Terug
Gepubliceerd op 30/04/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 22/04/2025 - 12:30

Reglement interne orde intergemeentelijke veiligheidscel: Goedkeuring

Aanwezig: Lode Van Looy, burgemeester-voorzitter
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, schepenen
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Yves Goovaerts, schepen

De 10 volgende gemeenten werken intergemeentelijk samen rond noodplanning en stelden ook gezamenlijk een noodplanningsambtenaar aan: Aartselaar, Bonheiden, Boom, Duffel, Hemiksem, Niel, Putte, Rumst, Schelle en Sint-Katelijne-Waver.  Er werd ook al geruime tijd een intergemeentelijke veiligheidscel opgericht. Het reglement van interne orde van de intergemeentelijke veiligheidscel wordt nu voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring. 

Feiten en context

De 10 volgende gemeenten werken intergemeentelijk samen rond noodplanning en stelden ook gezamenlijk een noodplanningsambtenaar aan: 

  • Aartselaar;
  • Bonheiden;
  • Boom;
  • Duffel;
  • Hemiksem;
  • Niel;
  • Putte;
  • Rumst;
  • Schelle;
  • Sint-Katelijne-Waver.

Er werd ook al geruime tijd een intergemeentelijke veiligheidscel opgericht. Het reglement van interne orde van de intergemeentelijke veiligheidscel wordt nu voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring. Het zal ook ter kennisname naar de gemeenteraad van mei worden verzonden.

Juridische grond
  • Het Decreet over het lokaal bestuur.
  • Koninklijk besluit betreffende de lokale noodplanning dd. 22/05/2019 en daarop volgende uitvoeringsbesluiten en omzendbrieven.
Argumentatie

Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met het aan de 10 deelnemende gemeenten voorgelegde reglement van interne orde voor de intergemeentelijke veiligheidscel. 

Publieke stemming
Aanwezig: Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Keurt volgend reglement interne orde voor de intergemeentelijke veiligheidscel goed. 

Dit reglement bepaalt de wijze waarop de intergemeentelijke veiligheidscel zijn bevoegdheid uitoefent.

1. Voorzitter:

De vergadering staat onder het voorzitterschap van de burgemeester die tijdens de installatievergadering van de intergemeentelijke veiligheidscel door de burgemeesters met eenvoudige meerderheid van stemmen verkozen is. 

Tijdens de installatievergadering worden door de burgemeesters 2 ondervoorzitters gekozen.  Deze zullen de vergadering leiden bij afwezigheid van de voorzitter.  De eerste ondervoorzitter is de ondervoorzitter met de meeste stemmen, de tweede ondervoorzitter is de ondervoorzitter met de tweede meeste stemmen.  Bij gelijkheid der stemmen bepaalt de voorzitter de volgorde der ondervoorzitters.

De verkozenen nemen hun functie waar tot de eerste installatievergadering van een intergemeentelijke veiligheidscel bij een nieuwe legislatuur of tot hun schriftelijke vraag tot ontheffing uit hun functie door de intergemeentelijke veiligheidscel wordt aanvaard.

2. Secretaris:

Zoals bepaald in artikel 4 van het Koninklijk Besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en –situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen, wordt het secretariaat verzorgd door de intergemeentelijke noodplanningscoördinator.

3. Taken intergemeentelijke veiligheidscel:

De taken voor de gemeentelijke veiligheidscellen zoals voorzien in artikel 3 van het Koninklijk Besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en –situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen, gelden eveneens voor de intergemeentelijke veiligheidscel:

  1. actualiseren van de nood- en interventieplannen en de bestemmelingen ervan op de hoogte brengen;
  2. organiseren van oefeningen;
  3. evalueren van noodsituaties en oefeningen;
  4. opmaken van de risico-inventaris en –analyse;
  5. organiseren van de voorafgaande informatie over de noodplanning

4. Vergaderingen:

Plaats van samenkomst IGVC:

Brandweerkazerne Duffel: Spoorweglaan 2/bus 1, 2570 Duffel

Alternatieve plaatsen van samenkomst IGVC:

Gemeentehuis Sint-Katelijne-Waver Lemanstraat 63, 2860 Sint-Katelijne-Waver

Gemeentehuis Rumst, Koningin Astridplein 12, 2840 Rumst.

  • In functie van de agenda kan beslist worden om de vergadering elders te laten doorgaan.
  • De intergemeentelijke veiligheidscel komt samen op afroep van de voorzitter of van de ondervoorzitter in functie van de noodwendigheden.  Agendapunten kunnen door elk lid worden doorgegeven aan de intergemeentelijke noodplanningscoördinator of aan de voorzitter, die vervolgens binnen redelijke termijn de intergemeentelijke veiligheidscel samenroept.
  • De intergemeentelijke veiligheidscel zal minstens 2 maal per jaar samenkomen.
  • De voorzitter en de intergemeentelijke noodplanningscoördinator bereiden de vergadering voor en stellen de agenda vast.
  • Alle leden van de veiligheidscel kunnen zowel per mail als per brief uitgenodigd worden, minimum drie weken op voorhand.  Deze uitnodiging vermeldt de datum, de plaats, het uur en de agendapunten van de vergadering en bevat het verslag van de vorige vergadering.  Eventuele documenten met betrekking tot de vergadering kunnen eveneens met de uitnodiging verstuurd worden.
  • De vergadering is enkel rechtsgeldig als minstens de helft +1 van de burgemeesters (of hun gemandateerde vervanger) aanwezig zijn op de intergemeentelijke veiligheidscel.
  • Tijdens de vergadering bestaat voor elk lid de mogelijkheid om agendapunten toe te voegen.
  • De vergadering beslist in consensus over de onderwerpen die de gezamenlijke belangen dienen.  Punten die specifiek 1 gemeente aanbelangen worden behandeld op initiatief van de desbetreffende gemeente.
  • Ten behoeve van de verschillende gemeenten zal een verslag opgesteld worden van elke vergadering waarin zowel de algemene items als de louter gemeentelijke items worden opgenomen.
  • Het verslag van de vergadering wordt opgesteld door de intergemeentelijke noodplanningscoördinator.  De leden van de veiligheidscel ontvangen een voorlopig verslag binnen een redelijke termijn na de vergadering.   Dit verslag wordt tijdens de volgende vergadering ter goedkeuring voorgelegd.

5. Kostenverdeling:

De gemeenten bieden de veiligheidscel de materiële en financiële ondersteuning die nodig is om een normale werking van de intergemeentelijke veiligheidscel uit te bouwen.

De gemaakte kosten die louter aan 1 specifieke gemeente kunnen toegeschreven worden, worden integraal door de desbetreffende gemeente gedragen.

De kosten verbonden aan de intergemeentelijke samenwerking worden opgelijst.  De gemeente Boom staat in voor het dragen van deze kosten. Elke gemeente voorziet jaarlijks in een voorschot van 80% van de werkingskosten van het vorige werkjaar en dit uiterlijk 1 maand na de eerste vergadering van het nieuwe jaar.

De intergemeentelijke noodplanningscoördinator is belast met het verzamelen van alle onkosten die door de intergemeentelijke veiligheidscel gemaakt worden.  Hij zal deze kostenstaat en de bewijsstukken ter goedkeuring voorleggen aan de intergemeentelijke veiligheidscel op de eerste vergadering van het nieuwe werkjaar.  Na aanvaarding zullen de kosten gelijkwaardig verdeeld en gedragen worden over en door de 10 betrokken gemeenten.

6. Uitrusting vergaderlokaal:

Een standaard vergaderlokaal met de mogelijkheid tot projectie.

In functie van de agenda kan bijkomende technische uitrusting voorzien worden.

7. Wijzigingen:

Wijzigingen aan het reglement van interne orde van de intergemeentelijke veiligheidscel worden bij eenvoudige meerderheid der stemmen in de intergemeentelijke veiligheidscel goedgekeurd.

8. Goedkeuring en kennisgeving:

Dit reglement van interne orde van de intergemeentelijke veiligheidscel zal ter goedkeuring worden voorgelegd aan het college van Burgemeester en schepenen van de gemeenten Aartselaar, Bonheiden, Boom, Duffel, Hemiksem, Niel, Putte, Rumst, Schelle en Sint-Katelijne-Waver, voor verzending en kennisname naar de gemeenteraden van de 10 betrokken gemeenten. 

Artikel 2 - Verzendt dit reglement ter kennisname naar de gemeenteraad van mei 2025.