkeerschijf, overeenkomstig artikel 27.1.1 van het Koninklijk Besluit van 01/12/1975.
Het parkeren van voertuigen gebruikt door personen met een handicap is gratis.
Het statuut van “persoon met een handicap” wordt beoordeeld op het ogenblik van het parkeren door het aanbrengen op een zichtbare plaats achter de voorruit van het voertuig van de speciale parkeerkaart voor gehandicapten uitgereikt overeenkomstig de modaliteiten bepaald bij Ministerieel Besluit.
Deze reglementering is niet van toepassing op de bewoners die de door de gemeente uitgereikte officiële bewonerskaart, zichtbaar aanbrengen achter de voorruit van het voertuig.
Deze reglementering is evenmin van toepassing op de bestuurders aan wie een vergunning werd afgeleverd voor de inname van het openbaar domein ter gelegenheid van bouwwerken en verbouwingswerken. Deze vrijstelling wordt beoordeeld op het ogenblik van het parkeren, door het aanbrengen van een attest ‘Inname Openbaar domein’ afgeleverd door de gemeentediensten. Dit attest vermeldt de naam en het adres van diegene aan wie de vergunning werd uitgereikt alsook de periode waarvoor de vergunning werd uitgereikt.
§2. Voor parkeren in blauwe zone enkel voor plaatsen ‘kort parkeren’ tijdens dagen en uren ter plaatse aangegeven.
Op de plaatsen voor ‘kort parkeren’ kan een bestuurder tijdens de dagen en uren die ter plaatse zijn aangegeven, 30 minuten parkeren zonder gebruik te maken van een parkeerkaart. De controle gaat volledig digitaal met een automatische activatie via een sensor. De beschikbare parkeertijd in minuten wordt in groene cijfers aangegeven op een display ter plaatse. Van zodra een voertuig te lang aanwezig is, wordt de verstreken tijd in rode cijfers aangegeven.
Buiten de opgegeven uren en dagen is de normale regeling van een ‘blauwe zone’ van toepassing.
Het parkeren van voertuigen gebruikt door personen met een handicap is gratis.
Het statuut van “persoon met een handicap” wordt beoordeeld op het ogenblik van het parkeren door het aanbrengen op een zichtbare plaats achter de voorruit van het voertuig van de speciale parkeerkaart voor gehandicapten uitgereikt overeenkomstig de modaliteiten bepaald bij ministerieel besluit.
Deze reglementering is wel van toepassing op de bewoners in het bezit van een door de gemeente uitgereikte officiële bewonerskaart.
Deze reglementering is ook van toepassing op de bestuurders aan wie een vergunning werd afgeleverd voor de inname van het openbaar domein ter gelegenheid van bouwwerken en verbouwingswerken.
Artikel 3 - De retributie is verschuldigd door de houder van de nummerplaat van het voertuig.
De retributie is verschuldigd zodra het voertuig langer geparkeerd is dan de tijd die toegelaten is door de verkeersborden, en is betaalbaar door overschrijving op de rekening van de gemeente.
Artikel 4 – Voor parkeren in blauwe zone met uitzondering van plaatsen ‘kort parkeren’ zal als de parkeerschijf niet zichtbaar achter de voorruit van zijn voertuig is geplaatst of in geval de gebruiker de pijl niet op het streepje plaatst dat volgt op het tijdstip van aankomst of indien de gebruiker de aanduidingen wijzigt zonder dat het voertuig de parkeerplaats heeft verlaten, de gebruiker steeds geacht worden te kiezen voor de betaling van het in artikel 2 bedoelde forfaitaire tarief. Bij toepassing van het hierboven vermelde forfait, brengt de aangestelde van de gemeente een uitnodiging om de retributie binnen de vijf dagen te betalen aan op de voorruit van het voertuig.
Artikel 5 - De kosten voor het verzenden van aanmaningen en aangetekende zendingen vallen ten laste van de schuldenaar van de retributie. De kosten worden als volgt vastgesteld:
• verzending van een eerste aanmaning (ingebrekestelling): € 0
• verzending van een tweede (aangetekende) aanmaning (schadebeding): € 20,00
Indien de retributie dan nog onbetaald blijft zal deze ingevorderd worden via dwangbevel conform art. 177 Decreet Lokaal Bestuur. Hiervan vallen de kosten ten laste van de schuldenaar van de retributie.
Artikel 2 - Maakt deze beslissing binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing en brengt de toezichthoudende overheid hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Het strategisch project "Open Ruimte in en om Mechelen" (ORIOM) heeft tot doel de open ruimte in en rond Mechelen te beschermen, te versterken en waar mogelijk te verbinden. De voorbije jaren werd er binnen dit project gewerkt aan het uitbouwen van een gebiedsprogramma, met de volgende onderdelen:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het luik visie officieel te bekrachtigen, en kennis te nemen van het luik actieprogramma. Aan de gemeenteraad wordt tevens gevraagd om hierbij de volgende engagementen aan te gaan:
Vlaanderen staat voor belangrijke ruimtelijke uitdagingen: de strijd met klimaatverandering en verdroging, het tegengaan van verdere betonnering en versnippering van het landschap, en het inzetten op een zuiniger en slimmer ruimtegebruik. Acties rond ontharding, bosuitbreiding, ruimte maken voor groenblauwe netwerken en natte natuur, inzetten op waterslimme land- en tuinbouw komen prioritair op de agenda. De coronapandemie onderstreepte de nood aan meer groene longen en ontspanningsmogelijkheden voor bewoners vlakbij en tegelijk wordt gewerkt aan het ontwikkelen van florerende bestemmingen voor bezoekers van veraf.
Om ervoor te zorgen dat deze ambities een zo groot mogelijke vertaling op het terrein krijgen, werd binnen ORIOM een gecoördineerde, gebiedsgerichte aanpak over administratieve en sectorale grenzen heen uitgewerkt. Sleutelactoren die het charter voor de interbestuurlijke samenwerking rond de open ruimte in het Mechels Rivierenland tekenden zijn o.a. een aantal Vlaamse instanties (Departement Omgeving, het Agentschap voor Natuur en Bos, De Vlaamse Waterweg, de Vlaamse Milieumaatschappij, Agentschap Onroerend Erfgoed, Departement Landbouw en Visserij en de Vlaamse Landmaatschappij), provincie Antwerpen, Regionaal Landschap Rivierenland, Regionaal Landschap Brabantse Kouters, Regionaal Landschap Dijleland en het bekkensecretariaat van het Dijle-Zennebekken, de deelnemende gemeenten (Mechelen, Bonheiden, Boortmeerbeek, Duffel, Sint-Katelijne-Waver, Willebroek en Zemst), en een aantal private partners zoals Natuurpunt, Algemeen Boerensyndicaat, Boerenbond en Landelijke Gilden.
Dit visiedocument is het gezamenlijk resultaat van vele jaren werk. Door het strategisch project Open Ruimte in en om Mechelen (ORIOM) werd in 2017 een visievormingstraject opgestart met zoveel mogelijk belanghebbenden, verenigd in een werkgroep. Aanvankelijk werd gestart met het deelgebied Zenne- en Barebeekvallei en werd een intensieve workshopreeks doorlopen om de krachtlijnen van de visie uit te tekenen. Er werd vertrokken van bestaande analyses, visies en plannen, die werden gesynthetiseerd en werden aangeraakt op basis van nieuwe inzichten, ontwikkelingen en beleidskeuzes. Dit resulteerde begin 2019 in het memorandum “Open ruimte in Zenne-, Dijle-, en Barebeekvallei bevordert leefkwaliteit in het verstedelijkt gebied”, dat een gewenst ruimtelijk toekomstperspectief op de open ruimte in het deelgebied Zenne- en Barebeekvallei verbeeldt. Dit document werd sinds de oplevering reeds meegenomen bij de opmaak van verschillende beleidsdocumenten (startnota’s (G)RUPs, hemelwaterplannen, open Ruimte in Zemst).
Met financiële ondersteuning van Departement Omgeving werd in 2019 een bijkomende expertenopdracht opgestart, waarbij deze visie kon vervolledigd worden voor het gehele projectgebied van ORIOM, i.e. het Mechels Rivierenland. Een nieuwe werkgroep met actoren uit het hele projectgebied nam deel aan een workshopreeks om deze globale visie uit te tekenen. Omwille van de coronacrisis en de bijbehorende beperkende contactmaatregelen nam het verder verfijnen en detailleren van de visie en de opmaak van het actieprogramma meer tijd in beslag dan initieel voorzien. In maart 2023 werd het ontwerp-gebiedsprogramma overgemaakt aan de sleutelactoren van ORIOM, en werd er nog ruimte voorzien voor interne toelichtingen en adviezen. In Bonheiden werd er een toelichting gehouden voor GECORO en milieuraad.
Een belangrijke tussentijdse mijlpaal in dit proces was de ondertekening van het "Charter voor de interbestuurlijke samenwerking voor de open ruimte in het Mechels Rivierenland" op 22/11/2019. Hiermee onderschreven de sleutelactoren binnen ORIOM de krachtlijnen uit deze ruimtelijke visie en gingen ze het engagement aan om hun verdere samenwerking rond open ruimte te verankeren in een interbestuurlijk gebiedsprogramma.
Dit gebiedsprogramma bestaat uit de volgende onderdelen:
1. De leidende principes die de globale doelstellingen voor de open ruimte weergeven:
2. De ruimtelijke visie op het open ruimte netwerk: dit luik beschrijft het gewenst ruimtelijk toekomstperspectief voor de open ruimte in het Mechels Rivierenland. De verschillende functies die er een plaats verdienen en er hand in hand kunnen gaan worden benoemd, gekoppeld aan concrete ambities.
3. De omschrijving van de gebiedsgerichte samenwerking ter realisatie van de visie en ambities.
4. Het actieprogramma: dit luik maakt de vertaalslag van visie naar uitvoering. Per actiegebied worden de belangrijkste ruimtelijke uitdagingen weergegeven, gevolgd door de lopende hefboomprojecten met terreinacties die deze uitdagingen het hoofd bieden.
De eerste drie onderdelen hebben een eerder statisch karakter: ze zijn bedoeld als kapstok voor het open ruimtebeleid van de gebiedsactoren in het Mechels Rivierenland. Wijzigingen aan deze luiken dienen in principe door de sleutelactoren in de stuurgroep formeel goedgekeurd te worden. Het 4de deel, het actieprogramma, is een rollend programma. Hefboomprojecten en terreinacties, met de trekkende gebiedscoalities, worden opgestart en weer afgerond. De stuurgroep van ORIOM, in de toekomst het coördinatieplatform, neemt op geregelde basis kennis van de stand van zaken van het actieprogramma en keurt de wijzigingen goed.
07/06/2023: Er werd een toelichting over het ontwerp-gebiedsprogramma gegeven voor GECORO en milieuraad. Deze adviesraden formuleerden naar aanleiding hiervan geen formeel advies. De milieuraad gaf in het verslag van de vergadering wel het volgende mee:
De adviesraad is tevreden met de geleverde inspanningen binnen het project ORIOM. Dit is een mooi werkinstrument om verder beleid aan op te hangen. Er dient wel gewaakt te worden dat dit niet in de kast dreigt te belanden in de komende jaren maar dat dit consequent gebruikt wordt bij verdere uitbouw van beleid.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 1 - Bekrachtigt het luik "Visie" van het gebiedsprogramma van ORIOM, en neemt kennis van het luik "Actieprogramma".
Artikel 2 - Gaat hierbij de volgende engagementen aan:
De gemeente Bonheiden besliste op de gemeenteraad van 27/11/2019 over te gaan tot de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan voor het gebied van de voormalige site ‘Meurop’ en omgeving, gelegen in de deelgemeente Rijmenam. De opmaak van dit RUP kadert in de uitvoering van het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan Bonheiden. De site die vandaag bestemd is als gebied voor milieubelastende industrie wordt d.m.v. het RUP omgevormd tot een buurt met een functionele mix van wonen, werken en kleinschalige maatschappelijke functies (sport, recreatie, gemeenschapsvoorzieningen).
Het college van burgemeester en schepenen keurde het voorontwerp van het RUP ‘Meurop’ goed op 23/01/2024. Na de goedkeuring van het voorontwerp-RUP werd het voorontwerp voorgelegd aan de hogere overheden en verplichte adviesinstanties. Er werd een fysieke plenaire vergadering georganiseerd op 04/03/2024. De opmerkingen en adviezen van de plenaire vergadering werden verwerkt tot een ontwerp van het RUP ‘Meurop’ dat nu ter voorlopige vaststelling aan de gemeenteraad van Bonheiden wordt voorgelegd.
Het ontwerp-RUP ‘Meurop’ bestaat uit een toelichtingsnota (met plan huidige situatie en juridische toestand), een grafisch plan, register van plancompensaties en stedenbouwkundige voorschriften.
Het ontwerp-RUP wordt volgens de te volgen procedure voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad. Na de voorlopige vaststelling wordt het ontwerp-RUP onderworpen aan een openbaar onderzoek gedurende 60 kalenderdagen. Tijdens het openbaar onderzoek dient er een infomoment georganiseerd te worden.
Tijdens de plenaire vergadering met de adviesverlenende instanties werden volgende schriftelijke adviezen bezorgd omtrent het voorontwerp-RUP nr. 18 ‘Meurop’ en als
bijlage bij het verslag van de plenaire vergadering gevoegd:
Na de voorlopige vaststelling van het ontwerp-RUP door de gemeenteraad onderwerpt het college van burgemeester en schepenen het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan aan een openbaar onderzoek dat binnen 30 dagen na de voorlopige vaststelling, minstens wordt aangekondigd door:
Deze aankondiging vermeldt minstens:
Het college van burgemeester en schepenen kan beslissen tot een individuele kennisgeving van het openbaar onderzoek aan de eigenaars van percelen waarop het planningsinitiatief betrekking heeft. Na de aankondiging wordt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan gedurende 60 dagen ter inzage gelegd in het gemeentehuis. Het openbaar onderzoek start uiterlijk op de dertigste dag na deze waarop de aankondiging ervan in het Belgisch Staatsblad verschenen is. Deze termijn is een termijn van orde. Opmerkingen en bezwaren worden uiterlijk de laatste dag van de termijn van het openbaar onderzoek schriftelijk of digitaal aan de GECORO bezorgd. Tijdens het openbaar onderzoek organiseert het gemeentebestuur een informatievergadering betreffende het ontwerp RUP nr. 18 ‘Meurop’ voor de bevolking.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, inzonderheid artikels 2.2.1. tot en met 2.2.6. en artikels 2.2.18 tot en met 2.2.25, met in bijzonder artikel 2.2.21.
Voorafgaand aan de opmaak van het RUP ‘Meurop’ werd een masterplan voor de site opgemaakt. Vervolgens werd ook een mobiliteitsstudie uitgevoerd. Het ontwerp-RUP dat nu voorligt, vormt de vertaling van de krachtlijnen die in het masterplan zijn gedefinieerd en legt de inrichting van de site vast d.m.v. stedenbouwkundige voorschriften. Daarnaast omvat het ontwerp-RUP een aantal afspraken die in het kader van de Brownfieldconvenant en Realisatieconvenant zijn gemaakt. Deze werden waar mogelijk verankerd in de stedenbouwkundige voorschriften (bijvoorbeeld deelwagens, sociale en bescheiden woningen).
Het ontwerp-RUP 'Meurop' bestaat uit een toelichtingsnota (met plan huidige situatie en juridische toestand), een grafisch plan, een register van plancompensaties en stedenbouwkundige voorschriften. De plannen van de huidige situatie en de huidige juridische toestand zijn als bijlage aan de toelichtingsnota toegevoegd. De site is gelegen binnen het Bijzonder Plan van Aanleg nr. 30 'Brughoevestraat' en grenst aan RUP nr. 12 'Zonevreemde recreatie' - deelplangebied TC Kiksham. Een grafisch plan is een plan waarbij zones worden aangeduid gekoppeld aan toegestane bestemmingen binnen die zone. De bestemmingen opgelegd op het grafisch plan kunnen enerzijds de huidige bestemmingen van het BPA herbevestigen, anderzijds kunnen de bestemmingen volgens het gewestplan Mechelen wijzigen.
Binnen het RUP 'Meurop' worden de volgende bestemmingen voorzien:
Naast de verschillende zones worden ook volgende aanduidingen in overdruk aangebracht: Verbinding voor langzaam verkeer, waardevolle groenstructuren, bouwveld, Meuropplein (Mp) en parkeren (Pr).
De huidige bestemming ‘Art. 28 Gebied voor milieubelastende industrieën’ zoals aangeduid in het BPA 'Brughoevestraat' wordt volledig herbestemd naar de hierboven opgesomde bestemmingen. Ook een klein gedeelte van de ‘wegen’, het ‘gebied voor vrijstaande bebouwing (7)’ en het ‘gebied voor tuin’ wordt herbestemd. Het voormalige 'gebied voor milieubelastende industrie' volgens het BPA 'Brughoevestraat' krijgt grotendeels een bestemming als woonzone en parkzone, in combinatie met publiek domein. Een beperkter deel van het gebied wordt afgestemd op een mix van bedrijvigheid, maatschappelijke functies en wonen. Een klein gedeelte van het plangebied wordt voorbehouden voor de bestemming ‘gemeenschapsvoorzieningen en horeca’. Het ontwerp-RUP ‘Meurop’ is een verdere uitwerking van het voorontwerp-RUP van 23/01/2024 op basis van de ontvangen opmerkingen en adviezen tijdens de plenaire vergadering.
Daarnaast is ook de procesnota geupdatet.
Waterparagraaf:
De watertoets is een instrument waarmee de overheid die beslist over een vergunning, een plan of een programma, inschat welke de impact ervan is op het watersysteem. Het resultaat van de watertoets wordt als een waterparagraaf opgenomen in de vergunning of in de goedkeuring van het plan of het programma. De watertoets gaat na of er sprake kan zijn van schadelijke effecten als gevolg van een verandering van de waterkwaliteit of -kwantiteit. Schadelijke effecten moeten zoveel mogelijk worden vermeden en beperkt en, indien dit niet mogelijk is, worden hersteld of, in gevallen van de vermindering van de infiltratie van hemelwater of vermindering van ruimte voor het watersysteem, gecompenseerd.
Zowel ten opzichte van de feitelijke als de planologische referentiesituatie voorziet het plan in de wijziging van milieubelastende industrie naar een functionele mix met wonen, werken en recreatie. Er worden positieve effecten van de ontwikkeling verwacht op infiltratie van hemelwater naar het grondwater. Een aanzienlijk deel van wat op vandaag bebouwd of verhard is, zal worden heringericht als groene ruimte, met infiltratiezones om hemelwater maximaal ter plaatse te laten infiltreren. Momenteel wordt alle hemelwater opgevangen in dakgoten en rechtstreeks afgevoerd naar de beek.
Bemaling voor de realisatie van nieuwe bebouwing is in principe niet nodig aangezien de grondwatertafelstand in de regio over het algemeen laag staat en lager ligt dan het vloerpeil van ondergrondse constructies. Ondergrondse constructies zijn bovendien georiënteerd mee met de stroomrichting van het grondwater. Eventuele diepere funderingspalen zullen nagenoeg geen invloed hebben op de grondwaterstromingen.
Er zullen maatregelen getroffen worden om de beperkte overstromingsgevoeligheid (pluviale overstroming) in het oostelijke deel in te perken. Het plan houdt hier rekening mee door te voorzien in voldoende groene elementen met infiltratiemogelijkheden en door het voorzien van een verhoogd nulpeil van de bouwvolumes in deze zone (overstromingsvrij bouwen).
Toekomstige projecten dienen te voldoen aan de geldende regelgeving, zoals o.a. de gewestelijke verordening met betrekking tot hergebruik, infiltratie, bufferen en vertraagde afvoer van hemelwater. Daarmee rekening houdend worden de effecten op het watersysteem als niet significant beschouwd.
Conclusie:
Er wordt van uitgegaan dat de toegestane werken zullen uitgevoerd worden met respect voor de vigerende wetgeving. In het kader van de uitwerking van een bodemsaneringsplan zal onderzocht worden wat de effecten kunnen zijn van bemaling en hoe de effecten desgevallend kunnen gemilderd worden op projectniveau. Door sterke afname van de verhardingsgraad wordt infiltratie fors verbeterd en is een duidelijke verbetering ten opzichte van de huidige toestand te verwachten. Op die manier kan er besloten worden dat de impact op de discipline grond- en oppervlaktewater positief is gezien het ontharden van het gebied en de minder milieubelastende invulling.
Bijgevolg kan hierdoor in alle redelijkheid worden geoordeeld dat het gemeentelijk RUP nr. 18 ‘Meurop’ verenigbaar is met het watersysteem en geen schadelijk effect
op de waterhuishouding veroorzaakt.
Op te heffen voorschriften van BPA of verkaveling:
Na de inwerkingtreding van het RUP worden volgende voorschriften van bijzondere plannen van aanleg of verkavelingen die binnen de begrenzing van dit ruimtelijke uitvoeringsplan liggen volledig opgeheven:
Enig artikel - Stelt het ontwerp van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan nr. 18 ‘Meurop’, bestaande uit een toelichtingsnota met kaartenbundel, een grafisch plan, een register van plancompensaties en stedenbouwkundige voorschriften voorlopig vast.
Het perceel gelegen aan de Jachthoornlaan Bonheiden 2de afdeling sectie C nummer 240D wordt aan de gemeente kosteloos aangeboden.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de kosteloze grondafstand te aanvaarden en de overeenkomstige akte goed te keuren.
Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41, 11° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
In de Jachthoornlaan wordt perceel 2de afdeling sectie C perceel 240D, met een oppervlakte van 1a 12ca, dat voor de rooilijn ligt, gratis afgestaan om te worden opgenomen in het openbaar domein.
De overdracht van het perceel moet bij authentieke akte worden vastgelegd.
Aangezien het hierbij om een daad van beschikking met betrekking tot onroerende goederen gaat, is het aan de gemeenteraad om de voorwaarden (akte) hiervan vast te stellen.
Aan de overdracht zelf van het onroerend goed zijn geen kosten verbonden.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de akte voor de kosteloze overdracht van het perceel gelegen in de Jachthoornlaan met kadastrale aanduiding: Bonheiden 2de afdeling sectie C nummer 240D, met een oppervlakte van 1a 12ca die als bijlage bij dit besluit is gevoegd en er integrerend deel van uitmaakt.
Artikel 2 - Duidt de burgemeester en de algemeen directeur aan om de gemeente te vertegenwoordigen bij het verlijden van de authentieke akte.
De gemeente Bonheiden werkt samen met Regionaal Landschap Rivierenland (RLRL) aan de opwaardering van trage wegen in de gemeente. Eén van de prioriteiten waaraan gewerkt wordt is de Befferdreef.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de kosteloze grondafstand en engageert zich tot realisatie van de riolering en de verharding van de dreef binnen een termijn van 5 jaren.
Enkele eigenaars wensen geen kosteloze grondafstand te doen zolang de gemeente zich niet engageert om de riolering en de verharding van de dreef binnen een termijn van 5 jaren aan te leggen.
De meerderheidsfracties stellen volgend amendement voor:
Dit amendement wordt met 15 stemmen voor (Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Pascal Vercammen, Sofie Crauwels, Veerle Stephani) aangenomen en 6 onthoudingen (Guido Vaganée, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Hilde De Ruysscher) aangenomen.
Gunstig mits aanpassing visum FA 2024/00120 van Financiele dienst van 14 mei 2024
Past artikel 1 aan als volgt: Aanvaardt de overdracht van de Befferdreef ten belope van de wegbedding met een breedte van 5 m. onder de opschortende voorwaarde van het akkoord van alle eigenaars.
Past artikel 2 aan als volgt: Engageert zich om zodra er een akkoord is tot kosteloze grondafstand, alle nodige inspanningen te leveren ten einde alle studies, uitvoeringsdossiers, aanbestedingen en uitvoeringen van de werken, zijnde de aanleg van de riolering en het tweesporenpad uit te voeren. De volgende planning wordt aangehouden:
Als gevolg van een aanpassing ter hoogte van het kruispunt Doornlaarstraat - Bakestraat wilt de gemeente Bonheiden gebruik maken om de snelheid aan de nieuwe fietsoversteken te verlagen en het volledige aanvullend reglement voor de Doornlaarstraat in orde te maken. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze wijzigingen goed te keuren.
Na zorgvuldige evaluatie van de evolutie in Bonheiden betreffende aanvullende reglementen in de loop der jaren, is er vastgesteld dat het bestaande document aanzienlijk is gegroeid en momenteel te veel informatie bevat. Deze overmatige omvang heeft helaas geleid tot een aantal onnauwkeurigheden en fouten in het document, waardoor de effectiviteit en de naleving van de reglementen in het gedrang kunnen komen.
Om deze kwesties aan te pakken en ervoor te zorgen dat de aanvullende reglementen nauwkeurig en toegankelijk blijven, heeft de dienst mobiliteit besloten om een nieuwe aanpak te volgen. In de toekomst zal er bij nieuwe herinrichtingen/verkeerssituaties voor gekozen worden om aanvullende reglementen op straatniveau te ontwikkelen. Deze strategie biedt meerdere voordelen voor de gemeente;
Met het oog op de herinrichting van het kruispunt Doornlaarstraat-Bakestraat en dat hier nieuwe fietsoversteken komen, wordt voorgesteld de snelheid rond dit punt verlagen van 70 km/u naar 50 km/u. Dit zal ervoor zorgen dat fietsers veiliger kunnen oversteken.
