Terug
Gepubliceerd op 05/12/2024

Notulen  Raad Voor Maatschappelijk Welzijn

wo 27/11/2024 - 20:00 raadzaal van het gemeentehuis, Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden
Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, leden vast bureau
Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Hilde De Ruysscher, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

De voorzitter opent de zitting op 27/11/2024 om 20:06.

  • Openbaar

    • Raad voor maatschappelijk welzijn - Notulen vergadering 23/10/2024: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, leden vast bureau
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hilde De Ruysscher, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23/10/2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.

      Voorgeschiedenis

      23/10/2024: Vergadering raad voor maatschappelijk welzijn waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.

      Feiten en context
      • De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
      • Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
      • Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.
      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 32, 277 en 278.
      • Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23/10/2024 goed.

    • Raad voor maatschappelijk welzijn - Huishoudelijk reglement: Aanpassing

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, leden vast bureau
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hilde De Ruysscher, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn aan te passen wat betreft:

      • Een terugbetaling van gemaakte kosten voor mandatarissen om hen in staat te stellen communicatiemateriaal (laptop of tablet) aan te schaffen waarmee zij de dossiers van de bestuursorganen kunnen raadplegen in de digitale besluitvormingstoepassing, de vergaderingen kunnen voorbereiden alsook digitaal kunnen stemmen tijdens de vergaderingen.
      Voorgeschiedenis
      • 27/03/2019: De gemeenteraad stelt het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vast.
      • 27/03/2019: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn vast.
      • 26/06/2019: De gemeenteraad wijzigt het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
      • 26/06/2019: De raad voor maatschappelijk welzijn wijzigt het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • 23/10/2019: De gemeenteraad wijzigt het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
      • 28/04/2021: De raad voor maatschappelijk welzijn wijzigt het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn.
      • 25/05/2022: De raad voor maatschappelijk welzijn wijzigt het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn.
      Feiten en context

      Volgende legislatuur worden er geen tablets meer voorzien voor de raadleden maar krijgen zij een toelage. Bijgevolg dient, voor de installatievergadering op 04/12/2024, het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn aangepast te worden.

      Juridische grond

      Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Past hoofdstuk 40, artikel 36,§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn, zijnde:

      De gemeente stelt aan de raadsleden een tablet en een applicatie voor digitaal vergaderen ter beschikking voor de duurtijd van de legislatuur. Als het toestel gedurende de zes jaren van de legislatuur niet meer bruikbaar zou zijn, dan bestaat de mogelijkheid per uitzondering een nieuw toestel te verkrijgen. Deze vraag dient te worden voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen/vast bureau. Het oude toestel wordt terug gegeven aan de ICT-dienst van de gemeente. De ICT-dienst haalt alle gegevens van het beschadigde toestel en stelt deze informatie ter beschikking van de mandataris.
      [..]

      aan, als volgt:

      Aan de raadsleden, met uitzondering van de leden van het college van burgemeester en schepenen, wordt via het budget een individuele enveloppe van maximaal 600 €/legislatuur ter beschikking gesteld voor de terugbetaling van gemaakte kosten in het kader van hun mandaat om hen in staat te stellen communicatiemateriaal (laptop of tablet) aan te schaffen waarmee zij de dossiers van de bestuursorganen kunnen raadplegen in de digitale besluitvormingstoepassing, de vergaderingen kunnen voorbereiden alsook digitaal kunnen stemmen tijdens de vergaderingen. Voor telefoon-, data- en internetkosten wordt geen tussenkomst voorzien. 

      De terugbetaling van de kosten geschiedt onder navolgende voorwaarden:  

        • de terugbetaling gebeurt op voorlegging van de nodige bewijsstukken zoals origineel factuur en binnen de perken van het hiertoe voorziene begrotingskrediet;  
        • de enveloppe voor terugbetaling van gemaakte kosten wordt herleid in functie van de duur van het mandaat (bv. helft legislatuur = € 300);  
        • bij ieder verzoek tot terugbetaling van gemaakte kosten verklaart elke mandataris op eer dat hij of zij geen terugbetaling geniet van andere instellingen voor dezelfde uitgave. 

      De ICT-dienst zal geen ondersteuning verlenen wat betreft de aankoop van ICT-middelen.

