Terug
Gepubliceerd op 08/09/2022

Besluit  Gemeenteraad

wo 31/08/2022 - 20:30

Onderwijs - Arbeidsreglement gemeentelijke onderwijsinstellingen (Gebo, Gekko): Vaststelling

Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Pascal Vercammen, gemeenteraadslid

Alle personeelsleden die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs, moeten geïnformeerd worden over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn. 

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het vorige arbeidsreglement van 26/06/2019 op te heffen en het nieuwe arbeidsreglement voor het gemeentelijk onderwijs (lagere gemeenteschool en de gemeentelijke kleuterschool) vast te stellen.

Voorgeschiedenis
  • 28/02/2018: Besluit gemeenteraad houdende vaststelling van het arbeidsreglement voor de gemeentelijke onderwijsinstelling.
  • 16/05/2019: Mail Piet Wauters, schoolhoofd Gebo, betreffende wijzigingen arbeidsreglement.
  • 07/06/2019: Protocol van akkoord / gunstig advies ABOC betreffende het arbeidsreglement voor de gemeentelijke onderwijsinstellingen.
  • 11/06/2019: Het college van burgemeester en schepenen verzoekt de voorzitter van de gemeenteraad dit punt te agenderen op de zitting van de gemeenteraad van 26/06/2019.
  • 26/06/2019: Besluit gemeenteraad houdende vaststelling van het arbeidsreglement voor de gemeentelijke onderwijsinstelling.
  • 13/06/2022: Protocol van akkoord / gunstig advies ABC (vroeger ABOC) betreffende het arbeidsreglement voor de gemeentelijke onderwijsinstellingen.
Feiten en context

Een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen personeel en schoolbestuur. 

Alle personeelsleden die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs, moeten geïnformeerd worden over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn. 

Het Decreet Rechtspositie en het Decreet Basisonderwijs laten voldoende ruimte om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur.

Het oude arbeidsreglement vervalt, het nieuwe arbeidsreglement gaat in voege, zoals het voorbeeld in bijlage.

De volgende wijzigingen worden aangebracht:

  • Art. 5 § 1: uitsplitsing ABOC in ABC (§ I) en HOC (§2);
  • Art. 7: wijziging gelijkmatige spreiding van de lessen (over 9 halve dagen i.p.v. 5 dagen);
  • Art. 15 § 3: toevoeging dat deeltijdse prestaties maximum gespreid worden over een evenredig aantal halve dagen;
  • Art. 18: toevoeging van bepaling indien een personeelslid in meerdere scholen fungeert;
  • Art. 19: toevoeging §2 betreffende instellingsgebonden opdrachten;
  • Art. 44: wijziging max. aantal beschikbaarheidsdagen tijdens schoolvakanties (max. 3 i.p.v. 5 dagen);
  • Art. 49: wijziging max. uur lestijden voor onderwijzer in het lager onderwijs (max. 27 i.p.v. 26 lestijden);
  • Art. 55: wijziging max. aantal beschikbaarheidsdagen tijdens schoolvakanties (max. 3 i.p.v. 5 dagen);
  • Art. 67: wijziging max. aantal beschikbaarheidsdagen tijdens schoolvakanties (max. 5 dagen);
  • Art. 73: toevoeging van bepaling indien een personeelslid in meerdere scholen fungeert;
  • Art. 78: wijziging tijdstip verwittiging bij afwezigheid (nl. voor aanvang van de opdracht i.p.v. voor aanvang van de lessen);
  • Art. 82: wijziging tijdstip verwittiging bij ziekte (nl. voor aanvang van de opdracht i.p.v. voor aanvang van de lessen);
  • Art. 86: toevoeging dat verlofstelsels aangevraagd dienen te worden voor 15 mei van het schooljaar voorafgaand;
  • Art. 87: toevoeging dat het college van burgemeester en schepenen ad hoc kan kan beslissen om dienstvrijstelling toe te kennen;
  • Art. 89 § 4: toevoeging bepaling m.b.t. Webedison;
  • Art. 91: toevoeging bepaling m.b.t. mogelijkheid tot raadplegen van het Individueel personeelsdossier via “Mijn onderwijs”;
  • Art. 100 § 2: wijziging i.f.v. opdracht, coaching en functionering;
  • Art. 100 bis: nieuw toegevoegde bepalingen m.b.t. beoordeling aan de vooravond van TADD;
  • Art. 113: toevoeging GDPR-bepalingen;
  • Art. 127: toevoeging bepaling m.b.t. werkgerelateerd e-mailadres en bepaling m.b.t. het in kennis stellen van vacant verklaringen;
  • Art. 156 - 163: wijziging bepalingen i.h.k.v. GDPR;
  • Art. 208: toevoeging verbodsbepaling m.b.t. gebruik van drugs en/of roesopwekkende middelen;
  • Art. 228: uitbreiding bepalingen m.b.t. het onthaal van nieuwe personeelsleden;
  • Bijlage 1: wijziging werkrooster ambt 24ste;
  • Bijlage 2: wijziging planning lesuren;
  • Bijlage 3: wijziging contactpersonen: preventie-adviseur, arbeidsgeneesheer, preventie-adviseur psychosociale aspecten, vertrouwenspersonen en verantwoordelijken EHBO.
  • Bijlage 4: actualisering gegevens FOD WASO en FOS Sociale Zekerheid;
  • Bijlage 5: uitbreiding;
  • Bijlage 6: algemene afspraken functiebeschrijving en evaluatie.
Advies

Het ABC (vroeger ABOC) ging op 13/06/2022 eenparig akkoord met en verleende gunstig advies over de nieuwe tekst van het arbeidsreglement.

Juridische grond
  • Het Decreet van 27/03/1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding.
  • Het Decreet Basisonderwijs van 25/02/1997.
Publieke stemming
Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Heft het huidige arbeidsreglement voor de gemeentelijke onderwijsinstellingen, vastgesteld door de gemeenteraad op 26/06/2019, op.

Artikel 2 - Stelt het "Arbeidsreglement gemeentelijke onderwijsinstellingen" vast zoals gehecht als bijlage aan dit besluit.

Artikel 3 - Maakt dit arbeidsreglement bekend overeenkomstig de bepalingen in het Decreet over het lokaal bestuur en artikel 15 van de Wet van 08/04/1965 tot instelling van de arbeidsreglementen (specifieke bekendmaking).