De voorzitter opent de zitting op 24/09/2025 om 20:11.
De voorzitter vraagt voor de start van de gemeenteraad goedkeuring aan de raadsleden om een hoogdringend punt toe te voegen aan de agenda: 'Gemeenteraad - Beslissing gouverneur van Antwerpen houdende de klacht m.b.t. de samenstelling van de GECORO: Kennisneming'. Alle gemeenteraadsleden gaan hiermee akkoord. Dit agendapunt wordt toegevoegd als 11de punt aan de agenda van de gemeenteraad.
De voorzitter vraagt of de gemeenteraadsleden akkoord zijn om de variapunten te behandelen voor de besloten zitting. Niemand uitte hiertegen bezwaar. De voorzitter meldt vervolgens om 21.45 u. dat de gemeenteraad in besloten zitting zal worden verdergezet.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 27/08/2025 worden ter goedkeuring voorgelegd.
27/08/2025: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 27/08/2025 goed.
Op 18/06/2025 besliste de gemeenteraad over de nominatieve samenstelling van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO).
Deze beslissing werd door de gemeenteraad ingetrokken op 27/08/2025.
De algemeen directeur maakte in de notulen van de zitting van de gemeenteraad van 18/06/2025 een kantmelding en brengt de gemeenteraad hiervan op de hoogte.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Enig artikel - Neemt kennis van het aanbrengen van een kantmelding in de notulen van de gemeenteraad van 18/06/2025 door de algemeen directeur (intrekking van het besluit van de gemeenteraad).
Op 27/06/2018 keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst met PIDPA voor het project K-10-029 "Wegen- en rioleringswerken in de Oude Baan en Bruinbeekstraat" goed. De gemeente staat in voor de inrichting van de bovenbouw. Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor het gemeentelijk aandeel van het aanbestedingsdossier.
Het aanbestedingsdossier werd door het studiebureau afgeleverd op 25/08/2025. In het bestek en meetstaat zijn er bepalingen opgenomen voor het beschermen van de bomen tijdens deze werken. De nieuwe wegmarkeringen en bebordingen zijn mee voorzien in het aanbestedingsdossier om mee te laten uitvoeren door de aannemer van de werken.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om goedkeuring te geven voor het gemeentelijk aandeel van het aanbestedingsdossier.
De uitvoering van wegen- en rioleringswerken omvat een overheidsopdracht voor de uitvoering van werken.
PIDPA treedt op als opdrachtgevend bestuur, maar volgens de laatst afgesloten samenwerkingsovereenkomst staan alle partijen in voor de financiering en goedkeuring van het ontwerp voor het deel dat te hunnen laste is.
De geraamde kosten voor het gemeentelijk aandeel van de riolerings- en wegenwerken bedragen:
De definitieve vaststelling van het gemeentelijk aandeel zal gebeuren op basis van het bedrag van de toewijzing van de werken.
Financieel advies:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2025/00203 van Financiele dienst van 15 september 2025
Artikel 1 – Hecht goedkeuring aan het ontwerp en aanbestedingsdossier voor de wegen- en rioleringswerken in de Oude Baan en Bruinbeekstraat, in het bijzonder voor wat betreft het gemeentelijk aandeel.
Artikel 2 – Stelt vast dat de definitieve vaststelling van het gemeentelijk aandeel door het college van burgemeester en schepenen zal gebeuren op basis van het bedrag van de toewijzing van de werken.
Een perceel gelegen aan de Koning Albertlaan 9 te Bonheiden, gekadastreerd volgens sectie C, deel van nummer 202/G P0000, groot volgens meting van honderdzevenentwintig vierkante meter (127 m²) en met gereserveerde perceelsidentificatie 1e afdeling, sectie C, nr. 202G, deel 202L P0000, voor eenzelfde grootte, wordt aan de gemeente kosteloos aangeboden.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de kosteloze grondafstand te aanvaarden en de overeenkomstige akte goed te keuren.
Conform de verkavelingsvergunning, goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op datum van 11/02/2025, dient de grond bestemd voor inlijving bij het openbaar domein kosteloos te worden afgestaan aan de gemeente.
Het betreft een strook grond, zoals aangeduid op de bijgaande plannen, met een oppervlakte van 1 a en 27 ca, kadastraal gekend onder Bonheiden, 1e afdeling, sectie C, nr. 202G, deel 202L P0000 en gelegen aan de Koning Albertlaan. Afgebeeld als lot 3 op het bijgevoegd grondplan.
Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41, 11° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
In de Koning Albertlaan wordt een stuk grond, kadastraal gekend als 1e afdeling, sectie C, nr. 202G, deel 202L P0000, met een oppervlakte van 1a en 27 ca, kosteloos aan de gemeente aangeboden, conform de bepalingen van de daarop geldende verkavelingsvergunning, afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen op 11/02/2025, om op te nemen in het openbaar domein.
De overdracht van het perceel moet bij authentieke akte worden vastgelegd.
Aangezien het hierbij om een daad van beschikking met betrekking tot onroerende goederen gaat, is het aan de gemeenteraad om de akte goed te keuren.
Aan de overdracht zelf van het onroerend goed zijn geen kosten verbonden.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de akte voor de kosteloze overdracht van het perceel gelegen in de Koning Albertlaan met kadastrale aanduiding: Bonheiden 1e afdeling, sectie C, nr. 202G, deel 202L P0000, met een oppervlakte van 1 a 27 ca, die als bijlage bij dit besluit is gevoegd en er integraal deel van uitmaakt.
Artikel 2 - Duidt de (waarnemend) burgemeester en de (waarnemend) algemeen directeur aan om de gemeente te vertegenwoordigen bij het verlijden van de authentieke akte.
Delen van percelen gelegen aan de Van Uytvenlaan worden kosteloos aan de gemeente aangeboden.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de kosteloze grondafstand van de percelen ter opname in het openbaar domein te aanvaarden en akkoord te gaan met de vestiging van de erfdienstbaarheid van openbaar nut voor de voetgangers- en fietsweg tussen de Van Uytevenlaan en de Halmenhoek en bijgevolg ook de overeenkomstige akte goed te keuren.
Conform de verkavelingsvergunning, goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op datum van 18/0/2025, dient de grond bestemd voor inlijving bij het openbaar domein kosteloos te worden afgestaan aan de gemeente.
Het betreft volgende delen van percelen aan de Van Uytvenlaan te Bonheiden.
Het gaat om:
Nog conform de verkavelingsvergunning, goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op datum van 18/0/2025, dient een erfdienstbaarheid van openbaar nut te worden gevestigd op een voetgangers-en fietsweg tussen de Van Uytvenlaan en de Halmenhoek. Deze erfdienstbaarheid loopt over de volgende percelen:
De zone van deze erfdienstbaarheid van openbaar nut is aangeduid in licht rode kleur op het bijgevoegde plan.
Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41, 11° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
In de Van Uytvenlaan worden volgende percelen kosteloos aan de gemeente aangeboden, conform de bepalingen van de daarop geldende verkavelingsvergunning afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen op 18/03/2025, om op te nemen in het openbaar domein.
Tevens wordt er een erfdienstbaarheid van openbaar nut gevestigd op de voetgangers- en fietsweg tussen de Van Uytvenlaan en de Halmenhoek conform de bepalingen van de geldende verkavelingsvergunning, afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen op 18/03/2025. De erfdienstbaarheid loopt over de percelen:
De zone van deze erfdienstbaarheid van openbaar nut is aangeduid in licht rode kleur op het bijgevoegde plan.
De overdracht van de percelen en de vestiging van erfdienstbaarheid moet bij authentieke akte worden vastgelegd.
Aangezien het hierbij om een daad van beschikking met betrekking tot onroerende goederen gaat, is het aan de gemeenteraad om de akte goed te keuren.
Aan de overdracht zelf van het onroerend goed zijn geen kosten verbonden.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de akte, die als bijlage bij dit besluit is gevoegd en er integraal deel van uitmaakt, voor wat betreft de kosteloze overdracht van de volgende gelegen in de Van Uytvenlaan:
Artikel 2 - Hecht goedkeuring aan de akte, die als bijlage bij dit besluit is gevoegd en er integraal deel van uitmaakt, voor wat betreft de vestiging van een erfdienstbaarheid van openbaar nut op de voetgangers- en fietsweg tussen de Van Uytvenlaan en de Halmenhoek, die loopt over de percelen:
Artikel 3 - Duidt de (waarnemend) burgemeester en de (waarnemend) algemeen directeur aan om de gemeente te vertegenwoordigen bij het verlijden van de authentieke akte.
De grens tussen twee percelen gelegen langsheen de Mechelsbroekstraat, waarvan één perceel in eigendom is van de gemeente Bonheiden, is onduidelijk.
De eigenaars van de beide percelen kwamen overeen de grens tussen de percelen minnelijk te laten afpalen.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de akte proces-verbaal van minnelijke afpaling goed te keuren.
De grens tussen twee percelen gelegen langsheen de Mechelsbroekstraat, waarvan één perceel in eigendom is van de gemeente Bonheiden, is onduidelijk. Het gaat om volgende percelen:
Het betreft de percelen waar voorheen de 'Bonheidense Hondenvrienden' hun oefenterreinen hadden. De Bonheidense Hondenvrienden gebruikten het perceel dat in eigendom is van de gemeente Bonheiden en tevens ook een deel van het perceel van de aanpalende eigenaars (achteraan op dat perceel gelegen). Door dit uniform en gezamenlijk gebruik van de percelen was de scheidingsgrens tussen beide percelen geheel onduidelijk geworden. Nu de Bonheidense Hondenvrienden een andere thuisbasis hebben, namelijk op de site Adler, wensen beide eigenaars te weten waar de juiste perceelsgrenzen lopen, zodat zij elk een correct gebruik kunnen nemen van hun eigendommen.
De eigenaars van de beide percelen kwamen overeen de grens tussen de percelen minnelijk te laten afpalen. De afpaling is gebeurd door landmeter-expert Jelle Broothaerts uit Mechelen. Het afpalingsplan zit als bijlage bij deze gemeenteraadsbeslissing. Van de afpaling dient een authentieke akte 'vrijwillige afpaling' te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41, 11° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De grens tussen twee percelen gelegen langsheen de Mechelsbroekstraat, waarvan één perceel in eigendom is van de gemeente Bonheiden, is onduidelijk. Het gaat om volgende percelen:
Vermits de scheidingsgrens tussen beide percelen geheel onduidelijk is geworden, wensen beide eigenaars (waarvan de gemeente er één is), te weten waar de juiste perceelsgrenzen lopen, zodat zij elk een correct gebruik kunnen nemen van hun eigendommen.
Hiertoe is een afpalingsplan opgesteld door landmeter-expert Jelle Broothaerts uit Mechelen. Het afpalingsplan zit als bijlage bij deze gemeenteraadsbeslissing. De afpaling dient bij authentieke akte 'vrijwillige afpaling' te worden goedgekeurd.
Aangezien het hierbij om een daad van beschikking met betrekking tot onroerende goederen gaat, is het aan de gemeenteraad om de akte goed te keuren.
Kost voor de gemeente Bonheiden: € 875
Visum:
Gunstig visum FA 2025/00223 van Financiele dienst van 15 september 2025
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de akte proces verbaal voor minnelijke afpaling voor grensbepaling tussen de volgende percelen, gelegen aan de Mechelsbroekstraat:
De betreffende akte proces verbaal voor minnelijke afpaling is bij dit besluit gevoegd en maakt er integraal deel van uit.
Artikel 2 - Duidt de (waarnemend) burgemeester en de (waarnemend) algemeen directeur aan om de gemeente te vertegenwoordigen bij het verlijden van de authentieke akte.
Het schoolbestuur (d.i. de gemeenteraad) moet voor al zijn scholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen regelt tussen het schoolbestuur, de ouders en de leerlingen.
