Terug
Gepubliceerd op 24/12/2025

Besluit  Raad Voor Maatschappelijk Welzijn

wo 17/12/2025 - 20:00

Financiën - Reglement 'Retributie op de dienstverlening van het dienstencentrum vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031': Vaststelling

Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Fonderie, Wim Van der Donckt, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld om voor de periode 2026-2031 een retributiereglement vast te stellen op het gebruik van de dienstverlening van het dienstencentrum. Tevens wordt voorgesteld het vast bureau te machtigen de tarieven voor deelname aan de activiteiten georganiseerd door het dienstencentrum vast te stellen binnen de voorwaarden vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn. De tarieven worden jaarlijks geïndexeerd.

Voorgeschiedenis

24/06/2020: Besluit raad voor maatschappelijk welzijn houdende vaststelling kaderreglement tarieven dienstencentrum.

Feiten en context

In het dienstencentrum kunnen de gebruikers drank, versnaperingen en een maaltijd in het buurtrestaurant nuttigen. Voor de deelname aan activiteiten georganiseerd door het dienstencentrum, wordt een beperkte financiële bijdrage gevraagd van de deelnemer. Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld voor de periode 2026-2031 een retributiereglement hiervoor vast te stellen.

Om op een vlotte manier in te kunnen spelen op wijzigende omstandigheden en activiteitsafhankelijke kosten wordt aan de raad voor maatschappelijk welzijn voorgesteld het vast bureau te machtigen de tarieven voor deelname aan activiteiten georganiseerd door het dienstencentrum vast te stellen binnen de voorwaarden vastgesteld in dit retributiereglement.

Adviezen
Juridische grond
  • Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald:
    • Artikel 77, §3 dat bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn de reglementen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vaststelt en dat deze reglementen o.m. betrekking kunnen hebben op retributies;
    • Artikel 78, tweede lid, 17°/1 dat bepaalt dat de bevoegdheid tot het vaststelling van de machtiging en tot heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen tot de exclusieve bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn behoort. Deze bevoegdheid kan m.a.w. niet aan het vast bureau worden toevertrouwd;
    • Artikel 177 dat bepaalt dat de financieel directeur een dwangbevel kan uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen of door het vast bureau, om onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen in te vorderen. Dat dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot.
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 20/04/2018, betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones.
Argumentatie

Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen voor de dienst die de gemeente aanbiedt, gelet op de financiële toestand van het lokaal bestuur en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.

Financiële gevolgen

De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2026-2031, A3.4.07 Dienstencentrum: Opbrengst van activiteiten.

Financieel advies:

Adviezen
  • Gunstig visum FA 2025/00331 van Financiele dienst van 30 november 2025

Publieke stemming
Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Chantal Jacobs
Tegenstanders: Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Jef Jacobs
Resultaat: Met 16 stemmen voor, 7 stemmen tegen
Besluit

Artikel 1 - Stelt het reglement 'Retributie op de dienstverlening van het dienstencentrum vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031' vast als volgt:

Artikel 1 - Verleende dienst waarvoor de retributie wordt geheven

Het OCMW heft een retributie op het gebruik van de diensten van het dienstencentrum en de deelname aan initiatieven of activiteiten genomen of georganiseerd door het dienstencentrum.

Artikel 2 - De periode van heffing

De retributie wordt geheven voor de periode vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031.

Artikel 3 - Definities

Voor de toepassing van dit retributiereglement wordt verstaan onder: 

    • Gebruiker categorie 1: inwoner van Bonheiden
    • Gebruiker categorie 2: niet-inwoner van Bonheiden
    • Initiatieven/ activiteiten: De door het dienstencentrum georganiseerde activiteiten gericht op ontmoeting, informatieverstrekking, recreatie, vorming, ondersteuning van zorgzame buurten en het buurtrestaurant.
    • Drankkaart: Een voorgedrukte kaart, onderverdeeld in vakjes van € 0,50, met een waarde van € 10,00 of € 20,00 welke dient aangekocht te worden door de gebruiker als betaalmiddel voor drank en/of versnaperingen.
    • Annuleringskost: De kost die wordt aangerekend aan de gebruiker die laattijdig zijn deelname aan een initiatief of activiteit waarvoor specifiek materiaal werd aangekocht annuleert of zonder voorafgaande verwittiging niet deelneemt, tenzij een medisch attest wordt voorgelegd. De annulering dient ten laatste de dag voorafgaand aan de activiteit schriftelijk of elektronisch te worden gemeld aan het dienstencentrum.

Artikel 4 - De retributieplichtige 

De retributieplichtige is de gebruiker van de dienstverlening van het dienstencentrum

Artikel 5 - Berekeningsgrondslag en tarief  

    • Drankkaart:
      • kaart met 20 vakjes: € 10,00
      • kaart met 40 vakjes: € 20,00
    • Dranken en versnaperingen:
      • Frisdranken/water: € 2,00
      • Koffie/thee: € 2,00
      • warme choco/minute soup: € 2,50
      • lichte bieren: € 2,50 
      • zware bieren : € 4,00
      • wijn: € 4,00
      • ijsje: € 2,50
    • Maaltijd buurtrestaurant: € 14,40
driegangenmenu met soep, hoofdgerecht en dessert, inclusief karaffen met kraantjeswater, exclusief andere dranken.
De in dit reglement opgenomen bedragen worden jaarlijks, op 1 januari geïndexeerd op basis van de evolutie van de consumptie-index zoals gepubliceerd door de FOD Economie (STATBEL) volgens de volgende formule:
Basisbedrag   x   Nieuw indexcijfer (november)
-----------------------------------------------------   = geïndexeerd bedrag
aanvangsindexcijfer (november 2025)

Waarbij:

    • basisbedrag: oorspronkelijk vastgesteld bedrag
    • aanvangsindexcijfer: consumptie-indexcijfer van de maand november 2025 (basis=2013)
    • nieuw indexcijfer: consumptie-indexcijfer van de maand november van het afgelopen jaar (basis=2013)
De aldus bekomen bedragen worden afgerond naar een veelvoud van 10 cent. Dit betekent dat een geïndexeerd bedrag dat eindigt op 1, 2, 3  of 4 cent wordt afgerond naar het lagere veelvoud van 10 cent. Een geïndexeerd bedrag dat eindigt op 5, 6, 7, 8 of 9 wordt afgerond naar het hogere veelvoud van 10 cent.
Indien de index negatief evolueert, blijven de bedragen op het niveau van het voorgaande jaar.

Artikel 6 - Machtiging vast bureau tot vaststelling van retributie voor het activiteitenaanbod

De raad voor maatschappelijk welzijn machtigt het vast bureau tot het heffen van retributies voor het activiteitenaanbod in het dienstencentrum binnen de volgende voorwaarden:

    • De initiatieven of activiteiten gericht op ontmoeting zijn steeds gratis.
    • Indien een activiteit kosteloos kan worden georganiseerd zal dit steeds gratis worden aangeboden.
    • De retributie per activiteit is verschuldigd door elke deelnemer.
    • De retributies worden per activiteit door het vast bureau vastgesteld op basis van een gedetailleerde raming van de kostprijs van de activiteit.
    • De retributies per activiteit worden verhoogd met 20% voor niet-inwoners van de gemeente Bonheiden.
    • In geval van samenwerking met andere gemeenten mag het vast bureau beslissen geen onderscheid te maken tussen inwoners en niet-inwoners
    • De volledige retributie wordt aangerekend in geval van annulering van deelname aan een activiteit waarvoor specifiek materiaal werd aangekocht, tenzij een medisch attest wordt voorgelegd.

Artikel 7 - Vrijstellingen en/of verminderingen

    • tarief drank/ versnaperingen: geen vermindering of vrijstelling
    • maaltijden buurtrestaurant: inwoners categorie 1 betalen €12,00 voor het driegangenmenu, inclusief karaffen met kraantjeswater, exclusief andere dranken.
Artikel 8 - Wijze van inning en betalingstermijn
De retributie wordt contant of elektronisch betaald bij aankoop, inschrijving of deelname aan de activiteit.
Bij gebreke aan betaling van de retributie kan het bedrag ingevorderd worden conform artikel 177 van het Decreet lokaal bestuur.
Niet-betaling kan leiden tot een tijdelijke schorsing van deelname aan activiteiten of gebruik van de diensten.
Artikel 9 - Inwerkingtreding
Het reglement treedt in werking op 01/01/2026 en vervangt alle voorgaande reglementen, inzake dezelfde materie.

Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 285 en 288 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.