De technische dienst geeft volgend advies:
Artikel 1 - Keurt volgende wijzigingen in het aanvullend verkeersreglement Doornlaarstraat goed als volgt:
Artikel 1:
De bestuurders hebben voorrang op volgende locaties in de Doornlaarstraat:
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 2:
Op het kruispunt Doornlaarstraat x Weynesbaan geldt: De bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen komende van de Doornlaarstraat; de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeertekens:
Artikel 3:
Op locatie Doornlaarstraat huisnummer 3 wordt het verkeersbord B5 aangekondigd. De bestuurders zullen over 100 meter moeten stoppen en voorrang verlenen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 4:
Vanaf het kruispunt Doornlaarstraat x Weynesbaan tot aan het kruispunt Doornlaarstraat x Bakestraat aan de kant van de onpare nummers moeten fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A het dubbelrichtingsfietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Vanaf het kruispunt Doornlaarstraat x Bakestraat tot aan de grens van Keerbergen aan de kant van de even nummers moeten fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A het dubbelrichtingsfietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Dit wordt aangeduid door Verkeerstekens:
Artikel 5:
Op de Doornlaarstraat vanaf de Grenstraat tot Doornlaarstraat tegenover huisnummer 96, aan de kant van de onpare nummers geldt: het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 50 km per uur. Aan de Doornlaarstraat huisnummer 91 geldt: het einde van de opgelegde snelheidsbeperking wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Op de Doornlaarstraat vanaf huisnummer 96 tot het kruispunt Bakestraat, aan de kant van de pare nummers geldt: het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 50 km per uur.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 6:
In de Doornlaarstraat geldt: fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen Klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
In de Doornlaarstraat geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen; het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens:
Artikel 2 - Maakt dit aanvullend reglement ter kennisgeving over aan de afdeling Beleid Mobiliteit en verkeersveiligheid.
Artikel 3 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
OpenBib is een nieuwe dienstverlening van de bib, voor die gebruikers die op zelfstandige basis, zonder hulp van de bibliotheekmedewerkers, de bibliotheekinfrastructuur kunnen gebruiken. Om gebruik te mogen maken van OpenBib is het belangrijk dat de klanten aan een aantal voorwaarden voorwaarden voldoen en zich houden aan regels en afspraken betreffende het gebruik. De voorwaarden, regels en afspraken zijn opgesomd in een specifiek dienstreglement “OpenBib”.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit dienstreglement goed te keuren.
Iemand is effectief klant van de bib als de persoon in kwestie beschikt over een geldig lidmaatschap. Zonder geldig lidmaatschap kan je m.a.w. geen gebruik maken van OpenBib.
OpenBib is ook gebaseerd op zelfstandigheid van de klant. OpenBib is dan ook een dienst voor zelfstandige, (jong)volwassen klanten.
Tijdens OpenBib kan de klant geen beroep doen op de medewerkers van de bib. Dat heeft als gevolg dat een aantal diensten die aan de infobalie worden afgehandeld, niet kunnen. Voorbeelden hiervan zijn aankoop van afvalzakken, inschrijven in de bib of vernieuwen van een lidmaatschap, afhalen van de lerarenkaart…
OpenBib is tenslotte ook gebaseerd op vertrouwen in de klant. Daarom is het belangrijk dat de klant weet wat wel en niet kan en mag.
De bibliotheekraad heeft daarom een gedragscode opgesteld waaraan de klant zich moet houden om gebruik te mogen maken van OpenBib.
De belangrijkste elementen zijn:
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Voor een goede gang van zaken voor het gebruik van OpenBib is het belangrijk dat de klant weet waaraan zich te houden. Daarom is het belangrijk een afsprakenkader (of dienstreglement) te hebben waarin enerzijds de voorwaarden voor OpenBib worden opgesomd en anderzijds gedragsregels worden vastgelegd.
Artikel 1 - Gaat akkoord met het dienstreglement voor het gebruik van OpenBib als volgt:
Reglement OpenBib – Bibliotheek
I. Doelstelling
Het vastleggen van de toegangs- en gedragsmodaliteiten voor het gebruik van OpenBib in functie van transparantie, rechtlijnigheid en voorspelbaarheid.
II. Voorwerp
Regeling van het gebruik van OpenBib
III. Definities en begrippen
OpenBib: de toegang tot de openbare bibliotheek op momenten waarop er geen personeel aanwezig of beschikbaar is
IV. Doelgroep
Volwassen leden van de bibliotheek (vanaf 16 jaar)
V. Voorwaarden/ basis
5.1. Openingsuren
OpenBib is alle dagen toegankelijk van 10-22 u., behalve op maandag (geen OpenBib).
Bij activiteiten in de bib is OpenBib niet beschikbaar. Controleer dit op de website (https://bonheiden.bibliotheek.be/)
5.2. Toegangsvoorwaarden
Om van OpenBib gebruik te kunnen maken, gelden volgende voorwaarden:
De toegang tot OpenBib is strikt persoonlijk. Je gebruikt/scant hiervoor je eigen eID of lenerspas.
Je mag geen andere personen mee naar binnen nemen of de kans geven om mee naar binnen te gaan. Je partner moet zijn eID of lenerspas gebruiken. Kinderen jonger dan 16 jaar worden begeleid door een meerderjarige die voor hen verantwoordelijk is.
5.3. Houding naar medewerkers
Tijdens de OpenBib-uren kan je geen beroep doen op de medewerkers van de bibliotheek, zij werken op dat moment aan andere taken. Ze helpen je graag verder tijdens de bemande openingsuren.
Zaken die afgehandeld worden aan de infobalie (b.v. lidmaatschap verlengen, lerarenkaart afhalen, afvalzakken aankopen … - niet limitatieve lijst, aanpasbaar) zijn niet mogelijk.
5.4. Gedragscode
5.5. Camerabewaking
Tijdens je bezoek bij OpenBib worden de CCTV bewakingscamera’s geactiveerd. De camerawet van 21 maart 2007 is hier van toepassing
5.6. Bij problemen
Bij nood neem je je verantwoordelijkheid als burger. Je neemt contact op met de hulpdiensten via het hulpnummer 112.
Bij problemen met de werking van OpenBib neem je contact op met de bib.
Indien een andere gebruiker geweld of agressie gebruikt, verlaat dan onmiddellijk de bib en verwittig indien nodig de politie via het nummer 101 of de app 112. Breng de bib op de hoogte via een mail naar bibliotheek@bonheiden.be of neem de volgende werkdag telefonisch contact op met de bib of kom langs tijdens de bemande openingsuren.
VI. Sancties
Vaststelling van misbruiken (niet respecteren van de voorwaarden, gedragscodes enz.) of het verstrekken van foutieve gegevens leiden tot het intrekken van je toegang tot OpenBib.
VII. Bezwaren
Mogelijke bezwaren tegen beslissingen bij uitvoering van dit reglement worden behandeld door de Bibliotheekraad op voorstel van de bibliothecaris .
VIII. Ingangsdatum - geldigheidsduur
Dit reglement is van toepassing vanaf 01/06/2024.
IX. Overgangsmaatregelen
Er zijn geen overgangsmaatregelen van toepassing
Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Vanaf 01/01/2025 wenst het lokaal bestuur Bonheiden fietslease aan te bieden aan de medewerkers van gemeente en OCMW.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om een beroep te doen op de aankoopcentrale CREAT voor het raamcontract 'Bedrijfsfietsen - juli 2023'.
Het Besluit van de Vlaamse Regering d.d. 12/03/2021 creëert de mogelijkheid voor besturen om personeelsleden op vrijwillige basis vakantiedagen, en/of een gedeelte of geheel van hun eindejaarstoelage, en/of het bedrag van de fietsvergoeding om te laten zetten in een theoretisch budget tegen voordelen ter bevordering van de fietsmobiliteit. Deze mogelijkheid wordt vastgesteld op basis van de volgende voorwaarden:
Vanaf 01/01/2025 wenst het bestuur fietslease effectief aan te bieden aan de medewerkers van gemeente en OCMW. Hiertoe dient een samenwerkingsverband aangegaan te worden met een leasepartner. De aankoopcentrale CREAT, waarbij het lokaal bestuur Bonheiden aangesloten is, heeft een raamcontract 'Bedrijfsfietsen - juli 2023'.
De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van een raamovereenkomst via een opdrachtencentrale gebruik maken, waardoor zij krachtens artikel 47, §2 van de Wet van 17/06/2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Aan het toetreden tot het raamcontract van CREAT voor het leasen van fietsen zijn geen kosten verbonden.
Medewerkers die instappen dienen hun eindejaarstoelage (verhoogd met patronale lasten) geheel of gedeeltelijk in te ruilen ter financiering van de fietsleasekost.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2024/00111 van Financiele dienst van 30 april 2024
Enig artikel - Gaat akkoord om beroep te doen op het raamcontract 'Bedrijfsfietsen - juli 2023' van de aankoopcentrale CREAT.
VITO biedt een raamcontract aan voor de aankoop, huur of leasing van hard- en software binnen het domein van ICT-infrastructuur.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om toe te treden tot het raamcontract van VITO.
Het doel van dit raamcontract is om op een eenvoudige en snelle manier ICT-gerelateerde producten (hardware of software) af te nemen.
Het beoogt:
Op de dienst ICT is het noodzakelijk snel te kunnen schakelen bij onverwachte problemen, het vervangen van defecte toestellen, nieuwe security-regels aangaande software, … of om de bestaande ICT-infrastructuur te kunnen uitbreiden.
Het toetreden tot een raamcontract helpt om voor de gemeente, het OCMW en de scholen vervangingen op korte termijn te kunnen realiseren.
Dit raamcontract is een strategisch partnerschap tussen VITO en Core ICT voor de levering van kwalitatieve ICT-infrastructuurdiensten. Deze overeenkomst stelt VITO in staat om flexibel en efficiënt toegang te krijgen tot de expertise en diensten van Core ICT, terwijl het tegelijkertijd kostenbeheersing en synergie bevordert.
Het ruime aanbod van diverse merken maakt dat er een vrije keuze kan gemaakt worden binnen de (digitale) noden van de gemeente Bonheiden. De merken die in dit raamcontract worden aangeboden vallen dan ook volledige binnen de keuze en interesse van de dienst ICT. Anders dan vele andere raamcontracten werd er op voorhand een korting onderhandeld en kan je mini-competities organiseren om de beste prijs voor elk project te verkrijgen.
De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van een raamovereenkomst via een opdrachtencentrale gebruik maken, waardoor zij krachtens artikel 47, §2 van de Wet van 17/06/2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Aan het toetreden tot het raamcontract van VITO zijn geen kosten verbonden.
Visum:
Gunstig visum FA 2024/00117 van Financiele dienst van 12 mei 2024
Enig artikel – Gaat akkoord om toe te treden tot het raamcontract van VITO voor de aankoop, huur of leasing van hard- en software binnen het domein van ICT-infrastructuur.
Er dient een nieuwe opdracht opgestart te worden voor een nieuwe dakbedekking en het bijkomend isoleren van het dak van sportzaal De Gentiaan.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
De raming bedraagt € 57.851,24 excl. btw of € 70.000 incl. 21% btw.
12/09/2022: Melding van de sportdienst i.v.m. het binnen regenen in de sportzaal De Gentiaan.
Het platte dak van sportzaal De Gentiaan is in slechte staat en is niet geïsoleerd.
In het verleden zijn er reeds verschillende meldingen geweest dat het binnen regent.
Voor de uitvoering van deze werken stelt de technische dienst voor om te isoleren met een PIR-isolatieplaat met Rd-waarde van minstens 5 en voor de toplaag te werken met wortelwerende roofing om zo de optie open te houden tot het plaatsen van een groen dak.
Advies van de duurzaamheidsambtenaar (zie bijlage):
Gunstig advies voor de uitvoering van deze isolatiewerken. Bij voorkeur wordt er als afwerkingslaag gewerkt met een witte/reflecterende dakbedekking die in de zomer de hittevorming in en rond het gebouw zo veel mogelijk kan beperken.
De raming bedraagt € 57.851,24 excl. btw of € 70.000 incl. 21% btw.
Visum:
Gunstig visum FA 2024/00116 van Financiele dienst van 12 mei 2024
Artikel 1 - Keurt het bestek met nr. 2024/EODB-1355 en de raming voor de opdracht 'Isoleren van het dak van sportzaal De Gentiaan', opgesteld door de technische dienst, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 57.851,24 excl. btw of € 70.000 incl. 21% btw.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de opdracht de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Jaarlijks wordt voor de leerlingen van de verschillende scholen in onze gemeente gemeenschappelijk leerlingenvervoer georganiseerd. Het is aangewezen dit ook voor het schooljaar 2024–2025 te voorzien.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld een overheidsopdracht voor het organiseren van leerlingenvervoer op te starten en de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunnen vast te stellen.
Raming: € 83.720,00 excl. btw of € 88.743,20 incl. 6% btw.
Verschillende leerlingen van de gemeentelijke kleuter- en basisscholen GEKKO en GEBO, en de vrije basisscholen Sinte-Mariaschool en De Knipoog, maken gebruik van de ophaaldienst die door het gemeentebestuur wordt georganiseerd. Deze ophaaldienst bestaat uit twee trajecten: een traject voor de deelgemeente Bonheiden en een traject voor de deelgemeente Rijmenam.
Advies van de duurzaamheidsambtenaar:
Gunstig advies wordt verleend:
Het opnemen van de vraag naar het gebruik emissievrije bussen is vanuit duurzaamheidstandpunt de meest impactvolle actie die in deze context genomen kan worden.
Advies ADV/2024/392 van Sigrid Serpieters van 16 mei 2024: Gunstig
Gunstig visum FA 2024/00118 van Financiele dienst van 12 mei 2024
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Leerlingenvervoer 2024-2025' vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2024/RS-1330, opgesteld door de technische dienst, en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging IGEMO.
Op 07/06/2024 vindt er een algemene vergadering plaats van de dienstverlenende vereniging IGEMO.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze dienstverlenende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging IGEMO.
Op 07/06/2024 om 18.00 u. vindt er in het kantoorgebouw van IGEMO, Schoutetstraat 2, 2800 Mechelen een algemene vergadering plaats. De volgende punten staan op de agenda:
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van IGEMO dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad. Er zijn geen redenen voorhanden om de agendapunten niet goed te keuren.
Artikel 1 - Keurt de agenda goed van de algemene vergadering van IGEMO die op 07/06/2024 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - De gemeenteraad verleent aan zijn afgevaardigden in de algemene vergadering van 07/06/2024 van de intergemeentelijke vereniging IGEMO het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Julie De Clerck als afgevaardigde en Bart Vanmarcke als plaatsvervangend afgevaardigde, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 26/04/2023.
Artikel 4 - Een afschrift van deze beslissing wordt aan de dienstverlenende vereniging IGEMO, toegezonden.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging Creat Services/TMVS/FARYS.
Op 18/06/2024 vindt er een algemene vergadering plaats voor de deelnemers van Creat Services dv.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze dienstverlenende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging Creat Services dv/TMVS/FARYS.
Op 18/06/2024 vindt er om 14.30 u. een algemene vergadering voor de deelnemers van Creat Services dv plaats in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.
Volgende punten staan geagendeerd:
Varia
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering voor de deelnemers van Creat Services dv van TMVS/FARYS dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering voor de deelnemers van Creat Services dv van TMVS/FARYS die op 18/06/2024 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Varia
Artikel 2 - Verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de algemene vergadering van 18/06/2024 van de intergemeentelijke vereniging Creat Services dv/TMVS/FARYS het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Eddy Michiels als afgevaardigde, aangeduid door de gemeenteraad in de zitting van 27/02/2019.
Artikel 4 - Zendt deze beslissing ter kennisgeving toe aan de dienstverlenende vereniging Creat Services dv/TMVS/FARYS.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging CIPAL.
Op 20/06/2024 vindt er een algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze dienstverlenende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging CIPAL.
Op 20/06/2024 vindt er om 16.00 u. een algemene vergadering plaats in het Technologiehuis te Cipalstraat 3, 2440 Geel.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van CIPAL dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van CIPAL die op 20/06/2024 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - Verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de algemene vergadering van 20/06/2024 van de intergemeentelijke vereniging CIPAL het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Bart Vanmarcke als afgevaardigde en Pascal Vercammen als plaatsvervanger, aangeduid door de gemeenteraad van 29/03/2023.
Artikel 4 - Zendt deze beslissing ter kennisgeving aan de dienstverlenende vereniging CIPAL.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging IVAREM.
Op 20/06/2024 vindt er een algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging IVAREM.
Op 20/06/2024 vindt er om 17.30 u. een algemene vergadering plaats in de vergaderzaal THEMIS, hoofdkantoor IVAREM, 3de verdieping, Leuvensesteenweg 443D, 2812 Mechelen.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van IVAREM dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agendapunten van de algemene vergadering van IVAREM die op 20/06/2024 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - Verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de algemene vergadering van 20/06/2024 van de intergemeentelijke vereniging IVAREM het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Lode Van Looy als eerste afgevaardigde, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019. De eerste afgevaardigde vertegenwoordigt het volledige stemmenaandeel van de gemeente in de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging IVAREM.
Artikel 4 - Bevestigt de aanstelling van Bart Vanmarcke als tweede vertegenwoordiger, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019. De tweede afgevaardigde vertegenwoordigt geen stemmenaandeel van de gemeente in de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging IVAREM. Bij afwezigheid van de in artikel 3 van dit besluit aangewezene eerste afgevaardigde, verleent de gemeenteraad aan de tweede afgevaardigde het mandaat om het volledige stemmenaandeel van de gemeente in de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging IVAREM te vertegenwoordigen.
Artikel 5 - Zendt een afschrift van deze beslissing ter kennisgeving aan de opdrachthoudende vereniging IVAREM.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PONTES.
Op 20/06/2024 vindt er een gewone algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze gewone algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PONTES.
Op 20/06/2024 vindt er om 19.00 u. een digitale gewone algemene vergadering plaats.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de gewone algemene vergadering van PONTES dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad. Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agendapunten van de gewone algemene vergadering van PONTES die op 20/06/2024 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - Verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de gewone algemene vergadering van 20/06/2024 van de intergemeentelijke vereniging PONTES het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Eddy Michiels als afgevaardigde en Pascal Vercammen, als plaatsvervanger, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/03/2024.
Artikel 4 - Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de Intercommunale Vereniging PONTES, gevestigd J. Moretuslei 2 te 2610 Wilrijk.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA.
Op vrijdag 28/06/2024 vindt er een algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA.
Op vrijdag 28/06/2024 vindt er om 11.30 u. een algemene vergadering plaats in de Desguinlei 246, 2018 Antwerpen.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van PIDPA dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Er zijn hieraan geen financiële aspecten verbonden.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agendapunten van de algemene vergadering van PIDPA die op vrijdag 28/06/2024 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - Verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de algemene vergadering van vrijdag 28/06/2024 van de intergemeentelijke vereniging PIDPA het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Yves Goovaerts als afgevaardigde en Eddy Michiels als plaatsvervanger, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019.
Artikel 4 - Zendt een afschrift van deze beslissing wordt aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
Op 03/06/2024 vindt er een algemene vergadering plaats van het Gemeentelijk Extern Verzelfstandigd Agentschap in privaatrechterlijke vorm vzw Krankhoeve.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van het EVA moet handelen overeenkomstig de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van de algemene vergadering voorafgaand aan deze gemeenteraad worden voorgelegd.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 1 - Keurt de agendapunten goed van de algemene vergadering van vzw Krankhoeve, die op 01/06/2023 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van deze agendapunten. Deze agendapunten zijn:
Artikel 2 - Verleent aan zijn afgevaardigde in de algemene vergadering van vzw Krankhoeve, met name Mieke Van den Brande, schepen van cultuur, het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Zendt deze beslissing ter kennisgeving aan vzw Krankhoeve.
De partnerschapsovereenkomst lokaal partnerschap Mechelen - Bodukap 'STROOM' in het kader van oproep 64 WSE Europa - lokale partnerschappen voor de duurzame participatie op de arbeidsmarkt van personen met een complexe multiproblematiek wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Het project is budgetneutraal. De financiering gaat integraal naar de vier geselecteerde partners. Vanuit de lokale besturen wordt enkel personeelsinzet voorzien voor de opvolging van het project.
