Terug
Gepubliceerd op 24/12/2025

Besluit  Raad Voor Maatschappelijk Welzijn

wo 17/12/2025 - 20:00

Financiën - Reglement 'Retributie op het gebruik van de klusjesdienst vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031': Vaststelling

Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Fonderie, Wim Van der Donckt, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

Aan de raad voor maatschappelijk werk wordt voorgesteld om voor de periode 2026-2031 een retributie te heffen op het gebruik van de klusjesdienst met een jaarlijkse indexaanpassing.

Voorgeschiedenis

31/03/2014: Vaststelling huishoudelijk reglement houdende het gebruik van de klusjesdienst.

Feiten en context

Het OCMW stelt met betrekking tot haar klusjesdienst een retributiereglement vast inhoudende de tarieven per uur dienstverlening, materiaalkosten, verplaatsingskosten en een annuleringskost, inclusief de mogelijkheid tot jaarlijkse indexering van deze bedragen.

Adviezen
Juridische grond
  • Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald:
    • Artikel 77, §3 dat bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn de reglementen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vaststelt en dat deze reglementen o.m. betrekking kunnen hebben op retributies;
    • Artikel 78, tweede lid, 17°/1 dat bepaalt dat de bevoegdheid tot het vaststelling van de machtiging en tot heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen tot de exclusieve bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn behoort. Deze bevoegdheid kan m.a.w. niet aan het vast bureau worden toevertrouwd;
    • Artikel 177 dat bepaalt dat de financieel directeur een dwangbevel kan uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen of door het vast bureau, om onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen in te vorderen. Dat dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot.
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 20/04/2018, betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones.
Argumentatie

Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen voor de dienst die de gemeente aanbiedt, gelet op de financiële toestand van het lokaal bestuur en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.

Financiële gevolgen

De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2026-2031, A3.3.23314 Klusjesdienst: opbrengsten (incl. uitgave voor aankoop materiaal bij klant).

Financieel advies:

Adviezen
  • Gunstig visum FA 2025/00332 van Financiele dienst van 30 november 2025

Publieke stemming
Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Chantal Jacobs
Tegenstanders: Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Jef Jacobs
Resultaat: Met 16 stemmen voor, 7 stemmen tegen
Besluit

Artikel 1 - Stelt het reglement 'Retributie op het gebruik van de klusjesdienst vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031' vast als volgt:

Artikel 1 - Verleende dienst waarvoor de retributie wordt geheven

De gemeente heft een retributie op het gebruik van de klusjesdienst.

Artikel 2 - De periode van heffing

De retributie wordt geheven voor de periode vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031.

Artikel 3 - Definities

Voor de toepassing van dit retributiereglement wordt verstaan onder: 

    • Gebruiker categorie 1: Inwoner van de gemeente Bonheiden met recht op verhoogde tegemoetkoming.
    • Gebruiker categorie 2: Inwoner van de gemeente Bonheiden met recht op de gemeentelijke mantelzorgpremie omwille van een verminderde zelfredzaamheid en de inwoner van de gemeente Bonheiden op doorverwijzing van de algemene sociale dienst.
    • Gebruiker categorie 3: Elke andere inwoner van de gemeente Bonheiden.
    • Werkuren: De door de klusjesman gepresteerde uren. Deze vangen aan vanaf het vertrek van de klusjesman van de standplaats tot zijn terugkeer op de standplaats. Er wordt steeds forfaitair één werkuur aangerekend, ook bij enkel inschatting van de nodige werkzaamheden. Na het verstrijken van het eerste uur, wordt elk begonnen half uur aangerekend.
    • Materiaalkosten voor materiaal uit stock: Kosten voor klein materiaal (vijzen, ...) of een produkt (silicone, ...) van de dienst.
    • Kosten voor extra materiaal: Kosten voor materiaal dat specifiek voor het uit te voeren werk wordt aangekocht.
    • Kosten voor huur materiaal: Kosten voor materiaal dat specifiek voor het uit te voeren werk wordt gehuurd.
    • Verplaatsingskost: Kost voor bijkomende verplaatsingen voor de aankoop of huur van materiaal voor het uit te voeren werk.
    • Annuleringskost: Kost die verschuldigd is in geval van annulering van de opdracht door de gebruiker of in geval van afwezigheid van de gebruiker op het tijdstip van de afspraak.

Artikel 4 - De retributieplichtige 

De retributieplichtige is de persoon die de dienstverlening aanvraagt.

Artikel 5 - Hoofdelijkheid

Als er meerdere retributieplichtigen zijn, zijn zij hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de retributie.

Artikel 6 - Berekeningsgrondslag en tarief 

    • Uurtarief: € 40,00 per gepresteerd uur. Voor elke opdracht wordt steeds forfaitair één uur aangerekend, ook indien de prestatie enkel bestaat uit de inschatting van de nodige werkzaamheden en materialen. Na het verstrijken van het eerste uur, wordt elk begonnen half uur aangerekend.
    • Annuleringskost: Kostprijs van het basisuurtarief. 
    • Verplaatsingskost voor bijkomende verplaatsingen: € 0,50 per kilometer.
    • Materiaalkost materiaal uit stock: € 2,50. Deze kost kan meermaals aangerekend worden afhankelijk van de gebruikte hoeveelheid.
    • Materiaalkost aankoop materiaal: De reële aankoopprijs van het materiaal.
    • Materiaalkost huur materiaal: De reële huurkost van het materiaal.
De tarieven voor annulering, verplaatsing en materialen worden jaarlijks, op 1 januari geïndexeerd op basis van de evolutie van de consumptie-index zoals gepubliceerd door de FOD Economie (STATBEL) volgens de volgende formule:
Basisbedrag   x   Nieuw indexcijfer (november)
-----------------------------------------------------   = geïndexeerd bedrag
aanvangsindexcijfer (november 2025)

Waarbij:

    • basisbedrag: oorspronkelijk vastgesteld bedrag
    • aanvangsindexcijfer: consumptie-indexcijfer van de maand november 2025 (basis=2013)
    • nieuw indexcijfer: consumptie-indexcijfer van de maand november van het afgelopen jaar (basis=2013)

De aldus bekomen bedragen worden afgerond naar een veelvoud van 10 cent. Dit betekent dat een geïndexeerd bedrag dat eindigt op 1, 2, 3  of 4 cent wordt afgerond naar het lagere veelvoud van 10 cent. Een geïndexeerd bedrag dat eindigt op 5, 6, 7, 8 of 9 wordt afgerond naar het hogere veelvoud van 10 cent.

Indien de index negatief evolueert, blijven de bedragen op het niveau van het voorgaande jaar. 

Het uurtarief wordt verhoogd met 2% in geval van aanpassing van de lonen van het overheidspersoneel bij overschrijding van de spilindex.

Artikel 7 - Vrijstellingen en/of verminderingen

Een vermindering van het uurtarief geldt voor volgende categorieën:

    • Gebruiker categorie 1: basisuurtarief van € 16,00 per uur 
    • Gebruiker categorie 2: basisuurtarief van € 28,00 per uur

Artikel 8 - Wijze van inning en betalingstermijn

De retributie wordt  betaald via overschrijving na ontvangst van een factuur.

Bij gebreke aan betaling van de retributie kan het bedrag ingevorderd worden conform artikel 177 van het Decreet lokaal bestuur.

Artikel 9 - Inwerkingtreding

Het reglement treedt in werking op 01/01/2026 en vervangt alle voorgaande reglementen inzake dezelfde materie.

Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 285 en 288 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.