Alle personeelsleden die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs, moeten geïnformeerd worden over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het vorige arbeidsreglement van 26/06/2019 op te heffen en het nieuwe arbeidsreglement voor het gemeentelijk onderwijs (lagere gemeenteschool en de gemeentelijke kleuterschool) vast te stellen.
Een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen personeel en schoolbestuur.
Alle personeelsleden die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs, moeten geïnformeerd worden over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn.
Het Decreet Rechtspositie en het Decreet Basisonderwijs laten voldoende ruimte om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur.
Het oude arbeidsreglement vervalt, het nieuwe arbeidsreglement gaat in voege, zoals het voorbeeld in bijlage.
De volgende wijzigingen worden aangebracht:
Het ABC (vroeger ABOC) ging op 13/06/2022 eenparig akkoord met en verleende gunstig advies over de nieuwe tekst van het arbeidsreglement.
Artikel 1 - Heft het huidige arbeidsreglement voor de gemeentelijke onderwijsinstellingen, vastgesteld door de gemeenteraad op 26/06/2019, op.
Artikel 2 - Stelt het "Arbeidsreglement gemeentelijke onderwijsinstellingen" vast zoals gehecht als bijlage aan dit besluit.
Artikel 3 - Maakt dit arbeidsreglement bekend overeenkomstig de bepalingen in het Decreet over het lokaal bestuur en artikel 15 van de Wet van 08/04/1965 tot instelling van de arbeidsreglementen (specifieke bekendmaking).