Terug
Gepubliceerd op 25/11/2021

Notulen  Gemeenteraad

wo 17/11/2021 - 20:00 raadzaal van het gemeentehuis, Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden
Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, schepenen
Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Hilde Schueremans, schepenen
Daan Versonnen, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden

De voorzitter opent de zitting op 17/11/2021 om 19:59.

Vooraleer met de agenda te beginnen wordt een minuut stilte in acht genomen ter nagedachtenis van:

  • mevrouw Mariette Gijpen, echtgenote van ere-schepen Carlo Schueremans
  • mevrouw Gaby Moens, schoonmoeder van schepen Mieke Van den Brande

De voorzitter schorst de zitting tijdens behandeling van punt 2, van 21.08 u tot 21.48 u.

  • Openbaar

    • Gemeenteraad - Notulen vergadering 27/10/2021: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hilde Schueremans, schepenen
      Daan Versonnen, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden

      De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 27/10/2021 worden ter goedkeuring voorgelegd.

      Voorgeschiedenis

      27/10/2021: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.

      Feiten en context
      • De notulen van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
      • Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering.  Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
      • Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 32, 50, vijfde lid, 277 en 278,§1.
      • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, inzonderheid Hoofdstuk 7.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Smets, Rudi Withaegels
      Onthouders: Jan Fonderie, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Charlotte Pittevils
      Resultaat: Met 11 stemmen voor, 8 onthoudingen
      Besluit

      Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 27/10/2021 goed.

    • Opheffing van de beslissing gemeenteraad 27/10/2021 punt 11 Mobiliteit - Concessieovereenkomst TAAS

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hilde Schueremans, schepenen
      Daan Versonnen, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden

      De N-VA- & GROEN-fractie vragen aan de voorzitter een extra gemeenteraad bijeen te roepen op woensdag 17/11/2021 om 20 u., met volgende punt op de agenda:

      "Opheffing van de beslissing gemeenteraad 27/10/2021 punt 11 Mobiliteit - Concessieovereenkomst TAAS"

      Juridische grond
      • Decreet over het lokaal bestuur.
      • Huishoudelijke reglement gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn, inzonderheid hoofdstuk 1 §4: "De voorzitter van de raad moet de raad bijeenroepen op verzoek van een derde van de zittinghebbende leden".
      Argumentatie

      Op de gemeenteraad van 27/10/2021 werd de Concessieovereenkomst TAAS geagendeerd.

      • De raadsleden hebben niet op voorhand kunnen kennismaken met de voorgelegde overeenkomst in de commissie mobiliteit zodat een redelijke behandeling van dergelijk dossier niet mogelijk was.
      • Op de mobiliteitsraad is het voorstel van de TAAS overeenkomst nooit besproken, niettegenstaande de schepen hiernaar verwees.
      • De wet op de overheidsopdrachten niet is gerespecteerd zoals decretaal en via Europese regelgeving is voorzien en hierdoor de overeenkomst onwettig is.
      • Nieuwe informatie vanuit de concessionaris aangeeft dat de concessionaris de keuze heeft gemaakt van de trajectzones wat een beleidstaak is die niet kan toegewezen worden aan een privé-maatschappij.
      • Een kostenraming van de nutsvoorzieningen  ontbreekt in het voorgelegde gemeenteraadsdossier
      • Het gelijkheidsbeginsel niet gewaarborgd is in de verdediging van de burgers tegenover de opgelegde Gasboete.
      • De concessieovereenkomst niet conform het decreet GAS5 kan uitgevoerd worden.
      • Recidiveplegers en minderjarigen via ANPR concessies GAS5 niet de gepaste sanctie kunnen krijgen.

      Om al deze redenen vragen de raadsleden van de N-VA fractie en de GROEN fractie aan de gemeenteraad de opheffing van de beslissing van het dossier Mobiliteit - Concessieovereenkomst punt 11 gemeenteraad 27/10/20211.

      Bijzonderheden bij de besluitvorming

      De meerderheidsfracties stellen voor dit agendapunt te amenderen als volgt:

      "In openbare zitting vergaderd.

      Samenvatting

      Door de goedkeuring van een Verzameldecreet dat het Vlaams parlement op 07/10/2020 goedkeurde, krijgen de lokale besturen de mogelijkheid GAS-boetes uit te schrijven voor lichte snelheidsovertredingen in zones 30 en 50.

      Het gemeentebestuur van Bonheiden kiest ervoor in te stappen in deze nieuwe procedure en gemeentelijke administratieve sancties zelf toe te passen. Om dit mogelijk te maken is het aangewezen een concessieovereenkomst af te sluiten die de realisatie en exploitatie beoogt van meerdere trajectcontrolesystemen op het grondgebied van Bonheiden, met het oog op de registratie van overtredingen en finaal, het opleggen en de inning van GAS 5-boetes.

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de gemeenteraadsbeslissing van 27/10/2021 in te trekken en een aangepaste concessieovereenkomst met TaaS (Trajectcontrole as-a-Service), goed te keuren.

      Voorgeschiedenis

      27/10/2021: Goedkeuring van de concessieovereenkomst met TaaS (Trajectcontrole as-a-Service).

      Feiten en context

      Als de gemeente zelf administratieve geldboetes wil invoeren, zullen die snelheidsovertredingen volledig uit het strafrecht worden gehaald. Hierbij moet de inbreuk aan alle 5 voorwaarden voldoen:

      • GAS-boetes kunnen enkel opgelegd worden voor snelheidsovertredingen waarbij de toegelaten maximumsnelheid met niet meer dan 20 km/u is overschreden (na correctie met tolerantiemarge van 6 km/u).
      • Het gaat over snelheidsovertredingen op een plaats waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 km per uur (zowel op gemeentewegen als gewestwegen).
      • Het gaat om snelheidsovertredingen die vastgesteld worden met automatisch werkende en door de lokale overheden gefinancierde toestellen.
      • De snelheidsovertredingen moeten begaan zijn door een meerderjarige (!), natuurlijke persoon of door rechtspersonen.
      • Naast de snelheidsovertreding mag er geen andere overtreding begaan zijn

      Wegens navermelde reden kiest het gemeentebestuur ervoor in te stappen in deze nieuwe procedure en gemeentelijke administratieve sancties zelf toe te passen:

      • Te weinig handhaving op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 km per uur.
      • Verhogen van verkeersveiligheid binnen bebouwde kom en schoolomgeving
      • Mentaliteitswijziging voor bestuurders

      Voor de uitvoering wenst het gemeentebestuur hiervoor een concessie van diensten af te sluiten met TaaS (Trajectcontrole as-a-Service) omdat zij de enige aanbieder op de markt zijn die een gehomologeerd trajectcontrolesysteem als een service aanlevert. Deze service omvat minimaal de studie, installatie, ijking & conformiteit, verwerkingssoftware en statistische gegevens om de impact van het systeem op te volgen. De verwerkingssoftware is niet enkel in staat om snelheidsovertredingen te registreren, maar biedt ook ondersteuning bij het nazicht naar eventuele andere tegelijkertijd gedetecteerde overtredingen en de sanctioneerbaarheid van de snelheidsovertreding overeenkomstig artikel 29quater, § 2 Wegverkeerswet. Op die manier biedt TaaS een unieke combinatie van functionaliteiten aan, waarvoor op heden geen gelijkwaardig alternatief beschikbaar is op de markt.

       Het TaaS-systeem voorziet navermelde taken:

      • Studie en vergunningen:
        • Opstellen studiedossier trajectcontroles
        • Aanvragen en aanleveren nodige vergunningen
        • Installatie infrastructuur:
          • Installatie palen, aansluiten voeding, netwerk, (voetpad)kast, gehomologeerde trajectcontrole camera’s
          • Eerste ijking van de camera’s en conformiteit van het traject
          • Aanleveren homologatiedossiers trajectcontroles
          • Netwerkvoorziening en de daaraan verbonden kosten tussen de camera’s en de gehomologeerde verwerkingssoftware
          • Inrichting software:
            • Aanleveren, hosten en beheren van de benodigde gehomologeerde software om kandidaat-overtredingen en GAS-boetes te verwerken
            • Opleidingsdagen voor de gehomologeerde software en PV verwerkingssoftware, dit zowel voor de vaststellend als de sanctionerend ambtenaar
            • Registratie en aangifte van kandidaat-Overtredingen
            • Onderhoud:
              • Uitvoeren preventief en curatief onderhoud
              • 2-jaarlijks herijking van de camera’s en conformiteit van het traject
              • Herstel van averijen en vandalisme
              • Rapportering en opvolging:
                • Statistische gegevens over de evolutie van het snelheidsgedrag en overtredingen per traject
                • 1ste line support (remote) en 2nd line support (on-site)

      Juridische grond

      • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur meer bepaald artikel 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        • Een concessieovereenkomst onderscheidt zich van een overheidsopdracht doordat het exploitatierisico bij de concessiehouder rust. De opdrachtnemer bij een overheidsopdracht verleent een dienst tegen vergoeding, terwijl de concessiehouder deze dienst exploiteert, beheert en het eraan verbonden (markt)risico daadwerkelijk op zich neemt. Er is derhalve sprake van een concessieovereenkomst voor zover er een economisch risico van exploitatie bestaan. Betreft het alleen maar een dienstverlening in ruil voor een prijs, dan gaat het om een overheidsopdracht voor diensten.
        • Deze overeenkomst een concessie van diensten uitmaakt waarvan de geraamde waarde met betrekking tot de concessievergoeding lager is dan € 5.350.000. Bijgevolg is de overheidsopdrachtenreglementering noch de algemene regelgeving inzake concessies van toepassing op de onderhavige overeenkomst;
        • Hierdoor is de volgende regelgeving niet van toepassing:
          • De overheidsopdrachtenwet van 17/06/2016, met inbegrip van de Koninklijk Besluit plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren van 18/04/2017 en het Koninklijk Besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten van 14/01/2013 alsook de wet van 17/06/2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
          • De Wet betreffende de concessieovereenkomsten van 17/06/2016 en haar uitvoeringsbesluiten.
          • Het gemeentebestuur heeft zorgvuldig en grondig onderzoek verricht naar een geschikte concessiehouder en tot de vaststelling is gekomen dat slechts één partij, TaaS (Macq-Trafiroad), beschikt over de expertise, middelen en technische bekwaamheid om te beantwoorden aan de vraag van de overheid. Hierdoor kan er een concessieovereenkomst tussen TaaS en het gemeentebestuur afgesloten worden, zonder voorafgaande bekendmaking. Hiervoor expliciet verwezen naar het technisch monopolie in hoofde van de private partner zoals beschreven in het hoofdstuk “Feiten en context” en  “Annex 1” van de concessieovereenkomst.
          • Het Verzameldecreet Mobiliteit van 07/10/2020.

      Financiële gevolgen

      Financieel Advies nr 2021/00224:

      ADVIES: gunstig mits aanpassing meerjarenplan

      In het meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 3 bij budget 2022 dienen volgende kredieten te worden ingeschreven.

      - 1 sanctionerend ambtenaar op A- niveau (momenteel GAS-ambtenaar op B-niveau ingeschreven)

      - Uitgaven en ontvangsten m.b.t. de concessieovereenkomst

      TAAS - VANAF 01/09/2022

             
               

       

      Aantal via tellingen

      Aantal dagen

      Aantal overtredingen op jaarbasis

       

      werkweek overtredingen per dag

      40,00

      261,00

      10.440,00

       

      weekend overtredingen per dag

      14,40

      104,00

      1.497,60

       
           

      11.937,60

       
               

      .

      2022

      2023

      2024

      2025

      Aantal overtredingen

      3.979

      11.938

      11.938

      11.938

      Uitgaven: kostprijs TAAS + verzending

      120.371

      361.112

      361.112

      361.112

      Ontvangsten: inkomsten uit boetes

      210.898

      632.693

      632.693

      632.693

      NETTO OPBRENGST

      90.527

      271.580

      271.580

      271.580

      - Uitgaven m.b.t. energieverbruik

      In de overeenkomst wordt verwezen naar volgende bijkomende kosten voor wat betreft energieverbruik onder punt 3.1.4.

      Deze bijkomende kosten worden verrekend op volgende actie 2021/A18.2/0200-00/6110000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN Elektriciteit verkeerssignalisatie

      Besluit:

      Artikel 1 - Trekt het gemeenteraadsbesluit van 27/10/2021, houdende goedkeuring van de concessieovereenkomst met TaaS (Trajectcontrole as-a-Service), in.

      Artikel 2 - Keurt de aangepaste concessieovereenkomst met Taas (Trajectcontrole as-a-Service) goed.

      Artikel 3 - De burgemeester en de algemeen directeur ondertekenen deze concessieovereenkomst namens de gemeente."

      Met 11 stemmen ja (Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Eddy Michiels, Hilde Smets, Bart Vanmarcke, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen en Julie De Clerck) en 8 stemmen neen (Jan Fonderie, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Geert Teughels en Charlotte Pittevils)

      wordt het amendement aangenomen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Smets, Rudi Withaegels
      Tegenstanders: Jan Fonderie, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Charlotte Pittevils
      Resultaat: Met 11 stemmen voor, 8 stemmen tegen
      Besluit

      Enig artikel - Keurt het agendapunt "Opheffing van de beslissing gemeenteraad 27/10/2021 punt 11 Mobiliteit - Concessieovereenkomst TAAS", goed, als volgt:

      "In openbare zitting vergaderd.

      Samenvatting

      Door de goedkeuring van een Verzameldecreet dat het Vlaams parlement op 07/10/2020 goedkeurde, krijgen de lokale besturen de mogelijkheid GAS-boetes uit te schrijven voor lichte snelheidsovertredingen in zones 30 en 50.

      Het gemeentebestuur van Bonheiden kiest ervoor in te stappen in deze nieuwe procedure en gemeentelijke administratieve sancties zelf toe te passen. Om dit mogelijk te maken is het aangewezen een concessieovereenkomst af te sluiten die de realisatie en exploitatie beoogt van meerdere trajectcontrolesystemen op het grondgebied van Bonheiden, met het oog op de registratie van overtredingen en finaal, het opleggen en de inning van GAS 5-boetes.

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de gemeenteraadsbeslissing van 27/10/2021 in te trekken en een aangepaste concessieovereenkomst met TaaS (Trajectcontrole as-a-Service), goed te keuren.

      Voorgeschiedenis

      27/10/2021: Goedkeuring van de concessieovereenkomst met TaaS (Trajectcontrole as-a-Service).

      Feiten en context

      Als de gemeente zelf administratieve geldboetes wil invoeren, zullen die snelheidsovertredingen volledig uit het strafrecht worden gehaald. Hierbij moet de inbreuk aan alle 5 voorwaarden voldoen:

      • GAS-boetes kunnen enkel opgelegd worden voor snelheidsovertredingen waarbij de toegelaten maximumsnelheid met niet meer dan 20 km/u is overschreden (na correctie met tolerantiemarge van 6 km/u).
      • Het gaat over snelheidsovertredingen op een plaats waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 km per uur (zowel op gemeentewegen als gewestwegen).
      • Het gaat om snelheidsovertredingen die vastgesteld worden met automatisch werkende en door de lokale overheden gefinancierde toestellen.
      • De snelheidsovertredingen moeten begaan zijn door een meerderjarige (!), natuurlijke persoon of door rechtspersonen.
      • Naast de snelheidsovertreding mag er geen andere overtreding begaan zijn

      Wegens navermelde reden kiest het gemeentebestuur ervoor in te stappen in deze nieuwe procedure en gemeentelijke administratieve sancties zelf toe te passen:

      • Te weinig handhaving op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 km per uur.
      • Verhogen van verkeersveiligheid binnen bebouwde kom en schoolomgeving
      • Mentaliteitswijziging voor bestuurders

      Voor de uitvoering wenst het gemeentebestuur hiervoor een concessie van diensten af te sluiten met TaaS (Trajectcontrole as-a-Service) omdat zij de enige aanbieder op de markt zijn die een gehomologeerd trajectcontrolesysteem als een service aanlevert. Deze service omvat minimaal de studie, installatie, ijking & conformiteit, verwerkingssoftware en statistische gegevens om de impact van het systeem op te volgen. De verwerkingssoftware is niet enkel in staat om snelheidsovertredingen te registreren, maar biedt ook ondersteuning bij het nazicht naar eventuele andere tegelijkertijd gedetecteerde overtredingen en de sanctioneerbaarheid van de snelheidsovertreding overeenkomstig artikel 29quater, § 2 Wegverkeerswet. Op die manier biedt TaaS een unieke combinatie van functionaliteiten aan, waarvoor op heden geen gelijkwaardig alternatief beschikbaar is op de markt.

       Het TaaS-systeem voorziet navermelde taken:

      • Studie en vergunningen:
        • Opstellen studiedossier trajectcontroles
        • Aanvragen en aanleveren nodige vergunningen
        • Installatie infrastructuur:
          • Installatie palen, aansluiten voeding, netwerk, (voetpad)kast, gehomologeerde trajectcontrole camera’s
          • Eerste ijking van de camera’s en conformiteit van het traject
          • Aanleveren homologatiedossiers trajectcontroles
          • Netwerkvoorziening en de daaraan verbonden kosten tussen de camera’s en de gehomologeerde verwerkingssoftware
          • Inrichting software:
            • Aanleveren, hosten en beheren van de benodigde gehomologeerde software om kandidaat-overtredingen en GAS-boetes te verwerken
            • Opleidingsdagen voor de gehomologeerde software en PV verwerkingssoftware, dit zowel voor de vaststellend als de sanctionerend ambtenaar
            • Registratie en aangifte van kandidaat-Overtredingen
            • Onderhoud:
              • Uitvoeren preventief en curatief onderhoud
              • 2-jaarlijks herijking van de camera’s en conformiteit van het traject
              • Herstel van averijen en vandalisme
              • Rapportering en opvolging:
                • Statistische gegevens over de evolutie van het snelheidsgedrag en overtredingen per traject
                • 1ste line support (remote) en 2nd line support (on-site)

      Juridische grond

      • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur meer bepaald artikel 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        • Een concessieovereenkomst onderscheidt zich van een overheidsopdracht doordat het exploitatierisico bij de concessiehouder rust. De opdrachtnemer bij een overheidsopdracht verleent een dienst tegen vergoeding, terwijl de concessiehouder deze dienst exploiteert, beheert en het eraan verbonden (markt)risico daadwerkelijk op zich neemt. Er is derhalve sprake van een concessieovereenkomst voor zover er een economisch risico van exploitatie bestaan. Betreft het alleen maar een dienstverlening in ruil voor een prijs, dan gaat het om een overheidsopdracht voor diensten.
        • Deze overeenkomst een concessie van diensten uitmaakt waarvan de geraamde waarde met betrekking tot de concessievergoeding lager is dan € 5.350.000. Bijgevolg is de overheidsopdrachtenreglementering noch de algemene regelgeving inzake concessies van toepassing op de onderhavige overeenkomst;
        • Hierdoor is de volgende regelgeving niet van toepassing:
          • De overheidsopdrachtenwet van 17/06/2016, met inbegrip van de Koninklijk Besluit plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren van 18/04/2017 en het Koninklijk Besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten van 14/01/2013 alsook de wet van 17/06/2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
          • De Wet betreffende de concessieovereenkomsten van 17/06/2016 en haar uitvoeringsbesluiten.
          • Het gemeentebestuur heeft zorgvuldig en grondig onderzoek verricht naar een geschikte concessiehouder en tot de vaststelling is gekomen dat slechts één partij, TaaS (Macq-Trafiroad), beschikt over de expertise, middelen en technische bekwaamheid om te beantwoorden aan de vraag van de overheid. Hierdoor kan er een concessieovereenkomst tussen TaaS en het gemeentebestuur afgesloten worden, zonder voorafgaande bekendmaking. Hiervoor expliciet verwezen naar het technisch monopolie in hoofde van de private partner zoals beschreven in het hoofdstuk “Feiten en context” en  “Annex 1” van de concessieovereenkomst.
          • Het Verzameldecreet Mobiliteit van 07/10/2020.

      Financiële gevolgen

      Financieel Advies nr 2021/00224:

      ADVIES: gunstig mits aanpassing meerjarenplan

      In het meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 3 bij budget 2022 dienen volgende kredieten te worden ingeschreven.

      - 1 sanctionerend ambtenaar op A- niveau (momenteel GAS-ambtenaar op B-niveau ingeschreven)

      - Uitgaven en ontvangsten m.b.t. de concessieovereenkomst

      TAAS - VANAF 01/09/2022

             
               

       

      Aantal via tellingen

      Aantal dagen

      Aantal overtredingen op jaarbasis

       

      werkweek overtredingen per dag

      40,00

      261,00

      10.440,00

       

      weekend overtredingen per dag

      14,40

      104,00

      1.497,60

       
           

      11.937,60

       
               

      .

      2022

      2023

      2024

      2025

      Aantal overtredingen

      3.979

      11.938

      11.938

      11.938

      Uitgaven: kostprijs TAAS + verzending

      120.371

      361.112

      361.112

      361.112

      Ontvangsten: inkomsten uit boetes

      210.898

      632.693

      632.693

      632.693

      NETTO OPBRENGST

      90.527

      271.580

      271.580

      271.580

      - Uitgaven m.b.t. energieverbruik

      In de overeenkomst wordt verwezen naar volgende bijkomende kosten voor wat betreft energieverbruik onder punt 3.1.4.

      Deze bijkomende kosten worden verrekend op volgende actie 2021/A18.2/0200-00/6110000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN Elektriciteit verkeerssignalisatie

      Besluit:

      Artikel 1 - Trekt het gemeenteraadsbesluit van 27/10/2021, houdende goedkeuring van de concessieovereenkomst met TaaS (Trajectcontrole as-a-Service), in.

      Artikel 2 - Keurt de aangepaste concessieovereenkomst met Taas (Trajectcontrole as-a-Service) goed.

      Artikel 3 - De burgemeester en de algemeen directeur ondertekenen deze concessieovereenkomst namens de gemeente."

De voorzitter sluit de zitting op 17/11/2021 om 23:08.

Namens Gemeenteraad,

Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur

Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad