Op 03/07/2018 ondertekende de gemeente Bonheiden een overeenkomst met IGEMO voor de opmaak van een landschapsbeheersplan voor de Bruinbeekvallei. De eerste fase van het project werd afgerond. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan het Onderzoeksrapport (einde deelfase 1) en akkoord te gaan met het voorgestelde vervolgtraject van het project. Aan de gemeenteraad wordt ook gevraagd de volgende deelopdrachten te gunnen aan IGEMO.
De Vallei van de Bruine Beek is een natuurlijk mozaïeklandschap gelegen ten noorden van de dorpskern van Bonheiden. De aanwezige ankerplaats ‘Vallei van de Bruine Beek met kasteeldomeinen Berentrode en Zellaer’ en zijn erfgoedlandschappen en monumenten genieten beschermingen vanuit het Onroerend Erfgoeddecreet. De druk op de ankerplaats door bebouwing en landbouw wordt echter elke dag groter. Daarom besliste het gemeentebestuur van Bonheiden om voor de ankerplaats ‘Vallei van de Bruine Beek’ een geïntegreerd landschapsbeheersplan te laten opstellen. IGEMO werd hiervoor in 2018 aangesteld.
Het beheersplan zal een gebiedsgerichte beheersvisie bevatten, met bijhorende doelstellingen en maatregelen ter uitvoering van die doelstellingen. Het beheersplan moet zo zorgen voor het beheer en de ontsluiting van erfgoed en natuur in dit gebied.
Zowel de opmaak als de beheersmaatregelen, welke voor 24 jaar worden vastgelegd, worden door de overheid gesubsidieerd.
De opmaak van het beheersplan werd onderverdeeld in verschillende deelopdrachten:
Enkele opmerkingen over het hoofdstuk ruiterroute.
College van burgemeester en schepenen heeft ondertussen principieel haar goedkeuring gegeven over de aanleg van een ruiterroute in onze gemeente. Het gaat wel om een heel andere route als die in het beheersplan staat.
Ook de opgesomde criteria verschillen met de richtlijnen die wij gaan volgen. Gemeente wenst beroep te doen op ondersteuning van Sport Vlaanderen en daarom gaan wij ook hun voorwaarden volgen.
Als het kan en mag wordt het ook een ruiter- en menroute. Voor de menroute volgen we grotendeels de ruiterrouten. Daar waar paard met wagen niet doorkan voorzien we een bypass.
Met paardenroute wil het gemeentebestuur deel uitmaken van een netwerk en daarom gaan we linken voorzien met de ruiterroute van Putte en de Rock Wechter ruiterroute.
Deze tekst werd intussen aangepast in het onderzoeksrapport.
De meerderheidsfracties wensen dit punt te amenderen als volgt:
Toevoeging van: “Artikel 4 - Het college van burgemeester en schepenen werkt een structuur uit om een afvaardiging van de gemeenteraadsleden te betrekken bij de inhoudelijke uitwerking van het beheersplan.”
Stemming van het amendement: Met eenparigheid van stemmen, wordt dit amendement aangenomen.
De N-VA-fractie trekt vervolgens hun amendement in.
De nodige kredieten voor het project zijn voorzien in de meerjarenplanning op A7.6.3 (Opmaak landschapsbeheerplan Bruinbeekvallei): € 125.100.
Voor de komende jaren zijn in de meerjarenplanning de volgende budgetten voorzien op A7.6.3:
Visum:
Het visum van de financieel directeur wordt toegekend aan deze verbintenis. Daarmee wordt bevestigd dat er geen enkele aanwijzing is gevonden dat deze uitgave onwettig, onregelmatig of zonder voldoende krediet in het lopende boekjaar of zonder verbintenis mogelijk binnen het meerjarenplan, zou worden aangegaan.
Gunstig visum Visum 2021/0102 van Els Van Bever van 19 april 2021
Gunstig visum FA 2021/00060 van Financiele dienst van 28 maart 2021
Artikel 1 - Keurt het onderzoeksrapport (deelopdracht 1) en het voorgestelde projectverloop goed.
Artikel 2 - Keurt de aangepaste overeenkomst met IGEMO goed als volgt:
OVEREENKOMST HOUDENDE OPMAAK VAN HET BEHEERSPLAN Onroerend Erfgoed en Natuurbeheerplan VOOR DE “VALLEI VAN DE BRUINE BEEK” TE BONHEIDEN
Overeenkomst IGEMO – Gemeente Bonheiden
Tussen de ondertekenden
Enerzijds
De intergemeentelijke vereniging voor ontwikkeling van het gewest Mechelen en omgeving (IGEMO), publieke rechtspersoon die de vorm van een dienstverlenende vereniging overeenkomstig het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, heeft aangenomen, met maatschappelijke zetel gevestigd te 2800 Mechelen, Schoutetstraat 2 en KBO nr. 0213.349.124, vertegenwoordigd door de heer Ivan Blauwhoff, voorzitter en Peter De Bruyne, algemeen directeur;
Hierna “IGEMO” genoemd en
Anderzijds
Het gemeentebestuur Bonheiden, vertegenwoordigd door haar gemeenteraad, handelend in uitvoering van haar beslissing van 28/04/2021 en voor wie hier optreden de heer Lode Van Looy, burgemeester en Ethel Van den Wijngaert, Algemeen Directeur;
Hierna “de gemeente Bonheiden” genoemd,
Is overeengekomen wat volgt:
Artikel 1: Voorwerp van de overeenkomst
§1. De gemeente Bonheiden stelt IGEMO aan voor het opmaken van een beheersplan Onroerend Erfgoed (OE) en een natuurbeheerplan voor de Vallei van de Bruine Beek.
§2. De opdracht heeft tot doel om een beheersplan OE en natuurbeheerplan op te maken voor het erfgoedlandschap ‘Vallei van de Bruine Beek’ ook ‘Bruine Beekvallei’ genoemd te Bonheiden.
Het beheersplan bevat een visie voor het toekomstig beheer van het onroerend en landschappelijk erfgoed, met als doel het vrijwaren, versterken, herstellen en/of het verbeteren van de erfgoedwaarden die aan de basis liggen van de bescherming. Er wordt rekening gehouden met archeologisch, bouwkundig en landschappelijk erfgoed. Raakvlakken met andere beleidsvelden worden mee opgenomen.
§3. De opdracht wordt opgedeeld in volgende deelopdrachten:
- Deelopdracht 1: Vooronderzoek en samenstellen van een beheerscommissie
- Deelopdracht 2: Gericht onderzoek en analyse
- Deelopdracht 3: Uitzetten van een beheersvisie en opmaak van beheersdoelstellingen
- Deelopdracht 4: Opmaken van beheersmaatregelen
- Deelopdracht 5: Indienen van een beheersplan
- Deelopdracht 6: Plannen van een vervolgtraject
- Deelopdracht 7: Communicatie (optioneel)
§4. Onderhavige overeenkomst vervangt eerdere overeenkomsten en/of andere afspraken, zowel mondeling als schriftelijk, wat betreft het voorwerp van onderhavige overeenkomst, nl. de opmaak van een beheersplan Onroerend Erfgoed (OE) en een natuurbeheerplan voor de Vallei van de Bruine Beek te Bonheiden.
Artikel 2: Afbakening gebied
§1. De Vallei van de Bruine Beek is gelegen in het noorden van de gemeente Bonheiden en wordt begrensd door de Putsesteenweg en de Oude Baan, de Krankhoevelei en de Harentstraat, Dobbelhuizen, de Kanonniersweg, de Oude Kasteellaan en de Berentrodedreef, de Grote Doelstraat, de Zellaerdreef, de Roggemansstraat, de Mechelsesteenweg en de Bruine Beekstraat.
§2. Bijlage 1 geeft een grafische afbakening van het projectgebied weer.
Artikel 3: Opdrachtomschrijving
§1. De globale opdracht heeft tot doel om een beheersplan op te stellen met een gebiedsgerichte visie voor de ankerplaats ‘Vallei van de Bruine Beek’ te Bonheiden – met uitzondering voor het beheer van Kasteel Zellaer en die van Kleine Krankhoeve. Het beheersplan zet voor lange termijn doelstellingen en concrete maatregelen uit die zorgen voor het goed beheer en de ontsluiting van het erfgoed en de natuur in dit gebied.
§2. IGEMO verbindt zich ertoe om ter uitvoering van de opdracht een beheersplan op te maken voor de Vallei van de Bruine Beek te Bonheiden volgens de richtlijnen van het Agentschap Onroerend Erfgoed en een natuurbeheerplan volgens de richtlijnen van het Agentschap Natuur- en Bos. Het beheersplan OE omvat:
Deelopdracht 1:
- Identificatie: afbakening, beschermde objecten/sites, gegevens
- Historische schets
- Samenstellen van een beheerscommissie
Deelopdracht 2:
- Verdere historische analyse
- Inventaris: huidige toestand van het onroerend erfgoed en toestandsrapport
- Erfgoedwaarden
Deelopdracht 3:
- Beheersvisie en doelstellingen van het toekomstig beheer
Deelopdracht 4:
- Toekomstige beheersmaatregelen om de doelstellingen te realiseren
- Opvolging en evaluatie: plan opstellen voor de opvolging van het beheersplan
Het natuurbeheerplan omvat:
Deelopdracht 1:
- Verkenning: een algemene beschrijving en een globaal kader voor de ecologische, de sociale en de economische functie
Deelopdracht 2:
- Verdieping verkenning
- Inventaris: een gedetailleerde beschrijving van de bestaande toestand, verzameling van de nodige terreininformatie om de doelstellingen concreet uit te werken en/of op te volgen
Deelopdracht 3:
- Beheerdoelstellingen
Deelopdracht 4:
- Beheermaatregelen om de beheerdoelstellingen te realiseren
- Opvolging: een beschrijving van de wijze waarop de realisatie van de beheerdoelstellingen zal worden opgevolgd en geëvalueerd
§3. De opdrachtgever verbindt zich er toe aan IGEMO alle noodzakelijke plannen en documenten ter beschikking te stellen conform de vooropgestelde planning voor het uitvoeren van de opdracht teneinde de deadline(s) in functie van de subsidiërende overheden te respecteren.
Artikel 4: Methodiek
De opmaak van het beheersplan OE en natuurbeheerplan dient in verschillende fasen te gebeuren en gebeurt in verschillende snelheden. Voor een meer gedetailleerde timing van de deelopdrachten wordt verwezen naar de planning in bijlage 3.
Deelopdracht 1 : Vooronderzoek en samenstellen van een beheerscommissie
§1. Onderzoek
Het luik onderzoek is uitgevoerd zoals overeengekomen in de ondertekende overeenkomst tussen de gemeente Bonheiden en IGEMO op 3 juli 2018 en voorgelegd en goedgekeurd door het schepencollege op 6 april 2021.
Het onderzoek bevat de identificatie van alle ruimtelijke en beleidsmatige randvoorwaarden en uitgangspunten die betrekking hebben op het gebied. Het onderzoek spitst zich toe op het bouwkundig erfgoed en op de aanwezige natuur via heuristisch- en beperkt terreinonderzoek.
In deze fase zijn alle actoren binnen de Bruine Beekvallei te Bonheiden geïdentificeerd en gecontacteerd. IGEMO heeft een bericht opgemaakt voor de verschillende eigenaars, gebruikers en beheerders.
De analyse van het gebied bevat het volgende:
- Beschrijving bestaande functies in en rond het gebied
- Beschrijving van (potentiële) relaties van het gebied en de directe omgeving
- Overzicht van bestaande sectorale beleidsuitgangspunten voor het gebied
- Overzicht van bestaande bestuurlijke en ambtelijke afspraken
- Identificatie en mobilisatie belangrijkste stakeholders en actoren
- Inventaris van bestaande studies m.b.t. het onroerend erfgoed
- Inventaris van bestaande studies m.b.t. de natuurelementen
De analyse van het vooronderzoek bevat een overzicht van bestaande studies op vlak van erfgoed en natuur en een opsomming van alle mogelijke hiaten in het onderzoek die het onderwerp kunnen zijn van bijkomstig onderzoek. Het resultaat van het vooronderzoek wordt voorgelegd aan de gemeente.
In de fase van vooronderzoek is ook de nodige informatie verzameld om de subsidiemogelijkheden van het dossier door het Agentschap Natuur en Bos scherp te stellen.
§2. Beheerscommissie
In een gebied met meerdere eigenaars, gebruikers of beheerders zoals in de Vallei van de Bruine Beek, is een beheerscommissie de aangewezen manier om samen na te denken over het beheer van erfgoed en natuur binnen deze ankerplaats. De beheerscommissie is een overlegplatform met een evenwichtige vertegenwoordiging.
In de beheerscommissie zijn de volgende organisaties vertegenwoordigd:
- Gemeente Bonheiden
- IOED IGEMO
- Vlaams Agentschap Onroerend Erfgoed
- Vlaams Agentschap Natuur- en Bos
- Bosgroep Antwerpen Zuid
- Regionaal Landschap Rivierenland
- Natuurpunt lokale afdeling
Andere partners kunnen na overleg met de gemeente toegevoegd worden in de beheerscommissie of geraadpleegd worden in het kader van de opmaak van het beheersplan, voor beleidsvragen en afstemming op andere plannen of voor het zoeken naar opportuniteiten op vlak van beheer en ontsluiting.
De gemeente wijst een of meerdere vertegenwoordigers aan die het mandaat hebben om in naam van de gemeente te handelen tijdens de beheerscommissie.
De beheerscommissie heeft diverse taken. Ze werkt de beheersdoelstellingen uit voor de ankerplaats van de Bruine Beekvallei op het grondgebied van Bonheiden, ze geeft het beheersplan mee vorm en verleent advies. Daarenboven zal ze het eigenlijke beheer begeleiden, het beheersplan opvolgen en structureel overleg organiseren en onderhouden en verschillende ruimtegebonden initiatieven op elkaar afstemmen.
De vorm en rol van de beheerscommissie is vastgelegd in het Onroerenderfgoeddecreet art. 8.1.2 en het Onroerenderfgoedbesluit art. 8.2.1. De beheerscommissie komt bijeen na elke deelfase en minstens twee keer per jaar.
Deelopdracht 2 : Gericht onderzoek en analyse
§1. Het gericht onderzoek en de analyse vormt de basis voor het uitwerken van de beheersvisie, de beheersdoelstellingen en voor het plannen van gepaste maatregelen. Dit zal (bouw)historisch, floristisch, faunistisch en abiotisch onderzoek zijn.
Het onderzoek resulteert in een bredere analyse van De Bruine Beekvallei. Een sterkte-zwakteanalyse brengt de knelpunten en opportuniteiten binnen de Vallei van de Bruine Beek in kaart.
§2. Voor het uitvoeren van bijkomend natuuronderzoek zal IGEMO beroep doen op expertise van derden.
§3. Bij aanvang van opdracht twee zal de beheerscommissie een eerste keer samenkomen. OP het einde van deelopdracht 2 zal het onderzoeksresultaat worden voorgelegd aan en goedgekeurd door de beheerscommissie.
Deelopdracht 3 : Uitzetten van beheersvisie en opmaken beheersdoelstellingen
§1. De beheersvisie moet duidelijk de richting en ambities aangeven die men uit wil met het erfgoed en de natuur in de ankerplaats van de Bruine Beekvallei te Bonheiden voor de komende 24 jaar.
Als voorbereiding op het vormen van een gedragen visie worden er buurtconvenanten georganiseerd waarin eigenaars, gebruikers en beheerders samenkomen om de visie scherp te stellen. Buurtconvenanten zijn comités van een aantal eigenaars, gebruikers of beheerders die worden samengesteld op basis van nabijgelegen percelen binnen de ankerplaats waarvan zij eigenaar zijn, gebruiken of beheren. Het aantal wordt vastgelegd in samenspraak met de gemeente.
IGEMO zal de bijeenkomsten van de buurtconventanten coördineren, de gemeente staat in voor de praktische organisatie van de participatiemomenten en de bijkomende kosten hiervan.
De resultaten van de buurtconventanten zullen aan de beheerscommissie worden voorgelegd. De beheerscommissie zal vervolgens een definitieve beheersvisie vastleggen, waarop de beheersdoelstellingen gebaseerd worden.
§2. Na het goedkeuren van de visie kan gestart worden met het uitwerken van beheersdoelstellingen op basis van de beheersvisie. Omdat er verschillende thema’s zijn, worden er een aantal werkgroepen per deelgebied gevormd die telkens gepaste expertise bijeenbrengt.
De beheersdoelstellingen geven weer wat men wilt bereiken, op welke manier en waarom. De doelstellingen worden opgemaakt in functie van het behoud, beheer, verbetering of herstel van natuur en erfgoed in de Bruine Beekvallei en zet in op het ontsluiten hiervan.
De resultaten van de verschillende werkgroepen worden voorgelegd aan de beheerscommissie, die daarop de definitieve beheersdoelstellingen vastlegt.
§3. Voor de uitwerking van de visie en doelstellingen van het natuurgedeelte zal IGEMO beroep doen op expertise van derden.
Deelopdracht 4: Opmaken van beheersmaatregelen
§1. De beheersmaatregelen zijn een opsomming en verantwoording van alle concrete eenmalige en terugkerende maatregelen en werkzaamheden die nodig zijn om de beheersdoelstellingen te bereiken. Deze beheersmaatregelen worden gekozen in functie van de doelstellingen die de beheerscommissie heeft aangegeven.
De resultaten van deze deelopdracht worden voorgelegd aan de beheerscommissie, die daarop de definitieve beheersmaatregelen vastlegt.
§2. Voor het opmaken en uitschrijven van concrete maatregelen voor het gedeelte natuur zal IGEMO beroep doen op diensten van derden.
Deelopdracht 5: Goedkeuren van beheersplan
§1. Wanneer de beheersvisie, de beheersdoelstellingen en de beheersmaatregelen voltooid zijn, worden alle resultaten voorgelegd aan de beheerscommissie ter goedkeuring. Vervolgens zal IGEMO het beheersplan OE en het natuurbeheerplan finaliseren. IGEMO zal de eindredactie en lay-out van dit document verzorgen.
§2. Na de goedkeuring door de beheerscommissie, kan het beheersplan op het College van Burgemeester en Schepenen van de gemeente worden goedgekeurd. Wanneer het college haar goedkeuring geeft, wordt het beheersplan ingediend bij het Agentschap Onroerend Erfgoed en het natuurbeheerplan bij het Agentschap Natuur en Bos. Na goedkeuring van het dossier door de betreffende agentschappen, zal de gemeente aanspraak kunnen maken op de decretaal voorziene subsidies.
§3. Wanneer bovenvermelde plannen finaal door alle bevoegde instanties zijn goedgekeurd, zal IGEMO samen met de gemeente één informatiemoment plannen over het beheersplan. IGEMO zal dit informatiemoment coördineren en de gemeente staat in voor de praktische organisatie van de participatiemomenten en de bijkomende kosten hiervan.
Deelopdracht 6: Plannen van vervolgtraject
§1. Om het beheersplan uit te voeren en te doen slagen, dienen de beheersdoelstellingen opgevolgd en geëvalueerd te worden. De status van de werken en van de goederen zijn hierin bepalend. Vanuit het Agentschap Natuur en Bos is een vervolgtraject noodzakelijk. Een regelmatige opvolging helpt daarnaast om de status van de gekozen beheersmaatregelen te monitoren en bij te stellen.
Deelopdracht 7: Communicatie (optioneel)
§1. IGEMO zal met de gemeente een communicatietraject uitwerken om de resultaten die worden geboekt tijdens en na de opmaak van het beheersplan te communiceren. Dit om de werkzaamheden van de gemeente en betrokken partijen in de kijker te zetten. De prijs van dit overleg zal apart gefactureerd worden per uur aan ondersteuning.
Artikel 5: Diensten van derden
§1. Voor specifieke taken waarvoor IGEMO niet de nodige expertise in huis heeft, zal IGEMO in overleg met de gemeente een beroep doen op diensten van Bosgroep Antwerpen Zuid en Regionaal Landschap Rivierenland.
IGEMO neemt hiervoor de volledige coördinatie, aansturing en afstemming op zich.
§2. De kosten voor het uitvoeren van de vastgelegde studies en werken door derden worden gefactureerd aan IGEMO.
Artikel 6: Termijnen
§1. Bijlage 3 omvat de planning voor de opmaak van het beheersplan.
Het realiseren van de opgegeven uitvoeringstermijnen is in sterke mate afhankelijk van verscheidene factoren, zoals o.m. de efficiëntie en de resultaatsgerichtheid van het intern overleg, de standpunten van de adviserende instanties en de besluitvorming; mogelijke wijzigingen aan termijnen zullen door beide partijen tijdig gecommuniceerd en gemotiveerd worden.
Ten allen tijde wordt de deadline van het Agentschap Onroerend Erfgoed gerespecteerd zodat de aanvraag tot uitbetaling van de bekomen subsidies binnen deze termijn valt. De uiterste deadline is 4 maart 2023.
Artikel 7: De kostprijs voor de opdracht
§1. Volgende opdrachten worden uitgevoerd voor een forfaitaire prijs:
Deelopdracht 1 Vooronderzoek en samenstellen van een beheerscommissie wordt door IOED IGEMO uitgevoerd voor een forfaitair bedrag van 8.000,00 euro (excl. BTW).
De kostprijs van deelopdracht 2 t.e.m. deelopdracht 7 zijn begroot en omvat het maximale te factureren bedrag. IGEMO heeft per deelopdracht, op basis van de huidige kennis en inzichten, een begroting gemaakt. Enkel de gepresteerde uren worden gefactureerd aan de gemeente.
- Deelopdracht 2: Gericht onderzoek en analyse: € 45.220,00 (excl. BTW)
- Deelopdracht 3: Uitzetten van een beheersvisie en -doelstellingen: € 21.130,00 (excl. BTW)
- Deelopdracht 4: Opmaken van beheersmaatregelen: € 21.750,00 (excl. BTW)
- Deelopdracht 5: Indienen van een beheersplan: € 8.700,00 (excl. BTW)
- Deelopdracht 6: Plannen van een vervolgtraject: € 1.500,00 (excl. BTW)
- Deelopdracht 7: Communicatie (optioneel): tussen 2.000 en 5.000 euro (excl. BTW)
Zie bijlage 2 voor een gedetailleerde kostenraming.
§2. Volgende opdrachten worden uitgevoerd op basis van een uurloon (excl. BTW) tenzij uitdrukkelijk vermeld in artikel 04. Methodiek.
- Participatie en communicatie momenten
- Opdrachten van de gemeente of de beheerscommissie die niet uitdrukkelijk vermeld staan in artikel 4 methodiek.
Voor bijkomende prestaties en de opdrachten zoals omschreven in worden volgende uurlonen gehanteerd:
- Projectmanager senior: 100 euro, excl. BTW
- Projectmanager junior: 75 euro, excl. BTW
- Administratief bediende: 70 euro, excl. BTW
Het uurloon wordt op 1 januari van ieder jaar geactualiseerd op basis van enerzijds de loonindex en anderzijds een anciënniteitcoëfficiënt van 2% (basis = januari 2021).
Artikel 8: Vorm van het resultaat
§1. Tussentijdse documenten worden aan de gemeente digitaal (Pdf-formaat) overgemaakt.
§2. De definitieve versies van de documenten worden na goedkeuring, digitaal en analoog opgeleverd aan de gemeente, en digitaal aan de beheerscommissie, aan het Agentschap Onroerend Erfgoed en het Agentschap Natuur en Bos. Data voor het geografisch informatiesysteem (GIS) worden verwerkt conform de meest actuele technische richtlijn “Digitale uitwisseling van ruimtelijke uitvoeringsplannen” opgemaakt door het Agentschap Onroerend Erfgoed.
§3. Bijkomende afdrukken die door de opdrachtgever worden aangevraagd worden aan kostprijs verrekend op basis van onderstaande eenheidsprijzen (excl. BTW). Indien een volumekorting kan worden bekomen voor het afdrukken zal enkel de effectieve kostprijs worden doorgerekend.
Afdruk |
Eenheid |
Prijs (excl. BTW) |
Planafdruk A0 vol vlak |
stuk |
€ 9,00 |
Planafdruk plooien |
m² |
€ 1,00 |
A4 zwart-wit |
pagina |
€ 0,50 |
A4 kleur |
pagina |
€ 1,00 |
A3 zwart-wit |
pagina |
€ 0,75 |
A3 gekleurd |
pagina |
€ 1,95 |
CD rom |
st |
€ 10,00 |
Artikel 9: Facturatie en wijze van betaling
§1. De erelonen die door de opdrachtgever verschuldigd zijn, worden op volgende wijze betaald:
- Deelopdracht 1: Vooronderzoek en samenstellen van een beheerscommissie
- Deelopdracht 2: Gericht onderzoek en analyse
- Deelopdracht 3: Uitzetten van beheersvisie en opmaken van beheersdoelstellingen
- Deelopdracht 4: Opmaken van beheersmaatregelen
- Deelopdracht 5: Indienen van beheersplan/natuurbeheerplan
Tenzij de indiening drie maanden of minder voor de deadline van 3 maart 2023 is. Indien dat het geval is, geldt het volgende:
- Deelopdracht 6: Plannen van een vervolgtraject
- Deelopdracht 7: Communicatie (optioneel)
§2. Het erfgoed- en natuurgedeelte worden afzonderlijk ingediend. Dit betekent dat deelopdracht 2 voor het erfgoedgedeelte al kan goedgekeurd worden, terwijl deelopdracht 2 voor het natuurgedeelte nog lopende is.
§3. De betalingstermijn voor de facturen van IGEMO bedraagt 50 kalenderdagen vanaf datum van verzending van de factuur. In geval van laattijdige betaling behoudt IGEMO het recht voor om zijn prestaties conform onderhavige overeenkomst op te schorten en deze pas te hervatten vanaf de regularisatie van de betaling. De gemeente betaalt de factuur binnen een termijn van 50 kalenderdagen na factuurdatum.
Artikel 10: Interpretatie van de overeenkomst
§1. Beide partijen verbinden zich ertoe de bepalingen van deze overeenkomst te goeder trouw uit te voeren. Zo deze uitvoering ernstig verstoord wordt door een nieuw en belangrijk element, dan zal dit dadelijk tussen de beide partijen besproken worden teneinde de bepalingen van deze overeenkomst eventueel schriftelijk aan te passen.
§2. De overeenkomst en de hierin geformuleerde afspraken en voorwaarden kunnen niet eenzijdig gewijzigd worden. Wijzigingen kunnen enkel aangebracht worden middels wederzijdse toestemming van partijen die schriftelijk bevestigd wordt.
§3. Partijen komen uitdrukkelijk overeen dat de nietigheid van één of meerdere clausules van onderhavige overeenkomst, niet de nietigheid van de hele overeenkomst met zich meebrengt. In geval van nietigheid van één of meerdere clausules van onderhavige overeenkomst, zal deze aangepast worden in een zin die zo goed mogelijk aansluit bij hetgeen Partijen voor ogen hadden bij het afsluiten van onderhavige overeenkomst.
§4. Partijen verklaren en erkennen met kennis van zaken en uit vrije wil te hebben ingestemd met het bestaan en de inhoud van onderhavige overeenkomst, waarbij zij uitdrukkelijk afstand doen van de mogelijkheid tot het inroepen van enig wilsgebrek, zoals bijvoorbeeld, niet-limitatief, enige dwaling in rechte en/of in feite, zodat zij geen enkel nieuw element dat niet figureert in onderhavige overeenkomst kunnen inroepen, om de draagwijdte en de verbintenissen van onderhavige overeenkomst te betwisten of daarop terug te komen; zij doen afstand van elke precontractuele aansprakelijkheid bij de totstandkoming van onderhavige overeenkomst en doen onvoorwaardelijk en onherroepelijk afstand van welke vordering dan ook tot ontbinding van de overeenkomst.
Partijen erkennen uitdrukkelijk dat de eventuele onregelmatigheid, nietigheid of niet-afdwingbaarheid van één of meerdere bepalingen van onderhavige overeenkomst de rechtsgeldigheid en de afdwingbaarheid van de overige bepalingen niet in het gedrang brengen, met dien verstande dat Partijen in dat geval te goeder trouw één of meerdere nieuwe bepalingen uitwerken tot verwezenlijking van de doelstelling van onderhavige overeenkomst naar de geest van de overeenkomst.
Artikel 11: Einde van de overeenkomst
De overeenkomst neemt een einde als het beheersplan OE en het natuurbeheerplan zijn ingediend en goedgekeurd door de hogere overheid.
De gemeente kan beslissen om de overeenkomst vroegtijdig te beëindigen, als de voorgestelde uitvoeringstermijn van 4 maart 2023 niet gehaald wordt waardoor de gemeente geen aanspraak kan maken op de toegekende subsidies. Een vroegtijdige beëindiging van de overeenkomst mag niet te wijten zijn aan de houding van beide partijen die immers te allen tijde hun verantwoordelijkheden dienen op te nemen conform het bepaalde in artikel 3 paragraaf 3 en artikel 6.
Artikel 12: Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank
Deze overeenkomt wordt beheerst door en geïnterpreteerd volgens het Belgisch recht.
Beide partijen zullen alles in het werk stellen om de betwistingen en geschillen voortspruitend uit deze overeenkomst in der minne te regelen. Zo dat niet mogelijk is, zijn de rechtbanken van het arrondissement Mechelen bevoegd uitspraak te doen.
Deze overeenkomst werd ondertekend te Mechelen op datum van ... in twee originelen. Iedere betrokken partij erkent door ondertekening van deze overeenkomst één exemplaar te hebben ontvangen.
Namens gemeente Bonheiden, Lode Van Looy, burgemeester - Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Namens IGEMO, Ivan Blauwhoff, voorzitter - Peter De Bruyne, algemeen directeur
Artikel 3 - Gunt de daaropvolgende deelopdrachten van het project via het in house principe aan IGEMO, voor een maximaal bedrag van € 106.300 incl. btw.
Artikel 4 - Het college van burgemeester en schepenen werkt een structuur uit om een afvaardiging van de gemeenteraadsleden te betrekken bij de inhoudelijke uitwerking van het beheersplan.