      Na aankoop kan er ook geen beroep worden gedaan op de ICT-dienst voor installatie van software of onderhoud op dit toestel, behoudens installatie voor programma's eigen aan het werk van mandatarissen (e-notulen en beveiliging).

      Enkel voor de zaken die vermeld zijn onder “HOOFDSTUK 13 Ter beschikking gestelde diensten en cybersecurity” zal de ICT-dienst ondersteuning bieden. 

      Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.

    • Senioren - Reglement dienst Mobitwin Centrale: Wijziging

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, leden vast bureau
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hilde De Ruysscher, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd het gewijzigde reglement voor de dienst Mobitwin Centrale goed te keuren.

      Voorgeschiedenis
      • 21/09/1998: De raad van maatschappelijk welzijn keurt de overeenkomst met het Centrum voor Positieve Aanwending vzw goed.
      • 28/01/2002: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt voor de Minder Mobielen Centrale de vaststelling van de lidmaatschapsbijdrage en omzetting naar euro goed.
      • 09/01/2012: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanpassing van het lidgeld en ten laste nemen van bijdrage omniumverzekering voor de chauffeurs van de Minder Mobielen Centrale goed.
      • 30/10/2017: De raad van maatschappelijk welzijn keurt het reglement Minder Mobielen Centrale goed.
      • 17/09/2020: Brief Taxistop vzw met aankondiging verhoging (in bijlage).
      • 01/12/2020: Het vast bureau verzoekt de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn dit punt te agenderen op de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 16/12/2020.
      • 30/09/2024: E-mail Mpact: Mobitwin belangrijke wijzigingen.
      • 09/10/2024: E-mail Mpact: Mobitwin prijsaanpassing verduidelijking. 
      Feiten en context

      De Mobitwin Centrale heeft in 1998 een overeenkomst gesloten met Mpact (voormalig Taxistop vzw) voor het gebruik van hun administratie en werkingsmaterialen. Het Lokaal Bestuur betaalt voor deze dienst jaarlijks zowel een vaste kost als een kost per gebruiker. De laatste prijsverhoging voor het lidgeld van de gebruikers dateert respectievelijk van 2002, 2012 en 2021. De prijsstijging is onder invloed van de indexeringen en om de bijkomende kosten van werkingsmaterialen en studiedagen te kunnen bekostigen.

      Vanaf 01/01/2025 zal Mpact de tarieven voor het Mobitwin-lidmaatschap aanpassen. De huidige tarieven van € 12 voor alleenstaande en € 18 euro voor een gezinslidmaatschap worden verhoogd met 50%. Volgende aanpassingen worden voorgesteld door Mpact: 

      • Lidmaatschap Mobitwin Centrale voor alleenstaanden van € 12 naar € 18 per jaar.
      • Lidmaatschap Mobitwin Centrale voor groeps- of gezinslidmaatschap van € 18 naar € 27 per jaar.
      • Lidmaatschappen Mobitwin Centrale die starten na 1 juli van het desbetreffende jaar, worden slechts voor de helft aangerekend.
      Elke organisatie kan zelf kiezen om de prijzen te wijzigen, maar Mpact streeft naar uniformiteit en dat de centrales de voor opgelegde bedragen van Mpact volgen. De voorbije jaren werd er vanuit de organisatie steeds voor gekozen om deze prijsstijging van Mpact wel te volgen (zie bijlage e-mails Mpact).
      Juridische grond

      Het Decreet over het lokaal bestuur.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Keurt de wijzigingen in het reglement van de Mobitwin Centrale goed.

      Artikel 2 - Heft het reglement van de Mobitwin Centrale van 01/09/2024 op met ingang vanaf 01/01/2025.

      Artikel 3 - Stelt het reglement Mobitwin Centrale als volgt op:

      REGLEMENT MOBITWIN CENTRALE

      Artikel 1. Mobitwin Centrale (MTC)

      De MTC is een dienst die met vrijwilligers-chauffeurs, personen vervoert die omwille van ouderdom of een handicap minder mobiel zijn.

      Dit reglement regelt het vrijwilligersvervoer dat overkoepeld is door Mpact vzw en vastgelegd in een overeenkomst tussen Mpact (voormalig CPA vzw Taxistop) en OCMW Bonheiden.

