Terug
Gepubliceerd op 20/02/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 11/02/2025 - 12:30

Reglement digitale buitenschermen: Principiële goedkeuring

Aanwezig: Lode Van Looy, burgemeester-voorzitter
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, schepenen
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Yves Goovaerts, schepen

De gemeente biedt outdoor LED-schermen aan om haar inwoners en bezoekers te informeren en te sensibiliseren. Het gaat onder meer over boodschappen van algemeen nut, wegenwerken, activiteiten, campagnes, noodplanning, evenementen. Hiervoor dient een reglement opgemaakt te worden.

Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd het reglement principieel goed te keuren.

Voorgeschiedenis
  • 23/05/2024: Besluit van het college van burgemeester en schepenen houdende het akkoord voor 'Project plaatsing digitale informatieschermen'.
  • 27/03/2024: Besluit van de gemeenteraad houdende de vaststelling van 'Voorwaarden van de overheidsopdracht 'Leveren en plaatsen van digitale infoschermen en wijze van gunning'. 
  • 02/07/2024: Besluit van de gemeenteraad houdende 'Gunning aan de firma Q-Lite'.
  • 13/11/2024: Plaatsing van de outdoor LED-schermen
Feiten en context

Om het gebruik van de digitale outdoor LED-schermen te kaderen dient een reglement opgemaakt te worden. Hierbij wordt rekening gehouden met volgende punten:

  • Wie mag gebruik maken van de schermen?
  • Controle over de inhoud van de boodschappen;
  • Bepaling van het aantal boodschappen;
  • Bepaling van de zendtijdduur;
  • Bescherming omtrent auteursrechten en effectieve zendtijd.
Juridische grond

Het Decreet over het lokaal bestuur.

Publieke stemming
Aanwezig: Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Keurt het reglement als volgt principieel goed:

Artikel 1: Beheer & Gebruik

De dienst communicatie van gemeente Bonheiden staat in voor het beheer en het gebruik van de LED-schermen.
Dit houdt in:

    • De berichten voor publicatie ontvangen en aftoetsen op basis van dit reglement;
    • De grafische kwaliteit, inhoud en vorm van de berichten controleren;
    • De publicatieperiode en prioriteit bepalen op basis van de gebruikersrichtlijnen;
    • Waar nodig een selectie maken aan de hand van het aantal en de aard van de berichten;
    • De goedgekeurde berichten op de LED-schermen plaatsen, ze zelf door de aanvrager laten aanpassen i.f.v. een optimale lees- en zichtbaarheid, boodschappen verwijderen.

Artikel 2: Aantal boodschappen en uitzendtijd:

Het aantal boodschappen per week wordt gelimiteerd tot 10. In geval van overcapaciteit of noodzaak worden minstens 5 van de 10 boodschappen voorbehouden voor verenigingen, met uitzondering van uitzonderlijke omstandigheden en / of noodgevallen. 

De uitzendtijd voor de LED-schermen wordt vastgesteld als volgt:

    • Zomertijd: 6 tot 20.30 u.
    • Wintertijd: 7 tot 19 u.

In geval van onvoorziene omstandigheden kan afgeweken worden van de vastgelegde uitzendtijd.

Artikel 3: Aard van de informatie/boodschappen:

Onderstaande informatie, m.b.t. het algemeen nut of gemeentelijk belang, kan via de LED-schermen meegedeeld worden:

    • Informatie die uitgaat van diensten van het lokaal bestuur, een gemeentelijke verzelfstandigd agentschap, de gemeentelijke scholen, de gemeentelijke adviesraden of een adviesraad betrokken aangesloten bij het lokale bestuur, de politie of brandweer.
    • Informatie met betrekking tot noodplanning.
    • Aankondigingen van activiteiten georganiseerd door verenigingen uit onze gemeente;
      • er worden enkel activiteiten gepubliceerd die doorgaan in onze gemeente. Deze activiteiten staan voor iedereen open en beogen geen persoonlijk winstgevend doel.
      • activiteiten van katholieke en gemeenschappelijke scholen.
    • Informatie met een specifiek lokaal informatiebelang afkomstig van een intercommunale of van een hogere overheidsinstantie.

De LED-schermen kunnen tevens ingezet worden voor boodschappen, mee ingediend door organisaties die niet nader bepaald worden in dit reglement en die voldoen aan de hierna omschreven voorwaarden, en mits goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen:

    • Boodschappen met een uitzonderlijk humanitair karakter.
    • Boodschappen die door hun specifiek karakter de nationale of internationale uitstraling van de gemeente bevorderen en die zich strekken op bestuurlijk, sociaal, sportief, cultureel, caritatief of wetenschappelijk vlak.
    • Kwalitatieve initiatieven die de relatie tussen inwoners en de digitale leefomgeving harmoniseren.

De LED-schermen zijn niet toegankelijk voor informatie die in strijd is met de geldende wet- en regelgeving:

    • Informatie die discriminerend is met betrekking tot ras, religie, cultuur, gender en of seksuele voorkeur en afkomst.
    • Informatie waarbij inbreuk wordt gemaakt op intellectuele eigendomsrechten.
    • Informatie waarmee inbreuk wordt gemaakt op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
    • Informatie die in strijd is met enige wet, decreet of regelgeving.
    • Boodschappen van politieke en commerciële aard worden niet toegelaten, alsook boodschappen met commerciële verwijzingen (zoals de publicatie van sponsors, in de vorm van een logo en/of een tekstuele vermelding). Ook boodschappen en activiteiten gelinkt aan politieke partijen worden niet toegelaten. 

Artikel 4: Aanvraag en opname op LED-schermen:

Artikel 4.1: digitale aanvraag

Elke aanvraag moet digitaal gebeuren via het webformulier (www.bonheiden.be/digitaleschermen) en dit:

    • Maximaal vier weken voor de start van de gewenste weergaveperiode moet de aanvraag binnen zijn. Laattijdige aanvragen worden niet behandeld;
    • De aanvragen worden behandeld in volgorde van aanvraagdatum;
    • Indien de aanvrager laattijdig annuleert (binnen vier weken voor verschijningsperiode) of laattijdig content aanlevert (korter dan twee weken op voorhand) wordt de reservatie geannuleerd;
    • De aanvraag gebeurt via een webformulier op de gemeentelijke website. Aanvragen per mail of brief worden niet verwerkt. Van zodra de communicatiedienst goedkeuring geeft, kan de vereniging overgaan tot de visuele opmaak (content) van de boodschap.

De communicatiedienst is vrij om bij een overaanbod een selectie te maken. Gemeentelijke inhoud krijgt steeds voorrang.

Artikel 4.2: aanleveren content

Na goedkeuring van de aanvraag door de communicatiedienst moet de content aangeleverd worden door de aanvrager zelf. Dit minstens twee weken voor de gewenste startdatum en deze moet voldoen aan volgende voorwaarden:

    • De beelden moeten voldoen aan de volgende technische vereisten:
      • Formaat: 400 x 225 pixel (breedte x hoogte)
      • Kwaliteit: RGB 24-bits (8-bits per kanaal)
    • De aanvrager is zelf verantwoordelijk voor de correctheid van de boodschap en verklaart houder te zijn van de nodige portret- en auteursrechten en toestemming tot gebruik op alle tekst die in de aanvraag zijn opgenomen;
    • Rekening houden met de aard van de boodschap (zie artikel 3).

Boodschappen worden gedurende 6 seconden weergegeven. Zet de praktische informatie van het evenement dus voldoende opvallend in de kijker: voorbijgangers moeten de info vlot kunnen vinden.
De communicatiedienst voorziet een handleiding met de nodige informatie over het correct opmaken en aanleveren van content. Deze kan je downloaden op www.bonheiden.be/digitaleschermen.

Artikel 4.3: opname schermen:

De communicatiedienst is verantwoordelijk voor de planning van content op de LED-schermen en houd hierbij rekening met het volgende:

    • een vereniging kan maximaal 3 publicaties per jaar gebruik maken van het scherm. Zij kiest zelf welke invulling zij hieraan geeft en welke weken zij verschijnt. (Extra: communicatie kijkt na);
    • De opname van een boodschap start steeds op een maandagochtend en zal minstens één week vertoond worden. Ook als het evenement plaatsvindt voor het einde van de verschijningsperiode;
    • De communicatiedienst zal na de ingeplande periode de boodschap op maandagochtend verwijderen uit de planning;
    • Bij het opmaken van de planning zal er rekening gehouden worden met een 50/50 verdeling:
      • 50% gemeentelijke communicatie: gemeentelijke activiteiten, gemeentelijk nieuws, crisisberichten, sensibilisering en informatie van algemeen belang;
      • 50% activiteiten van verenigingen.

Artikel 4.4: afstand verantwoordelijkheid:

De aanvrager van een boodschap draagt de verantwoordelijkheid voor de naleving van alle wettelijke verplichtingen en staat in voor naleving van regels inzake auteursrechten en privacy-rechten. Indien de gemeente schade lijdt door niet-naleving van deze bepalingen, kan zij deze onverwijld verhalen op de aanvrager van de boodschap.

Artikel 5: kostprijs:

Verenigingen kunnen gratis beroep doen op dit aanbod.

Artikel 6: niet-publiceren van berichten of betwisting:

De communicatiedienst toetst de ingediende berichtgeving aan dit reglement en behoudt zich het recht voor om boodschappen te weigeren indien deze in strijd zijn met de vastgestelde indieningsprincipes. Het niet opnemen van berichten kan in geen geval aanleiding geven tot schadevergoeding in hoofde van de gemeente.

Betwistingen in verband met de toepassing van dit reglement behoren tot de uitsluitende bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen. Tegen de beslissing van het college in verband met de toepassing van het reglement is geen verhaal mogelijk

Artikel 2 - Agendeert een punt ter goedkeuring van het reglement op een volgende gemeenteraad.

Artikel 3 - Beslist de houten borden in een overgangsperiode, die eindigt op 30/04/2026 te laten staan. Vanaf 01/05/2026 worden de houten borden niet meer geplaatst.