Het huidige schoolreglement van de kleuter- en lagere gemeenteschool dateert van 18/12/2024. Hier dienen enkele wijzigingen in aangebracht te worden. De wijzigingen in het model schoolreglement voor het schooljaar 2025-2026 werden doorgevoerd naar aanleiding van nieuwe regelgeving én omwille van de noodzaak tot verduidelijking/verfijning.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om:
Aan volgende hoofdstukken in het schoolreglement voor GEBO en GEKKO werden wijzigingen aangebracht:
Een gedetailleerd overzicht van de wijzigingen is toegevoegd in bijlage van het agendapunt.
Advies van de schoolraad GEKKO & GEBO:
De schoolraad van GEKKO en GEBO verleende positief advies voor de voorgestelde wijzigingen aan het schoolreglement tijdens het overleg op maandag 16/06/2025 (verslag in bijlage).
Artikel 1 - Heft het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs op, vastgesteld door de gemeenteraad in de zitting van 18/12/2024.
Artikel 2 - Stelt het hierbij gevoegde schoolreglement vast voor de gemeentelijke scholen GEKKO en GEBO.
Artikel 3 - Bepaalt dat de meer specifieke regels en afspraken door het college van burgemeester en schepenen worden opgenomen in de infobrochure.
Artikel 4 - Maakt deze beslissing binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid hiervan dezelfde dag op de hoogte.
De gemeenten Berlaar, Bonheiden, Duffel, Putte en Sint-Katelijne-Waver werken samen via de intergemeentelijke samenwerking Wonen langs Dijle en Nete (IGS WLDN), gecoördineerd door IGEMO. Deze samenwerking realiseert het lokaal woonbeleid rond woningkwaliteit, leegstand en verwaarlozing, woonadvies via het Stekr-loket en de uitvoering van eigen initiatieven.
De huidige subsidieperiode loopt eind 2025 af. Voor de periode 2026–2031 werd een nieuw subsidiedossier opgesteld, dat voorziet in een jaarlijkse subsidie van € 138.500 vanuit Wonen in Vlaanderen, eventueel aangevuld met gemeentelijke bijdragen. De gemeenteraad wordt gevraagd de subsidieaanvraag goed te keuren.
Berlaar, Bonheiden, Duffel, Putte en Sint-Katelijne-Waver werken samen aan hun woonbeleid via de intergemeentelijke samenwerking Wonen langs Dijle en Nete (IGS WLDN). Samen met IGEMO werken de gemeenten aan hun woonbeleid, kwaliteit van het patrimonium, leegstand en verwaarlozing en informeren en begeleiden van burgers via het Stekr-loket. Via de Vlaamse overheid heeft het IGS WLDN een financiële ondersteuning ontvangen voor de uitvoering van deze taken. De huidige subsidieperiode loopt van 2020 tot en met 2025 en loopt dus eind dit jaar af. Voor de komende periode 2026 – 2031 wordt een nieuwe subsidiedossier opgemaakt en ingediend. Het subisidiedossier werd meermaals besproken tijdens volgende overlegmomenten:
06/05/2025 - gemeente Berlaar;
23/04/2025 – gemeente Sint-Katelijne-Waver;
29/04/2025 – gemeente Putte;
12/05/2025 – gemeente Duffel;
21/05/2025 – gemeente Bonheiden;
26/05/2025 – Wonen langs Dijle en Nete – verkennend overleg met Wonen in Vlaanderen;
20/06/2025 – gemeenten Berlaar, Bonheiden, Putte en Sint-Katelijne-Waver;
07/07/2025 – gemeente Duffel.
De lokale besturen van de 5 gemeenten realiseren via de intergemeentelijke samenwerking Wonen langs Dijle en Nete hun lokaal woonbeleid.
Wonen in Vlaanderen ondersteunt via een subsidie de intergemeentelijke samenwerking rond wonen. De initiatieven die worden uitgevoerd in het kader van deze intergemeentelijke samenwerking vallen onder de 3 Vlaamse beleidsprioriteiten:
Beleidsprioriteit 1: De gemeente zorgt voor een divers en betaalbaar woonaanbod in functie van de woonnoden;
Beleidsprioriteit 2: De gemeente werkt aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving;
Beleidsprioriteit 3: De gemeente informeert, adviseert en begeleidt inwoners met vragen over wonen;
waarbij de gemeente bijzondere aandacht heeft voor:
(1) de meest woonbehoeftige gezinnen en alleenstaanden en
(2) transversale en bovenlokale thema’s die raakpunten hebben met wonen.
Subsidievoorwaarden:
De subsidievoorwaarden zijn als volgt:
Het project wordt gecoördineerd door een coördinator die minstens halftijds werkzaam is voor het project. Hij/zij fungeert als contactpersoon voor het agentschap.
Elke deelnemende gemeente organiseert ten minste tweemaal per jaar een lokaal woonoverleg.
Het project beoogt de realisatie van de Vlaamse beleidsprioriteiten op het vlak van wonen, en engageert zich derhalve om de basisinitiatieven in elke gemeente van het project uit te voeren.
Het project kan ervoor opteren om naast de basisinitiatieven een aantal eigen initiatieven uit te voeren; die eigen initiatieven moeten niet in elke deelnemende gemeente worden uitgevoerd.
Het werkingsgebied van het project is in overeenstemming met de principes van regiovorming, met inbegrip van de afwijkingsmogelijkheid.
Het werkingsgebied van het project bestaat minstens uit drie gemeenten.
Gemeenten die al deel uitmaakten van een project dat onder de huidige regelgeving gesubsidieerd wordt, kunnen slechts subsidie krijgen voor een IGS-project in functie van de voorliggende regeling, als dit nieuwe project uit minstens evenveel of meer gemeenten bestaat.
Alle subsidievoorwaarden zijn ingevuld.
Berekeningswijze van de subsidie:
Het subsidiebedrag van een project is gelijk aan de subsidie voor de basisinitiatieven en in voorkomend geval te verhogen met de subsidie voor de eigen initiatieven. Voor de berekening van het subsidiebedrag van een project wordt gekeken naar de werklast. De subsidie voor de basisinitiatieven wordt berekend aan de hand van twee indicatoren werklast, die een inschatting maken van de tijdsbesteding:
Een eerste indicator is het aantal private huishoudens binnen het werkingsgebied.
De tweede indicator is het aandeel huurwoningen binnen het werkingsgebied.
Voor eigen initiatieven wordt de subsidie berekend op basis van het aantal deelnemende gemeenten. De totale jaarlijkse subsidie voor IGS Wonen langs Dijle en Nete komt op € 138.500.
Het subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd conform de indexatieparameters, die de Vlaamse Regering hanteert bij de begrotingsopmaak van de Vlaamse Gemeenschap.
Projectinhoud:
De eigen initiatieven zijn ondergebracht in 4 thema’s, hieronder volgt een korte beschrijving van de verschillende initiatieven per thema:
Betaalbaarheid;
Informatie uitwisseling rond maatregelen ter bevordering van de betaalbaarheid van de woningmarkt (financiële en ruimtelijke maatregelen);
Creëren van betaalbaar woonaanbod (Bonheiden);
Geconventioneerd huren of budgethuren stimuleren;
Alternatieve woonvormen – uitzoeken welke pistes realistisch en haalbaar zijn;
2de verblijven;
Jongeren op de woningmarkt;
Informatiepakket voor huurders - communicatie op maat van jongeren;
Opmaken van een informatiepakket voor kopers van een eigen woning;
Infofiches rond woonvaardigheden bij zelfstandig wonen;
Informatiepakket/lespakket voor scholen, verenigingen en organisaties;
Levensloop bestendig wonen;
Woonmobiliteit stimuleren;
Woningaanpassingen om levenslang wonen te promoten (ook preventief);
Aanpak leegstaande assistentiewoningen (Bonheiden en Sint-Katelijne-Waver);
Communicatie op maat van de doelgroep;
Versterken van de huurmarkt;
Opmaken van een informatiepakket voor huurders;
Samenwerking met huurdersbond (via Stekr);
Ondersteuning bij het zoeken naar een geschikte huurwoning;
Opmaken van een informatiepakket voor verhuurders;
Duurzame renovaties stimuleren in huurwoningen;
Samenwerking met het Pandschap;
Stimuleren van verhuur via de woonmaatschappij;
Proactieve ondersteuning van huurders en eigenaars (woningkwaliteit);
Evalueren en bijsturen van reglementen woningkwaliteit;
Het in kaart brengen van kamerwoningen (huisvesting arbeidsmigranten);
Oefening maken naar de haalbaarheid van het invoeren van een verplichting voor het conformiteitsattest;
Bestaande afspraken bundelen / procedures stroomlijnen rond art.135 (nieuwe gemeentewet);
Opvolgen van rechthebbenden van de huurpremie;
Kwetsbare huurders ondersteunen met huurachterstal (via het fonds ter bestrijding van uithuiszettingen);
Samenwerken opzetten met vrederechter (vermijden van uithuiszettingen).
Herziening en vervanging van de eigen initiatieven:
Vanaf 2026 is de mogelijkheid voorzien om jaarlijks eigen initiatieven toe te voegen of eigen initiatieven in te wisselen die minder relevant of prioritair worden geacht door de betrokken lokale besturen omwille van onvoorziene omstandigheden, andere uitdagingen en/of problematieken. Dit geeft de IGS-projecten meer ruimte en flexibiliteit om hierop in te spelen.
Subsidieaanvraag:
De startdatum van de subsidiëringsperiode is 01/01/2026, de einddatum is 31/12/2031. Procedurestappen en termijnen:
30/09/2025: Uiterste datum indiening subsidieaanvraag bij Wonen in Vlaanderen.
31/10/2025: Uiterste datum indiening gemeenteraadsbesluiten en oprichtingsovereenkomst of –akte van de intergemeentelijke vereniging.
31/12/2025: De minister neemt een beslissing over alle subsidieaanvragen.
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het Besluit Vlaamse Codex van 2021, wat betreft het lokaal woonbeleid (goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 14/03/2025).
Artikel 1 - Keurt de subsidieaanvraag Intergemeentelijk project Wonen langs Dijle en Nete 2026–2031 (IGS 5.0), opgesteld door IGEMO, goed.
Artikel 2 - Gaat akkoord met de deelname van de gemeente aan de intergemeentelijke samenwerking Wonen langs Dijle en Nete voor de periode 2026–2031 en met de uitvoering van de basis- en eigen initiatieven, zoals opgenomen in het subsidiedossier.
Artikel 3 - Vraagt aan IGEMO om dit besluit toe te voegen als bijlage bij de subsidieaanvraag en deze in te dienen bij Wonen in Vlaanderen uiterlijk op 30/09/2025.
Dit agendapunt wordt geagendeerd op vraag van Geert Teughels, fractieleider N-VA.
Regelmatig worden de gemeenteraadsleden benaderd over de overlast problematiek in de Brugstraat.
Hierin kan je 2 zaken onderscheiden:
1. Problematiek feestzaal sint Martinus;
2. Verkeersituatie en overlast werftransport.
De klachten met betrekking tot de feestzaal Sint Martinus zijn vooral terug te vinden in het lawaai op straat (rokers voor de zaal) en geluidsoverlast (muziek).
Enkele maanden geleden heeft onze N-VA fractie in de varia-ronde van de gemeenteraad deze problematiek al eens geduid en enkele suggesties gedaan.
Tot op vandaag zien we dat er nog geen afdoende oplossing is geboden.
De N-VA fractie stelt voor om enkele structurele maatregelen te nemen om de klachten te verminderen.
Problematiek feestzaal sint Martinus
Verkeersafwikkeling Brugstraat
De meerderheidsfracties stellen volgend amendement voor:
Bij het besluit de artikels 3 t.e.m. 5 te schrappen:
Artikel 1 - De gemeenteraad geeft het college van Burgemeester en schepenen de opdracht voor beide werven een minder hinderplan op te stellen in nauwe samenwerking met de ontwikkelaars en de buurtbewoners.
Artikel 2 - De gemeenteraad geeft het college van Burgemeester en schepenen de opdracht de problematiek van de riooldeksels snel op te lossen alsook te zoeken naar een oplossing om de tril en lawaaioverlast van de overgang van asfalt naar kasseien.
Artikel 3 - De gemeenteraad geeft het college van Burgemeester en schepenen de opdracht te geven om de piste van enkelrichting tussen Kruisstraat en Gemeenteplein opnieuw te onderzoeken en eventueel met flexibele afwikkeling van het verkeer te werken tijdens de ochtendspits met dynamische borden. (bv enkelrichting tussen 7u en 9u naar Lange Dreef.)
Artikel 4 - De gemeenteraad geeft het college van Burgemeester en schepenen de opdracht 1 extra deur te voorzien in Sint Martinus tussen de zaal en de gang naar de toiletten
Artikel 5 - De gemeenteraad geeft het college van Burgemeester en schepenen de opdracht een afgescheiden rokersruimte te voorzien in het gangpad naast de Sint Martinus zaal en de asbak vooraan (inkom) te verwijderen.
Dit amendement wordt met 16 stemmen (Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Chantal Jacobs) 'ja', met 7 stemmen (Guido Vaganée, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Jef Jacobs) 'nee' en met 1 stem (Peggy Aerts) 'onthouding', goedgekeurd.
Artikel 1 - De gemeenteraad geeft het college van Burgemeester en schepenen de opdracht voor beide werven een minder hinderplan op te stellen in nauwe samenwerking met de ontwikkelaars en de buurtbewoners.
Artikel 2 - De gemeenteraad geeft het college van Burgemeester en schepenen de opdracht de problematiek van de riooldeksels snel op te lossen alsook te zoeken naar een oplossing om de tril en lawaaioverlast van de overgang van asfalt naar kasseien.
Peggy Aerts, fractieleider Vlaams Belang trekt dit punt in tijdens de zitting.
Enig artikel - Trekt dit besluit in.
Op 24/07/2025 kreeg het bestuur via het loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) de melding dat er een klacht was ingediend. Het college van burgemeester en schepenen verzond een antwoord op de klacht. Op 24/09/2025 liet de gouverneur van de provincie Antwerpen haar beslissing weten.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de beslissing van de gouverneur van de provincie Antwerpen.
Er werd een klacht ingediend tegen de beslissing van de gemeenteraad van 18/06/2025 houdende de samenstelling van de GECORO. In het antwoord op de klacht, erkende de gemeente dat de bespreking en de behandeling van het agendapunt op een andere manier had moeten plaatsvinden. Om die reden werd de samenstelling van de GECORO opnieuw geagendeerd op de gemeenteraadszitting van 27/09/2025 en werd het eerdere besluit van 18/06/2025 ingetrokken.
De bespreking vond ditmaal plaats in besloten zitting, in overeenstemming met artikel 28 van het Decreet over het lokaal bestuur. Bovendien werd in het nieuwe besluit voor elk van de kandidaten uitdrukkelijk gemotiveerd waarom zij wel of niet werden weerhouden.
Gelet op bovenstaande heeft de gouverneur van de provincie Antwerpen beslist niet op te treden in dit dossier. Zij vraagt de gemeenteraadsleden op de hoogte te stellen van haar beslissing in de eerstvolgende gemeenteraad.
Een punt dat niet op de agenda van de gemeenteraad voorkomt, mag niet in bespreking worden gebracht, behalve in spoedeisende gevallen. Tot spoedbehandeling kan enkel worden besloten door ten minste twee derde van de aanwezige leden. De namen van die leden en de motivering van de spoedeisendheid worden in de notulen vermeld.
Het antwoord van de gouverneur is toegekomen op 24/09/2025, de dag van de zitting van de gemeenteraad. De gouverneur vraagt in haar brief de gemeenteraadsleden op de eerstvolgende gemeenteraad op de hoogte te stellen van haar besluit.
Het toevoegen van dit punt aan de agenda in het kader van spoedeisendheid, wordt met eenparigheid van stemmen goedgekeurd.
Enig artikel - Neemt kennis van het antwoord van de gouverneur van de provincie Antwerpen, om niet op te treden in dit dossier.
De voorzitter sluit de zitting op 24/09/2025 om 21:54.
Namens Gemeenteraad,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Daan Versonnen
voorzitter gemeenteraad