Op 18/12/2021 werd door Matadi Residences een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor het afbreken van een eengezinswoning, het gedeeltelijk ontbossen, het aanleggen en wijzigen van gemeentewegen, het bouwen van 4 vrijstaande meergezinswoningen, een fietsenstalling en een HS-cabine (630 KVA) en het uitvoeren van omgevingsaanlegwerken met als projectnummer omgevingsloket OMV_2021191844 en gemeentelijk projectnummer 2021/329.
De aanvraag voorziet de bestendiging van de bestaande toestand op het terrein door enerzijds het plaatselijk wijzigen van de gemeenteweg Oude Kasteellaan (buurtweg nr. 13) met het oog op de opname van de volledige baangracht in het openbaar domein, en anderzijds het vaststellen van een nieuwe gemeenteweg ter hoogte van de Matadilaan met het oog op de opname van de bestaande wegenis en z'n groene bermen en baangracht in het openbaar domein.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om te beslissen over de zaak van de wegen, m.n. de plaatselijke wijziging en aanleg van de gemeentewegen Oude Kasteellaan en Matadilaan, waarbij de gemeenteraad zich uitspreekt over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, waarbij rekening wordt gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Op 18/12/2021 werd door Matadi Residences een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor het afbreken van een eengezinswoning, het gedeeltelijk ontbossen, het aanleggen en wijzigen van gemeentewegen, het bouwen van 4 vrijstaande meergezinswoningen, een fietsenstalling en een HS-cabine (630 KVA) en het uitvoeren van omgevingsaanlegwerken
De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 28/04/2022 door de vergunningverlenende overheid.
De omgevingsvergunningsaanvraag draagt als kenmerk OMV_2021191844 is gemeentelijk geregistreerd onder het nummer 2021/329.
De aanvraag voorziet de realisatie van een woonproject bestaande uit 4 meergezinswoningen met elk 4 en in totaal 16 woongelegenheden.
Aan dit omgevingsproject is de bestendiging van de bestaande toestand op het terrein door enerzijds het plaatselijk wijzigen van de gemeenteweg Oude Kasteellaan (buurtweg nr. 13) met het oog op de opname van de volledige baangracht in het openbaar domein, en anderzijds het vaststellen van een nieuwe gemeenteweg ter hoogte van de Matadilaan met het oog op de opname van de bestaande wegenis en z'n groene bermen en baangracht in het openbaar domein.
Als gevolg van deze plaatselijke wijziging en vaststelling van rooilijnen zullen delen van de percelen gelegen Oude Kasteellaan 26 en Matadilaan ZN te 2820 Bonheiden, kadastraal gekend afdeling 1 sectie B nrs 260X en 260Y, in het openbaar domein van deze gemeentewegen opgenomen worden.
De geplande infrastructuurwerken omvatten de realisatie van 3 nieuwe 4 m brede inritten, waarvan 2 aan de Oude Kasteellaan en 1 in de Matadilaan, voorzien in een waterdoorlatende dolomietverharding met een overwelving van de baangracht met een buisdiameter van 0,4 m.
De aanvraag doorloopt de gewone procedure. Het openbaar onderzoek werd gestart op 28/04/2022 en eindigde op 27/05/2022.
Er werden 29 bezwaarschriften ingediend tijdens het openbaar onderzoek, maar geen van deze bezwaren heeft rechtstreeks betrekking op de zaak van de wegen.
Een van de bezwaarschriften heeft er echter wel onrechtstreeks betrekking op in die zin dat het bezwaarschrift het onderhoud van de bestaande rododendrons aan de straatzijde van de Oude Kasteellaan en de Matadilaan aanhaalt. Door de geplande rooilijn en grondafstand zou dit onderhoud en bij uitbreiding het behoud van deze rododendrons op de helling komen te staan.
Hieromtrent kan gesteld worden dat de geplande rooilijn en grondafstand enkel tot doel hebben duidelijkheid te scheppen inzake het openbaar domein en z'n beheer en verder niets wijzigen, waardoor deze rododendrons hun gebruikelijke beheer zullen kunnen blijven verkrijgen, desgevallend vanop het voorliggende openbaar domein.
Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad (artikel 8 van het gemeentewegendecreet).
De gemeenten leggen de ligging en de breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond. De gemeentelijke rooilijnplannen komen tot stand op de wijze, vermeld in afdeling 2. De procedure voor het tot stand komen van gemeentelijke rooilijnplannen is ook van toepassing op het wijzigen ervan. De opheffing van een gemeenteweg gebeurt door een besluit tot opheffing van de rooilijn, in voorkomend geval met inbegrip van het daartoe vastgestelde rooilijnplan, op de wijze, vermeld in afdeling 3 (artikel 11 van het gemeentewegendecreet).
In afwijking van artikel 11 van het gemeentewegendecreet kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningendecreet worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat (artikel 12,§2 eerste lid van het gemeentewegendecreet).
Als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeentelijk rooilijnplan dat niet in een ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen, neemt de gemeenteraad eerst een beslissing over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning (artikel 12,§2 tweede lid van het gemeentewegendecreet).
De mogelijkheid, vermeld in het eerste lid, geldt niet als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeenteweg die in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd is, of op een gemeentelijk rooilijnplan dat in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen. In dat geval gelden de procedureregels voor het opstellen van een ruimtelijk uitvoeringsplan (artikel 12,§2 derde lid van het gemeentewegendecreet).
Het omgevingsvergunningendecreet stelt in artikel 31,§1 tweede lid dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Elke beslissing dienaangaande dient erop gericht te zijn om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om die doelstelling te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op (1) de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau, en (2) de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak (artikel 3 van het gemeentewegendecreet).
Daarnaast dient bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet minimaal rekening te worden gehouden met de volgende principes: (1) wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang, (2) een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd, (3) de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen, (4) wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief, en (5) bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Hierbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen (artikel 4 van het gemeentewegendecreet).
Met betrekking tot de in voormeld omgevingsproject voorgestelde plaatselijke wijziging en aanleg van gemeentewegen werden volgende documenten bij het aanvraagdossier gevoegd:
De aanvraag is volgens het gewestplan Mechelen, zoals vastgesteld bij Koninklijk besluit van 05/08/1976 gelegen in de bestemming woongebieden. In deze zone gelden de stedenbouwkundige voorschriften van artikel 5 1.0 Woongebieden van het Koninklijk besluit van 28/12/1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen. De voorgestelde plaatselijke wijziging en aanleg van gemeentewegen past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden.
Het bij de aanvraag gevoegde ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan 'VOORSTEL ROOILIJNPLAN – Gemeente BONHEIDEN / 1° afd. Sectie B, nrs. 260/x/deel, 260/y/deel en deel zonder nummer Oude Kasteellaan - Matadilaan en de bijhorende berekening van de eventuele waardevermindering en -vermeerdering voldoen aan de vereisten vermeld in artikel 12,§2, eerste lid, artikel 16,§2 en §3 en artikel 20,§2 en §3 van het Decreet houdende de gemeentewegen.
De voorgestelde plaatselijke wijziging van gemeentewegen heeft gedeeltelijk betrekking op een gemeentelijk rooilijnplan, m.n. de atlas der buurtwegen en dit voor wat betreft de gemeenteweg Oude Kasteellaan (buurtweg nr. 13), maar heeft geen betrekking op gemeentewegen die in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd zijn, noch op een gemeentelijk rooilijnplan dat in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen.
In zitting van 30/08/2022 werd door de gemeenteraad een beslissing genomen over het agendapunt 'Openbaar domein/Omgeving - Gedeeltelijke wijziging gemeentelijk rooilijnplan Oude Kasteellaan (buurtweg nr. 13) i.h.k.v. het omgevingsproject OMV_2021191844 woonproject 'Matadi Residences' (2021/329): Goedkeuring'.
Bijgevolg is er voldaan aan de bepalingen van artikel 12,§2 van het gemeentewegendecreet en kan de gemeenteraad een beslissing nemen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning, de zogenaamde 'zaak van de wegen'. Hierbij spreekt de gemeenteraad zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, waarbij rekening wordt gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen.
De beoogde wijzigingen inzake de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeentewegen in en rondom het projectgebied vinden hun oorsprong in de bestaande situatie en het beoogde woonproject. Momenteel bevindt er zich tussen de Oude Kasteellaan en Matadilaan een privaat terrein met 1 vrijstaande woning in een groen ingerichte beboste omgeving. In vergelijking met de bestaande toestand wordt in het geplande project voorzien dat alle bestaande publieke functies gelegen op privaat domein, m.n. de Matadilaan, de groene bermen en baangrachten, worden opgenomen binnen het openbaar domein. Hierdoor wordt duidelijkheid gecreëerd over het publieke statuut van deze gronden.
De gemeente Bonheiden beschikt niet over een gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, waarin de decretale doelstellingen en principes werden verfijnd, geconcretiseerd en aangevuld. Bijgevolg wordt hier verder ingegaan op de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het gemeentewegendecreet.
Het gemeentewegendecreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Hiertoe voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op (artikel 3 gemeentewegendecreet):
De geplande wijzigingen inzake de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeentewegen in en rondom het projectgebied geven hieraan een invulling in die zin dat bestaande informele situatie wordt geformaliseerd.
Tot slot moet er ook rekening worden gehouden met de minwaardevergoeding/meerwaardevergoeding (artikel 28 gemeentewegendecreet): “De aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg geeft aanleiding tot een waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden waarop de gemeenteweg gesitueerd is. De vergoeding voor waardevermindering is verschuldigd door de gemeente aan de eigenaar van de grond in kwestie. De vergoeding voor waardevermeerdering is verschuldigd door de eigenaar van de betrokken grond en komt ten goede aan de gemeente.”
Het algemeen uitgangspunt bij het Decreet houdende de gemeentewegen is dat een meerwaarde betaald moet worden bij verplaatsingen of opheffingen van gemeentewegen. Hierbij wordt onder meer rekening gehouden met:
Bij het bepalen van de meerwaardevergoeding zal de gemeente ook rekening kunnen houden met specifieke situaties waarbij de overheid in het verleden bepaalde beslissingen heeft genomen, zoals het afleveren van bouw- of verkavelingsvergunningen, of de aanleg van wegen, kanalen of spoorwegen, waarbij de buurtwegen de facto verdwenen zijn.
Uit het schattingsverslag dat in opdracht van het gemeentebestuur Bonheiden op 15/03/2022 opgemaakt werd door Erik Van de Put gcv, Landmeet- en studieburo inzake onroerende goederen, blijkt dat de vergoeding voor waardevermindering die verschuldigd is door de gemeente aan de eigenaar van de grond in kwestie wordt geschat op € 0.
Uit de bij de aanvraag gevoegde verklaring van 'gratis grondafstand', die op 31/01/2022 werd opgemaakt door Terreno VOF, blijkt dat zij beloven om de percelen vermeld op het ontwerp van rooilijnplan en de bijhorende waardebepaling vrij en onbelast en zonder kosten over te dragen aan de gemeente Bonheiden.
Op basis van de elementen in het aanvraagdossier en voorgaande motiveringen is het mogelijk dat de gemeenteraad zich op basis van artikel 31 van het omgevingsvergunningendecreet gunstig uitspreekt over de ligging, de breedte en de uitrusting van deze gemeentewegen, en over opname in het openbaar domein.
Dit besluit heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1 - Neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg'.
Artikel 2 - Beslist de bezwaren over de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg' te verwerpen.
Artikel 3 - Keurt de aanleg, wijziging, verplaatsing en opheffing van de gemeentewegen gelegen Oude Kasteellaan en Matadilaan, zoals aangeduid op het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan 'VOORSTEL ROOILIJNPLAN – Gemeente BONHEIDEN / 1° afd. Sectie B, nrs. 260/x/deel, 260/y/deel en deel zonder nummer Oude Kasteellaan - Matadilaan' en de inrichtingsplannen horende bij de omgevingsvergunningsaanvraag met kenmerk OMV_2020151010 (gemeentelijk dossier met nummer 2021/329), ontvangen op 17/03/2022, ontvankelijk en volledig verklaard op 16/04/2022, goed. De vermelde plannen maken integrerend deel uit van deze beslissing.