      Volgende personen komen in aanmerking voor het vrijwilligersvervoer in geval ze cumulatief aan de volgende voorwaarden voldoen:

        • minder mobiel zijn d.w.z. moeilijkheden hebben om zich te verplaatsten.
        • een netto belastbaar gezinsinkomen hebben dat niet hoger is dan tweemaal het corresponderend bedrag van het wettelijk leefloon. Het gezinsinkomen wordt gedefinieerd als het inkomen van iedereen die op het adres van de aanvrager gedomicilieerd is.
        • in de gemeente Bonheiden wonen.

      Indien het inkomen te hoog is, maar er zijn zeer hoge medische of andere noodzakelijke kosten, dan kan na een sociaal onderzoek door de maatschappelijk werker van het OCMW en na goedkeuring door het Vast Bureau van het OCMW toch nog beslist worden tot een lidmaatschap MTC.

      Artikel 2. Lidgeld

      Het lidgeld bedraagt € 18 per jaar voor alleenstaande personen en € 27 voor een gezin (meerdere personen gedomicilieerd op hetzelfde adres). Een jaar loopt van 1 januari tot en met 31 december.

      Indien men lid wordt na 1 juli van het betreffende jaar, wordt slechts de helft van het jaarlijks te betalen bedrag aangerekend. Het lidgeld bedraagt dan € 9 voor een alleenstaande en € 13,50 voor een gezin.

      Na de betaling ontvangt het lid een lidkaart met een persoonlijk lidnummer.

      Artikel 3. Ritten en bestemmingen

      De chauffeur zal tijdens de rit de meest logische weg volgen, rekening houdend met de wegwerkzaamheden en omleidingen.

      De ritten van de MTC vinden meestal plaats om sociale redenen: familiebezoek, kapper, boodschappen, controle ziekenhuis, tandartsbezoek, oogarts ….

      Er worden geen residenten van gemeenschapsinstellingen vervoerd zoals rustoorden en dergelijke.

      Een rit kan geweigerd worden aan de gebruiker wanneer de veiligheid van de chauffeur in gevaar wordt gebracht, de goede zeden en /of de openbare orde in het gedrang komen, de gebruiker(s) in staat van dronkenschap verkeren. De MTC behoudt zich het recht voor om ritten te weigeren bij oneigenlijk gebruik of misbruik van de dienst. Om diezelfde redenen kan de MTC het lidmaatschap ook stopzetten.

      De gebruiker moet, mits enige ondersteuning, zelfstandig in en uit de wagen kunnen stappen.

      Minderjarigen moeten vergezeld worden door een ouder of een voogd. Voor kinderen kleiner dan 1m 35cm dient de gebruiker zelf voor een reglementair kinderzitje te zorgen.

      De MTC vervoert geen goederen.

      De gebruikers moeten vertrekkensklaar zijn, zodat de chauffeurs niet onnodig moeten wachten.

      De chauffeurs blijven ten alle tijde de baas in hun wagen.

      Niet alle chauffeurs willen een huisdier in hun wagen. De gebruiker dient de centrale te verwittigen indien hij een huisdier wenst mee te nemen.

      Artikel 4. Een rit aanvragen

      4.1. Wanneer

      Een rit moet minstens 2 werkdagen op voorhand worden aangevraagd bij de MTC en ten vroegste 4 weken op voorhand. Bij een aanvraag is het ook belangrijk om rekening te houden met de feestdagen. De aanvraag kan telefonisch, via voicemail of e-mail gebeuren tussen 10u en 12u in de voormiddag.

      4.2. Waar

      Een rit aanvragen bij de MTC:

        • Per telefoon 015 50 05 06
        • Per e-mail (mtc@ocmwbonheiden.be)
        • Nooit kan een rit rechtstreeks aan de chauffeur worden gevraagd of met de chauffeur worden geregeld!

      4.3. Welke gegevens dienen bij de aanvraag te worden meegedeeld

      • Naam lid en /of lidnummer, telefoonnummer
      • Datum van de rit
      • Adres van ophaling, adres van bestemming en eventuele tussenbestemmingen
      • Uur van ophalen heenrit en uur van ophalen terugrit, indien mogelijk
      • Aantal te vervoeren personen , leden en begeleiders
      • Gebruik van rollator, kruk,…
      • Doel of bestemming van de rit: bezoek arts, culturele uitstap, kapper,….

      4.4. Opvolging

      Na een ritaanvraag gaat de MTC op zoek naar een gepaste chauffeur. De gebruiker krijgt steeds een bevestiging van de rit of een bericht als de rit niet kan doorgaan.

      Er wordt bij het zoeken naar de juiste match rekening gehouden met de voorkeuren van de chauffeurs, de beschikbare dagen en tijdstippen van de dag, de bereidheid om al dan niet dieren mee te nemen enz.

      De chauffeur kan een rit weigeren, wanneer de gebruiker zich niet houdt aan de vooraf gemaakte afspraken inzake uur, bestemming, aantal te vervoeren personen of route. De kilometers die door de chauffeur dan al gereden werden naar de gebruiker en terug, worden aangerekend.

      Artikel 5. Vergoeding van de chauffeur

      De prijs die voor een rit wordt aangerekend aan de gebruiker, wordt berekend door het aantal gereden kilometers te vermenigvuldigen met de vastgestelde prijs per km nl. € 0,44. Er wordt een minimumvergoeding vastgelegd van € 4,40 voor enkele ritten van minder dan 10 kilometer.

      Alle kilometers worden geteld vanaf de woning van de chauffeur tot diens aankomst thuis. De prijs per rit kan dus variëren naargelang de woonplaats van de chauffeur, de beschikbaarheid van een chauffeur in uw buurt, en de route die een chauffeur neemt.

      Boetes ingevolge verkeersovertredingen zijn steeds ten laste van de chauffeur.

      De chauffeur kan meerdere personen tegelijk vervoeren tijdens eenzelfde verplaatsing. De chauffeur kan slechts éénmaal € 0,44 per gereden kilometer aanrekenen.

      De chauffeur heeft een kilometerboekje waarmee het aantal gereden kilometers wordt afgerekend. Het witte briefje is een betalingsbewijs.

      Elke gereden rit wordt na afloop onmiddellijk aan de chauffeur betaald. De gebruiker dient er voor te zorgen voldoende en gepast geld bij zich te hebben om de chauffeur te betalen.

      Artikel 6. Wachttijd

      Indien de gebruiker slechts korte tijd op zijn bestemming aanwezig dient te zijn, zal de chauffeur ter plaatse wachten. Dit wordt bij de bevestiging van de rit doorgegeven aan de gebruiker. Dan weet de gebruiker dat de terugrit door dezelfde chauffeur wordt uitgevoerd.

      Bij een wachttijd van minstens een halfuur vraagt de chauffeur een koffievergoeding van € 2,50. Voor een rit van minstens een uur bedraagt deze koffievergoeding € 5. Dit wordt bij de bevestiging van de rit meegedeeld aan de gebruiker.

      Bijkomende kosten zoals parkeergeld, zijn ten laste van de gebruiker.

      Artikel 7. Taken van de chauffeur

      De taken van de chauffeurs van de MTC beperken zich tot het vervoeren van de gebruikers van deur tot deur. De chauffeur mag de gebruiker helpen bij het in- en uitstappen, alsook bij het uitladen van de boodschappen.

      De chauffeur is niet meer verzekerd bij Mpact tijdens de begeleiding in de winkel, uitladen van boodschappen in huis of bij andere taken die buiten het vervoer vallen.

      De chauffeur vervoert geen personen met een rolstoel. Rolstoelgebruikers worden doorverwezen naar de vervoerdienst Rolkar Rivierenland.

      Artikel 8. Privacy van de chauffeur

      De contactgegevens van de chauffeur worden enkel aan de gebruiker gegeven om het tijdstip van de terugrit door te geven. Alle andere communicatie over ritten dient via de MTC te gebeuren. De privacy van de chauffeur dient te worden gerespecteerd.

      Artikel 9. Verzekering

      Alle ritten dienen tijdig te worden aangevraagd bij de MTC en worden dan in het systeem van Mpact ingevoerd. Dan pas zijn de ritten officieel erkend voor de verzekering.

      De ritten moeten daarom steeds bij de centrale worden aangevraagd en nooit via de chauffeur.

      De verzekering is enkel van toepassing op de verplaatsing.

      De gebruiker is door het lidmaatschap van de MTC automatisch verzekerd voor Burgerlijke Aansprakelijkheid. De gebruiker is verzekerd voor onvrijwillige schade aan derden door eigen toedoen zoals schade bij het in- en uitstappen van de wagen of tijdens de rit, aan de chauffeur, aan toevallige voorbijgangers of aan de auto zelf.

      De schade moet onmiddellijk gemeld worden aan de MTC.

      Indien de chauffeur een ongeval veroorzaakt, is de gebruiker verzekerd door de autoverzekering van de chauffeur. De gebruiker kan optreden als getuige voor de chauffeur.

      De begeleider van de gebruiker, die meerijdt en zelf geen lid is van de MTC, geniet niet van de verzekering burgerlijke aansprakelijkheid via Mpact. Begeleiders zijn wel verzekerd door de verzekeringspolis van de chauffeur.

      Artikel 10. Annuleren vervoer

      10.1. Annuleren door MTC

      Soms gebeurt het dat er geen chauffeur beschikbaar is om een rit uit te voeren, ondanks alle inspanningen van de MTC. De MTC kan hiervoor niet verantwoordelijk worden gesteld. De MTC zal de gebruiker steeds tijdig verwittigen wanneer een rit niet kan gereden worden en er kan dan samen gezocht worden naar een andere oplossing.

      10.2. Annuleren door de gebruiker

      Indien een gebruiker een geplande rit wil afzeggen moet de MTC 24 u voor het tijdstip van de geplande rit verwittigd worden. De MTC zal de chauffeur op de hoogte brengen van de annulatie. Bij een tijdige annulatie wordt geen vergoeding aangerekend. Bij het laattijdig annuleren van een rit, wordt een vergoeding aangerekend van € 20.

      Artikel 11. Klachten

      Bij geschillen kunnen zowel de gebruikers als de chauffeurs terecht bij de verantwoordelijke van de MTC, tel: 015 500 500, e-mail: thuiszorg@bonheiden.be. De verantwoordelijke zoekt naar een gepaste oplossing.

      Indien één van de partijen met de voorgestelde oplossing geen genoegen kan nemen, kan de betrokkene beroep doen op de klachtenprocedure van het OCMW.

      Artikel 4 - Maakt dit reglement binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing, overeenkomstig artikelen 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur en brengt de toezichthoudende overheid hiervan dezelfde dag op de hoogte, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur.

    • Raad voor maatschappelijk welzijn - Notulen vergadering van heden: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, leden vast bureau
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hilde De Ruysscher, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      Aangezien de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27/11/2024, naar alle waarschijnlijkheid, de laatste vergadering van deze raad is tijdens huidige legislatuur, is het wenselijk dat de notulen ervan tijdens de vergadering worden opgemaakt en ondertekend door de meerderheid van de raadsleden en de algemeen directeur.

      Voorgeschiedenis

      27/11/2024: Laatste vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn in zijn huidige samenstelling en waarvan de notulen tijdens dezelfde zitting ter goedkeuring worden voorgelegd.

      Feiten en context
      • De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
      • Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
      • Telkens als de raad voor maatschappelijk welzijn het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur ondertekend.
      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 32, 277 en 278.
      • Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van heden goed.

       

       

       

      De algemeen directeur

      Ethel Van den Wijngaert                          

                                               

       

       

       

      Voorzitter van de gemeenteraad

      Julie De Clerck    

       

       

      Raadsleden

       

       

       

       

       Frans Uytterhoeven

       

       

       

      Jan Fonderie

       

       

       

      Yves Goovaerts

       

       

       

      Guido Vaganée

       

       

       

      Lode Van Looy

       

       

       

      Mieke Van den Brande

       

       

       

      Eddy Michiels

       

       

       

      Barbara Maes

       

       

       

      Annick Van den Broeck

       

       

       

      Wim Van der Donckt

       

       

       

      Hilde Smets

       

       

       

      Daan Versonnen

       

       

       

      Bart Vanmarcke

       

       

       

      Rudi Withaegels

       

       

       

      Geert Teughels

       

       

       

      Pascal Vercammen

       

       

       

      Karl Theerens

       

       

       

      Marcel Claes

       

       

       

      Julie De Clerck

       

       

       

      Sofie Crauwels

       

       

       

      Hilde De Ruysscher

       

       

       

      Lola Vanderweyen

       



      Veerle Stephani

       

De voorzitter sluit de zitting op 27/11/2024 om 20:14.

Namens Raad Voor Maatschappelijk Welzijn,

Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur

Julie De Clerck
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn