De notulen van de vergadering van de raad van bestuur van het AGBPB van 29/11/2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.
De raad van bestuur van het AGBPB stelt het AGBPB Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 4 vast volgens de nieuwe regels van het beleids- en beheerscyclus.
Zolang het autonoom gemeentebedrijf geen eigen regels heeft vastgesteld voor het aangaan van verbintenissen, de kredietbewaking, de wetmatigheidscontrole of de ondertekening van de girale betalingsorders, zijn dezelfde artikels uit het Decreet over het lokaal bestuur van toepassing als deze zoals vastgelegd voor de gemeente, met dien verstande dat:
Om de transparantie binnen de organisatie te verhogen, wordt voorgesteld om binnen het kader van het organisatiebeheerssysteem de uitgavenprocedure van de gemeente, OCMW en AGBPB op mekaar af te stemmen. Hierom wordt voorgesteld om de voorgenomen financiële verbintenissen, die resulteren in een uitgaande nettokasstroom te onderwerpen aan een voorafgaand visum, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan.
De financieel directeur staat in volle onafhankelijkheid in voor deze voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole. Hij verleent visum als uit dat onderzoek de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenis blijkt. Hij kan voorwaarden koppelen aan zijn visum.
Aan de raad van bestuur wordt voorgesteld om de voorwaarde aan te passen, waaronder de financieel directeur de krediet- en wetmatigheidscontrole uitoefent voor wat betreft de verrichtingen met betrekking tot het dagelijks bestuur. Voorgesteld wordt deze vrij te stellen van voorafgaand visum, indien het bedrag niet hoger is dan € 3.000 (excl. btw).