Artikel 1 - Keurt de partnerschapsovereenkomst lokaal partnerschap Mechelen - Bodukap 'STROOM', zoals toegevoegd in bijlage, goed.
Artikel 2 - Machtigt Lode Van Looy, burgemeester, en Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur, om de overeenkomst namens de gemeenteraad te ondertekenen.
De provincie Antwerpen heeft na een openbare aanbesteding het Pandschap aangesteld als externe partner voor de coördinatie en uitvoering van ontzorgingstrajecten voor verhuurders bij renovaties van huurwoningen op de private huurmarkt om ze betaalbaar te verhuren via een woonmaatschappij. Deze dienstverlening wordt nu aangeboden in de hele provincie Antwerpen. Door het ondertekenen van de samenwerkingsovereenkomst met de provincie Antwerpen en het Pandschap kan het lokaal bestuur eigenaars van leegstaande panden doorverwijzen naar het Pandschap voor ontzorging bij de renovatie ervan, zonder zelf nog een aanbesteding te moeten organiseren volgens de wetgeving overheidsopdrachten. Deze dienstverlening is gratis voor het lokaal bestuur. Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld hier goedkeuring voor te geven.
05/03/2024: Toelichting over het Pandschap en de samenwerkingsovereenkomst met de provincie Antwerpen en het Pandschap tijdens stuurgroep Wonen langs Dijle en Nete.
De nood aan betaalbare woningen is groot. De wachtlijsten voor sociale woningen zijn lang. De woonmaatschappijen krijgen alleen deze wachtlijsten niet weggewerkt. Daarom is ook actie nodig op de private markt. Er zijn in Vlaanderen nog vele panden die al jarenlang structureel leegstaan en die - mits enige aanpassingen - perfect kunnen worden ingezet om mee die woningnood aan te pakken.
In haar beleidsnota Wonen ‘Kwaliteit is onze bouwsteen’, kiest de provincie Antwerpen resoluut om een actief beleid te voeren, ook op de private huurmarkt: “We kiezen er heel bewust voor om de private huurmarkt te versterken (…)”.
Leegstand bij private eigenaars/potentiële verhuurders is in onze provincie, net zoals in de rest van Vlaanderen, een probleem. Volgens benaderende cijfers waren er op 01/01/2022 in totaal ongeveer 6.300 structureel leegstaande woningen in de provincie Antwerpen.
Heel wat van deze woningen blijven leeg staan omdat de eigenaar onvoldoende middelen, tijd of ervaring heeft om deze panden te renoveren en voor verhuring in orde te brengen. De provincie Antwerpen wil deze eigenaars volledig ontzorgen om deze woningen zo snel mogelijk en op een kwaliteitsvolle manier voor verhuring door de lokale woonmaatschappij geschikt te maken.
Naast de gemeentelijke heffingen op leegstand voorziet de provincie Antwerpen een constructieve en stimulerende aanpak.
Middels een openbare aanbesteding selecteerde de provincie Antwerpen 'Het Pandschap' als partner. Het Pandschap is gespecialiseerd in renovaties met het oog op sociale verhuur, die de begeleiding en coördinatie van een renovatietraject volledig op zich neemt. Na onderling overleg wordt tussen de eigenaar en de woonmaatschappij voor elke gerenoveerde woning afzonderlijk een huurcontract opgemaakt, hetgeen garantie biedt op verzekerde huurinkomsten.
Deze dienstverlening wordt nu aangeboden in de hele provincie Antwerpen. Door het ondertekenen van de samenwerkingsovereenkomst met de provincie Antwerpen en het Pandschap kan het lokaal bestuur eigenaars van leegstaande panden doorverwijzen naar het Pandschap voor ontzorging bij de renovatie ervan, zonder zelf nog een aanbesteding te moeten organiseren volgens de wetgeving overheidsopdrachten. Deze dienstverlening is gratis voor het lokaal bestuur.
Decreet over het lokaal bestuur.
Er zijn geen financiële gevolgen aan gekoppeld.
Enig artikel - Keurt onderstaande samenwerkingsovereenkomst tussen lokaal bestuur Antwerpen en Het Pandschap Antwerpen goed:
Tussen de partijen:
De Gemeente Bonheiden, Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden, vertegenwoordigd door Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur en Lode Van Looy, burgemeester
hierna genoemd ‘lokaal bestuur Bonheiden.’
en
de provincie Antwerpen, met ondernemingsnummer 0207.725.597 en maatschappelijke zetel te Koningin Elisabethlei 22, 2018 Antwerpen, vertegenwoordigd door de heer Maarten Puls, provinciegriffier, voor wie optreedt Chris Brouwers, departementshoofd, en Kathleen Helsen, gedeputeerde, in uitvoering van het besluit van de deputatie d.d. 9 maart 2023,
hierna genoemd ‘Provincie Antwerpen’
en
Het Pandschap Antwerpen, met maatschappelijke zetel te Groeningenlei 89, 2550 Kontich, Ondernemingsnummer BE 0760.346.871, vertegenwoordigd door dhr. Sven Claes, bestuurder en dhr. Stephane Coen, bestuurder,
hierna genoemd ‘Het Pandschap Antwerpen’
wordt overeengekomen wat volgt:
Artikel 1:
Lokaal bestuur Bonheiden tekent met deze samenwerkingsovereenkomst in op de “raamovereenkomst voor lokale besturen, Intergemeentelijke Samenwerkingsverbanden Wonen: aanbieden van ontzorgingstrajecten voor renovaties op de private huurmarkt”, zoals gegund door de deputatie van de provincie Antwerpen in zitting van 9 maart 2023, en kan beroep doen op alle bepalingen opgenomen in dit raamcontract. De Provincie Antwerpen geldt in deze als aankoopcentrale.
Artikel 2:
Lokaal bestuur Bonheiden en Het Pandschap Antwerpen verbinden zich ertoe de bepalingen van het bestek en de offerte te respecteren. Bestek en offerte maken integraal deel uit van deze overeenkomst en gaan als bijlage.
Artikel 3:
Lokaal bestuur Bonheiden gaat met deze overeenkomst geen financiële verplichtingen aan ten aanzien van de Provincie Antwerpen.
Artikel 4:
De gemeente deelt de gegevens leegstand ook met de dienst Wonen van de provincie Antwerpen, die hiermee de verbintenis aangaat deze gegevens enkel te gebruiken voor geänonimiseerde statistische analyse.
De voorzitter sluit de zitting op 29/05/2024 om 21:48.
Namens Gemeenteraad,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad