De voorzitter opent de zitting op 31/08/2022 om 20:43.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 29/06/2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.
29/06/2022: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 29/06/2022 goed.
De burgemeester was van dinsdag 28/06/2022 tot en met woensdag 06/07/2022 en van woensdag 27/07/2022 tot en met woensdag 24/08/2022 verhinderd zijn ambt uit te oefenen.
Deze verhindering en de beëindiging van de periode van verhindering wordt aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd.
Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 62.
Overeenkomstig artikel 62 van het Decreet over het lokaal bestuur dient de gemeenteraad akte te nemen van de verhindering van de burgemeester en van de beëindiging van de periode van verhindering.
Enig artikel - Neemt er kennis van dat de burgemeester van
verhinderd was zijn ambt uit te oefenen.
In het kader van de openbare veiligheid nam de wnd. burgemeester een beslissing.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd navermeld besluit te bekrachtigen:
04/08/2022: Besluit van de wnd. burgemeester betreffende het snoeien van een haag n.a.v. onveilige verkeerssituatie.
Enig artikel - Bekrachtigt het besluit van de wnd. burgemeester van 04/08/2022 betreffende het snoeien van een haag n.a.v. onveilige verkeerssituatie.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de opvolgingsrapportering per 30/06/2022 zoals opgemaakt door de diensthoofden, met hierin een stand van zaken van de uitvoering van de prioritaire acties van het meerjarenplan.
27/06/2022: Mail financieel directeur aan de dienst- en celhoofden met handleiding en deadlines.
Het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bepalen wanneer hen een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, wordt voorgelegd.
Er wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd. Dit is dus per 30/06/2022.
Belangrijk om te weten is dat deze rapportering gaat over de prioritaire acties zoals bepaald bij de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025.
Enig artikel - Neemt kennis van de opvolgingsrapportering per 30/06/2022 zoals deze wordt voorgelegd.
De huidige deontologische code voor mandatarissen van de gemeente Bonheiden dateert van 2013.
Omdat deze code voor en door mandatarissen wordt opgesteld, is het aangewezen hiervoor een werkgroep op te richten met daarin afgevaardigden van elke politieke partij in de gemeenteraad. Het voorstel vanuit deze werkgroep zal tenslotte ter goedkeuring worden voorgelegd op de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de oprichting van de werkgroep 'deontologische code mandatarissen'.
2013: Vaststelling van de deontologische code voor mandatarissen.
De huidige deontologische code voor mandatarissen van de gemeente Bonheiden dateert van 2013 en is dus aan een update toe. Omdat er sinds 2013 op het gebied van regelgeving voor lokale besturen het een en ander gewijzigd is (onder andere het Decreet over het lokaal bestuur in plaats van het Gemeentedecreet), dient ook de deontologische code volledig herzien te worden. Omdat deze code van toepassing is op de mandatarissen van de gemeente Bonheiden, wordt voorgesteld een werkgroep op te richten met daarin alle leden van de gemeenteraad.
De werkgroep zal dus bestaan uit:
Het voorstel vanuit deze werkgroep zal tenslotte ter goedkeuring worden voorgelegd op de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn.
Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 39 dat stelt dat de gemeenteraad een deontologische code aanneemt (en artikel 74 voor wat de raad voor maatschappelijk welzijn betreft).
Enig artikel - Gaat akkoord met de oprichting van de werkgroep 'deontologische code mandatarissen' en stelt deze als volgt samen:
Het huishoudelijk reglement van het gemeentelijk feestcomité was toe aan een actualisatie. Een aantal kleine aanpassingen aan het huishoudelijk reglement maken het mogelijk om flexibeler te werken.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om dit huishoudelijk reglement goed te keuren.
Volgende wijzigingen worden voorgesteld aan het huishoudelijk reglement van het gemeentelijk feestcomité:
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 1 - Wijzigt het huishoudelijk reglement van het gemeentelijk feestcomité als volgt:
Artikel 1
Dit huishoudelijk reglement regelt de werking van het feestcomité.
Artikel 2 Bevoegdheid
Het feestcomité heeft als taak de praktische organisatie van de gemeentelijke feestelijkheden en vieringen te bespreken, hierover voorstellen te formuleren aan het lokaal bestuur en ondersteuning te bieden bij diverse feestelijkheden.
Artikel 3 Vergaderingen
§1. Vergaderfrequentie
Het feestcomité vergadert minstens tweemaal per jaar.
§2. Bijeenroeping
Het feestcomité wordt bijeengeroepen door de voorzitter.
Wanneer minstens 1/3e van de leden het vraagt, is de voorzitter verplicht het comité bijeen te roepen op een dag en uur, door deze leden bepaald. In hun schriftelijke vraag aan de voorzitter moeten deze leden de agenda vermelden vergezeld van een verklarende nota, alsook de datum en het uur van de beoogde vergadering. Deze aanvraag moet worden ingediend, zodanig dat de voorzitter de oproepingstermijnen, bepaald in dit reglement, kan nakomen.
De oproeping gebeurt via e-mail ten minste één week voor de vergadering. In spoedeisende gevallen kan gemotiveerd van deze oproepingstermijn worden afgeweken.
De oproeping vermeldt dag, uur, plaats en agenda van de vergadering. Het verslag van de vorige vergadering wordt met de oproeping meegezonden.
§3. Agenda
De voorzitter stelt de agenda vast.
De leden kunnen punten voor de agenda voorstellen. Deze voorstellen moeten vergezeld zijn van een verklarende nota of van elk document dat het feestcomité kan voorlichten. Bij hoogdringendheid kan de voorzitter op vraag van een lid en mits instemming van de meerderheid van de aanwezige stemgerechtigde leden, op de vergadering nog nieuwe punten aan de vergadering toevoegen.
§4. Voorzitterschap
De vergaderingen worden voorgezeten door de voorzitter van het gemeentelijk feestcomité of, bij diens afwezigheid, door de ondervoorzitter. Indien de voorzitter en de ondervoorzitter afwezig zijn, wordt het voorzitterschap waargenomen door het oudste lid.
De voorzitter opent en sluit de zittingen, hij leidt de debatten en verzekert de goede werking van het gemeentelijk feestcomité.
§5. Secretariaat
Een personeelslid van het lokaal bestuur staat het feestcomité bij voor de praktische organisatie.
§6. Aanwezigheidsvereisten
Het feestcomité kan geldig vergaderen indien ten minste één vierde van de leden aanwezig is.
§7. Stemming:
Het feestcomité streeft naar advisering bij consensus. Wordt geen consensus bereikt dan wordt geadviseerd bij volstrekte meerderheid van stemmen van de aanwezige stemgerechtigde leden. Bij staken van stemmen is de stem van de voorzitter beslissend.
De stemming gebeurt mondeling behalve indien al de aanwezige stemgerechtigde leden anders beslissen.
Artikel 4 Verslag
Elke vergadering begint met de goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering. Elk lid heeft het recht bezwaren of opmerkingen tegen het verslag in te brengen. Worden de bezwaren gegrond bevonden, dan is de secretaris van het feestcomité gehouden een nieuw verslag voor te leggen, die in overeenstemming is met de beslissing van het feestcomité.
Het verslag wordt opgesteld door de secretaris van het feestcomité of in diens afwezigheid een lid van het feestcomité.
Artikel 5 Aanwezigheid van niet-leden op de vergadering
De schepen van feestelijkheden mag de zittingen van het feestcomité bijwonen en heeft een raadgevende stem.
Het gemeentelijk feestcomité kan personen die geen lid zijn, omwille van hun deskundigheid, uitnodigen. Zij hebben slechts een raadgevende stem.
Artikel 6 Mededeling van de adviezen
Het goedgekeurde verslag wordt ter kennis gebracht van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 7 Ondertekening van de stukken
Alle briefwisseling worden ondertekend door de burgemeester en algemeen directeur van het lokaal bestuur.
Artikel 8 Informatierecht
De leden van het gemeentelijk feestcomité hebben recht van inzage en informatie van alle stukken en documenten die verband houden met de bevoegdheden van het gemeentelijk feestcomité, voor zover dit niet door andere wetgeving is verhinderd.
Artikel 2 - Maakt dit reglement binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing, overeenkomstig artikelen 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur en brengt de toezichthoudende overheid hiervan dezelfde dag op de hoogte, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de rapportering conform art. 177 van het Decreet over het lokaal bestuur per 30/06/2022 zoals opgemaakt door de financieel directeur, met hierin de rapportage over
Art. 177 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor:
1° de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn met budgettaire en financiële impact, overeenkomstig de voorwaarden, vermeld in artikel 266 en 267;
2° het debiteurenbeheer, in het bijzonder de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en het verlenen van kwijting.
De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid over de volgende
aangelegenheden aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau:
1° de vervulling van de opdrachten, vermeld in dit artikel;
2° de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten;
3° de financiële risico's.
Bovenstaande rapportage dient minimaal 1 keer per jaar te gebeuren.
De financieel directeur zal deze rapportage 2 keer per jaar uitvoeren, analoog aan de beleidsrapportage, nl. per 30/06 en per 31/12.
Dit is het rapport met de toestand op 30/06/2022.
1° de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn met budgettaire en financiële impact, overeenkomstig de voorwaarden, vermeld in artikel 266 en 267;
2° het debiteurenbeheer, in het bijzonder de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en het verlenen van kwijting.[...]
De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid over de volgende
aangelegenheden aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau:
1° de vervulling van de opdrachten, vermeld in dit artikel;
2° de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten;
3° de financiële risico's.
Bovenstaande rapportage dient minimaal 1 keer per jaar te gebeuren.
Enig artikel - Neemt kennis van de rapportering conform art. 177 van het Decreet over het lokaal bestuur per 30/06/2022 zoals deze wordt voorgelegd.
Vóór de inwerkingtreding van de Brandweerzone Rivierenland betaalde de gemeente Bonheiden elk jaar een bijdrage aan het brandweerkorps van Mechelen dat de bescherming van ons grondgebied op zich neemt.
Het bedrag dat zo moet betaald worden, wordt in drie stappen bepaald en is niet rechtstreeks verbonden aan de onkosten die gemaakt worden door het centrumkorps dat ons beschermt.
Voorheen werd door de provinciegouverneur getracht een zo billijk mogelijk resultaat te bekomen en te streven naar een kost per inwoner die voor de gehele provincie zo gelijkwaardig mogelijk was.
Door een arrest van de Raad van State van 04/06/2010 was het voor de provinciegouverneur onmogelijk om een definitieve afrekening te maken voor de jaren 2007 tot 2014.
De Wet van 14/01/2013 tot wijziging van de Wet van 31/12/1963 betreffende de Civiele Veiligheid heeft een einde gemaakt aan dit juridisch hiaat waardoor wij nu stelselmatig afrekeningen krijgen, ditmaal voor het laatste werkingsjaar zijnde 2014.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de brandweerbijdrage - afrekening 2015, m.b.t. de werking 2014 van € 148.403,35 gunstig te adviseren.
- De gemeenteraad dient binnen de 60 dagen advies uit te brengen over deze afrekening, dus vóór 19/09/2022. Bij ontstentenis van tijdig advies wordt dit geacht gunstig te zijn.
- In geval van ongunstig advies wordt de aangelegenheid opnieuw onderzocht en neemt de provinciegouverneur een definitieve beslissing.
- Het besluit houdende de vaststelling van de uiteindelijke bedragen wordt daarop aan de minister bezorgd. De minister beschikt vervolgens over een termijn van 40 dagen om al dan niet goed te keuren.
Het visum van de financieel directeur wordt toegekend aan deze verbintenis. Daarmee wordt bevestigd dat er geen enkele aanwijzing is gevonden dat deze uitgave onwettig, onregelmatig of zonder voldoende krediet in het lopende boekjaar of zonder verbintenis mogelijk binnen het meerjarenplan, zou worden aangegaan.
Gunstig visum VISUM 22/0227 van Els Van Bever van 28 juli 2022
Enig artikel – Hecht gunstig advies aan het bedrag van de bijdrage, verschuldigd door de gemeente, voor het jaar 2015 - werking 2014 voor de brandbeveiliging, door de gouverneur vastgesteld op € 148.403,34.
Op 18/12/2021 werd door Matadi Residences een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor het afbreken van een eengezinswoning, het gedeeltelijk ontbossen, het aanleggen en wijzigen van gemeentewegen, het bouwen van 4 vrijstaande meergezinswoningen, een fietsenstalling en een HS-cabine (630 KVA) en het uitvoeren van omgevingsaanlegwerken met als projectnummer omgevingsloket OMV_2021191844 en gemeentelijk projectnummer 2021/329.
De aanvraag voorziet de bestendiging van de bestaande toestand op het terrein door enerzijds het plaatselijk wijzigen van de gemeenteweg Oude Kasteellaan (buurtweg nr. 13) met het oog op de opname van de volledige baangracht in het openbaar domein, en anderzijds het vaststellen van een nieuwe gemeenteweg ter hoogte van de Matadilaan met het oog op de opname van de bestaande wegenis en z'n groene bermen en baangracht in het openbaar domein.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om voorafgaand aan een beslissing over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning, de zogenaamde 'zaak van de wegen', te beslissen over het al dan niet plaatselijk wijzigen en opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan van de gemeenteweg Oude Kasteellaan (buurtweg nr. 13).
Op 18/12/2021 werd door Matadi Residences een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor het afbreken van een eengezinswoning, het gedeeltelijk ontbossen, het aanleggen en wijzigen van gemeentewegen, het bouwen van 4 vrijstaande meergezinswoningen, een fietsenstalling en een HS-cabine (630 KVA) en het uitvoeren van omgevingsaanlegwerken.
De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 28/04/2022 door de vergunningverlenende overheid.
De omgevingsvergunningsaanvraag draagt als kenmerk OMV_2021191844 is gemeentelijk geregistreerd onder het nummer 2021/329.
De aanvraag voorziet de realisatie van een woonproject bestaande uit 4 meergezinswoningen met elk 4 en in totaal 16 woongelegenheden.
Aan dit omgevingsproject is de bestendiging van de bestaande toestand op het terrein door enerzijds het plaatselijk wijzigen van de gemeenteweg Oude Kasteellaan (buurtweg nr. 13) met het oog op de opname van de volledige baangracht in het openbaar domein, en anderzijds het vaststellen van een nieuwe gemeenteweg ter hoogte van de Matadilaan met het oog op de opname van de bestaande wegenis en z'n groene bermen en baangracht in het openbaar domein.
Als gevolg van deze plaatselijke wijziging en vaststelling van rooilijnen zullen delen van de percelen gelegen Oude Kasteellaan 26 en Matadilaan ZN te 2820 Bonheiden, kadastraal gekend afdeling 1 sectie B nrs 260X en 260Y, in het openbaar domein van deze gemeentewegen opgenomen worden.
De geplande infrastructuurwerken omvatten de realisatie van 3 nieuwe 4 m brede inritten, waarvan 2 aan de Oude Kasteellaan en 1 in de Matadilaan, voorzien in een waterdoorlatende dolomietverharding met een overwelving van de baangracht met een buisdiameter van 0,4 m.
De aanvraag doorloopt de gewone procedure. Het openbaar onderzoek werd gestart op 28/04/2022 en eindigde op 27/05/2022.
Er werden 29 bezwaarschriften ingediend tijdens het openbaar onderzoek, maar geen van deze bezwaren heeft rechtstreeks betrekking op het al dan niet wijzigen van het gemeentelijk rooilijnplan.
Eventuele bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing en opheffing van gemeentewegen (zaak van de wegen) kunnen door de gemeenteraad behandeld worden in het kader van de desbetreffende besluitvorming.
Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad (artikel 8 van het gemeentewegendecreet).
De gemeenten leggen de ligging en de breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond. De gemeentelijke rooilijnplannen komen tot stand op de wijze, vermeld in afdeling 2. De procedure voor het tot stand komen van gemeentelijke rooilijnplannen is ook van toepassing op het wijzigen ervan. De opheffing van een gemeenteweg gebeurt door een besluit tot opheffing van de rooilijn, in voorkomend geval met inbegrip van het daartoe vastgestelde rooilijnplan, op de wijze, vermeld in afdeling 3 (artikel 11 van het gemeentewegendecreet).
In afwijking van artikel 11 van het gemeentewegendecreet kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningendecreet worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat. (artikel 12,§2 eerste lid van het gemeentewegendecreet).
Als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeentelijk rooilijnplan dat niet in een ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen, neemt de gemeenteraad eerst een beslissing over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning (artikel 12,§2 tweede lid van het gemeentewegendecreet).
De mogelijkheid, vermeld in het eerste lid, geldt niet als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeenteweg die in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd is, of op een gemeentelijk rooilijnplan dat in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen. In dat geval gelden de procedureregels voor het opstellen van een ruimtelijk uitvoeringsplan (artikel 12,§2 derde lid van het gemeentewegendecreet).
Met betrekking tot de in voormeld omgevingsproject voorgestelde plaatselijke wijziging en aanleg van gemeentewegen werden volgende documenten bij het aanvraagdossier gevoegd:
De aanvraag is volgens het gewestplan Mechelen, zoals vastgesteld bij Koninklijk besluit van 05/08/1976 gelegen in de bestemming woongebieden. In deze zone gelden de stedenbouwkundige voorschriften van artikel 5 1.0 Woongebieden van het Koninklijk besluit van 28/12/1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen. De voorgestelde plaatselijke wijziging en aanleg van gemeentewegen past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden.
Het bij de aanvraag gevoegde ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan 'VOORSTEL ROOILIJNPLAN – Gemeente BONHEIDEN / 1° afd. Sectie B, nrs. 260/x/deel, 260/y/deel en deel zonder nummer Oude Kasteellaan - Matadilaan en de bijhorende berekening van de eventuele waardevermindering en -vermeerdering voldoen aan de vereisten vermeld in artikel 12,§2, eerste lid, artikel 16,§2 en §3 en artikel 20,§2 en §3 van het Decreet houdende de gemeentewegen.
De voorgestelde plaatselijke wijziging van gemeentewegen heeft gedeeltelijk betrekking op een gemeentelijk rooilijnplan, m.n. de atlas der buurtwegen en dit voor wat betreft de gemeenteweg Oude Kasteellaan (buurtweg nr. 13), maar heeft geen betrekking op gemeentewegen die in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd zijn, noch op een gemeentelijk rooilijnplan dat in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen.
Bijgevolg is er voldaan aan de bepalingen van artikel 12,§2 van het gemeentewegendecreet en kan de gemeenteraad volgens het tweede lid een beslissing nemen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning, de zogenaamde 'zaak van de wegen', voor zover de gemeenteraad eerst een beslissing neemt over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan.
Dit besluit heeft geen financiële gevolgen.
Enig artikel - Hecht goedkeuring aan de gedeeltelijke wijziging van het gemeentelijk rooilijnplan goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 31/12/1847 ‘Atlas der buurtwegen’ voor wat betreft de gemeenteweg Oude Kasteellaan (buurtweg nr. 13), zoals voorgesteld op het bijgevoegde ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan 'VOORSTEL ROOILIJNPLAN – Gemeente BONHEIDEN / 1° afd. Sectie B, nrs. 260/x/deel, 260/y/deel en deel zonder nummer Oude Kasteellaan - Matadilaan'.
Op 18/12/2021 werd door Matadi Residences een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor het afbreken van een eengezinswoning, het gedeeltelijk ontbossen, het aanleggen en wijzigen van gemeentewegen, het bouwen van 4 vrijstaande meergezinswoningen, een fietsenstalling en een HS-cabine (630 KVA) en het uitvoeren van omgevingsaanlegwerken met als projectnummer omgevingsloket OMV_2021191844 en gemeentelijk projectnummer 2021/329.
De aanvraag voorziet de bestendiging van de bestaande toestand op het terrein door enerzijds het plaatselijk wijzigen van de gemeenteweg Oude Kasteellaan (buurtweg nr. 13) met het oog op de opname van de volledige baangracht in het openbaar domein, en anderzijds het vaststellen van een nieuwe gemeenteweg ter hoogte van de Matadilaan met het oog op de opname van de bestaande wegenis en z'n groene bermen en baangracht in het openbaar domein.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om te beslissen over de zaak van de wegen, m.n. de plaatselijke wijziging en aanleg van de gemeentewegen Oude Kasteellaan en Matadilaan, waarbij de gemeenteraad zich uitspreekt over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, waarbij rekening wordt gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Op 18/12/2021 werd door Matadi Residences een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor het afbreken van een eengezinswoning, het gedeeltelijk ontbossen, het aanleggen en wijzigen van gemeentewegen, het bouwen van 4 vrijstaande meergezinswoningen, een fietsenstalling en een HS-cabine (630 KVA) en het uitvoeren van omgevingsaanlegwerken
De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 28/04/2022 door de vergunningverlenende overheid.
De omgevingsvergunningsaanvraag draagt als kenmerk OMV_2021191844 is gemeentelijk geregistreerd onder het nummer 2021/329.
De aanvraag voorziet de realisatie van een woonproject bestaande uit 4 meergezinswoningen met elk 4 en in totaal 16 woongelegenheden.
Aan dit omgevingsproject is de bestendiging van de bestaande toestand op het terrein door enerzijds het plaatselijk wijzigen van de gemeenteweg Oude Kasteellaan (buurtweg nr. 13) met het oog op de opname van de volledige baangracht in het openbaar domein, en anderzijds het vaststellen van een nieuwe gemeenteweg ter hoogte van de Matadilaan met het oog op de opname van de bestaande wegenis en z'n groene bermen en baangracht in het openbaar domein.
Als gevolg van deze plaatselijke wijziging en vaststelling van rooilijnen zullen delen van de percelen gelegen Oude Kasteellaan 26 en Matadilaan ZN te 2820 Bonheiden, kadastraal gekend afdeling 1 sectie B nrs 260X en 260Y, in het openbaar domein van deze gemeentewegen opgenomen worden.
De geplande infrastructuurwerken omvatten de realisatie van 3 nieuwe 4 m brede inritten, waarvan 2 aan de Oude Kasteellaan en 1 in de Matadilaan, voorzien in een waterdoorlatende dolomietverharding met een overwelving van de baangracht met een buisdiameter van 0,4 m.
De aanvraag doorloopt de gewone procedure. Het openbaar onderzoek werd gestart op 28/04/2022 en eindigde op 27/05/2022.
Er werden 29 bezwaarschriften ingediend tijdens het openbaar onderzoek, maar geen van deze bezwaren heeft rechtstreeks betrekking op de zaak van de wegen.
Een van de bezwaarschriften heeft er echter wel onrechtstreeks betrekking op in die zin dat het bezwaarschrift het onderhoud van de bestaande rododendrons aan de straatzijde van de Oude Kasteellaan en de Matadilaan aanhaalt. Door de geplande rooilijn en grondafstand zou dit onderhoud en bij uitbreiding het behoud van deze rododendrons op de helling komen te staan.
Hieromtrent kan gesteld worden dat de geplande rooilijn en grondafstand enkel tot doel hebben duidelijkheid te scheppen inzake het openbaar domein en z'n beheer en verder niets wijzigen, waardoor deze rododendrons hun gebruikelijke beheer zullen kunnen blijven verkrijgen, desgevallend vanop het voorliggende openbaar domein.
Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad (artikel 8 van het gemeentewegendecreet).
De gemeenten leggen de ligging en de breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond. De gemeentelijke rooilijnplannen komen tot stand op de wijze, vermeld in afdeling 2. De procedure voor het tot stand komen van gemeentelijke rooilijnplannen is ook van toepassing op het wijzigen ervan. De opheffing van een gemeenteweg gebeurt door een besluit tot opheffing van de rooilijn, in voorkomend geval met inbegrip van het daartoe vastgestelde rooilijnplan, op de wijze, vermeld in afdeling 3 (artikel 11 van het gemeentewegendecreet).
In afwijking van artikel 11 van het gemeentewegendecreet kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningendecreet worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat (artikel 12,§2 eerste lid van het gemeentewegendecreet).
Als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeentelijk rooilijnplan dat niet in een ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen, neemt de gemeenteraad eerst een beslissing over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning (artikel 12,§2 tweede lid van het gemeentewegendecreet).
De mogelijkheid, vermeld in het eerste lid, geldt niet als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeenteweg die in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd is, of op een gemeentelijk rooilijnplan dat in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen. In dat geval gelden de procedureregels voor het opstellen van een ruimtelijk uitvoeringsplan (artikel 12,§2 derde lid van het gemeentewegendecreet).
Het omgevingsvergunningendecreet stelt in artikel 31,§1 tweede lid dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Elke beslissing dienaangaande dient erop gericht te zijn om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om die doelstelling te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op (1) de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau, en (2) de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak (artikel 3 van het gemeentewegendecreet).
Daarnaast dient bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet minimaal rekening te worden gehouden met de volgende principes: (1) wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang, (2) een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd, (3) de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen, (4) wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief, en (5) bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Hierbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen (artikel 4 van het gemeentewegendecreet).
Met betrekking tot de in voormeld omgevingsproject voorgestelde plaatselijke wijziging en aanleg van gemeentewegen werden volgende documenten bij het aanvraagdossier gevoegd:
De aanvraag is volgens het gewestplan Mechelen, zoals vastgesteld bij Koninklijk besluit van 05/08/1976 gelegen in de bestemming woongebieden. In deze zone gelden de stedenbouwkundige voorschriften van artikel 5 1.0 Woongebieden van het Koninklijk besluit van 28/12/1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen. De voorgestelde plaatselijke wijziging en aanleg van gemeentewegen past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden.
Het bij de aanvraag gevoegde ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan 'VOORSTEL ROOILIJNPLAN – Gemeente BONHEIDEN / 1° afd. Sectie B, nrs. 260/x/deel, 260/y/deel en deel zonder nummer Oude Kasteellaan - Matadilaan en de bijhorende berekening van de eventuele waardevermindering en -vermeerdering voldoen aan de vereisten vermeld in artikel 12,§2, eerste lid, artikel 16,§2 en §3 en artikel 20,§2 en §3 van het Decreet houdende de gemeentewegen.
De voorgestelde plaatselijke wijziging van gemeentewegen heeft gedeeltelijk betrekking op een gemeentelijk rooilijnplan, m.n. de atlas der buurtwegen en dit voor wat betreft de gemeenteweg Oude Kasteellaan (buurtweg nr. 13), maar heeft geen betrekking op gemeentewegen die in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd zijn, noch op een gemeentelijk rooilijnplan dat in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen.
In zitting van 30/08/2022 werd door de gemeenteraad een beslissing genomen over het agendapunt 'Openbaar domein/Omgeving - Gedeeltelijke wijziging gemeentelijk rooilijnplan Oude Kasteellaan (buurtweg nr. 13) i.h.k.v. het omgevingsproject OMV_2021191844 woonproject 'Matadi Residences' (2021/329): Goedkeuring'.
Bijgevolg is er voldaan aan de bepalingen van artikel 12,§2 van het gemeentewegendecreet en kan de gemeenteraad een beslissing nemen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning, de zogenaamde 'zaak van de wegen'. Hierbij spreekt de gemeenteraad zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, waarbij rekening wordt gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen.
De beoogde wijzigingen inzake de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeentewegen in en rondom het projectgebied vinden hun oorsprong in de bestaande situatie en het beoogde woonproject. Momenteel bevindt er zich tussen de Oude Kasteellaan en Matadilaan een privaat terrein met 1 vrijstaande woning in een groen ingerichte beboste omgeving. In vergelijking met de bestaande toestand wordt in het geplande project voorzien dat alle bestaande publieke functies gelegen op privaat domein, m.n. de Matadilaan, de groene bermen en baangrachten, worden opgenomen binnen het openbaar domein. Hierdoor wordt duidelijkheid gecreëerd over het publieke statuut van deze gronden.
De gemeente Bonheiden beschikt niet over een gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, waarin de decretale doelstellingen en principes werden verfijnd, geconcretiseerd en aangevuld. Bijgevolg wordt hier verder ingegaan op de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het gemeentewegendecreet.
Het gemeentewegendecreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Hiertoe voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op (artikel 3 gemeentewegendecreet):
De geplande wijzigingen inzake de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeentewegen in en rondom het projectgebied geven hieraan een invulling in die zin dat bestaande informele situatie wordt geformaliseerd.
Tot slot moet er ook rekening worden gehouden met de minwaardevergoeding/meerwaardevergoeding (artikel 28 gemeentewegendecreet): “De aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg geeft aanleiding tot een waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden waarop de gemeenteweg gesitueerd is. De vergoeding voor waardevermindering is verschuldigd door de gemeente aan de eigenaar van de grond in kwestie. De vergoeding voor waardevermeerdering is verschuldigd door de eigenaar van de betrokken grond en komt ten goede aan de gemeente.”
Het algemeen uitgangspunt bij het Decreet houdende de gemeentewegen is dat een meerwaarde betaald moet worden bij verplaatsingen of opheffingen van gemeentewegen. Hierbij wordt onder meer rekening gehouden met:
Bij het bepalen van de meerwaardevergoeding zal de gemeente ook rekening kunnen houden met specifieke situaties waarbij de overheid in het verleden bepaalde beslissingen heeft genomen, zoals het afleveren van bouw- of verkavelingsvergunningen, of de aanleg van wegen, kanalen of spoorwegen, waarbij de buurtwegen de facto verdwenen zijn.
Uit het schattingsverslag dat in opdracht van het gemeentebestuur Bonheiden op 15/03/2022 opgemaakt werd door Erik Van de Put gcv, Landmeet- en studieburo inzake onroerende goederen, blijkt dat de vergoeding voor waardevermindering die verschuldigd is door de gemeente aan de eigenaar van de grond in kwestie wordt geschat op € 0.
Uit de bij de aanvraag gevoegde verklaring van 'gratis grondafstand', die op 31/01/2022 werd opgemaakt door Terreno VOF, blijkt dat zij beloven om de percelen vermeld op het ontwerp van rooilijnplan en de bijhorende waardebepaling vrij en onbelast en zonder kosten over te dragen aan de gemeente Bonheiden.
Op basis van de elementen in het aanvraagdossier en voorgaande motiveringen is het mogelijk dat de gemeenteraad zich op basis van artikel 31 van het omgevingsvergunningendecreet gunstig uitspreekt over de ligging, de breedte en de uitrusting van deze gemeentewegen, en over opname in het openbaar domein.
Dit besluit heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1 - Neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg'.
Artikel 2 - Beslist de bezwaren over de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg' te verwerpen.
Artikel 3 - Keurt de aanleg, wijziging, verplaatsing en opheffing van de gemeentewegen gelegen Oude Kasteellaan en Matadilaan, zoals aangeduid op het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan 'VOORSTEL ROOILIJNPLAN – Gemeente BONHEIDEN / 1° afd. Sectie B, nrs. 260/x/deel, 260/y/deel en deel zonder nummer Oude Kasteellaan - Matadilaan' en de inrichtingsplannen horende bij de omgevingsvergunningsaanvraag met kenmerk OMV_2020151010 (gemeentelijk dossier met nummer 2021/329), ontvangen op 17/03/2022, ontvankelijk en volledig verklaard op 16/04/2022, goed. De vermelde plannen maken integrerend deel uit van deze beslissing.
Op 29/03/2022 leverde het college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunning af voor een verkaveling gelegen in de Peerlaarstraat.
In deze vergunning werd als last opgelegd dat de strook grond, op het verkavelingsplan aangeduid als lot 2, gratis aan de gemeente dient te worden afgestaan.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de kosteloze grondafstand te aanvaarden en de overeenkomstige akte goed te keuren.
29/03/2022: Het college van burgemeester en schepenen geeft een omgevingsvergunning af voor een verkaveling gelegen Peerlaarstraat met kadastrale aanduiding Bonheiden 2de afdeling/Rijmenam sectie B nr. 87/T.
In de omgevingsvergunning van 29/03/2022 voor de verkaveling van een perceel gelegen in de Peerlaarstraat werd grondafstand voor het realiseren van de bestemming van BPA nr. 8 "Peerlaarstraat" opgelegd.
Een perceel met een oppervlakte van 80 m² wordt gratis aan de gemeente afgestaan om te worden opgenomen in het openbaar domein.
Het nieuw gecreëerde perceel, aangeduid als lot 2 op het opmetingsplan, krijgt de kadastrale aanduiding Bonheiden 2de afdeling/Rijmenam 12031 B 87 A2 P0000.
Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41, 11° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Voor een in de Peerlaarstraat gelegen verkaveling werd in de omgevingsvergunning grondafstand opgelegd. Het over te dragen perceel is bestemd om te worden opgenomen in het openbaar domein.
De grondafstand moet nog bij authentieke akte worden vastgelegd.
Aangezien het hierbij om een daad van beschikking met betrekking tot onroerende goederen gaat is het aan de gemeenteraad de voorwaarden hiervan (akte) vast te stellen.
Aan de overdracht zelf van het onroerend goed zijn geen kosten verbonden.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de notariële akte voor de kosteloze overdracht van een perceel gelegen in de Peerlaarstraat met gereserveerde perceelidentificatie Bonheiden 2de afdeling/Rijmenam 12031 B 87 A2 P0000, die als bijlage bij dit besluit is gevoegd, en er integrerend deel van uitmaakt.
Artikel 2 - Beslist dat de burgemeester en de algemeen directeur de gemeente zullen vertegenwoordigen bij het verlijden van de akte.
Op 01/09/2020 leverde het college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunning af voor een perceel gelegen langs de Rijmenamseweg.
In deze vergunning werd als last opgelegd dat de strook grond, gelegen voor de rooilijn, gratis aan de gemeente dient te worden afgestaan.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de kosteloze grondafstand te aanvaarden en de overeenkomstige akte goed te keuren.
In de omgevingsvergunning nr. 2020/156 van 01/09/2020 voor het bouwen van twee halfopen woningen, na het slopen van de bestaande constructies, op een perceel gelegen langs de Rijmenamseweg werd grondafstand opgelegd voor het realiseren van de rooilijn volgens het rooilijnplan, goedgekeurd bij Koninklijk Besluit van 05/12/1974.
Een perceel met een oppervlakte van 20 m² wordt gratis aan de gemeente afgestaan om te worden opgenomen in het openbaar domein.
Het nieuw gecreëerde perceel, aangeduid als lot a op het opmetingsplan, krijgt de kadastrale aanduiding Bonheiden 1ste afdeling/Bonheiden C 568 E P0000.
Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41, 11° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Voor een langs de Rijmenamseweg gelegen perceel werd in de omgevingsvergunning grondafstand opgelegd. Het over te dragen perceel is bestemd om te worden opgenomen in het openbaar domein.
De grondafstand moet nog bij authentieke akte worden vastgelegd.
Aangezien het hierbij om een daad van beschikking met betrekking tot onroerende goederen gaat is het aan de gemeenteraad de voorwaarden hiervan (akte) vast te stellen.
Aan de overdracht zelf van het onroerend goed zijn geen kosten verbonden.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de notariële akte voor de kosteloze overdracht van een perceel gelegen langs de Rijmenamseweg met gereserveerde perceelidentificatie Bonheiden 1ste afdeling/Bonheiden C 568 E P0000, die als bijlage bij dit besluit is gevoegd, en er integrerend deel van uitmaakt.
Artikel 2 - Beslist dat de burgemeester en de algemeen directeur de gemeente zullen vertegenwoordigen bij het verlijden van de akte.
Op 22/03/2022 leverde het college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunning af voor een verkaveling gelegen langs de Weynesbaan.
De strook grond, gelegen voor de rooilijn, wordt gratis aan de gemeente afgestaan.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de kosteloze grondafstand te aanvaarden en de overeenkomstige akte goed te keuren.
Op 22/03/2022 werd de omgevingsvergunning nr. 2021/236 voor het verkavelen van een perceel in drie loten afgegeven. De verkaveling wordt getroffen door het ontwerp onteigeningsplan van de Weynesbaan van 06/04/1959.
Een perceel met een oppervlakte van 27 m², gelegen voor de ontworpen rooilijn, wordt door de verkavelaar gratis aan de gemeente afgestaan om te worden opgenomen in het openbaar domein.
Het nieuw gecreëerde perceel, aangeduid als lot A op het opmetingsplan, krijgt de kadastrale aanduiding Bonheiden 2de afdeling/Rijmenam 12031 B 198A6 P0000.
Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41, 11° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Voor een langs de Weynesbaan gelegen verkaveling wordt grondafstand gedaan. Het over te dragen perceel is bestemd om te worden opgenomen in het openbaar domein.
De grondafstand moet nog bij authentieke akte worden vastgelegd.
Aangezien het hierbij om een daad van beschikking met betrekking tot onroerende goederen gaat is het aan de gemeenteraad de voorwaarden hiervan (akte) vast te stellen.
Aan de overdracht zelf van het onroerend goed zijn geen kosten verbonden.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de notariële akte voor de kosteloze overdracht van een perceel gelegen langs de Weynesbaan met gereserveerde perceelidentificatie Bonheiden 2de afdeling/Rijmenam 12031 B 198 A6 P0000, die als bijlage bij dit besluit is gevoegd, en er integrerend deel van uitmaakt.
Artikel 2 - Beslist dat de burgemeester en de algemeen directeur de gemeente zullen vertegenwoordigen bij het verlijden van de akte.
Gemeente Bonheiden wenst in de toekomst meer gebruik te maken van duurzame en milieuvriendelijke wegmarkeringen.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
Raming: € 83.441,25 excl. btw of € 100.963,91 incl. 21% btw.
Raming: € 83.441,25 excl. btw of € 100.963,91 incl. 21% btw.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2022/0154 van Financiele dienst van 09 augustus 2022
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht “Aanbrengen van thermoplast wegmakeringen” vast mits de raming van € 83.441,25 excl. btw of € 100.963,91 incl. 21% btw, zoals vermeld in het bestek met nr. 2022/RB-421, opgesteld door de technische dienst, en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
Verschillende verzekeringen voor zowel de gemeente, het OCMW, alsook de VZW's Berentrode en Krankhoeve, dienen opnieuw te worden aanbesteed: personenverzekeringen, verzekeringen materiële schade, verzekeringen aansprakelijkheid, verzekeringen auto en hospitalisatieverzekering. . Conform de beslissing van de gemeenteraad van 29/06/2022 treedt de gemeente Bonheiden voor deze opdracht op als aankoopcentrale.
Op 29/06/2022 keurde de gemeenteraad ook de te voeren procedure voor de overheidsopdracht i.h.k.v. verzekeringen goed. Er werd gekozen voor de procedure 'mededingingsprocedure met onderhandeling' en de selectiecriteria (in de selectie leidraad) werden aangenomen. Er dienden zich drie kandidaten aan.
Aan de gemeenteraad wordt nu gevraagd het bestek goed te keuren.
Op 29/06/2022 keurde de gemeenteraad de te voeren procedure voor de overheidsopdracht i.h.k.v. verzekeringen goed. Er werd gekozen voor de procedure 'mededingingsprocedure met onderhandeling' en de selectiecriteria werden goedgekeurd.
Er werd een aankondiging geplaatst met aanvraag tot deelneming aan de opdracht. Hierop kwamen 3 reacties. Alle 3 de kandidaten voldoen aan de op de gemeenteraad goedgekeurde selectie leidraad. Zie hiervoor de bijlage.
Het bestek voor deze overheidsopdracht wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Na goedkeuring van dit bestek zal aan de kandidaten worden gevraagd een offerte in te dienen en er zal er worden beoordeeld aan welke van de 3 de opdracht wordt gegund. De verwachting is dat er in november 2022 uiteindelijk gegund kan worden.
Volgens art. 36,§2 van de wet inzake overheidsopdrachten van 17/06/2016 kan er bij een mededingingsprocedure met onderhandeling een vooraankondiging in het bulletin der aanbestedingen gebeuren. In deze vooraankondiging dienen de selectiecriteria waarop de dienstverleners worden geselecteerd worden vermeld. Deze criteria kunnen ook in een selectieleidraad.
De selectie leidraad werd gepubliceerd en er werden drie kandidaten weerhouden die aan de criteria voldoen.
Om de procedure verdergang te laten vinden, dient het bestek nu goedgekeurd te worden.
Enig artikel - Keurt het bestek in bijlage voor de overheidsopdracht “Afsluiten van diverse verzekeringspolissen voor gemeente Bonheiden, OCMW Bonheiden, vzw Krankhoeve en vzw Berentrode” goed.
In 2020 werd er een mobiliteitsraad samengesteld met vertegenwoordigers uit verschillende velden.
Daar het de bedoeling is van deze mobiliteitsraad een officiële adviesraad ter maken, wordt aan de gemeenteraad goedkeuring gevraagd voor de oprichting, de samenstelling en de statuten van de mobiliteitsraad.
In 2020 is de mobiliteitsraad vastgesteld, echter niet als officiële adviesraad. De schepen van mobiliteit, Bart Vanmarcke, wil deze adviesraad betrekken bij toekomstige mobiliteitsdossiers. Hiervoor is het dus nodig een officiële adviesraad mobiliteit, 'mobiliteitsraad', vast te laten stellen door de gemeenteraad.
Deze adviesraad zal bestaan uit stemgerechtigde leden en niet-stemgerechtigde leden. In de eerste groep zitten afgevaardigden van cultuur- en sportverenigingen, weggebruikers, scholen,... De tweede groep bestaat uit de schepen van mobiliteit en de secretaris. Uiteraard zullen de huidige leden van de door het college van burgemeester en schepenen vastgestelde mobiliteitsraad, op de hoogte worden gesteld.
De statuten zijn in grote lijnen gelijkvormig aan de statuten van de andere adviesraden. De statuten van de mobiliteitsraad zijn als bijlage aan dit besluit toegevoegd.
Het huishoudelijk reglement zal enkele maanden na de oprichting worden vastgesteld en ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
De fractie N-VA stelt volgend amendement voor:
Aanpassing van 2 naar 3 afgevaardigden namens de scholen op het grondgebied van Bonheiden.
Dit amendement wordt met eenparigheid van stemmen aangenomen.
Artikel 1 - Gaat akkoord met de oprichting van de mobiliteitsraad en stelt deze als volgt samen:
Artikel 2 - Gaat akkoord met de statuten voor de mobiliteitsraad.
Artikel 441 van het Decreet over het lokaal bestuur zegt:
Een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde brengt minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
In het kader van deze verplichting geeft schepen Mieke Van den Brande een toelichting over de uitoefening van de bevoegdheden en de taken, en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging PIDPA.
De toelichting is te vinden via volgende link:
https://www.pidpa.be/nieuws/een-stap-dichter-bij-de-toekomst
Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 441.
Enig artikel - Neemt kennis van de toelichting over de uitoefening van de bevoegdheden en de taken, en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging PIDPA.
Alle personeelsleden die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs, moeten geïnformeerd worden over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het vorige arbeidsreglement van 26/06/2019 op te heffen en het nieuwe arbeidsreglement voor het gemeentelijk onderwijs (lagere gemeenteschool en de gemeentelijke kleuterschool) vast te stellen.
Een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen personeel en schoolbestuur.
Alle personeelsleden die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs, moeten geïnformeerd worden over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn.
Het Decreet Rechtspositie en het Decreet Basisonderwijs laten voldoende ruimte om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur.
Het oude arbeidsreglement vervalt, het nieuwe arbeidsreglement gaat in voege, zoals het voorbeeld in bijlage.
De volgende wijzigingen worden aangebracht:
Het ABC (vroeger ABOC) ging op 13/06/2022 eenparig akkoord met en verleende gunstig advies over de nieuwe tekst van het arbeidsreglement.
Artikel 1 - Heft het huidige arbeidsreglement voor de gemeentelijke onderwijsinstellingen, vastgesteld door de gemeenteraad op 26/06/2019, op.
Artikel 2 - Stelt het "Arbeidsreglement gemeentelijke onderwijsinstellingen" vast zoals gehecht als bijlage aan dit besluit.
Artikel 3 - Maakt dit arbeidsreglement bekend overeenkomstig de bepalingen in het Decreet over het lokaal bestuur en artikel 15 van de Wet van 08/04/1965 tot instelling van de arbeidsreglementen (specifieke bekendmaking).
Dit punt werd geagendeerd op de gemeenteraad van juni 2022 op vraag van Barbara Maes, fractievoorzitter Groen, en werd verdaagd naar de gemeenteraad van augustus 2022.
De gemeenteraad vraagt om de tips over genderinclusief schrijven, zoals beschreven in de brochure gehecht aan dit besluit, toe te passen op de gemeentelijke communicatie naar de burgers toe.
29/06/2022: Behandeling van dit punt op de gemeenteraad, de voorzitter besliste dit punt te verdagen naar de gemeenteraad van augustus.
Alle federale ambtenaren hebben in mei 2022 een brochure gekregen over genderinclusief taalgebruik. De brochure is een initiatief van het Federaal Netwerk Diversiteit en federaal minister van Ambtenarenzaken Petra De Sutter.
De tips moeten leiden tot een overheidscommunicatie waar iedereen zich in kan herkennen. Zo roept de brochure op om het woord 'arts' te gebruiken in plaats van 'geneesheer' of 'leerkracht' in plaats van 'leraar' of 'lerares'.
Voor alle duidelijkheid: het gaat niet om een reeks regels die ambtenaren moeten naleven. Het zijn tips die het overheidspersoneel bewust moet maken van inclusief schrijven. "Het is een manier van schrijven met als doel om respectvol met gender om te gaan en in het bijzonder voor de plaats van het vrouwelijke in de communicatie", is te lezen in de brochure.
De meerderheidsfracties stellen volgend amendement voor:
Enig artikel – Vraagt de communicatiedienst om de tips over genderinclusief schrijven, zoals beschreven in de brochure gehecht aan dit besluit, te bezorgen aan alle medewerkers en te bespreken op de volgende stuurgroep communicatie om zo de bewustwording rond genderinclusiviteit in het bestuur te promoten.
Dit amendement wordt met 16 stemmen voor (Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Charlotte Pittevils) en 6 onthoudingen (Guido Vaganée, Karolien Huibers, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes) aangenomen.
Enig artikel – Vraagt de communicatiedienst om de tips over genderinclusief schrijven, zoals beschreven in de brochure gehecht aan dit besluit, te bezorgen aan alle medewerkers en te bespreken op de volgende stuurgroep communicatie om zo de bewustwording rond genderinclusiviteit in het bestuur te promoten.
Dit punt werd geagendeerd door Guido Vaganée, fractieleider N-VA:
Heel wat mensen hebben een huisdier. Tijdens de Coronapandemie is dit aantal nog gestegen. Als de baasjes van de huisdieren gaan werken, zitten deze vaak lang alleen.
Aan de andere kant zijn er mensen die graag dieren zien maar niet de mogelijkheid hebben om een huisdier te houden of iets te oud zijn om elke dag voor een huisdier te zorgen.
Vzw AAP is een project gestart (Aallez) om baasjes en dierenvrienden met tijd bij elkaar te brengen.
Het huisdier wordt de verbindende factor om deze bij mekaar te brengen.
Het huisdier wordt de verbindende factor om deze bij mekaar te brengen.
Voor het plusbaasje
Voor het baasje
Voor het huisdier
Hoe werkt het
De baasjes betalen een gift aan vzw AAP (ter ondersteuning van het project en hun missie) en de vzw start de zoektocht naar een plusbaasje in de buurt. Op basis van de info die de baasjes van de vzw krijgt, beslist de eigenaar van het huisdier met wie je wilt kennismaken.
Indien beide partijen akkoord zijn, wordt er een modelcontract opgemaakt met de nodige afspraken (frequentie, data, …).
In deze overeenkomst zit ook een verzekering vervat.
Plusbaasjes kunnen zich via de vzw gratis registreren en zijn bovendien verzekerd tijdens hun wandelingen.
Momenteel is dit project al actief in Antwerpen, Mechelen en Aartselaar.
De meerderheidsfracties stellen volgende amendement voor:
Wijzigt artikel 1 als volgt:
Artikel 1 - De gemeenteraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen de diensten opdracht te geven de vraag van diereneigenaars en de hulp van vrijwilligers te publiceren op het platform '2820 Vraagt/burenhulp', zodat zij elkaar kunnen vinden.
Dit amendement wordt met 18 stemmen voor (Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes) en 4 onthoudingen (Jan Fonderie, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Charlotte Pittevils) aangenomen.
Artikel 1 - De gemeenteraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen de diensten opdracht te geven de vraag van diereneigenaars en de hulp van vrijwilligers te publiceren op het platform '2820 Vraagt/burenhulp', zodat zij elkaar kunnen vinden.
Artikel 2 - De dienst communicatie zet een campagne op om onze inwoners te informeren over dit project.
Dit punt werd geagendeerd door Guido Vaganée, fractieleider N-VA:
Niemand kan erom heen de laatste maanden: onze energieprijzen vliegen de pan uit. En dat zal niet alleen een grote impact hebben op de gezinnen, bedrijven en instanties in ons land maar ook de verenigingen zullen deze verhoging voelen.
Daarom wil onze N-VA fractie een maatregel uit het Vlaamse relanceplan onder de aandacht brengen. De Vlaamse regering heeft namelijk middelen vrijgemaakt en biedt gratis energiescans aan aan het Vlaamse jeugdwerk. Het blijft echter niet enkel bij gratis energiescans, maar de jeugdverenigingen kunnen ook kiezen voor een gratis energiecoaching.
Afhankelijk van het energieverbruik van je kiezen tussen twee formules:
Verbruikt je gebouw minder dan 40 kWh/m² per jaar, maar wil je toch een energiescan, dan kan er een uitzondering gemaakt worden indien je kan aantonen dat er plannen zijn om de bezettingsgraad van je infrastructuur te verhogen.
Naast deze energiescan kunnen organisaties of lokale overheden die beschikken over eigen cultuur – of jeugdinfrastructuur ook een renteloze lening aangaan bij Vlaanderen om zonnepanelen te plaatsen op hun gebouwen.
Enig artikel - Geeft de opdracht aan de schepenen van milieu en jeugd om samen met de diensten dit aanbod onder de aandacht te brengen van de jeugdverenigingen in onze gemeente en hen te ondersteunen in de aanvragen.
De voorzitter sluit de zitting op 31/08/2022 om 22:27.
Namens Gemeenteraad,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad