Overeenkomstig artikel 19 van het Decreet over het lokaal bestuur heb ik beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad dit aansluitend op de raad voor maatschappelijk welzijn.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 29/06/2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.
De burgemeester was van dinsdag 28/06/2022 tot en met woensdag 06/07/2022 en van woensdag 27/07/2022 tot en met woensdag 24/08/2022 verhinderd zijn ambt uit te oefenen.
Deze verhindering en de beëindiging van de periode van verhindering wordt aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd.
In het kader van de openbare veiligheid nam de wnd. burgemeester een beslissing.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd navermeld besluit te bekrachtigen:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de opvolgingsrapportering per 30/06/2022 zoals opgemaakt door de diensthoofden, met hierin een stand van zaken van de uitvoering van de prioritaire acties van het meerjarenplan.
De huidige deontologische code voor mandatarissen van de gemeente Bonheiden dateert van 2013.
Omdat deze code voor en door mandatarissen wordt opgesteld, is het aangewezen hiervoor een werkgroep op te richten met daarin afgevaardigden van elke politieke partij in de gemeenteraad. Het voorstel vanuit deze werkgroep zal tenslotte ter goedkeuring worden voorgelegd op de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de oprichting van de werkgroep 'deontologische code mandatarissen'.
Het huishoudelijk reglement van het gemeentelijk feestcomité was toe aan een actualisatie. Een aantal kleine aanpassingen aan het huishoudelijk reglement maken het mogelijk om flexibeler te werken.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om dit huishoudelijk reglement goed te keuren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de rapportering conform art. 177 van het Decreet over het lokaal bestuur per 30/06/2022 zoals opgemaakt door de financieel directeur, met hierin de rapportage over
Vóór de inwerkingtreding van de Brandweerzone Rivierenland betaalde de gemeente Bonheiden elk jaar een bijdrage aan het brandweerkorps van Mechelen dat de bescherming van ons grondgebied op zich neemt.
Het bedrag dat zo moet betaald worden, wordt in drie stappen bepaald en is niet rechtstreeks verbonden aan de onkosten die gemaakt worden door het centrumkorps dat ons beschermt.
Voorheen werd door de provinciegouverneur getracht een zo billijk mogelijk resultaat te bekomen en te streven naar een kost per inwoner die voor de gehele provincie zo gelijkwaardig mogelijk was.
Door een arrest van de Raad van State van 04/06/2010 was het voor de provinciegouverneur onmogelijk om een definitieve afrekening te maken voor de jaren 2007 tot 2014.
De Wet van 14/01/2013 tot wijziging van de Wet van 31/12/1963 betreffende de Civiele Veiligheid heeft een einde gemaakt aan dit juridisch hiaat waardoor wij nu stelselmatig afrekeningen krijgen, ditmaal voor het laatste werkingsjaar zijnde 2014.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de brandweerbijdrage - afrekening 2015, m.b.t. de werking 2014 van € 148.403,35 gunstig te adviseren.
Op 18/12/2021 werd door Matadi Residences een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor het afbreken van een eengezinswoning, het gedeeltelijk ontbossen, het aanleggen en wijzigen van gemeentewegen, het bouwen van 4 vrijstaande meergezinswoningen, een fietsenstalling en een HS-cabine (630 KVA) en het uitvoeren van omgevingsaanlegwerken met als projectnummer omgevingsloket OMV_2021191844 en gemeentelijk projectnummer 2021/329.
De aanvraag voorziet de bestendiging van de bestaande toestand op het terrein door enerzijds het plaatselijk wijzigen van de gemeenteweg Oude Kasteellaan (buurtweg nr. 13) met het oog op de opname van de volledige baangracht in het openbaar domein, en anderzijds het vaststellen van een nieuwe gemeenteweg ter hoogte van de Matadilaan met het oog op de opname van de bestaande wegenis en z'n groene bermen en baangracht in het openbaar domein.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om voorafgaand aan een beslissing over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning, de zogenaamde 'zaak van de wegen', te beslissen over het al dan niet plaatselijk wijzigen en opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan van de gemeenteweg Oude Kasteellaan (buurtweg nr. 13).
Op 18/12/2021 werd door Matadi Residences een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor het afbreken van een eengezinswoning, het gedeeltelijk ontbossen, het aanleggen en wijzigen van gemeentewegen, het bouwen van 4 vrijstaande meergezinswoningen, een fietsenstalling en een HS-cabine (630 KVA) en het uitvoeren van omgevingsaanlegwerken met als projectnummer omgevingsloket OMV_2021191844 en gemeentelijk projectnummer 2021/329.
De aanvraag voorziet de bestendiging van de bestaande toestand op het terrein door enerzijds het plaatselijk wijzigen van de gemeenteweg Oude Kasteellaan (buurtweg nr. 13) met het oog op de opname van de volledige baangracht in het openbaar domein, en anderzijds het vaststellen van een nieuwe gemeenteweg ter hoogte van de Matadilaan met het oog op de opname van de bestaande wegenis en z'n groene bermen en baangracht in het openbaar domein.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om te beslissen over de zaak van de wegen, m.n. de plaatselijke wijziging en aanleg van de gemeentewegen Oude Kasteellaan en Matadilaan, waarbij de gemeenteraad zich uitspreekt over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, waarbij rekening wordt gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Op 29/03/2022 leverde het college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunning af voor een verkaveling gelegen in de Peerlaarstraat.
In deze vergunning werd als last opgelegd dat de strook grond, op het verkavelingsplan aangeduid als lot 2, gratis aan de gemeente dient te worden afgestaan.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de kosteloze grondafstand te aanvaarden en de overeenkomstige akte goed te keuren.
Op 01/09/2020 leverde het college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunning af voor een perceel gelegen langs de Rijmenamseweg.
In deze vergunning werd als last opgelegd dat de strook grond, gelegen voor de rooilijn, gratis aan de gemeente dient te worden afgestaan.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de kosteloze grondafstand te aanvaarden en de overeenkomstige akte goed te keuren.
Op 22/03/2022 leverde het college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunning af voor een verkaveling gelegen langs de Weynesbaan.
De strook grond, gelegen voor de rooilijn, wordt gratis aan de gemeente afgestaan.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de kosteloze grondafstand te aanvaarden en de overeenkomstige akte goed te keuren.
Gemeente Bonheiden wenst in de toekomst meer gebruik te maken van duurzame en milieuvriendelijke wegmarkeringen.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
Raming: € 83.441,25 excl. btw of € 100.963,91 incl. 21% btw.
Verschillende verzekeringen voor zowel de gemeente, het OCMW, alsook de VZW's Berentrode en Krankhoeve, dienen opnieuw te worden aanbesteed: personenverzekeringen, verzekeringen materiële schade, verzekeringen aansprakelijkheid, verzekeringen auto en hospitalisatieverzekering. . Conform de beslissing van de gemeenteraad van 29/06/2022 treedt de gemeente Bonheiden voor deze opdracht op als aankoopcentrale.
Op 29/06/2022 keurde de gemeenteraad ook de te voeren procedure voor de overheidsopdracht i.h.k.v. verzekeringen goed. Er werd gekozen voor de procedure 'mededingingsprocedure met onderhandeling' en de selectiecriteria (in de selectie leidraad) werden aangenomen. Er dienden zich drie kandidaten aan.
Aan de gemeenteraad wordt nu gevraagd het bestek goed te keuren.
In 2020 werd er een mobiliteitsraad samengesteld met vertegenwoordigers uit verschillende velden.
Daar het de bedoeling is van deze mobiliteitsraad een officiële adviesraad ter maken, wordt aan de gemeenteraad goedkeuring gevraagd voor de oprichting, de samenstelling en de statuten van de mobiliteitsraad.
Artikel 441 van het Decreet over het lokaal bestuur zegt:
Een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde brengt minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
In het kader van deze verplichting geeft schepen Mieke Van den Brande een toelichting over de uitoefening van de bevoegdheden en de taken, en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging PIDPA.
Alle personeelsleden die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs, moeten geïnformeerd worden over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het vorige arbeidsreglement van 26/06/2019 op te heffen en het nieuwe arbeidsreglement voor het gemeentelijk onderwijs (lagere gemeenteschool en de gemeentelijke kleuterschool) vast te stellen.
Dit punt werd geagendeerd op de gemeenteraad van juni 2022 op vraag van Barbara Maes, fractievoorzitter Groen, en werd verdaagd naar de gemeenteraad van augustus 2022.
De gemeenteraad vraagt om de tips over genderinclusief schrijven, zoals beschreven in de brochure gehecht aan dit besluit, toe te passen op de gemeentelijke communicatie naar de burgers toe.
Namens Gemeenteraad,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad