Terug
Gepubliceerd op 08/09/2022

Besluit  Gemeenteraad

wo 31/08/2022 - 20:30

Feestcomité - Huishoudelijk reglement gemeentelijk feestcomité: Wijziging

Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Pascal Vercammen, gemeenteraadslid

Het huishoudelijk reglement van het gemeentelijk feestcomité was toe aan een actualisatie. Een aantal kleine aanpassingen aan het huishoudelijk reglement maken het mogelijk om flexibeler te werken. 

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om dit huishoudelijk reglement goed te keuren. 

Voorgeschiedenis
  • 22/08/2001: Besluit van de gemeenteraad houdende de vaststelling van het huishoudelijk reglement van het gemeentelijk feestcomité.
  • 31/01/2007: Besluit van de gemeenteraad houdende de wijziging van het huishoudelijk reglement van het gemeentelijk feestcomité.
Feiten en context

Volgende wijzigingen worden voorgesteld aan het huishoudelijk reglement van het gemeentelijk feestcomité:

  • Artikel 3 - Vergaderingen:
    • §1: de vergaderfrequentie wordt aangepast naar minimaal 2 vergaderingen per jaar.
    • §2: de termijn en wijze van bijeenroeping wordt gewijzigd.
    • §5: "Een personeelslid van het lokaal bestuur staat het feestcomité bij voor de praktische organisatie."
    • §7: de zin "Op vraag van een stemgerechtigd lid kan een minderheidsnota aan de adviezen worden toegevoegd; minderheidsnota's maken een onafscheidelijk deel uit van de adviezen" wordt geschrapt. 
  • Artikel 4 - Verslag: "Het verslag wordt opgesteld door de secretaris van het gemeentelijke feestcomité, of in diens afwezigheid door een ander lid van het feestcomité."
  • Artikel 5 - Plaatsvervanging: dit artikel wordt geschrapt.
  • Artikel 7 - Mededeling van de adviezen: "Het goedgekeurde verslag wordt ter ter kennis gebracht van het college van burgemeester en schepenen."
  • Artikel 8 - Ondertekening van de stukken: "Alle briefwisseling worden ondertekend door de burgemeester en algemeen directeur van het lokaal bestuur."
  • Artikel 9 - Informatierecht: de zin "Voor elk agendapunt liggen de dossiers tijdens de kantooruren op de dienst algemene zaken ter inzage van de leden van het gemeentelijk feestcomité vanaf de verzending van de bijeenroeping." wordt geschrapt.
Juridische grond

Het Decreet over het lokaal bestuur.

Publieke stemming
Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Wijzigt het huishoudelijk reglement van het gemeentelijk feestcomité als volgt:

Artikel 1     

Dit huishoudelijk reglement regelt de werking van het feestcomité.

Artikel 2 Bevoegdheid

Het feestcomité heeft als taak de praktische organisatie van de gemeentelijke feestelijkheden en vieringen te bespreken, hierover voorstellen te formuleren aan het lokaal bestuur en ondersteuning te bieden bij diverse feestelijkheden.

Artikel 3 Vergaderingen

§1. Vergaderfrequentie

Het feestcomité vergadert minstens tweemaal per jaar.

§2. Bijeenroeping

Het feestcomité wordt bijeengeroepen door de voorzitter.

Wanneer minstens 1/3e van de leden het vraagt, is de voorzitter verplicht het comité bijeen te roepen op een dag en uur, door deze leden bepaald. In hun schriftelijke vraag aan de voorzitter moeten deze leden de agenda vermelden vergezeld van een verklarende nota, alsook de datum en het uur van de beoogde vergadering. Deze aanvraag moet worden ingediend, zodanig dat de voorzitter de oproepingstermijnen, bepaald in dit reglement, kan nakomen.

De oproeping gebeurt via e-mail ten minste één week voor de vergadering. In spoedeisende gevallen kan gemotiveerd van deze oproepingstermijn worden afgeweken.

De oproeping vermeldt dag, uur, plaats en agenda van de vergadering. Het verslag van de vorige vergadering wordt met de oproeping meegezonden.

§3. Agenda

De voorzitter stelt de agenda vast.

De leden kunnen punten voor de agenda voorstellen. Deze voorstellen moeten vergezeld zijn van een verklarende nota of van elk document dat het feestcomité kan voorlichten. Bij hoogdringendheid kan de voorzitter op vraag van een lid en mits instemming van de meerderheid van de aanwezige stemgerechtigde leden, op de vergadering nog nieuwe punten aan de vergadering toevoegen.

§4. Voorzitterschap

De vergaderingen worden voorgezeten door de voorzitter van het gemeentelijk feestcomité of, bij diens afwezigheid, door de ondervoorzitter. Indien de voorzitter en de ondervoorzitter afwezig zijn, wordt het voorzitterschap waargenomen door het oudste lid.

De voorzitter opent en sluit de zittingen, hij leidt de debatten en verzekert de goede werking van het gemeentelijk feestcomité.

§5. Secretariaat

Een personeelslid van het lokaal bestuur staat het feestcomité bij voor de praktische organisatie.

§6. Aanwezigheidsvereisten

Het feestcomité kan geldig vergaderen indien ten minste één vierde van de leden aanwezig is.

§7. Stemming:

Het feestcomité streeft naar advisering bij consensus. Wordt geen consensus bereikt dan wordt geadviseerd bij volstrekte meerderheid van stemmen van de aanwezige stemgerechtigde leden. Bij staken van stemmen is de stem van de voorzitter beslissend.

De stemming gebeurt mondeling behalve indien al de aanwezige stemgerechtigde leden anders beslissen.

Artikel 4 Verslag

Elke vergadering begint met de goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering. Elk lid heeft het recht bezwaren of opmerkingen tegen het verslag in te brengen. Worden de bezwaren gegrond bevonden, dan is de secretaris van het feestcomité gehouden een nieuw verslag voor te leggen, die in overeenstemming is met de beslissing van het feestcomité.

Het verslag wordt opgesteld door de secretaris van het feestcomité of in diens afwezigheid een lid van het feestcomité.

Artikel 5 Aanwezigheid van niet-leden op de vergadering

De schepen van feestelijkheden mag de zittingen van het feestcomité bijwonen en heeft een raadgevende stem.

Het gemeentelijk feestcomité kan personen die geen lid zijn, omwille van hun deskundigheid, uitnodigen. Zij hebben slechts een raadgevende stem.

Artikel 6 Mededeling van de adviezen

Het goedgekeurde verslag wordt ter kennis gebracht van het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 7 Ondertekening van de stukken

Alle briefwisseling worden ondertekend door de burgemeester en algemeen directeur van het lokaal bestuur.

Artikel 8 Informatierecht

De leden van het gemeentelijk feestcomité hebben recht van inzage en informatie van alle stukken en documenten die verband houden met de bevoegdheden van het gemeentelijk feestcomité, voor zover dit niet door andere wetgeving is verhinderd.

Artikel 2 - Maakt dit reglement binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing, overeenkomstig artikelen 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur en brengt de toezichthoudende overheid hiervan dezelfde dag op de hoogte, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur.